Данияр ӘШІМБАЕВ, саясаттанушы: Үкіметтің 78 пайызы - ғылым кандидаттары мен докторлар
«Айтpark» қоғамдық-саяси пікірталас клубының кезекті отырысы өтіп, оған «Кто есть кто в Казахстане» энциклопедиясының баспагері, саясаттанушы Данияр Әшімбаев қатысты. Кеңестік және қазақстандық элитаны зерттеп жүрген азаматтың бұл еңбегіне қазіргі таңда 10 мыңға таяу саясаткер кіреді.
Клуб қонағын таныстырған саясаттанушы, модератор Нұрлан Ерімбетов өз мәнерінде бірқатар сұрақтарын қойды. Біз модератор Н.Ерімбетов пен Д.Әшімбаев арасындағы сұхбаттың қысқаша нұсқасын беріп отырмыз.
«Айтpark» қоғамдық-саяси пікірталас клубының кезекті отырысы өтіп, оған «Кто есть кто в Казахстане» энциклопедиясының баспагері, саясаттанушы Данияр Әшімбаев қатысты. Кеңестік және қазақстандық элитаны зерттеп жүрген азаматтың бұл еңбегіне қазіргі таңда 10 мыңға таяу саясаткер кіреді.
Клуб қонағын таныстырған саясаттанушы, модератор Нұрлан Ерімбетов өз мәнерінде бірқатар сұрақтарын қойды. Біз модератор Н.Ерімбетов пен Д.Әшімбаев арасындағы сұхбаттың қысқаша нұсқасын беріп отырмыз.
- Қазіргі Үкімет пен Қонаев, Колбин тұсындағы, ерте Назарбаев кезіндегі үкімет арасында қандай айырмашылықтар бар? Білімі, жасы жағынан өзгешеліктер қаншалықты?
- Мен бұл сұрақты кеше естіген соң, Үкіметтің 90-жылдардағы құрамы мен қазіргі құрамын ерінбей салыстырып келдім. 90-жылдың мамыр айында төмендегідей кесте жарияланды: Білімі жағынан алсақ, сол кездегі Үкімет адамдарының 60 пайызы инженер-құрылысшы мамандығын игерді. 12 пайызы - экономист, 8 пайызы - педагог, 6 пайызы - агроном мен зоотехник, қалғаны гуманитарлық мамандық иелері болған, атап айтсақ, 1-еуі - режиссер, 2-еуі - химик. Қызығы сол, 90-жылдары 1 режиссер болған еді, қазір де
1 режиссер қалды.
- Ұлттық құрамы жағынан қалай?
- Үкіметтің ұлттық құрамына келсек, 90-жылдары министрлер қатарында қазақтар - 52 пайыз, орыстар - 35 пайыз, украиндықтар - 8 пайыз, татарлар - 4 пайыз, армяндар - 2 пайыз болған. Үкімет мүшелерінің орта жасы - 53 жас болатын.
Ал 2009 жылғы дерек мынадай: Білімі жағынан, Үкімет мүшелерінің 31 пайызы - экономист, 28 пайызы - инженер, қалғандарының ішінде заңгерлер, журналист, ветеринарлық дәрігер, режиссер, агроном мен математик бар. Қарап отырсаңыз, білімі жағынан бұл кесте кәдімгідей өзгеріске түскен. Егерде 90-жылдары тек қана 6 адамның «ғылым кандидаты» деген ғылыми дәрежесі болса, қазір Үкіметтің 78 пайызы - ғылым кандидаттары мен докторлар, академиктер. Ал ұлттық құрам түбегейлі өзгерді. Бүгінгі таңда премьер-министр мен ұлттық агенттіктердің өкілдерін санамасақ, онда Үкіметтің 93 пайызы - қазақ.
Гендерлік құрам 90-жылдардан бері түк өзгермеген. Сол заманда Үкіметте 7-8 пайыз әйел азаматы болса, қазір де сол көрсеткіш. Ең қызықты жайт - қазіргі Үкімет мүшелерінің орта жасы. 90-жылдары бұл көрсеткіш 53 жасты құраған еді. Өз басым қазіргілердің орта жасы - 36-40 жас деп ойлағам, бірақ шын мәнінде Үкіметтің орта жасы - 49 жас екен. Яғни Үкімет небары 4 жасқа жасарған. Негізі, 90-жылдары келген жас элита қазір қартайып барады.
- Президент Үкіметтің кеңейтілген отырысында сөз сөйлеген кезінде: «Хатшылар - министрліктер мен әкімдіктердегі менің көздерім. Олар менің Жарлығыммен тағайындалады. Әкім, министрлер өзгеретін болса да, жауапты хатшылар қалады» деген еді. Бұл бастама қаншалықты жүзеге асты?
- Жалпы, өздеріне жақсы жауапты хатшыларды таңдап алған бірқатар министрліктер де бар. Мәселен, Ауыл шаруашылығы министрлігінде, Сыртқы істер министрлігінде жауапты хатшылар өзгерген емес. Ал басым жағдайларда көп мәселе оның құзырына барып тіреледі. Мәселен, алға қойған мақсат-мұраты көп, сырттан келген хатшылар министрліктерге өз бастамаларымен келіп жатады...
- Жалпы, бізде қанша жауапты хатшы өзгерді?
- Жалпы айтқанда, он шақты адам өзгерді. Кейбір жағдайларда жауапты хатшылар министрлерден де жиі ауысып отырды.
- Есімде, осыдан екі жыл бұрын біздің премьердің бір ғана орынбасары болады деп айтылған еді. Ал қазір бізде қанша вице-премьер бар?
- Бізде үш вице-премьер бар. Тарихи тұрғыдан, вице-премьерлер үш адамнан кем болмауы тиіс. Өйткені бізде қаншама министрліктер, құрылымдар мен әкімдіктер бар?! Бұл жағдай өзара үйлесімділікті талап етеді. Жалпы, одан бұрын бір жарым жылдай бізде бір ғана вице-премьер болғаны рас.
- Бүгінгі таңда билік элитасында рулық қатынас пен трайбализм қаншалықты рөл атқарады?
- Жалпы, трайбализм жоқ емес, бірақ ол шешуші мәнге ие деп те ойламаймын. Бұл тек аудандық деңгейде бар нәрсе болуы мүмкін. Ал облыстық деңгейде жағдай әрқилы. Облыста бір ғана этникалық доминант жоқ, онда әртүрлі азаматтар тұрады. Орталықтарда үрдіс басқаша. Мәселен, бізде «ұлтаралық келісімнің қазақша моделі» бар. Бұл арада, керісінше, Ассамблеямыз бар, Парламентіміз бар, солар арқылы өзге ұлт өкілдерінің билікке тартылуы қадағаланады.
- Қай әкім, министрлер өзінің артынан «командасын» ілестіріп жүреді.
- Жалпы, қазір кімді алмасақ та, бәрі де өз командасын алып жүреді. Мұндай практика 80-жылдардың орта шенінде басталды, ол тұста Әуелбеков Торғайдан Қызылордаға адамдарын көшіре бастады. Бұған объективті де себептер болды. Ал 1997 жылдың аяғында мұндай үрдіс жалпыұлттық деңгейге жетті. Президент астананы көшіргеннен кейін, әкімдердің арасында үлкен ротация басталды. Павлодардан Петропавлға, Петропавлдан Ақмола облысына, Семейден Павлодарға, т.б. жерлерге адамдар қоныс теуіп жатты...
Жалпы, кейбір басшылардың бойында қоршаған ортасына деген психологиялық тәуелділігі пайда болатын сияқты. Мәселен, ол әлеуметтік мәселемен - пәленшенің, ішкі саясатпен - түгеншенің, шаруашылық істермен - үшінші біреудің айналысқанына бой үйретіп алады. Ол облыстан тура сондай мамандарды табамын дегенше, оған сол мамандарды өзімен бірге апарған ыңғайлы. Мұнда тек қана Марат Тәжин министрліктен министрлікке ауысқанда, өзімен ешкімді де алып жүрмейді.
- Артынан адамдарды ертіп жүру қаншалықты орынды?
- Мұнда аймақтық мамандардың өз проблемасы бар, өйткені орталыққа аймақтан бару мүлдем мүмкін емес. Мәселен, аудан әкімдерінің не әкім орынбасарларының орталық билікке жету мүмкіндігі нөлге тең. Мәселен, Мәжіліс депутаты болып, кейін министр орынбасары болған азаматтар кездесті. Бірақ бұл 1000 адамның ішінде біреуіне ғана берілетін мүмкіндік. Орталық министрліктерге байқау арқылы өту тағы да мүмкін емес. Себебі бәріміз де жақсы орындарға байқаудың өз адамдары үшін жарияланатынын білеміз. Бұл тұста жалғыз амал әрі жылдармен жүйеге айналған мүмкіндік - ол біреудің командасына кіру. Сондықтан адамдарда бір командада болып, өсуден басқа амалы жоқ.
Залдан сұрақ: - Ескі мамандардың орнын «болашақтықтар» қалай басып жатыр?
- «Болашақ» бағдарламасының идеясы әу бастан жақсы еді: Балалар шетелден білім алып, кейін мемлекеттік қызметке тартылуы тиіс-тін. Бірақ «болашақтықтар» жайлы айтқанда, кім қандай мамандықты алды дегенге келгенде, ешкім де тіс жармайды. Егерде олар «мемлекеттік басқару» мамандығын игерсе, ол бөлек әңгіме. Ал бізде «болашақтық» десе, бітті, ол кез келген саланың жақсы маманы деп қабылдайды. Бізде консерваторияны бітірген де болашақтық мемлекеттік қызметкер бар. Тура салаға қатысты мамандық иесі болған болашақтықтарды мен білмеймін.
Жалпы, «Болашақ» бойынша оқу - үлкен мәртебе. Бірақ кейін оларды қайда жұмысқа орналастыруды ешкім де білмейтін сияқты. Өз басым 5-6 мысалды білемін, жақсы білім алып, аппаратта біраз қызмет етіп, бірден министрлік креслоға отырмай, үлкен тәжірибеден өткен жақсы азаматтар да бар. Бірақ жалпылама зерттеу жүргізсек, тек қана бір адам өңірдік деңгейде жұмыс істеген. Ешкім де тәжірибе жинау үшін Петропавл, Павлодар, Қызылорда сияқты аймақтарға бармайды. Яғни олардың қызметтік карьерасы орталықта өтеді, өңірлерде қордаланған проблемаларды шешіп, тәжірибе алмасу атымен жоқ.
Кәмшат ТАСБОЛАТ
«Айқын» газеті 22 қазан 2009 жыл