ЕСЕНҚҰЛДЫҢ ШЫНДЫҒЫ
...Пендеміз мәңгі жүрген септеп үміт,
Ештеме құлазисың жоқ көрініп.
Өресі тар, өзі кең бұл қоғамда
Адасқан ұқсап бөтен тырналарға
Алармыз байқатпай бір көшке кіріп.
Егілген үнсіз дүние...
Сыз. Нөсер. Күз,
Емексіп бұл дүниеден біз де өтерміз,
Бірде жақсы, ал бірде жек көріліп.
Есенқұл.
...Пендеміз мәңгі жүрген септеп үміт,
Ештеме құлазисың жоқ көрініп.
Өресі тар, өзі кең бұл қоғамда
Адасқан ұқсап бөтен тырналарға
Алармыз байқатпай бір көшке кіріп.
Егілген үнсіз дүние...
Сыз. Нөсер. Күз,
Емексіп бұл дүниеден біз де өтерміз,
Бірде жақсы, ал бірде жек көріліп.
Есенқұл.
Жек көру, әрине, талдауды аса қажет ете қоймайтын, ішкі сезімді білдіретін, баршаға мәлім жалпақ ұғым. Бұл психологиялық күй (жек көру) мына қым-қуыт тірлікте көп билікке қолымыз жетпей жүрген біз түгілі, көп билікке қолы жеткен қазақтың ұлы Абайын да айналып өтпеген. Қай-қайсымыз да тілге тиек етпесек тұра алмайтын бір әңгіме бар ғой. Абайдың сол сөзін жатқа да айта аласыз: «Осы мен өзім – қазақпын. Қазақты жақсы көрем бе, жек көрем бе?..». Жауабыңыз да әзір: әрине, жақсы көрді. Қазақты біз де жақсы көреміз. Ал Қазақстанды ше? Қазақстанды да, дау жоқ, жақсы көреміз. Тек біз (ақындар) қалай жақсы көреміз? Негізінен әлі сол Абайдан асқанымыз шамалы: ұрсамыз, сөгеміз, ақыл айтамыз... Ал егер ұрыспайтын, сөкпейтін, ақыл айтпайтын екі ақын болса, біреуі Есенқұл еді. Есенқұлдың осы бізге қаратып айтқан «Еліңді жамандама» деген өлеңі де бар.
Осы арада тақырыбымызға қатысты бір қыстырма әңгіме айта кетелік.
Мысалы, Ресей туралы өлеңдер өте көп. Әйтсе де бірден тіліңе орала салатын жолдар мен шумақтар санаулы. Айталық, Лермонтов: «Прощай, немытая Россия». Немесе Тютчев: «Умом Россию не понять, Аршином общим не измерить: У ней особенная стать – В Россию можно только верить».
Бір қызығы, осы екі дүние де әлі күнге дейін ауыздан түспей келеді.
Мысалы, орыстардың арасында «Прощай, немытая Россия» дегенді Лермонтов жазбағандығы, бұл дегеніңіз ақынға сырттан зорлап телінген, төл туындыларының ішіне әдейі енгізіліп жіберілген идеологиялық диверсия екендігі туралы жеңіске жетуі неғайбыл дау бар. Ал Ахмет Байтұрсыновтың «Қош, сау бол, Қарқаралы, жуылмаған» деген өлеңін және қоса талдасақ, тым әріге кетіп қаламыз. Сондықтан тоқтай тұралық.
Ал Тютчевтің өлеңі туралы әңгіме басқаша. Әрісін айтпағанда, беріде, Ресей Президенті В.Путин Кремльде сол кезгі Франция Президенті Н.Саркозиді қабылдаған шақта Тютчевті сәл өзгертіп, «В Россию нужно верить» деген ғой.
Ал біздің Есенқұлдың өз елін сүюі тым өзгеше еді. Себебі, ол Лермонтов секілді Қапқазға айдалған жоқ. Тютчев секілді Еуропа елдеріндегі неше қауым ақсүйектердің ортасында ыздиып жүрген жоқ. Қазақ ақыны Есенқұл Жақыпбек (әуелгіде Жақыпбеков) әуелі коммунистік Қазақстанның нанын жеп, суын ішті, сосын тәуелсіз Қазақстанда ғұмыр кешті. Телевизиялық бағдарламаның атауына демеулік шылау қосып қайталасақ, бұл тірлік «Айтуға ғана оңай». Әйтпесе бір өміріңді екі түрлі қоғамдық құрылысқа қақ бөліп бере салу қайдан оңай болсын. Бірақ бермегенде және қайда барасың?
Жә, Есенқұлға оралайық. Мысалы, ол сондай да сондай Қазақстанға арнаған бір өлеңінде былай дейді:
...Сенен талай қайтса-дағы меселім,
Кештім бәрін, өсе берші, өс, елім!
Бұл – сүю. Осы арада еске түсіп отырған бір жай бар. Ертеректе «Қазақ әдебиеті» газетінде Есенғалидың топтама жырлары жарияланып, ең басына бірінің астына бірі екі эпиграф берілді. Біріншісі – «Азаулының Стамбұлдан несі кем?! Доспамбет». Дау жоқ. Екіншісі – «...Астананы сүйем мен! Аманхан». Бұл енді сенімсіздеу. Жо-жоқ, Аманханның Астананы сүйетіндігіне күмән келтірмейміз, бірақ Астанаға арналатын өлеңін ол бұлай жазбаса керек. Ал өлең мен мақаланың міндетін түсінбейтіндер осылай жазатыны және рас. Солар үшін Аманхан күйіп кетіп отыр ғой. Ал Есенқұл сүйгенін, күйгенін айтпайды. Бұлданбайды. Міндетсінбейді. Кіжінбейді. Абайша түсіндірсек; «Шыдайды риза боп жар ісіне, қорлық пен мазағына табынса да». Өйткені, Қазақстан – өз елі. 1948 жылы Қасым Аманжоловтың қаламынан (жүрегінен) шыққан, лириканың сирек жауһарларының бірі болып қалған «Советтік менің өз елім» өлеңі де, әрі-беріден соң, саяси көлгірлік емес, өз елінің арқасында жетілген жетім баланың жан сыры еді ғой: «...Өмірден үміт жоқ өзге, Даланың тердім тезегін. Әкем боп таптың сол кезде, Советтік менің өз елім...»
Тағы да Есенқұл:
...Өсе берші, өсе берші, өс, елім!
Дәл өзімдей маңдай соры бес елім.
Бұл – мойындау. Негізгі ұсынылатын тұжырым: Қазақстан қандай болса, мен де сондаймын. Ал біз бірқатар (бәлкім, бірқатардан да көптеу) өлеңдерімізде Қазақстанның кемшіліктерін дөп басамыз да, өзімізді одан сырт ұстаймыз. Кемшілік біздің әрқайсымыздың жеке басымыздың емес, басқа біреудің, яғни Қазақстан дейтін мемлекеттің немесе «ақындарды түсінбейтін» сол республиканың жер қайысқан тұрғындарының міні болып шығады. Өйткені лирика, негізінен, бірінші жақтың ғана сезімін ұсынады: мен және олар (басқалар). Бұл, бір жағынан, тиімді принцип. Қазақстанның қаптаған проблемаларын мойныңа алудың, «е-е, бұл да түк бітірмеген можантопай біреу екен» дейтіндей сөз естудің не қажеті бар? Шамаң келсе, түк бітірмесең де түйіп тастап, желе сөйлеп отырғанға не жетсін?! Жуырда ақын інім Бауыржан Бабажанұлы екеуміз өзін Көкбөрімен шендестірген жергілікті дәрежедегі ақынның ешқандай да Көкбөріге ұқсамайтынын сөз еттік. Сосын, қайтадан тәубемізге келіп, «Кім білсін, бәлкім, сыртынан болмағанмен, ішінен Көкбөрі шығар» деген шешімге тоқтадық. Ал Есенқұл өйтпейді. Ішінен де, сыртынан да көкбөріленбейді. «Дәл өзімдей маңдай соры бес елім» деп өзінің Қазақстаннан еш ерекшелігі жоқ екенін «жүрегінің түбіне кір жасырмай» (Мұқағали) айтады.
Одан әрі қарай кетейік.
...Өз-өзімнен қалжырап,
Өз-өзімнен балбырап,
Өмір кештім арасында жоқ, бардың.
Аш өзегім қан жылап,
Кімді күндеп, кімді тілдеп боқтармын,
Ортасына кіре алмасам көкпардың.
Ел алдында келмейді ешбір ақталғым.
Тағдырыңды өрге тартсам деп едім,
Кешір, кешір, кеңпейілді мені Елім,
Жәй ғана бір тағдырласың боп қалдым.
Бұл – опыну. Есенқұл әуелгіде әртүрлі зымиян саясаттардың құрығын үзіп кете алмай, көппен бірге бұның да (ақынның да) алпыс жыл ғұмырын әрлі-берлі тартқылап, отқа да, суға да салған, әрине, амалсыздан сөйтуге мәжбүр болған еліне кешірім берсе, мына өлеңінде сол елін жоғарыға шығара алмағаны үшін өзі кешірім сұрайды. Тағдыр былай қарағанда, көбіне-көп әдеби шығармаға ғана лайық сөз секілді. Бірақ... Есіңізде жүрген шығар, елімізге тәуелсіздік келе бастаған шақта газеттерде «Тіл тағдыры – ел тағдыры» деген айдар жиі көрініп жүрді. Қазір бәсеңсіді. Өйткені, сол кезгі зор қауіптің беті қайтты. Ал өткен жылдан бері Қазақстанда «Елімнің тағдыры – менің тағдырым» деп аталатын республи_калық форум өткізіліп жүр. Яғни ақынсың ба, ақын емессің бе, бәрібір, еліңмен тағдырлассың. Міне, ел тағдырын, сол елдің тұрғындарының тағдырын алға тартқан сондай сезім-форумда кәдуілгі сөзден басқа құрал-жарағы жоқ ақын ретінде Есенқұл тағы да адал сөйлей салады, тіпті де өзгеше өзеуремейді: «Жәй ғана бір тағдырласың боп қалдым».
Есенқұл жырларының негізгі өзегі осы – адалдық, шыншылдық.
Адал болмаса, шыншыл болмаса, ол өзінің «Тазқара құстың тағдыры» атты кітабына жазған кіріспесінде: «Күнделікті тіршілікте мінезсіз, ешкімнен асып бара жатқан ерекшелігі жоқ, тәуелсіз жалтақ, жасанды сөйлеп жіберуден де ұялмайтын жанбақының бірімін», – дей ме?! Және, бір ғажабы, Есенқұл бұл сөзді өзіне арнағанымен, монологтың арғы жағында «ерекшелігі жоқ, жалтақ, жасанды сөйлей салатын, жанбақы» талай жазармандардың сұлбасы көрініп тұрады. Әлде ақын осы жолдарды соларды ескеріп, осы шындықты әйтеуір түбі біреу айтуы керек болғандықтан, өз мойнына ала салды ма екен? Олай ойлайтынымыздың тағы бір себебі, Есенқұлдың біз жоғарыда келтірген, келтірмеген өлеңдеріндегі бірінші жақтан сөйлейтін автордың өмірлік драмалары неге бәріміздің басымыздан алынған мысалдар сияқты?
Қалай айтқанда да мысалы, әдебиетке өткен ғасырдың сексенінші жылдары келгендердің бүгінге дейінгі тіршілігі ең алдымен, осы Есенқұлдың өлеңдерінде қаттаулы тұр. «Алматыдағы жыр кеші» дейтін өлең соның алғашқыларының бір дерегі еді. Ескерте кетейік, ол кезде ондай кештерге жас ақын дәрежесіндегілер өлең оқуға емес, тыңдауға баратын. Тыңдай білу де өнердің бір төресі екенін сол шақта бойға сіңіргеніміз рас. Сонымен не болды дейсіз ғой?!
...Бір өлеңнен ескенімен жыр лебі,
Бір өлеңнен көңіл қайта кірледі.
Сақа ақындар сақалдарын саудалап,
Сарыауыздар санатқа да кірмеді.
Сосын жастар көңілдерін от қарып,
Жиналды бір оңаша үйге топталып.
Бірін-бірі мақтап жатты, шынында,
Мықты ақындар дәл осындай жоқ-ты анық...
Иә, сондай заман еді. Үлкендердің орнына отырып алуға ешкім тырыспайтын. Ағалардың сөзіне, қисық болса да, түзету жасалмайтын. Мықты өлең мақталатын. Нашар өлең, мейлі, датталмаса да, әйтеуір мақталмайтын. Соның өзінде де сол 1982 жылы Асқар Сүлейменовтің «Ақынның аздығын, өлеңшінің көптігін ертеде, ертеректе, баларақ кезінде жазған бір мақаласында Мұхаң (Мұхтар Әуезов) жеріне жеткізіп айтқан. Одан бері, неғыпты, ақын көбейді, әрине. Бірақ, қарап жатса өлеңші бола ма. Ол, күн ұзарды деп қысқара қоятын түн емес. Ол – енесімен қатар отырып ап сыбағаға таласатын көргені кем келіндей» деп ренжігені бар.
Айтпақшы, осы Асқар ағамыздың «Парасат» журналында жарияланған Есенқұлдың топтамасына арнаған құйттай алғысөзі бар. «Ұзақ сөзге – уақыт кем. Мен ұққанда текті тиек – аршадан. Бұл – арша жігіт. Бұл жігіт жұрттың айтуында, «көк көз» екен. Көрмедім. Көре алмадым. Бірақ өлең жолдарына бойлағанда, қайта оқып, қайта парақтап-тарақтағанда көкөзегін зайыр тануға ықырар болдым. Осы жігіттің ұрып шығарына, жұлып шығарына кәміл сенімдімін», – депті.
Тілге соншама ұқыпты, сөйлем құрылысына соншама мұқият қарайтын Асекең ағамыздың Есенқұлдың өлеңдеріне осынша құлап түскені ойға қалдырады. Расына келгенде Есенқұл жырларының бұған дейінгі жазылған дүниелерден тақырыптық та, формалық та аса өзгешелігі жоқ. Айталық, өзінің алдындағы Жұматайдың өлеңдеріндегі тірі ою-өрнек, қанық бояу Есенқұлда жоқ. Есенқұлда өзімен тұстас Тыныштықбектің жырларындағы тыңнан тап болған тіркестер мен алабөтен тосын сарындар да жоқ. Мысалы, ол:
Мөлтілдеген мен осы,
Сезім едім,
Өгей тартып барамын өзіме-өзім,
Өзімді-өзім естелік сезінемін.
Көлбең қағып көшеге шыға қалсам,
Өтіп кеткен өмірге кезігемін, –
деп жаза салады. Жаза салғаны бар болсын, жайбарақат көңіліңді кенеттен астаң-кестең етеді. Бұл қалай болғаны? Кеше ғана Алматыдағы жыр кешінен шығып, «көңілімізді от қарып, топталып» жүргендер осы біз емес пе едік? Мынау қайдан пайда болған жасамыс күйректік? Мейлі, рас-ақ шығар, бірақ сыпайылап айтса да түсінер едік қой. Есенқұл оған апшымайды. «Мен қайтейін, осындай боп қалдық қой» деп ақсия күліп тұрады. Сірә, Асекең (Асқар Сүлейменов) «қайта оқып, қайта парақтап-тарақтағанда» Есенқұлдың осы адалдығын анық аңғарған шығар-ақ. Өмірді айтасың-ау, осы күні өлеңдегі адалдыққа да зәру болып қалдық қой.
Осы тұста жолшыбай айта кеткен мақұл, Есенқұл өз өлеңдеріне әшекейлі ұйқастар іздеп те әуреге түскен емес. Шумақтарды «басып қалған, кетіп қалған» немесе «қарашасын, барататын» деп олпы-солпы киіндіре салады. Әйтпесе ертеректегі ағалары тәрізді «едіні» «ед» деп, «тұрадыны» «тұрад» деп шолтита салу да ақынға түк емес. Бірақ, басқамыздың өлеңдерімізге енсе, өгізге ер салғандай болып ерсіленіп тұратын сол ақаулықтар Есенқұл өлеңдеріне келгенде, апыр-ай, жымдасып-ақ кетеді. «Сұлу сұлу емес, сүйген сұлу» дегеннің бір сипаты осы ма екен әлде? Аббревиатуралар қазақшаланбай тұрған шақта «Қарызым бар қайтармаған қоғамға, Арызым бар айта алмаған ООН-ға...» дей салған да осы Есенқұл еді.
Жалпы, стиль жағынан келгенде, Есенқұлдың өлеңдері өзіне дейінгі еш ақындардың төлдеріне ұқсап туған емес. Әлде жас басынан сол кезде кенеттен кең өріс алып кеткен сахналық айтысқа түсіп («ақындар айтысында менің атым жеңумен емес, жеңілумен шықты» дейтіні де бар ғой), жауап шумақтарды шапшаң және нақты құрастыруға дағдыланып кеткендіктен бе, ол қағазға түсіре бастаған жыр жолдарының бірін сызып, бірін жөндеп, әлдеқанша әуреге түспей, бірден топырлатып төге салатындай болып елестейтін. Мысал келтірейік: «Шырқыратып шындықты айтсам бір жайсыз, Қатар бірге жүргендерден ыңғайсыз, Ойнап бірге күлгендерден ыңғайсыз. Өмілдірік, құйысқанды тең ұстап, Барған сайын бар шындықтан алыстап, Өмір сүре білгендерден ыңғайсыз...». Бұны бір деп қойсақ, екіншіден, Есенқұл бір шанаға бірнеше ат жегетін байшыкештер секілді бір өлеңге бірнеше ой-пікірді қатар жекпейді. Тақырып немен қарайса, сонымен ағарады. Мынау «Ғұмырнама» дейтін өлеңнің толық нұсқасы:
Өлең жазам...
Бар ісім осы ғана.
Өлең бердім досыма, қасыма да.
Туған-туыс ішінде еркелетті
Мұқағали, Төлеген, Қасым аға.
Арғы атамды сұрасаң – Абай, Жамбыл.
Өр Махамбет – өз ағам,
Абайлап жүр.
Жолдас болдым бөрінің бөрісімен,
Сырлас болдым серінің серісімен,
Аруақтандым солардың перісімен.
...Заман келді жалғасқан жең ұшымен,
Енді қалған ғұмырда не бітірем?
Сорлы басым бұл күнде соны ойлап жүр.
Бір құдайдан басқаға зауқым да жоқ,
Айналдырсаң, молдалар, мені айналдыр.
Кимесем де ақ сәлде сәнмен бүгіп,
Қоймасам да ақ сақал бәлдендіріп,
Киімімді киейін кең, мол қылып.
Аспанға ұшып жүрдік қой албырттанып,
Енді біраз көрейін жермен жүріп.
Енді қалған ғұмырда шолжаң баспай,
Бақырайған көздері балбал тастай,
Дүниені сыртынан көрген қызық.
Жалт етіп өте шығатын бүкіл ғұмырнаманың негізгі мазмұны – осы, шапшаң да шалт, қысқа да нұсқа. Автордың өзінен басқа ешкімнің куә болуын қажет етпейтін, қосымша пікір сұрамайтын бір ғана уәж. Ақындықтың санаға қаншалықты салмақ түсіретіні, өлең жазу дегеннің қандай ауыр дерт екені, қара қалам ұстап ақ қағазға төну нендей жанкештілікті талап ететіні туралы небір сұңқылдаған монологтардан жаныңыз шошынған кезде Есенқұлдың осы өлеңін оқып, қалың қайғыдан лезде айығып кетуге болатын сияқты.
Сөзімізді жалғайық. Сонымен, «бұл жасқа келгенше жақсы өткіздік пе, жаман өткіздік пе, әйтеуір, бірталай өмірімізді өткіздік» (Абай). Әрине, біраз өртендік, күйдік, ретті-ретсіз ғашық болдық. Ақыры ойладық: әйеліңнен артық кімің бар еді?
Жайлап алып жаны жылы пеш түбін,
Шүңкілдесіп отырамыз кешқұрым.
Демеу болар ағайын көп десек те,
Сенен басқа жоқ екен-ау ешкімім.
...Маздап жатыр, қозғап қойшы пеш түбін,
Менен басқа сенің де жоқ ешкімің,
Мен бар кезде сенің де жоқ еш мұңың.
«Біздің күйеу әйгілі ақын екен» деп,
Айқым біткен шулап жүр деп естідім.
Түбі менің түсініксіз байлығым
Тұқымындай көбейеді ешкінің...
ХІХ ғасыр ақынының өлеңдерінен мұндай шумақтарды кездестіре алмайсыз. Әрі кетсе, «Сыртқа шықсам – батырмын, үйге келсем – қатынмын. Қатын ауру, бала жас, тары түйіп жатырмын» деп дүрс еткізе салады. Ал бірақ, тап сол шақта тап сол қатынынан жақын ешкімі жоқ болып тұрғанын еш мойындағысы келмейді. Есенқұл мойындайды, онымен қоймай, үстіне әтір сепкен небір сақа ақындарға да мойындатады. Себебі, «алғаным ару болмаса, алдыма алып сүймен-ді»-нің (Шалкиіз) заманы өтіп кеткелі қашан.
Осылай сараптай берсек, Есенқұл өлеңдері арқылы біз өзімізбен-өзіміз (ана тұста, мына маңайда, асфальт көшеде, жасыл соқпақта, жападан-жалғыз, екеуара, шаттанысып-күлісіп, мұңдасып-мұңайысып) әлсін-әлсін кезіге берер едік. Өйткені, Есенқұлдың өлеңдері сондай: «Өткен-кеткен», «Сан жылдан соң», «Ғұмырнама», «Жазмыш», «Біреуді іздеу», «Елегізу», «Жан дауылы», «Сол жазда», «Сол баяғы...», «Өтеді күндер осылай»... Әрине, бұларға «Алдай-ау» немесе «Өзіңді аңсап» тәрізді талай әндер мөлдірей қосылады.
Бәрімізге белгілі, жалт етіп өте шыққан жас дәуренді сағыну, сағынып қана қоймай, оны, реті келсе, шаң тигізбей асыра мадақтау, сөйтіп, жастықтың орнына келген мына тоқтасты тірлікті місе тұтпай, астамшылыққа ұрыну, әсіресе, ақындарға тән. «Әсіресе» дейтініміз, бұл ғадет, әрине, сөз өнерінен аулақ жүргендерге де бірыңғай жат емес. Осы ахуалды Есенқұл бір өлеңінде былай суреттейді:
...Жас едік бір күлгені мың қаралық,
Біз де осы қуаң тарттық гүлдеп алып.
Өмірден қай қорытынды шығарсаң да,
Бәрі де тіреледі мұңға барып...
Рас қой. Себебі, «ойлы адамға қызық жоқ бұл жалғанда», ал ойлы адамыңыздың бірі – жақсы өлең жаза алатын ақын. Тағы бір өлеңінде осы өтпелі өксікті Есенқұл тағы былай түйіндейді:
...Кеудемді бір кернеген жел бар еді,
Қасымда содыр-сойқан ел бар еді.
Серпілейін десем де серілермен
Таба алсамшы оларды емге қане.
Арасында албырттардың жүре тұрмай,
Дүние, сені қуып нем бар еді...
Міне, осы шумақтан кейін ақын жырларының адалдыққа, шыншылдыққа (бұл ретте шыншылдық дегенді қоғамның кемшіліктерін тап басып айтумен шектеуді жөн көрмейтінімізді ескерткіміз келеді), иә, сондай түпқазыққа негізделген қасиеттеріне нәр беретін тағы бір қыры шыға келеді. Есенқұл нендей гәптерді қозғаса да, қандай оқиғаларды (оның әр өлеңінің әржағында әйтеуір бір оқиға жатқан сияқты ынтықтырып отыратыны мәлім) баян етсе де, әрнәрсеге ұрынбай, бізге (әрқайсымызға) өз сезімімізді өзіміздің сөзімізбен ғана (тек өңдеп, қалт ойлантып тастарлық деңгейге шығарып) жеткізіп береді екен ғой. Тағы оқып көрейік:
...Көкектей күндер өтіп сұңқылдаған,
Әйтеуір, жеттік біздер бұл күнге аман.
Шымырлап жас тамады екі көзден
Шықтай боп шөп басында жылтылдаған...
Бұл шумақты, мысалы, қазір көз алдымызда қадірі түсіп бара жатқан халық әндерін сүйіп тыңдағандар (әлі де тыңдайтындар) тым жылы қабылдаса керек. Өйтпегенде қалай, бұл жолдардың астарында «Сусамыр – елдің жайлауы, өмірдің бар ма байлауы» мен «Өтіп дәурен бара жатыр, сіз бен бізге білінбей-ау» жасырынып жатқан жоқ па?! Есенқұл тіпті «Қазақ – нағыз қазақ емес, нағыз қазақ – домбыра» (Қадыр) екенін бізден артық біле тұра, қазақпен туыстасып кеткен басқа аспаптардың да сүйкімді әуенін құлағыңа әкеледі:
...Сыбырлап айтатұғын әлденені,
Сыртында ауылымның көл бар еді.
Қаздай бір қаңқылдаған қара гармонь
Сені аңсап айлы түнде зарлар еді.
Отырған гармонь тартып балалармен,
О, қайран, қыз бен алма,
Арман еді...
Бір байқалатын нәрсе, бір кездері «Қалада жүр ақынның ірі-ұсағы...» деп басталатын өлең жазып, «Есігінің көздігінен сығалап, Қарайтұғын қаладағы қазақтай...» деп шымшығаны болмаса, Есенқұл ауылда тұратын ақын екенін астын сызып айтуға құмартқан да жоқ. Бірақ ауылда тұратынын көпшілік өлеңдерінде сездіріп ала беретін. Мысалы, «Жаңбырлы күн» деген өлеңіндегі «Бүгін де жаңбыр, қаңғыр да күңгір шатырым, Қаңғысам ба екен қақпамнан шығып ақырын» деген жолдар қаланың көп қабатты үйлеріне үйлеспейтіні, тек Есенқұлдың жеке дара тұрған өз үйіндегі өзі жапқан (жапқызған) шатырға, қадасын өзі қаққан қақпаға ғана қатысты екені байқалып тұрады. Әрине, бұл ауылда қақпа біреу ғана емес, басқа да қақпалар бар: «Қақпаға әрбір сүрініп...», «Аса алмадым қоңыр қақпа, ауладан...». Немесе «Күпәйкемнің жағасын көтеріп ап, Шыққым келіп көшеге тұрғаным-ай» әйтпесе «Кеше жалғыз келе жатсам көшеде...» деген жолдарды оқысаңыз, күпәйкені былай қойғанда, көшенің өзі сансыз көліктер ерсілі-қарсылы ызғыған алаулы-жалаулы көше емес, әйтеуір жаныңды түсінер таныс біреу кезігіп қалар деген үміттің маршрутына лайық ауылдық жүдеулеу көше екенін іштей сезесіз. Ең ақырында, «Көшеңізде шалшық көп» деп келмейді, «Жалтыраған машиналар шеткі үйге» деген анықтама арқылы бұл ақынның адресі де белгілі болып қалады. Немесе «Бір әйелге» деген өлеңдегі мына қайырымның қала ақынының тіршілігіне қандай қатысы бар екендігін пайымдап көріңіз: «Алжапқыш киген келіндер қалмай қасыңнан, Тойларда сені көремін қазан асылған...». Ал «Моншадан шыққан моншақ қыз» ше? Қай заманда қайысқан жұрты бар қаланың қай қызы қай моншадан шығып тұрғанын аңғарып едіңіз?.. Қалада тұратын ақын кез келген уақытта «Шарбағы сіздің үйдің көрінбей тұр...» деп осы шақпен сөйлей ала ма? Мұндай мысалдарды Есенқұлдың өлеңдерінен көптеп теріп алуға болады. Әңгіме онда емес. Бірен-саран болмаса, ауыл туралы қазіргі көптеген өлеңдер көркем-сурет факультетінің тәжірибесіздеу студенті дипломдық жұмысына арнап салған тап-тұйнақтай полотноларды елестеді: ауыл – анау, бірақ бірдеңесі жетіспей тұрады. Ал Есенқұлдың өлеңдерінде көктем кәдімгідей бусанады, жер жібиді, гүлдің исі бұрқырап кетеді, шыбынсыз жаз мәужіретеді, жаңбырдан соң көлкіген су жерге сіңеді, күзгі жел бүрсең қақтырады, қар саусылдайды және осының әрқайсысының ішінде өзің жүрген секілді болып көрінесің. Ақынымыздың «Менің жаным – жасыл орман, қалың ну, Адасқандар жапырағын жамылған» дейтіні де содан шығар.
Тағы бір ерекшелік, Есенқұлдың тосын тақырыптар іздеп әуреленбейтіні өлеңдерінен анық аңғарылып тұрады. Ол көзіне түскен, көңіліне әсер еткен суреттерді сол бойда сіміріп алады да, дереу поэзиялық өрнек-өрмекке түсіре қояды. «Көне сүрлеу барады ағып суша алға...» деп басталатын өлеңінде көптен соқпай кеткен Бірлік ауылына бара жатқандағы сәтін көркем бейнелесе, «Жүрдек пойыз жүйткіді дүдік-дүдік...» деп жүйтки жөнелетін шумақтарында қара мазарлардың тұсынан өткенде қандай ойларға қамалғанын алқына айтады. «Қабырғасын қалың қурай жасырған» иесіз үй, «қыздары көйлектерін шешпей-ақ шомылатын» Самсы ауылындағы көл, «жас келіннің төсегіндей былқылдаған» Көкөзек, «газ бен шаңнан, кір мұнардан шаңытқан» Суықтөбе, «қаз-үйрегі қаңқылдап ұшып жатқан» Қарой, «су, бұлағы сусып аққан» Салқынсаз, олармен жүздесіп болсаңыз, сары терезе, қоңыр есік, тал шарбақ, қу ағаш, қураған бақ, шет мүйіс, терең сай, қараңғы жол, тақыр қыр, жас тоғай, жылы оттар, әйтеуір, небір көзкөрген, ыстық, бірақ басқаша боялған, газетшілердің тілімен айтқанда, «таныс та бейтаныс» көркем көштер көз алдыңыздан тізіліп өтіп жатады. Мұндай суреттердің неге ыстық болатынын ұзақ уақыт бойы Маңғыстаудың мұнайын кешкен Темірхан, Жездінің аудандық газетінде әдеби қызметкер болған Жүрсін, Жаңарқада жылқы баққан Ғалым Жайлыбай, Түркістанда мәдениет бөлімінің отымен кіріп, күлімен шыққан Қасымхан, Өскеменнің Құйған ауылдық мектебінде мұғалім болған Жанат Әскербекқызы тәрізді үлкенді-кішілі ағаларымыз бен замандастарымыз жүдә тереңірек түсіндіріп берсе керек. Бұл да, әрине, бір бөлек әңгіме.
Ал Есенқұл туралы сөзімізді жалғастырсақ, өзінің осындай өлеңдерін оның алдын ала жоспарланған, оқырманды өзіне тартып алуға тиіс міндеттер атқаратын ерекше бөлімдерге жүйелеп алып жазбағаны да қапысыз сезіледі-ақ. Мысалы, әр кездердегі жыр жинақтарындағы «Өмірім менің өлеңім», «Махаббат, жастық әлемім», «Өмірден бір түңіліп, бір ұмтылып...», «Махаббат, мархабат», «Ешкімді сүймей, сағынбай...», «Пенде-ғұмыр» деген атаулардың айтары түптеп келгенде бір-ақ тақырып екенінен ақын әуелі нені жазуды емес, қалай жазуды мақсұт тұтқанын байқауыңызға болады. Тіпті, үңіле қарасаңыз, «Біз екеуміз» әйтпесе «Жеріңе табын» тәрізді жинақтарындағы өлеңдер ешқандай жеке-жеке бөлімдерге де топтастырылмаған, тұтас, бір шаңырақтың астына жинала қалған етжақын туыстар. Сол себептен де Есенқұл «Көрініп тұрар шын бейнем, Оқырман, осы өлеңім. Гүл терген қыздай күнгейден, Аларсың теріп керегін» деп қалауыңызды өз еркіңізге салады.
Міне, қан-сөлсіз қасаң қағидалардан қашып, өлеңмен еркін сырласып, айталық, езу тартқыза отырып, кенет мұңайтатын; әйтпесе өрті бар өлеңдердің салдарынан абайсызда өзекті тырнап кеткен өкінішіңді лезде уанышпен әлдилейтін; поэзияның әлеміш бояулар жағып алған сыртқы сұлулығын емес, ішке түсер мағынасын артық көретіндіктен солай істейтін Есенқұл елу жастан асқан соң бірден алпысқа әзірленді: «Елуден астық...», «Жасым бүгін елуден де кетті асып...», «Елу бес астық...», «Алпысқа қарай асықтың неге, ғұмырым...», «Арман көп қой жас алпысқа кіргенде...», «Қалдың, міне, біраз жасты алқымдап...», «Менің де жасым жас емес...», «Тұрса да жас ұлғайып, күрең күз кеп...», «Егде тарттық...», «Алпыс жас тұр-ау, аттасаң болды бір белге...», «Жеттік, міне, алпысқа...»... Әрине, мұнда тұрған еш сорақылық та жоқ. 1886 жылы «Қартайдық, қайғы ойладық, ұйқы сергек» пен «Қартайдық, қайғы ойладық, ұлғайды арманды» жазғанда Абайдың жасы 41-де еді ғой. Дегенмен газеттерден Есенқұлдың осындай және басқа да осыларға ұқсас жолдары көзіме шалына берген соң Ақтөбеде отырып тілдей хат жаздым. Әрине, өлеңмен. Өткен жылдың қыс айы болуы керек. Кезінде факспен не электрондық поштамен өзіне салып жіберуге ақылым жеткенімен, газет бетінен бір-ақ көргенін мақұл көріп, тартынып қалып ем. Қате бопты. Себебі осы өлеңі бар топтамамды жарияламақшы газеттің беті босамай қойды әйтеуір. Ұнаса да, ұнамаса да Есенқұлдың өзі оқығаны жөн-ақ еді. Ал өлеңім мынау.
Ғұмыр
...Алпысқа қарай асықтың неге,
ғұмырым?..
Есенқұл Жақыпбек.
Бізді де түсінетін жұрт бар ма?
Кеттік алпысқа қарай.
Әне, сіңіп барады бұлттарға
Бізбен талай тартысқан арай.
Көкжал Есенқұл ең, талай қан тістеген,
Сұрапыл ең.
Жөн екен ғой әуелде ант ішпеген,
Мен де, шіркін, ұмсынып тұратын ем.
Енді қасқыр да тоқ, қой да аман,
Үндемейді терек-көше, қайың-қала.
Тек біз бе ештеңеге тоймаған?..
Уайымдама.
Мың алғыс жүрегімізге ұзақ
жыл сүйреген,
Рахмет мүжілген тырнағымызға.
Мынау –
кемеміз күйреген,
Анау жап-жас кемпір –
баяғы жырдағы қыз ба?
Анау – сауал – жол ма, сұрақ – із бе?
Мынау – біз гүл үзуге барған маң ба?
...Беу, сонда да өкініш бар ма
мына бізде?
Мына бізде, беу, сонда да арман
бар ма?..
Біреуге арнап өлең жазу да әйтеуір өзіңді (ең алдымен, әрине, сол біреуді) алдай салуға негізделген бір зиянсыз тірлік қой. Әйтпесе осы Есенқұлдың өзі бір ретте кейін сыршыл әнге айналып кеткен «Өнер адамы» деген өлеңінде «...Жалпы мақтап жаны қалмай жатса да, Ешкім бізді шын түсінген жоқ бірақ» демеп пе еді?! Ал одан әріде Мұқағалидың «Мәңгілікке өзіммен ала кеткен, Менің нәзік жанымды кім түсінер» дегенін қайда қоясыз?! Соны жақсы білетін Есенқұл өз өлеңдерінің басым бөлігінде өзі арқылы бізге, өзімізді-өзімізге түсіндіріп беруге қызмет етті. Ал оны кім қалай түсінді, бұл – мүлде басқа әңгіме.
Ертай АШЫҚБАЕВ.
Ақтөбе қаласы.
"Қазақ әдебиеті" газеті