Электронды коммерция – экономиканың ажырамас бөлігі
Ақпараттық технологиялардың қазіргі заманғы дамуы электронды коммерция жүйелерінің пайда болуы мен кеңінен таралуына ықпал етті. Электронды коммерция – бүгінгі күннің экономикасының ажырамас бөлігі. Көптеген тұтынушы тауарларды интернеттен сатып алса, коммерциялық ұйымдар, кәсіпкерлік қызметті жүзеге асыру кезінде желінің осы мүмкіндігін пайдаланады.
2017 жылдың соңында электронды сауданы қолдау және дамыту мақсатында «Цифрлы Қазақстан» мемлекеттік бағдарламасы мен 2018-2020 жылдарға арналған «Электронды сауданы дамытудың жол картасы» бекітілді. Қолайлы бизнес-орта құру және электронды сауданы дамытуды ынталандыру мақсатында заңды тұлғалар мен жеке кәсіпкерлер үшін 2018 жылғы 1 қаңтарда қабылданған жаңа Салық кодексі шеңберінде, электронды сауда саласының корпоративтік және жеке табыс салығынан алынатын салықтан 0 пайызға дейін босатудың белгіленген тәртібіне сәйкес салықтық жеңілдіктер күшіне енді. Бұл ереже 2023 жылғы 1 қаңтарға дейін жүзеге асырылады.
Сонымен қатар жаңа Салық кодексінде тауарлық электронды сауда – бір мезгілде мынадай шарттар сақталған кезде: Біріншіден, тауарларды өткізу жөніндегі мәмілелерді ресімдеу электронды нысанда жүзеге асырылса; Екіншіден, тауарлар үшін ақы төлеу қолма-қол емес төлеммен жүргізілсе; Үшіншіден, тауарларды сатып алушыға жеткізетін өз қызметі болса не жүктерді тасымалдау бойынша көрсетілетін қызметтерді, курьерлік және пошталық қызметті жүзеге асыратын тұлғалармен шарттар болса, интернет-дүкен және интернет-алаң арқылы ақпараттық технологиялар көмегімен жүзеге асырылатын, жеке тұлғаларға тауарларды өткізу жөніндегі кәсіпкерлік қызмет ұғымын білдіреді.
Интернет-саудадағы негізгі элементтердің бірі – төлем жүйесі. Салық есептілігін тапсыруды жеңілдету үшін электронды сауда саласындағы кәсіпкерлердің әкімшілік шығыстарын төмендету мақсатында салық жеңілдіктерін әкімшілендірудің автоматтандырылған рәсімін енгізу үшін НҚА бекітілген. Қазақстан Республикасының Ұлттық банкі қолма-қол ақшасыз төлемдер бойынша комиссияларды айтарлықтай азайту үшін қолма-қол ақшасыз төлемдер бойынша комиссияларды едәуір азайтуға мүмкіндік беретін ішкі төлем платформасын енгізумен интеграцияланған (екінші деңгейдегі банктермен) жедел мобильді төлемдердің жаңа жүйесін құруда. Осылайша, бизнесті онлайн жүргізудің тартымдылығы үшін шарттар қалыптасуда.
Жүйені пилоттық режимде іске қосу 2018 жылғы қыркүйек айының соңына жоспарланған. Бұдан басқа, Ұлттық банкпен тауарларды жөнелтудегі банк операцияларының немесе банк агенттерінің жекелеген түрлерін жүзеге асыратын банктер мен ұйымдар қызметтерін пайдаланатын электронды сауда субъектілері үшін қолма-қол ақшасыз төлемнің құралы ретінде «салынбалы төлемді» тану бойынша түсіндіру жұмыстары жүргізілуде. Электронды сауда саласындағы халық пен кәсіпкерлік субъектілерінің цифрлы және қаржылық сауаттылығын арттыру үшін «Атамекен» ҰКП-мен «Онлайн бизнеске шығу» бизнесті жүргізуді сервистік қолдау арқылы базалық цифрлы дағдыларды оқыту жүргізілуде.
Қазіргі уақытта 10 мың шағын және орта бизнес субъектісіне кеңес беріліп, жыл соңына дейін 5 мың шағын және орта бизнес субъектісін оқыту жоспарлануда. Электронды коммерциядағы бизнестің құзыреттілігін арттыру үшін «Қазпошта» АҚ негізінде Астанада алғашқы Электронды коммерция орталығы (E-commerce орталықтары) ашылды. Ол дайын онлайн-дүкендерді құру мен оқыту бойынша қызметтерді көрсетеді.
2018 жылдың ішінде осындай орталықтар Алматы қаласында ашылып, Қарағандыда жылдың соңына дейін ашылуы жоспарлануда. Жалпы, электронды сауда саласындағы мемлекеттік бағдарламалар мен іс-шараларды іске асыру басталғаннан бері нарықтың дамуында оң үрдіс байқалады.
Ресми статистика деректері бойынша, 2017 жылы Қазақстан Республикасындағы электронды сауда нарығының көлемі 107 млрд теңгені немесе бөлшек тауар айналымы жалпы көлемінің 1,2%-ын (бөлшек сауданың жалпы көлемі – 8,8 трлн теңгені) құрап, 36,2% өсім байқалды. Жедел деректер бойынша, 2018 жылдың 1 жарты жылындағы электронды сауда нарығының көлемі 101 млрд теңгені немесе бөлшек тауар айналымы жалпы көлемінің 2,9 пайызын құрады, 2 есе өсім байқалды. 2018 жылдың басынан бастап, 250 жаңа электронды сауда субъектісі тіркеліп, 1700 интернет-дүкен жұмыс жасап, сатып алушылар саны 1,5 млн адамға дейін өсті.
Атап айтқанда, қолда бар мәселелерді ескере отырып және халықаралық тәжірибені зерттеп, электронды сауданы дамытуда қолданыстағы тәсілдерді қайта қарау жұмыстары басталды.
Қазіргі уақытта «Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне сауда қызметін реттеу мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» заңы жобасының тұжырымдамасы әзірленіп, оның шеңберінде электронды сауданы одан әрі дамыту мәселелері реттеледі: біріншіден, сауда қызметі мәселесін жетілдіру бойынша кейбір заңнамалық актілерге өзгерістер мен толықтырулар енгізу:
– қызметтер мен жұмыстарды толықтыру жолымен электронды коммерция ұғымын енгізу (электронды сауда шеңберінде тек тауарлар ғана);
– электронды саудадағы B2B қатысушыларының тізімін кеңейту (заңды тұлғалар арасында, қазіргі уақытта тек заңды тұлға мен жеке тұлға арасындағы мәселелер реттеледі);
– электронды сауда құралдарының сипаттамаларын реттеу үшін (интернет-дүкен, электронды сауда алаңы, ақпараттық электронды алаң және тағы басқа) ұғымдық аппаратын кеңейту;
Халықаралық тәжірибе электронды сауда алаңдарын дамыту электронды коммерцияны дамытуда оң үрдісті көрсетті. Бұл электронды сауда субъектілеріне сайт құруды, қолма-қол ақшасыз төлемдер жүйесін енгізуді, жеткізу қызметтерінде және т.б. үнемдеуге мүмкіндік береді. Олардың ыңғайлылығы кәсіпкерлер мен тұтынушылар үшін бірыңғай алаңда қызметтердің толық жиынтығын қалыптастыруда – тауар туралы және сатушы туралы ақпарат, төлем әдісі, тауарларды немесе қызметтерді алу тәсілдері, сапаны бақылау және екі жағынан да кері байланыс.
Осылайша, ЭЫДҰ талаптарына сәйкес, сатып алуышының сатушы мен тауарларды бағалау мүмкіндігін беру; сатушыға ЭСА-ның ішкі талаптары; қолма-қол ақшасыз есеп айырысу; жеткізуді қамтамасыз ету; сатып алушы мен сатушы арасында, соның ішінде тауарларды қайтару кезінде өзара есеп айырысуды қамтамасыз ету арқылы электронды сауда алаңдарының инфрақұрылымы қамтамасыз етіледі.
– тұтынушылардың құқықтарын қорғау институтын нығайту және электронды сауда саласында тұтынушылардың құқын қорғау бойынша кешенді шараларды енгізу;
– кедендік әкімшілендіруді оңайлату (жеке тұлғалар үшін экспортқа арналған тауарларды декларациялаудың жеңілдетілген тәртібі бөлігінде –«Қазпошта» АҚ негізінде тауарларға арналған декларация ретінде пошталық құжаттар арқылы шетелге тауарларды жөнелту). Бұл бизнестің уақытша шығындарын кедендік құжаттарды ресімдеуде азайтылуына және сыртқы экономикалық қызмет саласындағы делдалдардың қызметтеріне шығындардың азаюына, қазақстандық экспорттың артуына ықпал етеді;
– көліктік және логистикалық сақтау орталықтарын – фулфилмент орталықтарының қызметін реттеу тұрғысынан инфрақұрылымды дамыту;
Осы мақсатта биыл логистикалық хабтар мен сұрыптау орталықтарын құру жұмыстары басталды. Атап айтқанда, «Қазпошта» АҚ Алматы және Астана қалаларында Фулфилмент орталықтарын салу бойынша жобаларын іске қосты (қаттау, сақтау, сұрыптау, қаптау, тасымалдау); Осындай орталықтарды құру жеткізу уақытын едәуір қысқартуға, тасымалдау шығындарын азайтуға, жеке курьерлік пошталар, интернет-дүкендер және электронды алаңдармен логистикалық үрдістердің аутсорсингін қалыптастыруға мүмкіндік беріп, жалпы алғанда ШОБ үшін бизнесті жүргізуді жеңілдетеді; – тамақ өнімдерін көтерме саудада сатумен айналысатын көтерме-үлестіру орталығы қызметін реттеп, олардың негізінде Taobao (Қытай), Agrosale.uz (Өзбекстан) сияқты мамандандырылған электронды алаңдарды құру мүмкіндігі бар, бұл электронды сауда субъектілеріне сайт құруды, қолма-қол ақшасыз төлемдер жүйесін енгізуді, жеткізу қызметтерінде және т.б. үнемдеуге мүмкіндік беріп, ауылшаруашылық өнімдерінің жекелеген түрлерін қабылдау, өңдеу, бастапқы өңдеу, қаптау, дұрыс сақтау, ветеринариялық және фитосанитариялық сапаны бақылау, көтерме сауда, оның ішінде автоматтандырылған электронды ақпараттық және бухгалтерлік жүйелерді пайдалануды ұйымдастыру арқылы сатуға жағдай жасау.
Екіншіден, қоғам мен бизнестің электронды саудаға сенімін арттыру мақсатында барлық бизнес өкілін біріктіретін, қызмет түрін нақтылаудан және сатылатын тауарлар, жұмыстар, қызметтерден және т.б. құралатын ерікті негізде отандық тауар өндірушілердің тізілімі құрылатын болады.
Жалпы, электронды сауда саласында жүзеге асырылып жатқан іс-шаралар, онлайн тапсырыстар санын арттыруға, жаңа онлайн дүкендер мен электронды сауда алаңдарын ашу үшін қолайлы жағдайлар құруға, қолма-қол ақшасыз төлемдерді көбейтуге, бизнес құзыреттілігін арттырып, оны электронды коммерция саласына тартуға мүмкіндік береді.
Айбатыр ЖҰМАҒҰЛОВ,
Ұлттық экономика вице-министрі
Abai.kz