ҰЛТЖАНДЫ ҰРПАҚ ТӘРБИЕЛЕУІМІЗ КЕРЕК
Жарты әлемді қанға бөктірген сұрапыл соғыс түбегейлі тоқтап, ел еңбекпен еңсесін енді көтере бастаған сұрқай кез. Ғасыр басындағы дүрбелеңнен, қара танығанды жусатып салған қуғын-сүргіннен орнаған үрей әлі тарқай қоймаған. Алатаудың аясындағы Алаш жұртын ежелден қырқысқан ата жау бір, отаршыл биліктің қара шекпендері екі, қызыл жалаулы жендеттер үш ойрандап, алақандай ауылды кешегі күнге дейін біресе ойға, біресе қырға тықсырып келіпті. Наурызгүл бүр жарып, жұпар аңқыған жылымық көктемде кіндігі кесілген бөбек көпшілік үшін сауапты іс жасап, ауыл арасына жол төсеп жүрген әкесін шексіз шаттыққа бөлеген. Амал қайсы, төбесі көкке екі елі жетпеген асқар таудың тер сіңген ыстық құшағын бесіктегі балпанақ небәрі бір-ақ ай иіскеді. Ізін жалғайтын перзентіне жүрегі жарыла қуанған қайран сабаз санаулы күнде түйнектен көз жұмды. Анасының омырауынан ерні босамаған шиеттей тағдырлы шарана алдынан тосқан өмірдің кермегінен жасымады. Жарлыларды жарылқайтын кеңестік кер заман онсыз да аз қазақты аяған жоқ. Зиялыларын зұлматпен, ұлт үшін үн қатқандарды нақақ жаламен жер жастандырды. Одан қалғанын соғысқа салып, түтіндеген қисық мылтықпен ажалға қарсы айдады. Үш ғасырлық үрей халықтың әдебиеті мен өнерін, ғылымы мен білімін тұншықтырып, ат құлағында ойнаған көшпенділердің кейінгі ұрпағын жалтақ етті. Адамынан абақтысы көп үрейлі заманда зерек өскен баланы қорқыныштан көзсіз батырлықты дәріптеген халық эпостары, қиялын ұштап, ойын дамытатын аңыз әпсаналар құтқарыпты.
Уәлихан ҚАЛИЖАН,
М. Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институтының директоры, филология ғылымдарының докторы, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері
Айтылған ақиқатты филология ғылымдарының докторы, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері, ҚР Парламенті Мәжілісінің екінші, үшінші және төртінші шақырылымдағы депутаты, М. Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институтының директоры Уәлихан ҚАЛИЖАН жиі-жиі ой елегінен өткізеді. Сол жалтақтық ел ішін кеңінен жайласа да, Алаш арыстарымен жасырын жалғасқан алтын жылға үзілмепті. Қайта жаңашыл буынмен толығып, қазақтың төл тарихын тану тереңдей түскен көрінеді.
Ғалым көркем әдебиет арқылы ғана қазақ тарихының жаңғырғанын, өткенге құрметпен қарау артқанын айтады. Әйтпесе, «Абай жолы» эпопеясы, «Хан Кене» драмасы, «Көшпенділер» трилогиясы жазылмайтынын алға тартады. Біз жұмыс кеңсесіне кіргенде үнемі ізденісте жүретін жанның тағы да газетке шұқшия қарап отырған ойлы жүзін байқадық. Көз алдындағы көлдей мақаладан белгілі тарихшы Мәмбет Қойгелдінің аты-жөнін көрдік.
– Мына мақаланы қарашы, – деді Уәлихан Қалижан мерзімді басылым бетінен көз айырмаған қалпы. Әлдеқашан өзіне ұнаған, құптайтын тұсын қаламмен сызып қойыпты. – Тарихшымыздың талдап жазған, дәйекпен айтқан сөзіне қалайша қосылмайсың? «Өткен замандардағы күрделі тарихи процестерді түсіну үшін бірден-бір тиімді құрал – көркем әдебиет. Көркем әдебиет – халықтың жаны, халықтың сезімі. Онсыз тарихи процесті түсіну мүмкін емес», – деп жазады Мәмбет Қойгелді. Орыс философы Николай Чернышевский сонау ХІХ ғасырда: «Әдебиет – өмірдің айнасы», – деп айтып кеткен. Бұл да бекер берілген анықтама емес.
Ғалымның алдында қат-қабат жиналған газет-журналдар көп екен. Барлығы жаңа қағаздың иісі аңқыған бүгінгі сан. Күнделікті ақпараттар ағынынан, ғылыми жаңалықтардан қол үзбей қарап отыратын жан менменсіп қараған жоқ. Керісінше, құшақ жая орнынан тұрып, қанына сіңген қарапайым мінезімен ашық-жарқын қарсы алды. Бірден: «Мен журналистикадағы еңбек жолымды «Жетісу» газетінен бастағанмын. Онда жеті жыл қызмет еттім», – деді ағынан жарылып.
Тұңғиық ой адам баласын тығырыққа тіреген бе?! Ғылыми жұмыстан қолы қалт еткенде өткен шақтағы балалыққа бойлай кететін Уәлихан көз алдына әкесінің жарқын бейнесін келтіруге тырысады. Бір айлық сәбидің санасында еш белгі сақталмаса да, анасының айтуымен қалған елестерді құрастырады. Марқұм әкесі Қалижан бұл өмірге келгенде қатты толқыпты. Жол төсеп, талай тұрғыннан алғыс арқалаған отағасының ғұмыры ұзаққа созылмады. Тіпті, суреті де сақталмаған. «Әкемнен қалған жалғыз белгі бар, – дейді ғалым ұзақ үнсіздіктен кейін сәл сыбырлап. Көзінде жас бар. – Әкемнің өмірден өткен күні 10 ақпан еді. Сол күні жапалақтап қар жауыпты. Әлі күнге дейін жылда 10 ақпан күні біздің ауыл ақ көрпеге оранып қалады. Бүкіл тұрғындар сол күнгі ақ ұлпаны «Қалижанның қары» деп атайды».
Қалижаннан қалған белгі бұл ғана емес. Әкесі өмірінің соңына дейін ауыл-ауылда бригадир болып істепті. Ұзынағашқа таяу жерде Жетіқырқа аталатын адыр бар. Еңбекті сүйген Қалижан Жетіқырқаны өз қолымен жарып, халық төтесінен қатынайтын жол салып берген көрінеді. Ол маң бүгінде ел аузында «Қалижанның Жетіқырқасы» аталады. Уәлихан Қалижан өзі туған Бесмойнақ ауылында бар ауыртпалықты көтерген анасына мәңгі қарыздар. Мұндағы көне шіркеу кейін бастауыш сыныпқа айналып, ғалым алғаш әріпті осы ғимаратта таниды. Жазушы әдебиетке құштарлығын, өнерге жақындығын анасының тәрбиесімен тікелей байланыстырады.
– Анам Мәртай Қолғанатқызы өнерге жақын кісі еді. Кесте тігіп, шілтері тоқитын ісмерлігі тағы бар. Ақындығы кемерінен асып тұрған уақытта айтысқа қатысып жүрді. Нағашым Қолғанат та шертпе күйдің шебері еді. Қазақ әдебиетіне қызығушылығым, қалам ұстауға қабілетім анам жетектеп алып баратын Оразбай ақсақалдың кітаптарын оқудан, тыңдаудан басталды. Анам күнде кешкісін сол үйге жетектеп әкелетін. Сөйтіп, мен ағайынымның үйінде эпостарды тыңдадым. Кейде ұйықтап қаламын. Ең бастысы, маған халықтың батырлық дастандары бес жасымнан сіңе бастады, – дейді Уәлихан Қалижан.
Әсіресе, ғалымның жадынан ауылдағы аласа тоқал там өшпейді. Балдырған жылдарының куәсі болған ескі үйдің шатырына қыс түсе қар жиналып қалатын. Кеңестік биліктің салтанат құрғанына отыз жылдан асса да ауылдың сиқын қашыратын жатаған баспаналар менмұндалап тұрады. Айдың жарығымен, одан қалса таңалакеуімнен үй төбесіндегі қарды түсіретін бала Уәлихан үнемі көшедегі бағанда ілінген радиоқабылдағышқа құлақ түретін. Балалық тазалық, қызыл саясаттың салқынын әлі сезінбеген пәк көңіл сол радиодан Сталиннің өлгенін естігенде жылап жіберген. Аштық пен соғыстан енді еңсе көтерген ел де: «Енді қалай күн көреміз?» – деп етегін жасқа толтырыпты.
Ғалымның анасы жиі науқастанатын. Әкесіз өскен балаға бұл ауыр тиюші еді. Қашанда іштей анасының амандығын тілеп, сәби жүрек шыр-шыр етіп еңбекке ерте араласты. Үшінші сыныпта оқып жүргенінде жамағайынының үйінде жалғыз тұрып, жалғыз сиырды сауатын. Сонда құлқын сәріден шелек ұстап, сиырды өріске айдайтын қылдырықтай баланы көргенде бақташы: «Жетім жетіледі, Уәлихан. Күндердің күнінде сен де үлкен азамат боласың. Қазір қабырғаң қайысып жүрсе де, еш мойыма!» – деп жігер береді екен. Небәрі тоғыз жасар бала күнде кешкілік екі шелек сүтті ауыл іргесіндегі май шығаратын зауытқа өткізіп, анасына ақша дайындайтын. Ауылдағы ауыртпалықты, тағдыр салған тауқыметті ересектерше мойымай көтерген Уәлихан көп ұзамай анасымен бірге Алматы қаласындағы ағасының қолына көшеді.
Уәлихан Қалижан кіндік қаны тамған ауылында сабақ берген Кәбіржан ұстазы болмаса, оның қабырғамен сірескен кітаптарын оқымаса, Алматыдағы Әлия Дүйсенова есімді мұғалімі баулымаса әдебиет әлеміне қадам баспас еді, бәлкім. Әбділда Тәжібаев, Әсет Бейсеуов, Зейнолла Қабдолов сынды ұлт зиялылары жиі келіп, кездесу өткізетін № 12 білім ордасы Уәлихан Қалижанның болашағына бағыт сілтеді. Жазушы Смағұл Елубаймен бір партада отырған ғалым албырт көңілмен әдебиетке дендей берді. Бірақ алып-ұшқан жас түлек алғашында елмен бірге техникалық мамандықты таңдап қойып, артынан райынан тез қайтып, құжаттарын Қазақ ұлттық университетінің филология факультетіне алып барады.
– Бала кезімнен жетімдіктің зардаптарын көріп өстім. Университет аз күнде менің ыстық ұяма айналды. Мүйізі қарағайдай білімді, білікті профессорларды туған әкемдей, алып бәйтерегімдей сезіндім. Студенттің бойында тұтанған шоқты үрлеп, жаға білетін ұстаздар болды жан-жағым. Оқу ордасының табалдырығын аттаған сәтте қазақ және орыс тілдеріне жүйріктігім септесті ме, аудармашылыққа бейімделдім. Алайда екінші курста мені әдебиеттің алыптары Бейсенбай Кенжебаев пен Тұрсынбек Кәкішев кафедраға шақыртты. Екеуі де асыға күтіп отыр. «Орыс әдебиетін зерттеушілер, оның ішінде аудармашылар жеткілікті. Сенің мына жүрісің не? Қазақ әдебиетінің тарихын зерттеу керек бізге. Қазақ тарихында айтылмай қалған тұлғалар көп. Соларды әдебиеттің айналымына қосу қажет», – деді Бейсекең. Мен сол күннен бастап қазақ әдебиетінің ақтаңдақ беттеріне дендедім.
Байқаймын, қарсы алдымда отырған ғалым енді ғана сыр ағыта бастағандай. Көз алдыма ойлы-қырлы жерлермен шоқыта жүріп, мидай жазыққа шыққаннан кейін көсілте шапқан жүйрік елестеді. Уәлихан Қалижан кібіртіктеген жоқ. Шешіле сөйлеп кетті. Манағыдай емес, дауысы да көтеріңкі леппен асқақтап естілді. Ұлтты азаттыққа, тазалыққа, рухани тәрбиеге бастаған бір топ қазақтың ақындарына кеңестік жүйенің кесірінен кертартпа, ескішіл, діншіл деген айыптар тағылыпты. Нәтижесінде, кейінгі ұрпақ оларды ұмытып үлгеріпті. Бейсенбай Кенжебаев қызыл саясат кеңірдектен алып тұрған тұста да шәкірттеріне тың тақырыптар беріп, қазақ әдебиетінің тарихын тереңдете берді. Жас студент Уәлиханды шақырып алудағы себебі сол еді. Әдебиеттің майталманы Рымғали Нұрғали, Мұхтар Мағауин, Мырзатай Жолдасбеков, Алма Қыраубаева сынды шәкірттерімен қазақтың өше бастаған рухын қайтарып, тарихын тірілтті. «Тарих қойнауында ескішіл деген айыппен қалып кеткен ақындарды алып шығасың. Нұржан Наушабаевты зертте», – дейді профессор ізденімпаз студентке.
Студент бас тартқан жоқ. Бейсенбайдай көреген профессордың алдынан жігерленіп шықты. Университет қабырғасындағы спорттық шараларды да бір түнде қойып, терең де күрделі, шырмауы көп, шыдамды талап ететін ғылым жолына түсті. «Бейсенбай Кенжебаев дүниеден қайтқанда ауыр тиді, – дейді Уәлихан Қалижан. – Мен оның 52-нші шәкіртімін. Менен кейін тағы екі адам қорғады. Ұлы ұстаз еді. Ұлтшылдықты, ұлтын сүюді айқаймен, сөзбен емес, іспен, ғылыммен дәлелдеді». Ғалым студенттік қызықпен қоштасып, қызыл дипломымен газеттерді жағалайды. Қаламы жүрдек, ойы ұшқыр жасты «Жетісу» газетінің ұжымы жылы қабылдайды. «Ұзын бойлы, түрі сұсты Қарағұлов деген бас редакторы бар екен. Қылдырықтай жаспын әлі. Сарбас Ақтаев есімді орынбасарын шақырды да, менің қалам алысымды байқауды тапсырды. Менің діншіл ақын Нұржан Наушабаевты зерттеп жүргенімді білгенде, Сарбас ағамыздың көзі жанып кетті. Бейсенбайдың шәкірті екенімді естігенде тіпті құрметпен қарады. Ертесіне қазақтың суретшісі Сахи Романов туралы мақала жазып әкелдім. Алғашқы жазғанымнан-ақ бір әрпі өзгермей газет бетіне жарияланды», – дейді Уәлихан Қалижан.
Бейсенбайдың шәкірті алғашқы журналистік шеберлігін «Жетісу» газетінде шыңдайды. Баймолда Мусиннің қанатының астына барған кешегі студент үлкен журналистік мектептен өтеді. Хат қорытып, келген мақалаларды өңдеп тәжірибе жинақтайды. «Ең әуелі тақырып! Тақырып – мақаланың жарты мазмұны. Тақырыбың орашолақ болса, шығармаңды ешкім оқымайды», – деп үнемі айтып отыратын Баймолдадан Уәлихан көп нәрсе үйреніп шығады. «Жас түлек» деген жастар бетін ұйымдастырып, Алматы мен облыстың мыңдаған өрендерімен танысады. Уәлихан осы газетте жүріп жастардың комитетіне мүше, түрлі жиындарға делегат болып, белсенділігімен, еңбекқорлығымен басшылықтың назарына ілігеді. Қым-қуыт журналистиканың ортасында жүрсе де ғылыми жұмысын тастамаған Уәлиханды басшылық қызметке шақырады. Бәлкім, ғылымға қызықпайтын адамға бұл таптырмас үлкен мүмкіндік шығар. Алайда жас журналист газетте жүріп жазған диссертациясын бәрінен жоғары қояды. Оның үстіне Қазақ ұлттық университетіне оқытушы болып орналасуды, өзіне жол сілтеген профессорлар секілді дәріс беруді армандап жүргені қашан.
– Менің бұлай бас тартуымды ең алдымен естіген Қуаныш Сұлтанов таңғалыпты. Мені шұғыл шақыртты. Ол уақытта Қуанышты сыртынан жақсы білемін. Ел сыйлаған адал адам. Айтқанына келістім. «Мына жерде жұмыс істесең журналист бола алмай қаламын немесе университетте ғылым жолы жабылады деп ойлайсың ба? Олай емес», – деді ол маған. Сөйтіп, менің қызметім түбегейлі өзгерді, – дейді Уәлихан.
Көз жүгіртіп көрсек, қалам ұстаған қайраткер ғылыми міндетіне кір жұқтырмапты. Ізденісін арттырмаса кеміткен емес. Журналистикада ақпарат арқалай жүріп, ескішіл деп шетке қағылған ақындарды қазақ әдебиетінің тарихына енгізіп ерлік жасады. Белгілі журналист, қоғам қайраткері Қуаныш Сұлтановпен кездесу Уәлиханның қызметтік жолына үлкен өзгеріс әкелді. Алғашында басқармада нұсқаушы, кейіннен баспасөз секторының меңгерушісі болып қызметін жалғастырды. Бұл кезде де ол танымал басылымдардың бас редакторларымен қоян-қолтық жұмыс істеп, Мұзафар Әлімбай, Сейдахмет Бердіқұлов, Фариза Оңғарсынова сияқты өткір ойлы қаламгерлермен пікірлеседі. Үлкен саяси мектептен өтеді.
Уәлихан Қалижан туралы біз үнемі жылы пікір естиміз. Ұстазы Сарбас Ақтаев кездесіп қалса: «Уәлихан Қалижан барлық сатыдан өткен ғылым мен журналистиканың майталманы. Ол журналистиканың балалығы «Қазақстан пионерін», жастығы «Лениншіл жасты», даналығы «Егемен Қазақстанды» басқарды. Менің шәкіртім бақытты адам», – деп жиі айтады екен. Расында да, Уәлихан орда бұзар отызында балалардың бас басылымы «Қазақстан пионері» – қазіргі «Ұланды», қамал алатын қырығында «Лениншіл жасты» – бүгінгі «Жас Алашты» және ердің жасы елуде «Егемен Қазақстанды» басқарып, редактор болыпты.
– «Жетісу» газеті мен үшін ыстық басылым. Тоқсан жылдық мерейтойында ол туралы лебізімді білдіріп, үлкен көлемде мақаламды жариялағанмын. Менің әлі қалыптаспаған қаламымды тұңғыш ұштаған республикадағы ең абыз басылымның бірі осы, – дейді ғалым қарсы алдында жатқан газеттерге шұқшия қарап. Өткен ғасырдың басында жалынды жас Ғани Мұратбаев қойып кеткен «Жас Алаш» атауын бір-ақ түнде «Лениншіл жас» газетіне қайтарып, үлкен ерлік жасаған – Уәлихан Қалижан. Мұндай тәуекелді талап ететін іс кеңестік жүйе әлі күйрей қоймаған тұста қиынның қиыны еді. Бірақ ғалым ұлт мүддесі жолында аянып қалмады.
Өмір өткелдерінен үзік-үзік сыр шертіп отырған ғалымның әр сөзінен қорғасындай салмақ сезіледі. Бей-берекет мақтанға салынғанын, лепіремін деп пендешілік пиғылын байқатып қоятын пасық мінез атымен жоқ. Шын мәніндегі ғалымның қарапайымдылық есіп тұрады емес пе? Біз Уәлихан Қалижанмен болған әңгіме барысында анасы дарытқан, көркем әдебиеттен сіңген сабырлылықты, адалдықты, қарапайым мінезді ап-айқын аңғардық. Саясат сахнасында да ғалым елден алшақтап, суысып көрген емес. Мемлекеттік биліктің мінберінде де атадан алған ақылдан, анасы құйған тағылымнан айнымады.
Уәлихан Қалижан сындарлы сәт туып, екі қолға бір күрек таппай қалған кезде де морт сынбады. Қайбір үзеңгілестері ауыртпалықты көтеруге шыдастық танытпай, ауырдың үстімен жүріп кетті. Ішкілікке салынып кеткендер де болды. Ғалым он шақты күн жұмыссыз қалған кезінде қала ішінде жекеменшік көлігімен жолаушы тасымалдап күн көрді. Оған арланған жоқ. Керісінше, өзін сынады. Қаншалықты қарапайым екендігін байқағысы келді. Ел ішінде қара жаяу жүруден қашқақтап, қарға адым жерге көлік шақыртатын күйгелектік Уәлихан Қалижанның бойынан табылмайды. Шағын автокөлігімен жолаушы тасымалдап нан-тұзын айырғаннан біз қарапайымдылықтың асқан үлгісін көрдік. Қарапайымдылыққа, кішілікке қашанда құдай жақ қой. Тұп-тура он күннен кейін таксист министрдің орынбасары қызметіне кетеді.
– Өз өмірің туралы сыр шертсең, бейнебір теп-тегіс жолда келе жатқандайсың. Бәрі тамаша, бәрі ғажайып секілді сезіледі. Байқағаным, бағы жанған жігіттің жауы да жаңбырдан кейінгі саңырауқұлақша қаптайды. Әсіресе, басшылық қызметте саяси мәселелер көлденең тартылып, түсініксіз талаптар қойыла бастағанда бәрінен баз кешіп, қол сілтегің келеді. Бірақ мұндайда адамды ешбір саяси астары жоқ таза ғылым құтқарады. Өзіңнің ғылым жолында еңбектенетін қабілетіңнің бар екенін білгенде тіпті бақыттысың. Әр адамның басында болатын қиындық қой. Өмір тек қуанышты сәттерден құралмайды. Ең бастысы, сабырлы болу керек. Ғылым ғана мәңгілікке жалғасады. Халқың үшін жасаған жақсылығың ғана ғұмырлық, – дейді ғалым толғанып.
Ғалым әр жылдарда ҚР Президент әкімшілігінде, ҚР Парламентінде, министрлікте абыройлы қызметтер атқарды. Саяси додаға түсіп, халықтың қалаулысы болды. Парламент мінберінде ел ішінде шешімін таппаған түйткілді мәселелерді көтерді. Оның шетелге бала сатуды тоқтату, кезінде түрлі себептермен қоныс аударған отандастарымызды атамекенге көшіру, әлеумет, әдебиет, мәдениет, тіл төңірегіндегі өткір тақырыптарды қаузады. Ғалым саяси сахнадан бөлек, шығармашылықтың қазаны қайнаған «Егемен Қазақстан» газетінде басшылық жасаған жылдарын ұмытпайды. Дәл осы жылдары ол «Президент» деген кітап жазды. Ең бастысы, Уәлихан Қалижан – «Егемен Қазақстан» газетін Астанаға көшірген бас редактор.
– Астананы Алматыдан Ақмолаға көшіруді көпшілік қиял, ертегі сияқты қабылдады, – дейді Уәлихан егемендіктің алғашқы жылдарын еске түсіріп. – Қаулы шыққан кезде ешкім сенген жоқ. Сол уақытта Елбасы Австралияға ресми сапармен барды. Сапар кезінде Мемлекет басшысы Австралия астанасын бес рет ауыстырғанын естиді. Мен қасында сұхбат алып тұрған сәтімде біздің елге де тез арада астанамызды ауыстыруды, Алматыдан Ақмолаға көшті бастай беруді тапсырып жатты. Астанамыздың жаңадан салынуын үш ғасырлық езгіні, отарлаудың бұғауын бұзып, шын мәніндегі дербес ел екенімізді көрсетудің жарқын белгісімен байланыстырамын. Геосаяси тұрғыдан да біз ұттық. Астана қашанда шекарадан алыста, қалың елдің ортасында орналасуы тиіс. Астанамыздың еңсе көтеруін егемендігіміздің жемісі деп білемін. Елбасы бір сөзінде: «Астана гүл қала болады», – деп айтқан еді. Ақиқатында да гүлге көмкерілді. Жасыл желекке оранды. Терістігіндегі Бурабайдың орманымен Астананың ағаштары араласа бастады. Тал-теректермен бірге Елордамыздың жанға жайсыз климаты да өзгерді. Бірінші Петр кезінде астаналарын неге өзгертті деп ойлайсыз? Орталықты шекарадан алыс ұстау үшін істеді. Ал біздің Астана Қазақстанның ғана емес, бүкіл жердің кіндігінде тұр.
Астана азаттықтың жемісі анығында. Елорда егемендігімізді айшықтады расында. Уәлихан Қалижанның Астана туралы тебірене сөз сөйлеуі тегіннен тегін емес. Сол кезде өзі басқарып отырған «Егемен Қазақстан» газетінің ұжымын да алғашқылардың бірі болып Астанаға көшірді. Ұжымындағы журналистер үшін жаңа қаладан 25 тұрғын үй сатып алады. Бірде-бір журналисті баспанасыз қалдырмай, бауыры бүтін, басы аман қалпында ұжымын Сарыарқаның төріне орналастырады. Бас редактор газеттің қоғамдық-саяси бағыт-бағдарын айқындаумен бірге журналистердің әлеуметтік жағдайын да қорғауы керек. Уәлихан басылымда басшылық жасаған кезінде осы ұстанымына берік болыпты.
– Ұлтқа қызмет ету адалдықтан басталады, – ғалымның ақтарылған ойы, жүректен шыққан сөзі жүрекке құйылып жатыр. – Ұлтшылдық айып емес. Ал ұлтжанды болу – әрбірімізге міндет. Бұл дегеніміз – өз ұлтыңды жоғары қоюдан, өзгенің ар-намысына тиюден қашу. Өзгенің тілін, мәдениетін, дәстүрін құрметтеп, өз ұлтыңды риясыз сүю керек. Ұлтын сүюдің бір белгісі – мемлекеттік тілді білу. Егер шын мәнінде Мұхтар Шаханов айтқан дерек дұрыс болса, онда Қазақстанда ұлтын сүйетіндер аз деген сөз. Төрт миллион қазақтың ана тіліне шорқақтық танытуы – үлкен қасірет. Қазірдің өзінде 65 пайызға әзер жеттік. Халық саны көбеймей ұлттық саяси мәселелер де шешімін таппайды. Елбасы сол себепті де шетте жүрген 5 миллион қандастарымызды атамекенге шақырды.
Үш шақырылымда депутат болған ғалым тағдырдың жазуымен шетел ауып кеткен ағайынның әлеуметтік қорғалуын жиі қозғайтын. Әсіресе, олардың Қазақстанға келгеннен кейінгі тұрмысына көп жеңілдіктер жасалауын тілге тиек етіп, көші-қон туралы заң ережелерін жазысты. «Оралмандармен бірге қазақтың таза тілі келді. Қолөнері, дәстүрі, мәдениеті келді. Көпшіліктің арасында шеттен оралған отандастарымызға үрке қарайтын, оларға жасалған жеңілдікке наразы адамдар кездесіп қалады. Олар Қазақстанды өркендетіп жатыр керісінше. Мемлекетке масыл емес. Өзіңіз ойлаңызшы, осы уақытқа дейін келген бір миллион қандасымыздың арасында 50 ғылым докторы, 13 мың жоғары білімді маман бар. Бір миллион қандасымыздың тек 4 пайызы ғана зейнет жасында», – дейді Уәлихан. Сөз арасында олардың демографияға елеулі үлес қосқанын, Қазақстанда табиғи өсім 2006 жылдан бастап байқалғанын қуана жеткізді. Демографияға кесірін тигізетін жасанды түсік туралы қынжыла айтты. Мұны тоқтату керектігін алға тартты.
Ғалымның АҚШ-та Питер деген досы тұрады екен. Өзі қазақ тілінің маманы. Қазақстанды терең зерттеген көрнекті ғалым. Уәлихан сол зерттеушінің аузынан: «Әлемнің талай елін араладым. Бірақ өздерінің мемлекеттік тілін өркендету үшін, өзгелерге үйрету үшін арнайы қаржы бөлетін жалғыз елді көрдім. Ол – Қазақстан», – депті. Мұхиттың арғы бетіндегі сырт көздің бұл сөзі Уәлиханды көп ойландырды. Ғалым тазалықты сүйеді. Шынайылықты жақсы көреді. Істің басы таза, адал болмаса, соңы да сұйылып кететінін айтады. «Әрбір мемлекеттік қызметкер өзіне жүктелген міндетті таза атқарса, ұлтын сүю деген сол», – дейді ол.
– Мәңгілік Ел деген не? Ол – философиялық ауқымы кең ұғым. Қазақ елі мәңгі жасаса деген мағына береді. Елбасымыз Мәңгілік Ел идеясын қалыптастыру үшін қаншама еңбек сіңірді десеңізші. Ең бірінші шекарамызды шегендедік. Шекара туралы құжаттарды рәсімдеуге байланысты Елбасының: «Қазақтың бір метр жері сыртқа өтіп кетпесін. Мұқият қадағалаңдар», – деп айтқаны есімнен кетпейді. Елбасы шынында өте елжанды, ұлтын шексіз сүйетін жүрегі кең адам.
Уәлихан Қалижан әр елде жүріп жатқан идеологиялық тасқыннан сескенеді. Ертеңгі күні дәлелі дүдәмал идеялар тұтас халықтың санасын өзгертіп, бір-біріне астамсып қаратып қоюы мүмкін. Көп елдің идеясы біздің ұлттық болмысымызға шабуылдайтын көрінеді. Тарихи көзқарастарға қатысты қазақ халқы тым жалтақ және идеология жүргізуге асықпайды. Көршілес Ресейді алсақ, қандай тарихи оқиғаны болмасын орыстандыруға, өздеріне еншілеуге тырысады. Ұлы Қытай қорғанын славяндар салды деп жарыса жазғаны, қазақ жеріне күмәнмен қарайтын сан мың мақалалары – соның дәлелі. Ғалым осындай өз мәдениетіне телу идеологиясы жүріп жатқанда біздің халықтың самарқаулық танытатына іші күйеді. Іргеміздегі өзбек ағайын Алпамыс батырды өзбектендіріп алды. Ал біз түркі дүниесі деп өзімізден алшақтатады екенбіз. Әйтпесе, түркі дүниесіне ортақ мұраның бәрі өзгеден гөрі қазақтың өзіне жақын, қазақтың салтына ұқсас, тіліне сәйкес.
Филология ғылымдарының докторлығын қорғау кезінде ғалым талмай ізденген. «Қазақ әдебиетіндегі діни ағартушылық ағым» тақырыбында зерттеу жүргізген ол диссертациясын алты айдың ішінде аяқтайды. Академик Зейнолла Қабдолов таңғалады. «Рымғали Нұрғали қызметте жүрсем де маған: «Өл, тіріл, қорғауың керек!» – деп шегелеп айтты. Мен тәулігіне төрт сағат ұйықтап жүрдім. Жолдасым таңертең жұмысқа кетеді. Мен оған есікті сыртынан жапқыздырам. Өзім үйде ғылыми жұмыспен айналысамын», – дейді ғалым. Оның қазақ әдебиетіне деген сүйіспеншілігін осыдан байқадық. Ізденуден талмайтын Уәлихан Қалижан диссертациясын алты сағат қорғайды. Ескі партиялық, кеңестік көзқарастың сеңін бұзып, жаңашылдықпен діни ағым өкілдерін қайта тірілткендей болады.
Уәлихан Қалижанның айтуынша, әдебиетсіз болашақ жоқ. Жас ұрпаққа өткенімізді әдебиет арқылы өнеге етуге тиіспіз. Егер әдебиет болмаса, тариымыз жүйесіз тарыдай шашырап қалар еді. Ғалым «Бабалар сөзі» жүзтомдығының жарық көргеніне қуанады. Мұның ар жағында қазақтың, көшпенділердің, даланың мәдениеті менмұндалап тұрғанын жасырмайды.
– Лев Толстой «Соғыс және бейбітшілікті» жазбаса біз орыстар мен француздарың шайқасын түсінбес едік. Сол арқылы Франция халқының мәдениетін білдік. Ілияс Есенберлин «Көшпенділерді» өмірге әкелмесе, біз бүгінгі Қазақ хандығының 550 жылдығын тойлауымыз да неғайбыл. Ілиястың қолында «Тарихи и Рашиди» кітабы болды сол кездің өзінде. Ал Мұхтар Әуезов ше? «Хан Кенені» жазу арқылы болашақ ұрпаққа үлкен мұра қалдырды. Білесіз бе, «Абай жолында» ақынның болашақтан үміт күтіп, көкжиекке қарап, қиялға берілетін тұсы бар ғой. Сол жердегі Абайдың арманы бүгінгі тәуелсіздік. Онда Абайдың ғана емес, М. Әуезовтің де арманы жатыр, – дейді қаламгер.
Ғалымның айтуынша, біз өткен ғасырдың орта шенінде бүкіл рухани мұрамыздан айырылып қала жаздаппыз. Мұхтар Әуезов пен Сәбит Мұқанов Жазушылар одағында өткен пікірталаста қудаланып, халық мұрасын жақтағаны үшін айыпталды. Сөйтіп, бабаларымыз аманаттаған әдебиеттен қол үзуге даяр тұрған екенбіз. Отаршылдық сананың орныққаны сонша, мүйізі қарағайдай кеңестік жазушыларының бірде-бірі фольклордан айырылу ұлтынан айырылу екенін түсіне алмапты ғой. Ғалым соған күйінеді. Ұлтты ұйыстыратын идеяларды жандандыра беруді ұсынады. Ұлтшыл болу керектігін тілге тиек етеді.
Қайраткер қазақ журналистикасына қатысты да пікірін білдірді. Атап айтқанда, біржақты мақтау немесе біржақты қаралауға бой алдыратын баспасөздің болашағы бұлыңғыр болатынын әңгімеледі. Журналистика тәуелділіктен арылғаны абзал. Уәлихан Қалижанның айтуынша, Қазақстанда ақты ақ, қараны қара деп тарататын ақпарат құралдарын қалыптастыратын уақыт жеткен. «Кезінде жемқорлық туралы заңның 6 бабына: «Меншік түріне қарамастан бұқаралық ақпарат құралдарында жарияланған мақалалар міндетті түрде мемлекеттік органдармен бірге қаралу керек», – деген тармақша енгізді. Елбасы қол қойған. Бірақ осы бап әлі күнге дейін жұмыс істемей тұр. Газет бетінде жемқорлық туралы мақала басылса мемлекеттік мекеме де, халық та назарға алмайтын дәрежеге жеткен. «Газет жаза береді» деген жалаң түсінік пайда болған», – дейді қайраткер қынжылып.
Уәлихан Қалижан бүгінгі тілшіге журналистиканы кәсіби түрде меңгере салу аздық ететінін кеңінен өрбітті. Бүгінгі заман салаға бейімделуді талап етеді. Ең әуелі, журналист бірнеше тілді меңгеруі қажет. Содан кейін заң мен экономиканы білуі шарт. Әйтпесе, қазақ журналистикасының әлемдік биік дәрежеге көтерілуі екіталай. Осы талаптар орындалса ғана ағылшын тілін меңгеру арқылы ақпараттарды негізгі көздерден тікелей қазақша аудару қалыптасады. Нәтижесінде, шынайы ақпарат тарайды. Өткірлік, пәрменділік пайда болады.
Ғалым шешіле сөйлеп отыр. Өзі өмір сүріп отырған қоғамға бей-жай қарай алмайтын қайраткерде кемел ой көп. Аузынан шыққан әрбір сөз ойландырады. Бағытымызды көрсетеді. Болашағымызға жол сілтейді. Елбасы бір сөзінде: «Рухы күшті елде ғана мемлекет құрылады», – деп еді. Сол сөз Уәлихан Қалижанның да өмірлік қағидасына айналғандай. Ғалымның сөзіне сүйенсек, жетпіс жыл бойы маркстік, энгельстік, лениндік һәм сталиндік цитатаға толып кеткен қазақ ғылымын қайта тазалауға үлкен күш жұмсалыпты. Қағаз бетінде кеңестік идеология тазартылғанмен, халық арасында әлі де ескі көзқараспен күн кешіп жүргендер жеткілікті. Өкініштісі, олар тәуелсіздіктің қадірін сезінбейді де. Сондықтан, ұлт қайраткері бар салмақты, бар күш-жігерді жастарға артуды құп санайды. Жастар қоғамнан ажырамай тұрған кеңестік идеяны кетіріп, Мәңгілік Елдің міндеттерін одан ары гүлдендіретініне сенімді.
Қуаныш Тұнғатар
Abai.kz