Берік ЖҮСІПОВ. ҚАЗАҚ СӨЗІНДЕ ҚАСИЕТ ҚАЛДЫ МА?
Ұлт құндылықтарын өлтіргісі келетіндердің бәрі «киллер».
Ол – тасада тұрған әйдік айтақшының бөрік астында өсірген бөлтірігі, қолға ұстайтын қуыршағы ғана. Бұрын да солай болған, қазіргі төңкерісшіл идеялардың бәрі әлгілердің әлеуметтік тапсырысымен жасалып келеді.
Оларда ұлт деген ұғым жоқ, ондай ұлы сезім болып көрмегендіктен басқа біреудің көсегесін көгертеді деу қиын. Барлық әрекеттері белгілі бір делдалдардың арнайы тапсырысымен. Бүгінімен ғана өмір сүреді, келешек үшін бас қатыру міндетіне кіріп көрген емес. Арамызға барынша сіңіп кеткен, солардың-ақ жолы болғыш. Жалдамалы киллер – кісі қанын төккені үшін ақы алса, бұлар үшін жеке мүдделері іске асып, қара басының қамы күйттелсе жетіп жатыр. Есесіне, тамағы тоқ, көйлегі көк, уайым жоқ. Қиянаттарына қатысты арнайы заң жоқ демесеңіз, екеуінің Құдай алдындағы жауапкершілігін бірдей.
Казір руханияттың қай саласында да осындай жалдамалылар көбейіп кеткен. Қайда барсаң да өзеуреп сөйлеп ағынан ақтарылып тұрғанситын «бейбітшілік аңсаған ақкептерлер». Былайғы жұрттан айырым белгісі шамалы. Жылтыңдап көп көрінетін жерлері мен тұрақты мекендері ақпарат құралдары, көгілдір экрандардың беті. Әйтеуір шындық айтқансып «шырылдайды», жыртысыңмен бөлісіп жүргендей, ұлт намысын қорғап тұрғандай әсерде қалдырғысы келеді, шетінен әсіре жаңашыл. Америка мен кәрі еуропаның қаңсығына тамсанып отырып меңзейтіндері үлкен саясат астауы. Мына қоғамда жүріп жатқан «гүж-гүждер» солардың жасап отырған жымысқы әрекеттері екенін қазір Сіз де жақсы біліп отырсыз. Бәріміз де түсінеміз, бірақ босағадағы байтөбет сияқтымыз – айта алмаймыз!
Сөз көп, әрекет аз. Қай нәрсені де қатырып тастайтындай болып кіріскенмен ісінің арты сиырқұйымшақтау. Сонау 90 жылдардың бел ортасы естеріңізде ме? Әлгілер сол кезде бой көрсете бастаған. Сөйтіп талай марғасқаның тырнақтап жиған абыройын тегенемен төгу үшін арамтер болып, итаршылыққа барды. Ақырында қазақта арандамаған адам, былыққа белшесінен батпаған тұлға қалып жарыған жоқ. Шынында дәл солай болмаса да, болғандай етіп көрсетуге тырысып бақты.
Бір ғана мысал айтайын. Көл-көсір білім мен шет-шегі жоқ қазақы зерденің иесі, «Бал бұлағы есіліп аққан, Арғымағы көсіліп шапқан Сарыарқа» деп қазағын мейілінше бар мейірімен балаша сүйген – Ахаңа, кешегі Ақселеу Сейдімбекке не істеп, не көрсетпедік? Марқұмның сондағы бар айыбы: қазақтың эротикалық фольклорын жинап, жүйелеп, соны зерттеу үшін ғылыми негізін салып бергені екен. Өмірінде тән ләззаты мен төсек қызығына тояттамағандай, боғауыз өлең естіп көрмегендей өре түрегеліп, өршелене төмпештедік кеп. Соның бәрін қолдан ұйымдастырып, әдейі жасаттық. Осындайда Абай әулиенің сөзі еске түседі: «Қазақтың өлгенінің жаманы жоқ, Тірісінің жамандықтан аманы жоқ!». Соған қарағанда тіріде жаманатты болып жүру біздің маңдайымызға жазылған! Қазір де солай. Кешегі ер халықтың бүгінгі ұрпағы арасынан «Осы қалай?» деп ұлт сөзін сөйлетерге пенде табылмай келе жатыр. Көбісінің жағасына кір жұғып қалған!
Заратуштра деген пайғамбар өткен. Сол жарықтық: «Әуелі дұрыс ой, сосын түзік сөз, қорытындысы ізгі әрекет» депті. Бүгінде тұтастай қоғамдық ой бұзылған. Сіздің де әрекетіңіз бұзылғанын сезсеңіз себебін құрғақ сөзден емес, ойдан іздеңіз! Ойыңыздың бұзықтығы міндетті түрде әрекетіңізге әсер етеді. Сөз деген әлгі екеуін байланыстырып тұрған көпір ғана. Өкініштісі, қазақтың барлық құндылығының кіндігі байланған сол «алтын көпірді» заманның лай суы шайып кетіп тұр ғой.
Менің бір білетінім, ұртыңда тұрған сөздің сыртқа шығып кеткенінше жан баласына залалы жоқ. Ауыздан шығып ауаға жайылды екен, құбылып басқа түрге еніп материяға, жан кіріп белгілі бір құралға айналады, сол арқылы құдіретті күшке ұласады. Ақырында сөз «тас жарады, тас жармаса бас жарады». Міне, біздің қазақтың сөзді кие тұтуының бір себебі. Бірақ қазір сол қазақтың сөзінде қадір-қасиет қалып жарыды ма өзі? Қай жерде болсын, қалай болса солай сөйлей беретіндігімізді мен содан көремін.
Рас, бүгінде көп адам әлдекімге, әрқалай себептермен жақпай қалып, дүміне қоңырау байлап алудан зәре-құты қалмай, тек қана екі елі аузын бағып, айналасын қымтап сөйлеуді әдетке айналдырған. Кейбіреулер әлдекімнен өшін алып, міндетті түрде бір мұқатып қалмайынша сөйлемейді. Ақыр аяғы кімнің шығармасы сыналса да жеке басын қорлап, әлгіні шашынан сүйреп көрге тыққанша тыншымайтындарды қайтерсіз. Сынасын ғой, бірақ оны көптің көзінше неге қорлайды? Осының бәрі конституциялық құқығымызды білмейтіндігімізден, білсек те соған салғырт қарайтын қазақи қылығымыздан-ау деймін. Әйтпесе дамыған мемлекеттерде біреуге ретсіз күйе жағып сүйкенген кісі көпке дейін үйін таба алмай қалушы еді ғой. Бізде бәрі керісінше, қолдан келгенше қонышынан басып сыбап келе жатырмыз. Әсіресе, кейінгі кезде өшпендіміз. Біреудің қыр ізінен қалмау дегеннің өзі санасы саудың ісі емес, әрине. Оны өкшелеп, өшігіп келе жатқан қызылкөздің сезбеуі бек мүмкін. Үлкен кемшіліктің бірі – осы.
Ал «жұлдыз» ауруына шалдығып жүрген кейбіреулердің былшылын сөзге санаудың өзі артық. Қай каналды қосып қалсаң да бір-біріне шеке тамыр соғып, керілдесіп, ит ырқыл, күнде тырқыл болып жататын тек өзіміз. Есесіне, өткенін байыптап, тарихын таразылап, дәстүрін бағамдап, тәрбиесін жүйелеп, ұлт болашағы болдырып қалмау үшін қам жасап жүрген қазақты көп көре бермейсің. Содан соң: қор болған эфир, газет, кетеуі кеткен сөз, оны тыңдап, оқып отырған миллиондардың есіл уақыты демеске амалың жоқ. Соған қарағанда кейде жастардікі де жөн бе деп қаламын, бірыңғай интернет «ауылына» көшіп алған. Оңды-солды сапырылып жатқан әлгі берекесіз сөзден, бір-бірін күстаналаған орынды-орынсыз сыннан, сөлекеті басым пікірлерден саясатта, қоғамда, ғылымда, әдебиет пен өнерде ең болмаса бірдеңе өзгерсе екен-ау. Жоқ, өзгерген ештеңе де байқалмайды. Баяғы жартас – бір жартас. Байтөбет үрген, керуені көшкен, арнасымен су аққан, түбінде тас қалған...
Қазаққа сүйреңдеген тілден пайда болса бұлай болмас еді-ау...
"Қазақ әдебиеті" газеті