Жасан ЗЕКЕЙҰЛЫ: Адам қуатты дәмнің көмегімен де ауруын жеңе алады
Дәрігер пайда әкелмесе де, зиянын келтірмеуі тиіс. Көне грек ойшылы Гиппократтың нақылын бүгін кез келген емхананың маңдайшасына іліп қоюға болады. Дәрігерлік этика, кадр әзірлеу мен медицина саласындағы бәсекелестік жайында «Айқын» газеті сауалдарына «Жасай» Шығыс-тибет медициналық орталығының директоры, медицина ғылымдарының докторы, профессор Жасан Зекейұлы жауап береді.
- Ешқандай арнаулы білімі болмаса да, науқасты дертінен айықтырған емшілер болған. Ал медициналық білімі бола тұра сырқатқа қол ұшын бере алмайтын мамандар бар. Сонда дәрігер деген кім? Барлық жоғары білімді медицина қызметкерлерін дәрігер қатарына жатқыза аламыз ба?
- Әлемде дәрігер дәрежесі тек үш-төрт ғасыр бұрын ғана беріле бастады. Медицина бойынша жоғары білімін толық алып, оны тоқып, үш жыл бойы бақылау кезеңінен өткен маманға ғана дәрігер құжаты беріледі. Ал табиғи бірер қасиетін бұлдап, су бүркіп, ем-дом жасайтындарды түгелдей дәрігер дей алмаймыз. Адамдардың сүйегі шыққан жерін орнына келтіретіндерді халық арасында «оташы» десе, халық емін пайдаланып, ел-жұрт, ауыл көлемінде науқастарды емдейтін жандарды «емшілер» деп атайды. Қытайда ауыл ішінде елге көмек көрсететін «жалаңаяқ дәрігерлер» дейтіндер болған. Ал олардың бәрін бір ұғымға тоғытып, «дәрігер» деп атауға келмейді.
Дәрігер пайда әкелмесе де, зиянын келтірмеуі тиіс. Көне грек ойшылы Гиппократтың нақылын бүгін кез келген емхананың маңдайшасына іліп қоюға болады. Дәрігерлік этика, кадр әзірлеу мен медицина саласындағы бәсекелестік жайында «Айқын» газеті сауалдарына «Жасай» Шығыс-тибет медициналық орталығының директоры, медицина ғылымдарының докторы, профессор Жасан Зекейұлы жауап береді.
- Ешқандай арнаулы білімі болмаса да, науқасты дертінен айықтырған емшілер болған. Ал медициналық білімі бола тұра сырқатқа қол ұшын бере алмайтын мамандар бар. Сонда дәрігер деген кім? Барлық жоғары білімді медицина қызметкерлерін дәрігер қатарына жатқыза аламыз ба?
- Әлемде дәрігер дәрежесі тек үш-төрт ғасыр бұрын ғана беріле бастады. Медицина бойынша жоғары білімін толық алып, оны тоқып, үш жыл бойы бақылау кезеңінен өткен маманға ғана дәрігер құжаты беріледі. Ал табиғи бірер қасиетін бұлдап, су бүркіп, ем-дом жасайтындарды түгелдей дәрігер дей алмаймыз. Адамдардың сүйегі шыққан жерін орнына келтіретіндерді халық арасында «оташы» десе, халық емін пайдаланып, ел-жұрт, ауыл көлемінде науқастарды емдейтін жандарды «емшілер» деп атайды. Қытайда ауыл ішінде елге көмек көрсететін «жалаңаяқ дәрігерлер» дейтіндер болған. Ал олардың бәрін бір ұғымға тоғытып, «дәрігер» деп атауға келмейді.
- Бес жыл білім алып, арнаулы тәжірибеден өтсе де, алдына келген науқаспен дұрыс сөйлеспей, оның бетіне де қарамастан, дәрі жазып, құтыла салатын «ақ халаттылар» көп қой?! Оларды да дәрігер деп атаймыз ба?
- Ондай адамдарды халық дәрігер ретінде мойындамайды. Олар кәсібінің рахатын көріп, өз саласында биік дәрежеге жете алмайды. Дәрігерлер үшін өмірлік әрі кәсіби білім жинақтайтын орын ауыл деп санаймын. Мәселен, «100 мектеп, 100 аурухана» бағдарламасы бойынша салынған емханаларда жұмыс істейтін мамандарымыз жеткілікті ме? Егер медицина университетін жаңа тәмамдаған жастарды ауылға жіберіп отырса, олар халықтың ішінде өсіп, ысылып шығар еді. Аурудың бар азабын науқаспен бірге тартады. Ал бірнеше жылдан кейін қалаға келгенде ол сырқат жандармен мүлдем басқаша сөйлесетін болады.
«Бір қарын майды бір құмалақ шірітеді». Басын қағаздан алмай, соттың төрешісі сияқты отыратын дәрігерлерден тазаратын уақыт келді. Мысалы, біздің орталыққа жұмысқа жаңадан келген дәрігер үш ай сынақтан өтеді. Осы уақыт аралығында науқастардан арыз- шағым көбейіп, ол аурулардың жағдайын шеше алмаса, онда оны қызметтен босатамыз. Көптеген елдер медицина саласында халықтың өзін-өзі бақылау тәсілдерін қолданады. Мәселен, әр ауруханада көзге көрінетін жерде кішкентай сандықша тұрады. Соған әрбір науқас өзіне қызмет көрсеткен дәрігерге қатысты арыз-шағымын қалдыра алады. Бір аптаның ішінде хаттар жиналып, оларды бөлім меңгерушілері бас дәрігердің алдына әкеледі. Бас дәрігер арыздарға қарап, белгілі бір шаралар қолданады. Бақылау болмаған жерде сапа да, дәрігердің абыройы да болмайды.
- Жақсы дәрігер жоғары оқу орнында әзірленеді. Бәлкім, дәрігерлерді оқыту ісінде қалыс қалған мәселелер бар шығар?
- Мен осында медицина университетінің аспирантурасында оқыдым. Сонда байқағаным: кейде негізсіз, көп сұранысқа ие емес пәндерді оқытып жатады. Ондай мамандықтарға оқуға түсу де жеңіл. Ал қажетті мамандықтарды, мәселен, балалар сырқаттары көбейіп кеткеніне қарамастан, педиатрияны қысқарттық. Қытайда керісінше, балалар дәрігерлерін әзірлейтін университет ашуда. Жақында бір журналистер: «Егілгеннен зиян шегетін сәбилер бола ма?» деп сұрады. Осында келетін балалардың 30-40 пайызы егілуден кейін түседі. Өйткені өте әлсіз, басының қан қысымы бар баланың ата-анасына учаскелік дәрігер келіп: «Мынау заң! Мен есеп беруім керек. Жатқыз баланы!» деп егіп кетеді. Вакцина - микробтың қайнар көзі. Оны қабылдаған бала сол аурумен қайта ауырып, оны жұқтырмайтындай болады. Ал вакцинаны өзі әлсіреп тұрған балаға құйған кезде сап-сау туған сәбидің миына оттегі жетіспей, жағдайы одан сайын ушығып, аяқ-қолы тартылып, сал ауруына ұшырайды. Егілуден кейін осындай ауруға шалдыққан балалар осында келіп, дерттеріне дауа табуда. Қытайда баланың жағдайына қарап, егуді кешеуіл-детіп, бірнеше айдан кейін салуы мүмкін. Тұмауратып, баспамен (ангина) ауырып тұрған балалар егілмейді. Бізде баланың ата-анасы да дәрігердің айтқанына көніп, науқас сәбиін шырылдатып дәрігердің алдына тастай салады. Осындай жағдайларда дәрігердің ең басты қасиеттері - имандылығы мен адамгершілігі маңызды. Дәрігер баланың әлсіз екенін көріп, оған алдымен дәрі жазып беріп, оны сорпалатып, күнге шығарып, қуаттандырып алып, одан кейін егу керектігін ойлауы керек. Дәрігердің салғырттығын біз кешірсек те, Алла кешірмейді. Дәрігер - Алладан кейінгі тағдырды шешетін адам. Сондықтан дәрігер мамандарды дайындау мәселелерімен айналысатын үлкен зерттеу мектебін ашу керек деп ойлаймын.
- Ал еліміздің медицина саласын дамытуда қандай сала назардан тысқары қалып отыр?
- Біз кеңестік жүйенің шырмауынан әлі толық шықпай, ноқтасын ала алмай отырмыз. Осы саланы басқарып отырғандар - кеңес дәуірінде тәрбиеленіп, оқығандар. Медицина жан-жақты дамысын десек, оның барлық саласын, оның ішінде Шығыс медицинасын да көтеріп, бәріне бәсекелестік жағдай тудыру керек. Мәселен, Денсаулық сақтау министрлігіне шығыс медицинасы колледжі, академиясын ашу туралы ұсыныс жасадық. Олардан: «Шығыс медицинасы мемлекеттік заңнамада көрсетілмей, оқыту жүйесіне енгізілмесе, оны қайтіп қолдаймыз?!» деген сарында жауап алдық.
- Ал ел ішінде Шығыс медицинасы мамандарына деген сұраныс бар ма?
- Шығыс медицинасы ресми мойындалмаса да, қазақстандықтардың 30 пайызы қазір Қытайда емделуде. Сол жақтағы емханалардың алдына барып көріңізші, қанша қазақстандықты кездестірер екенсіз. Бұл не деген сөз? Қазақстанның қаржысы сыртқа ағылып жатыр. Онда неге сол мамандарды осында оқытып, Еуропа медицинасымен қатар шығыс емдеу тәсілдерін жетілдіріп, зерттемейміз?! Мемлекет халықтың қай медицина саласында көбірек емделіп, сауығып жатқанын таразылап, сол жағына басым қолдау көрсетуі керек. Әйтпесе, тибет медицинасын мықты меңгерген мамандардың көпшілігі мұнда істей алмайды. Білімі жетсе де, қайрат-күші сарқылып, қаймығып, беті қайтып, қайта еліне көшіп кетеді.
- Ондай мамандар бар ма?
- Қытайдан өз қандастарымыздың арасынан 270 ғалым дәрігер келген. Олардың жетпісі қайта сол жаққа кетіп қалды. Қалғаны - «барахолкада» жүр. Себебі оларға жұмыс орны жоқ. Емханаларға барса, қытай дипломын қажет етпейді. Астанаға аттестациядан өтуге бір жылға жібереді. Ал шеттен келген адам жұмыссыз, қаражатсыз осынша уақыт шыдап тұра ала ма?
Шығыс-тибет медицинасы - қазақтың дәстүрлі медицинасының жалғасы. Ата-бабаларымыздың Отырар күйреп қалған кездегі тарихи кітаптары, қолжазбалары Қытайдан табылып жатыр. Мысалы, Әбу Сина, Әл-Фарабидің медициналық еңбектерінің орны орасан зор. Сол кездің өзінде соқырішекке, баспаға ота жасалған. Ата-бабамыз қолымызға тапсырып кеткен ғылым мен білім «тістегеннің аузында, ұстағанның қолында» кетті. Енді бұрынғыны қайта жаңғыртып, осы жүйеде істеп жатқан қазақ тұлғаларын жұмылдырып, қайтадан қазақ медицинасын зерттеп, оған жаңаша серпіліс беретін уақыт келмеді ме?! Иә, келді.
Жақында Қытай басылымдарының бірінен осы елдегі денсаулық саласындағы қаржылық кірісінің 60 пайызы Шығыс-тибет, Қытай халықтық медицинасынан түсетіндігін оқыдым. Қытайдағы ең әдемі әрі адам ең көп баратын ғимараттар - Шығы-тибет медицинасының мекемелері. Бұл емханаларда шала емшілер емес, ғылыми жұмыстарын осы салада қорғаған ғалымдар отыр. Солар елді сауықтыруға үлес қосып, мемлекеттің қазынасын толтырады. Ал бізде оларды шығартпай, арам шөп сияқты көріп, қырқып тастайды.
Қазақ өз медицинасын дамытқан кезде ғана осы салада әлемге танылып, абыройы артады. Елбасы дүниежүзіндегі ең дамыған, бәсекеге қабілетті елдердің қатарына қосылу міндетін қойды. Онда «әр саланың әлемдегі ең озық үлгілерін алып, соларды өз жерімізде пайдалану керек емес пе?!» дейді.
- Жақында АҚШ-та болып қайттыңыз. Бұл елде Шығыс медицинасына деген көзқарас қандай екен?
- Біздің бағдарламамыз бұл тақырыпқа арналмаған. Бірақ ондағы қытай ауданында орналасқан үлкен Шығыс медицина орталығын көрдім. Бұл емхана басқа медициналық орталықтармен қатар жұмыс істеуде. Бостонда 22 мың адам жұмыс істейтін, 8 мың палаталы емханада болып қайттық. Сонда бір таңғалғаным: емделушілер үлкен иттерімен күзетшінің қасынан жайбарақат өтіп, емханаға емін-еркін кіре береді. Енді біреу мысығымен жүр. Сонда олардан: «Үй хайуандарын да кіргізе бересіздер ме?» деп сұрадым. Емхананың қызметкерлері кейбір науқастар үй жануарларын көрсе, қан қысымдары төмендеп, жайбарақат күйге түсіп, операциялары жеңіл өтетіндігін айтты. Сол үшін науқас алдын ала өтініш жазып, итін алдырады екен. Емхананың айналасындағы серуендейтін бақ, балалар ойнайтын арнайы алаңқайды тамашаладық. Тағы бір қызығы: 22 мың адамның 7 мыңы ғана дәрігер болса, қалғандары - қызмет көрсету саласындағы басқа мамандық иелері. Яғни ауруханадағы науқастар емделіп қана қоймай, олардың өздерін қолайлы сезініп, тезірек сауығып кетуі үшін барлық жағдай жасалынып қойған.
- Сіз алдыңғы сұхбатыңызда Жапонияда науқастарға жапон ертегілері айтылып, олар жапон ән-күйлерімен емделетінін баяндап едіңіз. АҚШ емханаларында жергілікті халықтың үй жануарларына деген сүйіспеншілігі сияқты ерекшелігі ескеріледі екен..
- Оныңыз рас. Жапонияда палатада жатқан науқастардың жапондық үлгідегі киімдерін киюіне, сакура гүлін тамашалап, жапонша ән-күйлер тыңдауына да жағдай жасалынғанын көргенбіз.
- Қазақ медицинасында қандай ұлттық өзгешеліктерді пайдалануға болады?
- Израильде, кейбір еуропалық елдерде жүрек, қан тамырлары аурулары институтарында, медициналық орталықтарында өздерінің таза қызыл шараптарын құтыға құйып, әзірлеп қояды. Соны науқастың салмағына қарай, оның қанын көбейту үшін 100-200 грамнан беріп отырады. Германияда шұбатты өкпесі ауырған, әлсіз, антибиотик көп қолданған адамдарға қуаттандырушы дәрумен ретінде жазады. Қымыз да солай пайдаланылады. Бауыры ауырған адамдарға арнап ешкінің қатығын Италияның зауыттары шығарып жатыр. Оның 150 грамы 600 теңге тұрады. Бұл тағам балалардың әлсіздігіне де өте пайдалы. Жапония дәріханаларында жылқы етінің жүз грамы қымбат тұрады.
Біз ше? Бос жатқан фермаларда бес жүз ешкіні бағып, сол қатықты неге өзіміз жасамаймыз? Жылқы мен түйе өсіріп, қымыз бен шұбатты дәріханалар мен емханаларға неге бермеске? Мен осында келетін науқастарға жылқының қайнатпа сорпасы, жылқының саумалы, ешкінің сүті мен сиырдың сүті қандай нәрсеге керек екендігін айтып, ауруына қарай қосымша жазып беремін. Мәселен, бұрын аталарымыз жөтелді басу үшін ешкінің сүтін қайнатып, оған бал немесе құйрық май қосып берген.
Қазір емханаларда ботқа мен борщ, бір тілім мыжылған ет береді. Оған сау адамның да денсаулығы шыдамайды. Жетпіс жыл бұрынғы «қалпақ» әлі шешілмеген тәрізді. Одан да ауруханаларда шұбат пен қымызды, жылқының етін беріп, қазақтың күйлерін ойнатып, палаталар әдемі торсықтар мен ұлттық өрнектерімізбен безендірілсе, керемет емес пе?! Адам қуатты дәмнің көмегімен де ауруын жеңе алады Бұл бір жағынан емдік туризм саласын дамытып, шетелдіктердің осында көптеп келуіне жол ашады. Егер ұлттық тағамдар мәселесін шешсек, қазақтарға да жұмыс орны көбейеді. Шұбат пен қымызды қазақ шаруасы әкелсе, бауырсақты қазақ әйелі жасамай ма?! Ет, құрт, ірімшік тек қазақ ауылдарынан алынады. Ешкіні де қазақтар жақсы бағады. Қытайдың қызанақ пен қиярын, Ресейдің колбасасын жегенше өзіміздің ұлттық тағамдарымызды пайдаланайық. Сол арқылы азық-түлік жағынан басқа елдерге жалынышты болмаймыз, халықтың денсаулығы да түзеледі. Ал қазір балаларымыз базарда арба итеріп, әжелеріміз көшеде қайыр сұрап жүр. Намысымыз қайда? Қайда кетіп барамыз?
- Ұлттың келешегі ұрпақтың денсаулығына байланысты ғой. Дені сау ұлт болудың тетігі неде?
- Денсаулықты нығайтудың ең басты жолы - елімізде әр отбасы тыныш өмір сүретіндей жағдай жасау. Халықтың әлеуметтік жағдайы жақсармай, медицина да, қазақтың басқа ұлттар алдындағы абыройы да көтерілмейді.
Ол үшін барлық жерлерде дүкен салудың орнына, өндірісті өркендетіп, халықты жұмыспен қамту ісіне көп көңіл бөлген жөн. Мысалы, дағдарыс кезінде жол бағдарламасы қабылданып, қаншама адам жұмыспен қамтылды?! Қандай жақсы! Ақшаны сыртқа шығармай, өз өнімдерімізді шығарып, салықты осында төлейік. Әйтпесе, су бетінде қалқыған жапырақ тәрізді әр иірім өзіне әкете береді. Денсаулық сақтау бойынша мемлекеттік бағдарламалар «ауырмай тұрып емделуге» бағытталуы тиіс. Қоғамда көбейіп кеткен ауру түрлерін (мысалы, балалардың сал ауруы) емдеп қана қоймай, олардың таралу себебін анықтап, зерттеп, оған қарсы шаралар дер кезінде қабылданғаны жөн. Ұлттық тағамдарды медицинаға енгізу дәстүрін қалыптастыратын уақыт та келді.
- Өткен дәрігерлер мерекесінде айтылған қандай арман-тілегіңіз болды?
- Дәрігерлер қызметі ақпарат жүйесі арқылы дәріптеліп, медицина ғалымдары, қызметкерлері қоғамға көбірек таныстырылып, тарихта болған қазақ дәрігерлерінің еңбектері, зерттеулері жинақталып, қайта шығарылып, насихатталса деп армандаймын. Дәрігерлердің еңбегі туралы жиі айтылса, оларға деген халықтың құрметі де артып, дәрігерлер де халыққа екі еселеп тер төгеді. Ресейде «Денсаулық» телеарнасы, Қытайда үш денсаулық телеарнасы көрсетіледі. Себебі ақпарат арқылы миллиондаған адам денсаулығын түзей алады. Қазақ: «Ең басты байлық - денсаулық» деген. Дамыған елдерде ауру адамды мәдениетсіз деп санайды. Қазақ мәдениетсіз болмауы тиіс. Болашақта Қазақстан халқы мәдениеті дамыған елдердің санатында болатынына кәміл сенемін.
Сұхбаттасқан
Айжан Көшкенова
www.aikyn.kz