Жұма, 27 Желтоқсан 2024
Көршінің көлеңкесі 1312 4 пікір 30 Қыркүйек, 2024 сағат 15:43

Ресей: ТМД-да Ресейді «отаршыл» деп оқытады

Сурет dzen.ru сайтынан алынды.

Посткеңестік кеңістіктегі көптеген елдердің тарих оқулықтарында Ресей аннексияланған аумақтардағы халықтарды езген отаршыл мемлекет ретінде көрсетілген. Мұндай қорытындыға материалдарды зерттеген Ресей Ғылым академиясының (ИНИОН РАН) Әлеуметтік ғылымдар бойынша ғылыми ақпарат институтының қызметкерлері келді.

Атап айтқанда, оқулықтарда Ресейдің басып алынған аумақтардағы халықтарды басып-жаншып, олардың мәдениетіне нұқсан келтірген отаршыл держава екені жазылған, деп хабарлады РБК агенттігіне зерттеудің бірлескен авторларының бірі Разил Гузаеров. РАН мұндай ақпарат болашақта Ресейге деген теріс көзқарастың қалыптасуына және ксенофобия мен руссофобияның өсуіне ықпал етуі мүмкін деп санайды.

ИНИОН РАН сегізінші сыныптарға арналған қазақ тарихы оқулықтарында Ресей империясы Қазақстанды өзінің әскери және экономикалық мүдделерінің алаңы ретінде пайдалануға ұмтылған ел ретінде сипатталғанын анықтады.

Әзірбайжанда Кеңес өкіметінің орнауы халықты басып-жаншумен жалғасқан әскери басқыншылық ретінде сипатталады. Заманауи оқулықтарда Ресейдің Қарабақ қақтығысын жасаудағы рөлін атап көрсетеді.

Өзбекстан ІІМ Академиясының студенттеріне арналған тарих оқулығында да Орта Азияны Ресей империясының аннексиялауы Өзбекстанның ұлттық болмысына да, экономикасына да зиянын тигізгенін көрсетеді.

Осындай ұстаным Иран мен Израильдің оқулықтарында да кездеседі: Израиль КСРО мен Ресей империясын антисемиттік мемлекеттер ретінде сипаттайды, ал Иран Ресейдің саясаты елдің ішкі істеріне жиі араласады, ал Кеңес қолдайтын тарап Иран қоғамын тұрақсыздандыруға қызмет етіп, азаматтық соғыс қаупін тудырды деп санайды.

Дегенмен, Қырғызстан мен Тәжікстанның оқу материалдары Ресейдің ықпалын, әсіресе кеңестік кезеңдегі экономикалық және білім беруді дамыту жағдайын жақсырақ бағалайды. Тамыз айында Ресей Сыртқы істер министрлігі сегізінші сыныпқа арналған армян тарихы оқулығын сынға алды.

Дипломатиялық бөлім оқулықтың «Шығыс Арменияның Ресейге күштеп қосылуы» атты тарауларының бірінде 18 ғасырдың соңы мен 19 ғасырдың басындағы Оңтүстік Кавказдағы оқиғалар бұрмаланған түрде берілгенін атап өтті. Кейін Арменияның Білім, ғылым, мәдениет және спорт министрлігі Ресей Сыртқы істер министрлігі тарапынан сынға ұшыраған тарау жаңа оқулықтарда өңделетінін хабарлады.

Айтпақшы, Ленин қайтыс болғаннан кейін және Сталиннің кеңестік саяси Олимпінде көтерілуімен КСРО тарих ғылымы үшін саясат шешуші рөл атқара бастады. Енді барлық тарихи зерттеулер кеңестік қоғамда насихатталған Сталиннің тарихи көзқарастарымен тексеріле бастады.

Ресей тарихын сталиндік түсінудің негізі оның артта қалу идеясы болды, ол 1931 жылы I Бүкілодақтық өнеркәсіпшілер конференциясында сөйлеген сөзінде айтылды. Сталин: «Ескі Ресейдің тарихы, кездейсоқ, артта қалғаны үшін үнемі ұрып — соғатын болған. Оларды моңғол хандары ұрды. Оларды түрік бектері ұрды. Швед феодалдары ұрып — соқты. Поляк — литва пандары ұрды. Ағылшын — француз капиталистері ұрған екен. Жапондық барондары ұрып — соқты. Оларды бәрін ұрды — артта қалғаны үшін. Әскери жағынан артта қалу үшін, мемлекеттің артта қалуы үшін, өнеркәсіптік артта қалу, ауылшаруашылығы артта қалғаны үшін!»

Ресейлік орталықтандырылған мемлекеттің қалыптасуымен сталиндік түсіндіруде «түріктердің, моңғолдардың және басқа да шығыс халықтарының шабуылынан қорғану» міндеті шешілді, алайда Ресейдің «техникалық және экономикалық артта қалуы» XVII ғасырда да, XVIII ғасырда да болды. Алайда, І Петрдің жетекшілігімен, «Батыстағы дамыған елдермен жұмыс істеп, әскерді қамтамасыз ету және елдің қорғанысын күшейту үшін зауыттар салуда үлкен еңбек сіңірді. Бұл артта қалушылық шеңберінен секірудің бір түрі болды».

1931 жылы Сталин «партиялықты лениндік принциптеріне әкелу» сілтеме жасап, тарих ғылымындағы пікірталастарды тоқтату керектігін мәлімдеді, өйткені бұл партияға зиян тигізеді. 1930 жылдардың басынан бастап 1920 жылдары пайда болған кеңес тарихшыларының белсенді сынына кіріседі. 1932 жылы Халық Комиссарлар Кеңесінің білім саласындағы реформалардың басталуы туралы шешімі жарияланды, бастауыш және орта мектептерде оқытудың жаңа бағдарламасы қабылданды, «тарих» пәні қалпына келтірілді. 1934 жылы мектептерде азаматтық тарихты оқыту туралы жарлық қабылданды.

Мәскеу мен Ленинградта тарихи факультеттерді қалпына келтіру қажеттілігі туралы мәселе туындады. 1936 жылы университеттерде классикалық білім қалпына келтірілді. Сталиннің өзі КСРО тарихы мен әлем тарихы бойынша жаңа оқулықтардың жазылуын жеке өзі қадағалады. 1934 жылы оқулықтар конкурсына ұсынылған жобаларды қарастыратын комиссия құрылды.

Нәтижесінде, барлық оқулықтар пайдасыз деп табылды, өйткені оларда ұлы тұлғаның рөлі маңызды бағаланбады (Иван III, Иван IҮ, Петр I, Екатерина II, Ленин, Сталин, Чапаев, Шорс және басқалары). Саяси қате оқулықтардың авторлары сотталды.

1930 ж. Сталин мен Горькийдің жеке редакторы болған Азамат соғысы туралы көп томдық жұмыс жазу жөніндегі комиссия жұмыс істей бастады. Сталин кеңестік тарихи ғылымға енгізді — тарихты «ұлы тұлға» арқылы тарихты түсіндіруде болады екен. Кеңес тарихшыларына сталиндік үкіметтің кезінде мұрағатқа баруға тыйым салынды, ол 1930 — ші жылдардың екінші жартысында НКВД — нің бақылауына өтті.

Сталин «ВКП (б) тарихы.

Қысқа курс» деген еңбегіне сүйене отырып, ол 1937 жылы жарық көрді. «Қысқа курс» КСРО тарихын ВКП (б) — СОКП  тарихымен байланыстырды.
Сталиндік «ВКП (б) тарихы. Қысқа курс» енді тарихи оқиғаларды қалай түсіндіруге болатындығы нақты көрсетті. Осы кітапта сталиндік догмалары және полемика мен пікірталастарды қабылдамауы, кеңестік тарихтың қара — ақ көрінісі, келіспеушілікке қарсы насихат енгізілді.

Енді отандық тарих екіге бөлінді: 1) 1917 жылға дейін, бұл халық қанаушылыққа ұшыраған төмен тарих (неполноценная история); 2) 1917 жылдан кейін, толыққанды тарих (полноценная история), большевиктердің билікке келуі және әлемдегі алғашқы социалистік мемлекет — КСРО құру.

Еске салайық, ІІ дүниежүзілік соғыс жылдарында Е. Бекмаханов — қазақ көрнекті тарихшы М. С. Панкратовамен бірге 1943 жылы жарық көрген Қазақ КСР тарихын жазды. Бұл кітап КСРО — да ұлттық тарих туралы алғашқы іргелі ғылыми еңбек болды. Сонымен қатар Бекмаханов өз бетінше тағы бір еңбек жазуда жұмыс жасады — бұл «XIX ғасырдың 20 — 40 жылдарындағы Қазақстан». 1946 жылы ол бұл жұмысты КСРО Ғылым академиясы Тарих институтының Ғылыми кеңесіне қорғауға ұсынып, 1947 жылы оны жеке кітап етіп шығарады. Жұмыс орыс отарлауының алғашқы кезеңдеріндегі Қазақстандағы ұлт — азаттық қозғалыстарға арналды.

Осы зерттеулерде Бекмаханов алдымен патшалық Ресейдің отарлау саясатына қазақтың қарсылығын тәуелсіздік үшін күрес деп сипаттады, ал қарулы көтерілістердің басшысы Кенесары Қасымовты кеңестік ресми идеологияға қайшы, ұлттық көсем ретінде көрсетті. Көп ұзамай, бұл кітапқа теріс пікір А. И. Яковлев – орыс және кеңес тарихшы берді. Панкратова дереу жауап берді. Ол КСРО Ғылым академиясы Тарих институтында арнайы жиналыс өткізді.

Сондай — ақ, Алматыдан келген өкіл Х.Айдарова қатысты. Айдарова Бекмахановтың жұмысына  қарсы шықты. Оның сөзінен үзінді:

«… Кенесараның және оның шеңберінің қызметі — феодалдық монархистік ұлтшылдықтың белгісі, ол ұлттық сипатқа ие болмады, сондықтан Кенесары қозғалысын жалпыұлттық прогрессивті ұлт — азаттық қозғалысы деп бағалаған автор (Бекмаханов) іс жүзінде буржуазиялық феодалдық көзқарастың әсері».

Бекмаханов, атап айтқанда Н. Дружинин, М. Вяткин сияқты көрнекті орыс — кеңес тарихшылары қорғауға тырысты. Олардың бәрі осы жұмыстың құндылығы туралы айтты. 1946 жылы жұмысын жетілдіріп, Бекмаханов оны КСРО Ғылым академиясының ғылыми кеңесіне ұсынды. Сол жылы ол «ХІХ ғасырдың 20 — 40 — жылдарындағы Қазақстан» тақырыбында докторлық диссертацияны тамаша қорғады, онда тағы бір бөлім Кенесары Қасымовқа арналған еді.

Уақыт өте келе бұл кітап төңірегіндегі пікірталастар тоқтаған жоқ. Ал 1948 жылы Алматыда Қазақ КСР Ғылым академиясында 5 күнге созылған пікірталас өтті. Бұл пікірталастың стенограммасы 552 бет болды. Олар кейбір ғалымдардың, әсіресе қазақстандықтардың Бекмахановтың шығармаларын жою үшін шабуыл жасағандығы туралы куәландырады.

1950 жылы «Правда» газетінде Бекмахановтың шығармашылығы туралы мақала жарияланды. Сол жылдың 16 қаңтарында оны партия қатарынан шығарып, университеттен шығарды. Бір аптадан кейін ол барлық ғылыми дәрежелер мен атақтардан айырылды. Бірақ ол күресуді жалғастырды, өйткені оның артында әйелі мен кішкентай балалары болған. Бекмахановқа ауыл мектебінде сабақ беруге рұқсат алу үшін әртүрлі органдардың табалдырығын тоздыруға тура келді. Алдымен ол Алматы облысының Нарынкөл ауданына жіберілді. Содан кейін олар Жамбыл облысының Шу ауданындағы Новотроицк ауылына көшті.

1952 жылы 5 қыркүйекте Бекмаханов Новотроицк ауылында тұтқындалып, Алматыға әкелінді. Тергеу үш ай бойы жүргізілді. Ермұханды қорқытып, үнемі қысым көрсетіп отырды және Қ. Сәтпаев пен М. Әуезовті қорлауды талап етті.

Яғни, ХХ ғасырдың 50 -ші жылдарының басында Сталиннің басқаруымен КСРО — да патшалық Ресейдің отаршылдығын қарулы күрес арқылы өз тәуелсіздігі үшін күрескен халықтарға қарсы ақтау бойынша кең көлемді науқан басталды.

Атақты батыс тарихшысы Соломон Шварц жазғандай: «… Кеңес Одағында тарих ғылымына қарсы шабуыл басталды. Коммунистік партия «объективтілік пен космополитизмге қарсы күресте» бірінен соң бірі жеңіске жетеді. Кеңес тарихшыларының ең соңғы міндеті — империялық отаршылдықты қалпына келтіру. Бұл жағдайда олар Батыс елдерінің отарлау саясатынан «бетперделерді алып тастау» бағытында жұмысты жандандыруға мәжбүр болды. Жоғарыда айтылғандарға байланысты «шығыстанушылар» деп аталатындар бүгінде үлкен назар аударуда.

Олардың зерттеу аумағы басқа елдердің «шығыстанушыларына» қарағанда үлкен, өйткені ол тек Оңтүстік — Шығыс Азияға ғана емес, Таяу және Қиыр Шығыста ғана емес, сонымен бірге Кеңес Кавказы мен Орталық Азияны да қамтиды. Жақында бұл сала КСРО Ғылым академиясы шығарған «Вопросы истории» — ең басты тарихи журналының беттерінде жиі талқыланды. Мысалы, 1949 жылғы сәуірде «Кеңестік шығыстанушы тарихшылардың кезек күттірмейтін міндеттері туралы» мақалада былай айтылды:

«Оңшыл социалистер бүгінде өркениетті болуы керек, дамымаған халықтардың арасында ұлттық тәуелсіздікке кезең — кезеңімен көшу үшін Британдық, Француздық және Американдық отарлаушы жүйелер аясында жағдай жасалуда және жасалып жатыр деген мифті толығымен жоққа шығару керек. Бұл Британ билігінің Үндістанға мәдениеті мен өркениетін емес, кедейлік, аштық және өлім — жітімге тыйым салатынын көрсетті. Британдық билікті идеализациялау тенденциясын прогрессивті батыс тарихшыларының кейбір еңбектерінде байқауға болады, олар ешқандай түрде жатпайды».

Сонымен, Сталин өз пайдасына мен ыңғайына орыс мен кеңес тарихын қолданды. Ол Александр Невскийге керек кезде пайданалды. Сталин — кеңес / орыс билеушісі болғандықтан, ол Иван Сусаниннің бейнесін қалай қолданғанын, солай одақтас республикаларды Мәскеуге толықтай бағындыруға пайдаланды. Сталин І Петрді қалай қалпына келтірді, оны реформатор ретінде ұсынды, оны елдің модернизациясында халықтық ресурстарды қолданудың алғашқы мысал ретінде көрсетті. Ол бұрын — соңды ақталмаған Иван Грозныйды ақтады, оның күзетшілерді/опричниктерді прогрессивті әскер деп атады. Большевиктердің Бүкілодақтық Коммунистік партиясы Орталық Комитетінің шешімімен опричнинаның ақталуы Сталин өзінің репрессиялық саясатын ақтауға және қорғауға тырысты.

Керімсал Жұбатқанов,

тарих ғылымдарының кандидаты, Сәкен Сейфуллин атындағы Қазақ агротехникалық зерттеу университетінің доценті

Abai.kz

4 пікір

Үздік материалдар

46 - сөз

Тибет қалай Тәуелсіздігінен айырылды?

Бейсенғазы Ұлықбек 2052