«Хан жайлаған Қаратау, би жайлаған Алатау» деп бекер айтпаған. Қария таудың қос қапталы тұнған тарих. Түстік-батысында күллі Түркі жұртының рухани тірегі - Түркістан Қазақ Ордасының да көп жыл астанасы болған. Ал теріскейіндегі көне Созақ шаһарына Қазақ хандарының табаны тимегені кем де кем шығар. Күре жолдан бұрыстау, арнайы артынып- тартынып шықпаса, бейсауат жолаушыға жайылып төсек бола қалуы екіталай. Шөбі шүйгін, ауасы таза, таулардан аққан мөлдір де салқын бұлақтар, көсіле жатқан кең қоныс хандардың жазғы жайлауына аса қолайлы-ақ.
Қазақтың қилы тарихы бұл өлкеде аз таңбаланған жоқ. Қарындастан айырылған қайғылы жұрттың елім-айлаған зар үні тастарға сіңіп қалғандай әлі күнге дейін көңіл елегізітеді. Қазақ Ордасының алғашқы ту көтерген жері осы өңір болатын «Қаратаудың терістігіндегі қамал қала Созақ қазақтың талай хандарына тірек болған» (Ә. Марғұлан). Бұл өлкеде «Қарақорым», «Ақназар», «Хан мазары»» «Хан төбе», «Төре тоған», «Той төбе» деген жер аттары бар. Сонымен бірге Едіге би дүниеге келген бұл аймақ «Едігенің майлы жұрты» атанады.. Қазақ хандығына алғашы астана болған Созақта кейін ауық-ауық талай хандардың кеңесі өткені белгілі. Қасым ханның ұлы Хақ Назар сынды тегеурінді басшының жігерлі қимылдары арқасында қазақ тағы да «алмас қылыштай» жарқылдап шыға келді. Хақ Назар - қазақ хандарының ішінде ең көп уақыт ел билеген хандардың бірі. Қытай деректерінде Хақ Назар жайлы едәуір дерек бар екен. Оладың айтуынша 42 жыл тақта отырыпты. Осы уақыт ішінде әкесі Қасым ханның жолын қуушы, Қазақ Ордасын біріктіруші, әрі нығайтушы, мемлекеттікті нық орнықтырушы, ең бір ықпалды хан болған. Оны кезінде Орыс патшалығы да, тіміскі Қытайлар да танып, мәмлегерлік қарым-қатынастар орнатысқан. Ол 1510 жылы туып, 1580 ж. өлтірілген. Хақ Назар хан билікке 1538 ж. келген кезде қазақтар жан-жағы анталаған жау болатын. Терістікте көшім, батысында ноғайлылар, шығысында моғолстан, оңтүстігінде өзбек хандары көз алартып, әлсін-әлсін шабуылдап, тонап кетуге бейім тұрды. Әйтсе де, жаңа хан күш жинақтап, аз уақытта ноғайлылар иемденген өлкенің бір бөлігін қайтарып алды. Қазақ Ордасының шекарасын Еділге дейін кеңейтіп, байырғы қоныстарды және башқұрттар иемденген аумақтарды да өзіне қайта қосып алды. Тіпті ештеңеден қаймықпай орыстарда кеткен есені қайтарып, Әжітархан хандығын өзіне қаратып алды. Осы әрекеттерінің арқасында бір бүйірден үнемі шаншылып тұратын Ноғай ордасының мүлдем тарап тынуына себепші болды. Ендігі қауіп - Сібір ханы Көшім болатын. Оған тойтарыс беру үшін түстік жақтағы іргені бекітіп алу керек. Байырғы туыстықты алға тартып, Мәуреннахрдағы Шайбани әулетімен тату тұруды көздеді. Сол мақсатпен табиғаты жанға жайлы Созақ қамалының жанындағы шүйгін жазыққа көптеген үйлер тіктіріп, барынша сән-салтанатын жасап, Бұхара ханы II Абдолланы қонаққа шақырды. Осы жерде өзбек ханымен анттасып келісім-шарт жасасады. Бұл ант көпке дейін қазақтардың ес жиып, нығая түсуіне оң септігін тигізеді. Сол себепті болса керек, хандар кездесіп үлкен жиын өткізіп тұрған жерді кейін халық «Хақ Назар» атап кетті. Ел аузындағы әңгімелерде Ақназар ханға қастандық жасалынып, өлтірілгенде сүйегін осы жерге әкеп қойыпты деседі. Созақ қамал-қаласының осы жайлауында кейін де талай хандардың мәслихат-кеңестері өтіп тұрған. Мұның бір мысалы М.Мағауиннің «Аласапыран» романында Тәуекел ханның өткізген кеңесі егжей-тегжейлі баяндалғанын оқығанбыз. Осыларды ойға ала отырып Көне Созақ шахарының түбіндегі Ақназар аталатын жерге неге сол ханға арнап ескерткіш белгі қоймасқа деген ой келеді. Мәселе ол кісінің сүйегі осында жатыр ма, жатқан жоқ па дегенде емес. Мәселе - Хан бабамыздың осында болуында. Қазақ Ордасының үлкен шаңырағын көтеріп, Ақ Ордасын тігуінде. Осы жерде небір ел тағдырына байланысты тарихи мәселелерді шешіп, ауқымды, салихалы жиындар өткізуінде. Халық жер атын бекер Ақназар деп қоймаған ғой. Біреулер хан сүйегі осында десе, енді біреулер Қарабура әулиенің қасында деседі. Тағы біреулері, тіпті, бұл өлкеде емес, жорықта жүргенде Ташкент-Қазығұрт бағытындағы күре жолдың маңы болса керек деседі. Ескерткіш қабір басына деп емес, Хан Ордасы болған, тарихи мәні зор орынға және Хақ Назар ханның рухына қойылса дейміз. Біз осы мақала-үндеуді елдің бүкіл зиялы қауымы назар аударар, қолдар деген ниеттеміз. Және хандардың үрім бұтақтары қалған болса, немесе жай «елім», «ұлтым» дейтін іскер, қалталы азаматтардың құлағына жетсе бәлкім ойланар, сөйтіп, бір шешімге келер деген ойдамыз. Алдағы күндерде Түркістан қаласында сонда жатқан бүкіл қазақ хандарына ас беріледі деген хабарды естіп отырмыз. Бәлкім, сол жиыннан соң біз көтеріп отырған мәселе де көпшіліктің талқысына түсер деген үмітіміз бар. Дулат ТҰРАНТЕГІ, Оңтүстiк Қазақстан облысы, Созақ ауданы
«Айқын» газеті
|