Сыр өңіріндегі ағартушылар хақында
Қали ОМАРОВ, география ғылымдарының кандидаты, доцент, Қорқыт Ата атындағы Қызылорда мемлекеттік университеті ғылыми зерттеулерді үйлестіру басқармасының бастығы
Мемлекетімізді қалыптастыру, іргесін бекіту, халықтың рухани мәдениетін, дүниетанымын жетілдіру, сауаттандыру, әлеуметтік жағдайын көтеру жұмыстарымен айналысқан, отаршылар ықпалына қарсы күрескен, имандылық пен білімділікті насихаттаған, құнды шығармалар жазып, ғажайып туындыларды дүниеге келтірген ғұлама-ағартушылар мен қайраткерлердің ұлтымызды ұйыстырудағы рөлі орасан болғаны бүгінде тарихи шындыққа айналды.
Халқымыздың сан ғасырлар бойы ұлы Шығыс өркениетінің аясында дамығаны белгілі. Ұлтымыздың перзенттері білім мен ілімнің озық үлгілеріне ислам мәдени орталықтарындағы орта және жоғары оқу орындарында сусындады. Осы оқымысты-ғұламалар бүкіл ел аумағында мешіт, медресе, мектеп ашу арқылы сауаттандыру, имандылыққа тәрбиелеу, кәсіпке баулу және т.б. ағартушылық қызмет жүргізіп, мемлекеттік биліктің мызғымас тірегі болды.
Қали ОМАРОВ, география ғылымдарының кандидаты, доцент, Қорқыт Ата атындағы Қызылорда мемлекеттік университеті ғылыми зерттеулерді үйлестіру басқармасының бастығы
Мемлекетімізді қалыптастыру, іргесін бекіту, халықтың рухани мәдениетін, дүниетанымын жетілдіру, сауаттандыру, әлеуметтік жағдайын көтеру жұмыстарымен айналысқан, отаршылар ықпалына қарсы күрескен, имандылық пен білімділікті насихаттаған, құнды шығармалар жазып, ғажайып туындыларды дүниеге келтірген ғұлама-ағартушылар мен қайраткерлердің ұлтымызды ұйыстырудағы рөлі орасан болғаны бүгінде тарихи шындыққа айналды.
Халқымыздың сан ғасырлар бойы ұлы Шығыс өркениетінің аясында дамығаны белгілі. Ұлтымыздың перзенттері білім мен ілімнің озық үлгілеріне ислам мәдени орталықтарындағы орта және жоғары оқу орындарында сусындады. Осы оқымысты-ғұламалар бүкіл ел аумағында мешіт, медресе, мектеп ашу арқылы сауаттандыру, имандылыққа тәрбиелеу, кәсіпке баулу және т.б. ағартушылық қызмет жүргізіп, мемлекеттік биліктің мызғымас тірегі болды.
Ресей отаршыларының халқымызды ұлттық келбеттен, тілден, діннен, жерден айыруға бағытталған стратегиялық саясатына 200 жылға жуық жүйелі қарсылық көрсеткен де ағартушылық ұстанымдағы қайраткерлеріміз. Ішінара жүзеге асырылған осы стратегияны толық орындау үшін империяның лайықты ізбасары Кеңестік жүйе көрнекті ағартушыларымызды, олардың дәстүрін түбегейлі жойғанда ғана қол жеткізетінін түсінсе керек. Тарихи тұрғыдан өте қысқа уақыт ішінде медресе-мешіттер ойрандалды; ислам қағидаларының орнына коммунистік идеология енгізілді; мәдени, тарихи, рухани мұраларымыздан айыру мақсатында алфавитті ауыстырды; бүкіл қазақты сауатсыз, ал әлемдік өркениеттің шамшырағы Шығыс мәдениетін «ескі», Ресей білімін «жаңа» деген ұғымдарды санамызға сіңірді; жерді басқару еркінен айырып, қоғамымызға жат таптық көзқарасты күштеп таңу арқылы халқымыздың үштен бірін босқынға айналдырды, жерімізге ділі жат, салт-дәстүрі басқа келімсектерді қаптатты. Осындай нәубет, зобалаңға ашық қарсылық көрсеткен алаш зиялылары мен ишан, ахун, молда және т.б. ұлт ағартушыларын әлеуметтік топ ретінде жойды.
Білектің күші, найзаның ұшы, жүректің рухымен қазақтың жерін қорғаған арыстар мен асылдарымыздың жанқиярлық ерлігін, ерен еңбегін, ұлағатты істерін ұлықтау жұмыстары Қазақстан тәуелсіздігі жарияланған алғашқы жылдарынан қарқын алды. Отаршылдық кезеңде қордаланып қалған ақтаңдақтардан арылып, жаңаша таразыланған төл мұраларымызды келер ұрпаққа аманаттау - ұлт мүддесіне жауап беретін ұлы іс екені ақиқат. Қазақстан Республикасының Президенті Н.Ә.Назарбаевтың: «Біз бүгінгі бейбіт тірлігіміз үшін, Қазақстан деп аталатын Республиканың жер бетінде барлығы үшін, тарихтың әр тұсында осы елді, осы жерді қорғаған қайсар жандардың әруағының алдында қашан да қарыздармыз», «Бабаларын қалтқысыз қастерлей алған халық балаларының болашағын да қапысыз қамдай алмақ», деген толғаныстары әрбірімізді ұлттық тарихымызды, ата-бабаларымыздың өнеге-дәстүрін қадірлеп, қастерлеуге шақырады.
Сыр өңірі - бүкіл алашқа мәлім дүлдүл ақын, шайырлар, батыр, билер мекені ғана емес ахундар мен ишандар, молда мен мақсым атанған оқымысты, ғұламалардың елі. Саясат, өнер, білім, ғылым саласында биік деңгейден көрінген Сыр бойы перзенттерінің Орта Азия ғана емес, бүкіл Шығыс мәдениетінде алар орны берік. Олардың қатарында қазақтың өз алдына дербес ел ретінде құрылуына, мәдениетін дамытуға үлкен еңбек сіңірген мемлекет және қоғам қайраткерлері, ағартушы күрескерлер бар.
Қазақ даласында ағартушылық істі ишандар мен ахундар, оқымысты ғұламалар өрістетті. Олар ел өміріндегі ықпалды әлеуметтік топ ретінде халықты мұсылман дінінің басты ұстанымы имандылыққа тәрбиелеген, мешіт салдырып, медреселер ашқан, Шығыстың классикалық әдеби мұраларын насихаттаған, Ресей империясының отаршылдық саясатына өздері жүргізген діни тәлім-тәрбие, оқу-ағарту істері арқылы кедергі жасаған шын мәніндегі күрескерлерге айналды.
Сыр елінен шыққан ағартушы ұстаздар философия, грамматика, лингвистика, шығыс тарихы мен әдебиеті, астрономия және т.б. жаратылыстану салалары бойынша кәсіби білікті болған. Бұлар негізінен Мекке, Медине, Бағдат, Шам, Ыстанбұл, Каир, Кабул, Герат, Хиуа, Хорезм, Үргеніш, Самарқанд және т.б. мәдениет орталықтарында оқыған. Өңір халқын ағартуда Бұхарадағы «Көкілташ» медресесінің орны ерекше болды. Медресе түлектерінің қатарында Сыр өңірінде өздерінің дербес мешіт-медресесін ашқан ағартушы-ұстаздар көптеп саналады.
Сыр өңірінде ағартушылық қызмет жүргізу арқылы ұлт мүддесін қорғаған мемлекет, қоғам және руханиат қайраткерлерінің бір қатары төмендегідей.
Асан Қайғы Сәбитұлы (XIV ғ. соңы - XV ғ. ортасы). Мемлекет қайраткері, ақын, философ. Әкесі Сәбит Арал өңірін мекен еткен. Қазақ халқын бір ту астына біріктіруге күш-жігерін аямай жұмсаған. Қазақ хандығының ұраншысы Асан Қайғының этикалық, поэтикалық зерде және философия, гуманизм бағыттардағы дүниетанымдық мұралары халыққа мирас. Есімі бүгінге дейін ноғай, өзбек, түркімен, қырғыз, қарақалпақ халықтары арасында құрмет тұтылып келеді.
Сайд Ахмат Жалаладдин Қосани (1461-1542 жж.). Сыр өңірінде Мағзаман әулие атымен белгілі. Самарқанда тіл білімінің синтаксисі, морфология саласы бойынша біліктілік алған ол кейін оқуын Ташкентте жалғастырған. Жасы отызға жетпей діни білімі мен іліми дәрежесіне сай Мақдум Мағзам атағы берілген. XVI ғасырдың алғашқы ширегінде Жаңа дария - Сырдария аралығын мекендеп, ағартушылық қызмет атқарған. Діни, саяси әлеуметтік мәселелер, мемлекеттік іс басқару жүйелері туралы отыздан астам іргелі ғылыми еңбектер жазып қалдырған.
Мақтұм Cейіт Баба (1590-1663 жж.). Сырдария ауданы Шаған ауылының солтүстік-батысында дүниеге келген. Ол ислам дінін берік ұстанған аса сауатты, ғұлама тұлға. Жарлыларға болысып, имандылықты насихаттаған, сөйтіп ел құрметіне бөленген. Ұрпақтарының арасынан мешіт ұстаған 20 ишан шыққан.
Қожжан қожа (1595-1676 жж.). Бағдат, Бұқара сынды ірі мәдени орталықтарда білім алған. Оның атағы Сыр елі мен Өзбекстан жеріне, Қарақалпақ өңіріне кең тараған. Сыр өңірінде мешіт салдырып, ауыл-ауылдарға шәкірттерін жіберіп, жас балалардың діни білім-тәрбие алуына барынша ықпал етіп отырған.
Мәдіқожа (Махди) - XVII ғасырда Сыр өңірінде өмір сүрген оқымысты, көріпкел әулие. Мәдіқожа Түркістан өлкесіндегі Қожа Ахмет Ясауидан кейінгі халықты ұлы да игі істерге бастаған екінші тұлға саналады. Сырдария ауданының Жетікөл елді мекенінде Мәдіқожа атындағы мешіт және ескерткіш бар.
Әйтеке би Байбекұлы (1644-1700 жж.). Мемлекет қайраткері. Әйтеке би бес жасында ауыл молдасынан сауатын ашқан. Ол Самарқандағы «Ұлықбек», «Тіллә-қари», «Шердор» медреселерін тәмамдаған. Әйтеке би дін, құқық, аспан әлемі, жағырапия, тарих, математика пәндерін жетік меңгеріп, араб, парсы, шағатай, өзбек тілдерінде сөйлеген. Медресені бітірісімен туған ауылына оралып, әкесі Байбекпен, ұстазы Қосуақпен бірге ел басқару істеріне араласады. Жиырма бес жасында барша Кіші жүз халқы оны бас би етіп сайлаған. 1680 жылы Тәуке хан таққа отырған кезде «Хан кеңесі» құрамына енген. 1684 жылы «Жеті жарғы» заңын жасап, қабылдауға елеулі үлес қосқан. Бүгінде Қызылорда облысындағы Жаңа Қазалы кенті Әйтеке бидің есімімен аталады.
Мүсірәлі сопы әзиз - Әжіқожа Жәдікұлы (XVII ғ. екінші жартысы - XVIII ғ. басы). 1680 ж. Күлтөбеде Тәукені хан сайлағаннан кейін билер Әжіқожаны бүкіл қазақтың пірі деп жариялайды. Есіміне сопы әзиз деген атақ қосылады. Қазақ халқы әдет-жосындарының жиынтығы «Жеті жарғы» заңын әзірлеуге қатысқан.
Сейтбембет әулие (XVIII ғ. аяғы - XIX ғ. ортасы). Сейтбембет Хиуа, Бұқара медреселерінде оқып, Бағдат, Мысыр, Шам, Мекке, Медине, Герат қалаларында білімін жетілдірген. Ол Сыр бойы халқы арасында үлкен сый-құрметке, зор рухани ықпалға ие болған.
Айқожа ишан Темірұлы (1773-1857 жж.) Ташкентте, Бұхарада, Ауғанстанда діни білім алған. Айқожа ишан Жаңақорған өңіріндегі Қарасопыда мектеп-медресе ашып, ағартушылық қызмет жүргізіп әрі имандылық тәрбиесін берумен айналысқан. Ақтастағы Айқожа ишан мешіті Сыр өңіріндегі ірі тарихи ескерткіштердің бірі.
Марал ишан Құрманұлы (1780-1841 жж.) - бұрынғы Қазалы, Торғай және Қостанай уездеріне айрықша мәлім болған ислам ағартушылығы дәстүрінің көрнекті тұлғасы, қоғам қайраткері. Бұхарадағы діни оқу орындарында оқып, Шығыс ғылымы мен ілімін игерген. Сыр бойына келген соң халықтың сауатын ашып, мәдениетін көтеруге көп еңбек сіңірген. Сырдарияның бір саласы Қараөзектің бойына жағалай 7 мешіт-медресе («Қара бөгет», «Байбол», «Ишан ауылы», «Қырғы мешіт», «Қолаңтөбе», «Қышмешіт», «Оспан ишан», «Қамыр төбе» мешіттері) салдырған. Бұларда бала оқып, тәлім алған. Ресей империясы отаршылдық саясатына және Хиуа хандығы басқыншылығына қарсы ымырасыз күрес жүргізген. Бейіті Қармақшы ауданы Баба атындағы қорымда.
Құлболды ишан (шамамен 1785-1860 жж.). Сырдария ауданы Жетікөл мен Айдарлы ауылдарының арасында дүниеге келген. Бар саналы ғұмырын мұсылманшылықты насихаттап, шәкірт тәрбиелеуге арнаған. Жас кезінде Ханқожаның медресесінде діни сауаттанады. Бұхарада, Ауғанстанда жоғары білім алады. Елге оралған соң Ысмайыл Әздүр мешітінде имам болып, бала оқытады.
Оразай ишан Бұғыбайұлы. Ол 1809 жылы дүниеге келген. Ауыл молдасынан хат таниды. Оразай ишан Торғай өңірінде халықты дінге уағыздау, сауатын ашу бағытында көп еңбек сіңірген. Сырдарияның арғы бетінде (Сұлутөбе тұсында) «Зіңкетер» деген жерде мешіт ұстап, бала оқытқан.
Қалқай ишан - Қалмұхамед Маралұлы (1815-1870 жж.). Әкесі Марал ишаннан діни тағылым алып, кейін Бұқара мен Бағдат қалаларындағы діни медреселерді тәмамдаған. Қалқай ишан мешіт, медресе салып жастарға білім берумен қатар, елді егіншілікке үйреткен.
Молдашер ахун Жамұратұлы (1825-1904 жж.). Өз заманында оқымысты, ғұлама кісілердің бірі атанған. Бұхарадағы Көкілташ медресесін үздік тәмамдаған соң тағы екі жыл жоғары білім алып, ахун атанған. Грамматика, лингвистика, философия, жаратылыстану саласы пәндерін жетік меңгерген. Оның Қазалы, Қармақшы өңірлерінде арабша, парсыша сауат ашатын мектептері болған. Ресейдің отаршылдық саясатына ашық қарсы болған ол біраз ауылдарды бастап 1868 жылы Бұхараның Тамды өңіріне қоныс аударған.
Мырзабай ахун Азаматұлы (1833-1916 жж.). Жалағаш ауданы Мәдениет ауылдық округінде дүниеге келген. Ауылында сауат ашқаннан кейін Бұхарадағы «Көкілташ» медресесін 1854 жылы бітірген. Ұстаздық қызметінің алғашқы жылдары Өзбекстандағы Бируни қаласы маңындағы Тақтакөпір ауылында бала оқытады. Елге оралғасын мешіт-мектеп ашып, ағартушылық қызметін жалғастырады. Туған ауылы қазір Мырзабай ахун есімімен аталады.
Әлібай ахун Қосқұлақұлы (1835-1928 жж.). Сарықұм деген жерде дүниеге келген. Әуелі ауыл молдаларынан, кейіннен Ораз ахуннан дәріс алған. Хорезм қаласынан діни медресені бітіріп келгесін Сарықұмда халықтың күшімен мешіт салған. Бұл мешітте көптеген жастар білім алған. Кейіннен елдің белгілі адамдары Қаратөбе деген жерден Әлібай ахунға арнап жаңа мешіт салғызады (бұл мешіт қазіргі Ақтөбе облысының аумағында). Мешітте шәкірттерге дәрісті ахунның өзі оқыған.
Ораз-Мұхамеджан ахун Бекетайұлы (1836-1894 жж.). Сыр бойындағы алғашқы ағартушылардың бірі, халықты имандылыққа шақырған рухани ұстаз, діни қайраткер. Әуелі ауыл молдасында сауат ашып, кейін Бұқарадағы Көкілташ медресесінде оқыған. Осы медреседе көшірмеші, аудармашы бола жүріп «Төрекей» атты екі томдық кітап жазған. 1860-1861 жж. өз ауылында молда, кейіннен «Сарықұм» мешітінде имам болып, бала оқытқан.
Мұңайтпас би Лапин (1838-1918 жж.). 1896-1906 жж. Кеңтүп болысын басқарған. 1903 жылы «Хан ағаш» деп аталатын мектеп ашып, балаларды оқытқан.
Алтайбек ахун (1841-1913 жж.). Сыр өңіріндегі Кеңтүп болысы мен Көткеншек болысы маңында қазіргі «Қожық» қыстауы деп аталатын жерде туып-өскен. Әуелде ауыл молдаларынан, кейін Бұхарадағы медреседе оқыған. Алтайбек ахуннан тараған Құлахмет, Нұрахмет, Сұлтан Қожықовтар қазақ өнерінің шоқ жұлдыздары саналады.
Бәймен ахун (1846-1916 жж.). 19-шы ғасырдың 90 жылдарынан бастап, Сыр еліне белгілі Кіребай қажы мешітінің имамы болған. Бәймен Троицк қаласындағы «Расулия» медресесін тәмамдайды. Кейін Уфа қаласында оқуын жалғастырып, «Ахун» атағын алады. Өзі оқыған медреседе балаларға дәріс оқиды. Отыз жылдан соң туған жеріне келіп, мешітке имам болады. Ұлағатты ұстаз ретінде көптеген дарынды, зерек шәкірттерінің медреселерде оқуына бағыт-бағдар берген.
Тапал ахун - Нұрмұхаммед Қадырұлы (1848-1921 жж.). Ол білімді Хорезмде алған. Ауылына екі мешіт салдырған. Мешіттегі шәкірттеріне орыс тілін қоса оқытқан. Сыр бойындағы ислам ағартушыларының ішіндегі ірі тұлғалардың бірі, оның дамуына өзіндік үлесін қосқан қайраткер.
Әбдірахман би Тәжіқожаұлы (1848-1932 жж.). Жаңақорған ауданында Өзгент болысына қарасты «Көк жиде» деген жерде дүниеге келген. Әбдірахман ғұлама, білімді би болған. Бұхарадағы медресені бітіріп, елге келгесін Қызылордадағы Айтбай мешітінің іргесін қалаған. Кейін туған жері Өзгентте өзі ашқан мешітте бала оқытып, молдалық еткен.
Тілеуқұл ишан (шамамен 1854-1930 жж.). Тілеуқұл Қазалы ауданы, Кәукей ауылында дүниеге келген. Ол Бұқара қаласындағы медреселердің бірінде оқыған. Терең біліміне сай ишан атанып, туған өлкесіне 1880 жылдары оралған. Сырдың төменгі ағысы бойында мешіт ашып, елді имандылыққа, руханилыққа тәрбиелеу әрі балаларға білім беру жұмыстарын жолға қойған.
Бабай ишан Жүнісұлы (1857-1937 жж.). Бабай сауатын ауыл молдаларынан ашып, кейін Бұхарадағы медресені тәмамдайды. Балаларға білім және тәрбие берумен қатар ел арасында билік, төрелік айтқан. Бабай ишанның мешіті Сырдария ауданындағы «Болтай» деген жерде.
Қалжан ахун Бөлекбайұлы (1857-1916 жж.). Ауыл мектебінде дәріс алған ол кейіннен Хиуа, Бұхара қалаларының діни оқу орындарынан философия, астрономия ілімін және араб, парсы тілдерін меңгеріп шығады. 1889 жылы Көкілташ медресесінің заң бөлімін ойдағыдай бітіріп, «ахун» атанады. 1892 жылы Қалжан ахун Сыр бойындағы қазіргі Тереңөзек қыстағына жақын жерден мешіт салдырып, оның алғашқы имамы болады. Балаларға білім беру ісіне бар өмірін арнаған.
Алдашбай ахун Ерназарұлы (1858-1936 жж.). Қазақ даласына аты мәлім болған ағартушы ұстаздардың бірі. Ол қазіргі Қызылорда облысы Қармақшы ауданы Тұрмағамбет ақын ауылы маңайындағы «Ақбас табаны» деген жерде дүниеге келген. Алдашбай 1864-1876 жж. әйгілі ұстаз Ораз ахунның медресесінде оқиды. Ұстазының ақыл-кеңесімен 1876-1886 жж. Бұхара қаласындағы «Көкілташ» медресесінде білім алады. Елге оралған Алдашбайға халық мешіт-медресе салып береді. 1890-1924 жылдар аралығында осы білім-ілім ордасынан мыңнан аса Сыр өңірі жастары оқып, сауаттанған.
Садық ахун Қодарұлы (1860-1937 жж.). Ол қазіргі Сырдария ауданына қарасты Ақжарма ауылында дүниеге келген. Садық Тапал ахуннан жеті жыл дәріс алады. Сонан соң ол Ораз ахунның мешіт-медресесінде 2 жыл оқиды. Сыр елінің белгілі батыры Қалданның ауылында 1884 жылға дейін мешіт ұстап, шәкірт тәрбиелейді. Кейін Бұхарадағы «Көкілташ» медресесінде 4 жыл оқып, «ахун» атағын алған. Бұған қоса медресе жанындағы арнайы мектепте емдеу ісін игерген. Садық ахун 1888 жылдан бастап туған жеріндегі мешітте имам болады. 1900 жылы Қармақшы ауданындағы «Иіркөл» маңынан мешіт салдырып, сонда ұстаздық етеді. Ол бала оқытумен қатар емшілікпен де айналысқан.
Ахмет ишан Оразайұлы (1861-1927 жж.). Сырдария ауданы «Зіңкетер» елді мекенінде дүниеге келген. Әкесі Оразай ишаннан сауатын ашып, кейін Бұхарадағы діни медреседе оқыған. Сарысу, Телікөл бойында мешіт пен мектеп ұстаған. Білімдарлығы мен ақыл-парасаты, әділдігімен Ақмола, Торғай, Жезқазған өңірлеріне аты мәлім болған. Өз үйінің жанынан орысша білім беретін мектеп ашқан. А.Байтұрсынов, М.Дулатовқа «Қазақ» газетін шығаруға қаражат жағынан қолдау көрсеткен. Газет бетінде қазақ балаларына арналған оқулыққа бәйге жариялап, отырықшы өмірдің артықшылығы туралы мақалалар жазған («Қазақ» -1913, № 6). Қазақстандық педагогика ғылымының, ағарту саласының дамуына үлкен үлес қосқан.
Ақмырза ишан Төсұлы (1882-1930 жж.). Ақмырза Қармақшы ауданында (Қуаңдария) дүниеге келген. Ауыл молдасынан сауат ашқан ол Бұқарадағы «Көкілташ» медресесінде білімін жалғастырған. Ақмырза Бұқара, Ыстанбұл, Кабул, Герат, Уфа, Қазан қалаларында 16 жыл оқып, түрік, араб, парсы, ағылшын, орыс тілдерін жетік меңгереді. Өзінің сарқылмас рухани қазынасы мен терең білімін халықты ағарту ісіне арнаған. «Хадис», «Түрік иман» атты еңбектер жазған. Ақмырза «Кеңтүп» деген елді мекенде салынған мешітте бес жылдай балаларды оқытқан. Бұдан соң ол Қуаңдария мешітінде имам болып, мыңдаған шәкірт тәрбиелеген. Ишан төңірегіне асыраушысынан айрылған жоқ-жұқаларды, панасыз қалған жетім-жесірлерді топтастырып, мешітке түскен қаржыны соларға бөліп беріп отырған. Қуаңдарияның бойындағы суармалы жерлерге дәнді және бақша дақылдарын еккізіп, халықты кәсіпке баулыған. Оның ғылыми мұрасы бүгінде діни жоғары оқу орындарында пайдаланылуда.
Қарамолда-Мұхамеджан (1888-1937 жж.). Шіркейлі өңірінде туған. Сауатын өз әкесінен ашқан Мұхамеджан 8 жасында Бұхарадағы «Көкілташ» медресесіне қабылданған. Оқуын бітіріп, сопылық атақ алған. Туған жері «Қабылкөлде» мешіт ұстаған. 1910 жылдан бастап Жаңақорғандағы Айқожа ишанның мешітінде дәріс оқыған. Оның екінші ұлы Қалтай Мұхамеджанов Қазақстанның халық жазушысы.
Сүлеймен ишан Есейұлы (1888-1969 жж.). Бұқарадағы «Көкілташ» медресесінде дәріс алған. Араб, парсы, тәжік, орыс тілдерін жете меңгерген. Мешіт ұстап, халыққа мұсылмандықты, имандылықты, сауаттылықты уағыздаған. 1949-1965 жж. Қызылорда қаласындағы Айтбай мешітінің имамы болған.
Қожаназар ишан (XIX ғ. ортасы - XX ғ. басы). Ауыл мешітінен білім алғаннан кейін Бұхарадағы діни жоғарғы оқу орнында 7 жыл оқиды. Қазалы өңірінде 1897 жылы мешіт салдыртады (қазіргі Әйтеке би кентіндегі Қожаназар ишан мешіті). Осы мешітте қыстақ маңайындағы көптеген ауылдардың балалары оқыған.
Айтмұхамед (Айтбай). 1887 жылы дүниеге келген. Түркістан қаласы жанындағы Қарнақ елді мекенінде оқып, «молда» атағын алған. Бұхарада діни, Ташкентте орысша білім алған. XX ғасырдың бас кезінде Сыр өңірінде мектеп ашып, онда өзі қазақша, жары орысша бала оқытады. Олар бірнеше буын ағартушыларды тәрбиелеп шығарған. Айтбайдың ұлы Өмірзақ бүгінде ҚР ҰҒА академигі.
Жаппар мақсым Сейдахметқажыұлы (1890-1973 жж.). Жаппар Жаңақорған ауданына қарасты Қарасопы елді мекенінде дүниеге келген. Ол ауылдық мешіттен дәріс алып, Өзбекстан медреселерінің бірінде білімін жетілдірген. 1941 жылы Ұлы Отан соғысы басталғанда Жаппар мағзымды сол кездегі ел басшылары аудан имамы етіп тағайындап, арнайы құжат берген. Соғыс қажетіне өзінің жеке есебінен 20000 мың сом ақша өткізген. Өмірінің соңына дейін Жанақорған ауданының халқын имандылыққа тәрбиелеу ісіне өзіндік үлесін қосты.
Алшынбаев Рахым (1893-1980 жж.). Аламесектегі екі жылдық орыс-қазақ мектебін (1911ж.), Қостанайдағы Ы.Алтынсарин ашқан мектепті, Троицкідегі «Расулия» медресесін, Бұқара медресесін (1917ж.), Уфадағы мұғалімдер семинариясын (1919ж.), Абай атындағы Қазақ педагогикалық институтын (1931ж.) бітірген. 1929 ж. ашылған Азат мектебінің тұңғыш ұйымдастырушысы. Ол тіл ғылымына елеулі үлес қосты. «Қазақ тілінің грамматикасы» оқулығын (1937 ж.), «Педтехникумда қазақ грамматикасын оқыту методикасы» оқу құралын (1941ж.) жазған.
Басапа ишан Алдабергенұлы. 1946 жылы дүние салған. Басапа Дәулетназар ахунның діни мектебін бітіріп, Бұхара қаласындағы Бұхарама-Шәріф жоғары оқу орнында оқиды. «Ишан» атағын 1922 жылы алған ол Жалағаш ауданы «Ақарық» ауылында «Азат» мешітін ұстаған. Балалардың сауатын ашып, тәрбие-ағарту жұмыстарын жүргізген.
Абдулпаттаев Оспан (1898-1979 жж.) - белгілі ұстаз, ағартушы. Діни мектептерде сауатын ашқан. Қызылордадағы алты айлық мұғалімдер курсын (1917 ж.), Қызылорда қаласындағы педагогикалық училищені (1939 ж.) бітірген. 1922 жылы Қараөзекте алғаш рет кеңестік жүйе бойынша бастауыш мектеп ашқан. Білім беру саласын дамытуға елеулі үлес қосқан.
Сыр елінде халыққа рухани тәрбие беру, сауықтыру әрі жас ұрпақты сауаттандыру саласында риясыз қызмет атқарған ағартушылардың еңбегі байыпты зерттеулерді әлі де қажет етеді.
Түркі жұртының абызы Қорқыт Ата байыз тапқан қасиетті өңірде ағартушы-қайраткер бабаларымыздың дәстүрлері үздіксіз жалғасып келеді. Осы қатардағы Мүкім ата, Тобағабыл, Мамырбай, Алдажар, Әмит, Қауыс, Ысқақ, Көшім, Керей, Жармұхамед, Мақсұт, Жанназар, Сәруар, Алтынқожа, Махмұт, Әззам ишандардың халық ортасында жасаған имандылық-адамгершілік, тәлім-тәрбиелік қызметтері ұрпаққа өнеге. Кезінде ағартушылық рөлдері жоғары болған Қожабай, Ерімбет, Ешмағанбет, Сайыпназар, Шәймағанбет және т.б. ахундар мешіттерінің іздері әлі жоғалған жоқ.
Халқымыздың ислам діні ұстанымдары аясында тәрбиеленуін табанды түрде насихаттаған оқымысты молдалар - Ибрайым, Мамырайым, Есназар, Қосназар, Солтанай, Мақұл шайхтар, Үсейін, Шерман, Бақыр, Ысмайыл, Ысқақ, Ремет, Пірше, Шоқбар Ізтілеуұлы, Есмахан Қауғаұлы, Құндақбай, Сыдық, Әшіман, Асан, Омар, Әбділмүтәллап, Ибадулла, Жұмаділла, Сейдахмет, Оспан, Мұсахан, Сапар, Іскендір, Балта, Мұстафа, Үсейін, Бұрхан, Мәді, Махмұд, Инаят, Жүсіп, Тайман және т.б. қасиетті тұлғаларымыздың ұлағаты ел жадында.
Сыр елінен шыққан қайраткер, оқымысты, ұстаздардың және т.б. зиялы қауымның ағартушылық қызметін төмендегіше топтастыруға болады:
- еліміздің іргесін бекітуге, әлемдік өркениетке қосылуына, ұлттық мәдениетті дамытуға ықпал ету;
- мешіт салып, елді имандылыққа, руханилыққа тәрбиелеу;
- медресе-мектеп ашып, халыққа білім беру жұмысын ұйымдастыру;
- Шығыс ойшылдарының мұраларын зерделеу, тарих, тіл-әдебиет, өнер, философия, медицина, фармацевтика, астрономия және т.б. ғылым салалары бойынша іздену;
- халықты ауру-сырқаудан емдеу, салауатты өмір салтын насихаттау;
- елді кәсіпке баулу және отырықшы өмірге машықтандыру;
- халықтың әлеуметтік жағдайы төмен әлжуаз топтарына қамқор-пана болу, қайырымдылық көрсету;
- Ресей империясының отаршылдық ықпалына қарсы халық арасында мұсылмандық-ағартушылық насихаттау жұмыстарын жүргізу;
- араб-парсы, түркі-шағатай тілдеріндегі жазба әдеби, фольклорлық мұралардың классикалық үлгілерін қайталай жырлаған қолжазбаларды тарату, кітап етіп жариялау;
- Ресей білім жүйесі аясында оқу-ағарту жұмыстарын ұйымдастыру;
- Кеңес үкіметі кезіндегі идеологиялық қыспаққа қарамастан, отаншылдық, ізгілік,діни-мұсылмандық тәрбие беру бағытындағы жұмыстарды жалғастыру.
Үш ғасырға жуық созылған бодандық дәуірінде өз жерімізде азшылыққа айналып, тіліміз бен ділімізден айрылатын қауіпті шекке жақындадық.Дегенмен, отарлаушылардың сан-қилы қастандығына қарамастан тамырын тереңнен алған ұлттық рухымыз, құнарымыз, намыс-жігерімізді сақтап қала алдық.
1991 жылғы 16 желтоқсанда Ата-баба аманаты, ел мұраты азаттықтың ақ таңы да атты. Осының арқасында ана тілімізді дамытуға, рухани жаңғыруымызға, ұлттық құндылықтар мен мәдени мұраларымызды зерделеуге, салт-дәстүрімізбен қайта табысуға, еліміз үшін ерен еңбек еткен перзенттерімізді ардақтауға кең жол ашылды. Мемлекет мұраты, ұлт мүддесіне жауап беретін осы қатардағы шаралар жүйелі жалғасын тауып келеді.
Бүгінде әлемдік өркениет өрісіне бет бұрған Қазақстанда Ислам дінінің ұлт тұтастығын сақтаудағы маңызы ерекше болып отыр. Оның тәрбиелік, ағартушылық қызметіне, халықтар достығы мен конфессияаралық қарым-қатынасты нығайтудағы рөліне үлкен мән берілуде. Елімізде соңғы жылдары әлемдік және дәстүрлі діндер жетекшілерінің қатарынан 3 бірдей съезі өткізілуі, Қазақстанның «Ислам Конференциясы» ұйымына 2011 жылы төрағалық етуге сайлануы осының айғағы.
«Қазақ тарихы» журналынан