Қазақ әдебиеті тарихы қалай оқытылып жүр?
1. Әдебиетті оқыту әдістемесінде ортақ мәміле жасалған ба?
2. Білім беру бағдарламасында әлі де ескерусіз қалған көрнекті тұлғалар жоқ па?
3. Жаңаша көзқарастағы оқулық жеткілікті ме?
4. Заманауи технологияларды қолдану барысында қандай қиындықтар кездеседі?
5. Шетелдегі қазақ әдебиетін қамти алдық па?«Айқын» газетінің көкейкесті сауалдарына Л.Гумилев атындағы Еуразия Ұлттық университеті, әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық университеті және Абай атындағы Қазақ Ұлттық педагогикалық университетiнiң білікті мамандары жауап береді.
Серік АСЫЛБЕКҰЛЫ, жазушы, драматург, филология ғылымдарының докторы:
Барлық салада оқытылуы тиіс
1. Әдебиетті оқыту әдістемесінде ортақ мәміле жасалған ба?
2. Білім беру бағдарламасында әлі де ескерусіз қалған көрнекті тұлғалар жоқ па?
3. Жаңаша көзқарастағы оқулық жеткілікті ме?
4. Заманауи технологияларды қолдану барысында қандай қиындықтар кездеседі?
5. Шетелдегі қазақ әдебиетін қамти алдық па?«Айқын» газетінің көкейкесті сауалдарына Л.Гумилев атындағы Еуразия Ұлттық университеті, әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық университеті және Абай атындағы Қазақ Ұлттық педагогикалық университетiнiң білікті мамандары жауап береді.
Серік АСЫЛБЕКҰЛЫ, жазушы, драматург, филология ғылымдарының докторы:
Барлық салада оқытылуы тиіс
- Қазіргі таңда жоғары оқу орындарында қазақ әдебиетінің тарихы толыққанды өтіле бастады. Әсіресе, журналистика, филология факультеттерінде кезең-кезең бойынша жүйелі түрде оқытылады. Әдебиет - ұлттың рухани келбеті, жан дүниесі болғандықтан, жас ұрпақ өз халқының рухын, жандүниесін түсінуі үшін ең алдымен ұлттық әдебиетті оқуы керек. Сонда ғана өз халқыңды тани аласың. Осыны ескерген Франция, Иран, Түркия секілді елдерде өздерінің әдебиетінің тарихы тек филология, журналистика мамандықтарында ғана емес, философия, тарих факультеттерінде, тіпті медицина, ауылшаруашылық, техника саласында маман дайындайтын арнаулы оқу орындары мен факультеттердің барлығында міндетті пән ретінде қосып оқытылады. Ал біздің елімізде әзірге олай емес. Филология мен журналистика факультеттеріндегідей жүйелі болмаса да, бір-екі семестр тым құрығанда шолу түрінде оқытылуы керек деп есептеймін. Бұл мәселеге БАҚ-та атсалысуы керек. Кейбір басылымдар «Жұлдыздардың» төңірегінен шықпай, «Ана көйлекті қаншаға алдың?», «Мына киімді қайдан алдың?» болмаса «Сен пәленмен үйленгелі жатыр екенсің ғой», «Сені ажырасады дейді» деген сияқты арзанқол әңгімелердің төңірегінде БАҚ-тың интелектуалдық деңгейін түсіріп жіберді. Керісінше, осындай елеулі рухани мәселелерді жұмыла көтерсе, жүк жеңіл болар еді.
Өз басым, әдебиет тарихын оқытудағы үлкен бір белес ретінде М.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институтының «Қазақ әдебиеті тарихының» он томдығын жарыққа шығарғандығын айтар едім. Бұл жоғары оқу орындарында сабақ беретін доктор, профессорларымызға септігі тиетін, азат елдің ғалымдары тәуелсіз идеямен жазған үлкен еңбек болды. Бұл жинақта Алаш арыстарын былай қойғанда, «Қытайдағы қазақ әдебиеті», «Монғолиядағы қазақ әдебиеті» дейтін тараулар бар. Шетелдегі қазақ әдебиетінің өкілдері Абай, М.Әуезов сияқты жеке монографиялық түрде оқытылмаса да, жалпы қазақ әдебиеті тарихының бір бұтағы ретінде бұл күнде жоғары оқу орындарында шолу түрінде айтылады, талданады. Кейбір университеттерде арнаулы курс түрінде оқытылады. Тіпті шетелдегі қазақ әдебиетінің тарихына қатысты курстық жұмыстар мен дипломдық жұмыстар жазылып, бұл тақырып зерттеледі.
Әдебиет тарихындағы, оқытылуы барысындағы өзекті мәселелер төңірегінде зерттеулер мен ізденістер тоқтаған жоқ. Әлі де зерттелуге тиісті, иі қанбаған мәселелерді оқытушы ғалымдардың жетекшілігімен магистрлық, докторлық оқитын жас ғалымдарға зерттеу тақырыбы ретінде беріледі. Сонымен қатар жеке зерттеу мақалалары мен диссертациялар арқылы жаңа мазмұн мен тың деректер уақыт өткен сайын қосылып жатыр.
Тәуелсіздіктің арқасында қазақ тілі мен әдебиеті мамандығын бітірген мамандар қанша жақсы оқыса да, шетелдерге шыға алмайтын. Өйткені қазақ тілі мен әдебиеті шетелдерде оқытылмайтын. Ел ішіндегі әртүрлі дәрежелі мектептерде, колледждер мен жоғары оқу орындарында, институттарда ғана сабақ бере алатын. Бүгінде алыс-жуық шетелдерде дипломатиялық қызмет пен халықаралық журналистер, білікті түрколог ғалымдар дайындау сияқты әр алуан мұқтаждықтарға бағытталған қазақ тілі мен әдебиеті мамандықтары ашылып отыр. Мұндай мамандықтар бүгінде Оңтүстік Кореяның Сеул Ұлттық университетінде, Қытайдағы Пекин ұлттар университеті, Шынжаң университеті, Іле педагогикалық университеттерінде (Құлжада), Америкадағы Вашингтон университетінде, Чекиядағы Прага университетінде бар. М.Ломоносов атындағы Мәскеу мемлекеттік университетінде де қазақ тілі мен әдебиеті деген мамандық ашылды деп естідім. Осыған байланысты үздік оқыған жас мамандар сол мемлекеттерге барып, сабақ беруіне мүмкіндік туды. Мұның өзі қазақ әдебиеті тарихы пәнін оқытудың халықаралық деңгейге көтерілгендігінің айнасы. Кезінде бұл туралы армандай да алмайтын едік. Шетелді қойып, өзімізде қазақ әдебиеті тарихының кей тұстарын оқыту қиынға соққан еді. Бұл - тәуелсіздіктің жемісі.
Анарбай БҰЛДЫБАЙ, профессор, филология ғылымдарының кандидаты:
Электронды оқулықтармен қамтамасыз ету керек
- Қазіргі таңдағы қазақ әдебиеті тарихы міндетті түрде оқытылатын пәндердің қатарында болғандықтан, бұл пәннің жоғары оқу орындарында оқытылуы өте жоғарғы деңгейде деп есептеймін. Кешегі күні айтылмаған, жазылмаған, оқытуға мүмкіндік болмаған көптеген қаламгерлеріміздің шығармалары, өмір тарихы, соларға арнап жазылған оқулықтар оқытыла бастады. Арнаулы курстарда, яғни студенттердің таңдауы бойынша оқытылатын курстарда бұрындары оқытылмаған дүниелерді оқытуға қазіргі жоғары оқу орындарындағы доктор, профессорлардың мүмкіндіктері де бар. Осы мүмкіндіктің аясында кешегі күні аты аталмайтын Алаш қайраткерлерінің, кертартпа ақындар деп есептелген діни ақындардың еңбектері мен өмір белестерін оқытуға қол жеткізіп отырмыз. Мұнымен қатар, қазақ әдебиеті тарихына байланысты оқулықтардың қайтадан жазылуы - бұрындары беймәлім болып келген қаламгерлердің шығармаларын қайта оқуға мүмкіндік беріп отыр. Бұл тұрғысынан көңіліміз толады, әрине. Бірақ әлі де толықтыра түсетін жұмыстар өте көп. Соның бірі - арнаулы компьютерлік бағдарлама арқылы қазақ әдебиетінің тарихына байланысты электронды оқулықтар жасау мәселесі. Өйткені студенттер оқулықты парақтап отырғаннан гөрі, интернет пен электронды оқулықтарға жүгінгенді дұрыс көреді. Сондықтан да электронды оқулықтардың орны ерекше. Бүгінде біз электронды оқулықтармен студенттерді қамтамасыз еттік деп айта алмаймыз. Дегенмен, біздің факультетіміз қазақ әдебиетінің тарихы пәніне байланысты электронды оқулықтар жасауды мақсат етіп отыр. Бірақ ойдағыдай бітіп кетті деп айтуға әлі ертерек. Оны жасап бітіру, студенттерді электронды оқулықтармен қамтамасыз ету - бүгінгі оқытушылар мен әдебиет зерттеушілерінің алдында тұрған негізгі міндеттердің бірі деп ойлаймын.
Қазақ әдебиеті тарихы бірер қаламгердің шығармасымен бітетін ғылым емес. Бай мұра. Дей тұрғанмен, санаулы шығармалары әдебиет тарихы оқулықтарына қосылып, зерттелгенімен де, кейбір авторларымыздың әдебиет тарихы пәнін оқыту барысында айтылмай жатқан қырлары жоқ емес. Мәселен, жыраулардың шығармаларын зерттегенде біздің Бұхар, Ақтамберді сынды ұлы жыраулармен қатар, осы жыраулық дәстүрді қалыптастырған көптеген өкілдер бар. Тағы бір айта кетуге тиісті сөз Дулат Бабатайұлы шығармаларының тілі зерттелді (Рабиға Сыздықова мен Құлмат Өмірәлиев). Бірақ Дулаттың жазба әдебиетіміздің қалыптасуына жасаған ықпалы, Абайдың қазақ әдебиетінің негізін қалауына ұйытқы болған қырлары әлі зерттелген жоқ.
Қазақ әдебиеті тарихының әдістемесін жүйелі түрде жасау және жетілдіру керек. Жаңа технологиялар мен компьютерлік бағдарламаға бағытталған әдістемелер жасау - қай салада болмасын кезек күттірмейтін мәселенің бірі. Көптеген оқытушыларымыз педагог қызметкерлерді қайтадан аттестаттау барысында осы мәселеде қиналғаны жасырын емес. Сонымен қоса, қазір қолданыста жүрген оқулық мәселесі. Бұл оқулықтар бір кездері ағаларымыз жазған оқулықтар. Кеңестік дәуірдің көзімен жазылды. Ол кезде цензура деген болды. Айтылмайтын нәрселер айтылмады. М.Әуезов атындағы әдебиет институтынан қазақ әдебиетінің он томдығы жарыққа шықты. Бұнда жаңаша көзқараспен жазылған дүниелер өте көп. Бірақ мемлекеттік тапсырыспен шыққан кітаптар көбінде кітапханаларға кетеді, сатылмайды. Сондықтан осы негізде жаңаша көзқарастағы оқулықтар жазу - педагог ғалымдардың алдында тұрған үлкен міндеттердің бірі.
Мұнда айта кететін бір жайт, бүгінгі PHD докторларымыздың әдебиет тарихын жете білуіне көп уақыт қажет. Ал әдебиет тарихын бес саусағындай білетін ғалымдарымыз жаңа технологияларды меңгеріп бітірген жоқ. Осы орайда жаңа технологияның құлағында ойнайтын PHD докторларымыз бен әдебиет тарихын жетік білетін аға буын профессорларымызды ұштастыру керек деп ойлаймын. Сонда ғана жаңаша оқулыққа, соның ішінде электронды оқулықтар жасауға үлкен мүмкіндік туады. Бұл өзімізге ғана емес, дүниенің төрт бұрышында отырған қазақтарымыздың қазақ әдебиетінің тарихын оқуына мүмкіндік жасау - өте маңызды жұмыс.
Қазақ әдебиеті тарихын оқытуда ескеретін бір мәселе - шетелдердегі қазақ әдебиетінің тарихының жоғары оқу орындарында оқыту мәселесін арнаулы курстармен шектемей, міндетті оқытылатын қазақ әдебиеті тарихы пәніне «Шетелдердегі қазақ әдебиетінің тарихы» деп бір тарау кіргізу керек. Сонда ғана шетелдердегі қазақ әдебиетін толық біле аламыз. Бұл саланың зерттелуі кемшін емес, біраз кандидаттар мен екі ғылым докторы бар. Міне, осы бар материалды оқулықтарға енгізу қиын нәрсе болмауы керек.
Шоқан ШОРТАНБАЕВ, әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық университетінің аға оқытушысы:
Ұлттық мүдде тұрғысынан қарастыратын мезгіл жетті
- Өткен ғасырдың 60-90 жылдарындағы қазақ әдебиетін оқыту барысында әдебиет тарихынан орын алуға тиісті, шығармалары ғылыми айналымға түсе қоймаған, оқу бағдарламаларына түрлі себептермен енбей қалған кейбір шығармашылық өкілдерін кездестіруге болады. Бұл кезең әдебиетін оқытуда есімдері ескерусіз қалып, тиісті дәрежесінде аталмай, әдебиет тарихындағы алатын өзіндік орны жете сараланбай келе жатқан шығармашылық өкілдерін оқу бағдарламаларына, сонымен қатар жаңадан жазылып жатқан оқулықтарға енгізіп, жүйелеу қазіргі кезде керек-ақ. Мәселен, Асқар Сүлейменов, Әділбек Абайділданов, Жұматай Жақыпбаев, Мағзом Сүндетов және басқа қаламгерлермен бұл тізімді толықтыра түсуге болар еді. Жалпы алғанда, өткен ғасырдағы 60-90 жылдар аралығындағы қазақ әдебиетін ең бір жемісті, ұлт әдебиетінің қазынасына сүбелі, шұрайлы шығармалар қосылған, әлем әдебиетінің озық туындыларымен бір қатарға тұра алатын, құнарлылығы жөнінен кез келген ұлт әдебиеті шығармаларымен иық тірестіре алатын кесек һәм күрделі туындылар дүниеге келген кезең деп танимыз. Сондықтан осы үлкен кезеңге сол кезде жазылған туындылардың бәрі бірдей енгізілді деп айту қиын. Әрине, Ғ.Мүсірепов, Ғ.Мұстафин, С.Мұқанов, Т.Ахтанов, Ә.Нұрпейісов, Ә.Нұршайықов секілді бірқатар тұлғалардың, әдебиеттің көрнекті өкілдерінің шығармалары қамтылғаны белгілі. Мұның сыртында Т.Молдағалиев, Қ.Мырзалиев, М.Шахановтың, М.Мағауинның, Қ.Жұмаділовтың шығармалары оқытылып келеді. Осы тұста әлі де біздің «әттеген-айларымыз» кездеседі. Мәселен, әртүрлі себептермен тасада қалып кеткен шығармаларымыз бен әдебиет тарихына енбей қалған, есімдері көп атала бермейтін тұлғаларымыздың шығармашылық әлеуетімен оқырманды, ғылыми ортаны толыққанды таныстыру мәселесін де ұмытпауымыз керек. Сонымен бірге, 60-90 жылдардағы сатира жанрының майталмандары, қазақ тілінде тұңғыш сатиралық романды дүниеге әкелген Садықбек Адамбековтің, Жүсіпбек Алтайбаевтың, Оспанәлі Иманәлиевтің, Оспанхан Әубәкіровтің, Шона Смаханұлының және тағы басқа қалам иелерінің шығармаларын жоғары оқу орындарында арнайы оқытудың, бағдарламаларға енгізудің кезегі жеткені анық. Сондай-ақ, қазақ балалар әдебиетінің өкілдері қатарында саналатын Сансызбай Сарғасқаев, Әділбек Дүйсенбиев, Машқар Гумеров, Марат Қабанбаевтардың есімін де, әдебиет тарихындағы алар орнын да тиянақтап, өмір деректері мен шығармашылығын оқытуды жоғары мектеп бағдарламаларында қамту мәселесін қарастыру қажеттігін де атап айтқым келеді. Сондай-ақ, қазақ әдебиетінде кенжелеу дамып келе жатқан фантастикалық жанр бар. Осы жанрдың өзіндік ерекшеліктерін саралаумен қатар, аталмыш салада қалам тербеген авторлардың шығармашылығын да жүйелеп оқыту негізінде арнайы оқу бағдарламаларына енгізілу керек-ақ. Тағы бір мәселе, қазақ әдебиетінде аз зерттелген, дегенмен өзіндік қалыптасу, даму заңдылықтарын бастан өткерген детектив жанры жайында. Мұның да тұтқасын ұстаған жазушыларымыз жоқ емес. Мәселен, белгілі қаламгер Кемел Тоқаевтың «Түнде атылған оқ», «Қастандық», «Сарғабанда болған оқиға» деген сүбелі шығармаларын детектив жанрындағы үздік туындылар деп айта аламыз. Осы шығармаларды бала кезімізде, кейініректе де қызыға оқығанымызды ұмыта қойған жоқпыз. Соны негізге алып, үлгі тұтып жазылған қазақ әдебиетіндегі детектив жанрының бар екенін ұмытпауымыз керек. Оның бүгінгі күні қалай жалғасын тауып отырғандығын да зерттеп, зерделеп отыру қажет.
Бүгінгі таңда қазіргі қазақ әдебиетін оқытудың да ара-жігі әлі толық ажыратылып, белгілене қойған жоқ. Оқыту барысын жетілдіретін тұстар кездеседі. Мәселен, қазіргі қазақ әдебиетіндегі түрлі тақырыптарды игерудегі жазушылардың шығармашылығын талдап-талқылау мен таратып айту жағы әлі оқулықтарда толық қамтыла қойған жоқ. Қазіргі қазақ әдебиетін біз тәуелсіздік алған кезеңнен бастаймыз. Бүгінгі қазақ әдебиетінің өкілдеріне қолына қалам алғандардың барлығын енгізуге болады. Бірақ осы кезеңге кімдер енуге тиіс, кімдердің шығармаларын мектеп оқулықтары мен жоғары оқу орындарында оқытылуы керек деген мәселе күн тәртібінен түспей келе жатыр. Осы дүниеге әдебиеттанушылардың кеңінен ойласып, талдап-талқылауы мен саралауы керек-ақ. Осы орайда, қазіргі әдебиетімізді бағамдайтын еңбектерді де жетілдіру қажет. Санасы озық, талғаммен оқитын жастарды тәрбиелеуде бүгінгі күні жаңаша технологияларды қолдана жұмыс жасауды да ұмытпауымыз керек. Тағы бір назарда ұстайтын жайт, әдебиеттегі көкейкесті мәселелерді ұлттық мүдде тұрғысынан қарастыратын, саралайтын мезгіл жетті. Кезінде көптеген кітаптар кеңестік идеология үстемдік еткен кезде жазылды. Қазір ұлттық мүдде тұрғысынан ойлайтын, рухани деңгейді бағамдай алатын азаматтарға сөз өнерінің болашақ ұрпақты тәрбиелеуде орасан зор маңыз атқаратынын, адамның жан-жақты қалыптасуы үшін өлшеусіз орны бар екенін дәлелдеу артық. Ендеше, бүгінгі күн тұрғысынан, яғни жаһандану жағдайындағы сөз өнерін, қаламгерлердің шығармашылық-көркемдік әлемін саралауда, жан-жақты жүйелеп қарастыруда ұлт әдебиеттанушыларының, зерттеушілерінің, әдебиетшілерінің алда атқарар міндеттері көп екені белгілі.
Серікзат ДҮЙСЕНҒАЗИН, Л.Гумилев атындағы Еуразия Ұлттық университеті қазақ әдебиеті кафедрасының доценті, филология ғылымдарының кандидаты:
Сәкен мен Сәбитті сызып тастауға хақымыз жоқ
- Жалпы, әдебиет тарихы заман ағымына, идеологияға байланысты өзгеріп тұрады. Еліміздің тәуелсіздікке қол жеткізуі - біраз ақтаңдақтарымызды түгендеуге мүмкіндік берді. Әдебиет тарихына тек Алаш қайраткерлері ғана емес, кезінде ескішіл, кертартпа ақындар ретінде оқытуға тыйым салған «Зар заман» ағымының өкілдері, әсіредіншілдер ретінде шығармалары шідерленген бірқатар кітәби ақындардың туындылары әдеби айналымға қосылды. Оның үстіне іргедегі Қытай мен Моңғолиядағы қандастарымыздың әдеби жәдігерлері де ұлы көшпен бірге атамекеннің арнасына құйылды. Сондықтан қазіргі қазақ әдебиетінің тарихы кеңес кезімен салыстырғанда толыққанды оқытылып жатыр деуге негіз бар. Жоғары оқу орындарында сонау Ежелгі әдебиеттен бастап кезең-кезеңімен Қазіргі әдебиет тарихына дейін оқытылады. Қазіргі жүйе бойынша қамтылмай қалған тұстарын таңдау пәні ретінде тереңдетіп оқытуға да мүмкіндік бар. Өткен жылы академик Сейіт Қасқабасовтың жетекшілігімен М.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институты «Қазақ әдебиетінің тарихының» он томдығын шығарды. Басқа да кітаптар, зерттеу еңбектер жарық көріп жатыр. Біздің Еуразия Ұлттық университетінің қазақ әдебиеті кафедрасы да әдебиет тарихындағы қамтылмай қалған тұстарды қайта қарап, бірнеше жинақ шығаруды жоспарлап отырмыз. Бұл енді зерттеу еңбектері жайында айтарымыз. Ал оқулықтың жөні бір басқа. Жоғары оқу орындарында қазіргі Болон үдерісіне лайықталған оқулықтар әлі де қажет. Өкінішке қарай, көп өңірлерде әлі күнге әдебиет тарихынан баяғы Ханғали Сүйіншәлиевтің, әдебиет теориясынан Зейнолла Қабдоловтың оқулықтарымен оқытуға мәжбүр болып отыр. Ол оқулықтардың мазмұны нашар деп отырған жоқпын. Бірақ қазір жүйе, көзқарас деген өзгерді ғой. Қазіргі талап бойынша оқулық оқу жылы басталғанда бірінші беті ашылып, аяқталғанда соңғы беті жабылуы тиіс. Жыл сайын оқу-әдістемелік кешен дегенді дайындаймыз. Оның өзі оқулықтың талабына жауап беретін дүние. Бірақ негізгі мазмұны өзгермегенімен, сыртқы құрылымы жылда өзгере береді. Соны неге оқулық қылып шығарып, бірақ бекітіп қоюға болмайтынын түсіне алмай-ақ қойдым. Бізде қазір оқулықтарды әр университет өз бетінше шығарып жатыр. Оның тиражы өздеріне ғана лайықталып шығарылғандықтан, басқа университеттерге жетпейді. Осының барлығы бір орталыққа бағындырылып, бір жүйеге түсу керек деп ойлаймын. Барлық оқу орындарына оқыту міндеттелетін ортақ оқулықтар жазылу керек. Оқулық жазатын ғалымдарға арнайы еңбек демалысын беріп, жеткілікті деңгейде қаламақысы төленуі тиіс. Сонда ғана сапалы оқулықтар жазылады. Оқулықтарды жазуды негізгі ғалымдар шоғыры топтасқан ұлттық университеттерге берсе құба-құп.
Біздің әдебиет тарихында көрнекті тұлғалардың шығармашылығы негізінен түгенделіп болды. Бірақ оның көбі диссертация деңгейінде қалып жатыр. Қорғалғаннан кейін дені оқулықтарға енбей қалады. Мәселен, Бейімбет Майлиннің біз білмейтін бірнеше романы бар екен. Репрессия кезінде жойылып кеткен. Оны Серікққали Бәйменше ағамыздың докторлық диссертациясынан білдік. Осы уақытқа дейін Мұхтар Әуезовтің әйгілі «Еңлік-Кебегін» тұңғыш драмалық шығарма деп оқытып жүрміз. Оның классикалық туынды екеніне дауымыз жоқ. Дегенмен, оның алдында К.Төгісовтың, Қ.Кемеңгерұлының, Т.Жомартбайұлының және басқа драмалық туындылардың болғаны айтыла бермейді. 1959 жылы Мұхтар Әуезов бастаған ірі ғалымдарымыз қатысқан үлкен конференция болған. Ол жерде идеологиялық тұрғыда кімді қалай оқытамыз деген мәселе көтерілген. Бізге қазір де сондай бір тоқтамға келетін жиын қажет. Кезіндегі Сәкен Сейфуллин бастаған кеңестік әдебиеттің негізін қалаушылар мен қазіргі Алаш қайраткерлеріне келгенде ғалымдардың пікірі екіге жарылады. Біз қазақтың болашағы үшін кеңестік идеяны пайдалана отырып, күрескен ұлы қайраткерлеріміз Сәкен мен Сәбитті әдебиет тарихынан сызып тастауға хақымыз жоқ. Тек қай шығармаларын оқытамыз деген мәселе ғана күн тәртібінде тұр. Осындай түйткілді сұрақтар төңірегінде ғалымдарымыз ортақ мәмілеге келсе, әдебиетіміздің келешегі жарқын болады ғой деп ойлаймын.
Жұмат ТІЛЕПОВ, филология ғылымдарының докторы, профессор, Халықаралық акпараттандыру академиясының академигі:
Әдеби мұраны білмейтіндер, өзінің кім екенін біліп жарытпайды
- Қазақ әдебиетінің тарихы - Қажым Жұмалиев, Мәлік Ғабдуллин, Бейсенбай Кенжебаев, Темірғали Нұртазиннің кезінен бері оқытылып келе жатқан пән. Сол кісілердің алдынан Мұхтар Мағауин, Әбіш Кекілбаевтар дәріс алған. Ол кезде Зейнолла Қабдолов, Темірбек Қожакеев, Тұрсынбек Кәкішовтер еңбек жолын жаңадан бастаған жас мамандар болған. Сол уақытта қазақ әдебиетінің тарихы ХVIII ғасырдан Бұхар жыраудан бастап оқытылатын.
Өйткені ол кісі - ескі дәуірдегі әдебиетті зерттеген, білген, айтқаны үшін істі болып, сотталып келген адам. Әйтпесе, қазақ әдебиеті тарихын білмейтін адам емес. Сол кездегі Қ.Жұмалиев, М.Әуезов, Т.Нұртазиндер қазақ әдебиетімен қоса, батыстың әдебиеті мен орыс әдебиетін де жатқа айтатын мамандар екеніне ешкімнің шүбәсі жоқ.
Әрбір ғылым бір орында тұрып қалмайды ғой, зерттеледі. Қазір қазақ әдебиеті тарихында біздің жыл санауымызға дейінгі кезеңдергі әдебиетке қатысты жәдігерлер айтылатын, оқытылатын болды. Көне қытай жазбаларындағы біздің әдебиетімізге қатысты дүниелер - соның бір парасы. Осы мәселе бойынша кезінде «Қазақ университеті» баспасы профессор Тұрсынбек Кәкішевтің басшылығымен «Қазақ әдебиетінің қысқаша тарихы» деген екі томдық кітап жарық көрген.
Бүгінде негізгі оқулықтардың бірі профессор Х.Сүйіншәлиевтің «Қалың болашақтан қазақ әдебиетінің тарихы» деген кітабы. Алма Қыраубаева, М.Мағауин, Ш.Сәтбаева, Қ.Сыдықов, Әнуәр Дербісәлиндердің еңбектері кіргізіліп, оқытылып жатыр. Енді осы оқулықтардың таралымы қандай дегенде, қазақ әдебиеті тарихына қатысты әдебиеттер мен оқулықтардың тиражы өте аз. Бұл оқулықтар бұрын санаулы ғана оқу орындарында оқытылатын болса, бүгінде жекелеген жоғары оқу орындарында да оқытылады. Жалпы, қазақ әдебиетін қазақтың тарихы сияқты барлық оқу орындарында оқытылуы керек. Біздің әдеби мұрамызды білмейінше зиялы жастарымыз шын мәнісінде өзінің кім екенін, ұлттың ұлттық деңгейі қандай екенін біліп жарытпайды.
Бұрынғыдай емес, еркіндік, бостандық алған заманда жалтақтамай оқытуға да, дұрыстап зерттеуге де мүмкіндіктер бар ғой. Ал шетелдегі қазақ әдебиетінің өкілдері жоғары оқу орындарында оқытылып жүр. Шетелдегі қазақ әдебиетіне қатысты монографиялар шықты. Барлық мәселе бір күнде шешіле қоймайды, әрине.
Дариға САТЕМИРОВА, филология ғылымдарының кандидаты, аға оқытушы:
Сағат көлемін көбейту қажет
- Қазақстанның жоғары оқу орындарында қазақ әдебиетінің тарихын оқыту Қазақстан Республикасының мемлекеттік жалпыға міндетті білім беру стандарты негізінде жүзеге асырылады. Бүгінде осы стандарттың орнына білім бағдарламасы қабылданған. 2012 жылдан бастап аталған құжаттың орнына енгізілген Білім бағдарламасына сәйкес оқытыла бастады. Бұл бағдарлама шетелдік білім беру жүйесіне сәйкестендіріліп, білім алушының қос диплом алу мүмкіндігіне бағытталған. Осы құжаттарға сәйкес әдебиет тарихының барлық кезеңдерін оқыту үшін арнаулы сағат саны қарастырылған. Ал енді әдебиеттің әр кезеңін білім алушыға таныту, меңгерту - ол пән оқытушысының білім деңгейі мен ұстаздық шеберлігіне де байланысты дер едік. Әрине, бұл тұста, жеке ұлттың тілі мен әдебиетін оқытатын филология факультеттерінің өзіндік ерекшелігін сақтап қалу жағын да ескеру қажет.
Қазақ әдебиеті тарихын оқытуда заман ағымына ілесеміз, шетелдік білім беру жүйесіне көшуге ұмтыламыз деп ұлттық сөз өнерінің құнын түсіріп алмау қажет. Қазақ әдебиетінің тарихын оқытуда тұтас ұлттың тарихы, мәдениеті, діні, салты-дәстүрін назарда ұстау қажет. Осы тұста айтарымыз, білімді бір жақты тестілеу арқылы ғана бағаламай, білім алушының тілдік қорын тексеріп, шешен сөйлей білу мәнерін де үнемі бақылап отыру үшін ауызша сынақ-емтихан түрлерін де қайта жетілдіру қажет деп ойлаймын. Сонда студент көлемді көркем мәтіндерді оқып, әдеби-теориялық талдау жасауға машықтанатын еді.
Академик С.Қирабаевтың тәуелсіздік алған алғашқы жылдарында: «Ендігі кезеңде бұрынғы оқулықтардың бәрін қазіргі көзқарас, талап тұрғысынан қайта қарап, жаңаша ойлау жүйесімен жазу керек» деп айтқан, әдебиет тарихын зерттеушілердің алдына қойған талабына жауап беретін, заманауи талаптарға лайық, жаңа бағыттағы оқулықтар болуы қажет.
Бұл жерде әдебиет тарихын оқытудағы кемшіліктер дегеннен гөрі, кей тұстарда талап, міндеттердің толық орындалмауы деп айтуымыз керек шығар. Жоғарыда айтқанымыздай, сан ғасырлық тарихы бар қазақ әдебиетін толық қамту және шетелдегі қазақ әдебиетінің үлгілерін оқыту үшін сағат көлемін көбейту қажет.
Бүгінгі ақпараттандырылған заманда ғаламтор желісінде үнемі отырудан жалықпайтын жас ұрпақты әдебиетке тарту үшін, ұлттық сөз өнерінің інжу-маржандарымен таныстыру мақсатында арнайы әдебиет тарихына қатысты ғылыми-танымдық сайттар ашуды да назардан тыс қалдырмаған жөн.
Бетті дайындағандар -
Қаншайым БАЙДӘУЛЕТ,
Оразбек САПАРХАН,
Еркежан ЖҰМАТАЕВА
"Айқын" газеті