Әйелдер 63 жасқа дейін жұмыс істейтін болды
Қазақстан әйелдеріне 63 жасқа дейін жұмыс істеуге тура келетінге ұқсайды. Серік Ахметовтың төрағалығымен өткен Үкіметтің кешегі отырысында Министрлер кабинеті әйелдердің зейнеткерлікке шығу жасын ерлермен теңестіруді қарастыратын «Қазақстанда зейнетақыны қамтамасыз ету туралы» және «Қазақстанның кейбір заңнамалық актілеріне зейнетақыны қамтамасыз ету мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» заң жобаларын мақұлдады.
Қазақстан Үкіметі мұндай қадамға баруын «Қазақстандағы зейнетақы жүйесіндегі қаржылық тұрақтылыққа қол жеткізу» мақсатымен түсіндіреді.
- Біз бәріміз түсінуіміз керек. Кеңес Одағы кезінен қалған ынтымақтық зейнетақы жүйесі 1998 жылдан бастап тоқтатылып, жинақтаушы зейнетақы жүйесіне көшірілді. Біз қазір бәріміз ойлаймыз: «сол ынтымақтық жүйемен ары қарай да зейнетақы алып жүре береміз» деп. Өкінішке қарай, олай емес. Жинақтау жүйесіне көшкеннен бастап, жыл сайын ынтымақтық жүйеден алатын зейнетақымыздың салмағы төмендей береді. Нәтижесінде, бұл зейнетақы мөлшеріне әсер етеді. Сондықтан бізге әйелдердің жинақтау жүйесіне қатысу мерзімін ұзартуымыз қажет болды, - деп түсіндірді Үкіметтің кешегі отырысынан шыққан Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрі С.Әбденов.
- 63 жасқа дейін көтеру тым көп қой? Парламентте талқылау барысында шегініс жасамайсыздар ма? Ол осылай қала ма?
Ең құрығанда, бір-екі жас азайтпайсыздар ма? - деп журналистер сұрақты қарша жаудырды.
- 63-ті неге көп деп отырсыз? - деп қарсылық білдірді министр Серік Әбденов.
- Ауыл әйелдеріне бұл қиынға тиеді ғой? Олар қырқында қартаяды. Сіз өзіңіз де ауылдан шыққан шығарсыз? Ауылда қайдан жұмыс табады? - деп, министрді арға жүгінуге шақырды БАҚ өкілдері. Бірақ министр бой бермеді. Ол «63 жасқа дейінгі қосымша беріліп отырған 5 жыл ішінде әйелдерге зейнетақылық жарна аударып, зейнетақы жинақтарын кішкене көбейтуге ықпал ету» ниеттерінде өздерінің енді табандап тұратынын аңғартты. «Сіздер неге әйелдер 63 жасқа дейін жұмыс істей алмайды деп шештіңіздер? - деп журналистерге реніш білдірді Серік Әбденов. - Бүгінде Қазақстанда 190 мың зейнеткер жұмыс істейді! Оның ішінде 137 мыңы - әйелдер. Ендеше, бұл Қазақстан үшін жаңа фактор емес». Ол әйелдер арасындағы жұмыссыздар саны 286 мыңды құрайтындығын хабарлады. Олардың ішіндегі 50 жастан асқандарының үлесі 7,5 пайыз көрінеді.
Еңбек және халықты әлеуметтік қор-ғау министрі заң жобаларында зейнеткерлікке ертерек шығу мүмкіндігі де қарастырылғандығын алға тартты. «Мысалы, егер жинақтаушы зейнетақы қорында жиған жинағы жеткілікті болса, әйелдердің зейнетақы аннуитетін сатып алып, 50 жаста-ақ зейнетке шығуға мүмкіндігі бар. Бұл үшін олардың жинағы 3 миллион 100 мың теңгені құрауы қа-жет» деді ол. Ерлер үшін сақтандыру ұйымдарымен аннуитет келісімін бекітіп, 55 жаста-ақ зейнетке шығу үшін жинағы 2 миллион 800 мың теңге болуы керек екен. Рас, министр бұл тек биылға ғана белгіленген меже екендігін, талап етілетін бұл сомалар елдегі әл-ауқат деңгейінің өсіміне жыл сайын қайта қаралып,өсіріліп отыратындығын нақтылады.
- Сонымен бірге заң жобасында көп- балалы аналардың 53 жастан зейнеткерлікке шығу мүмкіндігі сақталып отыр, - деді С.Әбденов. - Мұның сыртында Семей полигоны өңіріндегі тұрып жатқан-
дарға, әйелдерге - 45 жастан, ал, ерлер-
ге 50 жастан зейнеткерлікке шығуға рұқсат ететін заң талаптары бар. Бұған қоса, ауыр, денсаулыққа зиянын тигізе-тін жұмыстарда және өндірістерде жұ-мыс істеп жатқан әйелдер мен ерлердің құқық қорғау мақсатында біз жұмыс берушіге олар үшін зейнетақы қорына тағы қосымша 5 пайыз жарна аудару міндетін енгізіп отырмыз. Бұл жағдайда да бұл өндірістердегі азаматшаларға 55 жастан зейнеткерлікке шығу мүмкіндігі болады.
Еңбек министрінің дерегінше, Қазақстанда жыл он екі ай тұрақты түрде
ЖЗҚ-ларға жарна салып отырған қазақстандықтар саны небары 3 миллион 700 мың ғана екен. «Ал жұмыспен қамтылған адамдар саны елімізде - 8 миллион 500, - деді С.Әбденов. - Сонда қараңыз, қаншама азамат бұл мәселеге дұрыс көңілмен қарамай отыр! Сондықтан бұл бағытта Салық комитеті әрбір жұмыс берушімен жұмыс жүргізуде. Осы мақсатта Қаржы министрлігі тиісті іс-шаралар Жоспарын құрып, ол қазақстандықтарды да енді жинақтаушы жүйесіне қатыстыру мәселесін қатты қарайтын болады».
Сонымен, Үкімет кеше мақұлдаған шешім «әйелдердің зейнеткерлікке шығу жасын» 2014 жылдан бастап, жыл сайын
6 айға әрі жылжытып отыруды қарастырады. Осылайша,мемлекет 10 жыл ішінде, бірте-бірте әйелдер мен ерлердің зейнет жасының теңесуіне қол жеткізбек.
- Біз бүгінде тиісті актуарлық есептемелерді жасадық, - деді еңбек министрі. - Әйелдердің зейнет жасын арттыруға байланысты 2020 жылға дейін қосымша қажет болатын жұмыс орындарының нақты санын анықтадық. Оған сәйкес, елдегі жұмыссыздық деңгейін 5 пайыз көлемінде ұстап тұру үшін 2020 жылға дейін 508 мың жұмыс орны қажет бола-ды. Бұған қоса, біз бүгін Үкіметтің қолдауын таптық, соған орай жақын уақытта «Жұмыспен қамтудың жол картасы-2020» бағдарламасы жүзеге асырылады.
Үкімет отырысында мәлім болғанындай, мемлекет зейнеткерлік жасын ұлғайтуға орай әйелдер үшін бірқатар жағдайлар жасауға уәде етуде. Атап айтқанда, біріншіден, жұмыс істеуші әйелдердің біліктілігін арттыру жүреді делінді. Екіншіден, «өзін-өзі жұмыспен қамтушы әйелдерді Жұмыспен қамт-2020 бағдарламасы аясында өнімді еңбекке тарту»
қолға алынбақ. Үшіншіден, кәсіпкер не өз ісін бастағысы келетін әйелдердің микрокредиттерге қол жетімділігін арттыру шаралары жасалатын көрінеді. Төртіншіден, бала күтіміндегі әйелдерді өздері таңдаған кәсіптерге оқыту жүретіндігі айтылды. Бесіншіден, «Еңбек кодексіне зейнеткерлік жасы алдындағы әйелдермен еңбек қатынастарын тоқтату бөлігінде жұмыс берушіге қойылатын талаптарды қатайтуды қарастыратын өзгерістер енгізіледі». «Кодекске қандай өзгерістер енеді? Сонда жұмыс берушілерге жасы зейнеткерлікке жақындаған әйелдерді жұмыстан шығаруға тыйым салына ма?» деп сұрадық министрден.
- Еңбек кодексіне тиісті кепілдіктер енгізіледі, - деді Серік Әбденов. - Зейнет жасына жеткенше жұмыс беруші жұмысшыны жұмыстан шығара алмайды. Осыған қосымша кепілдік беріледі. Бұл тек әйелдерге ғана емес, ерлерге де қатысты болады, - деп нықтады Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрі.
Кімнің мүддесін қорғап отыр?
«Ресей экономикасының қарқын алуына мүдделіміз» дейді Ұлттық банк төрағасы Григорий Марченко. Расында да, статистикалық деректерге қарағанда, екі ел арасындағы тауар айналымның басым бөлігін ресейлік импорт құрайды. Ал қазақстандық өнімдердің кедендік одақтас елге шығарылу көлемі соңғы жылдары керісінше төмендеген. Соған қарамастан, бас банкир енді Ресеймен бірге ортақ банк пен валюта құру жайын топшылайды.
- Біз бұған аса мүдделіміз (ресейлік экономиканың жылдам өсіміне - ред.). Егер біз жылдам өсетін болсақ, Ресейді артымыздан сүйрей алмаймыз. Бірақ егер Ресей шапшаң өссе, ол бізді өзінің артынан тарта алады. Ең алдымен макроэкономикалық өлшемдерімізді анықтап алуымыз керек. Қағидалар белгіленгеннен кейін оларды бес жылдан кем емес уақыт аралығында мүлтіксіз, тіпті еуроаймақтағыдан да қатаң форматта орындауымыз қажет. Содан кейін интеграцияға дайындық институттарын құрып, сонан соң - ұлт үсті Орталық Банк құру керек. Сосын ғана ұлттық валютаны айналысқа шығаруға болады. Егер ертең біз барлық талаптарды сәйкестендірсек, бұл жұмыс 8-10 жыл алады.
Григорий МАРЧЕНКО,
Ұлттық банк төрағасы («Коммерсант Деньги» журналы, 1 сәуір, 2013 жыл)
Мұхтар ТАЙЖАН, экономика ғылымдарының кандидаты:
- Қазақ экономикасы мен қаржы секторын Ресейге қосуды ашық айтып отыр ғой. 10 жылда ортақ валюта жасаймыз, алдағы жылдары Ресеймен Орталық Банк құрмақпыз деп бүкіл Қазақстанның атынан көсіліп сөйлейді. Қазақтың тағдырына қатысты мәселелерді өз бетінше шешіп қоятын ол cонша кім? Ресейдің Орталық Банкіне қарасақ, өзіміздің Ұлттық Банктен айырыламыз. Одан айырылсақ, тәуелсіздігіміздің құны жоқ. Өз ақшасынан айырылған, өз қаржы саясатын жүргізе алмайтын, өз ұлттық банкі жоқ елді бодан демей, не деуге болады?
Жалпы, мемлекеттік тілге деген көзқарасынан-ақ әркімнің, түптеп келгенде, өз еліне деген оның қатынасын білуге болады. Мәселен, 2010 жылы ол: «Басты міндетім - қазақ тілін оқу деп есептесеңіздер, мен сіздермен келіспеймін» деген. Кез келген мемлекетте осындай лауазым иесі мемлекеттік қызметінен босатылар еді. Бірақ біз толерантты елміз ғой. Қаржыгер-банкирлердің ешқайсысының әлі күнге дейін қазақ тілінде баспасөз мәслихатын бергені есімде жоқ. Жағдайды өзгертетін уақыт жетті емес пе? Ұлттық банк төрағасы мемлекеттік институттарды да құрметтей білуі тиіс. Ол көптеген жыл бойы Мәжіліс пен Сенатқа есеп беруге да бармайды, онда өзінің орынбасарларын жіберумен шектеледі.
ДЕРЕК:
Қазақстан Статистика агенттігі мәліметтері бойынша, Қазақстанның Ресеймен сыртқы сауда айналымы 2012 жылы алдыңғы жылмен салыстырғанда 6,8 пайызға өсіп, 23,9 млрд долларды құраған. Қазақстанның көрші елге экспорты 6,7 млрд доллар болса, Ресей импорты 17,1 млрд долларға, яғни үш есеге жуық артық шыққан. Екі ел арасындағы жалпы тауар айналым көлемі бойынша қазақстандық экспорттың үлесі 28 пайыз болса, 72 пайызы - ресейлік импортқа тиесілі. Қазақстандық экспорт көлемі соңғы жылдары төмендеген. 2007 жылы Ресей мен Беларусьқа тауар шығару Қазақстанның жалпы экспорт көлемінің 10 пайызын құраса, 2011 жылы бұл көрсеткіш 8,7 пайызға төмендеген.
Дайындаған: Нұржан ЖЕҢІС, Айхан ШӘРІП
"Айқын" газеті