«Уборщик» болдым дегенше, мұғалім болдым дей бер!
Қазақ «жүргенге жөргем ілінер» дейді. Дәл теңеу! Жөргем – малдың ащы ішегі мен тоқ ішегінен өріп жасалатын дәмді тағам. Алайда оны қонақ табақтарына салмайды. Әйтсе де, жүрек жалғауға таптырмас ас.
Жазу өнеріне жақындау жандар үшін «жөргем» - ақпар алу болып келетіндіктен, сапарлағанда ел аузын аңдып, керекті ақпар жинап, «жүрек жалғап» қалуға тырысатынымыз бар.
Сондай сапардың сәті Тәуелсіздігіміздің 25 жылдығы қарсаңында туды. Облыстық білім басқармасы кәсіподақ комитетінің шақыртуымен Тәуелсіздік күніне орай әртүрлі дәрежеде марапатталуға Арал ауданынан бір топ мұғалім жеңіл автобуспен облыс орталығына аттандық.
Бардық. Марапатталдық. Ескі таныстарды кездестіріп, қауқылдастық. Қайта жолға шықтық. Әрине, бәріміздің «илеген пұшпағымыз» бір болғандықтан, әңгіме барысы бүгінгі мектеп жайында өрбіді. Бас қосқандардың дені ұстаздық қызметке еңбегі сіңген азаматтар болған соң, соңғы кезде білім саласында белең алып бара жатқан келеңсіздіктерге аса қынжылыс білдіріп, өкініштерін жасырмады. Қынжылыс диалогтардың дені былайша өрбіді.
- Мектепке «уборщик» болып кірдім дегенше, мұғалім болдым дей бер!..
- Иә, рас айтасың, еден жуғыш таяқты ұстап жүргендер біршама уақыттан соң, сынып журналын алып бара жатқанын бір-ақ көресің!..
- Апыр-ай, біздің мектепте ғана ма десем, барлық жерде де осындай үрдіс екен-ау!..
- Бүгінде оқушыны тәртіпке салу қиынның қиыны болып тұр. «Тәйт!» десең, бітті! Үстіңнен арыз қарша борайды дей бер.
- «Өзің диуанасың, кімге пір боласың» дегендей, қазір оқушы түгілі, жас мұғалімдерге де сын айта алмайсың. Мінін айтсаң, жау санайды. Туған-туысқандарын, ағайындарын ізіңе салып қояды.
- Біз жас кезімізде тәжірибелі мұғалімдердің сынын дұрыс қабылдап, жіберген қателіктерімізді қайталамауға, ұстаздықтың ұлағатын үйренген үстіне үйренгіміз келіп тұратын.
- Мына шыққыр көзім оқушылары балағаттап жатса да, тымпиып отыра беретін арсыз мұғалімдерді де көріп жүр ғой!..
- Әй, мұның бәрі оқушылардың алдында беделі жоқ, сауатсыз мұғалімдердің тым көбейіп кетуінен-ау!
- Сөзіңнің жаны бар. Біздің мектепте «и» әрпінің басы қай жерде түртіліп, қай жерде түртілмейтінін, яғни дауысты «и» мен дауыссыз «й»-ді ажырата алмайтын қазақ тілі мен әдебиетінің мұғалімі түк болмағандай жүр ғой!..
- Міне, нағыз масқара! Оны бастауыштың оқушысы да біледі емес пе?!
- Ал, бізде «аш екі о»-ны (Н2О) «эн екі о» деп оқитын химия пәнінің «данышпан» мұғалімі оқушылардың мазағына айналса да, талтаңдап жүргенін қайтерсің?!
Ұлағатты ұстаздардың жан ауыртар әңгімелерін мұнан әрі тыңдауға дәтім шыдамай, ой тұңғиығына еніп кеттім. Өйткені, бүгінгі мектептің мұндай келелі де келеңсіз мәселелерінің біразы маған бұрыннан таныс-ты.
Бұрнағы жылдары менің бір танысым Израиль мемлекетіне барып келді де, басын шайқай беретін әдетке ұшырағаны есіме түсті.
- Міне, нағыз мемлекет!.. Міне, нағыз ұлт!.. Міне, нағыз патриоттар елі!...
- Ау, не боп қалды соншама! Еврейлерге тым тамсанып кеттің ғой! - десек, зарланып қоя береді.
- Өйткені, еврейлерде отаншылдық сезім өте асқақ екен! Қолынан келмейтін іске жоламайды. Атқара алмаса, қызметтерін қоя салады. Қысқасы, «белдеріне көтере алмайтын шоқпарды ілмейді» екен. «Ау, бұларың қалай?!» десек, «Біз қолымыздан келмейтін іске, атқара алмайтын лауазымға ұмтылмаймыз. Өйткені, көзсіз әрекет – Израиль мемлекеттігіне күллі зиян!» - деп қарап тұрады бәрі, бірінің аузына бірі түкіргендей! Таңғалмай көр!..
- Е-е! - десеміз біз де. – Ғасырлар бойы қуғын-сүргінде жүрсе де, рухы асқақ халық – еврейлер Екінші дүниежүзілік соғыстан кейін, Израиль мемлекетін құра сала, екі-үш жылда аяғынан тік тұрып қана қоймай, бірнеше араб елдеріне бір мезетте шабуыл жасап, аз күнде барлығын да қирата жеңіп, жерлерін тартып алуының түпкі сыры – отаншылдық сезімінің биігінде жатыр екен-ау!
- «Сол Израиль халқының – еврейлердің рухын жанып, арын биіктеткен қандай күш, қандай идеология екен?!» дейсің ғой! – дейді танысымыз.
- Иә, қалай?! – дейміз шу етіп.
- Оларға өзіміздің батыр бабамыз Бауыржан Момышұлының асқақ рухы, теңдессіз батырлығы мен кіршіксіз ары, ұшан-теңіз білімі – басты пір, басты идеология болған екен, болып та келеді!
Мұны естігенде, біздің таңданысымызда шек болған жоқ. Тек басымызды еріксіз шайқай бердік.
- Апыр-ай, ә!..
- Дәл солай! Алғаш естігенде, мен де қатты таңданғанмын! Орыс жазушысы А.Бектің батыр Бауыржан туралы «Волоколам тас жолы» атты романы сол кезде де, қазірде де әр еврейдің төрінде ілінетін ар кітабына айналыпты. Әр еврейге сол кітапты оқу мемлекет тарапынан қатаң міндеттелетін көрінеді. Қысқасы, еврей халқының ары осы кітап арқылы қалыптасыпты!
Мына жайтты естігенде, қуанғаннан шалқамыздан түсе жаздадық. Неліктен танысымыздың еврейлерге тамсанып, басын шайқай беретінін енді түсіндік.
Қайран Баукең! Батыр баба!.. Сіздің әлемдік дәрежедегі пір екеніңізді енді ғана біліп жатырмыз!.. Кешіріңіз!.. Ер жүрек Куба халқы да сізді ерекше құрметтеп, пір тұтады екен! Ардың туы санайды екен!
Ал, біз ше?! Біз Баукеңдей батырларымызды, хандарымыз бен билерімізді, зиялыларымызды пір тұтудың орнына, тыржалаңаш әнші-бишілерді, одан қалды, бірін-бірі алдап соғып, өмірлерін тек жалғандықтың батпағына былғантып жатқандарды пір санататын шетелдік арзанқол фильмдерге еліктеп, ардан безіп жатқанымыз – мынау!
Айтып-айтпай не керек, сауатсыз мұғалімдердің тым көбейіп кетуі де, сотқар балалардың шектен шығуы да, арызқойлықтың белең алуы да, сот алдында ыржаң-ыржаң еткен жемқорлардың айылын жимауы да, әліне қарамай қызметтің орындығына кенедей жабысқандардың күн өткен сайын көбейе түсуі де, тіпті бар ғой, өзіне-өзі қол салушылықтан еліміздің әлемдік «рекордқа» тым жақындауы да, бәрі-бәрі – бүгінгі қоғамның «жемістері»!
Қалай десек те, қос өкпемізді қолымызға алып, артымыз қызарғанша озық отыз елді ентіге қуып келе жатқан біздің ел есінен адасса да, елдігінен, арынан айырылмауы керек еді-ау!
«Арымнан жаным садаға!» дейтін текті қазақ едік!.. Мына қоғамда, Тәуелсіздігіміз қолға тигенде, арымызды арзандатып, рухымызды әлсіретіп бара жатқанымыз өкінішті-ақ!
Нұрбай Жүсіп
Abai.kz