Қоғабай СӘРСЕКЕЕВ. Мүсірепов мұраты
Қазақ қара сөзінің хас шебері, өткен ғасырдағы әдебиет алыптарының қатарынан ойып тұрып өз орнын алған, ұлт руханиятының, тілінің жанашыры, жоқтаушысы, кезі келгенде толғауы тоқсан тірліктің оңы мен солын мұзжарғыш кемедей айтып, тура жолды нұсқаған тұғыры мықты, болмысы бөлек Ғабит Мүсіреповтің туғанына 110 жыл толып отыр. Сөз зергерінің осы бір атаулы күніне орай, белгілі жазушы Қоғабай Сәрсекеевтің суреткердің алуан қырынан мол дерек беріп, сыр шертетін кейінгіге үлгі болар, тағылымды дүниесін тәуелсіз елдің ойлы азаматтарына ұсынып отырмыз.
1983 жылдың қоңыр күзі еді. Ғабең телефон шалып:
- Сен, бала, уақытың қалай, маған соғып кете аласың ба? - деді. - Мен жазушылардың шығармашылық үйіндемін...
- Қазір жетемін! - дедім елгезектік танытып.
Тез жиналып, айтылған жерге жеттім.
- Жылдам келіп қалдың ғой, батыр, - деді. - Саған пәлендей тапсыра қоятын шаруа жоқ. Кішкене ұйқымның берекесі болмай жүр, көзім ілінсе болды бастырылыға берем. Мұнда жұмыс жасау үшін емес, аздап тау жақтың ауасын жұтып сергимін бе деп келіп едім. Бірақ таза ауа дейтін Алматыда ауа қалып па, мұнда да маңайдың бәрі көк түтін. Содан да көбіне-көп бөлмеден шыға бермеймін, ермегім - күнделікті газет-журнал қарау. Өзі дүниеде не жаңалық болып жатыр?
- Айта қоярлықтай онша ештеңе жоқ қой деймін...
Қазақ қара сөзінің хас шебері, өткен ғасырдағы әдебиет алыптарының қатарынан ойып тұрып өз орнын алған, ұлт руханиятының, тілінің жанашыры, жоқтаушысы, кезі келгенде толғауы тоқсан тірліктің оңы мен солын мұзжарғыш кемедей айтып, тура жолды нұсқаған тұғыры мықты, болмысы бөлек Ғабит Мүсіреповтің туғанына 110 жыл толып отыр. Сөз зергерінің осы бір атаулы күніне орай, белгілі жазушы Қоғабай Сәрсекеевтің суреткердің алуан қырынан мол дерек беріп, сыр шертетін кейінгіге үлгі болар, тағылымды дүниесін тәуелсіз елдің ойлы азаматтарына ұсынып отырмыз.
1983 жылдың қоңыр күзі еді. Ғабең телефон шалып:
- Сен, бала, уақытың қалай, маған соғып кете аласың ба? - деді. - Мен жазушылардың шығармашылық үйіндемін...
- Қазір жетемін! - дедім елгезектік танытып.
Тез жиналып, айтылған жерге жеттім.
- Жылдам келіп қалдың ғой, батыр, - деді. - Саған пәлендей тапсыра қоятын шаруа жоқ. Кішкене ұйқымның берекесі болмай жүр, көзім ілінсе болды бастырылыға берем. Мұнда жұмыс жасау үшін емес, аздап тау жақтың ауасын жұтып сергимін бе деп келіп едім. Бірақ таза ауа дейтін Алматыда ауа қалып па, мұнда да маңайдың бәрі көк түтін. Содан да көбіне-көп бөлмеден шыға бермеймін, ермегім - күнделікті газет-журнал қарау. Өзі дүниеде не жаңалық болып жатыр?
- Айта қоярлықтай онша ештеңе жоқ қой деймін...
- Солай болуға тиісті, бәрі бір сарын - бір әуен! Бітпейтін бір қайта құрылу...
Жазушының залдағы жазу үстелінің үстінде Мұхтар Әуезовтің көп томдығының бір кітабы, төрт-бес ұшталған қарындаш және ақ парақ қағаздар жатыр. Басқа басы артық зат көрінбейді.
Мені машинаңмен бүгін алаңсыз қыдырт! Қан қысымы әурелемесе тау жақты көрелік, содан кейін қырғы жолмен Жәкең (Жамбыл) ауылына қарай ұзап шығалық. Осында кешкі асқа жетсек болды...
Ғабит Махмұтұлы асықпай жүріп киінді. Айтса айтқандай, Ғабең нағыз баптың адамы ғой, сыланып-сипанып, бипазданып, таранды. Біз тысқа шықтық.
Сырттағы есік алдындағы орындықта Сафуан аға (Шаймерденов), ақын Өтежан (Нұрғалиев) және тағы басқа жігіттер отыр екен.
- Ғаба, бір жаққа жиналдыңыз ба? - десті олар.
- Иә, кішкене сыртқа шығып қайтайын дедім, - деді жазушы қаламдас інілеріне.
Өтежан университетте менімен бірге оқығандығына басып, өзінің қалжыңдай беретін дағдысымен:
- Сен, қыпшақ, Алаши ағамызды қайда алып қашып барасың? - деп қалды.
- Мені бұл інім алып қашып бара жатқан жоқ, қайта мен әмірлеп шақырып алдым, - деп Ғабаң мені Өтежанның сөзінен арашалады.
Тауға қарай тартып келеміз. Ғабең: «Тоқта, - деді. - Осы бір жер жазықтау екен, кішкене кідіріп серуенделік!».
Таулы жердің саф ауасына тәнті болған жазушы аяғын жай басып, мені қолтықтай ұстап, ағып жатқан тау суына бетін жуып, жүзі нұрлана бастады.
- Неткен керемет табиғат! Сұлулық деген осы!..
Менің көкейімнен Өтежанның «Алаши ағаң» деген сөзі кетер емес. Ғабаңнан сол сөздің мәнін сұрадым.
- Қазақтың «Алаш» атанғанынан хабардарсың ғой, ә?! Бұл сөз сонау Шыңғыс хан тұсынан бастау алады, - деді жазушы. - Шыңғыс хан бар мүлікті төрт баласына бөліп бергенде Дешті Қыпшақты, Сібірдің күн батыс жағын, осы күнгі Сарыарқаны, Еділ-Жайық өлкесін үлкен баласы Жошыға берген деседі. Ол күнде Жошы ұлысына қараған алты рулы ел бар екен. Сол алты рудың һәр-қайсысына Шыңғыс алты ұран беріпті, һәр руға бөлек таңба, ағаш қос беріпті. Сол күнде бүкіл Жошы ұлысының ұраны «Алаш» болыпты. Жошы ұлысында алты ру болғандықтан «Алты Алаш» болады. «Алаш» деген сөздің алғашқы мағынасы - Отан кісісі (соотечественник) деген сөз десетін бұрынғылар. Және қазақта «Алаң келе ме, Алаш келе ме» деген бір мәтел сөз бар. Сондағы Алаң - шет елдің кісісі, Алаш - Отан кісісі мағынасында алынған. Тіпті сол заманда Жошы ханға «Алаши» деп лақап ат қойылған ғой. Алаши - алаштың басшысы (глава соотечества) деген сөз.
Сөз суыртпақтай тартқанда ғана сабақталады. Мен жазушыдан әлгінде жазу үстелінің үстінде Мұхтар Әуезовтің көп томдығының төртінші томын көргенімді айтып, неліктен кітаптың жатқанын сұрадым.
Ғабит аға маған жалт бұрылды қарады. Сынай әрі таңырқай қарады. Содан кейін қарсы сұрақ қойды.
- Сеніңше қалай, осы кітап менің үстелімде неге жатыр деп ойлайсың?
- Менің түсінігімде романның түйіні осы «Абай жолының» бірінші кітабында, кітаптың соңғы беттерінде, әке мен баланың, Құнанбай мен Абайдың сөз түйіндерінде деймін. Абай бойындағы үш мінді Құнанбай жазушы шеберлігімен, шыңына жеткізіп айтады ғой, - дедім.
- Бәрекелді! - деді Ғабең. - Дөп басып айтып тұрсың, ой бір жерден шықты. Маған да шығарманың осы түйіні ұнайды. Соны ара-тұра қарап қоямын, сүйсінемін! Мұхтарды білгісі келген кісі осы тұсқа назар аударуы керек, сонда көңіл жайланады. Әлгі әлдекімдердің бұл романдағы әке мен бала тартысы Еуропаға еліктегендік, орыс әдебиетінен үйренгендік деуі бос сөз! Ешқандай әдебиетте мұндай философия жоқ. Тыңдашы, Құнанбай Абайға: «Ең әуелі арзан мен қымбаттың парқын айырмайсың. Өзіңдегі барыңды арзан ұстайсың. Бұлдай білмейсің. Көп күлкіге, болымсыз ермекке асылыңды шашасың. Жайдақсың! Жайдақ суды ит те, құс та жалайды. Екінші, дос пен қасты сараптамайсың, досқа досша, қасқа қасша қырың жоқ. Ішіңде жатқан сыр ұшығы жоқ. Жұрт бастайтын адам ондай болмайды. Басына ел үйірілмейді. Үшінші, орысшылсың, солай қарай ден қойып барасың. Дін мұсылман жат санайтынын ескермейсің!» - демейтін бе еді. Мұхтардың тұстастары, біздер, жалпы көзі ашық барша исі қазақ жатқа білуге тиісті, есінде сақтайтын бұл аталық сөз қазір кім-кімнің де жадында жүрер сөз! Әттең, дүние, соны хаттап, жүректе сақтар кеуде қайда?! Әуезов ұлылығы, міне, осында!
Ғабеңнің жүзі сөзін және ұштады. - Абзалы, мен Абай жайлы, Мұхаң жазған Абай тақырыбын көп талдаған адаммын. Әрдайым адал сөзімді айтыппын. Тіпті Абай туралы ой салмақталып, пікір қорытылып болмаған кезде де тура сөйлеппін. Пьесасы жөнінде де солай. Ал 1943 жылы роман туралы болған жиналыста қосымша баяндама жасағанмын. «Абай» сияқты роман қазақ әдебиетінің төл табысы. Сөзді асырып айтқанға, «Абайдай» шығарма бұрын-соңды бізде болған емес. Бәріміз де жазушымыз, бәрімізде де күндеушілік сезім жоқ емес, жамандағанды ешкім жақсы көрмейді, бірақ, үлкен істің үстінде қараулық етіп, көз жұмсақ, ол әдебиетімізге сойылын тигізетін қылық болады. Мұхтардың «Абай» романы қазақ әдебиетіндегі тұңғыш кәсіби тарихи роман!
- Ғабит аға, сөзіңізді бөліп жібердім бе, ғибратылы ой тастадыңыз. Сізден естір әңгіме көп қой, мені және бір сұрақ қызықтырып тұр. Сізді Абылай хан туралы роман жазыпты деседі, соны неге жарыққа шығармайсыз? - дедім жазушының осындай көңілі шалқып тұрған сәтін пайдаланып.
- Бұл бекер әңгіме-е, - деді қаламгер өзіне тән мәнермен. - Осындай сұрақты әр кезде, әр қалайда менен Сәкен сері (Жүнісов) сұрап қояды, себебі өзінің де жазбақ ойы бар сияқты ма қалай. Жазсын, оған кім қарсы. Рас, мен де Абылай ханды біраз зерттеп баққанмын. Зерделедім. Маған Абылайдай тұлғаның қалпы, кісілігі, батырлығы, ақылы ұнайды. Абылайды сан қырынан жазуға болады. Өйткені ол сондай широкоформатный тұлға... Тіпті оның Бұқар жыраудай дала данасын танып, қасында ұстауын айтпайсыз ба?! Немесе, Асан Қайғыны пір тұтқанын көріңіз. Абылай хан бір бас қосуда, бір данышпан шежіреші биінен:
- Асан Атаның «қилы-қилы заман болар, қарағай басын шортан шалар» дегенін естіп едім, мәніне бара алмадым, бұл қандай сөз? - деген екен. Сонда би қырын қарап, көзіне жас алып, қамшысын ер қасына іліп:
- Ай, хан-ай, бұл сөзді сен сұрамасаң керек еді, мен айтпасам керек еді.
Ханға жауап айтпасам,
Ханның көңілі қайтады.
Қандыра жауап сөйлесем,
Халқым не деп айтады.
Хан Абылай, Абылай,
Қайғылы мұндай хабарды,
Сұрамасаң нетеді.
Сұраған соң айтпасам,
Кісілігім кетеді.
Енді айтайын тыңдасаң,
Маған қаһар қылмасаң,
Қарағай судан қашып,
Шөлге біткен бір дарақ (ағаш),
Шортан суға шыдамсыз,
Балықтан шыққан бір қарақ.
Ойлама шортан ұшпас деп,
Қарағайға шықпас деп,
Күн батыстан бір дұшпан,
Ақырда шығар со тұстан.
Өзі сары, көзі көк,
Бастығының аты боп.
Күн шығысқа қарайды,
Шашын алмай тарайды.
Құдайды білмес - діні жоқ,
Жамандықта міні жоқ,
Осы сынды бір кәпір,
Аузы-басы жүн кәпір,
Жаяулап келер жұртыңа,
Жағалы шекпен кигізіп,
Балды май жағар мұртыңа.
Жемірлерге жем беріп,
Ел қамын айтқан жақсыны,
Сөйлетпей ұрар ұртына.
Бауыздамай ішер қаныңды,
Өлтірмей алар жаныңды.
Қағазға жазар малыңды,
Есепке салар барыңды,
Еліңді алар қолыңнан,
Әскер қылар ұлыңнан,
Тексізді төрге шығарып,
Басына ол күн туғанда,
Теңдік тимес құлыңнан,
Бұл айтқан сөз Абылай.
Болмай қалмас артыңнан,
Есітсең мына қартыңнан, - деп сөзін аяқтапты. Абылай хан бекер сұраған екенмін деп аһ ұрып қалған. Бұл сөздер қазақ үлкендері білетін, жиындарында айта жүретін сөздер.
Жазушының зеректігі өлең-жыр, кестелі сөзді жатқа айтуынан анық көрініп тұратын. Ол Асан Қайғының сөзі деп және бір жыр кестесін оқыды:
Мұнан соң қилы-қилы заман болар,
Заман азып, заң түзіп жаман болар.
Қарағайдың басына шортан шығып,
Балалардың дәурені тәмам болар.
О күнде қарындастан қайыр кетер,
Ханнан күш, қарағайдан шайыр кетер.
Ұлың, қызың орысқа бодан болып,
Қайран ел, есіл жұртым сонда не етер?!
Абылай хан қатты науқастанып жатқанда атақты жыршы Бұқар жырау келіп былай деген екен:
Қайғысыз ұйқы ұйықтатқан ханым-ай,
Қайырусыз жылқы бақтырған ханым-ай.
Қалыңсыз қатын құшқызған ханым-ай,
Үш жүзден үш кісіні құрбан етсем,
Сонда қалар ма екен қайран жаның-ай, - деп және сөйлемек болғанда хан оны тоқтатып, «Мен жұртыма осы айтқан үш қызметтен басқа пайда келтіргем жоқ, егер енді сөйлесең менің көкірегім өсер, сен жалғаншы боласың» депті. Демек, бұл тақырыпты бір кісідей біледі дей беріңіз. Бірақ бөлек шығарма жазуға отырмадым, ал әлгі естіген-білген жәйттерді кейбір жерде пайдаландым, пьесалар жазғанда кәдеге жарады. Солай батыр, тағы қандай сұрағың бар, тосылма, мұндай мүмкіндік туа бермес сыр ашуға...
- Сіз Аманкелді батыр жайлы жазған адамсыз, батырды қанды балақ ұры дегенге әуелде сендіңіз бе?
Жазушы қарсы сұрақ қойды.
- Өзің де Аманкелді туралы жаздың, осы сұрақ сенің де алдыңнан сан шығуға тиісті, сонда не дейсің?
- Шындық солай болса қайда қашамын.
- Сен Міржақып Дулатовтың «Белқұдасын» оқыдың ба?
- Жоқ, оқыған жоқпын.
- Онда сен ертедегі «ҚАЗАҚ» газетін тауып алып оқы, Аманкелдінің кім болғанын сонда аңғарасың. Мен Аманкелді батыр жайлы пьеса, Бейімбет (Майлин) екеуміз киносценарий жаздық, ол кино болып шыққан. Содан кейін «Социалистік Қазақстанда» «Батырдың биік тұлғасы» дейтін эссе-портрет жазғанмын.
- Мен Сіздің «Кездеспей кеткен бір бейне», «Жиырма төрт сағатта», «Бірінші фонтан», «Біздің Би-аға» сияқты шығармаларыңыздың алғаш «Социалистік Қазақстан» газетінің бетінде қалай шыққанының куәсімін ғой, сол кезде газеттің әдебиет бөлімінде қызмет атқардым...
- Иә, жадымда... Үйге келіп материалдың тасқа басылған гранкісін оқытып, алып-кетіп жүрдің... Содан есімде қалыпсың...
- Жазушылық, оған келу жолды сұрау дәстүрлі сұрақ қой, Ғаба, мүмкіндік болса жұртқа белгілі жағы емес, басқадай тасада қалған тұстарына тоқталсаңыз. Сіздің этнографиялық, автобиографиялық әңгімелерің қызық-ақ, осыған толықтырулар қоса аласыз ба?
- Пәлі, бұл сұрағың алысты шарлайтын сұрақ қой. Жөпелдемеде өткенге үңіліп көп сөз айта алмайсың. Бәр өміріңді сүзіп шығуың керек. Бұл тақырыпқа кейін кеңінен бір оралармыз, әзірге тілге оралғанын шолайын. Біз, қазіргі қалам ұстап жүргендер, шамамен айтқанда бір мезгілде, бір ұядан, яки іргелес ұядан ұшқан, жаңа әдеби ортаға тоғысқан тәрбиемен келіп қосылған өкілдерміз ғой.
Аз ғана кішілігіміз болмаса жиырмасыншы ғасырмен бірге жасасып келеміз, әкеміздің шаруасы тайға салған қоржындай бұлтылдап кедей мен орташаға кезек ауысудан көз ашқан емес. Қазақта «доңыз» жылы бар. Сол мен туған доңыз жылы біздің үйде он алты жан болған. Оның ішінде төртеуі ғана жұмысқа жарайды екен. Өзгесі біз - өңкей өңез көз, ас иесі, қызыл аяқтармыз. Үйдің қақ жартысын алып жатқан жалпақ пештің аузында қара шүгенке қайнап тұрады. Шүгенкенің ішінде сақыр-сықыр еткен өңкей сүйек болады. Сирақ, кәрі жілік, шеке асылған күні сорпаның бетіне май көбірек шығады да, шүгеннің бір жақ бұрышына жиналады. Біз үш бала үш қасықпен көз таса бола бергенде әлгі майды қалқып әкетеміз. Жер үй бу басқан қараңғы, бір бұрышқа апарып іше қоямыз. Тағы қайталаймыз... көрініп қалсақ таяқ жейміз. Бірақ бір қасық сорпа майы үшін бір күн таяқ жеуге біз әзір...
Тіршілік қамы не істетпейді, өзеннен балық аулаймыз. Жұмысқа жас та болсам мен де жегілдім. Көкше мұз екі еліге іліксе-ақ балықшы ел балыққа аттаныс жасайды. Обаған өзенін мың-мың жерден кесіп тастаған қаза, ау, сүзекі... Сөткесінде төрт сағат ұйықтаймыз ба, жоқ па, басқа уақыт балық аулауға кетеді. Қазаны қарап үлгірмейсің! Балықты сақпен сүзіп алуға мұршаң келмейді. Тау-тау болып балық Кавказдың қанжарындай жарқылдап, мұзды шапалақтайды да жатады... Шортан, шорағай, алабұға, табан, сазан, қара балық, күмістей жалтылдаған ақ шабақ. «Жиен бала, балықты жинай бер», - дейді нағашым... Қол босаса қамыстан қаза тоқимыз...
Балық науқаны қыс ортасында саябырлайды. Нағашым ауылында орысша мектеп бар екен. Алты сом пара алып, «учитель» мені мектебіне алды. Алты сом пара алғанын әлі күнге ұмытқаным жоқ: өйткені бұл дәл төрт пұт балық еді...
Келесі жылы Бекет Өтетілеуұлы оқытты, ондай жақсы кісіні әлі ұшыратқан емеспін. Нағашым үйіне жекжат адамдары келгенде маған қысса оқытатын. Сол ауылда, Бегеннің Омары деген бай бар. Үйінде қысса көп болады. Соның баласынан кейде сұрап, кейде ұрлап, «Сал-сал», «Зарқым», «Мұңлық-Зарлық», «Боз жігіт», «Ер Тарғын», «Сейпілмәлік», «Бадиғұлжамал», «Шаһарман», «Кербаланың шөлі», «Көрұғлы», тағы-тағы толып жатқан қыссаларды оқыдым. Бекетті жақсы дегенде жай айтқаным емес, менің қыссаға құмарлығымды бағалап, мені әдебиетке тартқанын айтам. Әуелі «Жиған-терген» деген өзі шығарған өлеңін берді. «Жиған-терген» маған өте ұнады. Бекет өлең жазса, өлең шығару үшін өзгеше бір адам болу керек емес қой деген ой туды да, менің де өлең шығарғым келді.
«Күн-түні балықтамыз дамыл көрмей,
Нағашым ұрсады ғой қалсам ермей,
Қайтқанда өз үйіме не бетімді айтам,
Ақшамды нағашым қалса бермей,
Әуелі балық біткен суда ойнайды,
Ұстамай балықтарды жұрт қоймайды.
Қазадан сақпен сүзіп шығарғасын, -
Жарқылдап, шалпылдатып мұзда ойнайды».
Кейде өзім шығарған өлеңдерді есептесем оннан асатын еді. Бәрі де жаман, айтуға ұят өлең. Сондықтан ешкімге айтпай, жасырып ұстаймын. Жақсы көргендіктен Бекетке айтуға әлденеше рет оқталдым да, бата алмадым... Ұялдым қысқа жері...
Абайдың қызға шығарған өлеңдерін елге әкелетін өңкей инструкторлар. Не көп инструктор көп, инструкторларда өлең көп. Көбі қыз-бозбала өлеңі. Колчак тұсы болсын, кеңес өкіметінің алғашқы жылдары болсын, не түрлі әдемі өлеңдерді инструкторлар әкеліп таратады. Елдегі хат білетіндер көшіріп аламыз, өлең таратушының ірі бір «уәкілдері» Байбатыр Ержанұлы, Сәбит Мұқанұлы, Есім Досболұлы, Нұрмағамбет Жамшин, тағы толып жатқан басқалары.
Бұл кез менің бозбала болып қалған кезім. Менің қалап жүрген қыздарым да болады. Мен де сондай өлеңдерді өте құмартып отырып көшіріп алам.
«Бұл кінә емес, әншейін наз,
Сағынамын айтамын.
Достың ақпын, тағдыр араз,
Толғанамын қайтемін...» деген белгілі өлеңінің сарынымен мынадай өлең шығарғаным да бар:
«Көлеңкеңнен кескініңді, -
Кесіп алдым жас қайың, -
Елемесең біздің мұңды -
Сен ренжіме, тоқтайын».
Осы секілді қой батпақтың әлденешеуінің соңына қолымды қойып жүрдім. Бірақ үлеспейтіндігі табан аузында-ақ сезілетін де, жаба қоятын едім.
1918-ші және жиырма-жиырма бірінші жылдары мен осы күнгі жеті жылдық мектеппен програмдас жоғары бастауыш сыныпта оқыдым. Аз-мұздап Крылов, Пушкин, Лермонтовтардың өлеңдерін оқып көрдім. Бірақ ол кезде орыс тілін тіпті білмейтін едім. Тіл білмеген соң, сабақ та ауыр болды. Қажығали, Махымбет, Мүсен жолдастар болмағанда, өзім де жанталаспағанда, мен ол мектепті бітіре алмайтын едім.
Жиырма үшінші жылы Сәбит мені Орынборға әкелді. Он сегізінші жылдан былай қарай Сәбит қалада, мен ауылда болдым. Сондықтан ол менен «озып» кетіпті. Бұрын мен «көп озық» едім. Рабфаққа кірдім. Сәкеннің көрдей қараңғы бөлмесінде Сәбитпен бірге тұрдым. Бір кісілік төсекте Сәбит екеуіміз жатамыз, төсекке салғанымыз шай жәшіктің жұқа тақтайы екеуімізді көтере алмады, жер жарылғандай бытырлап сынады: гүрс етіп еденге түсеміз. Сәбиттің жатысы жаман, әрі денесі ауыр. Көбіне тақтайдың шыдамауына сол себеп... Қараңғы бөлме тазалықты бақыламауға қолайлы-ақ: махорканы тартамыз да, қалғанын кез келген жерге тастай береміз. Темекі таусылғанда қайта жинап алып тартамыз... Сәбиттің күнбе-күн жазғандарының бәрін оқып отырдым. Оның күнбе-күн жазған өлеңдері газет, журналдарға басылып екеуімізге көлденең азық болып тұрды. Бейімбет, Сәкен өлеңдерін газет, журналдардан оқи бастадым. Бірақ, Сәбит секілді ақын атын алып қойған адамның қасында мен өлең шығарып шатасуым адам айтқысыз масқара көрінді. Оның үстіне Сәбит өлең жазғанда іркілмей жазады. Не туралы жазуды тез таба қояды да өлең қылып шығарады. Мен ше? Шамаласам, жан адам жоқ жерлерде күніне бір-екі ауыз өлең ғана жазатынмын. Кейін одан да бездім.
Бірақ сол жиырма төртінші жылдан бастап Гогольдің, Пушкиннің, Лермонтовтың, Достаевскийдің қара сөзбен жазған повесть, романдарын, шет-пұшпақтап Толстой, Горький, Шекспир, Чеховтарды оқыдым. Бұлар өте ұнады. Бейімбеттің «Шұғаның белгісі» бір түрлі әдемі жазылғанын көрдім. Әйткенмен оқу ауыр, бір жағынан «кемеші қасында қайықшы дыбысын шығара алмайды» екен. Ішімнен жазуға құмартсам да қалам ұстауға бата алмадым. Менің құмарлығымды Сәбит сезді білем, «Сен жазуға кіріс» деп мазалап жүрді. Газет басқармасынан қаулылар әкеліп аудартып жүрді (сол кездегі ылғи қате аударылған Совнарком, КазЦИК қаулыларында менің де «еңбегім» бар...).
Оның үстіне «Алашордаларға» қарсы Сәкенді жақтайтын бір мақала жазғызды. Желісін тартып аяғына мен қол қойсам да артынан түгелімен қайта жазып шыққан Сәбит еді. «Балтабай» деген біреуге қарсы жазылды ма, немене, әйтеуір «сұлатып» салдым. Менің алғашқы жазған мақаламды Сәбиттің сонша түзеткені маған жаман батты, «жаза алмайды екем» деген қорытындыға келдім де жазудан тағы безіне түстім. Бірақ Сәбитке сездірмедім.
Рабфакта қабырға газетін шығарып жүрдік. Қазақша қаламшылар жоқтың қасы. «Өзімнен» артық ешкім болмағасын тағы жазуға кірістім... «Теңіз тепкісінде» деген әңгіме жаздым. Сол әңгіме жиырма жетінші жылы «Тулаған толқында» деген ұзақ әңгіме болып, жиырма сегізінші жылы басылып шықты. Жиырма сегізінші жылдан бастап журналға төрт-бес қысқа әңгіме жаздым да, «Көк үйдегі көршілерді» үш-төрт нөмірге бастырып, одан кейін «Өмір ертегісі» деген роман бастап, о да біткен жоқ. Бұлардан басқа да ірі-ұсақ басталған нәрселерім бар, бірақ аяқтауға қол тимейді. Күнбе-күнгі кеңсе жұмысы, мәжіліс, науқан, табан тоздырған жүгірістер барлық уақыттың еріксіз иесі болып жүрген жәй бар.
Ұғына алдық па, түсіндік пе, ол өз алдына мәселе, маған әсер бергендер негізінде жоғары айтылған орыс жазушылары мен Ғалымжан Ыбырайымұлы шығар деп ойлаймын. Кәсіби жазушылыққа бет бұрғанда зерделеген ұстазым - Жүсіпбек Аймауытов. Жалпы, көп қазақ қаламгері Аймауытовқа қарыздар, өйткені ол зор стилист болатын. Жазу, төселу, жазушы болып шығу, міндетіңді атқара алу жалғыз өз қара басыңа ғана байланысты емес көрінеді. Жә, біраз жерге бардық-ау деймін, осымен шектелсек қайтеді, жылжиық...
Ғабит аға машинаға қарай жүрді.
- Әжептәуір сергідік білем, уақыт та біраз болып қалған шығар...
Күн екіндіден ауған екен. Жазушының қалауымен қалаға қарай бет алдық. Жолшыбай Ғабаң терең тұңғиық ойға батқандай бір сәт үнсіз отырды да кенет Орталық Комитеттің демалыс үйінің тұсынан өте бергенде:
- Бұл ғимаратта да біраз ғұмыр өтіп еді, - деді. - Осы күнгі Жазушылар одағының үйін алғанда әңгіме осы жерде пісті. Қазақстанның сол тұстағы ет-сүт өнеркәсібі министрлігі өздеріне деп ғимарат салдырған ғой, Костин дейтін министрі бар. Мен оның атын қазақшалап «Сүйекбаев» дейтінмін. Жаман адам емес-тін, әзіл көтереді. Біз сол министрліктің ғимаратының бір бөлмесін жалдап тұрамыз. Ой бұзылып жүрді, қалайда осы ғимаратты Одаққа алып алсақ қой деп. Ақыры осы ойымызды сол кездегі республика партия ұйымының жетекшісі Яковлевке жеткіздік-ау! Сұранып, қабылдауында болдық. Обалы не керек, бетімізден қақпады, ұсынысымызды қабыл көріп, ғимаратты министрліктен Жазушылар одағына табанда шешім шығартып, алып берді. Сонда мен осы демалыс үйінде жатып едім. Одақтың үйінің қуанышын осында жуып, қызықтағанбыз, ол да бір өмір, дәурен екен-ау!
- Мұныңыз нағыз ерлік іс қой, Ғабе!
- Жә, қайтесің гөйітіп, кісі, әрбір адам қолынан келсе төңірегіне игілік іс атқара жүруі керек және ол істеген ісін мақтан үшін емес қажеттілік деп қараса игі...
- Сіздің сонау қиын-қыстау заманда (1937 жылдары) партия жиынында Бейімбет Майлинді қорғап «Би-ағам жау болса, мен де жаумын» деген сөзіңіз әлі күнге дейін жұрт аузында, - дей берген менің сөзімді Ғабең өзі бөліп жіберіп:
- Қарағым, осы әңгімені қоя қоялық, тыңдау жүрекке ауыр! - деді.
Тиыла қойдым. Бірақ тіл ұшында, ендігі кезекте Ғабит Мүсіреповтің қалай партиядан шыққаны, араға 25 жыл салып қалай партияға қайтып алынғаны жайлы сұрақ тұр еді. Бұл сұрақ та ауыр еді. Мен бұл төңіректегі әңгімені «Қазақ әдебиеті» газетінде жұмыс істеп жүргенімде басылымның бас редакторы, ақын Сырбай Мәуленовтен естігенмін.
Ол Ғабеңнің партиялылығын қайтаруға Сәлімгерей Тоқтамысов дейтін сол тұстағы Қазсовпрофтың бастығы болған азаматтың септігі тигенін жыр ғып айта келіп:
- Сәлімгерей ағамыз Казсовпрофтың бастығы болуымен бірге, әрі Қазақстан Орталық партия комитеті Бюросының мүшелігіне кандидат еді. Ол өзінің сол мүмкіндігін пайдаланып Ғабеңді қайтадан партияға алу жөніндегі мәселені Орталық комитеттің алдына қояды. Ұсыныс оң шешімін тауыпты, - деген.
Ғабеңдер Сталинге жіберген «Бесеудің хаты» да бұл жолы ауызға алынбады.
Әлден уақытта жазушы:
- Монша да ұмытылды, саунаны да қойдым, - деді.
- Жаңа моншаға бардыңыз ба?
- Бардық қой... енді бәрі қалды... все позади...
Мен сөз қоспадым, жазушының ауыр қиналысты кейпін байқап, «уақыт-ай» деп отырмын іштей. Бұл бір кездері сал-сері болған Ғабеңнің уақыттың мойындатқаны ма.
- Батыр, енді сен Тимирязев көшесіне түс, Весновкаға сәл аялда, содан кейін арғы жағын көрерміз...
Ол кезде Алматыда дәл қазіргідей жол кептелісі жоқ. Ғабаң меңзеген жерге жеткен соң «қай жерге аялдайын» дегенімде:
- Осы тұс, «Көктемнің» тереңінде (сайын айтады) тар сүрлеу бар, соныменен жоғары жаяу өрмелейік, - деді.
Ғабеңе таныс жағалау бойымен жүріп келеміз. Жазушы жан-жағына көз тоқтатып, әлде не есіне түскендей, көгілдір аспанға шалқалай қарап, ілгері қозғалады.
- Осы бір тұста орындық болушы еді, - деді әлден уақытта. - Ол да жоқ, бұ заманның адамдары варвар, қоймаған ғой, жұлып әкетіпті... - Алға және жылжыдық. Бір, екі... он қадамдай жүрдік пе, Ғабең тағы тоқтап, маған барлай қарап тұрды да:
- Біржан сал шебер айтқан: «Шекпендей қысқа пішкен дөңгеленіп, Дүние өтерінде шыр айналды», - деді жұмбақтата. Содан кейін сөзін жалғап: - Сен Абайды таныдың ба? - деп төтеден, мен күтпеген жерден сұрақ тастады.
- Қай Абайды?
- Құнанбаевты-ы айтамын! - деді сөзін шегелей нығарлап.
- Оқыдық қой, енді... - дей бастап едім, тоқтатып тастады.
- Абайды оқу аз, Абайды көкірекке тоқу керек! - деді енді зілді түрде. - Абайды оқу программасында ғана оқу - бұл әлі оқу емес! Абайды оқу үшін Абайдың адам сүю қасиеттеріне үңілу керек. Осы керектердің ішіндегі ең керектісі - Абайдың махаббаты. Білсең айтшы, Абайдың қай махаббат жырын білесің?
- ?!
- Міне, көрдің бе, мүдіресің, мүлдем білмейсің! Сендер Абайдың махаббат жырларын түсінбей оқыған қазақтың сортынансыңдар. Так что, біле жүр: Абайдың некелі үш - Ділда, Әйгерім, Еркежан, некесіз әркездегі ғашықтары үшеу - Тоғжан, Салтанат, Бүбі деген арулары болған! Осылардың бәріне де Абай жыр арнаған.
- Бұған Қуандықты қосыңыз, - дегенімде Ғабең елең етті.
- Сен оны қайдан шығардың?
- Мен бұл деректі сіздің аса талантты жазушы ініңіз, менің қаламдас досым Мұхтар Мағауиннің бір әңгімесінен естіп едім, - дедім.
- Мұхтар айтса ол біледі, әлгі Абайдың ауылына келгенде «Мені аттан Абайдың өзі түсіріп алсын» деп кергитін әйел ғой... Еститінмін... Ұмытпасам, маған бұл әңгімені Қайым айтқан...
Абайға үңілген қазақ жаман қазақ болмайды. Абзалы, шалшықтан өту оңай деп тереңге бойламау қиындықтан қашумен тең. Абай - біздің тереңіміз. Мен бұл тақырыпты неге қозғадым? Мына біз келе жатқан терең сай, менің көп жүрген, көп серуендеген ләззат іңкәрім, көбелек көңіл содан да осы жаққа тартып тұрады! - деді жазушы енді қабағын ашып. - Көп сыр бар бұл бұлақ басында. Осыдан өрлей берсең сонау трамплинге жетесің...
- Ғабе, Абай данамыздың аруларын түгендедіңіз, өзіңізге соқпадыңыз ғой?
- Сұрағың түсінікті. Білгің келсе айтайын: үш некеде тұрдым. Біріншісі - Хұсни - құдай қосқан әуелгі жарым, өмірден озды; екіншісі - Рая, жарасып, жараспадық; қазіргі жеңгелерің, өзің білесің - Ғазиза, тоқтап, тұрақтадық.
Ғабең сағатына қарап:
- Бүгінге осы жеткілікті, біраз жай еске түсті, бәріне қанағат, - деді. - Жатағымызға оралалық!
Ғабеңнің «жатағымыз» деп тұрғаны - жазушылардың шығармашылық үйі.
Шығармашылық үйге оралғанда күн еңкейген еді. Болашақ КазГУ қалашығы тұсынан өтіп бара жатқанымызда Ғабең жойқын құрылыс алаңына қызыға қарағандай болды. Менің есіме Ғабеңнің 1969 жылы Қазақстан жас ақын-жазушыларының республикалық мәжілісіне жолдаған сәлем хаты түсті. Бұл хат шын мәніндегі жаңа ғасырды меңзеген тарихи хат болатын. Осы тұста сол хаттан шағын үзінді келтіре кету орынды болар. Жазушы: «Енді отыз бір жылдан кейін адам баласы 2000-шы жылды қарсы алады. Елдер мен жерлер тағдыры, тілдер тағдыры қақтығысар, қабысар дәуір басталады. Бүгінгі өнер, білім қуған талапты да талантты жастар, әке табысына семірген еркетай жастар, ой қумай, ойын қуатын футбол жанкүйерлері, бөрік ала қашатын ұры-қары, бұзақы-бұзық - заман бұралқылары, бәрі де сол дәуірдің аға буыны болмақ. Ал, ағалық деген ардақтылықтан гөрі жауаптылық болады.
Адам қоғамы қолдан жасалған бақша емес, ну орман сияқты. Аралас өскен қарағай, қайың, қыз-қарағай, терек, шынар, мойыл, ырғай, тал... жас өмірдің балаң-балғын шағында аңызақ желден көлеңке, үскірік желден ығын керек. Мал баласын бауырында өсіреді, ағаш біткен тұқымын ығына қарай төгеді. Адам баласы анасының құшағында, қоғамның шылауында өседі. Аға буынның жауаптылығы да осында.
Мен ойлы, өнерлі деп үміт ететін, мұрты тебіндеп қалған ақын-жазушы жастарға бір-екі ауыз тілек айтқым келеді. Соңғы кезде осындай жастарымыздың аузына идея, идеология, революция, мораль, тап күресі дейтін сөздер көп түспей барады. Өздері сол идея, сол революция, сол тап күресі арқылы күл-күрме өмірден құтылып, адам деген ардақты атқа ие болғандарын біле тұра, соның бәрін қасиет тұтпау ақылдылық емес, есерлік болады. Бұл бір.
Екінші, «Сын түзелмей, мін түзелмейді» дейтін ескіден келе жатса да ескірмейтін бір қағидамыз бар. Бірімізді-біріміз сынау, менің үлкен бір арманым бойынша - бірінші жолдастық, бірінші достық, бірінші әділ сөз болу керек. Амал не, кейде қандай әдемі сөздер, қандай ұтқыр сөздер жолдасыңды мұқатуға арналып жатады. Бұл үлкен өкініш. Кейде сол ұтқыр сөздер «Орныңды босат, маған бер!» дегендей естіледі. Бұл үлкен өкініштен гөрі де үлкен өкініш. Әрбір ақын-жазушы әдебиетіміздің кең жайлауынан өзі тапқан орынға ғана келісімді болады. Ақын орны - қаламның қанаты қандай биікке көтеріп шығарса - сол жерде. Ондай орын, әсіресе, биікте көп. Қырандай құлаштап, сермеп барып сол орынды ал. Өзгенің бәрі мансап та мансұқ!
Үшінші, жастарды ерте қартайтпауымыз керек. Балғын шақтың өз сұлулығы бар, өз қызуы, ұшқырлығы бар. Буыны қатқан, қызуы басылған аға буын аяғын қия басқан жасты дүрелей бастамауымыз керек. Әсіресе, жас дарынның жалынын тұншықтыру - қылмыс. Жалынды жас, дарынды жас көк шыбықты көрмей-ақ өссін.
В.Г.Короленконың алғашқы әңгімелерімен танысқаннан кейін-ақ А.П.Чеков: «Мұндай жаспен (парень) қатар жүру түгіл, соңына еріп жүрудің өзі қандай қуаныш!» деген. Біз мұндайға әлі тоқ мойындаумыз.
Қазақстан жас ақын-жазушыларының республикалық мәжілісіне көп-көп сәлем, аз тілекпен - Ғабит Мүсірепов», - депті. Кемеңгер жазушы сол кезде елудің ішіне енді кірген қаламгер екен. Жоғарыдағы сөздерді даналық демей көріңіз, нағыз суреткерлік көрегендік десек те болар. Сенім мен үміт! Қазір ойласуға негіз бар. Бүгінгі пайғамбар жасына келген, не асқан әріптестерімізді Ғабеңмен салыстырыңыз - ошақ басы, от қасынан аса алыппыз ба, алысты болжауға қайсымыздың шамамыз келіп жүр? Көбіміздің төгілтіп жастарға бата бере алатындай, тіпті, қауқарымыз бар ма? Мақтана алмасақ керек, үлгіміз аз, сондықтан да, әй, ұятты-ақ шығармыз...
Мәшине ішінде Ғабең:
- Келін іренжімес пе екен саған қолқа салсам, - деді.
- Қандай қолқа, аға?
- Cен бірер күн менің қасымда болсаң, Ғазиза жеңгең сырқат алдыртуға. Бастырылыққан кезде біреу оятып жібермесе кәдімгідей қиналып қалам...
- Сіздің қасыңызда болғаныма келініңіз қуанбаса іренжімейді, - дедім.
- Онда бұл мәселе де шешілді деп нүктесін қойдық.
- Қазір сізге деген сыбаға да келіп қалар, келініңізге ескертіп кеткенмін. Өтежан аузын ашып отыр...
- Иә, өңкей бір жалаңтөстер, маған әбден үйір боп алды, біразымен осы жерде танысып тәуір болды. Әйтпесе кейінгі жастарды біле бермейді екенбіз. Сен бекер әуре болғансың, Гүлбаршын келіннің қолынан дәмін татып жүрміз ғой...
Шығармашылық үйге де Ғабеңнің «балапандарымен» отырып, дәм таттық. Дәмнен кейін және біраз серуендеп, Ғабең бөлмесіне оралдық. Және әңгіме. Әңгіме әртүрлі, сан алуан. Қызықты. Ғабең әр тараптан әрқалай сөз ұштайды. Бірде әдебиет, бірде тарих, бірде өнер, бірде ел, бірде жер, енді бірде бүгінгі тұрмыс, жекелеген адамдар ма, тегі, сырбаз Ғабеңдей, әңгімені нақышына келістіре шебер айтатын кісі аз шығар, тыңдай бергің келеді. Ғабеңнің әр әңгімесі бір дәріс секілді, үлгі, өнеге, тәрбие!
Бір сала әңгіме - Сәбең - Сәбит Мұқанов төңірегінде өрбіді. Байқатқаны: Ғабит Мүсірепов жазушы Сәбит Мұқановты алға тарта сөйлейді, тіпті ұстаз санайды, аға тұтады, жазу-сызу өнерін жоғарыда айтқандай үлгі көреді. Аңдағаным, сөзінің арасында ирониясы бар, мақтап-мақтап отырып, сылқ еткізіп тастап жібереді, бой теңестіреді, тіпті сынап та алады. «Қасқыр да қас ойламас жолдасына» деп алып, өзінің Сәбеңмен елдес, жерлес, белқұда, ілік екенін сездіріп, Мұқановтың басты шығармаларын талдап, негізінен оң пікір айтады. «Сәбит төңкеріс дауылында әр аралға бір қамалған ақын емес, ол әр орынға бір паналап әдеттенбеген жазушы. Оның бар білетіні - кеңес жұртшылығы еді» дейді. Мәселен, Сәбиттің «Адасқандары» - ең бір көрнекті шығарма. Ол Рабиндранат Тагордың үлгісімен жазған новелла түріндегі роман. «Ботагөзі» ше! Ақ өлең! Қазақстанда мұндай еңбек еткен жазушы аз. Сөз жоқ, өндірімді, әдебиеттің бар жанрында төгіле жазған қаламгер, - деп ағынан жарылады. - Әттең, осындай жазушыға да тіл тигіздік, оның сыннан көз ашпаған кездері болды, өз басымның ЦК-да жұмыс істеп жүрген кезімде уақыт тезіне еріп шолақ белсенділік танытқан кездерім болғанын жасырмаймын. 1938 жылы оның «ХХ ғасырдағы қазақ әдебиеті: ұлтшылдық-байшылдық дәуірі» деп аталатын оқулық кітабын зиянды кітап деп бағалаған кезімізді бүгін ұялыспен еске алуға тиістіміз, - деп опынады. - Жә, айранды көжеге қосқан сәттер жеткілікті», дей келе Ғабең мүдірді. Толқығандай болды да.
«Жалпы Сәбит (Мұқанов) те, Мұхтар (Әуезов) да бетке ұстасақ беделіміз, арқаға ұстасақ панамыз еді, бұл алыптардың жаны мен рухы үнемі бізбен бірге, бейнелері көз алдымызда. Енді олар жоқ - қазақ әдебиеті жұтқа ұшырады демелік, даналарымыздың өзімізді тиісті жерінде еркелеткенін де, қажетті тұсында ұрысқанын да сағына тұрып, тектілеріміз алдында бұл пәни жалғанда түсінбестікпен жіберген кемшіліктерімізді, өкпелеткен, ренжіткен кездеріміз болса еске алып, еске алған сайын үлкен рухтарынан кешірім өтінеміз, сөйтіп тазарып, бойымыз жеңілдер. Айту да қайту», деп барып тоқтады. Осыдан кейін Биағаң - Бейімбетке ойысты. «Бір өкінішім - Бейімбеттің «Қазақ қызы», «Қызыл жалау» дейтін романдарын қатарға қоса алмадым. Жазылғанымен ортаға түспей, шығарма белгісіз боп барады», - деді Ғабең. Ілияс Жансүгіровке келгенде: «Ілиястың «Турксиб» пьесасы ғажап пьеса. Диалогқа қараңыз:
Орыстың инженері:
- Саба қазақты, жой мақұлықтарды, - десе, қазақтың ұлтшыл инженері:
- Сой орысты, сары орыстың бәрі орыс!» - дейтін.
Осындай шығармалар әлі «зынданда» жатыр. Сыртқа шықпай тұншығып жатқан қазақта алтын қор жеткілікті. Аймауытовтың Мағжан туралы толымды мақаласы, Мұхтардың Ахаңның (Ахмет Байтұрсынов) 50 жылдығына байланысты жазған көсемсөзі, Ахаңның Абай туралы баяндаған «Қазақтың бас ақыны» деп аталатын «Қазақ» газетіндегі көлемді материалы, Бөкейхановтың Қобыланды батыр жайлы зерттеуі келер болашаққа аманат боларлық дүниелер. Бұларсыз әдебиет орта...»
- Ғабит аға, жұрт сізді Алашордаға қарсы дейді, сол рас сөз бе? - деп қалдым мен сөз арасында. Сұрағым, әрине, орашолақтау шықты.
- Тек, - деді ол шошынып, - жұртың кім?
- Халық!
- Мен ұшқары сөзді қабылдамаймын!.. - Сөз үзіліп, Ғабаң демалғысы келетінін сездірді. - Осы сыймен жаталық!
«Қап!». Ғабеңді іренжітіп алдым ба? «Осы сыймен жаталық», дегені ауыр сөз болды-ау». Ғабең күнібойы жолдан шаршады ма, көзі бірден ілінгендей болды. Мен соңғы сұрағымды ойлағанда ұйқыдан бездім. Тек таң ата көзім ілініпті...
Жазушының ықтиярымен мен жұмысқа кеттім. Түс ауа келсем, Ғабит Махмұтұлының көңілі көтеріңкі, мені жақсы қарсы алды:
- Түнде тәуір ұйықтап шықтым. Бастырылықпадым, - деді. Кешегі әңгіме ұмыт қалдырғандай. Сыртқа шығып серуендеп қайттық. Ол кезде мен баспа маңайында істейтін едім.
- Осы күні кітап саудасы қалай? - деді.
Бұл саланы тәп-тәуір білетін болғандықтан әңгімені жүйе-жүйесімен айтып шықтым. Жазушы сөзіме ризалық танытып, комитет бастығын мақтап сөз қосты:
- Елеукеновті білем, іскер жігіт қой, Шерияздан жұмысты жақсы жолға қойған екен, - деді. Осыдан соң ол өзінің ертеректе баспаның өзекті мәселесін көтерген «Еңбекші қазақ» (бүгінгі «Егемен Қазақстан») газетінің бетінде жарық көрген мақаласын айтып, 1928 жылы жазылған сол материалдың әлі күнге дейтін көкейкесті екендігін алға тартты. Әсіресе, кітап дүкендерінің мән-жайына тоқталды. Таралым, кітап шығару мәдениеті төңірегінде сөз көрігін қыздырды. Соңғы жылдары жазған «Жат қолында», «Ұлпан» романдары жайлы ой тербеді. Сөздерінде мақтан жоқ, мағына бар.
«Жұрт көп томдыққа құмар, мен осыған қарсымын. Алға қарасақ қайтеді деймін ағайынға - қандай заман келеді? Оқушы кім? Келер ғасыр кітапты ысырып тастамаса қайтсын, бұл - қауіп! Ала бағанның аржағындағы жұрт бүгінде қол қоя алмайды дейді - халық түгелімен компьютер дегенге көшкен деседі, ал осы басқын бізге келсе ше? Әрине, беті аулақ...»
Жазушының қасында болған екінші күнім, түнім, менің осындай бүгінгі күн тақырыбында өрбіді. Осы күні ойлап отырсам, Ғабеңнің сол сөздерінің көбі жанды сөздер екен. Оның замана, қоғам туралы толғаныстары бүкпесіз шындыққа айналып отыр. Әсте ұмытылмайтыны: оның түнде, шам сөнгесін, өз бөлмесінде, қараңғыда жатқа оқыған бір монологы. Төбе шашым тік тұрып, құйқа шымырлаған. Ғабең бейне бір театр актері іспеттес, жаңылыспайды, қоңыр үні керемет.
«Бір кездегі өткен түс секілді, көрген күнің көр секілді еді. «Баяғыны» сағынушы едің, «қазіргіге» қамығушы едің. «Әттең Тәңірімен» күнің өтті. Тілің шықса, үнің шықпады. Үнің шықса, күнің шықпады.
Қазақ деген халық едің. Еділ-Жайық, Есіл, Нұра, Арқа, Сыр, Ертіс, Орал, Алатау, Алтай мекенің еді.
Осылардай ұжмаққа меңзес жерлерің бар еді.
Айдын шалқар көлдерің бар еді.
Ту ұстап, тұлпар мінген ерлерің бар еді.
Ердің құнын екі ауыз сөзбен бітіретін
билерің бар еді.
Дұшпан күндерлік күйлерің бар еді.
Ел бастайтын көсемің бар еді.
Сөз бастайтын шешенің бар еді.
Ақ киізге көтерген хандарың бар еді.
Ізгі қария шалдарың бар еді.
Сауық-сайран жиының бар еді.
Бақ-береке ұйымың бар еді.
Кедейің жоқ, бай едің.
Төрт түлікке сай едің.
Сол күндерде арманың бар ма еді?
Жоқ секілді еді. Сонан да, қазақ, айырылдың!
Онан қымбат нең бар еді?
Мойныңа бұғалық түсті бұлқынбадың.
Құрық көтеріп еді, қолға тұрдың.
Арғымақ едің, жабы болдың.
Жүгенсіз мінді, қақпалап жүрді.
Ерқашты қылды, көне бердің.
Баяғы дәурен көзіңнен бір-бір ұшты.
Қамықтың, жабықтың.
Біздің қазақтың басшылары тана, моншаққа қызығып, жер жүзінде еш халық дәреже көрмеген болыстықты зор абырой, бақыт көріп адасты. Талас қанына сіңді. Атадан балаға мирас болып қалды.
Ер адасса, ел адасушы еді.
Ерлеріміз адасып еді, еліміз де адасты. Сол адасудан әлі беті оңға бұрылған жоқ.
Енді біз қашан жұрт боламыз?
Адасуды әлі де қоймасақ, істің түбі неге соғар? Алаштың азаматы, осыны ойлайық!
Ардақты ақсақалдар, атқа мінген ағалар, ел билеген жақсылар!
Талас-тартысты енді қойыңдар!
Ынтымаққа қайтыңдар!
Құдайдан қорқыңдар!
Жұртты ойлаңдар!
Нәсіл-несіптің көз жасына қалып жүрмеңдер!»
Ақ өлең үлгісіндегі толғауын айтып болған жазушы «уһ» дегендей болып басылды, үнсіз жатты. Әлден уақытта: «Шуда жіп тартылды, енді тынысталық!» деп дауыстады.
Бақсам, Ғабеңнің сол оқыған монологы Міржақып Дулатовтың сөзі екен, бәрі кейін белгілі болды ғой. Алаштың отты сөзі! Мен ұлы Ғабеңе: «Сізді Алашордаға қарсы дейді, сол сөз рас па?» деп сұрап едім, керек болса, міне, сол сұрағыма берген жауабы!
Сөйткен Ғабең - Ғабит Мүсірепов - 1985 жылдың 31 желтоқсанында, Алматыда дүниеден көшті. Әкемдей көретін көркемөнердің ақ сауыт панасы - Ғабең туралы сол суық хабар құлаққа жеткенде жазу үстелімде ақ параққа «Мүсірепов жайлы сөз» деп жазып қойып, кейін жалғастырдым. Еш жерде жарияланбаған сол жазбамды енді «Егемен Қазақстан» арқылы халық назарына ұсынып отырмын.
«Ұлы дәуірдің үш революциясын басынан өткерген шырағдан сөнді. Орыстың соңғы классигі ортамыздан кетті» деген ғой Алексей Толстой Максим Горькийдің қаралы панихидасында. Ғабит Мүсіреповтей ноқта ағамыздан айрылған сәтте біз де сол Толстой сөзін жаңғырта: «Алыптар тобының» ақырғы арысы арамыздан аттанды. Қазақтың соңғы классигі дүниеден көшті», - деппіз.
Ғабит Мүсіреповтің өмірі бай да ұзақ өмір, ғұмырнамасы қызығуға тұратын ғұмыр, жазушылық өнері шынайы мектеп. Ол - өз ұлтының, қазақ халқының символы бола білген арыс. Бұл оның бойына жарасатын шындық еді, боямасы жоқ анықтама болатын. Сол арыс, саналы уақытын бос өткізбеген жазушы - Ғабит Мүсірепов соңында мол мұра қалдырды.
Әлі жадымда, 1977 жылы өзімді көптен толғандырып жүрген тақырып - халық батыры Аманкелді Иманов жайлы, ол өскен орта төңірегінде көркем шығарма жазуға отырдым. Роман уақиғасы бір кітапқа сыймайтындай болды да көп томдық дүние болып жоспарланды. Алғашқы бөлігі жазылып біткен. «Жұлдызда» шықты. Оқушылар жылы қабылдады. «Қызыл жалау» деген атпен «Жалын» баспасына ұсынылды. Баспа қолжазбамды жасырын рецензияға берген. Ақ-қараны рецензенттің пікірі шешеді. Баспа директоры Қабдікәрім Ыдырысов бұл іске өзі араласып, мен жазған тақырыпты жете білетін түпқазық жазушымыз Ғабит Мүсіреповке оқуға беріпті. Оқуға бергенде журналдық нұсқасын - «Жұлдыздағы» вариантын қатар ұсынған.
Ұлы жазушының тезінен өту - емтихан біткеннің ең қиыны, әрі зоры, тағат таппай күтумен болдым. Көңілдегі бір медеу, жығылсаң нардан жығыл деген деп, үлкен кісі не айтар екен дейтін бір үміт, бір күдікпен айлар өтіп жатты...
Осылайша қобалжып жүргенімде Қабдікәрім ағамыз:
- Ғабең саған сәт сапар жазыпты, романың ұнапты. Маған ауруханада көңілін сұрай барғанымда айтты. Басуға болатын тәуір шығарма деді, өзің барып алып кел, демесі бар ма.
Ғабең үйіне қалай барамын? Есіме Сәкең - Сәкен Жүнісов түсті. Болған жайды айтып ертіп баруын өтіндім. Сәкен ағамыз да екі сөзге келген жоқ, келісе кетті.
Ғабең Сәкенмен жылы сәлемдесіп, өзара шүйіркелесе кетті. Мен елеусіз отырдым. Сәлден соң барып, келген шаруамызды айтқанда Ғабең баяу қозғалып, жазу үстелінің үстінен жазған дүниесін алып, маған ұсынды.
- Тақырып қоймадым, - деді жазушы. - Баспадағылар оқып көрер...
Толқығаным сонша, «рахмет» дей де алмаппын. Жүрек дүрс-дүрс соғады. Ертіп келген Сәкеңді де ұмытып, дәлізге қарай шыға беріппін.
- Ау, тоқта, қазір бірге барамыз! - деді Сәкен. Сол кезде барып, кілт тоқтағаным есте.
- Оқа жоқ, - деді Ғабең сәл жымиып, - Қабдікәрімге апарып бер, оған айтқанмын, баспаның кәдесіне жараса байқар!
- Жарайды, Ғабе! Мына Қоғаш өзі жалғыз келуге қобалжыған соң бастап келіп едім, сізге рахмет, табысты боп барамыз, мұның қуанышында шек жоқ! - деді Сәкен жазушының үйінен шығарда.
Ғабит Мүсіреповтің алғы сөзімен роман 1979 жылы жеке кітап боп, жарыққа шықты. Әр кітаптың өз тағдыры бар, менің бұл жердегі айтпағым - ұлы адамның мені бағыттаған сара жолы.
«Сен Аманкелдіні большевик қылам деп бос әуреленбе, батырды адами қалпында ғана көрсетуге тырыс!» деген сөзі өмір бойы есімнен кетер ме.
Тағы бір тұста:
- Бұл тақырыпты қаузаған жазушы Алашқа соқпай өтпейді, абай бол, Алаш арыстарына тілің тиіп жүрмесін! - деді - Аруақтар алдында бәріміз де қарыздармыз, біліп айтқанымыз бар, білмей айтқанымыз бар, жаққан жала, шашқан күл жетеді, күйе аз емес, бәріне уақыт безбен, түбі ақиқат айтылар күн туады, асықпай ілгері жылжы!
Жазу үстелімде Ғабеңнің шағын портреті тұратын. Үйде қонақта болғанында сол суреттің сыртындағы қатырмаға: «Қоғабай ініме, күтумен, сеніммен, үмітпен» деп жазыпты. Сол жылдары Ғабеңнің «24 сағатта» дейтін кішкентай сый (сувенир) кітабы шықты. Сол кітапқа менің Ибрагим дейтін балама: «Қай Ибраһимге тартсаң да өзің біл!» деп қолтаңба жазып берді. - Даналық, даралық деген осы!
Ғабең, Ғабең еді ғой... Ұлы жазушы жазу өнерінде қандай жоғары, өр, биік болса, жеке өмірінде де қайталанбас тұлға еді... Қайран, Ғабең!
Ғабит Мүсірепов - қазақтың ар-ұяты дерлік кісісі-тін, өмірде Абай айтқан жарық дүниенің толық адамы болып өткені күмәнсіз.
Ғабең бейнесі жүректе сақталып, шығармашылығы ойда тоқылып, өнегесі әсте ұмытылмай, тағылымы ұрпақтар көкірегінде жүре береді.
Қоғабай СӘРСЕКЕЕВ, жазушы.
«Егемен Қазақстан» газеті