Азаттық аңсағандар
1986 жылғы желтоқсан көтерілісі бір күнде пайда бола салған дүмпу емес. Оның алдында, әріде тоталитарлық кеңес жүйесінің өзінде ағысқа қарсы жасырын жұмыс істеген жастар қозғалыстары мен жеке дара жастар да қазақ елінің азаттығы жолында әрекет етті.
Олардың көбісі әлеуметтік, экономикалық, ұлттық және саяси мақсаттардың ішінде КСРО-дан бөліну міндетін алға қойды. Аталған ұйымдардың барлығының арасына өз тыңшыларын жіберіп, Мемлекеттік Қауіпсіздік комитетінің әккі жандайшаптары оларды лезде, оп-оңай «тізе бүктірді». Осы уақыттарда мұндай жастар ұйымдарының саны республикада жиырмадан асқан. Олар туралы және қазақтың қоғамдық ой-санасын қозғауға күш салған жастар турасында, қүрылған жылдарына қарай рет-ретімен қолға түскен деректер негізінде барлығын қамти алмасақ та, әрбіріне жеке-жеке тоқталып өтуді парыз санадық.
1986 жылғы желтоқсан көтерілісі бір күнде пайда бола салған дүмпу емес. Оның алдында, әріде тоталитарлық кеңес жүйесінің өзінде ағысқа қарсы жасырын жұмыс істеген жастар қозғалыстары мен жеке дара жастар да қазақ елінің азаттығы жолында әрекет етті.
Олардың көбісі әлеуметтік, экономикалық, ұлттық және саяси мақсаттардың ішінде КСРО-дан бөліну міндетін алға қойды. Аталған ұйымдардың барлығының арасына өз тыңшыларын жіберіп, Мемлекеттік Қауіпсіздік комитетінің әккі жандайшаптары оларды лезде, оп-оңай «тізе бүктірді». Осы уақыттарда мұндай жастар ұйымдарының саны республикада жиырмадан асқан. Олар туралы және қазақтың қоғамдық ой-санасын қозғауға күш салған жастар турасында, қүрылған жылдарына қарай рет-ретімен қолға түскен деректер негізінде барлығын қамти алмасақ та, әрбіріне жеке-жеке тоқталып өтуді парыз санадық.
«Жас тұлпар» орталық тыңшыларын ұйқысынан оятты
Қазақтың жас ұлт зиялылары бір ұйымның төңірегінде топтасып әрі жекелей жұмыстарын Қазақстанда ғана емес, қылышынан қан тамған орталық - Мәскеудің өзінде жүргізгендігіне «Жас тұлпар» ұлттық-демократиялық бейресми ұйымы дәлел. 1960 жылдары Мәскеудің маңдайалды жоғары оқу орындарында оқып қана қоймай, ұлт мәселесінде саяси белсенділік танытқан бір шоғыр қазақ жастары «Жас тұлпар» ұйымын құрды. Жастардың бұл бірлестігін ұйымдастырушылар Мұрат Әуезов, Болатхан Тайжан және де Алтай Қадыржанов болды. Олардың айтуынша, «Жас тұлпар» ұйымы бастапқыда мыңға жуық студенттерді біріктірсе, кейіннен ол географиялық жағынан да кеңейе келе Ленинград, Киев, Одесса, Рига қалаларында қанатын кеңге жайды. Ал Қазақстанның өзінде Алматы, Павлодар, Ақмола және Шымкент сынды аймақтарда да ұйымдастырылып, Қарағанды қаласында «Жас қазақ» және Семей қаласында «Тайшұбар» деген аттармен жұмыс істеді.
«Жас тұлпар» ұйымының мақсат-мұраты не еді? Енді осы сұраққа жауап іздеп көрелік. Мәскеуде білім ала жүріп қазақ жастарының байқағаны, өз елінің қатардан қалып бара жатқаны еді. Бұл, әсіресе, әрине ұлттық мәселе тұрғысынан дамуда, ана тілінің өркен жая алмауында, ата салт-дәстүрін дамыту мәселесінде анық байқалды. Сондықтан олар осы олқылықтың орнын толтыруды өздерінің азаматтық парызы деп санады.
Кеңестік биліктің қызыл коммунистері «Жас тұлпар» ұйымының соңына түсіп жүріп, оларды тарқатып тынғанымен, мыңдаған қазақ жастарының санасында маздап жанған ұлт-азаттық идеясын өшіре алмады.
Осы жұрт Махметті біле ме екен?
Жоғарыда айтып кеткендей жасырын саяси партиялармен қатар жекелеген жас азаматтар да астыртын іс-қимылға көшті. Сондай саяси лидерлердің бірі - Махмет Құлмағамбетов еді. Ол елдегі жүргізіліп жатқан мемлекеттің саясатына өзінің қарсылығын ашық білдірді. Махмет Құлмағамбетов 1962 жылы Қостанайдың Рудный қаласында тұтқындалып, 58-баппен 10 жылға сотталады. Махмет бостандыққа шыққаннан кейін Сібірдің газ тарту кұрлысында еңбек етеді, кейін шетелге шығып кетуге мүмкіндік алып, Кеңестер одағының басты жауы Американың «Азаттық» радиосында қызмет етіп, кеңестік коммунистік қоғамды қатты сынға алған материалдар беріп отырды.
Осы ретте айта кетерлігі, сексенінші жылдары кеңестік жүйеге деген наразылығы іште қыз-қыз қайнап жүрген қазақ интеллегенттері ашық күреске бармаса да, өз саласында халыққа қажетті деген істерді тындыруға тырысты. Айталық, жоғары билікте жүрсе де Өзбекәлі Жәнібеков қазақтың рухани дүниесін түгелдеуде біршама жұмыстар атқарды. Өзінің сенімді әрі озық ойлы әріптестерімен бірге 1988 жылы Қазақстан Компартиясы Орталық Комитетінің шешімімен жазықсыз отыз жетінші жылдар репрессиясының құрбандары болған ұлтымыздың біртуар арыстары, Алаш қозғалысының көсемдері А.Байтұрсынов, М.Дулатов, М.Жұмабаев, Ш.Құдайбердиев, Ж.Аймауытовтарды алдымен саяси жағынан, кейінірек азаматтық жағынан ақталуларына үлкен ықпал етті. Бұл қылышынан қан тамып тұрған жүйені мойындатып, ұлы тұлғаларды халқының рухани айналымына қайта қосу айтарлықтай жаңалық әрі жанқиярлық еңбектің нәтижесі еді.
Дегенмен қазақ зиялыларының ішінен есімі Хельсинкидегі саяси тұтқындар тізіміне кірген екі қазақтың бірі - Махмет Құлмағамбетов болса, екіншісі - жиырма үш жасында саяси диссидент атанған Хасен Қожа Ахмет.
Жиырма үш жасар диссидент - Хасен Қожа-Ахмет
Жетпісінші жылдардағы Қазақстандағы диссиденттік бас көтерулердің көш басында жиырма үш жасар саяси күрескер Хасен Қожа-Ахмет тұрды. Оның өзінің әріптестерінен айырмашылығы тайсалмағандығында, жүрекжұтқандығында және ашық күресті таңдағандығында еді. Алматы облысының Есік қаласында тұрып, еңбек еткен ол 1975 жылдың күзі мен 1977 жылдың көкек айларында жеке өзі өкіметке қарсы үнпарақтар шығарумен айналысты. Кеңес Одағы мен КОКП-да орын алып отырған ұлттарды кемсітушілік саясатын әшкерлейтін 670 дана мақала мен үнпарақ таратады. 1979 жылы көкек айында дайын тұрған үнпарақтарын тарату үшін Алматыға келіп, мал дәрігерлік институтының студенттеріне таратып жатқан сәтіне МҚК қызметкерлері оны тұтқынға алады. Сөйтіп, ол «кеңестік мемлекеттік және қоғамдық құрылысқа тіл тигізгені үшін» Алматы облыстық сотының шешімімен 1977 жылы 13 қарашасында Қазақ ССР Қылмыстық істер Кодексінің 170-171-бабы бойынша екі жылға бас бостандығынан айырылады. Ал 1986 жылы әйгілі Желтоқсан оқиғасына қатысты деген айыппен Қазақ КСР Қылмыстық істер Кодексінің 60 және 65-бабы бойынша тағы да 1987 жылы 22 сәуірде төрт жылға сотталды. Ал алғаш рет сотталған Хасен Қожа-Ахметтің есімі 1977 жылы Хельсинкидегі саяси тұтқындар тізіміне кірді.
Қазір екінің бірінен кешегі мен бүгінгі өміріміз туралы түрлі сын пікірлерді естуге болады. Сол себептен де «қалың ұйқыда жатқан ұлттық сана-сезімді соңғы бірер жыл оятты» деген кесіп-пішкен пікір жиі айтылады. Ал шындыққа жүгінсек, халық қайта құруға дейін де шырылдап, өз үнін айғақтауға ұмтылған екен. Соның жарқын бір дәлелі - Хасен Қожа-Ахметтің өмірі. Жап-жас жігіттің атқарған іс-әрекеттерінің бәрі ұлттық намыспен бірге тұтасып жатыр.
Иә, ақынжанды әрі сазгер азаматты саясаткер еткен халқының бодандықта болғаны еді. Нәтижесінде бейбіт заманда саяси көзқарасы үшін екі рет сотталып, жастық өмірінің ең қызықты сәттерін түрмеде өткізуге тура келді. Қылышынан қан тамған жетпісінші жылдары өзінің әлеуметтік теңсіздікке деген көзқарасын батыл айтып, билік жүйесін айыптап, айтқанынан қайтпағаны үшін түрмеге айдалып кете барған бар-жоғы 23 жасар жігіттің ар тазалығы мен өз ұлтына деген сүйіспеншілігіне қайран қаласың.
Әйгілі 1986 жылдың ызғарлы желтоқсанында да Ұлттық Қауіпсіздік комитетінің қара тізімі бойынша Хасен алаңға шыққаны үшін бұрынғы айыбы алдына көлденең тартылып, тағы да 4 жылға сотталып кете барды. Ол өзі «істі» боп кетсе де саяси көзіқарақтылығын алға ұстап, алаңға шыққан қаншама жасты қанды соққы мен түнек түрмеден құтқарды.
Бірақ тоталитарлық режим жас демократ Хасенмен санаспай тұра алмады. Оның түрмеде отырып жазған (өкімет өтінішімен) Желтоқсан жайлы саяси көзқарасы өзін де, өзі сияқты жазықсыз айыптыларды да бостандыққа шығарды. «Желтоқсан» ұлттық-демократиялық партиясының жетекшісі ретінде ол Желтоқсанның жүзінші тұтқынын бостандыққа шығару үшін күрес жүргізді.
Б.ТӨЛЕПБЕРГЕН
aikyn.kz