Әкем мені киноға түсірмей қойды Өткір Қожаны, әкесінің мазасын кетірген қайсар Қожаның сағын өмір сындырды. От пен шоқтан жаралған баланың беті неден қайтты? Бұл сұраққа жауап бере алмаймын. Қожаны сомдағаннан кейін, мені киноға жиі шақыратын болды. Бірақ әкем менің әрекетімді қаламады. Өйткені Қожаға түсіп жүргенімде, оқудан қалып қойдым да, екінші жылы қайта жалғастыруға тура келді. Одан бөлек 12 жасымда Сұлтанға еріп, темекіге әуестеніп алғанымды, одан дәрігердің көмегімен, әкемнің айғайымен әзер дегенде арылғанымды әлі ұмытпаймын. Қожадан кейін көп ұзамай «Атамекен» фильміне шақырылдым. Бұл жолы әкем тіпті ашық кетті. Түбегейлі қарсы болды. Әкемнің қарсылығын түсінбеген Шәкен Айманов: «Коммунист Сегізбаев ұлын киноға түсіруге рұхсат бермей жатыр» деп әкемнің атына шағым жасады. Әкемді ОК бюроға шақырды. «Әр киноға түскен сайын ол екінші жылға қалып отыра ма?» деп әкем қасарысып, көнбей қойды. Мүмкін, менен жақсы актер шығатын ба еді? 1969 жылы Шәкен аға маған байқаудан тыс ВГИК-тің режиссерлік факультетіне жолдама берді. Бірақ Абдолла аға: «Сен әлі жассың, саған өмірді көруің керек» деп жібермей қойды. Әкем қайтыс болған соң, үлкен апайым мені Өскеменге алып кетті. Өскемендегі педагогикалық институттың филология факультетіне оқуға түстім. Ғылыммен айналыстым. Кино саласынан бәрібір айналып кете алмадым. 27 жасымда Мәскеуге ВГИК-ке оқуға құжат тапсыруыма тура келді. Бір орынға елу екі адам екен. Екінші болып қабылдандым. Кинодраматургия саласы бойынша білім алып шықтым. Сценарийлерімнің негізінде төрт фильм түсірілді. Режиссердің осалдығы ма, фильмдер онша мықты бола қойған жоқ. Менің кинодан ертерек қол үзіп кетуіме сол сценарилер себеп болды. Себебі Қазақфильмде бір емес, 4 кинотуындым жатты. Бір күні қолымды бірақ сілтеп, бәрін үйге алып келіп, сандықтың түбіне тастадым. Артымнан іздеп, «неге өйттің?» деген де жан болмады. Сөйтіп, ҚазМУ-дың журналистика факультетінен бір-ақ шықтым. Соңғы 3 жыл университет қабырғасында өтті. Менің өмірімде сырт көз қолдан қиюластырған деп қабылдайтын сәйкестіктер көп. Өмір жолы кинодағы Қожаның тұлғасынан алыстатып алып кетпеді. Тіпті Қожаның анасын сомдаған актриса Бикен Римова мен өз анам Кеңсай зиратында қатар жатыр. Басына барғанда екеуіне бірдей тәу етемін. «Жазушы болсам» деген Қожаның арманын Нұрлан жүзеге асырды. Жақында өмір соқпағы мені тағы да өнер ордасына жетелеп алып келді. Қазір Темірбек Жүргенов атындағы өнер академиясында киносценарий сабағы бойынша дәріс беремін. Мұндай мүмкіндікті сыйлаған тағдырыма ризамын. Кино әлемінде мен жүзеге асыра алмаған идеяларды шәкірттерім жүзеге асырса екен деймін.
«Періште» - жетім баланың тағдыры 1997 жылы мен «Періште» деген повесть жаздым. Шығарма жетім баланың тағдырынан сыр шертеді. 14 жасынан қызымды жалғыз тәрбиеледім. Жаман әке болмадым. Ұл-қызымның мен дегенде шығарда жаны басқа. Бір күні қызым қасына бір кішкентай қызды алып келді. Ол қыздың ешқандай жоқтаушысы жоқ екен. Сол күннен бастап, кішкентай қыз менің қызыммен бірге апалы-сіңлілердей тұра бастады. Ол қыздың тағы бір әпкесі бар екен. Әпкесімен жетім бұрышта жолығып қалып, оны да үйге алып келдік. Әпкесінің қолында кішкентай ұл бар екен. Сөйтіп, олар біздің қолымызда сегіз жылдай тұрды. Жоғары білім алды. Қазір барлығының тұрмыстары жақсы. Жеке өздерінің бизнестері де бар. Әлгі кішкентай бала тоғызыншы сыныпта оқиды. Сол баланың тағдыры менің көңілімді аударып, «Періште» атты повестің тууына әкеліп соқтырды. Фильмнің режиссері - Рымбек Әльпиев. Басты кейіпкеріміз сегіз жаста. Періште кейін жеке жинақ болып басылып шықты. Көрермен қауым бұл кітапты «қазақтың бестлері» деп қабылдады. Бұл фильмімді өзімнің өнердегі ұстаздарым Абдолла Қарсақбаев пен Бердібек Соқпақбаевқа, Нұрғиса Тілендиевке, Михаил Аранышевке арнағым келіп отыр. Оны өзімнің борышым, парызым деп санаймын. Бір қызығы, фильмнің операторы Михаил Аранышевтің ұлы Федор Аранышев. Бұл да «Қожа» феноменінің жаңғырығы. Мен сомдаған Қожа ХХ ғасырдың перзенті болса, бұл бала ХХI ғасырдың перзенті болады деген ойым бар. Сол баяғы кішкентай патриоттар, адал да, пәк періште сәбилер суреттеледі. Бірақ аңғал емес, уақыт ағымына бейімделген жаңа заманның баласы. Періште кейін жеке жинақ болып жарық көрді. Біз ХХI ғасырдың баласын аңқау, адал Қожамен алдандыра алмаймыз. Кей сәттері біз Қожаның бейнесін пір тұтып өсіп келе жатқан балалардың соңғы толқынын тәрбиелеп жатырмыз ба деп қауіптенемін. Енді оншақты жылдан кейін өмірге келген сәби Қожаны қабылдай алмайды, оған «ХХ ғасырдың жәдігері» деп қарайды. Сондықтан жаңа өмірге бейімделген, бірақ бойынан қазақтың ұлттық рухы есіп тұрған жаңа Қожалар керек. Мен «Періштем» арқылы соларға жол ашып бердім бе деп үміттенемін.
«Менің атым - Қожа» фильмінің кейіпкерлеріне ескерткіш керек Маған берген көрерменнің өз бағасы бар. Соған разымын. Үкіметтің ресми бағасы алпысты алқымдап қалғанымда жетті. Кейде тәңірімнің маған деген несібесі де, жақсылығы да жеті қырдың астында мені таба алмай, маңырап жүрген ақсақ қой тәрізді ме деп қаламын. Әйтеуір үміт үздіріп, түңілдіріп, ақсаңдап болса да иесін табады, көздеген межесінен жаңылмайды. Менің пәтерге үміт үздіріп, сарылып барып қолым жеткені сияқты. Жас әнші Бейбіт Қорғанмен көрші тұрамын. Жақында туған күніне шақырды. Барсам, қазіргі өнер саңлақтарының бәрі сонда. Мен есіктен кіріп келген сәтте жастар о, Қожа келді, Қара Көже келді деп қарсы алды. Бұзық Қожаның алпысты еңсеріп қалған ақ шашты қарияға айналып келе жатқаны ешкімнің қиялына да кіріп-шыққан жоқ. Соған қарап отырып, мен сомдаған кейіпкер 50-60-ты еңсеріп қалған менің құрдастарыма бала күнін сағындыруға мәжбүрлейтін бірден-бір құдірет пе деймін. Қожа әрбір азаматтың бала бейнесі, сағыныш бейнесі. Айтпақшы, Астанадан балалар паркін ашу туралы ұсыныс түскенде, қала әкімі Иманғали Тасмағамбетов парктің ішінде «Менің атым - Қожаның» кейіпкерлеріне ескерткіш орнату керек» деген мәселе көтеріпті. Тіпті сызбасы да дайындалып қойған көрінеді. Мұны маған Астана әкімдігінде жүрген жігіттердің бірі айтты. Мен Иманғали тәрізді қазақтың арда азаматының сөзі жерде қалмайды деп үміттенемін. Себебі Қожа әрбір азаматтың бала бейнесі, 40-50-ді еңсеріп қалған әрбір қазақ азаматының кірбіңсіз тәтті арманы, сағынышы. Оны неге ескерткішпен мүсіндеп, көрерменінің көзайымына айналдырмасқа! Оған қазақтың әрбір азаматы селқос қарай алмайды. Қожаның орнын алмастыратын бала - тұлға да әлі өмірге келген жоқ. Кейінгі толқынның өзіме деген ықыласы жүрекке әжім түспейтінін, менің мәңгілік Қожа бейнесінде қалатынымды ұқтырды. Фильмді ойнаған артистерден кімдер қалды? Менің экрандық дауысымды әуездеген Фарида апам да кетіп қалды. Мен және Рая Мұхамедиярова. Рая да көп көріне бермейді. Талантты актриса. «Қайда кеттің?» деп іздеген біреу барына мен сенбеймін. Фильмнің 40 жылдығы жақындап қалғанда қосалқы режиссер Тұрар Дүйсебаев өзінің немересіне айтып, дастарқан жасатқызды. Ешқандай хабарландырулар жасалмаса да, зал өте лық толы болды. Тілшілер де көп келді. Осылай мерейтой өткізді. Одан басқа ешкім де еске алған жоқ. Расында да, маған берген көрерменнің өз бағасы бар. Соған разымын. Үкіметтің ресми бағасы алпысты алқымдап қалғанымда жетті. Мәскеуге екі рет кетіп қалдым. 1996 жылы кеткенімде, сол жақтан бір бөлмені жалға алып, сериалдар түсірумен айналыса бастадым. Жалақым да жақсы еді. Жап-жақсы тұрып кетуіме де болар еді. Бірақ метрода азиялықтарды жиі тексеретін. Тоқтатып алып, тиісе бастайды. Осының бәрі менің көңілімді қалдырды. Оның үстіне, қайда бармасақ та, туған жерің бәрібір ыстық екен. Өзіне тартады да тұрады. Кейде өз бақытын шетелден таппақ болып қыр асып кетіп бара жатқан қазақтарға «Кісі елінде ұлтан болғанша, өз еліңде сұлтан бол» дегенді ұқтыратын адам жоқ па деп ойлаймын.
Қазақ киносына қамқорлық қажет Кино саласындағы тағы бір үлкен мәселе, ол - прокаттың жайы. Жап-жақсы, сапалы кино түсіргеніңізбен, оны еш жерде көрсетпейді. Оның себебі, бізде әлі күнге прокат мәселесі дұрыс қалыптаспаған. Қазіргі кинотеатрлардың барлығы дерлік жекешелендіруге өтіп кеткен. Бұл проблемалардың түбі біздің демографияға келіп тірелетін сияқты. Бізде халық өте аз. Мәселен, бір фильмнің құны жарты миллионды құрайтын болса, оны біздің кинотеатрларымызға, біздің билеттерімізге бөлер болсақ, одан пайда табудың орнына шығынданасыз. Ал Ресейде пайда табуға болады. Өйткені онда мемлекеттің өзі кино саласының дамуына көңіл бөліп, қамқорлық танытып отыр. Ресейде 120 миллионға жуық халық тұрады. Олардың көрермендері киноны сатып алуға көмектеседі. Мәселен, «Ночной дозор» фильмін алайық. Бүгінде бір фильмнің өзі 20 миллионнан артық пайда түсіріп отыр. Ресей осы арқылы, Голливудтан кем кино түсірмейтінін дәлелдеді. Сондықтан бізде акционерлік қоғам құрғаннан ұтылмайтын сияқтымыз. Екінші жағынан, бізде кино саласы мұндай бизнестік ортаға әлі де дайын емес сияқты көрінеді маған. Кинематография саласы тек өнерден ғана тұрмайды, ол өндіріспен қатар дамитын сала.
Жазып алған Гүлбаршын АЙТЖАНБАЙ
|