Орыстандырушылар мен оған қарсыласушылар немесе Кеңес мектебінде қазақ тілі мен әдебиетін оқыту
Бақытгүл Сәрсембина, Ы.Алтынсарин атындағы Ұлттық білім беру академиясының жалпы орта білім беру институтының аға ғылыми қызметкері
Бақытгүл Сәрсембина, Ы.Алтынсарин атындағы Ұлттық білім беру академиясының жалпы орта білім беру институтының аға ғылыми қызметкері
Әр ұлттың өзіне тән қайталанбас құндылықтары бар. Ұлттық құндылықтар негізінде ғана ұлттың рухы биіктейді. Отаршылық тамырын тереңге жаймағанға дейін қазақ ұлтының рухы ана тілінің құдіретімен асқақ болды. Кеңестік тоталитарлық қоғам тұсында ана тілі үстем саясаттың құрсауында қалғандықтан, ұлттық рухымыз төменшіктеді. Осы айтқанымызды ғұлама Мәшһүр Жүсіптің: «Қазақ тілінен асыл, қазақ тілінен бай тіл жоқ. Сол ата-бабаның тілі болған қазақ тілін білсе, дін де осында, ғылым-білім де осында, әулиелік те осында. Солай болғаны үшін өткен ата-бабаларымыздың бәрі жақсы болып, әулие болып өтті» деген даналығымен-ақ дәлелдейміз. Ал, ұлт ұстазы Ахмет Байтұрсынов: «Кемшілік болмас үшін әр ұлтты өз тілінде оқытып, өз тілінде жазу-сызу үйретіп, өз тілінің жүйесін білдіріп, жолын таныту......» қажеттігін ғылыми тұрғыда дәлелдеп, ана тілінде оқыған адамның ұлт игілігіне тигізер пайдасын айтып еді. Тіпті, шетелдік ғалымдар да қазақтардың сөз өнерін өз деңгейінде бағалады. Мәселен, орыс ғалымы В.В.Радлов: «Қазақтардың ақыл-ой қабілетінің зор екендігіне барған сайын көзім жете түсуде. Қандай әдемі сөйлейді. Айтқысы келгенінің бәрін тез түсіндіріп, қарсыласының сөзіне де шебер тойтарыс бере біледі. Тіпті, балаларының ақыл-есі де өте тез жетіледі», - деп түйіндеген.
Қазақтың жан-дүниесінің айнасы болған ана тілінің болмысы тоталитарлық қоғамдағы кеңес мектебінде өзінің табиғи өрісінен айрылды. Өйткені, кеңес қоғамында білім берудің мазмұны ұлттық сипатынан жұрдай болып, ұлт мектептері «кеңестік» құндылықтардың құр-сауында қалды. Керісінше, орыс тілін оқыту мазмұнына айрықша басымдық берілді. Мәсе-лен, 1948 жылғы 3 тамызда Қазақстан К(б) П ОК-нің «Қазақ мектептерінде орыс тілін оқыту туралы» қаулысы жарияланып, орыс тілі ұлтаралық қарым-қатынас тілі ретінде, бала бақшаның жоғары дайындық топтарында үйретілген [1, 140 б.]. Сөйтіп, қазақ тілінің тағдыры орыстандыру саясатын көздеген кеңес үкіметінің қаулыларына көгенделді. Алайда, ұлт мүддесінің шынайы жанашыры болған ұстаздардың арқасында қазақ тілі өміршең болды. Сондай тұлғалардың бірі - С.Көбеев.
С.Көбеевтің 1954 жылы жарық көрген «Орындалған арман» атты еңбегінде: «Сабақты баланың табиғи ана тілінде түсіндіру, жас өспірімнің ақыл-ой дүниесіне, сезім-қия-лына күшті әсер етеді... Оқушыны ана тілін-де жазылған әңгіме, өлеңдер арқылы оқыту халықтың ғасырлар бойы қалыптасқан рухани өмірмен, әдет-ғұрыпымен, арман-мүддесімен таныстырып, патриоттық сезімін оятады. Сондықтан ауылдық, болыстық мектептерде дәрісті қазақ тілінде жүргізу керек» [2, 23-б.], - деп, баланың ұлт мектептерінде ең алдымен ана тілінде сауатын ашу қажеттігін ғылыми тұрғыда дәлелдеді. Өкінішке орай, жоғарыдан жетіп жатқан қаулыларға сәйкес ұлт мектептерінде орыс тілін тез қарқында меңгеруге «жағдай» жасалды. Мұрағат қойнауларында: «Қазақ мектептері үшін орыс тілі оқулықтары қайтадан қарастырылды. 5 қазақ орта мектебінде тәжірибе түрінде 8-10-сыныптарға математика, физика және химия орыс тілінде өткізуге рұқсат берілді», - деген мазмұндағы деректер көп кездеседі [3, 27 п.]. КОКП ОК мен КСРО Министрлер Кеңесінің «...... Орта мектеп туралы» Тезистерінде: «Одақтас және автономды республикаларда ұлтаралық қатынастардың қуатты құралы болып табылатындықтан, КСРО халықтарының достығын нығайту және оларды орыстың және әлемдік мәдениеттің байлығына қатыстыру мақсатында орыс тілі оқытылады», - деп жазылды. Орыс тілін қазақ мектептерінде оқыту «дәрежесі» артқанда, орыс мектептеріндегі қазақ тілін оқыту мәселесі республика көлемінде талқыланып жатты. 1953 жылғы 19 қарашадағы орыс мектептеріндегі қазақ тілін оқыту туралы мәжіліс стенограммасында: «Бұл мәжілісте Сужиков жолдас төрағалық еткен. Орыс тілінде сабақ жүргізілетін мектептерде қазақ тілін оқыту туралы сөз болған. Бірнеше пікірлер талқыланған. Айтылған пікірлердің мазмұнында оқушыларда көптеген пәндерден жүктеме көп, қазақ тілі пәні мектепте соңғы жылдар бойы қажетті нәтиже бермеуде, сондықтан да қазақ тілін оқытуды алып тастау орынды емес пе? - деген ұсыныстар түскен. Осы мәжілісте "бұл пәнді оқыту міндетін қазақтың балаларына сақтап, өзге ұлттың балаларына осы тілді оқытуды еркіне қалдырсақ" деген ойлар айтылған» [4, 1 п.], - деген жолдар бар. Көріп отырғанымыздай «қазақ тілі тек ғана қазақтардың үлесінде» деген идеологияландырылған тұжырымдар өмірден берік орын алып, қазақ тілін оқытудың теориялық жайы бағаланбаған. Сол мәжілісте сөз алған Мұқанов (аты-жөні, қызметі жазылмаған) мектептердегі қазақ тілінің оқытылу жайына жанашырлықпен қарап, яғни мәселенің мәніне шынайы талдау жасаған. «Меніңше бұл пәннің оқытылуына жұртшылық ашық қанағаттанбауда. Барлығынан бұрын бағдарламалар анық емес, бітпейтін қайталау, мүлде қанағаттанарлықсыз. Сонымен қатар біздің оқушыларымыз бен жоғарғы оқу орындарының студенттеріне қазақ тілін оқыту бағдарламаларында маңызды бір сәттер қалып қойған [4, 10 п.]. Егерде қазақ тілін оқы-татын болсақ, біріншіден-күнделікті өмірде еркін сөйлеу мақсатын қою керек. Екінші-мүлде қанағаттанарлықсыз оқулықтар, бұл туралы барлығы біледі және бұл туралы газеттерде жазылды, бірақ әлі күнге дейін сондай жақсы оқулықтар жоқ. Қазақ тілін оқуға аз сағаттар бөлінген. 9-10-сыныпты алып қараңыз, бірінші жарты жылдықта екі сағат бөлінсе, екінші жарты жылдықта бір сағат бөлінеді. Сөйлеген жолдас дұрыс айтты, бізде жоғарғы оқу орындарында қазақ тілінің оқытушылары мен кадрлардың арнаулы дайындығы жоқ, көптеген жағдайда бұлар жоғарғы оқу орнын аяқтаған биологияның және тарихтың мұғалімдері немесе басқа кәсібі жоқ кездейсоқ адамдар. Меніңше, бұл-біздің ең ойланатын мәселелеріміздің бірі» [4, 11 п.], - деп, ана тілінің мүшкіл халіне араша болуға ұмтылған. Осылайша, тоталитарлық қоғамның қысымына қарамастан ұлтын сүйген зиялылар қазақ тілінің оқытылу жағдайын шындық тұрғысынан баяндады. Республика көлемінде орыс мектептерінде қазақ тілін оқыту мәселесі педагогикалық қауымның талқылауына ұсынылды.
1953 жылдың 19 қарашасында Алматы қаласында өткен орыс мектептеріндегі қа-зақ тілін оқыту туралы мәжілістің стено-граммасынан үзінді келтірсек: «Сұрақ. Күн тәртібіне осындай мәселенің қойылуы тек қана Қазақ Республикасында ма немесе бұл мәселе ұлттық тілді оқыту туралы басқа одақтас республикаларда да қойылуда ма?
Басқа республикаларда бұл мәселе қаралуда ма әлде жоқ па бізге беймәлім. Бір ғана Армян республикасы орыс тілінде сабақ оқылатын мектептерде армян тілін алып тастаған.
№52 мектеп директоры - Тимофеева жолдас: - Біздер орыс тілі пәнінің оқытушылары, дұрыс және нақты сөйлемдер құрастыруға жеттік, сөйлем мүшелері мен сөз бөліктерін өте нақты шектеуге тырысамыз, ал қазақ тілі сабақтарында көптеген шатыстыруға кездесесің, қазақ тілінің оқытушылары, сөй-лемдер өзгермейді, қазақ тілінде бәрі бір деп түсіндіреді.
№41 мектеп директоры Кирюшкин жолдас: - Қазақ мәдениетін оқу қазақ тілін оқытуды талап етеді. Біздер, орыс адамдары, қазақ жастарының қазақ мәдениетін оқу жолын кеспеуіміз керек. Егер де біздер қазір орыстар мен қазақтар оқитын орыс мектептерінде мүлде қазақ тілін оқытуды алып тастасақ, осындай сипатта ешқандай басқа ұлттарға емес, тек қана қазақтарға қазақ мәдениетін, бай мәдениетті оқуға құқық пен мүмкіндік береміз деп айтуымызға болады. Менің пікірім, қазақ тілін оқыту 8-9, 10- сыныптарда күніне 1 сағаттан қалдыру керек, ал 5-6, 7-сыныптарда қазақ тілін оқытуды алып тастап, бұл сағатты орыс мектептеріндегі орыс тілін оқыту үшін берсек, себебі 10-нан 20% үлгермеуші оқушы орыс тілі бойынша үлгермеушілер есебіне қатысты деген 22 мектептің оқу ісінің меңгерушісінің пікірімен сәйкес келеді» [5].
Ал, Қазақ КСР Ағарту министрі А.Сембаевтың Қазақстан К(б)П ОК хатшысы П.Понамаренкоға жазған «Орыс мектептеріндегі қазақ тілі ту-ралы» хатында: «Орыс мектептерінде жергілік-ті тілді оқыту мәселесі туралы сұрауларға Армян, Татар және Башқұрт Республикалары-ның ағарту Министрлігінен жауаптар келді. Бұл республикалар орыс мектептерінде жергілікті тілді оқытуды алып тастау орынды деп есептеген. Сіздің қатысуыңызбен 1953 жылдың қыркүйегіндегі Москвада өткен «Оқушылардың оқу тәртібін жақсарту және оқу жүктемесін азайту бойынша шаралар туралы» мәселесі бойын-ша мәжілісте мен ағарту Министрлігінің қазақ тілін орыс мектептерінде оқытуда міндетті пән ретінде одан әрі қалдырудың орынсыз екендігі көзқарасын жеткізуге мүмкіндік алдым. Онда мен сіздің ағарту Министрлігінің ұсынысын қолдайтын ыңғайыңызды түсіндім [4, 52 п.].
1953 жылдың қазан айында біздер Қазақстан К(б)П ОК орыс мектептерінде қазақ тілін міндетті пән ретінде оқытуды алып тастау туралы ұсынысты қарауды енгіздік. 1953 жылдың қарашасында Қазақстан ОК бюросының қаулысымен Сужиков жолдастың төрағалық етуімен комиссия ұйымдастырылды, онда Алматы қаласының және республиканың басқа қалаларының зиялыларымен мектеп директорларымен және мұғалімдермен, партия және кеңес активтерімен осы мәселе бойынша бірқатар кеңес өткізу тапсырылды. 1954 жылдың сәуір айында Сужиков жолдас КОКП ОК хатшысы жолдас П.Н. Поспелов әңгімелесуде орыс мектептерінің оқу жоспарынан қазақ тілін алып тастау туралы мәселенің орынды екендігі туралы оң жауап алды, бірақ бұл мәселенің шешімін Қазақстан КП ОК кейінге қалдырып отырды. Сондықтан да Сізден оқытылу тілі орыс тіліндегі мектептерден қазақ тілін міндетті пән ретінде алып тастау туралы мәселені шешуді сұраймын» [4, 53 п.], - деп жазылған.
1953 жылдың 24 қарашасындағы Оралдағы №1 орта мектебінің педагогикалық кеңесі отырысының хаттамасында: «Тыңдалды: Ағарту министрлігі коллегиясының мүшесі Айманов жолдастың орыс мектептерінде қазақ тілін оқыту туралы ақпараты тыңдалды. Оқушылар аз уақыттың ішінде РСФСР мектептеріне қарағанда, оқу пәндерінің көп мөлшерін оқуға мәжбүр болды. Ұйғыр мектептерінде қазақ тілін оқыту әлдеқашан алынып тасталған. Барлық орыс мектептері білікті оқытушылармен қамтамасыз етілмегендіктен, пәннің оқыту тиімділігі төмендейді. Орыс мектептерінде қазақ тілін оқытуды екі ұлттың мәдени жақындасуы мақсатында сақтау керек, бірақ бұны ерікті жасау керек [4, 72 п.]. №1 орта мектебінің педагогикалық кеңесі республиканың мектептерінде қазақ тілін оқытуды басында ерікті енгізуді орынды деп қаулы қабылдаған», - деген жолдар бар [4, 75 п.]. Жоғарыда келтірілген деректерден көріп отырғанымыздай, орыс мектептерінде қазақ тілін оқыту «кеңес мектебінің» басты «проблемасы» болды. Сөйтіп, 1957-1958 оқу жылынан бастап орыс мектептерінде оқитын қазақ балалары үшін және жеке сыныптарда (ата-аналардың қалауы бойынша) ғана қазақ тілі оқытылатын болған. Мұнымен қатар орыс мектептерінің оқу жоспарларына қазақ тілін оқығысы келген басқа ұлттардың балалары үшін қазақ тілі факультативтік (міндетті емес) пән ретінде енгізілген [6, 352 б.].
Балалардың орыс тілін меңгеруі жойқын шаралармен әзірленген. Мәселен, айналадағы құбылыстар мен заттар туралы орыс тілінде әңгімелер өткізу, шығармалар жазу, сурет бойынша әңгімелер айту, үйірме жұмыстары және т.б. қарқынды ұйымдастырылған. Оқушыларды «орыс тіліне деген сүйіспеншілікке тәрбиелеуде» қазақ, орыс сыныптары бар аралас мектептер игі рөл атқарған. Осындай мектептердің саны жылдан-жылға арта түскен. Ал, қазақ тілін оқыту орыс мектептерінде міндетті емес пәнге айналған. Осындай саясатқа қарамастан қазақ тілі мен әдебиетінің беделіне қамқорлық жаса-ған ұстаздардан да кенде болмадық. 1954-1956 жылдары жазылған «Мектеп жасындағы ба-лаларға арналған тәрбие және оқыту методикалық құралдары» деп аталатын еңбекте: «Ақмола облысы Қорғалжын ауданының Мәлік Ғабдуллин атындағы жеті жылдық мектебінің қазақ тілі мен әдебиет пәнінің оқытушысы Есіркенов Жетен оқушылармен көп жұмыс істейді. Оқушылардың дәптерлерін үнемі тексеріп отырады. Түрлі жазу жұмыстарын (диктант, мазмұндама, шығармаларды) жоспарлы түрде жүргізеді. Үлгермеуші балалар үшін консультациялар өткізіп, қосымша тапсырмалар береді. Оқытушы әрбір оқушының жұмысына сын көзімен қарап, ондағы жіберілген қателіктерді классификациялап, әрқайсысының өзіне тән себептерін ашады», - деген мазмұндағы деректерді де кездестірдік [7,160 п].
Қазақстан Республикасы Орталық мұрағатында 1976-1977 оқу жылдарындағы республиканың қазақ тілі мен әдебиетінің үздік мұғалімдері туралы: «Ж.Алмағанбетов (Жезқазған қаласы № 8 орта мектебі), С.Мұхтаров (Қызылорда қаласы № 212 орта мектебі), К.Ерназаров (Қызылорда облысы, Сырдария ауданы № 41 орта мектебі), З.Лепесова (Ақтөбе облысы, Шалқар мектеп-интернаты), Т.Тойшиева (Шымкент облысы, Алғабас ауданы, Ш.Уәлиханов атындағы орта мектеп), С.Естаева (Алматы облысы, Жамбыл ауданы), М.Исаева (Алматы облысы, Күрті ауданы), З.Балқанбаева (Целиноград облысы, Целиноград ауданы) және т.б. қазақ тілі мен әдебиетін оқытуды жетілдіру бойынша тұрақты жұмыс жасайды», - деп жазылған [7, 100 п.]. Ал, Көкшетау облысындағы орыс мектептеріндегі қазақ тілінің оқыту жайы туралы: «Орыс сыныптарындағы қазақ тілінен сабақ беретін тәжірибелі мұғалімдер Арықбалық ауданы сайлаушылары сенім көрсетіп, оны облыстық Советтің депутаты етіп сайлаған төменгі Бұрлық орыс орта мектебінің қазақ тілі пәні мұғалімі Мария Сералина, Ленин орденді Чкалов ауданы Алабота орыс орта мектебінің қазақ тілі мұғалімі Жамал Есенбаева, Шучье қаласындағы № 4 орыс орта мектебінің мұғалімі К.Ибраева, Шучье ауданындағы Ә.Досов атындағы орыс орта мектебінің мұғалімі К.Ахметова, Ленин ауданы Май орыс орта мектебінің мұғалімі Мүтаж Ғабдуллина, т.б. жолдастар бар», - деген мәліметтер жазылған [8].
Сонымен, КСРО тұсында еліміздің мектептерінде орыс тілін оқыту науқаны қазақ тілін мүшкіл халге жеткізді. Орыс тілі өмір сүрудің құралы болғандықтан, оның беделі тым жоғары болды. Мәселен, орыс тілін білгендердің жоғары оқу орындарына түсуге, беделді қызметтерді атқаруға «мүмкіндіктері» көп болды.
Ұлт жанашырларының бірі Мағжан Жұмабаев: «Бір ұлттың тілінде сол ұлттың сыры, тарихы, тұрмысы, мінезі айнадай көрініп тұ-рады. Қазақ тілінде қазақтың сары сайран даласы, біресе желсіз түндей тымық, біресе құйындай екпінді тарихы, сар далада үдере көшкен тұрмысы, асықпайтын, саспайтын сабырлы мінезі-бәрі көрініп тұр», - деп, қазақтың болмысын көрсететін ана тіліміздің қасиетін шебер суреттеген еді. Ана тілі өзінің табиғи өрісінен айырылған уақытта тексіздікке де жол ашылды. Түйіндеп айтқанда, кеңес мемлекеті тұсында орыс тілін шебер меңгерту арқылы орыстандыру саясаты жүргізілді. Оның зардаптарынан әлі күнге дейін арыла алмай келеміз.
«Қазақ тарихы» журналынан