МҰСТАФА ШОҚАЙ. БІЗ ОНЫ ҚАЛАЙ ЗЕРТТЕП ЖҮРМІЗ?
Мұстафа Шоқай. Тәуелсіздік таңы атқалы бері бұл арысымыз туралы көптеген дүниелер жарық көріп келеді. Бұл қуанышты нәрсе. Бірақ зерттеушілеріміздің қайсыбірінен одан қандай да бір “кемшіліктер” іздеуге әрекеттенушілік те байқалып қалады.
“Интернационалистік тарихнама” өкілдері тарапынан алып тұлғаның өзін көзге ілмеушіліктің, оны айналып өтуге сыңай танытушылықтың мысалдары қылаң беріп келе жатқандығы құпия емес. Мұның себебі, біріншіден, ұлттық интеллигенцияның біразының әлі де болса отарлық санадан арыла алмай келе жатқандығына, екіншіден, өзіміздің жай салдыр-салақтымызға байланысты ма деп ойлаймын.
Мұстафа Шоқай. Тәуелсіздік таңы атқалы бері бұл арысымыз туралы көптеген дүниелер жарық көріп келеді. Бұл қуанышты нәрсе. Бірақ зерттеушілеріміздің қайсыбірінен одан қандай да бір “кемшіліктер” іздеуге әрекеттенушілік те байқалып қалады.
“Интернационалистік тарихнама” өкілдері тарапынан алып тұлғаның өзін көзге ілмеушіліктің, оны айналып өтуге сыңай танытушылықтың мысалдары қылаң беріп келе жатқандығы құпия емес. Мұның себебі, біріншіден, ұлттық интеллигенцияның біразының әлі де болса отарлық санадан арыла алмай келе жатқандығына, екіншіден, өзіміздің жай салдыр-салақтымызға байланысты ма деп ойлаймын.
Осы жағдайға қатысты бір-екі мысал келтіре кетейін. Үстіміздегі жылдың мамыр айында Қызылорда облысының Шиелі ауданындағы Наршоқы да орналасқан Шоқай қыстауының орнына, Мұстафаның кіндік қаны тамған топыраққа тағзым етіп қайттым. Бұл сапарда Алаш арысына жиеншар болып келетін Қалымбетов Ойдан Кенжеғұлұлы, Мұстафа Шоқай қорының президенті Атабаев Базарбай және өзіміз сөз етіп отырған тұлға ұрпақтарымен жақсы таныс, сол өңірде олармен жұмыстас болған тағы бір көнекөз қария Тәжімов Жұмабек, Қызылорда қаласындағы “Болашақ” университетінің доценті Бердіғожин Лесқали бірге болып, осы жолдар авторының ізденістеріне қол ұштарын берді. Шиелі ауданының Сұлутөбе ауылында Әліштің немересі Ғанимен кездестік. Әліш –Мұстафаның туған ағасы. Ғани 1934 жылы Әліштің ұлы Бәкірден туған, Мұстафаның туған-туыстарын қуғындауға алған кезде бой тасалап Өзбекстанға кетеді де, 60-жылдары ғана еліне оралады. Содан бері осы Сұлутөбеде қой баққан, “Құрмет белгісі” орденімен марапатталған. Ойдан, Жұмабек, Ғани ақсақалдар ақжарқын, әлі де болса бойлары ширақ, Мұстафа мен оның туыстары туралы талай мағлұматтарды естерінде сақтаған, зерек те сұңғыла адамдар екен. Біздер, бір әңгімеден кейін бір әңгіме туындатып, мәре-сәре күйде уақыттың қалай өткенін де білмей қалдық.
Мұстафа Шоқай. Тәуелсіздік таңы атқалы бері бұл арысымыз туралы көптеген дүниелер жарық көріп келеді. Бұл қуанышты нәрсе. Бірақ зерттеушілеріміздің қайсыбірінен одан қандай да бір “кемшіліктер” іздеуге әрекеттенушілік те байқалып қалады.
“Интернационалистік тарихнама” өкілдері тарапынан алып тұлғаның өзін көзге ілмеушіліктің, оны айналып өтуге сыңай танытушылықтың мысалдары қылаң беріп келе жатқандығы құпия емес. Мұның себебі, біріншіден, ұлттық интеллигенцияның біразының әлі де болса отарлық санадан арыла алмай келе жатқандығына, екіншіден, өзіміздің жай салдыр-салақтымызға байланысты ма деп ойлаймын.
Осы жағдайға қатысты бір-екі мысал келтіре кетейін. Үстіміздегі жылдың мамыр айында Қызылорда облысының Шиелі ауданындағы Наршоқы да орналасқан Шоқай қыстауының орнына, Мұстафаның кіндік қаны тамған топыраққа тағзым етіп қайттым. Бұл сапарда Алаш арысына жиеншар болып келетін Қалымбетов Ойдан Кенжеғұлұлы, Мұстафа Шоқай қорының президенті Атабаев Базарбай және өзіміз сөз етіп отырған тұлға ұрпақтарымен жақсы таныс, сол өңірде олармен жұмыстас болған тағы бір көнекөз қария Тәжімов Жұмабек, Қызылорда қаласындағы “Болашақ” университетінің доценті Бердіғожин Лесқали бірге болып, осы жолдар авторының ізденістеріне қол ұштарын берді. Шиелі ауданының Сұлутөбе ауылында Әліштің немересі Ғанимен кездестік. Әліш –Мұстафаның туған ағасы. Ғани 1934 жылы Әліштің ұлы Бәкірден туған, Мұстафаның туған-туыстарын қуғындауға алған кезде бой тасалап Өзбекстанға кетеді де, 60-жылдары ғана еліне оралады. Содан бері осы Сұлутөбеде қой баққан, “Құрмет белгісі” орденімен марапатталған. Ойдан, Жұмабек, Ғани ақсақалдар ақжарқын, әлі де болса бойлары ширақ, Мұстафа мен оның туыстары туралы талай мағлұматтарды естерінде сақтаған, зерек те сұңғыла адамдар екен. Біздер, бір әңгімеден кейін бір әңгіме туындатып, мәре-сәре күйде уақыттың қалай өткенін де білмей қалдық.
Наршоқы құмындағы Шоқай қыстауынан 50-
Мұстафа осы төрт жылдық медресені екі жылда бітіргенге ұқсайды. Әліштің өзі де мұнда інісімен бірге оқыпты. Онда Ташкенттен арнайы шақырылған Ерім төре сабақ беріпті, ол орысша оқыған, білімді ұстаз көрінеді. Әліш кейін, заман ағымын ескеріп, медресе негізінде жеті жылдық орыс мектебін ұйымдастырды дейді ақсақалдар. “Медресені бітірген соң Мұстафа Ақмешіттегі орыс-қырғыз (қазақ) мектебінде оқыған жоқ па еді?” – деген менің сұрағыма: “Мұстафа онда бір ай шамасында дәріс алғаннан кейін ауылына кетіп қалады. Содан соң оны әжесі “орыс болып кетесің” деп қайта жібермей қояды да, жаңағы жеті жылдық мектепте оқытады”, деген жауап алдым.
Көңілдеріне кірбің түсірмес үшін ақсақалдардың бұл сөзіне “олай, былай” деп уәж айтып жатпадым. Жолға шыққанға дейін мен Қызылорда қаласындағы қазіргі кезде дүкен орналасқан, кезінде Мұстафа оқыған “орыс-қырғыз мектебінің” үйін тауып, тіпті суретке де түсіріп алғанмын. “Апырай, мұнда Мұстафа Шоқай оқыған” деген бір ауыз сөз жазып, белгі қоя салмаған екен” деген сияқты ой да келіп қалған. Мұстафаның Франциядағы жеке мұрағатында Ақмешіттегі “орыс-қырғыз мектебін” бітіргені жөнінде айтылады ғой.
Осы сапардан бір байқап қайтқаным, Шоқайдың өзі де, Әліш те Наршоқыдағы қыстаудан жарты шақырымдай жердегі қорымда жерленіпті, бірақ бастарында ешбір белгі жоқ. Әзірше олардың мәңгі мекендерін Ойдан, Жұмабек, Ғани секілді ақсақалдар көрсете алады, ертең олар бақилық болған кезде Наршоқыдағы тарихи орындар туралы кімнен сұраймыз?!
Жанды жабырқататын келесі жәйт – Мұстафа Шоқайдың өмірі мен қызметі жөнінде үстіртін пікірлердің белең алып бара жатқандығы. Олар көбіне арысымыздың Франция, Германия, Түркия, Ұлыбритания, Польша, Ресей Федерациясы, Өзбекстан мұрағаттары мен кітапханаларындағы орыс, ағылшын, француз, шағатай, поляк, түрік, әзірбайжан, қазақ, өзбек тілдерінде жарияланған, кейбірі қолжазба күйінде сақталған еңбектеріне тереңдеп бармаудан, үзіп-жұлып алған шығармаларын өзінше пайымдаудан туындайды. Мұстафа Шоқайдың “түрікшіл-дігі”, “жәдидшілдігі” туралы пікірлер жөнінде бұл жерде сөз қозғамай-ақ қоялық. Ал, енді бұл тұлғаның өмір жолына қатысты айдан анық фактілерді көпе-көрнеу бұрмалаушылыққа қалайша көз жұмып қарарсың?!
Баспасөз бетінде жарық көрген бір мақалада: “Петербург пен Мәскеу, бірнеше рет Лениннің өзі бастап, Сталин қостап, Мұстафаға ұсыныс жасады. “Түркістан республикасын құрғаныңа қарсы емеспіз, қолдаймыз. Бірақ сен бізді мойында, Кеңес өкіметін мойында”, дейді. Бұған Мұстафа көнбейді”, деп жазылыпты.
Тым сыпайылап айтқанның өзінде де автор “қырық өтіріктің” бірін малданып отыр. Түркістан мұхтариятын орталық әуел бастан мойындаған емес. “Мұстафа мен Әлихан Бөкейхановтың, Мұстафа мен Тұрар Рысқұловтың келіспей қалуы да осы арада білінген” деудің өзі де осы тақылеттес. Авторға Түркістан республикасының жариялану тарихы да белгісіз. Оның пікірінше, мұхтарият Ташкентте дүниеге келген, Қоқанға көшкен секілді болып көрінеді: “Мұстафа Шоқай Түркістан республикасының астанасын Ташкенттен басқа жаққа алып кетуді ойластыра бастады. Ақыры тоқтағаны Қоқан қаласы болды”, дейді.
Енді осы мақаладағы “Екі Миша” мәселесіне тоқталалық. Онда Миша (Михаил) Фрунзенің Миша (Мұхамеджан) Тынышбаевқа жазған хаты туралы айтылады. Орыс Мишасы қазақ “Мишасына” былай деген секілді: “Миша мен Қоқанды қоршап тұрмын. Бүгін түс қайта шабуылды бастаймын. Зеңбірек көп, оқ та көп. Пулемет бар, әскерім жақсы қаруланған. Қоқан қаласы жермен жексен болады. Менің саған ақылым, бәрін таста да қаш”. Осыдан соң Тынышбаев хатты Мұстафа Шоқайға көрсеткен көрінеді. Жазушының шеберлігі болуы керек, көзімен көріп, қолымен ұстағандай қылып баяндайды. Шындығына келсек, Қоқанды қоршау кезінде М. Тынышбаев та, М. Фрунзе де ол жерде болған емес. “Шама-шама ғой. Жайықтың суы-қырық бөшке” деп долбарлаудың сиқы осындай. Айтарымыз қайраткер тұлғаларымыз туралы жазғанда нақты дерекке сүйенген жөн, “бірін көкке ұшырып”, “бірін жерге түсіруге” бағытталған салыс-тырмалы “әдістен” аулақ болған ләзім. Әрқайсысының өз орны бар.
Десек те бұл жәйттерден Мұстафа Шоқай есімі мүлдем ұмыт болып отыр, оның шығармашылық мұрасы зерттелмей келеді деген ұғым тумайды. Керісінше, ұлы тұлғаның өмірі мен қызметі жөнінде жарық көріп жатқан басылым көп, бірақ солардың ішінде нақтылы деректерге сүйеніп жазылған ойлы еңбектер саусақпен санарлық.
Солардың бірі – Д. Қыдыралиевтің 2007 жылы “Фолиант” баспасынан жарық көрген “Мұстафа Шоқай” деген зерттеуі. Автор 1998 жылы Эгей университетінде профессор Исмаил Аканың жетекшілігімен “Мұстафа Шоқай. Өмірі, қызметі және дүниетанымы” деген тақырып бойынша диссертация қорғап, 2001 жылы оның негізінде монография жариялайды (Hіdіralyev D. Mustafa Gokay. Hayatі, Faalіyetlerі ve Fіkіrlerі. 2001. Ankara). Ол кітаптың біраз мағлұматтарына “жиендік” жасалып кеткеннен кейін, жаңадан жарияланған еңбек қосымша тың деректермен толықтырылып, көркем тілмен қайтадан жазылған. Авторға түрік тілін жетік меңгеруі, кезінде Мұстафа Шоқаймен тағдырлас болып, бірге жұмыс істеген Осман Қожаның баласы, қазіргі кезде профессор Тимур Қожаоғлымен, түрік халықтары тарихының білгірлері Мехмет Сарай, Баймырза Хайт секілді ғалымдармен қоян-қолтық араласып, олардың ақыл-кеңестерін тыңдауы зерделі зерттеу ұсынуға мүмкіндік берген.
Кітапта Мұстафаның есею жылдары, дүниетанымының қалыптасуы, қоғамдық-саяси жұмыстарға араласуы, елге оралып, Түркістан өлкесі мұсылмандарының орталық кеңесіне басшылық етуі, жергілікті тұрғындардың санасына басқа халықтармен тең құқылы өмір сүру идеясын сіңіруге бағытталған қызметі кеңінен сөз болады. Мұстафа қоғамның бейбіт, эволюциялық жолмен дамуын жақтайды және өзінің саяси қызметінде осы қағиданы басшылыққа алады. Сол мақсатта ол этностық, діни қақтығыстарға жол бермеуге, шиеленісті мәселелердің өзін келіссөз арқылы шешуге, Түркістандағы барлық саяси партиялар және ұйымдармен қарым-қатынаста болуға ұмтылады.
Түркістан мұхтариятын жариялауға байланысты жоғарыда көрсетілген түрлі жаңсақ пікірлер мен бұрмалаушылықтарға нанымды жауаптар беріледі. Мысал ретінде Ташкентте Кеңес өкіметінің орнауынан кейін қарашаның бірі күні екі жолдасымен Мұстафаның Самарқанға, кейін Ферғанаға келуі, Жаңа Маргелан қаласында Өлкелік мұсылмандар кеңесі жиынында Бүкілтүркістандық мұсылмандардың жалпы құрылтайын шақыру туралы шешім қабылданғаны, оның Қоқан қаласында өткені тыңғылықты зерттелініпті.
Мұхтариятты большевиктер қанды қырғынға ұшыратқаннан кейін біраз уақыттан соң әйелі Мария Горинамен бірге Мұстафаның Ташкенттен Орынбор бағытындағы пойызға отырғаны бұрыннан да мәлім болатын. Алайда Д. Қыдыралиев Мұстафаның осы жолғы маршрутын анықтауда тың деректер келтіріп, Халел Досмұхамедовтің ауылында қонақта болып, одан әрі Самара арқылы Уфа шаһарына барғанын жазады.
Кітаптың Орынбор мен Самара қалаларында Мұстафаның Алашорда үкіметінің басшылары Ә. Бөкейханов, А. Байтұрсынов, М. Дулатов, М. Тынышбаевпен, башқұрт үкіметінің басшысы А. З. Валидимен бірге Түркістанның атынан бірнеше жиналыстарға қатысқаны, онда үш үкімет арасында “Оңтүстік-шығыс мұсылман өлкелерінің федерациясын” құру туралы шешімге қол жеткізілгендігі туралы мағлұматтары да отандық тарихнамада ширатылмай келе жатқан тақы-рыптардың бірі деуге болады.
Кітап көлемінің жартысына жуығы Мұстафаның мұғажырлық кезеңіне арналып, оның бірнеше бағытта жұмыс істегені, ұлт-азаттық қозғалысының жаңа жағдайдағы формасы мен әдістерін, ұлттық күрестің стратегиясы, тактикасы мен идеологиясын, одақтастары мен жауларын анықтауы, “Түркістан Ұлттық Бірлігі” ұйымын, оның баспа органдары –“Йени Түркістан” мен “Яш Түркістан” журналдарын ұйымдастыруы нақтылы деректер негізінде өрбітіледі, бұл мәселелер жөнінде автор өзіндік ой түйеді, соны пайымдауларын алға тартады.
Кітап жетістіктерін тәптіштеп жату мүмкін болмас, сонда да оның М. Шоқайдың “фашистік Германияға қызмет етуі”, “Түркістан легионын құруға қатыстылығы” туралы сырттай тон пішіп, тоғышар түйін жасайтындарға қайтарылған жауап іспеттес автордың дәлелді уәждері назар аударады, көңілге қонымды.
М. Шоқай жалғыз қазақ халқының ұлы перзенті ғана емес, ол кезінде бодандық жағдайында өмір сүріп жатқан, бостандыққа ұмтылған барлық түркі халықтарының, кавказдықтар мен украиндардың ортақ ұлы бола білді. Ол ұлттардың тарихи даму барысында жоқ болып кетуін жақтайтын большевиктерді де, әсіресе ұлтшыл, нәсілшіл Германияны да бірдей жек көрді. Кеңес Одағын емес, ол жүргізіп отырған отаршылдық саясатқа қарсы тұрды, халықтар арасындағы ынтымақ пен бірлікті уағыздады. Оның Әзірбайжан ұлттық республикасының құрылған күніне орай сөйлеген жүрекжарды сөзінде: “Каспий теңізі екі елді бөлмейді, қайта оларды біріктіреді”, деген болатын. Мұстафаның ұрпақ алдында атқарған толағай ісінің де, оның шығармашылығының да бүгінгі күні де халқымыздың мүддесіне жұмыс жасап келе жатқандығына осының өзі де дәлел емес пе?!
Халқына қызмет етуді өмірлік мұратына айналдырған тұлға туралы, шетел мұрағаттары мен оның кітапханаларындағы мағлұматтарды, оның ағылшын, француз, неміс, түрік, поляк, швед, т. б. тілдердегі қыруар мақалалары мен сұхбаттарын, мемлекет қайраткерлері және дипломаттарымен кездесулері жөніндегі материалдарды жинастыру жұмыстарын алға қарай жалғастыру керектігі –“Мәдени мұра” бағдарламасының алдында тұрған аса маңызды, ұлттық идеологиямыздың қалыптасуына берері мол іс.
Көшім ЕСМАҒАНБЕТОВ, тарих ғылымдарының докторы, профессор.
Егемен Қазақстан газеті