Марат Жакеев, ҰҚК мемлекеттік мұрағатының бастығы: «Тарихты өзгеше танып келеміз»
– Марат Зиядұлы, мұрағаттар кез келген елдің өткенін зерттеп, електен өткізуге қажетті құнды дереккөз екені белгілі. Қазақстан Республикасы ҰҚК Арнайы мемлекеттік мұрағаты – еліміздегі дәстүрлі түрде ең жабық болып саналатын құжаттардың өте құнды жинағы болып есептеледі. Олар әсіресе, тоталитарлық және консервативті режимдер кезінде өзекті болды, өйткені сол уақытта арнаулы қызметтер мемлекеттегі жағдай және қоғамдық көзқарастар туралы жалғыз және толық сенім туғызатын жалғыз ақпарат көзі еді. Мұнда негізінен, қандай құжаттар жинақталған?
– Марат Зиядұлы, мұрағаттар кез келген елдің өткенін зерттеп, електен өткізуге қажетті құнды дереккөз екені белгілі. Қазақстан Республикасы ҰҚК Арнайы мемлекеттік мұрағаты – еліміздегі дәстүрлі түрде ең жабық болып саналатын құжаттардың өте құнды жинағы болып есептеледі. Олар әсіресе, тоталитарлық және консервативті режимдер кезінде өзекті болды, өйткені сол уақытта арнаулы қызметтер мемлекеттегі жағдай және қоғамдық көзқарастар туралы жалғыз және толық сенім туғызатын жалғыз ақпарат көзі еді. Мұнда негізінен, қандай құжаттар жинақталған?
– Ведомстволық мұрағатта сақталуға жататын материалдар тізімі Қазақстан Республикасының заңнамасымен және ҰҚК нормативтік құқықтық актілерімен белгіленген. Қорлар ведомствоның негізгі қызмет бағытын айқындайтын аса маңызды құжаттардан: нормативтік құқықтық актілерден, жеке құрам бойынша бұйрық материалдарынан, т.б. құжаттардан жинақталады. Сондай-ақ жедел-іздестіру қызметі тәжірибесін жинақтайтын маңызды құжаттар, тарихи, ғылыми, жедел құндылығы бар материалдар тұрақты сақталуға жатады. Бірінші кезекте мұрағат өзінің ішкі ведомстволық міндеттерін орындаумен айналысады, бірақ сонымен қатар жаппай саяси қуғын-сүргін құрбандары құқықтарын әділетті қалпына келтіруге де белсенді түрде ат салысады. Кеңестік кезеңге тиесілі мұрағат құжаттарының мазмұнында негізінен, контрреволюциялық көтерілістерді және бандалық жасақтарды, Ұлы Отан соғысы кезіндегі барлаушы-диверсанттардың топтарын және шетел барлау қызметтерінің агентурасын жою, сонымен қатар Кеңес өкіметіне қарсы және секталық ұйымдар мен басқа да қастандық әрекеттердің алдын алу, жолын кесу бойынша республиканың мемлекеттік қауіпсіздік органдарының атқарған жедел қызметі көрсетілген.
– Әңгімені әріден бастайық, Кеңес өкіметі енді құрылып жатқан кезеңдерде жасалған, біздің елге қатысты қандай құжаттар сақталған?
– Мұрағаттағы құжаттарды зерттеп қарасаңыз, Қазақстанда кеңестік биліктің үстемдік орнату үрдісі қасіретке толы болғанын көруге болады. Кеңес өкіметі билікке келгеннен кейін көп ұзамай халықтың бұқара топтары арасында жаңа биліктің беделін көтере түсетін «Ресей халықтары құқықтарының декларациясы» деп аталатын маңызды құжат қабылдаған. Осы құжатта ұлттық саясаттың Ресей халықтарына өзін-өзі басқаруға негізделіп, қажет болған жағдайда тіпті дербес мемлекет құруға мүмкіндік беріледі деп жария етілгенін көреміз.
Осындай жағдайда 1917 жылы желтоқсан айында Орынборда Екінші Бүкілқазақтық съезд өткізілген. Съезд нәтижесінде қазақ облыстарының автономиясын құрып, оны «барлық қазақтардың арғы атасы Алаш» деп атау туралы бірауыздан шешім қабылданған. Сөйтіп, билік органы «Алаш-Орда» болып уақытша халық кеңесі құрылған. Алайда Ресейде тұрақталған жаңа билікте Қазақстанға қатысты өз есебі болды, автономияны мойындағысы келмеді. Сол кездегі қазақтың ең көрнекті мемлекет қайраткерлерінің көп жылғы қанаудан құтылып, нағыз бостандыққа ие болу арманы орындалмады, кейін «ұлтшыл» және «сепаратист» деген негізсіз айыптарға сылтау болды. Кеңес өкіметін мойындағаны үшін барлық саяси қарсыластарға 1919 жылдың қараша айында уәде етілген рақымшылдыққа қарамастан, жаңа билік Қазақстан аумағында тиянақты бекіп алғаннан кейін, кезінде автономиялық дербестікке ұмтылғандарды жүйелі түрде жазалауға кірісті. Мұның бәрі құжаттарда айтылады.
– Осыдан кейін де Азамат соғысы, жер-жерлердегі көтерілістер, бүкілхалықтық ұжымдастыру, жаппай қуғын-сүргін, Екінші дүниежүзілік соғыс кезіндегі жер аударулар сияқты халыққа қасірет әкелген саяси науқандар, аласапырандар болды. Кеңестік билік дәуіріндегі қазақ халқының орны толмас өкінішіне айналған, қайғы-қасіреттер әкелген оқиғалар тарих беттерінде жазылды, ол құжаттар да мұрағатта бар шығар?
– Қуғынға ұшырату сот органдарымен емес, «саяси желеулермен» «ГПУ-НКВД-НКГБ» органдарымен жүзеге асырылып отырған. Сондықтан зерттеушілердің осы қалың қырғынның себептері, ауқымы және зардаптары бойынша мәселелерімен ҰҚК органдарының мұрағаттарына жүгінетіні түсінікті. Азамат соғысы кезінде Шығыс, Оңтүстік, Түркістан, Орал, Ақтөбе, Жетісу сияқты өңірлер сияқты Қазақстан аумақтары жалпыресейлік ірі майдандарға айналғаны тарихтан белгілі. 1919 жылдың жазында адмирал Колчактың негізгі күштері шығыс майданда күйреді. Бұл өз кезегінде Батыс, Шығыс, Солтүстік Қазақстанның және Жетісудың патшалық Ресейдің бұғауынан азат болуына жағдай туғызды. Осы жылдың аяғына қарай негізгі аумақтар ақгвардияшылардан босатылған болатын. 1920 жылдың наурыз айында Қазақстан жерінде ең ақырғы болып Солтүстік Жетісу майданы жойылды.
Мұрағатта Қазақстандағы Азамат соғысы кезеңі – Дутов, Ушаков және Колчак әскерлерінде қызмет еткен бұрынғы ақ офицерлерге қатысты материалдармен қамтылған. Кеңестік биліктің алғашқы жылдарынан бастап жинақталған қылмыстық істер сақталған. Аталған істерде «Отанға опасыздық жасау», «тыңшылық», «террорлық диверсия», «зиянкестік», «саботаж», «Кеңес өкіметіне қарсы үгіт-насихат», «ұлтшылдық», «ұлтшыл ұйымдарға қатыстылық», «бандиттік көтерілістер» және «жаппай тәртіпсіздік», «секталық және Кеңес өкіметіне қарсы ұйымдарға қатыстылығы», «мемлекеттік шекараны және валюталық операцияларды бұзу», «жалған ақша жасау», «контрабанда», «мемлекеттік құпияны жариялау», «құжаттарды жоғалту», «пара алу», «орын алған қылмыс жайлы біле тұра хабарламау», сонымен қатар «НКВД» қызметкерлерінің өздерінің де «социалистік заңнаманы бұзуы» сияқты қылмыстарды жасағаны үшін жазаланған тұлғалар жөнінде материалдар жинақталған.
– Марат Зиядұлы, өткен ғасырдың жиырмасыншы жылдарындағы жап-пай «колхоздастыруға» байланысты Қазақстанда көтерілістер көп болған. Осы тұстағы тарихи оқиғалар бұрмаланған деген пікірлер бар. Бұл жайында не айтар едіңіз?
– 1920-1930 жылдардағы Кеңес үкіметіне қарсы шаруалар көтерілістерінің, толқуларының, бас көтерулерінің тарихы біржақты баяндалғаны белгілі. Көтерілістердің себептері – күштеп ұжымдастыру, тәркілеу, ғасырлар бойы орныққан өмір салтын бұзу болды. Көрсетілген кезеңде республика аумағында 372-ге жуық жаппай баскөтерулер болды деп саналады. Олардың бәрі де қатал басылып, жаншылды. Коммунистік идеология тұрғысынан осы толқулар шектен тыс реакцияшыл ретінде қарастырылды. Өз құқықтары үшін бас көтерген шаруаларды «бай, кулак» деп атап, «ұлтшыл» деп айыптады, бірақ мұрағат материалдары көрсетіп отырғандай, оларға тек қазақтар ғана емес, орыс шаруаларының көп бөлігі, казачество, сонымен қатар қарақалпақтар да қатысқан. Барлық қарулы көтерілістер қатал жазаланды, оларға қатысушылар ОГПУ «үштігінің» шешімімен ату жазасына кесілді немесе әртүрлі жазалау мерзімдеріне сотталды.
30-жылдардың соңғы кезі саяси қуғын-сүргіннің жаңа толқынымен айқындалып, жалпы сипатқа ие болды. Еркін ойлаудың қандай да болсын түрлерін түбірімен жою, мемлекет дамуының барлық қиыншылықтарын «халық жаулары әрекеттерінің нәтижесі» деп санау, басқарушы режимге оппозиция құруға мүмкіндігі болған көптеген көшбасшыларды, партия мен кеңестік беделді басқарушылардың өмірін қиюға әкелді.
Бұрынғы КСРО-ның барлық аумағын, соның ішінде Қазақстанды да қамтыған қуғын-сүргін толқыны Қазақстан Республикасы ҰҚК жедел мұрағаттарындағы қылмыстық істерде айқын көрініс тапқан. А.Байтұрсынов, Ә.Бөкейханов, М.Дулатов, М.Жұмабаев, М.Тынышбаев т.б. «Алаш Орда» көшбасшыларына, мемлекет, ғылым және мәдениет қайраткерлеріне қатысты мұрағаттық қылмыстық істер тарих үшін құнды деректер болып табылады. Тәуелсіздік алумен қатар біз өзіміздің өткенімізге жаңаша қарауға бет бұрдық. Біздің мекеме құрылған күнінен бастап кеңестік кезеңдегі саяси қуғын-сүргін құрбандарын ақтау бойынша үлкен жұмысқа кірісті. Бұл бағытқа біз үлкен мән береміз және болашақ ұрпақ алдындағы адамгершілік борышымыз деп санаймыз.
– Бұл бағытта мұрағат қызметкерлері қандай жұмыстарды атқарып жатыр?
– Мұрағат қызметкерлері мыңдаған мұрағаттық қылмыстық істерге талдау жасап, ел ішіндегі және алыс-жақын шетел азаматтарының өтініштері бойынша жұмыстарды атқарады. Мұнда көптеген сауалдар бойынша жеке құжаттарды, фотосуреттерді, анықтамаларды, еңбек өтілі, отбасы құрамы және өмірбаяндық деректерді ұсыну жүзеге асырылады. Жазықсыз зардап шеккендердің жерленген орындарын іздеу, тіркеу, қайта тіркеу және туыстарына тиісті куәліктерді жіберу, олардың аты-жөндерін мәңгі есте сақтау бойынша шаралар жалғасын тауып келеді.
Ұлттық қауіпсіздік органдарында 1989 жылдан бастап прокуратура
және сот органдарымен бірлесе отырып, «тоталитаризм» жазықсыз құрбандарының қылмыстық істерін қайта қарау бойынша жұмыстар жүргізілуде. Жоғарыда аталған органдардың білікті өкілдерінен топтық комиссиялар құрылып, олар қылмыстық істерді қарастыру нәтижелері бойынша ақтау туралы шешімдер шығарумен айналысты. 1993 жылдың 14 сәуіріндегі «Жаппай саяси қуғын-сүргін құрбандарын ақтау туралы» Қазақстан Республикасы заңының жарыққа шығуынан кейін жазықсыз айыпталғандарды ақтаудың жаңа кезеңі басталды. Дегенмен Ұлы Отан соғысы кезінде «фашистерге сатылған жазалаушыларға», «нацистік қылмыскерлерге», «бандиттік ұйымдар және олардың көмекшілеріне» қатысты қылмыс жасағандарға (бандитизм, тонау, ұрлық, қарақшылық және т.б.) сонымен қатар сот процесі кезіндегі істердегі құжаттар мен мәліметтерді бұрмалаумен айналысқан «НКВД» қызметкерлеріне қатысты істер қайта қарауға жатпайтынын есте сақтау қажет.
– Ұлы Отан соғысы тұсында фашистердің тыңшыларына қарсы «СМЕРШ» (смерть шпионам) мекемесі құрылды. Бұл мекеме туралы бұрын да, қазір де көп айтыла бермейді. Осы мекеменің құжаттары да сақталған болар?
– ХХ ғасырдың адамзат тарихындағы қайғылы парағы – екінші дүниежүзілік соғыс және оның маңызды бөлігі Ұлы Отан соғысы кезеңіне тоқталсақ, осы уақыт аралығына жатқызылған мемлекеттік қауіпсіздік органдарының мұрағат құжаттары ерекше қызығушылық тудырады. Соғыс кезінде «СМЕРШ» айрықша бөлімдері кейіннен Қарсы барлау (контрразведка) органдары болып өзгертілді. Бұл өзгерістерді енгізудің өзіндік маңызды себептері болды. Өйткені кеңестік жауынгерлердің формасын киген диверсанттар мен агенттер тылға тасталып, кейін госпитальдан келе жатқан «өз бөлімшелерінен қалып қойған» офицерлер ретінде әскерге ендірілген. Соларды ұстаумен осы қарсы барлау қызметкерлері айналысқан. Сонымен қатар «Смерш» органдары сатқындарды, шайқасқа қатыспау үшін өздерін өздері атып, дене мүшесін зақымдаушыларды, дүрліктіргіштерді, мородер-тонаушыларды айқындап, бастапқы тергеу жүргізген.
– СМЕРШ-тің құрамында қанша қазақстандық қызмет еткені туралы мәліметті айта аласыз ба?
– Ұлы Отан соғысы кезінде төрт жүз елу қазақстандық қауіпсіздік органдарының қызметкері партизандар мен СМЕРШ құрылымының қатарында жаумен шайқасқан.
– Ұлы Отан соғысы кезінде әрбір полк, батальонда қауіпсіздік қызметінің «особистері» отырды. Осылар кейбір кездерде асыра сілтеушіліктерге барған деген пікір қалыптасқан...
– Жалпы, мұрағат құжаттары Ұлы Отан соғысы кезінде «НКВД» қызметкерлерінің рөлі дербес кәсіби функцияларды орындаумен ғана шектелмегенін дәлелдейді. Кейбір жағдайларда бұқаралық ақпарат құралдары мен кинофильмдерде олар халыққа теріс жағынан көрсетіледі. Мәселен, «особистер» тылдарда тығылып, тек жауынгерлерді жазықсыз қуғын-сүргінге ұшыратумен айналысқан» деген сипатта көрсетіледі. Мұндай бұрмалаушылық майданда өздерінің борышын адал орындап жүріп қаза тапқан мыңдаған «особистердің» рухына тіл тигізу болып саналады. Қауіпсіздік органдары қызметкерлерінің көбі фашистік Рейхстагты шабуылдауға қатысып, қаһарман ретінде қаза тапқан. Қазақстандық Федор Озмитель, Садық Абдужаббаров және Григорий Кравцовтар Кеңес Одағының батыры атағын иеленген.
КСРО бойынша барлығы НКВД әскерлерінің ішінен жүз мыңға жуық әскери қызметкер ордендермен, медальдармен марапатталған. Екі жүзден астамы Кеңес Одағының батыры атағын алған. Жүз мыңға жуығы Жеңіске жету жолында өз өмірлерін қиған. Брест қамалы қорғаушысының «Мен өліп бара жатырмын, бірақ жауға беріліп жатқан жоқпын! Қош бол, Отаным! 20/VII-1941 ж.» деген жазуы мектеп қабырғасынан бізге таныс.
Бұл сөздер қамал гарнизонында ерлікпен шайқасқан «НКВД» әскерлерінің 132-жеке батальон жауынгерлері мен командирлері қорғаған казарманың қабырғасына жазылған. 1945 жылғы Жеңіс күніне қатал сындардан жаужүректілікпен өтіп, Мәскеу мен Берлин арасындағы қиын жолдарды кешіп, соғыс аяқталғаннан кейін де ішкі және сыртқы қауіптерден қорғау және ұлттық мүдделерді сақтау саласында қызметтік әскери міндеттерін жоғары сапада, лайықты атқарған майдангерлер, қазақстандық ардагер-чекистер жетерлік.
– «Түркістан легионы» туралы мұрағатта қандай мәліметтер бар?
– Бұл кезең бойынша фашистік Вермахт ұйымдастырған әскери ұйымдар құрамында қызмет еткен тұлғалар бойынша жүргізілген қылмыстық істердің бір тобы да ерекше назар аудартады. Фашистердің Кеңес өкіметіне қарсы қою негізінде тұтқындар арасынан ұлттық легиондарды құруға шешім қабылдағаны тарихтан белгілі. Соның ішінде тек «Түркістан легионы» ғана емес, сонымен бірге Кавказ, татар-башқұрт «Идель-Урал», украин және орыс (РОА) бөлімшелері болған. Осы ұйымдардың жобаларын нацистер 1933 жылдың өзінде ойластырып қойған екен. КСРО-ға қарсы қоюдағы Орталық Азия түркілерін біріктірудің қозғаушы идеясы, Кеңес өкіметінен Түркістанды босатып беру болды. Түркістан легионының жауынгерлеріне Германия бақылауындағы түркілер мемлекетін – «Үлкен Түркістанды» құру туралы уәде етілді. Бұл құрылым Орта Азия мен Қазақстаннан басқа Башкирия, Поволжье, Әзірбайжан, Солтүстік Кавказ және Синьцзяньді біріктіруі тиіс болатын. Мұрағат құжаттарында Түркістан легионының пайда болу тарихы және оның басшылары көрсетілген.
Ұлы Отан соғысы материалдарына қазіргі уақытта мұрағатта сақтаулы тексеру және фильтрация құжаттарын, немістерде тұтқында болып, кейін кеңес әскерлері және одақтастар босатқан репатрианттардың есеп карточкаларын қосуға да болады.
– Марат Зиядұлы, КСРО тұсында Мемлекеттік қауіпсіздік комитетінің Арнайы мемлекеттік мұрағаты кез келген адам кіре бермейтін жабық мекеме болды. Қазіргі кезде мұрағаттан тарихи құжаттарды алу оңайлатылған шығар?
– Әрине, қауіпсіздік органдары әрқашан өз заманында мемлекеттік құрылымдарға қызмет еткен. Бүгінде біз демократиялық құқықтық мемлекет құрудамыз. Тарихқа деген көзқарасымыз өзгерді. Қазақстанның ұлттық қауіпсіздік органдары қызметкерлері саяси қуғын-сүргін құрбандарының шектелген құқықтары мен мүдделерін қалпына келтіруді, жариялылықты және қоғаммен арадағы байланысты кеңейтуді өздерінің борышы деп санайды. Қоғам өмірін ұйымдастырудың тоталитарлық формасы кезінде ашық ойлауға, ғылыми талдау жасауға, әсіресе, гуманитарлық салада тыйым салынып, қудалау жүргізілгендіктен, басқа көздерден алынған деректер санатқа алынбаған.
Мұрағаттағы көптеген құжаттар құпия грифімен сақталды. Кейіннен, уақыт өте келе азаматтық қоғам құру жолын кеңейтуде арнайы қызметтің жабық мұрағат қорларында сақталған құжаттық материалдарды біртіндеп құпиясыздандырылды. Сондықтан көптеген архив құжаттары қолжетімді болды. Ұлттық қауіпсіздік комитеті бастамасымен жаппай саяси қуғын-сүргін жылдары жазықсыз айыпталған алыс және жақын шетел азаматтары туралы тізімдер әзірленіп, Қазақстан Республикасы Сыртқы істер министрлігі арналары арқылы елшіліктерге, елімізге келіп жатқан шетел ресми делегацияларының мүшелеріне арнайы тапсырылып отырады.
Басқаша айтқанда, ҰҚК құрылған 1992 жылдан бері егемен еліміздің қауіпсіздік органдарының тарихы қайта басталып, оның негізгі құндылықтары адам, қоғам және мемлекет қауіпсіздігін қамтамасыз ету болып табылатынын мақтанышпен айтамыз. Қазақстан Республикасының заңдары, ведомстволық құқықтық актілер және Ұлттық қауіпсіздік комитетінің басшылығының рұқсаты негізінде мұрағаттық құжаттар, деректі-тарихи әдеби шығармаларда, кинофильмдерде, теледидар және радиохабарларда пайдаланылуға болатындығын атап өткен жөн. Яғни шектеулі ортаға ғана қолжетімді болған мұрағаттық құжаттар негізінде тарихтың «ақтандақ беттерін» өшіруге, тарихи ақиқатты қалпына келтіруге кең мүмкіндіктер туып отыр. Біздің мақсатымыз – болашақ ұрпаққа тарих сабақтары ескерусіз қалмағанын көрсету үшін ғылыми-зерттеу және оқу орындарымен, баспалармен, шығармашылық ұжымдармен және қоғамдық ұйымдармен жекелеген шығармашыл тұлғалармен біріге отырып, қолданыстағы заңнама шеңберінде отандық тарихымыздың әлі де толығымен анықталмаған, зерттелмеген қырларын мұрағат құжаттары арқылы зерттеу.
– Әңгімеңізге рақмет!
Abai.kz