Түсінбестіктің төркіні неде?
Соңғы кездері «Қытай экспансиясы Қазақстанға қауіп төндіруде» деген сыңайлы пікірлер бұқаралық ақпарат құралдарында жиі айтылатын болды. Бұрын да мұндай пікірді еститінбіз, бірақ анда-санда бір еститіндіктен бе, оған онша көңіл бөле қоймайтын едік. Тіпті осы соңғы кезде бұрын қазақ газеттері ғана сөз ететін осынау тақырыпқа орыстілді басылымдар да ой толғай бастапты. Олай болса, жұртты ерекше елеңдетіп отырған тақырыпқа біз де өз білім-білігіміз деңгейінде шолу жасап, бас тақырыпқа алынған сұраққа «иә», «жоқ» және «не істеу керек?» деген ретпен жауап беріп көрейік. Сонымен ...
Иә
Соңғы кездері «Қытай экспансиясы Қазақстанға қауіп төндіруде» деген сыңайлы пікірлер бұқаралық ақпарат құралдарында жиі айтылатын болды. Бұрын да мұндай пікірді еститінбіз, бірақ анда-санда бір еститіндіктен бе, оған онша көңіл бөле қоймайтын едік. Тіпті осы соңғы кезде бұрын қазақ газеттері ғана сөз ететін осынау тақырыпқа орыстілді басылымдар да ой толғай бастапты. Олай болса, жұртты ерекше елеңдетіп отырған тақырыпқа біз де өз білім-білігіміз деңгейінде шолу жасап, бас тақырыпқа алынған сұраққа «иә», «жоқ» және «не істеу керек?» деген ретпен жауап беріп көрейік. Сонымен ...
Иә
Жұртшылықтың алаңдайтындай реті бар. Әлемді түгел «жаулауға» бет бұрған Қытай экономикасы Қазақстанда да қомақты үлеске ие. Айталық, елімізде өндірілетін жалпы мұнайдың 33 пайызы - Қытай инвесторларына тиесілі. Бұл - Қазақстанның есебіндегі «шығыс» бөлігіне қатысты мәлімет. Жалпы, Қытайға экспортталатын Қазақстан тауарының құны 17,5 миллиард долларды құрайды. Ал импорттайтынымыз - 27,6 миллиард доллардың тауары. Осы мәліметтерге қарағанда, Қытай - бізден «мол алып» қана тұрған жоқ, бізге «мол беріп» те тұрған мемлекет. Қазақстанның экспорт-импорт тауар айналымында Қытай ең мол үлесті иемденетін әріптесіміз. Десек те экспорт-импорт арасындағы қалдық (сальдо) Қазақстан үшін пайдалы болмай тұр. Өйткені 10,1 миллиард доллар валютамыз Қытайдан алатын экспорттық түсімнен артық кетеді. Бұл бұл ма, таяу болашақта Қытайдың бізден алатыны тіпті өсе түспек. Қазір цистерналап өткізіп жатқан мұнайымыз бен газымыз енді көп ұзамай тау өзені сияқты кең арнамен ағатын болады. Оған келешекте Қытай пайдаланатын атом электр стансаларының қырық пайыз отынын тағы Қазақстан береді. Не керек, Қытай бізден көп алып жатыр. Көп беріп те жатыр. Бірақ экспансиясы деп атайтындай ештеңе жоқ секілді. Біздің экономикаға құйылған Қытай инвестициясы Италия инвестициясынан да аз. Жалпы алғанда, егер осыдан 20 жыл бұрынғы жағдайымызға қарайтын болсақ, сонымен салыстырғанда Қытайдың Қазақстанға енуі бірнеше еселенген мөлшерде өскен. Рыноктарымыз түгелдей дерлік Қытай тауарына сықасып тұр. Демек, алаң білдірушілер де «жел тұрмаса, шөптің басы қимылдамайды» дегендей, көзбен көргенді айтып жатыр.
Жоқ
Жалпы алғанда, Қытай-Қазақстан арасындағы әріптестік қарым-қатынасқа сауатты тұрғыдан оң баға беруге болады. Бұл - «Қытай экспансиясы Қазақстанға қауіпті емес» деген сөз. Біріншіден, егер ол қауіпті көрінсе, бірінші болып айтуға тиісті жақ - Үкімет. Ол үнсіз. Тіпті алыс-берісті ұлғайтуға ниетті. Екіншіден, осындай наразылық АҚШ, Еуроодақ, Ресей секілді алпауыттардың лауазымды тұлғалары тарапынан білдірілуі тиіс. Өйткені шикізаттық қойма іспетті Қазақстанда аталған аймақтардың бәрінің де мүддесі шоғырланған. Солай бола тұрса да, Қытай көп алып кетті деген сөзді не АҚШ, не Еуроодақ айта қойған жоқ. Ол ол ма, Ресей федерациясы тарапынан да мұндай наразылық естілмей тұр. Керісінше, Ресей федерациясы Қытай өздеріне де экспансиялап инвестиция құя түссе екен дейді. Бұдан шығатын қорытынды түптеп келгенде, Қазақстанда Қытай экспансиясының орын алып тұрғанын негізгі мүдделі жақтардың өзі елеңдейтіндей дәрежеде емес деп білетіндігі.
Иә, ғылыми көзбен қараған адамға Қытай экспансиясы дейтін ұғым алаңдарлық қауіпті мәселе емес. Әрі-беріден соң «экспансия» дегеннің өзі байқалмайды. Мәселен, бізге инвестицияны ең көп құйған мемлекет - Германия. Бірақ немістер экспансиясы туралы сөз қозғалмайды. Екінші орында - АҚШ инвестициясы. Осыған қарап «Қазақстанға АҚШ экспансиясы қауіп төндіруде» деген дауысты және естімедік. АҚШ-қа басты қарсыластар - Ресей мен Қытай бірдеңе дер еді ғой, бірақ қытайлар мүлде үнсіз. Ендеше, экономика ғылымындағы бір ақиқат жекелеген мемлекеттердің келесі бір мемлекеттерге инвестиция құюы экспансия деп қарастырмайтынын алға тартқан жөн. Иә, мемлекеттер, кәсіпкерлер келісімшарттар бойынша қалаған мемлекеттерге, қалаған салаларға ашық нарықтық экономика жағдайында инвестиция құя алады. Бұл арада өзгеше мақсат болуы мүмкін емес. Көзделетіні - тек қана екіжақты тиімділік. Демек, «Ұлы Жібек жолын» жаңа заманға сай жандандыруды бірінші болып қолға алғанда тәуелсіз Қазақстан Республикасының тұңғыш Президенті екіжақты және көпжақты тиімділікті күні бұрын болжаған, сол болжам бойынша атқарылуға тиісті жұмыстар кезең-кезеңімен жүзеге асуда деп ойлау керек. Бұл - Президент Н.Назарбаевтың көптарапты сыртқы саясатындағы бір тармақ қана. Нұрсұлтан Әбішұлы Каспий теңізі арқылы Қап тауын көктей өтіп, Қара теңізге шығып, мұнайды Түркияға, одан әрі Еуропа елдеріне жеткізетін жоба бойынша да жұмыс жасауда. Каспий теңізі және Түрікменстан арқылы Иранға шығып, одан Таяу Шығыс және Үндістан елдерімен сауда-саттық орнату да біздің бас жоспарымызда бар. Осындай сан тарапты жолдар арқылы бүкіл әлеммен тек қана Ресей арқылы байланысу тұзағынан құтыламыз. Мұндай адымды ашатын, өрісті кеңейтетін көп жобаның ішінен Қытай тармағын бөліп алып, «Қытай экспансиясы Қазақстанға қатер төндіреді» деу-ең сыпайылап айтқанда, байбалам және саяси ұпай жинауды көздеушілердің бопсасы.
Көптарапты сыртқы саясатымыздың Қытай тармағы Қазақстан үшін қауіптіліктен гөрі пайдалырақ секілді. Мәселен, Өзбекстан мен Түрікмен газы Қытайға біздің транзиттік құбырымыз арқылы жетеді. Қытай тауары Орта Азиядағы көршілерімізге, Ресей федерациясына, Белоруссия мен Украинаға біздің транзиттік дәліз арқылы барады. Батыс Еуропаға да Қытай және Оңтүстік Шығыс Азия мемлекеттерінің өнімдері бізге транзиттік валюта кірісін түсіріп барып жетеді. Батыстың тауарлары да Оңтүстік Шығыс Азияға дәл осы жолмен жүріп, бізге транзиттік тасымал ақысын төлеп кетеді. Демек, Қытайға шекарамызды ашу арқылы олардың біздің елге экспансия жасауына емес, Қазақстанның оңай олжа табуына жол ашып отырмыз. Мұндайды білімділер ешқашан да экспансия деп атамайды. Орайы келгенде айта кетейік, ислам әлемі Қазақстанға таяу болашақта 120 миллиард доллардай инвестиция құюға ниетті екендіктерін мәлімдеді. Бұл - Қазақстанның тәуелсіздік жылдарында елге келген бүкіл шетелдік инвестицияға тең мөлшердегі мол қаражат. Соны естіп-біле тұрса да, ислам дүниесінің негізгі қарсыласы АҚШ тарапынан «Қазақстанға ислам экспансиясы басталды» деген сөзді де айтқан жоқ. Өйткені бір тараптың келесі бір тарапқа инвестиция құюы нарықтық экономикада қалыпты жағдай саналады. Олай болса, Қытайдың бізге мол мөлшерде инвестиция құюды бастауы қауіпті экспансия емес.
Не істеу керек?
Қалай болғанда да, қазірге дейінгі Қытаймен сауда-саттық қарапайым жұртқа «әділетсіз» көрінетініне түсіністікпен қарау керек секілді. Өйткені Қытайдың бізден алатыны-тек қана шикізат. Ал бізге беретіні-тек қана қосымша құны мол соңғы өнім. Сондықтан да бұл елмен сауда-саттығымыз да 10,1 миллиард доллар мөлшеріндегі тиімсіз айырмашылық қалыптасқан. Міне, осы айырмашылықты жоюға талпынуымыз керек. Оны қалай жоюға болады? Біздің ойымызша, бұл үшін мақсатты Қытай инвестициясына кең жол ашу қажет:
а) Қытай-мұнай-газ химиясы ерекше дамыған ел. Ендеше, Қазақстанда мұнай-газ химиясы кешенін құру ісінде Қытай жағы инвестицияға консенсустық әріптес ретінде тартылғаны жөн. Мәселен, аталмыш кешеннің жалпы құны 10 миллиард доллар тұрады десек, соның 5,1 миллиард долларын Қазақстан шығарсын да, қалғанын Қытай түсірсін. Сонда біз Қытайға шикі мұнай мен газды ғана сатып қоймай, полимерлер де сататын боламыз. Ал одан түсетін кіріс әлдеқайда мол.
ә) Қытай жағымен таяу болашақтағы келіссөздер барысында біздің экономикаға құйылатын инвестиция теңге күйінде болуын заңдастыруға тиіспіз. Сондай жағдайда елімізден валюта шықпайтын болады. Әрі Қытаймен сауда-саттықта ұлттық валюталардың төлем құралы болуына негіз қаланады. Мұндай жағдайда теңгенің өрісі кеңейеді.
б) Қытай жағының біздегі индустриялық-инновациялық бағдарлама нысандарына консенсустық жүйе бойынша инвестиция құюы жан-жақты пайдалы болады. Яғни осы арқылы Қытай өзіне мол пайдалы бір арна тапса, біз Қытайдың инвестициясы арқылы экспорттық әлеуеті күшті, қосымша құны мол тауарлы өндіріс жасап аламыз.
в) Қытайға металл сынықтары дейтінді экспорттауға түпкілікті тыйым салынғаны жөн. Оның есесіне Қытай жағы біздің елде тағы да сол консенсустық жүйе бойынша металл сынықтарын қайта қорытатын пештер салып, жаңа өндіріс орнын ашсын.
Қорыта айтқанда, Қытаймен арадағы күн озған сайын кеңейе түскен алыс-беріс арнасына тосқауыл қою керек деген сөз - білімсіздердің далбасасы. Бірақ осы сауданың өзін екі елге де пайдалы және олардың бірде-бірі ұтылмайтындай етіп орайластыру жұмыстарын жүргізе берген жөн. Мұның өзі - Қазақстан үшін басты қажеттілік.
Экспансия емес, интеграция
Қазақстан мен Қытай арасындағы экономикалық байланысты экспансия деуден гөрі жаһандану заманындағы аймақтық ауқымды интеграция деу керек секілді. Әрине, Қытайдың Қазақстанға құйған инвестициясы АҚШ, Германия құйған инвестициядан әлдеқайда аз. Ал біз бұл мемлекеттердің Қазақстанға келуін экспансия демейміз ғой. Бұл - бір. Екіншіден, биылғы Шанхай Ынтымақтастығы Ұйымы мерекелік саммиті кезінде Астанада Қытай басшысы мен біздің Елбасымыз экономикалық байланысты одан әрі нығайтып, стратегиялық әріптестік деңгейіне дейін көтеруді заңдастырды. Бұл бойынша 2020 жылға қарай екі ел арасындағы тауар айналысы 40 миллиард долларға жетпек. Интеграция осындай қуатты күшке ие болғанда, оны экспансия деп байбалам салу - ең сыпайылап айтқанда, жағдайды түсінбестік.
Таңшолпан БЕКБОЛАТ
aikyn.kz