Ермек ТҰРСЫНОВ: Маған туған жердің тезегі жақын
Сценарист, кинорежиссер Ермек Тұрсыновтың «Келін» фильмі қазақ қоғамына түскен мәдени «бомба» тәрізді. Оның отты ұшқыны мен жарқылын күнделікті басылымдарда таусылмайтын сансыз мазасыз мақалалардан байқауға болады. Ал режиссердің өзі соншалықты бейқам әрі мамыражай. Ол кезекті кітабын шығарып, өмір жайлы толғанады.
Сценарист, кинорежиссер Ермек Тұрсыновтың «Келін» фильмі қазақ қоғамына түскен мәдени «бомба» тәрізді. Оның отты ұшқыны мен жарқылын күнделікті басылымдарда таусылмайтын сансыз мазасыз мақалалардан байқауға болады. Ал режиссердің өзі соншалықты бейқам әрі мамыражай. Ол кезекті кітабын шығарып, өмір жайлы толғанады.
Өмір - бір жаққа алынған билет
- Егер өмірдің балалық шақ пен кәрілік сияқты кезеңдерін алып тастасыңыз, әрекет ететін уақыт тым шолақ. Оны әркім өзінше жұмсайды. Мысалы, біреу оны «Айқын» газетіне шығындайды. Енді біреу оны теледидар алдындағы диванда өткізеді. Мен үшін уақыт қымбат. Оны текке, қызықсыз іске жұмсағым келмейді. Өзіме ұнайтын іспен ғана айналысып, содан рақат табамын. Мен өмірден ләззат аламын.
- Баспасөздің барлығы «Келініңіз» туралы қызыл кеңірдек болып жатқанда, сіздің мына жайбарақаттығыңыз таңғалдырады?
- Мәселе - кімнің айтқанында. Бізде бәрі футбол мен саясатқа жүйрік. Сол сияқты киноға да бәрі жетік. Мен үшін пікірталас қай деңгейде өтіп жатқандығы маңызды. Маған ең бір төменгі деңгейдегі пікірталасты таңуда. Сондықтан мұндай әңгімеге қатыса алмаймын, қатысқым да келмейді.
Екіншіден, сын мен айтақтаудың аражігін ажырата білген жөн. Сын дерекке сүйенеді, айтақтау комплекске иек артады. Осыдан қарапайым тұжырым шығады: мұны көрмеуге тиіспіз және бұған тыйым салу керек. Енді мәселенің басын ашып алайықшы: тыйым салған кімдер? Төрешілер ме? Неге олар басқалардың атынан шешім қабылдайды? Оларға мұндай құқықты кім берді? Өйткені кинотуынды жайлы оң пікірлер де жоқ емес. Тіпті олардың саны басым. Мысалы, біздің еліміздің атынан осы картинаны халықаралық жүлдеге ұсынған ҚР Оскар комитеті бар. Бұл комитеттің мүшелері кімдер? Сатыбалды Нарымбетов, Асанәлі Әшімов, Баурыжан Нөгербек, Гүлнара Әбікеева және басқа да азаматтар. Сонда олардың бәрі топас, азғындар ма? Онда бәріміз оларды халық жауы деп атап, елден қуып жіберейік.
Үшіншіден, менің туындымнан біреу азғындықты көрсе, бұл - оның жеке мәселесі. Егер біреу одан мемлекет имиджіне төнген қауіпті аңғарса, онда ол тұтас ұлттың тағдыры туралы кесімді пікір айтуға батылдық тауып отырғаны ғой. Имандылығы туралы да. Тағы да оған бұл құқықты кім берді? Оның түсінігіндегі имандылық - ең дұрысы, ақиқаты дегенді ол қайдан шығарды?
Төртіншіден, мен үшін ғұмырында бір нәрсе жасаған әрі киноға көп нәрсе жасаған адамның пікірі маңызды. Мен дилетанттарға емес, кәсіпқой мамандарға сенемін. Олар киноның оң шыққанын айтады. Фильм туралы ең әйгілі деген халықаралық басылымдарда жазылуда. Бір жерде олар мақтаса, бір жерде сынға алады.
Бірақ әлі бірде-бір киносыншы: «Бұл кімдер өзі: қазақтар ма, жапондар ма, якуттар ма, әлде гректер ме?» деген тақырыпқа бас қатырып көрмепті. Бұл - ең бастысы емес.
- Маңыздысы не?
- Фильмнің Қазақстанда жасалғандығы және көптеген әлемдік басылымдар картинаның артында тұрған адамдардың кәсіпқойлығына жоғары баға бергендігі. Яғни фильм мемлекеттің имиджіне қалай әсер етті деп ойлайсыз? Ал оған «кері әсер етті» дегендер елі үшін не тындырыпты?
- Дегенмен бұл туынды әлемдік киноиндустрия отаны - Голливудта жүздеген фильмнің арасынан «Оскарға» ұсынылса, өз еліңізде шатақ оқиға ретінде танылуда. Мұндай қайшылықты қалай түсіндіресіз?
- Білесіз бе, кітапты тек қате табу үшін оқитын адамдар да болады. Мен кином кінәратсыз деп айта алмаймын. Одан кімнің не көретіні - басқа мәселе. Егер фильмнен тек педофилия, зоофилия, жалаңаш сексті көрсе, психиаторға бару керек. Одан да жақсысы - сексопатологқа көрінген жөн.
Күлкісіз айтсақ, менің кином бірнеше қатпардан тұрады. Біреу оның ең үстіңгі қабатын көреді, ең тәттісі - сюжет қой. Біреу екінші қабатты қарайды: онда - тіршілік үшін жанталас жайлы хабарлама. Үшіншісі - әйел үшін мәңгі күрес пен ұрпақ жалғастыру туралы ой. Солай кете береді. Менің картинамда ондай он шақты қабат бар. Оның барлығын бәрі бірдей оқи бермеуі мүмкін. Мұнда тұрған ешқандай әбестік жоқ. Мен, мысалы, Тарковскийді мүлдем түсінбеймін. Пазолиниді де. Сонда мен не істеуім керек? Оларды ақымақ санап, орыс (немесе итальян) халқының жауы ретінде жариялауым керек пе? Бұл - Тарковскийдің емес, Тұрсыновтың мәселесі ғой.
- Сіздің ойыңызша, көрерменнің шымбайына батқан не? Неге кино қоғамда сонша ашу-ыза шақырды? Қазақтың қай «қотырын» тырнадыңыз?
- Қазақтар сыртқы жау бар кезде бірігеді. Мысалы, жоңғарлар, қытайлар, моңғолдар. Әрдайым осылай болған. Ал сырттан жау табылмаған кезде олар өз ішінен жау іздей бастайды. Жаусыз қазақтың іші пысады. Абайдың өзін сабады емес пе? Неге? Ол көп ойланады, жалғыз. Жалғыздық қазақ қоғамында күдікті. Бізге - сүреңсіз сұрғылттық қымбат. Мысалы, концертке бәрі қара костюм киіп келіп, біреу ақ костюммен келсе, ол күдік тудырады. Сондықтан біз сұрғылт болғымыз келеді. Өйткені сұр болу - қауіпсіз. Егер мәселеге тереңірек үңілсек, кілтипан көшпендінің астындағы арғымағын тартып алып, жер жыртуға жеккен кезде басталды. Ал бұл іс - жер шұқылау оның қолынан келмейтін еді, әрі оған оның құлқы да жоқ. Одан гөрі оған шапқылап, көрші ауылға барып, біреудің малын тартып әкеткен жеңіл.
Исламға келсек, мен ұзақ жылдар бойы араб елдерінде тұрдым. Сонда байқағаным, қазақтар - мұсылман әлеміндегі ең мұсылман емес ел. Ислам - ең алдымен мойынсұну мен дұға оқу. Бұл отырықшылық пен мешіт тұрған жерге жерсінуді білдіреді. Көшпенділік - біздің рухымызға тән. Біз үйімізді атқа тиеп алып, көшіп кете аламыз. Ал мешітті атқа өңгере алмайсың ғой. Одан кейін Ислам кең мағынасында - 24 сағат бойы Аллаға ғибадат ету, біз басымызға іс түскенде ғана оны еске аламыз. Жалпы, бізде Құдайды іздеу - саналы түрде оған бару емес, сәнге ілесу сияқты. Бір жағынан бұл қисынды. Буддаға, Исаға, Мұсаға бармаймыз ғой. Әйтсе де Исламның Мұсаға, Исаға, Ибраһимге, Ааронға да көзқарасы түзу.
- Сіз өзіңіз кімсіз? Құдайға сенесіз бе?
- Маған келсек, жанымның түкпірінде - тәңіршілмін. Біздің негізіміз пұтқа табынуда жатыр. Біз Рухқа бас идік. Отқа, аруаққа табындық. Түркі мифологиясын оқыңызшы. Біздің ұлы құдайымыз Ұмай болды. Біздің оны ұмытқанымыз өкінішті.
- Сіз өзіңіз мешітке барасыз ба?
- Навои көшесінің жоғары жағында тұрамын. Президент резиденциясының қарсысында зәулім мешіт бар. Жұма күні көлік кептеліп, сол жерден өте алмайсың. Мешітке кейбіреулердің қандай сәнді мәшинелермен келетінін Алла көрсе, оларды дәлізінде ұзақ ұстамас еді деп ойлаймын. Бізде Алла салық полициясы сияқты қабылданады: жұма сайын мешітке барып, екі қойды сойып, қайыршыларға таратып берсең, бітті! Бәрі тамаша! Олар, сөйтіп, құдайымен келісімге келетін сияқты.
Дінге сенуді театрға айналдырып жіберген. Діннің мән-мағынасына тереңдей бойлап, түйсіне бермейді. Мысырда тұрғанымда, онда мұсылмандармен қатар, көптеген христиан арабтармен дидарластым. Иорданияда қара киінген христиан араб әйелдерін кездестіріп, ит өлген жерде бой көтерген шіркеуді көрдім. Оларға бәрібір: Құран ба, Інжіл ме, Тәурат па? Исус - Иса, Мойсей - Мұса пайғамбар... Діндарлар үшін Құран бөлек кітап емес, соңғы кітап. Бәрін «менікі, сенікі» деп бөлмей, біртұтас ілім ретінде қабылдайды. Өйткені олар Құдайды іздемейді, өздеріндегі тазалықты іздейді. Ал біз бәрін бөлшектей береміз. Бұл - ислам, бұл - қазақтікі, қалғанының бәрі - бөтен, бәрі - жау.
Ұлт мәдениеті әйелдер мен зираттардан көрінеді
- «Келін» фильмінде сіз әйелді барынша әспеттейсіз. Өлім, соғыс, ақша, өнер, бәсекелестік, тіпті күнә да әйел үшін жасалатындығын, өмірдің тетігі, даму өзегі әйел екендігін еске саласыз. «Әйел ерлердің қабырғасынан жаратылды-мыс» деген мифке селкеу түсіріп, фильмде ерлерді әйелдердің көлеңкесінде қалдырасыз. Сіз құдайды да әйел бейнесінде елестететін шығарсыз?
- Иә, менің құдайым - әйел! Мен фильмде әйелдің ең бастапқы мағынасын қайтарғым келді. Ол - тұтыну құралы емес, ол - қасиетті ана. Мен дүниеге түркі әлемінде келін болғанын айтып, сол ұғымды сақтағым келді.
Барлығы бұл киноның басты кейіпкері келіншек деп ойлайды, шын мәнісінде менің «Келінім» - Ене. Ол кезінде сол шаңыраққа келін болып түскен. Оның алдында да оған бір ене аса таяғын ұстатқан. Бұл - эстафета. Бұл - мәңгіліктің туы.
Кино түсіру кезінде бір қағиданы бұздым. Ешқашан кейіпкер камераға тіке қарауға болмайды. Бірақ фильмде келін туды көтерген кезде камераға тура қарайды. Яғни ол саған қарап тұрады! Бәріне қарайды! Ол қай жерде, Алматыда, Нью-Йоркте болса да, саған көз тігеді. «Біз әлі келеміз! Біз ешқашан өлмейміз! Біз мәңгі жалғаса береміз!» дегенді паш етеді.
- Сіз әйелдің бастапқы мағынасын қайтарғым келеді дейсіз. Қазір оның мазмұны басқа ма?
- Қайта өрлеу дәуірінде әйел тәнінің сұлулығы жыр етілсе, қазір оның формасы әспеттеледі. Көне Грекияда әйел биік тұғырға көтерілсе, қазір ол жарнама бейнесіне айналды. Бұрын эротикалық-эстетикалық көзқарас басым болса, қазір сексуалды-тұтынушылық көзқарас қалыптасқан. Әйел тұтыну құралы секілді. Бәрі әйелден пайда көріп, оның тәнін қанағысы келеді.
Ұлттың мәдениеті оның әйелдері мен өлілеріне деген қарым-қатынасы арқылы анықталады. Енді қараңызшы, біздің зираттарымыз қандай, әйелдеріміз қандай?
- Зираттар дегенде нені меңзеп тұрғаныңыз түсінікті. Ал әйелдеріміз қандай?
- Ерлер оларды қалай жасады, сондай.
- Ерлер әйелдерді қандай етті?
- Бізде ерлер өңкей «жезөкше» болғандықтан, әйелдер де сондайларға айналды. Сағатына 100 доллар сұрайтын сайттар бар. «Караван» газеті жарнамасының тең жартысы жезөкшелерге берілген. Моншалар ше? Моншаға бару - жезөкшені иемдену дегенді білдіреді. Монша да қазір қызметін ауыстырып алған.
Бізде әйелдерді үнемі төмендетеді. Онда олар не істейді? Әйелдер тығырықтан шығар жол іздеп, өздері еркек бола бастайды. Шалбар киеді, кәсіпкер атанады, джип мінеді, ең ақыры бозбалаларды сатып ала бастайды. Өйткені еркектер соны істейді. Әйелдердің еркекке айналуы олардың сыртқы келбетінен де, сөйлеу мәнерінен де байқалады.
- Бұған кім кінәлі?
- Бұл ерлердің комплексінен туады. Әйелге өктемдік көрсету арқылы өзін көтергісі келеді. Нағыз еркек - әйел жанды (подкаблучник). Бұл - оның ынжықтығы емес, әйелдің қасиетіне бас ию. Неге қазақтар джип мінгенді ұнатады? Алматының көшелері таулы-қыратты ма? Мен әлемнің көп елінде болдым. Бірақ біздегідей жан басына шаққандағы көп джипті көрген емеспін. Олар қажеттілік болмаса, шағын мәшинелер мінгенді тәуір көреді. Өйткені ондай көлік жанар-жағармайды да аз жейді, оны қою да ыңғайлы. Мәселе мынада: қазақтар үлкен әрі күшті мәшинелер арқылы өзінің ішкі комплексінің орнын толтырғысы келеді. Үш этажды үй-жайлар неге керек? Олар пәтерге сыймай ма? Тағы да сол монументализмге ұмтылу: «Міне, қараңдаршы, мен қандай дәумін!»
- Сіз айтқан әйелдердің ерлерге ұқсап бара жатқандығы қазаққа ғана емес, барлық әлемге тән үрдіс қой?
- Бізде ондай болған жоқ қой?! Мысалы, келін дүниедегі ең қасиетті, пәк, ибалы жан емес пе еді?
- Сіздің «Келініңіздегі» келіншек ше? Оның баласы кімнен туғаны белгісіз...
- Сәбиде үш еркектің қаны бар: аңшы, бақташы, суретші. Мұнда символизм тұмшаланған. Ол нені білдіреді? Біздің халық - жаугер, шаруақор әрі суретші.
- Ал фильмдегі ешкіден тоят іздеу, мастурбация, кәмелетке жасы толмаған баланың жеңгесімен жақын болуы сияқты детальдардың да символдық мәні бар дегіңіз келе ме?
- Егер білсеңіз, Македонский әскері алыс сапарға шыққан кезде өздерімен бірге бір отар ешкіні қоса алып жүретін. Бұл ешкілерді жемейтін. Олар басқа мақсатқа керек болатын. Өйткені жол - алыс, сарбаздардың қызтеке болуына жол бермеу керек. Онда олар соғысудан қалады. Бұл - тарихи факт.
Оны түсіну қиын болса, мысалы, «Қыз Жібекте» ойнаған әртіс Құман Тастанбековтен сұраңызшы. Ол сіздерге ешкілердің «үлкен маманы» болған Әнуар Молдабековтің оқиғасын айтып береді. Мастурбация туралы тарихи шежірелерді оқып та қажеті жоқ. Орта деңгейдегі маманның кеңесі де жеткілікті. Сонда ол бұл әрекеттің ешқандай сорақылығы жоқ, қалыпты нәрсе екендігін, адамдардың 99 пайызының есею кезеңінен өтетіндігін айтып береді. Бала мен оның жеңгесінің арасындағы жайтты да түсіндіру оңай. Бұл - әмеңгерлік. «Он үште отау иесі». Түркі тарихынан алынған. Қазаққа ғана тән емес.
- Жалпы, осы фильмді көрген әйел және ер көрермендердің «Келін» туралы пікірі арасында айырмашылық бар ма? Фильм қайсысына көбірек ұнайды?
- Әйелдерге көбірек ұнайтын сияқты.
«Келін» Оскар ала ма?
- «Келінге» қарсы пікір білдіргендердің бір тобы - жастар ғой. Сіздің балаларыңыз бұл фильмді көрді ме? Олар не дейді?
- Мен осы жастардың артында кімдер тұрғанын білмеймін. Бұл менің балалық шағымдағы бір оқиғаны еске түсіреді. Жеткіншек кезімізде бізді көрші көшеге жіберетін. Бізбен бірге Орынбай деген біреу еріп жүретін. Ол - ересек болса да, туабіткен ақсақ. Біз көрші көшеге барып, төбелес бастауға тиіс болатынбыз. «Бүйректен сирақ шығарып», қалай да біреуге тиісуіміз керек. Егер біздің сазайымызды тартқызса, жақсы. Онда біз көгала қойдай болып үйге қайтатынбыз. Ал ересектеу балаларға «кішкентайларды, олармен қосып жандарында жүрген байғұс жарымжанды қоса ұрғандарын» ақтап алуға алиби табылатын. Менің қазіргі жағдайым соған ұқсайды. Төбелесті әдетте кішкентай, қауқарсыз, бейшара балалар бастайды. Сөйтіп, олар өздерін ересектер қашан қорғап алатындығын, сол арқылы ақыры әділдіктің салтанат құратындығын күтеді.
- Сіз айтып отырған балалар бұл фильм елдің имиджіне нұқсан келтіреді дейді ғой...
- Француздың әйгілі актрисасы Катрин Денев киноны көргеннен кейін, Қазақстанда болғанын және «...бұл елдің өзінде бардың көбін әлемге баяндай алатындығын, содан кейін міндетті түрде адам рухының тұңғиық қазынасына енетіндігін» айтты. «Таймс» журналында жарияланған Джей Кокс деген сыншының пікірі есте қалады: «Келін» - өзіндік зат (вещь в себе). Ол қарапайым көрініп, бізді алдаусыратады. Біз киноның не екендігі және оның қандай болатындығы туралы білетіндігімізге қанша сенімді болсақ та, суреткерлер әрдайым қалыптасқан түсінікті өзгерте алады».
Бұл аз десеңіз, «The Hollywood reporter» басылымынан үзінді келтіре аламын: «Бәлкім, көшпелі өркениеттің құпия мұрагерлерін аяғына дейін түсіну бізге жазбаған шығар. Олардың экспрессиясын, керемет эмоциялық тізбектер құрайтын таңғажайып энергетикасын... Олардың ойлау салтын түсіну мен қабылдау. Бұл картина ешқашан «үнсіз қалмайтындығын» атап өткен жөн. Ол «сөйлейді». Батыста өмір сүретіндердің инфантильді көпшілігінің баяғыда ойлаудан қалған нәрселері жайлы сыр шертеді. Бәлкім, мүлдем ойлап та көрмеген шығармыз. Осы бір керемет картина тіпті қарапайым көрінетін дүниелер жайын баян етеді: ана, әйел, қара шаңырақтың қасиеті туралы. Өзін-өзі құрбандыққа шалу жөнінде. Тіршілік үшін жанталас жайында. Осындай фильмдердің уақытынан озатындығын тәжірибе айғақтайды».
- Қалай ойлайсыз, фильм «Оскар» жүлдесін ала ма?
- Мұны ешкім де білмейді. Бірақ кәсіби патриоттар картинаның төңірегінде ұйымдастырған лас тартыстан кейін оның ұпайы артады деп ойламаймын. Біздің еліміз үшін ұят нәрсе, міне, қайда жатыр.
- Кезінде «Соңғы аялдаманы» түсірген Серік Апрымов ақыры Америкаға аттанған. Сіз ше? «Келінмен» бірге елдегі болашағыңызды қалай елестетесіз?
- Ешқайда кетпеймін. Мен онсыз да көп елдерде өмір сүрдім. Туған жерімнің тезегі де маған жақын әрі түсінікті.
Әңгімелескен
Айжан КӨШКЕНОВА
«Айқын» газеті, 10.12.09.