Гүлнәр Міржақыпқызы: «Дауыс салып, жылағанымды еміс-еміс білем»
Орынборда Міржақып Дулатов өмірінің қызулы да қынулы кезеңдері өтті. Елінің қамы үшін неге де болсын жас арыстанша атылған Міржақып адуынына қарсы тұрар тосқауыл жоқ секілді. Тау жығардай екпіні бар. Білімге білігі сай, төңкерісшіл рухы өршелене ұйытқып, ақылмен суарылған іс-қимылы халық мүддесінің иірімдеріне атойлай бас қойған алпауыт төс, орда жығардай отты шағы еді. Былтыр, 1914 жылы Қазанда өзіне "қазақтың тұңғыш романшысы" деген өшпес атақ сыйлаған "Бақытсыз Жамалы" қайта басылып, ұлы ақынның қайтыс болуының он жылдығына арнап, "Абай" атты толғамды мақала жазып, А.Н. Веселовскийді еске алуға арнап 1914 жылы шығарылған "Шығыс жинағына" қазақ ақындарынан тек Абай мен өзінің туындылары ғана енгізілгеніне көңілі сәл-пәл марқайыңқырап жүргенде осы, 1915 жылы Орынбордан "Терме" жинағы жарық көрісімен іле-шала 4 қарашада Гүлнәрі дүние есігін ашып, Ғайнижамал екеуінің бақыттан басы айналып тұрған сәті еді... Ей, дүние, ата-аналық арсалаңдаған асыл бір ғажап шақ екен ғой... Ақыры не болды?!
Орынборда Міржақып Дулатов өмірінің қызулы да қынулы кезеңдері өтті. Елінің қамы үшін неге де болсын жас арыстанша атылған Міржақып адуынына қарсы тұрар тосқауыл жоқ секілді. Тау жығардай екпіні бар. Білімге білігі сай, төңкерісшіл рухы өршелене ұйытқып, ақылмен суарылған іс-қимылы халық мүддесінің иірімдеріне атойлай бас қойған алпауыт төс, орда жығардай отты шағы еді. Былтыр, 1914 жылы Қазанда өзіне "қазақтың тұңғыш романшысы" деген өшпес атақ сыйлаған "Бақытсыз Жамалы" қайта басылып, ұлы ақынның қайтыс болуының он жылдығына арнап, "Абай" атты толғамды мақала жазып, А.Н. Веселовскийді еске алуға арнап 1914 жылы шығарылған "Шығыс жинағына" қазақ ақындарынан тек Абай мен өзінің туындылары ғана енгізілгеніне көңілі сәл-пәл марқайыңқырап жүргенде осы, 1915 жылы Орынбордан "Терме" жинағы жарық көрісімен іле-шала 4 қарашада Гүлнәрі дүние есігін ашып, Ғайнижамал екеуінің бақыттан басы айналып тұрған сәті еді... Ей, дүние, ата-аналық арсалаңдаған асыл бір ғажап шақ екен ғой... Ақыры не болды?!
... Алдымен ату жазасын кесті, сосын он жылға абақтыға сүңгітті. Айдауда жүргенде ажал құшты. Әділдік қалмас ақтаусыз! Ақталды Міржақып! 1988 жылдың 4 қарашасында Республика Жоғарғы сотының коллегиясы қылмыс құрамы болмағандықтан М. Дулатовты біржола ақтап, шешім шығарды. Дәл Гүлнәр қызының туған күні ақталды әкесі! О, құдірет-ай! Алматыда сол күні құйып тұрып қар аралас жаңбыр жауды. "Халық жауы" қызының алпыс жыл бойғы қасіреті көз жасындай боп төгілді. Жаңбырмен жуылды.
... Сол емендей илікпеген, небір сұрапыл дауылдарда сынбаған шынар қыз - мәрт мінезді асыл ана Гүлнәр апай, осы қарашада 95 жасқа шаршап-шалдықпай, алқынып-аптықпай, сүрініп-сүрлікпей, шүкір дерлік саламат күйінде жетіп отыр! Тұлпардың алмас тұяғының кетілмегеніне керемет қуанып, бірер сөзін естігелі сұхбат құрғанбыз.
- Айналайын, Гүлнәр апа-ау! Тоқсан бес жас екінің біріне бұйырып па! Кешегі, көзін өзіңіз де көріп қалған алаш арыстарының аманатындай боп, ортамызда отыра беріңіз. Бұл да маңдайға бұйырған бақ қой! Өзіңізге қарасақ, осыдан бес жыл бұрынғы тойыңыздағыдан қылаудай өзгермеген сыңайлысыз. Күллі алаштың бетке қалқыған қаймағындай боп, осы тұғырыңыздан тая көрмеңізші, жан апа!
- Алдымен "Егеменіме" рахмет! Көптің сүйікті газеті ғой. 90 жылдығымды да жақсылап жазған. Бұл газеттің бір буын бастауында - "Еңбекші қазаққа" әкемнің маңдай тері сіңген. Редактордың стилистика жөніндегі көмекшісі болған. Қызылордада шығып тұрған осы газеттің табалдырығында 1928 жылдың 29 желтоқсанында ұсталып кетті ғой. Карелияның Сосновец стансасындағы қабірден әкемнің мүрдесі алынып, туған жеріне қайта табысталатын тұста, 1992 жылғы 1-18 қыркүйек аралығындағы тәуелсіз еліміздің ірі оқиғаларының бірі болып саналатын бұл жайды осы "Егеменім" халқыма тәптіштеп жазып, құлаққағыс қылып отырғанын қалай ғана ұмытайын. Мың алғыс! Өзі мен "Егеменнен" төрт жас қалқыңқы болып шыққаным ба? Ең байырғы оқырманы екенмін-ау! Газетім әкемнің көзі, сөзі, өзі болғандықтан да маған тым ыстық, жаныма жақын, елдің үні, кешегі сауатсыздықтың күні болды деп есептеймін. Бәрекелді, осы беттеріңнен жарылқасын!
- Өз әулетіңіз туралы таратсаңыз?
- Біздің тұқым Байжұмырдан - Сансызбай, одан туған Ниязбек, Дулат (1849-1897), болып тарайды. Дулат пен Дәмештен Асқар (1865-1938), Қонысбай (Қошай), Зылиха, Қанипа, Міржақып (1885-1935), Ақыжан туған.
Дулат атамыз ескіше сауатты, көзі ашық, көңілі ояу, қарапайым адам екен. Байлық-дәулет бітпеген, орта шаруалы, әр кәсіпке икемді, етік тігіп, ер-тұрман шабатын өнерімен аты шыққан ұста. Қолына біз кіріп, ушығып қайтқан. Атамыздың зайыбы Дәмеш әжеміз - Қараман еліндегі атақты байдың қызы. Ақылына көркі сай, ажарлы кісі еді дейді. Жиын-тойларда домбыра тартып, ән салатын, айтыстарға қатысып, бақ сынаған, мәнерлеп сөйлейтін келісті де өнерпаз кісі болыпты.
- Білетіндер анаңыз туралы аңыз қылып айтады екен.
- Анашым-ай, асылым-ай! 45 жасында Ташкентте көз жұмды ғой. Перизат еді. Аққұба жүзді, күлімсіреген аялы көздері ұшқын шашатын. Мейірімді еді. Әкеме қосыларда алдан қандай қиындық туарын сезе, біліп тұрып, мойнын қылыштың жүзіне төсеген ғой. Әнді қалай салатын сызылтып. Киім киісінен бүгінгі модельдерің шаң қабатындай, аса талғампаз, сәнқой болған. Сәбит Мұқанов айтады екен: "Коммунизмді көргілерің келсе, Дулатовтың үйіне барыңдар, Ғайнижамал жеңгейдің дастарқанын көріңдер" , деп. Мінезге бай, жаны сұлу бөлек жаратылыс еді, анашым! Сағынышыма орап қойып отырам мың мәрте! Ананы аңсауға қай жасың да кедергі емес екен, айналайындарым.
- Үйлену тойы сәнімен, мәнімен өтіпті ғой, шіркін.
- Қонақтардың көптігінен Омбы түбіндегі Куломзино стансасынан екі қабат үй жалдап, тойлаған екен. Кімдер қатысты дейсің ғой? Арасында М.Жұмабаев, С.Сейфуллин, Қ.Кемеңгеров болғанын ескерсек, мәртебенің биігі емес пе! Бүгінгі той иелері несімен мақтана алар екен деп ойлаймын кейде... Дастарқанның байлығы өтпелі де өшпелі нәрсе ғой.
- Әлекең, Ақаң, Жақаң десе, күллі қазақ жазбай танып, елең етіседі...
- Ұлтын сүйген ерекше жаратылыстар ғой, бұлар. Көксегені - бүгінгі тәуелсіздік емес пе еді. Олар бірін-бірі осылайша атап, сыйластық тінін үзбейтін. Кейде қанша пікір алуандығы туындап қалғанда да көңілдеріне кірбің түсіріп алмай-ақ, мәселенің мәніне сызат салмай, оң шешім қабылдайтын. Сондай көп сәттеріне куә болып, сезгендіктен де батыл бағалап отырған жайым бар. Халық сүйіспеншілігі шығар, әлгіндей атау-құрметпен еркелететін еді ардақтыларымды. Арғы жағы - Әлихан Бөкейханов, Ахмет Байтұрсынов, Міржақып Дулатов екендіктері бесенеден белгілі. Әкемнің ең алғашқы сәтті сапары 1904 жылы Омбыға түсіпті. Сонда Әлихан, Ахмет ағаларымен танысыпты. Бұрын көрмекке ынтық жүрек жарыла жаздап, қуанады ғой. Ол кісілердің саяси көзқарастары, ұстанған бағытының орыс революционерлерімен үндесіп, патша үкіметінің отаршылық саясатын әшкерелеуі, елді ұлт-азаттық көтеріліске үндеуі, жасырын ұйымдарға белсене қатысулары Міржақып әкемнің санасын оятып, зор ықпал еткені аян.
- "Қазақ" газетінсіз осы алыптардың толық саяси-ұлттық кескіндемесін айғақтау мүмкін емес қой...
- Осыған орайлас әкемнің елге жазған бір хаты еске түсіп отыр. Онда: "1913 жылдың бас кезінде мен Орынборға келдім, сондағы ғалым, жазушы, өзімнің ұстазым Ахмет Байтұрсыновқа барып сәлем бердім. Ұзақ кеңесіп, қазақ халқына арнап газет шығармақ болдық. Бұл пікірімізді Әлихан Бөкейханов ағамыз толық қолдады... Редакция құрамын, оның мүшелерін белгіледік. Шығарушы бас редакторы Ахмет Байтұрсынов, екінші редакторы мен болып, газетімізді "Қазақ" деп атап шығара бастадық", деп үлкен жаңалығымен бөліскен болатын.
- Ахмет атаның басқа бір өзгеше қырын байқағаныңыз бар ма, апа?
- Неге байқамайын. Бірнеше рет қабырғалас үйде көрші тұрғанымыз да бар. Ол кісі жұмыс жасап жатқанда, шешеміз аяғымызды санап басқызып қоятын. Әлдебір істен тыныстаған сәтте бөлмесінде әрлі-берлі жүргені еденнің сықырынан, баяулатып салған әнінен сезілетін. Домбырасын шертіп, қоңыр дауысымен жайлап қана "Елім-ай", "Екі жирен", "Қаракөз" әндерін сызылтатын. Біреу білер, біреу білмес, қазіргі "Қыз Жібек" операсында айтылып жүрген "Қаракөз" ариясы - Ахмет Байтұрсыновтың шығармасы ғой. Атам пианинода да, скрипкада да көсіліп ойнайтын. Жаратылыс дара бітімділерді осылайша жомарт жарылқайтын секілді.
- Әкеңіз өз ортасында асқан сыйлы болған кісі. Шет жағасын сол бір сәбилік кезде-ақ сезген шығарсыз.
- Бала көңілінен ешнәрсе тасаланбайды. Бір білетінім - қазақтың небір марқасқа азаматтары әкемді сағалап жүретін, ақыл-кеңес сұрайтын. Астанамыз Қызылордаға көшкенде жазушылардың көбі біздің үйге түсіп, аттанатын. Шымкенттен Жүсіпбек Аймауытов, Тәшкенттен Мұхтар Әуезов пен Мағжан Жұмабаев келіп, өздерінің жаңа шығармаларын талқыға салатын. "Жақаңның сынынан өтеміз, пікірін білгіміз келеді", деп әкемді көтеріп тастап отыратын. Сондай зиялылар бас қосқанда, шай ішіліп, дәм жасалатын қастерлі дөңгелек үстел әлі күнге біздің қолданысымыздан қалған жоқ. Ескінің көзі ғана емес, жаңаның үлгісіндей етіп, қадірлеп ұстаймыз оны.
- Апа, жақында ғана телеарнадан әкеңіздің сүйеніш қол таяғын ұстап отырып, өткеннен сыр суыртпақтадыңыз. Аппақ шашыңыз, мейірімді жүзіңіз, тарих тұңғиығынан жылтырағандай ақылды көзіңіз, тіпті азап пен қатыгездіктен қаймықпаған бар болмысыңыз - қазақ қызының қанына біткен қасиетін аңғартады... Имек сапты қол таяқ - әке аманаттаған бүгінгі тәуелсіздіктің тірегі, сүйеніші, негізі іспетті елестеп кеткенін қараңызшы!
- Жаным, бұл сөзіңе не қосайын! Менің жүрек сәулемнің себезгісі бүгінгі ұрпақтың жан-сарайын нұрландыра алса, осы ғұмырымды текке сүрмегендей сезінер едім-ау!
- Сіздің ғұмырыңыз өлшеусіз өнеге. Тағдыр өзіңізді өнегемен өрілген рухты адамдармен жақындастырып, араластырды. Солардың бірі сыйлы қайнағаңыз - Бауыржан Момышұлы емес пе?
- Біз, ерім Әбен екеуміз, Баукеңмен 1958-1970 жылдар арасында үзбей араласып тұрдық. Мені "төре келінім", "профессор келінім" деп атайтын. Бұрын басқа қайнағаларыма қазақша сәлем беріп көрмеген басым, Баукеңнің алдында әрқашан қолымды қусырып, иіліп тағзым ететін едім. Мүмкін ол кісінің әкеме деген ыстық пейілін сезгендіктен бе екен, әйтеуір, ықыласым ерекше болды. Өзі де: "Ескінің көзісің, асылдың сынығысың, Міржақып ағамның қызысың", деп, үзіліп отыратын, жарықтық. "Ал, қарағым, қарап жүруге болмайды, қолыңнан келгенше әкеңнің мұрасын толтыр, суреттерін, кітаптарын іздестір. Бәрі әлі керек болатынын ұмытпа", деп, көрегендікпен бағыт сілтейтін. Ақылды кісі ғой, айтқанын білдіртпей орындап жүр едім, әкем ақталғанда бай мұрасын мен жайып салмағанда, төрт құбыласы ашылмай, кемшін соғып жатар еді. Ақ тілеулі Баукем-ай! Міржақыпқа ыстық ықыласымен бір жығылған адам сондай-ақ болар. Ұлтқа деген сүйінішті ұлы жүрек тұлғаларды бөле-жара қаратқызбайтынын енді түсіндім. Жүз жылдық тойын да ел-жұрты сән-салтанатымен атап өткенін көріп-біліп отырмын. Елдік сынынан мүдірмеудің белгісі де бұл. Тәуелсіздіктің зор мүмкіндігі деп бағалаған жөн.
- Тағдырдың талай қиямет-қайымынан құрдымға кеткендей құр сүлдері қалса да рухы өшпей, өлшеулі ғұмырын өзгенің сәулелі жолына арнаған мәрт мінезділер сирек те болса ұшырасып қалады. Сондайлардың қатарына кімдерді жатқызар едіңіз?
- Зылиқа апайдың бейнесі санамды осқылап өткендей болды. Мағжанның зайыбын айтам. Апайды 1970 жылдардан танитын едім, 1989 жылдың ақпан айында қайтадан табысып, етене бола бастадым. Жазықсыз саяси қуғын-сүргінде жазаланғандардың жақындары мен ұрпақтарын "Жалын" журналының редакциясында жинады. Бізді соған Мардан Бәйділдаев басымызды қосып алып барған еді. Көлік үстінде Зылиқа апаммен көрістім. "Сен Гүлнәрсің ғой", деп, бетімнен сүйді. Жасы 96-дағы кісінің ұмытпағанына сүйсініп, қуанып қалдым. Әлі ширақ, көзі көріп, құлағы естиді, алжудан аман екен. Мағжандай жан жарын іздеп, сонау Карелияны шарлап, орманының аң-құсынан қорықпай, терең өзеннен тесік қайықпен жүзіп өтіп, аңсарымен табысқан қайран, қажырлы ананың алған бетінен қайтпайтын мақсаткерлігі кімге болсын өнеге. "Мағжанды орысша оқытқан сенің әкең", деп отырар еді, марқұм. Мағжан Жұмабаевтың өлеңдер жинағының алғашқы данасын зайыбына табыстауға мені де қатыстырып, сол жолы апаймен мәре-сәре қауышқанымызды қалай ұмытайын.
- Алыптардан да ағаттық кетеді дейді. Мүмкін ондай "ағаттықтардың" өзі тұтас халықтың мүддесін көздегендіктен жасалатын шығар, бәлкім. Ондайға кешірімді бола алдыңыз ба?
- Не көрмедік бұл пәниде! Не бір түсінбестік халге де душар болдық. Кімді жазғырарыңды білмейсің. Кінәлі өзің бе, өзге ме? Ажыратып көр. Бірақ әділдік - төреші бәріне. Мынандай жанымды қарыған жәйтті айтып берсем, ұрпақ дұрыс түсінер. Бұл мысалда ешкімді де тұқыртуға болмас... Заман ызғырығы да. Бас сауғалау емес, ұлтының келешек ырыздығы үшін жасалған "шартты" да шарасыз қадам деп ұғыңыздар...
Алматы паркінің бірінде күзгі жапырақты аяғыммен үйгіштеп, соның қызығына батып тұрғанымда, ту сыртымнан естілген: "Гүлнәр, сенбісің?" деген дауысқа жалт қарасам, алдымда Мұхтар Әуезов тұр екен. Ағаның ұсынған қолын алып сәлемдестім. Мұхтар аға баяғы бала кезімдегідей бетімнен сүймеді, оны көңіліме алғаным жоқ, бойжеткендерді сүймейтін болар деп ойладым. Көрмегеніме 5-6 жылдай уақыт өтіпті. Отызыншы жылдары ұсталып, түрмеде отырғанын білетін едім, босап шыққанын естіген емеспін. Өзінің сұрауы бойынша хал-жайымды аңқылдап айтып келемін. Бір кезде ол менің бетіме тура қарамастан қарлығыңқы, булыққан дауыспен жайлап қана: "Қарағым Гүлнәр, енді келешекте кездескенімізде бір-бірімізбен танитын кісілерше амандасып, сөйлеспейтін болайық", дегенін естігенімде, денеме суық су құйғандай, өне бойым мұздап, қалшылдап, шошып кетсем керек...
- Сол сөз жүрегіңізде өмір бойы шемен боп қатып қалды ма, әлде, жібіді ме екен?..
- Жібіген! Әттең, бірақ, ұлы жазушы дүниеден аттанып кеткен соң... Тірісінде өзі жібіткісі келген! Ұлының ұлылығы да иіле білінуінен көрінсе керек. Иә, есімде, қалай ұмытайын, 1947 жылдың жазы еді. Көше бойында бетпе-бет ұшырасып қалған Мұхтар ағамды елемегенсіп кетпек боп едім, сұңғыла кісі өзі тоқтатты. "Аз ғана кідір, кешір, жаным!" деді ол үні дірілдеп. "Кезінде басқа түскен пендешілік адамға не істетпейді, ауыздан шыққан сөз ұшқан құс тәрізді ұстай алмайсың. Өткенге салауат, сені көрмегелі талай жылдар өтті. Жақаңның, Гая (шешесі Ғайнижамал), Әлтайдың (інісі) арты қайырлы болсын, өзің аман бол, соңдарында қалған жалғыз көзісің ғой", деп көңіл айтты. Именіңкіреп, көздеріне қарасам, жас іркіліп қалыпты... Тағы да ескертемін, ұлы Мұхтар ағаны да түсінуге болады. Басына нақақтан үйірілген қара бұлттан қорғалақтауы табиғилық! Әбден жүнжіп, зәрезап болған бір байғұстың: "Мені қашан қамауға аласыңдар?" деп "үш қаріпке" қоңырау шалғанын да естігенбіз. Сол залым саясатпен сипатталатын заманнан не күтуге болар еді-ау!
- Қыстың долы желі соқса, тілім-тілім жүрегіңіз әлі күнге қақ айырылардай болатынын бір күңіреністі әңгімеңізде сыздықтатып жіберіп едіңіз.
- Иә, қысты күні дауылды жел соқса болғаны, есімнен кетпейтін бір қайғылы оқиға көз алдыма келе қалады. 1928 жылдың 29 желтоқсанында Қызылорда түні аласұрған адуынды желмен түндігін желпінтіп тұрды. Шырт ұйқыда жатқанбыз, есік-терезелерді қақырата соғып, "ашыңдар" деген айқайдан шошып ояндық. Есікті түнеп жатқан қонағымыз Мұртаза Рафиков (Халел Ғаббасовтың інісі) ашты. Үйге ОГПУ-дің қарулы кісілері сау етіп кіріп келді, шам жағылып, бәрімізді орнымыздан тұрғызды. "Киініңіз, сізді тұтқынға аламыз", деген қаһарлы дауысты естігенде он үштегі менің жүрегім езіліп кеткендей еді. Состиып, қалшиып тұрған папам бір мезетте некелі алтын балдағын қолынан суырып алып, мамамның саусағына кигізді. Басына төнген қауіпті елең қылмай аса сабырлы, байсалды қалпымен мұңайып жылап тұрған бізді жұбатып: "Жыламаңдар, тағдырдың тәлкегі адамды әлі талай қиын белестерден өткізеді, шыдап, берік болыңдар. Ал, Гүлнәрім, оқуды үзбе, мамаңды ренжітпе, жақсы адам бол!" деді де бәрімізді сүйіп, өзін айнала қоршаған алты адамның ортасында кете барды... Есік ашылғанда түнгі жел долданып, суырып тұр еді. Содан бері түнгі желден зәре-құтым қалмай дірілдеймін!
- Қаншама азапты жылдарыңыз әке туралы айтылмай келген ақиқатпен шерленіп, шөктірді десеңізші, апа!
- Біздің Сатыбалдиевтер отбасында өз басым төрт баланың анасы болғаннан бері өткен аумалы-төкпелі заманның ыңғайына қарап, іштегі сырды ашық шығара алмадым. Қырағы саясатқа тура келмейтін, атынан бүкіл қазақ баласы шошитын "Алаш" партиясы туралы, оның басты лидерлері кімдер болғаны, өз әкем М. Дулатов жайлы балаларыма да соңғы жылдарға дейін үй ішінде жақ ашпай келдім. Ең басты себебі, олардың ер жетіп, сана-сезімінің толысып өсуін күттім.
Жасыратыны жоқ, он үшке толғанымда "халық жауының" қызы атандым, жазықсыз басыма кінә тағып қудалау басталды. Таза көңіліме, адал пиғылыма, іс-әрекетіме сенімсіздік пен күдік туғызды. Басқан ізім мен сөйлеген сөзімді аңдып, бақылауға ілінгенімді сезіп, көңілім бей-жай болатын еді. Осындай қыр соңымнан қалмаған қырсықтар жаныма қатты бататын еді, еңсемді жаншып, опық жеген, булыға өксіген қапалы сәттерім жас жанымды жегідей жейтін.
Есейгенде де еңсемді езгілемеді ме! Жұрт қатарлы сүйікті әкемнің атын атап, еске алып, ашық айту деген шаттық сезім менің пешенеме жазылмапты. Сайрап кететін қызыл тіл күрмеулі, алдым қазылған ордай боп жаным түршігетін. Көңілде сақталған қорғасындай зілді ойлар, қамыққан күндерім мазамды кетіретін. Кейбір кездерде өз-өзімнен шошып, сабама түсе алмайтынмын. Бұл сұмдық Сталин заманынан қалыптасып қалған, миымызға әбден сіңген дерт іспетті қорқыныш болып осы мезгілге дейін сол құқайдан арыла алмай келеміз.
Сөйтіп, кеңестік кезең тұсында мәңгүрт болуға аз-ақ қалдық қой. Енді іске сәт, тәуекел деп, әлі есім барда, ұмытшақтық меңдемей тұрғанда балаларым көрмеген, тек сақталып қалған суреттерінен ғана аталары мен әжелерінің қандай кісілер екенін таныстырып жазып кетуді парыз көрген едім. Сол ойларымның үдесінен шықтым деп те ойлаймын. "Шындық шырағы" атты екі томдық кітабым оқырмандар қолында. Алаш арыстары туралы еңбегім де аяқталып қалды. Осылайша ұрпаққа ұлғатты өнеге тастауға кәрі басымды иіп, еңбек етіп жүрген жайым бар.
- Әкеңіздің мінез-құлқы кейінгілерге таңсық секілді... Бүге-шігесін білгісі келеді.
- Әкем барынша ақкөңіл, ашық-жарқын, жайдары мінезді, өте балажан, көңілшек те болатын. Сонымен қатар, бірбеткей, басынан ретсіз сөз асырмайтын қатаң мінезді, ашу қысқанда түсі бозарып, қабағы түйіліп, рай бермей қоятын. Бірақ, оғаш сөзге бармайтын, ашуы тез тарқайтын. Менмендігі жоқ, өзін өте қарапайым ұстайтын, көңілді отырып әңгімелесетін, кісілерді шыдаммен үнсіз тыңдай алатын. Талғаммен сәнді киінетін. Тазалықты қатты ұстанатын. Ал саяткерлігі өз алдына қызғылықты әңгіме дер едім.
- Әкеңіздің ақталуы да оңайлыққа соқпағаны мәлім. Алдыңғы лектен ысырылып, оқшауланып, шегеріле берді. Өзіңіздің тегеурінді ықпалыңыздың әсері байқалмай қалмады, әрине.
- Әкем Міржақыптың көзімнің тірісінде ақталғанын көруді Алладан жалбарына тілеп, мақсат еттім. Сол тілекпен уақытты зая жібермей, нақты ізденіп бақтым. Тәуекелге бел буып, 1988 жылдың наурызында СОКП Орталық Комитетінің жанындағы саяси қуғын-сүргінге ұшырағандардың ісін қарайтын комиссияға М. Дулатовтың қызы боламын деп арыз жаздым. Мәскеу бұл арызымды Қазақстанның қарауына жіберіпті. Қазан айында Қазақ КСР Прокуратурасынан хат алдым. Онда әкеңіздің ісі қайтадан қаралып, тексерілу үшін Жоғарғы Сотқа жіберілді делінген.
- Одан әрі қанша күттіңіз?
- Зарықтырған шешімнің шыққанын 6 қарашада естідім. Қонақта отыр едім, құлағыма сыбырлап, ғалым інім Сейітбек Нұрханов айтты. Күйеу баласы Жоғарғы Сотта істейтін еді, естігенін жасырын сездірткен түрі ғой. Әлі жария болмаған құжатты айғақтаудан сескенген түрі де. Отыра алсамшы орнымда. Тынысым тарылып, миым шаққандай әбігерге түстім де, атақты ғалым Мекемтас Мырзахметов қайныма: "Үйге апарып салшы" деп өтініш айттым. 9 қабаттан лифтімен түсу бір жылға созылғандай болған шығар. Аяғым сыртқа тиген бетте-ақ дауыс салып, жылағанымды еміс-еміс білем. Мекемтас аң-таң. "4 қарашада әкем ақталыпты!" дегенімде, ол да жаны қалмай қуанып, еңкілдеп құшағына басты. Көшеге шықсақ, қар аралас жаңбыр құйып тұр екен. Елемеппін, табиғаттың меніменен қоса жылағанын: "Әке-ау! Дәл қызыңның туған күнінде аппақ та кіршіксіз атыңды мәңгілікке әйгіледің-ау! " деп әйдә келіп аңырайын, боздап...
- Міржақыптың елімен қауышуы қандай қуанышты болса, Карелия жерінде жатқан мүрдесінің туған жері Торғайға қайта табысталуы да тәуелсіз Қазақстан тарихындағы ақтаңдақтарды толтырудың нақты мысалы ретінде қарастырылып жүр ғой қазір.
- Дұрыс айтасың, жаным! Өзің де, анау Марат Әбсемет балам да басы-қасында болдыңдар. Бабаларыңның рухына жасаған еңбектеріңе разымын. Басына кесене тұрғызылды, мұражайы бар. Бірақ елді мекеннің құты қашып, ыдырап, азын-аулақ отбасы қалған екен. Сонда да Міржақып кесенесінің қарақшысындай болып, сол жерден табан аудармай отырған ауыл тұрғындарына ақ басымды иіп, алғыс айтамын. Жангелдин ауданының орталығында Ақаң мен Жақаңның әдеби-мемориалдық мұражайы бар, республика бойынша бірнеше мектептер мен көшелерге аттары берілді. Шүкір, қос арыс атаусыз қалып отырған жоқ. Әкемнің 125 жылдығы да хал-қадерінше мерекеленіп жатыр.
- Міржақып ақталғаннан кейін шығармаларын жинастырып, бастыруға белсене кіріскеніңізді білеміз. Нәтижелі жұмыс жасалды. Бес томдығының өзі рухани қайнар бұлақ іспетті. Тағы қандай ойыңыз бар?
- Қазір әкемнің еңбектерінің біразы жинақталып, жүйеленіп, оқырмандарына жол тартты. Әйтсе де өз елімізден тысқары ірі шаһарлардағы мұрағаттарда Дулатовқа қатысты, өмірі мен қызметі, шығармашылығы турасында айтам, әлі де тың деректер жатқанына имандай сенем. Сол жағы бір бүйрегімнен кетпейді. Шіркін-ай, арнаулы экспедиция құрып жіберіп, іздестіру, нақтылау, жинастыру жұмыстарын қолға алса ғой.
Ал ақталғаннан кейін іле өзім іздестіріп тапқан дүниелерінің өзі бір төбе еді. "Болат жүрек" өлеңі, Сұлтанбек Әбеуұлына (С. Мұқановтың "Мөлдір махаббат" романының кейіпкері) арналып 1927 жылы жазылған үш шумақ өлеңі, Қараш Жүсіпбекұлына арнап 1931-1932 жылдары Соловкиде жазған өлеңі, 1922-1923 жылдары Орынборда жастарды құттықтау жыры, т.б. еңбектері сондай сапалы санатқа жатады. Жаңа ескерттім ғой, әкемнің мол мұрасы түгелімен жиыстырылып біткен жоқ. Келешек еншісіндегі міндеттер екені түсінікті. Жастарға сенім артам!
- Тарих тылсымынан жеткен әкеңіздің шығармаларына деген қызығушылық әр жүректі кернеп тұрғанда, жасыратын несі бар, ақталу "науқанына" үлес қосып қалуға ынтығушылардың жарыса шыққанын білеміз. Ауыс-түйіс пікірлердің айтылып қалғанынан да хабардармыз. Сізге де жеңіл тимеген шығар?
- Әр қаламгердің немесе қатардағы тілшінің ақталуға атойлаған көңіл-күйін түсінемін, әрине. Бұрыс ойдан ада, дұрыс жазғысы келеді. Дегенмен, тарихи жәдігерлер аса сақтықты қажет етеді. Соған біреудің сабыры жетсе, екіншісін "жаңашылдық" буы бөстіріп жібереді. Қалайда, Дулатов туралы шапшаң айтып қалғысы келеді. Әсіре пайым сондай өзеуреуден шығады. Еліміздің көптеген баспасөзін індете оқып, әкеме қатысты әрбір сөйлемді сүзгіден өткізіп отырған маған, солардың кейбірі көңіліме қылау түсіріп, кәдімгідей түңілдіріп тастайтын. Асқынған аптықпаның алдын алғым келіп, "Жазғандарымызға жауапты қарайық, ағайындар!" деп мақала жазуыма тура келді. Фактіге сүйеніп сынадым. Мүкіс кеткендердің аты-жөнін дардай жазушылығы мен ғалымдығына қарамай, беттерін қайырып тастадым. Дәл қазір олар туралы дақпырттап қайтемін. Әлі де болсын ескертерім, Дулатов хақында жазылған, жазыла береді, тың соқпақтар ашылады, айналайындарым, айтқандарың мен жазғандарың айна-қатесіз айбынданып жатсыншы!
- Бүгінгілердің кейбірі әлгіндей ретсіз бүгежіктеп жатса, асыл бабамыз Міржақып келешектегіні дәл өлшеммен болжай білгеніне енді таңданбасқа шарамыз жоқ. Басқасын былай қойғанда, бір ғана тұжырымына - ұлы Абай туралы көрегендікпен жазғанына тәнтіміз.
- Иә, оқиыншы мына "Абай" атты екінші мақаласынан бір үзінді: "... Абайдың өлген күнінен қанша алыстасақ, рухына сонша жақындармыз. Үнемі бұл күйде тұрмас, халық ағарар, өнер-білімге қанар, сол күндерде Абай құрметі күннен-күнге артылар. "Бірінші ақынымыз" деп қабіріне халқы жиі-жиі зиярат етер, халық пен Абай арасы күшті махаббатпен жалғасар. Ол күндерді біз көрмеспіз, бірақ біздің рухымыз сезер, қуанар..."
Көріпкел сөз осы емес пе? Ұлы Абайдың биыл 165 жылдығы Семей өңірінде тойланды. Әкемнің сөзінің құпталғанының жарқын айғағын сол жиын тағы дәлелдеп берді емес пе? Ойшылды ойшыл тап басып тануының анық мысалы шығар?
- Апа, жан жарыңыз Әбен Сатыбалдиевті қазақ халқы жақсы біліп, қадірлейді. Ол кісі туралы өз аузыңыздан бір лебіз естісек...
- Әбенім қырық жылдан артық мерзім аралығында қаламымен туған халқының бақытына, мәдениетіне қызметін аямаған азамат. Журналистік салаға 1939 жылы келген ол "Оңтүстік Қазақстан", "Социалистік Қазақстан", "Қазақ әдебиеті" газеттерінде, "Ара" журналында жауапты қызметтер атқарған. Әбен көркем әдебиетпен айналысып, бірнеше шығармалар жазып қалдырды. "Ақмарал" повесі және басқа әңгімелері қазақ прозасына қосқан үлесі дерлік.
Ғылыми еңбегін қорыта келіп, "Рухани қазына" монографиясына айналдырып, ол "Жазушы" баспасынан екі рет жарық көрді. Оның Міржақыптың күйеу баласы болуы себепті нақақтан айып тағылып, қуғын-сүргінді басынан кешіргені жұртқа мәлім. Сондықтан Әбен прозадан көркем аудармашылық өнеріне ауысуға амалсыз мәжбүр болды. Шебер тәржімеші орыс классиктерінің талай романын қазақша сөйлетті. Атап айтсам, Б. Полевойдың "Нағыз адам туралы аңыз", Е. Мальцевтің "Шын жүректен", Ф. Гладковтың "Балалық шақ туралы повесть" туындылары мен Марк Твен әңгімелері, И. Гончаровтың "Жар" романының өзі неге тұрады!
Әбен өмірінің алты жылында халқымыздың тарихында тұңғыш шыға бастаған Қазақ Совет энциклопедиясы бас редакторының бірінші орынбасары болуымен қатар, Бас редакция жанындағы терминологиялық комиссияның төрағасы ретінде терең білімдарлығын көрсете білді. Шүкір, Әбеннің тағылымды өмірі бүгінгі тәрбиелі немере, шөберелерімен жалғасын тауып жатқандай.
- Мирзоянға хат жазып, қабылдауында болуыңыздың өзі қайраттанып кетсе, әділдік туын қолдан бермейтін қазақ қызының қасиетін айқындайтын күшті рухтыға тән бірбеткей мінез ғой, апа!
- Ширыққан жанға тосқауыл жоқ шығар. Шамырқанып, шытырлап-ақ кетесің. Және де "халық жауының қызы" деген қара бұлт төбеңнен үйіріліп тұрып алса, өксік өмірдің құны бес-ақ тиын боп кететінін несіне жасырайын. 1933 жылдың қоңыр күзі болатын. Әулиеатадан Алматыға келіп, крайкомның бірінші хатшысы Л.Мирзоянға арыз жазып, өз басымның күйбелең жағдайын шешіп алуға көмектесуін өтіндім. Жазған арызымда аты-жөнімді, туған жылымды, кімнің қызы екендігімді, өз елімде оқуға мүмкіндік берілмеуі, жұмысқа орналассам фамилиямнан кім екенімді біліп шығарылатынымды айта келе: "Әділдік деген бола ма? Қашанғы қудалауда жүремін? Менің қандай жазығым бар?" деп, өзінің тиісті көмек көрсетуін өтіндім. Күтпеп едім, қабылдауына шақыртыпты...
Мирзоян орнынан тұрып, кабинетінде ерсілі-қарсылы үндемей, аз ғана жүрді. Мен де көз айырмай қарап отырмын. Бір кезде: "Ну, девочка!" деп сөйлеп кетті. "Арызыңмен таныстым, әрине, сенің ешқандай жазығың жоқ, әкең үшін сені қаралаудың жөні келмейді. Енді оқығың келсе жол ашық, қазір барып қалаған институтыңа документтеріңді өткіз, өзім жолдама беремін", дегенін естігенде, бетім ду етіп, булыға жылап жіберіппін. Осылайша жолымның ашылғаны бар... Бәрібір тағдыр қамыты аяусыз сығып, ғұмыр бойы демімді өшірердей болғанда, өршелене түстім өмірге! Өршелену - өртке тастағанда да жандырмайды екен! Әлі күнге жанбай келем, міне, жаным! Өмір мені ызғырығымен қақтап келді. Енді ғана ғой, мейірімімен елеп-ескере бастағаны... Мүмкін, жұмақта мәңгілікке жылынармын!.. Мен марапат, сөлкебайлардан ада да таза адаммын. Дәметпеймін де. Әкем мен анам рухы алдында пендешілікпен төмендемей, өр күйімде өткім келеді...
- Сосновец стансасындағы лазаретте 1935 жылдың 5 қазанында, таңғы сағат 5-те демі үзілген Міржақып Дулатовтың өлім актісімен қоса тұтынған заттарын, киім-кешегін НКВД-нің Алматыдағы сіздің атыңызға салып жіберуі әлі күнге таңданыс туғызады. Елу жасқа бір ай, жиырма күн жетпей, халқым деп өмірін қиған асыл боздаққа деген бұл құрметтің тегін жасалмағаны кейін белгілі болды ғой.
- Әкемді арулап көмген. Кез келген тұтқынға көрсетілмейтін құрмет. Сүйегі белгісіз сайда қалғандары қаншама? Сосновецте бірге жазасын өтеген алаш қайраткерлерінің бірі Мырзағазы Есполовтың хатынан білгеніміз: "Жақаңды жерлеу үшін үлкен қызмет көрсеткен өзімен жұмыс жасаған лазареттің дәрігерлері мен Жақаңның қолынан емделген жергілікті тұрғындар поселкенің зиратына қою үшін НКВД-дан рұқсат алыпты. Сөйтіп, белгілі жерге қолымыздан арулап қойдық. Зират басында құран қайырған белгілі татар жазушысы Махмұд Бұдайли еді".
Таңғаларлық ғажап нәрсе - қайсысы тұтқынның заттарын үйіне, туыстарына жібергенін кім естіп, кім көрген? Менің әкемнің ұрпақтарына сондай мүмкіндік жасалды. Көп кешікпей қолымызға тиді. Тұтынған, иісі сіңген киім-кешегін алғанымызда көңіл шіркін босап, жылағанымызды ұмытқаным жоқ.
Біздің қолымызға тиген бір дәптердің жөні бөлек еді. Халқына рухани байлық болардай, ғылымға қосқан үлесі, ол - үш тілде бірдей қатырып жазып кеткен түрік-қазақ-орыс сөздігі. Дәптер беттерінде көк сия қаламмен толтырған әріптер өрнегі көз тартарлықтай әдемі, бұл қолтаңбасын архивімнен әлі шығарғаным жоқ. Басқа заттарды мамам өз еркімен ағайындарға үлестірген еді, менің ондай шаруаға кірісе бермейтін кезім.
- Жан апа, жүрегіңізге артық салмақ сала беріп қайтемін. Болар іс болды. Дулатов салтанат құрды. Қазір сізден асқан бақытты ана жоқтай көрінеді маған!
- Бауырым-ау! Бақыт деген ұлы ұғым барша қазақ еліне жұғысты болса екен! Тәуелсіздіктің өзі - бақыт! Әкем армандаған бақыт! Баянды болсын бағымыз! Тағы бір сөз қосайыншы. Әкем : "Қай елдің баспасөзі мықты, сол елдің болашағы зор", деп ұрандатқан екен. "Егеменіме" қарап, елімнің ертеңіне ұйып отырамын, жаным!"
... Алатаудың басында алажаздай қар жатпай ма! Бауыры сыңсыған ну ағаш. Гүлнәр апамның аппақ шашына қараймын да, сүйсінемін. Ақылды, тұңғиық көзіне үңілсем - жас бостандықтың жанартауы атқылағандай керемет әсерге бөленіп кетем! 95-тің шыңындағы, Апа, маңайыңызға көрік боп, құт-береке, үміт шашып жүре беріңізші!
Әңгімелескен Қайсар ӘЛІМ.
Суретте: Гүлнәр Міржақыпқызы (ортада)90 жасқа толған тойында. Алматы, 2005 ж.
«Егемен Қазақстан» газеті