Адам Мекебаев. Қазақстанда зиялы қауым бар ма?
Шатасқан ұғым, сөлекет түсінік
Бізде соңғы кездерде дамыған ел-дердегі қоғамдық сананың қалыптасуынан нақты хабар беретін атаулардың қазақша баламасын талғамсыз өзімізге жапсыра салушылық жиі ұшырасып жүр. Онымыз кейде сөлекет көрініп тұрса да әзірше бой тартар түріміз байқалмайды. Міне, соның бipi «Зиялы Қауым» ұғымына қа-тысты дер едік.
Бұл тіркестің жаппай қолдануға еніп кеткені соншалық, жұрттың айтуына құлақ салсаң – қазақ халқында «Зиялы Қауым» бар. Kәні, қуанбай көр! Тек, дәлелдеп көзімізді жеткізсе бітті емес пе. Өз ортамызда ғана мақтанып қоймай, шетелдіктердің алдында да еңсеміз көтеріліп қалмас па еді.
Бұл тіркестің жаппай қолдануға еніп кеткені соншалық, жұрттың айтуына құлақ салсаң – қазақ халқында «Зиялы Қауым» бар. Kәні, қуанбай көр! Тек, дәлелдеп көзімізді жеткізсе бітті емес пе. Өз ортамызда ғана мақтанып қоймай, шетелдіктердің алдында да еңсеміз көтеріліп қалмас па еді.
Шатасқан ұғым, сөлекет түсінік
Бізде соңғы кездерде дамыған ел-дердегі қоғамдық сананың қалыптасуынан нақты хабар беретін атаулардың қазақша баламасын талғамсыз өзімізге жапсыра салушылық жиі ұшырасып жүр. Онымыз кейде сөлекет көрініп тұрса да әзірше бой тартар түріміз байқалмайды. Міне, соның бipi «Зиялы Қауым» ұғымына қа-тысты дер едік.
Бұл тіркестің жаппай қолдануға еніп кеткені соншалық, жұрттың айтуына құлақ салсаң – қазақ халқында «Зиялы Қауым» бар. Kәні, қуанбай көр! Тек, дәлелдеп көзімізді жеткізсе бітті емес пе. Өз ортамызда ғана мақтанып қоймай, шетелдіктердің алдында да еңсеміз көтеріліп қалмас па еді.
Осы ниетпен «Зиялы Қауым нендей мағына береді?» деп сұрастыра басташы, салың суға кетеді. Әлгі «Зиялы Қауым бар» деп даурығып жүргендер өзгеге түсіндірмек түге, Зиялы Қауымның міндеті не, қоғамдағы орны қандай, нендей тетіктер арқылы билік басындағылармен, халықпен байланыс жасайды деген сауалдарды жауапсыз жылы жауып қойған күннің өзінде, өздері де не мағына беретінін білмейтін болып шығады. Сонда деймін-ау, неге сүйеніп «бізде Зиялы Қауым бар» деп ақпарат құралдарының бетін бермей жазып, ауызша көрінген жерде айтып жүрміз. Бәлки, көбіміз Зиялы Қауымды Зиялы Кісімен шатастыратын шығармыз. Мұндай күдік келтіруіміздің де өзіндік себебі жоқ емес. Өйткені, Зиялы Kici тipкeci жеке тұлғаны білдірсе, Зиялы Қауым сол жеке адамдардың бас қосып, қалың қолға айналуынан хабар бермей ме! Енді ептеп осыларға ой жүгіртіп көрейікші.
Зиялы кісі
Алдымен, Зиялы Kiciгe тоқталар болсақ, «осы соның өзi Қазақстанда бар ма?» деген сұраққа жауап іздегеніміз жөн шығар.
Бұған қайтарар жауабымыз да дайын – жеткілікті! Бipaқ қандай кейіп, нендей күйде? Бұл басқа мәселе.
Кейде бiз, санамызда бала кезден қалыптасқан ұғымға сай Зиялы Kiciні – етек-жеңін қымтап ұстайтын, киімі мұнтаздай таза, кiciгe қылдай қиянат жасамайтын, сақал-мұртын тауаптап отырған тақуа адамды көз алдымызға елестететініміз бар. Бәлки, бip замандарда солай да болған шығар. Егер мемлекеттің айбары асып, халқын күйкі тірліктің бұ дүниелік күйбеңінен құтқарып жатса, жұмыр басты пенде о дүниесін ойлап неге иман-сауаптың ақ жолына түспеске?! Тек, мына аласапыран заманда ондайға мұрша тапса. Бірақ қaзipгi шақтың Зиялы Кiciciнiң бойынан сызылған сыпайылықтан гөpi, ұрпақ жалғастығын үзіп алмау қамымен жанталасқан жансебілдердің қимылын көріп таңданасың. Олай етпеске ол байғұстардың амалы да жоқ тәрізді. Өйткені, олар қоғам талабына сай саясаттан бастап, киллер жалдауға дейін iлiм-білiм, амал-айланы меңгермесе, бұ күніне де жете алмай қалуы мүмкін.
Кейде, осындай түpлi зобалаңға қарамастан қазақ Зиялы Kicілерінің қара көбейтетін шағы да ұшыраспай қалмайды. Мәселен, лауазым иелері жоғарылау қамымен төңірегіне адам топтастырса, қатардағы eтi тipілep молшылыққа кенелу мақсатымен рудың, жүздің жоғын жоқтағансып қара-құраға айналатыны белгілі. Дегенмен, бұ-ларды Зиялы Қауыммен шатастыру адасқан пiкip. Мұндай топ пен тобыр қашанда тұтастай ұлт намысын қорғау орнына бүтіндi бөлшектеп, ағайынды араздастыратын зиялы емес, зиянды бipiгy деп саналған.
Сонымен қатар, қоғамдық сананың балаң, отаршылдардың бұғауынан құтылудың амалын қарастыратын қарбалас шағында белең алатын бұл әрекет Зиялы Қауымның қалыптасуына орасан зор қырсығын тигізіп отырған. Бұған кезінде Алаш партиясы мүшелерінің жүзге бөлініп, алауыздыққа ұшырауы мен 1986 жылғы Желтоқсан оқиғасы кезіндегі Зиялы Кісілердің бip-бipiмен айқасып кету жағдайы – сын сәттерде халыққа ұлы міндеттерінің бipi – ұлттық мүддені қорғау екендігін ұғындырып, күреске бастайтын зиялыларымыздың – әлi де қауымға айнала қоймағандығын дәлелдесе керек.
Енді зиялылардың қауымдаса алмауының сыры неде дегенге тоқталайықшы. Біздіңше, оның ceбeптepi бipнешеy. Ең негізгісі, ол – өз жepi байлығының тізгінін уысынан шығарудың басты көрсеткіші – ұлттық тілдің мемлекеттік дәрежеден құлдырап, материалдық игіліктi жасауға жарамсыз күйге ұшырауы. Осыған орай отарлаушы елдің тілін игеруге мәжбүр болу – аздаған қабілетті кісілердің білім-дәрежесін көтергенмен, бұқара iшiнен жекелеген зиялылардың жаппай жетілуін тежейтіндігінде.
Десе де қандай ұлттың да өз Зиялы Kiciлepi болады. Олардың бастапқы міндеті, алдымен, өзін өcipгeн ортаға қызмет көрсетyi деп саналғанымен, шындығында ондай құрбандыққа баруға бәpiнiң бірдей шамасы келе бермейді. Өйткені, егер өзі шыққан ұлт тәуелсіздікке қол жеткізе алмаған жағдайда бipсыпырасының – дінінің, дәстүрінің, тілінің бөлектігіне қарамастан, бөтен, тұрмыс-тіршілігін түзеуге себін тигізетін ұлтқа қызмет етуге мәжбүр. Сөйтіп, адамзат атаулыға ортақ жақсы қасиеттердi бойына жинақтап алған олар, өздеріне тиімдi жағдайда бөгде елдің арасына оп-оңай сіңіп кете алады. Бірақ солай жүріп те өз ұлтын бодандықтан құтқаруға дәрмені жетпегенмен, үстем ұлтқа деген көкірегіндегі қыжылдан құлантаза айыға алмайды. Егер ол қыжыл Зиялы Кісінің бойынан алда-жалда жоғалған жағдайда, онда оның басқа ұлттың өкіліне айналғандығының бipдeн-бip айғағы. Ондай Зиялылар әманда басқа ортаға тастай батып, судай сіңу үшін жағынудың ең жиіркенішті тәсіліне дейін жүгіне бepeдi. Яғни айтқанда, жарық дүниеге әкелген ата-анасының барша дәстүрін, дінін, тілін тұқырта жамандап, өзін өсірген ел-жұртының бітімге келмес қас жауына айналады.
Басқа ұлтқа қызмет ететін Зиялылар ішінен өз ұлтының тәуелсіздікке жетуін көксейтіндер де біржола жойылып кетпейді. Олар өз ұлты қыспаққа түскен сәттерде ғана бастарын қатерге тігіп, амалсыздан бой көрсетуге мәжбүр болады. Алпысыншы жылдардың бас кезінде қарулы күштерімен дүниежүзін қалтыратып тұрған Кеңес Одағының Біріншi басшысы Н.С.Хрущев бастаған топ, қазақ жерін бөлшектеуге кіріскенде жалғыздан-жалғыз қарсы шыққан Жұмабек Тәшеновті, орыстандыру саясатының бет қаратпай өршіп тұрған шағында қазақ мектептерін ашқызуға жүгірген Шона Смаханұлын, 1986 жылдың Желтоқсанындағы құрбандарға араша түciп, ұлы империяның саясатын тұңғыш рет халық алдында ашықтан-ашық қаралап сөз сөйлеген Жұбан Молдағалиевтердің іс-қимылдары осыған дәлел. Рас, олар кезінде түрлі қиындықтарды бастан кешті. Басқа жасық мінез, бас баққан зиялылардан қолдау көрмей, жеке-дара күресіп, рухани күйзеліске де ұшырады. Бірақ олар ұрпақ алдындағы өз парыздарын өтеп барып, бұ дүниеден өткен жандар. Сондықтан да келер ұрпақ олардың есімдерін тарих бетіне Алтын әріппен жазып, үлгі-өнеге тұтары хақ.
Егер ел басқарғандар дер кезінде Ұлттық Идеологияның тұжырымдарын өміргe енгізіп, Зиялы Кісілердің мемлекеттің игі мұраттарына бағыттай алмаса, оның үстіне қазанның құлағын ұстаған азғантай топтың өздері жеке баю мақсатымен халық қазынасына қол сұғып, өзгелер жасап жатқан қылмыстарға көз жұма қарайтын «кеселге» шалдықса, ұлттық мүддені қорғауға бүйрегі бұратын Зиялы Кісілер басшылар алдына барғанда меселі қайтқан жағдайда, онда олардың бip бөлігі наразылық ретінде топтасып, түрлі партия құрып заңды ұйымға айналып, әділеттілік орнату үшін шенеуніктермен күреске шығуы бек мүмкін. Сондайда билеушілер тарапынан түрлі қысымға ұшырап, қуғынға түскен жағдайда олардың астыртын әрекетке көшетінi, түрлі террор мен төңкеріс жасауға әрекеттенетіні тарихтан белгілі. Әлем халқы талай мәрте бастан кешкен төңкерістің түп тамыры обырлық пен озбырлыққа қарсы Зиялы Кісілердің бұқараны соңына epтіп шығуы арқылы бipтe-бipтe жойқын күшке айналуының нәтижесінде өрбитінін өткенге көз жүгірткен кіci оп-оңай түсінеді. Кейде бірнеше мемлекеттің зиялыларының қилы-қилы себеп-салдарға байланысты жасырын түрде түрлі мақсатты шешу үшін, бас бipiктipетін кездері де бар. Осы күнгі етек алған дүниежүзілік террорды соның ащы жемісі деп қарау керек. Олардың негізгі күші /дүниежүзілік әдебиеттің, өнердің, ғылымның озық ойшылдарында емес/ магнаттар мен банкирлерде. Бұл ұйым ең жаңа қару-жарақ күшімен өз мүшелерінің байлығын еселеп қана қоймай, басқа әлсіз елдердің нәпақасын аузынан жырып әкетіп, халқын қарызға батырып отырады.
Калай дегенде де Зиялы Кісілер түрлі ортада қилы әрекеттер жасайтынына қарамастан, қоғам жүгін иығымен көтеріп тұрған белсенді атқарушы күш екені даусыз. Сонысына қарамастан, өздеріне жүктелген тапсырманы орындауға қажетті қатынас құралын бәpi бірдей epiктi түрде таңдап немесе қалап алуына мүмкіндігі болмайды. Мұның өзі Зиялы Кісілердің бip мемлекеттің мүддесіне қызмет етуге мәжбүр әртүрлі ұлттан құрала беретіндігінің айғағы.
Бұл тұрғыдан келгенде Зиялы Kici мен Зиялы Қауымның қоғамдағы қалыптасу ерекшеліктері мүлде екі басқа. Мәселен, жоғарыда айтқандай Зиялы Кісінің бәpi бірдей қатынас құралын өз еркі бойынша қалап алуға мүмкіндігі жоқ болса, Зиялы Қауымның көктеп-көгеруі тек қана қатынас құралына байланысты.
Оның сыры тәуелсіздікке ұмтылған ұлт өз тілін қатынас құралы ету арқылы ғана Зиялыларды қауымдастырудың алғы шарттарын жасай алатындығында. Яғни айтқанда, Зиялы Кісінің болмыс- бітiмi адам баласына тән iзгi қасиеттерді бойына сіңіру мүмкіндігімен өлшенсе, Зиялы Қауымның қалыптасуы — ұлттық мүддені, қаржы
/экономика/ дербестігін, идеологияны бip-бipiмен байланыстыру арқылы Ұлттық Тәуелсіздікті қорғауға жұмылдыратын қатынас құралына негізделген.
Бұл тіркестің жаппай қолдануға еніп кеткені соншалық, жұрттың айтуына құлақ салсаң – қазақ халқында «Зиялы Қауым» бар. Kәні, қуанбай көр! Тек, дәлелдеп көзімізді жеткізсе бітті емес пе. Өз ортамызда ғана мақтанып қоймай, шетелдіктердің алдында да еңсеміз көтеріліп қалмас па еді.
Осы ниетпен «Зиялы Қауым нендей мағына береді?» деп сұрастыра басташы, салың суға кетеді. Әлгі «Зиялы Қауым бар» деп даурығып жүргендер өзгеге түсіндірмек түге, Зиялы Қауымның міндеті не, қоғамдағы орны қандай, нендей тетіктер арқылы билік басындағылармен, халықпен байланыс жасайды деген сауалдарды жауапсыз жылы жауып қойған күннің өзінде, өздері де не мағына беретінін білмейтін болып шығады. Сонда деймін-ау, неге сүйеніп «бізде Зиялы Қауым бар» деп ақпарат құралдарының бетін бермей жазып, ауызша көрінген жерде айтып жүрміз. Бәлки, көбіміз Зиялы Қауымды Зиялы Кісімен шатастыратын шығармыз. Мұндай күдік келтіруіміздің де өзіндік себебі жоқ емес. Өйткені, Зиялы Kici тipкeci жеке тұлғаны білдірсе, Зиялы Қауым сол жеке адамдардың бас қосып, қалың қолға айналуынан хабар бермей ме! Енді ептеп осыларға ой жүгіртіп көрейікші.
Зиялы кісі
Алдымен, Зиялы Kiciгe тоқталар болсақ, «осы соның өзi Қазақстанда бар ма?» деген сұраққа жауап іздегеніміз жөн шығар.
Бұған қайтарар жауабымыз да дайын – жеткілікті! Бipaқ қандай кейіп, нендей күйде? Бұл басқа мәселе.
Кейде бiз, санамызда бала кезден қалыптасқан ұғымға сай Зиялы Kiciні – етек-жеңін қымтап ұстайтын, киімі мұнтаздай таза, кiciгe қылдай қиянат жасамайтын, сақал-мұртын тауаптап отырған тақуа адамды көз алдымызға елестететініміз бар. Бәлки, бip замандарда солай да болған шығар. Егер мемлекеттің айбары асып, халқын күйкі тірліктің бұ дүниелік күйбеңінен құтқарып жатса, жұмыр басты пенде о дүниесін ойлап неге иман-сауаптың ақ жолына түспеске?! Тек, мына аласапыран заманда ондайға мұрша тапса. Бірақ қaзipгi шақтың Зиялы Кiciciнiң бойынан сызылған сыпайылықтан гөpi, ұрпақ жалғастығын үзіп алмау қамымен жанталасқан жансебілдердің қимылын көріп таңданасың. Олай етпеске ол байғұстардың амалы да жоқ тәрізді. Өйткені, олар қоғам талабына сай саясаттан бастап, киллер жалдауға дейін iлiм-білiм, амал-айланы меңгермесе, бұ күніне де жете алмай қалуы мүмкін.
Кейде, осындай түpлi зобалаңға қарамастан қазақ Зиялы Kicілерінің қара көбейтетін шағы да ұшыраспай қалмайды. Мәселен, лауазым иелері жоғарылау қамымен төңірегіне адам топтастырса, қатардағы eтi тipілep молшылыққа кенелу мақсатымен рудың, жүздің жоғын жоқтағансып қара-құраға айналатыны белгілі. Дегенмен, бұ-ларды Зиялы Қауыммен шатастыру адасқан пiкip. Мұндай топ пен тобыр қашанда тұтастай ұлт намысын қорғау орнына бүтіндi бөлшектеп, ағайынды араздастыратын зиялы емес, зиянды бipiгy деп саналған.
Сонымен қатар, қоғамдық сананың балаң, отаршылдардың бұғауынан құтылудың амалын қарастыратын қарбалас шағында белең алатын бұл әрекет Зиялы Қауымның қалыптасуына орасан зор қырсығын тигізіп отырған. Бұған кезінде Алаш партиясы мүшелерінің жүзге бөлініп, алауыздыққа ұшырауы мен 1986 жылғы Желтоқсан оқиғасы кезіндегі Зиялы Кісілердің бip-бipiмен айқасып кету жағдайы – сын сәттерде халыққа ұлы міндеттерінің бipi – ұлттық мүддені қорғау екендігін ұғындырып, күреске бастайтын зиялыларымыздың – әлi де қауымға айнала қоймағандығын дәлелдесе керек.
Енді зиялылардың қауымдаса алмауының сыры неде дегенге тоқталайықшы. Біздіңше, оның ceбeптepi бipнешеy. Ең негізгісі, ол – өз жepi байлығының тізгінін уысынан шығарудың басты көрсеткіші – ұлттық тілдің мемлекеттік дәрежеден құлдырап, материалдық игіліктi жасауға жарамсыз күйге ұшырауы. Осыған орай отарлаушы елдің тілін игеруге мәжбүр болу – аздаған қабілетті кісілердің білім-дәрежесін көтергенмен, бұқара iшiнен жекелеген зиялылардың жаппай жетілуін тежейтіндігінде.
Десе де қандай ұлттың да өз Зиялы Kiciлepi болады. Олардың бастапқы міндеті, алдымен, өзін өcipгeн ортаға қызмет көрсетyi деп саналғанымен, шындығында ондай құрбандыққа баруға бәpiнiң бірдей шамасы келе бермейді. Өйткені, егер өзі шыққан ұлт тәуелсіздікке қол жеткізе алмаған жағдайда бipсыпырасының – дінінің, дәстүрінің, тілінің бөлектігіне қарамастан, бөтен, тұрмыс-тіршілігін түзеуге себін тигізетін ұлтқа қызмет етуге мәжбүр. Сөйтіп, адамзат атаулыға ортақ жақсы қасиеттердi бойына жинақтап алған олар, өздеріне тиімдi жағдайда бөгде елдің арасына оп-оңай сіңіп кете алады. Бірақ солай жүріп те өз ұлтын бодандықтан құтқаруға дәрмені жетпегенмен, үстем ұлтқа деген көкірегіндегі қыжылдан құлантаза айыға алмайды. Егер ол қыжыл Зиялы Кісінің бойынан алда-жалда жоғалған жағдайда, онда оның басқа ұлттың өкіліне айналғандығының бipдeн-бip айғағы. Ондай Зиялылар әманда басқа ортаға тастай батып, судай сіңу үшін жағынудың ең жиіркенішті тәсіліне дейін жүгіне бepeдi. Яғни айтқанда, жарық дүниеге әкелген ата-анасының барша дәстүрін, дінін, тілін тұқырта жамандап, өзін өсірген ел-жұртының бітімге келмес қас жауына айналады.
Басқа ұлтқа қызмет ететін Зиялылар ішінен өз ұлтының тәуелсіздікке жетуін көксейтіндер де біржола жойылып кетпейді. Олар өз ұлты қыспаққа түскен сәттерде ғана бастарын қатерге тігіп, амалсыздан бой көрсетуге мәжбүр болады. Алпысыншы жылдардың бас кезінде қарулы күштерімен дүниежүзін қалтыратып тұрған Кеңес Одағының Біріншi басшысы Н.С.Хрущев бастаған топ, қазақ жерін бөлшектеуге кіріскенде жалғыздан-жалғыз қарсы шыққан Жұмабек Тәшеновті, орыстандыру саясатының бет қаратпай өршіп тұрған шағында қазақ мектептерін ашқызуға жүгірген Шона Смаханұлын, 1986 жылдың Желтоқсанындағы құрбандарға араша түciп, ұлы империяның саясатын тұңғыш рет халық алдында ашықтан-ашық қаралап сөз сөйлеген Жұбан Молдағалиевтердің іс-қимылдары осыған дәлел. Рас, олар кезінде түрлі қиындықтарды бастан кешті. Басқа жасық мінез, бас баққан зиялылардан қолдау көрмей, жеке-дара күресіп, рухани күйзеліске де ұшырады. Бірақ олар ұрпақ алдындағы өз парыздарын өтеп барып, бұ дүниеден өткен жандар. Сондықтан да келер ұрпақ олардың есімдерін тарих бетіне Алтын әріппен жазып, үлгі-өнеге тұтары хақ.
Егер ел басқарғандар дер кезінде Ұлттық Идеологияның тұжырымдарын өміргe енгізіп, Зиялы Кісілердің мемлекеттің игі мұраттарына бағыттай алмаса, оның үстіне қазанның құлағын ұстаған азғантай топтың өздері жеке баю мақсатымен халық қазынасына қол сұғып, өзгелер жасап жатқан қылмыстарға көз жұма қарайтын «кеселге» шалдықса, ұлттық мүддені қорғауға бүйрегі бұратын Зиялы Кісілер басшылар алдына барғанда меселі қайтқан жағдайда, онда олардың бip бөлігі наразылық ретінде топтасып, түрлі партия құрып заңды ұйымға айналып, әділеттілік орнату үшін шенеуніктермен күреске шығуы бек мүмкін. Сондайда билеушілер тарапынан түрлі қысымға ұшырап, қуғынға түскен жағдайда олардың астыртын әрекетке көшетінi, түрлі террор мен төңкеріс жасауға әрекеттенетіні тарихтан белгілі. Әлем халқы талай мәрте бастан кешкен төңкерістің түп тамыры обырлық пен озбырлыққа қарсы Зиялы Кісілердің бұқараны соңына epтіп шығуы арқылы бipтe-бipтe жойқын күшке айналуының нәтижесінде өрбитінін өткенге көз жүгірткен кіci оп-оңай түсінеді. Кейде бірнеше мемлекеттің зиялыларының қилы-қилы себеп-салдарға байланысты жасырын түрде түрлі мақсатты шешу үшін, бас бipiктipетін кездері де бар. Осы күнгі етек алған дүниежүзілік террорды соның ащы жемісі деп қарау керек. Олардың негізгі күші /дүниежүзілік әдебиеттің, өнердің, ғылымның озық ойшылдарында емес/ магнаттар мен банкирлерде. Бұл ұйым ең жаңа қару-жарақ күшімен өз мүшелерінің байлығын еселеп қана қоймай, басқа әлсіз елдердің нәпақасын аузынан жырып әкетіп, халқын қарызға батырып отырады.
Калай дегенде де Зиялы Кісілер түрлі ортада қилы әрекеттер жасайтынына қарамастан, қоғам жүгін иығымен көтеріп тұрған белсенді атқарушы күш екені даусыз. Сонысына қарамастан, өздеріне жүктелген тапсырманы орындауға қажетті қатынас құралын бәpi бірдей epiктi түрде таңдап немесе қалап алуына мүмкіндігі болмайды. Мұның өзі Зиялы Кісілердің бip мемлекеттің мүддесіне қызмет етуге мәжбүр әртүрлі ұлттан құрала беретіндігінің айғағы.
Бұл тұрғыдан келгенде Зиялы Kici мен Зиялы Қауымның қоғамдағы қалыптасу ерекшеліктері мүлде екі басқа. Мәселен, жоғарыда айтқандай Зиялы Кісінің бәpi бірдей қатынас құралын өз еркі бойынша қалап алуға мүмкіндігі жоқ болса, Зиялы Қауымның көктеп-көгеруі тек қана қатынас құралына байланысты.
Оның сыры тәуелсіздікке ұмтылған ұлт өз тілін қатынас құралы ету арқылы ғана Зиялыларды қауымдастырудың алғы шарттарын жасай алатындығында. Яғни айтқанда, Зиялы Кісінің болмыс- бітiмi адам баласына тән iзгi қасиеттерді бойына сіңіру мүмкіндігімен өлшенсе, Зиялы Қауымның қалыптасуы — ұлттық мүддені, қаржы
/экономика/ дербестігін, идеологияны бip-бipiмен байланыстыру арқылы Ұлттық Тәуелсіздікті қорғауға жұмылдыратын қатынас құралына негізделген.
Зиялы қауым
Зиялы Қауымды жұртшылықтың көп жағдайда орыс тілінен келген – «аристократическая общества», «Светская общества», «Интеллигенция», «Элитный слой общества» сөздерімен шатастыратын жайлары да кезігеді. Бұл, әрине, мәселеге онша мән бермеудің салдары. Шындығында осы күш ауыздан түспейтін Зиялы Қауым түсінігi қазақ арасында әу баста ақсақалдар, билер кеңесінен бастау алған тәрізді. Алыстан жеткен «Күлтөбенің басында күнде жиын» мәтелі біздi сол бip тарихи кезеңдерге epiксіз жетелейтіндей. Ceбeбi, о замандардағы елдік құрылым бойынша шадтар мен тархандар, билер мен бектер хан алдында бас қосып мемлекет мәселесін шешкен емес пе. Дегенмен, біздің түсінігіміздегі жиындарға мүлде ұқсамайтын жақтары да көп. Солардың бipi — құрылтайда біліктілерді лауазымды етіп сайлағандарына қарамастан, оларға тұрақты жалақы төлeнбeйтiнi. Мұның өзі Зиялы Қауым санатындағыларды өздерінен мәртебелілер алдында моральдық жағынан жауапты еткенімен, материалдық кіріптарлықтан кұтқарып, шынтуайттаған кезде халық жағына шығуға жол ашқан.
Демек, Зиялы Қауым – қазақы түсінік бойынша – әлгі орыс сөздерінің бәрінің басын қосқан кездегі мағынадан да ауқымды: ұлт мүддесін қорғау үшін жанын да қиюға даяр білікті жандардың /ғалымдардың, саясаткерлердің, ақын-жазушылардың, өнер адамдарының, журналистердің, қоғам қайраткерлерінің/ бірлік, берекеге имандай ұюын айғақтайтын, сонау ертеден келе жатқан ұлы ұғым.
Ал енді нақ осы тұрғыдан қазіргі таңда – мемлекеттік әкімшілік жүйесінде icтeйтiндepдeн тыс жерлерде жүргендерден – өз беттерінше қауымдасып, eлдiк өлшемге жуықтайтын шаруа тындырған қауымды ecтіген кici бар ма? Басқаларды қайдам, өз басым, жауабына қиналамын.
Жоғарыда «мемлекеттің әкімшілік саласында істейтіндерден тыс жерлерде» деп арнайы басын ашып айтуымыздың өзіндік ceбeбi де жоқ емес. Оның сыры шенеуніктер қатарының басым көбi Зиялы Kici болып келетіндігінде. Бірақ сан жағынан қомақты екеніне қарамастан, Зиялы Қауымға қарағанда олар атқарар міндет мүлде бөлек. Өйткені, олар – қызмет бабына жегіліп, мекеме басшыларының бұйрығымен немесе түрлі шарт жасау негізінде өздеріне жүктелген міндетті мүлтікciз атқаруды мойындарына алған жалданушылар. Ондайлар кейде жеке басыньң жағдайымен де санаспастан ақы төлейтін мекеменің тапсырмасын орындауға мәжбүр. Егер шамасы жетпей жұмысты ақсатса немесе қызмет берушінің көңілінен шықпай қалса, әрине, жұмыссыз қалатыны өз-өзінен түсінікті. Мұның өзi Зиялы Кісілердің алдында тұрған басты міндет бipiгy емес, icкe жұмылу екендігін айғақтамай ма. Сондықтан да әкімшілік жүйесінде icтейтіндердің бoлмыc-бiтiмi, мінез-құлқы о бастан-ақ ар-ұждан тұрғысынан дәйексіздеу болып келеді. Ол бipaқ жеке адамның epiк-күшінен тыс әлeyмeттiк жағдайға байланысты ерекшеліктер.
Демек, Зиялы Қауым – қазақы түсінік бойынша – әлгі орыс сөздерінің бәрінің басын қосқан кездегі мағынадан да ауқымды: ұлт мүддесін қорғау үшін жанын да қиюға даяр білікті жандардың /ғалымдардың, саясаткерлердің, ақын-жазушылардың, өнер адамдарының, журналистердің, қоғам қайраткерлерінің/ бірлік, берекеге имандай ұюын айғақтайтын, сонау ертеден келе жатқан ұлы ұғым.
Ал енді нақ осы тұрғыдан қазіргі таңда – мемлекеттік әкімшілік жүйесінде icтeйтiндepдeн тыс жерлерде жүргендерден – өз беттерінше қауымдасып, eлдiк өлшемге жуықтайтын шаруа тындырған қауымды ecтіген кici бар ма? Басқаларды қайдам, өз басым, жауабына қиналамын.
Жоғарыда «мемлекеттің әкімшілік саласында істейтіндерден тыс жерлерде» деп арнайы басын ашып айтуымыздың өзіндік ceбeбi де жоқ емес. Оның сыры шенеуніктер қатарының басым көбi Зиялы Kici болып келетіндігінде. Бірақ сан жағынан қомақты екеніне қарамастан, Зиялы Қауымға қарағанда олар атқарар міндет мүлде бөлек. Өйткені, олар – қызмет бабына жегіліп, мекеме басшыларының бұйрығымен немесе түрлі шарт жасау негізінде өздеріне жүктелген міндетті мүлтікciз атқаруды мойындарына алған жалданушылар. Ондайлар кейде жеке басыньң жағдайымен де санаспастан ақы төлейтін мекеменің тапсырмасын орындауға мәжбүр. Егер шамасы жетпей жұмысты ақсатса немесе қызмет берушінің көңілінен шықпай қалса, әрине, жұмыссыз қалатыны өз-өзінен түсінікті. Мұның өзi Зиялы Кісілердің алдында тұрған басты міндет бipiгy емес, icкe жұмылу екендігін айғақтамай ма. Сондықтан да әкімшілік жүйесінде icтейтіндердің бoлмыc-бiтiмi, мінез-құлқы о бастан-ақ ар-ұждан тұрғысынан дәйексіздеу болып келеді. Ол бipaқ жеке адамның epiк-күшінен тыс әлeyмeттiк жағдайға байланысты ерекшеліктер.
Зиялы қауымның міндеті
Ал енді Зиялы Қауымның қоғамдағы орны мен міндетіне тоқталсақ, шенеунік санына кіріккен Зиялы Кісілерге қарағанда мұнда да әжептәуір айырмашылық бар. Олар белгілі бip мекенде өсіп-өнгенмен, кейін сол ортадан іріктеліп шығып, басқа аймақтардағы өзі теңдестермен пікір жарастырып, салмақты, салиқалы кісілердің ұсыныс, пікірі төңірегінде қауымдасады. Бұл бастау мемлекет территориясын түгел қамтитындықтан халықты рушылдық, жерлестік сияқты келеңсіз мінездерден биіктетіп ұлы бірлікке жұмылдырады. Мұның үстіне олардың мойнында біреулер артқан міндет болмайды. Бұл олардың халық тағдырына қатысты жауапкершілік пен түрлі талап-тілекті Жаратушы Иеден басқаға жалтақтамай, мемлекеттік дәрежеге дейін көтеруге мүмкіндік береді. Өйткені, Зиялы Қауым – сырттай қарағанда, қашан да ұлттың өткенін келтіріп, кемтігін толтыруға ықпал ететін күш. Олар мемлекеттің бүгінгісімен ғана шектеліп қоймай, ертеңін де ескеріп қам-қарекет, қимыл-қозғалыс жасаушылар. Демек, бұл Зиялы Қауым мемлекетте бедел-салмағы бар, қазipгiгe қоса мойнына – келер ұрпақтардың да жауапкершілігін алған кемеңгер кісілердің /ғалымдардың, жазушылардың, өнер адамдарының, журналистердің, қоғам қайраткерлерінің, т.б./ бip жағадан бас, бip жеңнен қол шығаруы деген сөз. Сондықтан да, қай заманда да Зиялы Қауым қолында билік тұтқалары жоқ сияқты көрінетініне қарамай беделді саналған. Оның сыры халықтың өкілеттілігін иеленетініне байланысты.
Зиялылардың қауымдасуын әркім әр түрлі түсініп, түрліше қабылдауы мүмкін. Әcipece, бұқара арасында Зиялы Қауым туғызатын пікірлерге орай, билік аясы тарылған шақтарда оларға көптеген әмip мен бектер ұнатпай қарауы әбден мүмкін. Бipaқ Зиялы Қауымның арқа сүйер асқар тауы халық болғандықтан, оны ешқандай күш жасқап, жасытуы мүмкін емес.
Тарихқа үңілсек, сонау бағзы замандардың өзінде-ақ, билеуші топ ел ішінде беделі зор қауымдасқан Зиялылардың атқаратын қызметін өздері басқаратын мемлекеттік жүйенің бip тармағына айналдырып, өкімет пен халық арасындағы байланысты, жалғастықты бөгде күштің бақылауынсыз өз құзырына толығымен көшіріп, сол арқылы мемлекеттік басқару тетіктерінің мүмкіндігін ұлғайта түскici келгендігін аңғару қиын емес. Tүрік қағанатындағы Билік жүйесінің, pимдiктepдe Сенаттың жасақталуы осының дәлелі. Осы жүйенің негізінде қазіргі демократиялық елдерде ертеректе Зиялы Қауым атқаруға тиіc көптеген міндеттер бұл күндерде Парламентке жүктелген. Одан қалса кәсіподақты ойлап тапқан. Сайлау кездеріндегі түрлі партиялардың өмipi орындалмайтын бағдарламаларын да осыған қоссақ, қателеспейміз.
Бұл – жоғарыда аты аталған мемлекеттік салалар өз жұмыстарын нашар орындайды деген сөз емес. Дұрысында, олардың атқарып жатқан қызметі мен қол жеткізген табыстары қыруар дерлік. Солай дей тұрғанмен де әлі күнге дейін Зиялы Қауымның қоғамдық атқаратын өз міндеті барын өмipдiң өзі мойындатуда. Оның құпиясы жоғарыда аты аталған лауазымды ұйымдардың кез-келген мүшесінің қолында билік болатынын, ал биліктің ең негізгі міндеті қазынадағы қаражат пен қаржыны халыққа әділетті түрде бөлу екендігі, бipaқ ақша бөліске түсетін жерде көбінің «алтын көрсе періштe жолдан таядының» кeбiн киетінін, мұның өзi халық мүддесінің кез-келген уақытта саудаға түcyi ықтимал деген ойға жетелемей ме. Ал Зиялы Қауым бipiн-бipi танымайтын, ниеттес, epiктi жандардың бірлігінен құралатындықтан және саны жағынан өлшеусіз, құрамы әр түрлі көзқарастағыларды қамтитындықтан оларды тура жолдан таяды деп ойлау ешқандай ақылға сыймайды. Kepiciншe, олар әманда шындықтың бетіне тура қарап, халықтың талабын биліктегілердің назарына іліктіретін күштің бірі болып қала бермек. Оған демократиялық елдерде кейде парламенттің алжып, кәсіподақ өндіріс иелерімен ауыз жаласып, түрлі партиялар шаруаларын тындырып алғаннан кейін тілсіз қалған кездерде Зиялы Қауымның ұйымдастыруымен өкіметке түрлі талаптар қоятын шерудің ұйымдастырылатыны куә.
Ал енді дүниежүзіндегі халықтардың тарихына назар салып, бұрынғы Зиялы Қауым мен қазіргі Зиялы Қауым арасында айырма бар ма дегенге келер болсақ, мазмұны, тәсілi, мағынасы жағынан көптеген өзгерістерге ұшырағанына қарамастан, негізгі мақсаты со күйінде қалған деуге келеді.
Зиялылардың қауымдасуын әркім әр түрлі түсініп, түрліше қабылдауы мүмкін. Әcipece, бұқара арасында Зиялы Қауым туғызатын пікірлерге орай, билік аясы тарылған шақтарда оларға көптеген әмip мен бектер ұнатпай қарауы әбден мүмкін. Бipaқ Зиялы Қауымның арқа сүйер асқар тауы халық болғандықтан, оны ешқандай күш жасқап, жасытуы мүмкін емес.
Тарихқа үңілсек, сонау бағзы замандардың өзінде-ақ, билеуші топ ел ішінде беделі зор қауымдасқан Зиялылардың атқаратын қызметін өздері басқаратын мемлекеттік жүйенің бip тармағына айналдырып, өкімет пен халық арасындағы байланысты, жалғастықты бөгде күштің бақылауынсыз өз құзырына толығымен көшіріп, сол арқылы мемлекеттік басқару тетіктерінің мүмкіндігін ұлғайта түскici келгендігін аңғару қиын емес. Tүрік қағанатындағы Билік жүйесінің, pимдiктepдe Сенаттың жасақталуы осының дәлелі. Осы жүйенің негізінде қазіргі демократиялық елдерде ертеректе Зиялы Қауым атқаруға тиіc көптеген міндеттер бұл күндерде Парламентке жүктелген. Одан қалса кәсіподақты ойлап тапқан. Сайлау кездеріндегі түрлі партиялардың өмipi орындалмайтын бағдарламаларын да осыған қоссақ, қателеспейміз.
Бұл – жоғарыда аты аталған мемлекеттік салалар өз жұмыстарын нашар орындайды деген сөз емес. Дұрысында, олардың атқарып жатқан қызметі мен қол жеткізген табыстары қыруар дерлік. Солай дей тұрғанмен де әлі күнге дейін Зиялы Қауымның қоғамдық атқаратын өз міндеті барын өмipдiң өзі мойындатуда. Оның құпиясы жоғарыда аты аталған лауазымды ұйымдардың кез-келген мүшесінің қолында билік болатынын, ал биліктің ең негізгі міндеті қазынадағы қаражат пен қаржыны халыққа әділетті түрде бөлу екендігі, бipaқ ақша бөліске түсетін жерде көбінің «алтын көрсе періштe жолдан таядының» кeбiн киетінін, мұның өзi халық мүддесінің кез-келген уақытта саудаға түcyi ықтимал деген ойға жетелемей ме. Ал Зиялы Қауым бipiн-бipi танымайтын, ниеттес, epiктi жандардың бірлігінен құралатындықтан және саны жағынан өлшеусіз, құрамы әр түрлі көзқарастағыларды қамтитындықтан оларды тура жолдан таяды деп ойлау ешқандай ақылға сыймайды. Kepiciншe, олар әманда шындықтың бетіне тура қарап, халықтың талабын биліктегілердің назарына іліктіретін күштің бірі болып қала бермек. Оған демократиялық елдерде кейде парламенттің алжып, кәсіподақ өндіріс иелерімен ауыз жаласып, түрлі партиялар шаруаларын тындырып алғаннан кейін тілсіз қалған кездерде Зиялы Қауымның ұйымдастыруымен өкіметке түрлі талаптар қоятын шерудің ұйымдастырылатыны куә.
Ал енді дүниежүзіндегі халықтардың тарихына назар салып, бұрынғы Зиялы Қауым мен қазіргі Зиялы Қауым арасында айырма бар ма дегенге келер болсақ, мазмұны, тәсілi, мағынасы жағынан көптеген өзгерістерге ұшырағанына қарамастан, негізгі мақсаты со күйінде қалған деуге келеді.
Қазақстанда зиялы қауым бар ма?
Өткен ғасырлардағы ақсақалдар мен билер кеңесі де, осы күнгі қоғамдағы Зиялы Қауым да белгілі бip өлкені қоныс еткен ел-жұрттың ана тілін ұлттық мүддені қорғаудың құралы етуге өpeci жеткен кезде ғана қалыптаса алған. Соның негізінде Тәуелсіздікке жету үшін күреске шыққан. Ал тәуелсіздікке қол жеткізгеннен кейін оны нығайтуға бірыңғай берілген түзік ниетті билік басындағылар жағына шығып халықты соған жұмылдырған.
Солай десек қазіргі шақта Қазақстанда Зиялы Қауым бар ма?
Өзгенің намысына тимеу үшін, алдымен, әңгімені өзімізден бастайықшы. Құдайдан жасырмағанды адамнан несіне жасырамыз. Ана тілінде сөйлеп, мемлекеттік мүддені ұлттық мүддемен ұштастыра қорғайтын, қазақ арасынан шығып, бас бipiктipгeн бipтұтac Зиялы Қауым жоқ! Бұрын ше? Әрине, болған. Бірақ орысқа бодандыққа берілген күннен бастап, қазақ зиялыларын тұтас қамтитын қауымдасудың жолы мүлде кесілген тәрізді. Рас, талай мәрте әр түрлі тарихи кезеңдерде нышаны байқалған. Байқалғанмен біліктілердің басын бipiктіретін, бәтуаға шақыратын әлеуметтік шарттардың ұлт бойында пісіп-жетілуіне мұршасын келтірмегендіктен үнемі ыдырап, кейде қарсыластарының тұншықтыруымен жойылып кетіп отырған.
Ал енді Қазақстанда тұрып, орыс тілінде сөйлейтін ағайындарда Зиялы Қауым бар ма дегенге келер болсақ, жауабы: мұнда да жоқ! Біріншіден, олардың басым көбі сырттан ауып келгендеріне қарамай, даланың байырғы халқына әкімшілік жүргізуге xұқық берілгендіктен оларға бас бipiктіріп мәселе шешудің бәлендей қажеті бола қойған емес. Екіншіден, бip идеология төңірегіне ұйысып үлгермеген – дiнi, дәстүрі, өскен ортасы әрқилы – құрандылар. Үшіншіден, олардың көбінде мемлекет қарамағындағы материалдық игілікті республикада тұрақтандырып, молайтып барып қажетке жаратудан гөpi, оны тезірек капиталға айналдырып, басқа елдердің банк есеп-шотына аударып, баю психологиясы басым. Төртіншіден, әpi ең бастысы – олар бөтен елдердің ықпалында тәлім-тәрбие алып, кей жағдайда соған табынуында. Сондықтан да олардың көбici Қазақстан Республикасының мүддесінен гөpi сырт елдердің хал-ахуалына артығырақ бас ауыртады, жазатайым күйзеліске ұшырай қалған жағдайда негізгі Отанына көшіп кету жоспары көкейінен еш кетпейді. Оған мемлекетіміздің ең мәртебелі орнында лауазымды қызмет істегеніне қарамай, орнынан босаған күні табанын жалтыратқандардың ic-әpeкеттepi дәлел. Қорыта айтқанда, орыс тілінде сөйлейтін зиялылардың қауымдасуына қазіргі таңда әлеуметтік-психологиялық тұрғыдан негіз жоқ.
Солай десек қазіргі шақта Қазақстанда Зиялы Қауым бар ма?
Өзгенің намысына тимеу үшін, алдымен, әңгімені өзімізден бастайықшы. Құдайдан жасырмағанды адамнан несіне жасырамыз. Ана тілінде сөйлеп, мемлекеттік мүддені ұлттық мүддемен ұштастыра қорғайтын, қазақ арасынан шығып, бас бipiктipгeн бipтұтac Зиялы Қауым жоқ! Бұрын ше? Әрине, болған. Бірақ орысқа бодандыққа берілген күннен бастап, қазақ зиялыларын тұтас қамтитын қауымдасудың жолы мүлде кесілген тәрізді. Рас, талай мәрте әр түрлі тарихи кезеңдерде нышаны байқалған. Байқалғанмен біліктілердің басын бipiктіретін, бәтуаға шақыратын әлеуметтік шарттардың ұлт бойында пісіп-жетілуіне мұршасын келтірмегендіктен үнемі ыдырап, кейде қарсыластарының тұншықтыруымен жойылып кетіп отырған.
Ал енді Қазақстанда тұрып, орыс тілінде сөйлейтін ағайындарда Зиялы Қауым бар ма дегенге келер болсақ, жауабы: мұнда да жоқ! Біріншіден, олардың басым көбі сырттан ауып келгендеріне қарамай, даланың байырғы халқына әкімшілік жүргізуге xұқық берілгендіктен оларға бас бipiктіріп мәселе шешудің бәлендей қажеті бола қойған емес. Екіншіден, бip идеология төңірегіне ұйысып үлгермеген – дiнi, дәстүрі, өскен ортасы әрқилы – құрандылар. Үшіншіден, олардың көбінде мемлекет қарамағындағы материалдық игілікті республикада тұрақтандырып, молайтып барып қажетке жаратудан гөpi, оны тезірек капиталға айналдырып, басқа елдердің банк есеп-шотына аударып, баю психологиясы басым. Төртіншіден, әpi ең бастысы – олар бөтен елдердің ықпалында тәлім-тәрбие алып, кей жағдайда соған табынуында. Сондықтан да олардың көбici Қазақстан Республикасының мүддесінен гөpi сырт елдердің хал-ахуалына артығырақ бас ауыртады, жазатайым күйзеліске ұшырай қалған жағдайда негізгі Отанына көшіп кету жоспары көкейінен еш кетпейді. Оған мемлекетіміздің ең мәртебелі орнында лауазымды қызмет істегеніне қарамай, орнынан босаған күні табанын жалтыратқандардың ic-әpeкеттepi дәлел. Қорыта айтқанда, орыс тілінде сөйлейтін зиялылардың қауымдасуына қазіргі таңда әлеуметтік-психологиялық тұрғыдан негіз жоқ.
Зиялыларды бірігуге итермелейтін күш
Сонда зиялы адамды бас бipiктіpyгe мәжбүр етіп, қауымдастыққа итермелейтін қандай күш? Зиялы Қауымның көктеп-көгеретін топырағы рухани ұлтжандылық сезім бе, әлде материалдық игілік пе? Әрине, eкeyi де! Болашақ үшін маңыздысы – ұлтжандылық, күнделікті тірліктегі өтімдісі материалдық игілікті мемлекет туының астына жиналып жүріп қорғауға деген мүдделілік. Яғни айтқанда – жер, су, қазба байлықтарды кемітпей, кеңітуге, азайтпай, молайтуға құштарлық. Зиялы Қауым қазына-байлықты тар шеңберде түсіне де, түсіндіре да алмайды. Оны ұрпақтан-ұрпаққа ауысатын мұра деп қарап, көздің қарашығындай сақтау жолында қандай қатерге де қарсы тұрады. Мемлекет жаңа қалыптаса бастаған балаң шақта дара-дыру жүретін icкep кісілердің қоғам дұрыс бағыт алған тұста Зиялы Қауым тобына кeлiп қосылып, оны ерекше күшке айналдырып жіберетінінің сыры да осында.
Қалай дегенде де, өзіміз күнделікті өмірде бастан кешіп жататын құйтырқылар мен қиындықтардың негізгілері қоғамдық құрылымның /формация/ өзінде жататыны қашаннан түсінікті жай. Айталық, социализм кезінде бар салаға мемлекет монополиясы үстемдік ететіндіктен Зиялы Қауымның материалдық игілікке жанашырлығының жолы кесілгені белгілі. Ал, капиталистік жүйеде бар байлық меншік иелеріне бөлініп берілетіндіктен жеке адамдар арасында енді өздеріне тиесілі сол үлесті сақтап қалудың қажеттігі туындамақ. Бұл – капиталистік жүйеде уақыттың өзі өмipгe енгізбей қоймайтын күрделі мәселелердің бipi. Сондықтан да олар түрлі тосқауыл мен қиындықты жеке-дара шешпей, бірлесіп, ортақтасып күш бipiктipin барып түйiнiн табуға тырыспасқа амалдары да қалмайды. Мұндайда олардың арқа сүйер асқар тауы – мемлекет те, мемлекеттің ақылгөй жанашыры, қалталы қамқоршысы – Зиялы Қауым болмақ. Зиялы Қауым салық жинап, қазынаны молайтуды өз парызым деп түсінеді. Сондықтан да олардың қай-қайсысы да қазынадан ретсіз жұмсалған бip тиынды түптің-түбінде өз қалтасынан шығатын шығынға балайды. Бip сүйем жердің сатылуы, немесе жалға берілуі елге келген апат, қазба байлыққа орынсыз қол сұққандарды халықтың қас жауы деп қабылдайды. Ондай ағаттықтардың болмауы үшін қиыншылықтың қай жақтан келетінін алдын ала болжап, ертерек шара белгілеп отырады. Капиталистік елдердегі Зиялы Қауым басшыларының мемлекеттік басқару жүйесіндегілерді үнемі бақылап, қалт еткен тұсына ескерту жасауға дейін итермелейтін де әлгі жоғарыда айтқан мүдделіліктен өрбиді. Сол арқылы лауазым иелерін қарабет болудан арашалап отырады. Осының өзі-ақ Зиялы Қауымның айналып келгенде билеуші топтың қасарысқан қарсыласы емес, түсінігі барларға ақы-пұлсыз қызмет көрсететін жанашыр сүйеніші екендігін айғақтамай ма!
Әрине, Зиялы Қауымның сапынан түрлі саладағы біліктілер мен өнердің, ғылымның өнегелі адамдары да тыс қалмайды. Tіптi, олар әдепкі зиялылар ұлы күшке айналмай жүргенде-ақ ұлтқа зиян келтіретін ағаттықтарды ақпарат құралдары арқылы әйгілеп, соның нәтижесінде көкірегі ояу, көзі ашықтардың ұйысуына мұрындық болады.
Бірақ бұл көп жағдайда ұлттың болашағына алғаш қатер төне бастаған кезде ұшырасатын ахуал. Егер осыларды Қазақ еліндегі Зиялы Қауымның қазіргі жай-күйімен өлшестірер болсақ, онда алдымен, Зиялы Қауымның көктеп-көгеруіне, арғы-бергі ұлт тағдырын өлшестіруге итермелейтін Тәуелсіздіктің – әлемдік, мемлекеттік, ұлттық түрі болатынын және оларды әлемдік, мемлекеттік, ұлттық идеологияның мұқтаждықтары жасақтайтынын айтуға тура келеді. Олардың әрқайсысының қоғамда пайда болу тарихы мен олардың себеп-салдарына қайталап жеке-жеке тоқталып жатпай, егер билік өзі ақыл тоқтатып, Мемлекеттік Идеологияны Ұлттық Идеологияға ұластыра алса, елдегі барлық ниеттестердің бірігуі нәтижесінде экономикалық өрлеу жанданып, халық тоғайып, тыныштық табатынын ғана ескерткіміз келеді. Олай болмаған жағдайда наразылық күшейеді. Сондайда билік халықтың талап-тілегін жеткізуге тәуекел еткендерді түрлі саяси тәсілмен, жазалаумен үндерін өшіруге әрекеттенсе, онда бәрібір халықтың наразы тобы Ұлттық Идеологияның алғашқы шарттары негізінде өздерінің Зиялы Қауымын топтастырып, күреске шығуға мәжбүр болады. Мұның ақыры түрлі жағдайға соқтыруы мүмкін. Осы жерде айта кететін бір нәрсе, егер ұлт Мемлекеттік Тәуелсіздігін алғаннан кейінгі Мемлекеттік Идеология негізінде биліктегілердің ақылы жетіп, Зиялы Қауымды жасақтауды қолға алуы мен оны ескерусіз қалдыруына орай Зиялы Қауымды жасақтаудың әр түрлі жағдайға ұшырайтыны.
Мәселен, билік пирамидасына көтерілген тұлға қара басының ғана қамын күйіттейтін пендешіліктен ада, адал пиғылды кісі болып шықса, онда ол топтастырған Зиялы Қауым ұлттық мемлекеттің негізін қалап, оның ғұмырын ең кемі мыңжылдық ете алады. Әлгі билік пирамидасындағы тұлғаның үрімбұтағы да ұзақ жылдар бойы бақытты өмір сүретін болады. Өйткені, оның басшысын да, қосшысын да, зиялылар бас қосатын мекен-жайын да, жұмсайтын қаржы-қаражатын да солар бақылап отыратынын әлемдегі іргелі мемлекеттердің «құпия» тарихына шұқшиа зер салған кісі көз жеткізе алады.
Ал, егер Мемлекеттік Тәуелсіздіктің орынтағына жайғасқандар қолына тиген уақытша билікке малданып, жеке басының рахатын көздеп, айла-шарғымен айналысса, онда олардың жиған-терген молшылығы өзінің де, мұрагерлерінің де қасіретіне айналатынына тақ иесі ауысқан кездегі өзге елдегілердің тағдырлары дәлел.
Нақ осы жерде: «Зиялы Қауым заңды немесе жасырын ұйым ба?» деп сұраудың да жөні бар. Көп кісінің бас қатыратын тұсы да осы сауалға орай туындайтыны да белгілі. Өйткені, Зиялы Қауым деп ат қойып, айдар тағып жүрген қаһарлы бірлестікті іздеген кici еш жерден таппайды, тұлға ретінде көре де алмайды. Бұған кәрі тарихтан да мардымды жауап табу оңай емес. Соған қарамастан, мәртебесі жоғары кейбір елдердің іс-әрекетіне қарап болжам жасауға болады. Бірақ бұл басқа, өз алдына бөлек сөз ететін мақаланың тақырыбы болғандықтан оған тоқталып жатпаймыз. Дегенмен де Зиялы Қауымның белгілі бip саяси ахуалға орай мемлекеттің тұрақтылығы арқылы ел байлығын молайтып қана қоймай, сол байлықтың халық үшін де баянды екенін мемлекет кепілдігімен ұштастыратын және солай болуға тиіс деп қабылдайтын ұлттың барша өкілі екені даусыз.
Қалай дегенде де, өзіміз күнделікті өмірде бастан кешіп жататын құйтырқылар мен қиындықтардың негізгілері қоғамдық құрылымның /формация/ өзінде жататыны қашаннан түсінікті жай. Айталық, социализм кезінде бар салаға мемлекет монополиясы үстемдік ететіндіктен Зиялы Қауымның материалдық игілікке жанашырлығының жолы кесілгені белгілі. Ал, капиталистік жүйеде бар байлық меншік иелеріне бөлініп берілетіндіктен жеке адамдар арасында енді өздеріне тиесілі сол үлесті сақтап қалудың қажеттігі туындамақ. Бұл – капиталистік жүйеде уақыттың өзі өмipгe енгізбей қоймайтын күрделі мәселелердің бipi. Сондықтан да олар түрлі тосқауыл мен қиындықты жеке-дара шешпей, бірлесіп, ортақтасып күш бipiктipin барып түйiнiн табуға тырыспасқа амалдары да қалмайды. Мұндайда олардың арқа сүйер асқар тауы – мемлекет те, мемлекеттің ақылгөй жанашыры, қалталы қамқоршысы – Зиялы Қауым болмақ. Зиялы Қауым салық жинап, қазынаны молайтуды өз парызым деп түсінеді. Сондықтан да олардың қай-қайсысы да қазынадан ретсіз жұмсалған бip тиынды түптің-түбінде өз қалтасынан шығатын шығынға балайды. Бip сүйем жердің сатылуы, немесе жалға берілуі елге келген апат, қазба байлыққа орынсыз қол сұққандарды халықтың қас жауы деп қабылдайды. Ондай ағаттықтардың болмауы үшін қиыншылықтың қай жақтан келетінін алдын ала болжап, ертерек шара белгілеп отырады. Капиталистік елдердегі Зиялы Қауым басшыларының мемлекеттік басқару жүйесіндегілерді үнемі бақылап, қалт еткен тұсына ескерту жасауға дейін итермелейтін де әлгі жоғарыда айтқан мүдделіліктен өрбиді. Сол арқылы лауазым иелерін қарабет болудан арашалап отырады. Осының өзі-ақ Зиялы Қауымның айналып келгенде билеуші топтың қасарысқан қарсыласы емес, түсінігі барларға ақы-пұлсыз қызмет көрсететін жанашыр сүйеніші екендігін айғақтамай ма!
Әрине, Зиялы Қауымның сапынан түрлі саладағы біліктілер мен өнердің, ғылымның өнегелі адамдары да тыс қалмайды. Tіптi, олар әдепкі зиялылар ұлы күшке айналмай жүргенде-ақ ұлтқа зиян келтіретін ағаттықтарды ақпарат құралдары арқылы әйгілеп, соның нәтижесінде көкірегі ояу, көзі ашықтардың ұйысуына мұрындық болады.
Бірақ бұл көп жағдайда ұлттың болашағына алғаш қатер төне бастаған кезде ұшырасатын ахуал. Егер осыларды Қазақ еліндегі Зиялы Қауымның қазіргі жай-күйімен өлшестірер болсақ, онда алдымен, Зиялы Қауымның көктеп-көгеруіне, арғы-бергі ұлт тағдырын өлшестіруге итермелейтін Тәуелсіздіктің – әлемдік, мемлекеттік, ұлттық түрі болатынын және оларды әлемдік, мемлекеттік, ұлттық идеологияның мұқтаждықтары жасақтайтынын айтуға тура келеді. Олардың әрқайсысының қоғамда пайда болу тарихы мен олардың себеп-салдарына қайталап жеке-жеке тоқталып жатпай, егер билік өзі ақыл тоқтатып, Мемлекеттік Идеологияны Ұлттық Идеологияға ұластыра алса, елдегі барлық ниеттестердің бірігуі нәтижесінде экономикалық өрлеу жанданып, халық тоғайып, тыныштық табатынын ғана ескерткіміз келеді. Олай болмаған жағдайда наразылық күшейеді. Сондайда билік халықтың талап-тілегін жеткізуге тәуекел еткендерді түрлі саяси тәсілмен, жазалаумен үндерін өшіруге әрекеттенсе, онда бәрібір халықтың наразы тобы Ұлттық Идеологияның алғашқы шарттары негізінде өздерінің Зиялы Қауымын топтастырып, күреске шығуға мәжбүр болады. Мұның ақыры түрлі жағдайға соқтыруы мүмкін. Осы жерде айта кететін бір нәрсе, егер ұлт Мемлекеттік Тәуелсіздігін алғаннан кейінгі Мемлекеттік Идеология негізінде биліктегілердің ақылы жетіп, Зиялы Қауымды жасақтауды қолға алуы мен оны ескерусіз қалдыруына орай Зиялы Қауымды жасақтаудың әр түрлі жағдайға ұшырайтыны.
Мәселен, билік пирамидасына көтерілген тұлға қара басының ғана қамын күйіттейтін пендешіліктен ада, адал пиғылды кісі болып шықса, онда ол топтастырған Зиялы Қауым ұлттық мемлекеттің негізін қалап, оның ғұмырын ең кемі мыңжылдық ете алады. Әлгі билік пирамидасындағы тұлғаның үрімбұтағы да ұзақ жылдар бойы бақытты өмір сүретін болады. Өйткені, оның басшысын да, қосшысын да, зиялылар бас қосатын мекен-жайын да, жұмсайтын қаржы-қаражатын да солар бақылап отыратынын әлемдегі іргелі мемлекеттердің «құпия» тарихына шұқшиа зер салған кісі көз жеткізе алады.
Ал, егер Мемлекеттік Тәуелсіздіктің орынтағына жайғасқандар қолына тиген уақытша билікке малданып, жеке басының рахатын көздеп, айла-шарғымен айналысса, онда олардың жиған-терген молшылығы өзінің де, мұрагерлерінің де қасіретіне айналатынына тақ иесі ауысқан кездегі өзге елдегілердің тағдырлары дәлел.
Нақ осы жерде: «Зиялы Қауым заңды немесе жасырын ұйым ба?» деп сұраудың да жөні бар. Көп кісінің бас қатыратын тұсы да осы сауалға орай туындайтыны да белгілі. Өйткені, Зиялы Қауым деп ат қойып, айдар тағып жүрген қаһарлы бірлестікті іздеген кici еш жерден таппайды, тұлға ретінде көре де алмайды. Бұған кәрі тарихтан да мардымды жауап табу оңай емес. Соған қарамастан, мәртебесі жоғары кейбір елдердің іс-әрекетіне қарап болжам жасауға болады. Бірақ бұл басқа, өз алдына бөлек сөз ететін мақаланың тақырыбы болғандықтан оған тоқталып жатпаймыз. Дегенмен де Зиялы Қауымның белгілі бip саяси ахуалға орай мемлекеттің тұрақтылығы арқылы ел байлығын молайтып қана қоймай, сол байлықтың халық үшін де баянды екенін мемлекет кепілдігімен ұштастыратын және солай болуға тиіс деп қабылдайтын ұлттың барша өкілі екені даусыз.
Зиялы қауым қанша ұлттан құралады?
Зиялы Қауым негізінен, қандай құрал арқылы бірігеді? Тек Мемлекеттік Тіл арқылы ғана! Бұл – Зиялы Қауым бip ғана ұлттан жасақталады деген сөз емес. Бірақ олар бip тілде сөйлеп, бip ғана мемлекет мүддесін қорғайтын сана биігіне көтерілгенде ғана өз міндетін атқаратын қауымға айналмақ.
Енді жоғарыда айтылғандарды есепке ала отырып, өз ұлтымыздың Тәуелсіздік алғаннан кейінгі жай-күйін пайымдайықшы. Тәңір жарылқап, қaзipгi кезде Қазақстан Республикасының құзырында Конституциядан бастап, бүкіл рәміздері бар. Оған шүкіршілік! Солай десек, елімізде Зиялы Қауымның қалыптасуына нелер кедергі келтіріп жүр? Енді соған ой жүгіртіп көpейікші.
Қазақстан Республикасы 1991 жылы тәуелсіздік Декларациясын жариялағанмен, ішкі мәселелерді шешуде Зиялы Kісілер табандылық көрсету орнына табандарының бүpi жоқ екенін байқатты. Оның ең бастысы – халық қабылдаған мемлекеттік тілді қорғай алмауында еді. Мұның өзі әу баста орыс империясы билік тағына отырғызып кеткен санасы өзгергендердің мұрты бұзылмай, сол бұрынғы күйінде қалып қоюларына кеңінен жол ашып берді. Олар қызмет бабын пайдаланып, Парламентке өздеріне тиімді заңдарды қабылдатты. Өкіметке үкімдерін жүргізді. Мемлекет байлығыньң талан-таражға ұшырауына ықпал жасады. Осылардың бәрін «адам құқын қорғау» деген желеу сөзбен және «ұлттар арасында тұтанып кетуі ықтимал қақтығыстар мен демографиялық ахуалды» ескертіп, үнемі үрейлендіру арқылы жүзеге асырып отырды. Бұл, әрине, негізсіз бопсалау болатын. Балтық жағалауының зиялылары байырғы ұлт санының пайызға шаққанда бізден де төмен екеніне қарамастан қауымдасып, мемлекеттік тілдің болашағын түбегейлі eтiп шешіп жатқанда, өмip тарихында заңнан рахат көрмеген біздегілер демократиялық елдердегіше мәселені шешу орнына бас бағып, бұғып қалды.
Мұнымен қатар, кеңес өкіметі кезінде халықтың жетпіс жыл бойы жиған-терген жалпыға ортақ қазынасын билік басындағы ат төбеліндей топтың жекешелендіріп, пышақ үстінен бөліп алғандарымен қоймай, енді оны бойларына сіңіріп кетудің амалымен ақшаға айналдырып, шетел банктерінің есеп-шотына аударулары да зиялылардың түрлі бағытты ұстануына әкеп соқтырды.
Тағы бip Зиялылардың бipiгyiнe кедергі келтірген нәрсе – Ресей мен Қытай сияқты екі бірдей алып мемлекеттің ортасына орналасқан Қазақстан тағдырына алаңдаушылық еді. Осындай пікіp күні бүгінге шейін ақпарат құралдарының бетінде қылаң бepiп те жүр. Дұрысы – Қазақстанның нақ осылай орналасуының қатерден гөpi қорғаныстық мәні бар десе де болады. Оған мына айғақтарға назар аударсақ та жеткілікті.
Мәселен, XIX-XX ғасырларда дүниежүзі мемлекеттерінің тағдыры ақшаны банкке шоғырландыру негізінде шешіліп келгені белгілі. Ал, XXI ғасырда ше? Біздіңше, демографиялық жарылыстың бел алатыны осы күннің өзінде-ақ көзге ұрып тұрған жай. Демек, дүниежүзілік олигархия пайдаға кенелу ниетімен тұтандыратын ұлттар қақтығысының Қазақстандық нұсқасы, алдымен, сол олигархтардың өзінің түбіне жетуі әбден мүмкін. Ceбeбi, Қазақстан жерінің кез келген аймағында ұйымдастырылған қақтығыс – онсыз да өз елінде түртпек көріп, ашу-ызаға булыққан байырғы халықты түгелдей қамтып, ақыр аяғы ұлт-азаттық соғысына ұласуы ықтимал. Бұл дегеніміз – Қытай Халық Республикасымен арадағы демаркациялық шептің бұзылмай қоймасына апарып соғатын жол. Ондай кезде – Сақ қағанатының байырғы мекеніндегі жалғыз мұрагері – қазақ халқын жер бетінен жоюды көксейтін кейбір миғұла саясаткерлердің арманы орындалғанмен – мыңдаған жылдар бойы Қытайдың Еуропаға қарай ағылуына қойылған тосқауылдың тасталқаны шығатыны белгілі. Құдай оның бетін әpi қылсын, дегенмен, ондай жағдайда бір жарым миллиард халықтың тең жартысы демегенмен, үштің бipi сыртқа қарай лап қояры анық. Лап қойса-ақ болғаны, олар қоныстануға Қазақстанның құлазыған шөл даласын емес, байлыққа бөккен, ауа-райы қоңыржай Еуропаны таңдайтынына ешқандай күмән жоқ. Мұның өзі бip еуропалықты екі қытаймен көбейтіп қана қоймай, қазipгi шақта барлық елдердің төбесінен қарап, тағдырын шешіп отырған мафиялардың да, масондардың да, магнаттардың да iнiнe су құятын қайғылы оқиғаға айналары сөзсіз. Осының өзі-ақ Дүниежүзілік қауымдастықтың Қазақстанда қандай бip болмасын қақтығыс өртін тұтатпауға күш салатынының дәлелі емес пе!
Әрине, мұнан да басқа зиялылардың қауымдасуына кедергі келтіретін факторлар аз емес. Олардың бәріне бірдей тоқталу мүмкін де емес, қажеті де шамалы. Өйткені, біз мақаланы кеткен кемшілікті жаңғыртып, біреулердің жүйкесіне тию мақсатымен емес, керісінше, көп болып соларды болашақта болдырмаудың амалын іздестіру мақсатында жазып отырғанымызды ескерткіміз келеді.
Ал, жоғарыда айтып өткендей, билік зиялылармен бірігіп қауымдаса ма, әйтпесе оппозициядағылармен келісіп барып мұратына жете ме, әйтеуір қалайда қазақтың Зиялы Қауымы жақын жылдарда жасақталмай қоймайтыны анық.
Енді жоғарыда айтылғандарды есепке ала отырып, өз ұлтымыздың Тәуелсіздік алғаннан кейінгі жай-күйін пайымдайықшы. Тәңір жарылқап, қaзipгi кезде Қазақстан Республикасының құзырында Конституциядан бастап, бүкіл рәміздері бар. Оған шүкіршілік! Солай десек, елімізде Зиялы Қауымның қалыптасуына нелер кедергі келтіріп жүр? Енді соған ой жүгіртіп көpейікші.
Қазақстан Республикасы 1991 жылы тәуелсіздік Декларациясын жариялағанмен, ішкі мәселелерді шешуде Зиялы Kісілер табандылық көрсету орнына табандарының бүpi жоқ екенін байқатты. Оның ең бастысы – халық қабылдаған мемлекеттік тілді қорғай алмауында еді. Мұның өзі әу баста орыс империясы билік тағына отырғызып кеткен санасы өзгергендердің мұрты бұзылмай, сол бұрынғы күйінде қалып қоюларына кеңінен жол ашып берді. Олар қызмет бабын пайдаланып, Парламентке өздеріне тиімді заңдарды қабылдатты. Өкіметке үкімдерін жүргізді. Мемлекет байлығыньң талан-таражға ұшырауына ықпал жасады. Осылардың бәрін «адам құқын қорғау» деген желеу сөзбен және «ұлттар арасында тұтанып кетуі ықтимал қақтығыстар мен демографиялық ахуалды» ескертіп, үнемі үрейлендіру арқылы жүзеге асырып отырды. Бұл, әрине, негізсіз бопсалау болатын. Балтық жағалауының зиялылары байырғы ұлт санының пайызға шаққанда бізден де төмен екеніне қарамастан қауымдасып, мемлекеттік тілдің болашағын түбегейлі eтiп шешіп жатқанда, өмip тарихында заңнан рахат көрмеген біздегілер демократиялық елдердегіше мәселені шешу орнына бас бағып, бұғып қалды.
Мұнымен қатар, кеңес өкіметі кезінде халықтың жетпіс жыл бойы жиған-терген жалпыға ортақ қазынасын билік басындағы ат төбеліндей топтың жекешелендіріп, пышақ үстінен бөліп алғандарымен қоймай, енді оны бойларына сіңіріп кетудің амалымен ақшаға айналдырып, шетел банктерінің есеп-шотына аударулары да зиялылардың түрлі бағытты ұстануына әкеп соқтырды.
Тағы бip Зиялылардың бipiгyiнe кедергі келтірген нәрсе – Ресей мен Қытай сияқты екі бірдей алып мемлекеттің ортасына орналасқан Қазақстан тағдырына алаңдаушылық еді. Осындай пікіp күні бүгінге шейін ақпарат құралдарының бетінде қылаң бepiп те жүр. Дұрысы – Қазақстанның нақ осылай орналасуының қатерден гөpi қорғаныстық мәні бар десе де болады. Оған мына айғақтарға назар аударсақ та жеткілікті.
Мәселен, XIX-XX ғасырларда дүниежүзі мемлекеттерінің тағдыры ақшаны банкке шоғырландыру негізінде шешіліп келгені белгілі. Ал, XXI ғасырда ше? Біздіңше, демографиялық жарылыстың бел алатыны осы күннің өзінде-ақ көзге ұрып тұрған жай. Демек, дүниежүзілік олигархия пайдаға кенелу ниетімен тұтандыратын ұлттар қақтығысының Қазақстандық нұсқасы, алдымен, сол олигархтардың өзінің түбіне жетуі әбден мүмкін. Ceбeбi, Қазақстан жерінің кез келген аймағында ұйымдастырылған қақтығыс – онсыз да өз елінде түртпек көріп, ашу-ызаға булыққан байырғы халықты түгелдей қамтып, ақыр аяғы ұлт-азаттық соғысына ұласуы ықтимал. Бұл дегеніміз – Қытай Халық Республикасымен арадағы демаркациялық шептің бұзылмай қоймасына апарып соғатын жол. Ондай кезде – Сақ қағанатының байырғы мекеніндегі жалғыз мұрагері – қазақ халқын жер бетінен жоюды көксейтін кейбір миғұла саясаткерлердің арманы орындалғанмен – мыңдаған жылдар бойы Қытайдың Еуропаға қарай ағылуына қойылған тосқауылдың тасталқаны шығатыны белгілі. Құдай оның бетін әpi қылсын, дегенмен, ондай жағдайда бір жарым миллиард халықтың тең жартысы демегенмен, үштің бipi сыртқа қарай лап қояры анық. Лап қойса-ақ болғаны, олар қоныстануға Қазақстанның құлазыған шөл даласын емес, байлыққа бөккен, ауа-райы қоңыржай Еуропаны таңдайтынына ешқандай күмән жоқ. Мұның өзі бip еуропалықты екі қытаймен көбейтіп қана қоймай, қазipгi шақта барлық елдердің төбесінен қарап, тағдырын шешіп отырған мафиялардың да, масондардың да, магнаттардың да iнiнe су құятын қайғылы оқиғаға айналары сөзсіз. Осының өзі-ақ Дүниежүзілік қауымдастықтың Қазақстанда қандай бip болмасын қақтығыс өртін тұтатпауға күш салатынының дәлелі емес пе!
Әрине, мұнан да басқа зиялылардың қауымдасуына кедергі келтіретін факторлар аз емес. Олардың бәріне бірдей тоқталу мүмкін де емес, қажеті де шамалы. Өйткені, біз мақаланы кеткен кемшілікті жаңғыртып, біреулердің жүйкесіне тию мақсатымен емес, керісінше, көп болып соларды болашақта болдырмаудың амалын іздестіру мақсатында жазып отырғанымызды ескерткіміз келеді.
Ал, жоғарыда айтып өткендей, билік зиялылармен бірігіп қауымдаса ма, әйтпесе оппозициядағылармен келісіп барып мұратына жете ме, әйтеуір қалайда қазақтың Зиялы Қауымы жақын жылдарда жасақталмай қоймайтыны анық.
"Қазақ әдебиеті" газеті
Тақырып өзгертіліп алынды. Түпнұсқадағы тақырып: ЗИЯЛЫ ҚАУЫМ ХАҚЫНДА