Шығармашылық ертегі емес... немесе бүгінгі кейіпкер кiм?
«Проза өлді» деп жар салғалы әлемдік әдебиетте әлденеше буын ауысып үлгерді. Проза өлмепті. Өзінің жаңа әлемін, жаңа үрдісін қалыптастыру үстінде екен. Кейіпкердің қазасын шығарғандар артқанымен, әдебиет кейіпкерсіз қалған жоқ. Барлап қараңызшы, Сіз де, Біз де кейіпкерміз. Өз әлеміміздің, өз болмысымыздың, өз заманамыздың. Бірақ кейіпкердің де кейіпкері бар. Оны таңдау қолдан келсе де, ішкі әлемін талдап-таразылау қолдан келмей жатса, кім кінәлі? Бәлкім біз бүгінгінің кейіпкеріне кешегінің көзімен, кешегі әдебиеттің танымымен үңілетін шығармыз?!.. Бүгінгінің кейіпкерінің аузына кешегінің сөзін салсаңыз қандай жасанды көрінетіні секілді, қазіргі әдебиеттен өткеннің елесін іздеу де әділеттілік емес шығар... Классикалық үлгінің модерндік пішінге сәйкес келмеуі де біраз қаламгерді дағдарыс иіріміне тоғытқаны жасырын емес секілді. Әдебиетіміздің айтулы кезеңін еске көп алатынымыз, бір қарағанда өткендегі ұлы әдебиеттің (сом образдардың деп оқысаңыз да болады) алдындағы үрейден арыла алмай жүргенімізден бе деп те ойлаймыз кейде. Хош! Сонымен, бүгінгінің кейіпкері кім және оның көркем шындық тұрғысында тұлғалануы қалай? Бір топ қаламгер, сыншылар қауымы: Қалихан Ысқақ, Әмірхан Балқыбек, Мәдина Омар және Өміржан Әбдіхалықұлы қатысқан қазақ әдебиетінің кезекті ой-талқысында осы сауалға жауап ізделді.
Қалихан ЫСҚАҚ:
«Проза өлді» деп жар салғалы әлемдік әдебиетте әлденеше буын ауысып үлгерді. Проза өлмепті. Өзінің жаңа әлемін, жаңа үрдісін қалыптастыру үстінде екен. Кейіпкердің қазасын шығарғандар артқанымен, әдебиет кейіпкерсіз қалған жоқ. Барлап қараңызшы, Сіз де, Біз де кейіпкерміз. Өз әлеміміздің, өз болмысымыздың, өз заманамыздың. Бірақ кейіпкердің де кейіпкері бар. Оны таңдау қолдан келсе де, ішкі әлемін талдап-таразылау қолдан келмей жатса, кім кінәлі? Бәлкім біз бүгінгінің кейіпкеріне кешегінің көзімен, кешегі әдебиеттің танымымен үңілетін шығармыз?!.. Бүгінгінің кейіпкерінің аузына кешегінің сөзін салсаңыз қандай жасанды көрінетіні секілді, қазіргі әдебиеттен өткеннің елесін іздеу де әділеттілік емес шығар... Классикалық үлгінің модерндік пішінге сәйкес келмеуі де біраз қаламгерді дағдарыс иіріміне тоғытқаны жасырын емес секілді. Әдебиетіміздің айтулы кезеңін еске көп алатынымыз, бір қарағанда өткендегі ұлы әдебиеттің (сом образдардың деп оқысаңыз да болады) алдындағы үрейден арыла алмай жүргенімізден бе деп те ойлаймыз кейде. Хош! Сонымен, бүгінгінің кейіпкері кім және оның көркем шындық тұрғысында тұлғалануы қалай? Бір топ қаламгер, сыншылар қауымы: Қалихан Ысқақ, Әмірхан Балқыбек, Мәдина Омар және Өміржан Әбдіхалықұлы қатысқан қазақ әдебиетінің кезекті ой-талқысында осы сауалға жауап ізделді.
Қалихан ЫСҚАҚ:
- Қазір кейіпкерге прототип болатын адам жоқ деуге де болады. Себебі, бүгінгінің адамдары өткеннен кете алмай, жаңаны игере алмай, шөре-шөре болып жол ортада қалғандар. Өткенді ұмытқан жоқ, жаңаны игерген жоқ. Шөре-шөре деген осы. Көркем әдебиетке кейіпкер болуға әзірге олардың өресі жетті деп мен айтпас едім. Жазушылардың өзі де әрі-сәрі, бағыт-бағдары жоқ. Кейіпкер болу үшін не жақсыға, не жаманға үлгі бола алу керек. Қазір ненің жақсы, ненің жаман екенін де аңғармай қалдық қой. Капитализм дейміз, капитализмді о заманда да қазақ бастан кешкен жоқ еді, қазір де біз танауымызды тасқа соққандай болып отырмыз. Қылмыскерлердің, қаңғыбастардың, ашкөздердің көбейгені болмаса, Тәуелсіздігімізді алғаннан бергі жиырма жылдың ішінде адам психологиясында түк те өзгеріс болған жоқ. Тек тапқа бөлінді. Қазір біздің қоғамда бай, кедей және орта тап деген әлеуметтік жіктеліс қана бар. Ал оны әдебиетте кейіпкер ету қызықсыз. Қылмыскер, қаңғыбас, ашкөздер үшін сөз шығындап, босқа арам тер болудың не қажеті бар? Басқаларды білмедім, бірақ өз басымда оларды - азғынданған ұрпақты шығармама кейіпкер ету қазір ойымда да жоқ.
Әмірхан БАЛҚЫБЕК:
- Олай деп бірден қорытынды жасауға келмес. Тәуелсіздік алғанымызға енді 21 жыл болады. Ал ол тым көп уақыт емес қой, егер шындап ойланар болсақ. Содан кейін кейіпкерлер неге жоқ? Қалихан ағамыз айтпақшы, бізде қазір адамдар әлеуметтік таптарға бөлініп кетті. Біреу бай, келесісі орташа, енді біреуі кедей деген секілді. Рухани байланыс жоқ. Мысалы, толыққанды меценат деп айта алатын бір адам бар ма? Жоқ! Оның өзі уақытпен қалыптасатын нәрсе ғой. Толстой ескерткендей, ұлы адамдар енді өмірге келмейді, кемеңгерлердің, батырлардың, қаһармандардың заманы өтті. Неге? Өйткені, қазір екінің бірі сауатты, екінің бірі пікір, сын айта алады. Айтыса қалса, тобыр тұлғаны таптайтын заман келіп тұр. Ал ондай уақытта ұлы жазушының шығуы да қиындау. Ұлы жазушы шықпай жатқан кезде, ұлы кейіпкер қайдан шықпақ? Әуелі, осыны ойланған жөн сияқты.
Өміржан ӘБДІХАЛЫҚҰЛЫ:
- Егер біз әдебиетті Сіз меңзеп отырған әр кезеңнің - уақыттың жыршысы десек, ептеп қателесеміз-ау деп ойлаймын. Меніңше, әдебиет - ұлт өмірімен өлшенеді. Әдебиетті кезеңге, уақытқа байлау, телу - Сіз айтып отырған социализм заманының әдеби түсінігі. Иә, ол заманның әдебиеті - өз уақытының жыршысы болды. Бірақ біз қызыл кезеңдегі қазақ әдебиетін екшеп, сараладық па? Менің жауабым - жоқ! Мәселен, «Тазының өлімін», «Тозақ оттары жымыңдайды» сол сияқты толып жатқан бостандық жолындағы жауынгер шығармаларды «социалистік» деп айтуға ауыз бара ма? Демек, бүгінгінің әдеби сауалына жауап бермес бұрын, өткенді саралап, екшеп, қағып-сілкіп, аршып, тазартып алуымыз қажет. Ол - әдеби тазару үшін әрі әдеби жолдың, бағдардың айқындала түсуі үшін де керек.
Мәдина ОМАР:
<!--pagebreak--><!--pagebreak-->
- Кейіпкер жасау дегенде, менің жазушы ретінде байқағаным, өзің тікелей сезінбесең, өзіңнің ішкі сүзгіңнен, ой елегіңнен өткізбесең, жазғаның бәрібір шынайы шықпайды. Қалам тартар дүниең тікелей саған қатысты болу керек. Әуелі оны өзімнің ішкі сарабымнан өткізу керекпін және сол сыннан аман-есен биік деңгейде шықса, содан кейін ғана жазу жайлы ойлануға болады, меніңше. Шын мәнінде, жазушыға қояр талап аса биік. Біріншіден, ол жазушының ішкі даярлық деңгейіне, «меннің» проблемасын бүкіл адамзатқа ортақ биік құндылық, түйткіл деңгейіне шығара білу шеберлігіне сын. Қиялыңмен қанша ұштастырсаң да, бәрібір басыңнан өткеріп барып жазғандай болмайды. Мәселен, Қажығұмар Шабданұлы ағамыз, болмаса Александр Солженицын сияқты. Ал бізде қазір көрдіңіздер ме, жазушылар көп жағдайда шын мәніндегі өмірден сыртта. Олардың әдеби деңгейде әлдебір өмір туралы түсінігі бар болуы мүмкін, бірақ ол шынайы, қазіргі заманға сай келетін туынды тудыруға әлі де жеткіліксіз. Себебі, олардың қоғамдық өмірден тәжірибесі жоқ. Науқаншылдық, жасанды, арзан мұраттар адамды басты нәрселерден ауытқытып, адастырады. Миын шатастырады. Анық бағдардан ажырамас үшін ішкі дайындық, тұлғалық фактор мықты болуы тиіс.
Қалихан ЫСҚАҚ:
- Бұл пікірмен келісуге болады. Себебі, шынымен де, кейінгі жас буын жазушылардың дені көз алдына ештеңені елестете алмайды. Қиялдан мақұрым қалып бара жатыр, ойында нақты образ жоқ. Жаманның не, жақсының не екенінен бейхабар. Мәселенки, Бейімбет коллективтің белсендісіне Мырқымбай деп ат қойған. Қоғамның белсендісін Құрымбай, партиянікін Желдібай Жындыбаев деп атаған. Бұл - кейіпкерлердің аттары. Бірақ соның өзінен-ақ талай нәрсені суыртпақтап шығаруға болады. Неге ол Мырқымбай? Неге ол Құрымбай? Құрым дегеннің не екенін білесіңдер ме? Құрым киіз дейді. Қыста от жаққанда киізде тұрып қалған ысты осылай атайтын көрінеді. Ал енді Желдібай Жындыбаев дегеннің не екенін, осы отырғандар, кез келгенің білетін шығарсыңдар?..
- Қалихан ағамыздың сөзін ары қарай жалғасақ, Бейімбет Майлин, Бердібек Соқпақбаев жасаған қазақы болмысты кесек кейіпкерлердің жас қаламгерлер шығармашылығында көрінбей жатуының себебін немен байланыстыруға болады?
Әмірхан БАЛҚЫБЕК:
- Интеллектуал қаламгерлердің бірі Андрей Битов француз Дюмадағыдай нағыз ұлттық кейіпкерлер орыста жоқ дейді. Пушкиннің кейіпкерлерінің өзі көшірме: Достоевский нағыз орыстың ұлттық дүниесі деп тамсанатын «Цыгандарында» сығандарды, «Тас қонағында» испандарды жазады дейді. Ауыз толтырып айтатын Гринев пен Пугачев дейтін екі кейіпкері бар. Оның өзі әлемдік деңгейге жеткізілмеген. Дюма болса, өзін жазушымын деп есептейтін екінің бірі менсіне бермейтін бір ғана «Үш ноянымен» француз әдебиетін, сонымен бірге, француз халқын биікке көтеріп кетті. Д'Артаньянды немесе қасындағы үш ноянды айтсаң, бірден «Бәріміз біріміз үшін, біріміз бәріміз үшін» деген ұран, сосын француз халқының еркіндікті, кез-келген нәрсеге шабытпен кірісуді сүйетін ұлттық мінез ерекшеліктері ойға орала кетеді деп түйеді. Расында да Битов сөзінің жаны бар. Испания десек, М.Сервантестің Дон Кихоты, ағылшын десек, Дефоның Робинзон Крузосы еске орала қалады. Ал енді орыста шынымен де ондай ұлы кейіпкер жоқ қой. Орыстың өзінен кесек кейіпкер шықпағанда, қазақты білмедім. Қазақта Бейімбет Майлин ғой. «Даудың басы - Дайрабайдың көк сиыры», Мырқымбай... Бердібек Соқпақбаевтың «Қожасы» да сәтті сомдалған. Бірақ олар қазақты әлемге таныта алатын кейіпкерлер емес. Бір айтатыным, бізде қазір кейіпкер ұсақталған жоқ, бөлшектелген атом секілді ыдырап кетті. Басы - байда, жүрегі - орташада, асқазаны - кедейде деген секілді. Бәлкім, қарама-қарсы болуы да мүмкін. Дұрысы, кейіпкер жайлы жазушылардың ой-өресі әлі де пісіп-жетілген жоқ деген жөн. Содан кейін біздегі шығармашылық жұмыстың барлығы дайын сценарийге құрылады. Мәселен, Желтоқсанға, Тәуелсіздік күніне байланысты жазу керек дегендей... Шектен тыс науқаншылдық та шынайы шығармашылықты тежейді. Сосын, бізде қазір Кеңес үкіметінің кезіндегідей білім жоқ, әдебиет мектептерде дұрыс оқытылмайды. Бағдарлама құрылымы дұрыс емес. Оқулықтардың өзінде «халтурщик» ақын-жазушылар өріп жүр.
Өміржан Әбдіхалықұлы:
- Біздің өткен әдебиетті түбірімен талдап, танысып, реттеуімізге кедергі болып тұрған бір нәрсе - біздің көптеген әдебиетшілеріміздің орысшылдығы. Анығырақ айтқанда, қазақ әдебиетін үнемі орыс әдебиетімен салыстыра қарап, орыстық әдеби санамен қарауы дер едім. Бұл енді ұзақ әңгіме ғой.
Қалихан ЫСҚАҚ:
<!--pagebreak--><!--pagebreak-->
- Қазір барлық кінәні ғаламторға жабатын жаман бір әдетіміз бар. Ғаламтордың әсері болатындай болса, дүние басқалай болатұғын еді. Мұнда ғаламтордың ешқандай әсері жоқ. Ауылдан келгендері, келді-дағы осында оқуға түсті. Қаладағылары мектептен шықты да, жоғары оқу орнын жағалады. Соны бітірді де, енді өзіменен-өзі қалған уақытта бағыты айқындалмаған жас жолынан жаңылып, жасына жетпей адасты да қалды. Қауашағында қиқымдай білімі жоқ жастан кейін қандай жазушы шықсын? Ал қалам мен саусаққа күш салайын десе, және болмайды, тағы да білімі таяз. Қазіргі студенттер жоғары оқу орындарынан білім алып жүр деп ойлайсыңдар ма? Бәрі көшеде жүр.
Мәдина ОМАР:
- Бұл - қоғамдағы өте трагедиялы жағдай. Қазір ақпараттық технология дамыған жаһандық қоғамда өмір сүріп жатырмыз. Бәлкім, сол заманға сай, адамдар өзгерер, бірақ кейіпкерлер, ортақ құндылықтар өзгермейді. Мысалы, Әмірхан «Дон Кихоттан» бастап, барлығын тізбектеп көрсетіп жатыр. Жағдай шынымен де солай. Адамдардың негізгі мінездері Құран-Кәрімде де, Інжілде де көрсетілген. Ондағы кейіпкерлер - осы бүгінгі заманның адамдары, өзгерген ештеңесі жоқ. Ол жақтағы сатқындық - қазір де сол баяғы сатқындық, ондағы өлім - қазір де өлім. Адам пайда болғалы неге қуанды біз де соған қуанамыз, неге қайғырды біз әлі соған қайғырамыз. Бұл, әрине, жалпылама, үстірт алғанда осылай. Бірақ шындық - осы. Осы сияқты мәңгілік ұғымдардың барлығы да бүгінге дейін сол қалпында. Ал сіздер айтып отырған ұлттың болмысын, бет-пішінін, рухын беретін кейіпкер, әрине, кесек қаламгерден туады. Және қандай мықты шығарма болса да, оның даңқы жарнамаға, насихатталуына да тікелей байланысты. Мәселен, Әмірханның айтып отырған Дюмасы да жарнаманың күшімен осындай даңққа жеткен. «Үш ноян» осы уақытқа дейін экранның күшімен жарнамаланды, ол жайында анимациялық фильм де түсіріп тастадық. Сондықтан да Дюма культтік деңгейге жетті. Ал бізде үш ноян тәрізді кейіпкер жоқ. Неге десеңіз, Сервантеске де, Дюмаға да ортақ қасиет - ирония, ұлтты ерекшелендіретін мінездерді жалпылап, кейіпкерлер бойына лайықтап алып шығу, өз-өздерін келемеждеу. Сүйе отырып, жаны ауыра отырып, күлкілі етіп көрсету. Бұны Мопассан шығармашылығынан да аңғаруға болады. Ирония - күңіреніп, өз-өзіңді қамшылауға қарағанда, нәтижесі молырақ болатын, мықты қару. Олар осыны тиімді пайдаланған. Ал қазақ прозасында бұл әдіс Майлин салған соқпақпен жүре берсе, бәлкім, қазір шарықтап қалар ма еді. Бірақ әлдебір себептермен тоқырап қалды. Біз тым салмақтымыз, тым шамшылмыз. «Жалықпаған жазушы болады» дейді. Шеберлік деген шын мәнінде еңбекпен келеді. Бізге сол еңбек жетіспей жатыр. Қазір жанын салып жазатын жазушы да жоқ. Тіршіліктің күйбеңімен жүріп, жазуға шындап отыратын уақыт та бола бермейді. Содан кейін, әрине, шын мәнінде сомдалған, адамды қуантып, мұңайтатын толыққанды кейіпкер де шықпайды. Әдебиет өмірден алшақ болмауы тиіс. Фантастика болса да, адамды сендіретін деңгейге жеткізілуі керек. Дәл сондай шеберлік, өкінішке қарай, қазіргі уақытта бізде жоқ. Біз жазсақ, арасында бәрібір мораль кетіп қалады. Ал үлкен буын жазса, ақыл айтып, пәлсапа соғып кетеді. Ол - әдебиет емес. Әдебиет деген - өнер ғой. Оқырман өмір мен өнердің ара-жігін ажырата алмай қалса, міне, сонда ол әдебиет болады. Ал ол мыңнан жүйрік, шын шебердің ғана қолынан келеді.
Әмірхан БАЛҚЫБЕК:
- Жазушы болу үшін кемеңгер болу шарт емес. Данышпандар о бастан аз болған. Мысалы, Бальзактан қарапайым ғана мысал келтірейік. Бальзактың ортасы қандай еді? Қазіргі жазушылардың ортасы қандай? Бальзактың ортасы - ол байлар. Жасы отыздан асқан графинялар мен герцогинялар. Сосын, Париждің ізкесерлері мен ұры-қарылары. Мәселен, мен еліміздегі сондай ақсүйек адамдардың немесе баскесерлердің бір күндік өмірін жазғым келеді. Бірақ олар мені жандарына жақындатпайды. Ең көп дегенде, қастарында 4-5 сағат қана отыра аламын. Ал сол уақыттың ішінде олардың тіршілігінің қыр-сырын біліп үлгеру мүмкін бе? Әрине, жоқ. Түйсікпен сездің-ақ дейік, бірақ та нақты оқиғасын білмегеннен кейін, қалай жазасың? Құр қиялға берілу - шындықты жазу болып шықпайды ғой.
Мәдина ОМАР:
- Иә, олардың қасіретін, алаяқтығын, т.б. мәселелерін мен де өз деңгейімде ой елегінен өткізіп, қиялмен түсініп көруге тырысамын. Бірақ түсіне алмаймын. Өміріне ойша бойлай алмағаннан кейін, оны шынайы түрде жаза да алмаймын. Ол үшін мен терісіне кіріп, сол адам болып ойлап, ол адамды белгілі бір дәрежеде ақтап шығуым керек. Себебі, қаралау, бастан-аяқ біреуді жаман қылып шығару - ол әдебиет емес. Осы кезде Мұхтар Әуезовтің ұлылығын тағы бір мәрте мойындайсың. Жазушының «Қорғансыздың күні» деген керемет шығармасы бар ғой. «Қаралы сұлуын» алып қараңыз, мысалы. Бірақ қаралы сұлу болмай-ақ та, Әуезов әйел жанының арпалысын қалай әдемі суреттеп берді, қалай шынайы жеткізді. Бұл енді Әуезовтің кемеңгерлігі. Мұндай деңгейге жету үшін жазушының ерекше бір дарыны, сезімталдығы, ішкі сезу түйсігі мықты болу керек. Ондай биік өре бүгінгі адамдарда жоқ десек те болады. Сондықтан да шығар, қазір кейіпкер жоғалып бара жатыр деген пікірдің жиі айтылатындығы. Ал, мен кемеңгер емеспін, демек, мен жазатын кейіпкерімді көзіммен көріп, өзім де соның өмірін сүріп шығуым керек. Жалпы, мен өзімнің кейіпкерлерімнің бойындағы кемшілігін білемін. Алайда, мен одан аса алмаймын. Себебі, ол өзімнің жеке тәжірибемде жоқ. Ойдан құрастырсам, онда шынайылығынан айырылады. Ал өтірікті оқырман бірден сезіп қояды. Ол өте күрделі. Мен өзімнің тәжірибемнен айтып тұрмын. Бүгінгіге қарағанда, Кеңес кезінде сәл де болсын оңай болды деп есептеймін. Себебі, ол уақытта идеология болды, адамдардың арасында бүгінгідей жік, тап алшақтығы да болған емес. Жазушылар өтірік жазса да, материалды толық меңгеріп, сезініп отырды. Қазір барлығы өзгерген. Бұл үшін жазушыларды жазғыруға да болмас.
Қалихан ЫСҚАҚ:
- Жастар әлі жанрдың не екенін білмейді. Көркем әдебиетті жанрға бөле алмайды. Соның салдарынан да әдебиетіміз қоймалжың қойыртпаққа айналды. Мұның бар себебі - интеллектінің, интуицияның, қоғамдық ой-пікірдің, қала берді таланттың жоқтығы. Еліктеуден ұлы дүние тумайды. Не нәрсе болса да адамның өзінің табиғатынан шығуы керек. Ал оның барлығы білімге байланысты. Біреуден үлгі алдым деп көркем шығарма, көркем әдебиет тумайды. Еліктеумен жақсы жазушы емес, біреудің әншейін жаңғырығы боласың да қаласың. Тағы да қайталап айтамын, жазушылық фантазиясы жоқтан мықты суреткер шықпайды. Бүгінгі фантазия дегеніміз - көрген, білген, естігеніңді поэтикалық дәрежеге көтеру. Кімнің бойында поэзияның жұрнағы болмаса, одан жазушы шығады дегенге мен өзім сенбеймін. Мәселен, кейбіреулер күні кеше ғана Мемлекеттік сыйлықтың иегері атанып жатыр. Олардың бір сөйлемі тұрмақ, бір томдығынан көңілге қонымды, ойға жұғымды ешқандай нәрсе таппайсың. Не сөз жоқ, не тіл, не қиял жоқ. Ал осыларды жазушы деп әспеттейміз. Шығармашылық фантазия деген ертегі емес, мүлдем бөлек дүние. Шығармашылық қиял деген - көргенді өзінің ой-елегінен өткізу, болашаққа жорамал жасау, не болмаса өткенді оймен отырып бүгінгі көзқарас негізінде қайтадан бағалау. Бұл - адамның өзінің өткенге деген көзқарасынан туатын нәрсе.
- Азат күннің кейіпкері қандай болуы керек? Кеңес әдебиеті мен Тәуелсіздік тұсында туған кейіпкерлердің арасында рухани сабақтастық жоқ, тек бос кеңістік қана бар деген пікір қаншалықты қисынды?
Қалихан ЫСҚАҚ:
- Осы жиырма бір жылдың ішінде біз тұтас ұрпақты жоғалтып алдық. Оның жартысы қылмыс әлеміне қойып кетті де, қалғаны қаңғыбастардың қатарын толықтырды. Соныменен біз бір буыннан айырылып қалдық. Қалаға келіңдер дедік. Қалада не баспана, не жұмыс жоқ. Қаңғырып бос қалды. Ауылда қала алмады, өйткені, ауылдың да жағдайы мәз емес. Оны да бітірдік, қаңғыртып жібердік. Кезінде байыңдар деді. Бірақ «оны қайдан алдың, неден таптың» деп тексеріп, есебін сұрап жатқан ешкім жоқ. Міне, енді байыды. Байып алып шетелге қашып жатыр. Елді тоздыру үшін жасалып жатқан бұл да бір саясат. Қазақстан қазір қандай қоғам орнатып жатыр? Осының басын ашып алмай ештеңе шықпайды. Ұлт дегенді, халық дегенді ұмыттық. Қазір халық үшін қызмет ететін ешкім жоқ. Бәрі қалтасының қамымен әуре. Қалтасы толғаннан кейін: «шу, қарақұйрық!» деп шетелі ме, басқасы ма тайып отырады. Міне, сол. Бұлар кешегі партократтардың, кеңес үкіметіндегі шенеуніктердің жұрнағы. Содан шығып жатыр. Ал қара халық болса, сол баяғы қалпынша «битін сығып, қанын жалап», қайыршы қалпында әлі жүр. Міне, біздің іздеген бүгінгі азат күннің кейіпкері - осылар.
Өміржан ӘБДІХАЛЫҚҰЛЫ:
- Негізі, қазақ әдебиетінің - «Әдебиет - ұлттың жаны. Ұлттық сана, тағдыр, жан жүйесі - көркемөнердің басты тақырыбы», - деген Жүсекең айтқан бағыты, ұстанымы өзгерген жоқ. Оны отаршылдық қамыты мойнын қажаса да ұлт азаттығы мен ұлттың санасын, тағдырын қашап жазған жазушылардың еңбегінен анық көруге болады. Сонда не өзгерді? Өзгеріс мынада - қазақ әдебиеті өзінің күрескерлік миссиясын орындады. Яғни Ұлт - азаттық алды. Ал, біз абдырап қалдық. Неге? Себебі, біз осы уақытқа дейін өзімізге дейінгі қазақ әдебиетін саралап, зерделеп, зерттеп, талдап, әркімді кітап сөресі мен оқырман санасындағы өз орнына қоймадық. Өзінің әдеби тегін талдап танымаған қаламгерлер толымды, тұлғалы кейіпкері бар көркем шығарма бере алмайды. «Характер» деп қолданатын орыс тілінің әдеби термині - біздің тілде мінез болатын шығар. Тегінде, Сіз дұрыс байқап отырсыз. Қазіргі әдеби шығармалардың да сылтып тұрған жері осы - мінез мәселесі. Сіз екеуміз, жалпы осы жиылған барлығымыз мінезсіз қоғамда өмір сүріп отырмыз. Ал, мінезсіз өнер - тұл. Мінезсіз қоғамның шын жазушысы, шын өнерпазы, шын ақыны - құлазып, Мағжанға ұқсап өткенге қайта-қайта оралып, бүгіннен түңіліп күн кешпек. Әлгі біздің баяғыдай еліктейтін, өзімізде жоқ немесе өзіміздің қорқақтықтан, жалтақтықтан, үркектіктен бара алмай, жасай алмаған іс-әрекеттерімізді іске асырған сүйікті кейіпкерлерімізді сағынатынымыз да, оларды бүгінгі шығармалардан іздеп, таба алмаған соң, тұлданып шыға келетініміз де біздің әдеби санамыздың өткен шақта жатқандығы-ау деп кейде ойлап қоямын. Әрине, үнемі ойланып жүруге қолың тимейді.
Әмірхан БАЛҚЫБЕК:
- Кеңес үкіметі өз тұсында - қаламақыны жақсы қойды. Содан еті тірілердің барлығы әдебиетке келді. Жағдайы жақсы көкелері інісін шақырып алып, қолдан жазушы жасады. Журналистің деңгейінде жазатын болса да, қанатының астына алып, әйтеуір, «ананы жаз, мынаны жаз» деп, жетелеп жүріп жазушы қылды. Мысалы, бір кітабың шығады, бес - он мың сом қалтаңда. Бұл деген сол кездің өлшемімен көз жүгіртсек, колхозшының бірнеше жылдық жалақысын құрайды. Ал оны жазушы бір рет «халтура» жасайды да, қалтасына салады. Әдебиетке «халтурщиктер» осылай келе бастады. Ғабит Мүсірепов, Сәбит Мұқановтардың кезінде тазалау болса да, 1975-80 жылдардан бастап қаламының желі бар пысықайлардың дені ақын-жазушы болғысы келді. Жазушылық бизнес көзіне айналды. Қазір қарап отырсаң, кез келген есі дұрыс деген көкелеріңнің баспасы не журналы бар. Маған солардың дені әу бастан-ақ халықты сауатсыздандыруға жұмыс істеген секілді көрінеді. Әйтпесе, ойда жоқ бір профессор, академиктердің оқулықтарын неге шығартқызады? Екі-үш жылдан кейін ол кітаптары не мектеп, не оқу орны бағдарламасына жарамай қалады. Оның орнына қайтадан жаңа оқулық жасатады. Сөйтіп, білім беру жүйесі де бизнеске, ақша жасау жолына айналып кетті .
Мәдина ОМАР:
- Меніңше, мәселе мынада сияқты. Жалпы, әдебиетте, өнердің кез келген саласы заманға сай болғысы келеді және кейіпкерді де осы бүгінгі күннен, Тәуелсіздіктің 20 жылдығының ішінен іздейді. Ал оған дейінгі ғасырлар қойнауына кеткен тарихымыздан қорек іздемейді. Сол себепті де бүгінгі әдебиет өткенмен арадағы сабақтастықты жоғалтып алды. Неше түрлі шалажансар дүниелердің келіп жатқандығы да сондықтан. Мәселен, біздің фольклорымыз қандай? Уақыт өте келе, фольклор кейін ысырылып, Кеңес әдебиеті, идеология, жаппай бір науқаншылдық басталды. Осы бір науқанға барлығы бет бұрды да, әдебиет өзінің негізгі функциясы - өнер тудыру екенін ұмыта бастады.
Қалихан ЫСҚАҚ:
- Осы жерде туындайтын және бір мәселе - жастардың жазушылықты журналистикамен шатастыратындығы. Публицистика - ол көркем әдебиеттің емес, журналистиканың тілі. Екеуі екі басқа дүние. Дұрысын айтсақ, публицистика дегеніміз бөспе сөз, әншейін. Одан көркем әдебиет тумайды. Публицистиканы тек қаламмен суға сурет салғанмен салыстыра аламыз. Қазір сызады, артынан қарасаң ізі де жоқ. Сондықтан да публицистика әдебиеттің алтын қорына қосыла алмайды. Өзінің міндетін атқарғаннан кейін құмға сіңген судай жоқ болады. Журналистикамен үлкен жазушы болған қандай қаламгерді білесіңдер өздерің? Саттар Ерубаевтың өзі қазір оқылмай бара жатыр. Осыдан-ақ, көркем әдебиет пен публицистиканың межесін, ара-жігін ажырата беруге болады. Бүгінгі жазушыларда суреткерлік жоқ, тек баяндайды. Сөзбен сурет сала алмайды. Басты кесір осында.
- Кейіпкері жоқ прозалық шығармалар да бар ғой әлемдік тәжірибеде. Ондай әдебиет қазақы болмыспен қаншалықты үндеседі? Бәлкім, бүгінгі әдебиетке кейіпкердің мүлдем керегі де жоқ болар?
Қалихан ЫСҚАҚ:
- Ол ешқандай да жаңашылдық емес. Білімсіздік пен дарынсыздықтан туатын шалалық: не арғыны білмейді, не бергіге ниеті жоқ. Әрине, кейіпкер керек, кейіпкерсіз дүние бола ма? Өздерің ойлаңдаршы!
Әмірхан БАЛҚЫБЕК:
- Бұл сұрағыңыздың жауабы табылып та қойған. Соны іздеуге, ізденуге шабандық танытып, ерініп отыр бүгінгі жазушылар. Тұрмысты көбірек ойлайды. Күнкөріс, отбасын асырау деген бар. Оның барлығы жазушының азат ойлап, еркін еңбектенуіне кедергі. Бірақ адам өзгерген жоқ, сол баяғы тас үңгірден енді шығып келе жатқан адам. Оқиғаны, айтар ойды жеткізуде сәл-пәл форма өзгерген болуы мүмкін, бірақ шығармалардың сюжеті сол қалпы. Соны бүгінгі заманға бейімдеп, жоғарғы деңгейде интерпретациялап беру керек. Бұл іс тек қазақтың емес, бүкіл адамзаттың өткеніне қазақтың көзімен қарай алатын қаламгердің қолынан келеді.
Өміржан ӘБДІХАЛЫҚҰЛЫ:
- Солай бола тұрса да, бүгінгі күндері жазылып, жарық көріп жатқан сәл-пәл өзгеше лебі бар шығармаларда жазушының өз ішіне шырақ алып түсіп, үңіліп, қарманып, тіпті кейде әлденеге сүрініп- қабынып жүргені байқалады. Ол кісі сыртқа шыққанша күтеміз. Кейіпкерін де, мінезін де. Күтіп отырғанда - жазушының әлгі өз ішіндегі сана үңгірінің үзік-үзік суреттерін оқи тұруымызға тура келеді. Жазушы үңгірден олжамен шыға ма, жоқ па - ол өзінің бағы мен соры.
Мәдина ОМАР:
- Кейіпкер керек. Негізінде әдебиет керек пе, керек емес пе дегеннің өзі де бос сөз. Әдебиетті кімдер жасайды? Жеке тұлғалар жасайды. Мысалы, мен неге проза жазамын? Өйткені, жазудан өзге қолымнан ешнәрсе келмейді. Маған ешкім ол үшін ақша төлемейді, мен сұрамаймын да. Бәрібір жазамын, себебі, әдебиетте әлденеге жарайтынымды ең болмаса, өз-өзіме дәлелдей аламын. Бұл сондай бір табиғи процесс. Әдебиет - ол эволюция. Оны басқаша ешнәрсемен түсіндіре алмайсың. Әдебиет керек емес, жойылсын дегенмен де, ол жойылмайды. Болмаса әдебиет жасасын деумен, жазу керемет болып кетпейді. Ол өзінің табиғи жолымен дамиды және сол кезде нәтижесін де алатын боласыздар. Ал әдебиет бар жерде кейіпкер де болады. А. Чеховтың бір сөзі бар, ол өзінің «Жаңа бастаған жазушыларға кеңесінде»: «Стать писателем очень нетрудно. Нет того урода, который не нашел бы себе пары, и нет той чепухи, которая не нашла бы себе подходящего читателя» деген екен. Әрине, бұл сөздің астарында ауыр әжуа, трагедия жатыр. Сол айтпақшы, кез келген «халтураның» да өз оқырманы бар. Мысалы, кейбір классиктердің әдебиетте қалай көш бастап, тұлғалақ деңгейге жетіп, үлкен адамға айналғанын мен әлі күнге түсінбеймін. Себебі, оның әдебиеті «халтура». Әдебиеттен түсінігі бар адам ретінде, оның «халтура», арзан дүние екенін ұғып тұрмын. Бірақ сол «халтурщик» қаламгер том-том кітабын шығарады. Себебі, оның өзінің оқырманы, қолдайтын адамдары бар. Бұл енді талғам проблемасы. Жоғарыда атап өткенімдей, барлығы да насихатқа байланысты. Мынау керемет деп түсіндіріп қойса, соған имандай сеніп, үйірілетін жастар да жетерлік. Ол үшін ешкімді кінәлай алмайсың. Енді негізгі сұрағыңызға келсек, бүгінгі заманауи әдебиетте тек кейіпкерлі емес, сонымен қатар кейіпкері жоқ шығармалар да бар, тіпті кейіпкерсіз роман да жазуға болады. Ол сана мен ойлар ағыны, қою суреттер мен сезімдерден тұруы мүмкін. Туынды ішінде атмосфера қалыптастырып, сол арқылы әлдебір елес образдардың көмегімен жазушы өзінің позициясын, жанайқайын, жаңа мазмұн шығарады. Бірақ бұл тектес проза «өнер - өнер үшін» деген категорияға кетеді. Оны ортанқол оқырман түсіне алмайды және түсінуі шарт емес. Бұған Марсель Пруст, Ален Роб-Грийе, т.б. шығармашылықтарын жатқызамыз.
Әмірхан БАЛҚЫБЕК:
- Әдебиеттің жанрлары көп қой. Мысалы, жапондарда шығарманы күнделік секілді етіп жазатын жанр бар. Соны оқырман экзотика ретінде қабылдайды. Ал біз ұялы телефон мен ғаламтор келгелі хат жазуды да ұмытып қалдық. Соның салдарынан бүгінгінің адамдары ойларын сауатты жеткізуден қалып барады. Ал негізінде хат жазудың өзі өнер ғой. Чеховтың қос томдық хаттары бар, мысалы. Толстойдың да төрт томдық хат және екі томдық күнделігі сақталған. Мәселен, Чеховтың күнделіктерін оқитын болсаңыз, оның кім екенін, кейіпкерлерінің қайдан шыққанын түсінесіз. Толстой да дәл солай. Тұлғасы, бүкіл шығармашылығы анықталады. Ал бізде ондай нәрсе жоқ. Эпистолярлық жанр қазақта қалыптаспаған. Енді тіпті қалыптаспайды да. Қазақ әдебиеті жетер жеріне жеткізіп игермеген бір жанр ретінде тарих қойнауына кетіп үлгерді. Ал әдебиетте ондай қазақ қаламгерлері игере алмаған жанрлар қаншама?
«Дөңгелек үстелді» жүргізген
Назерке ЖҰМАБАЙ.
"Қазақ әдебиеті" газеті