Аманғазы Кәріпжанұлы. Сенім сергелдеңі
Дінге де, ілімге де ұқсайтын ағымдардың көшбасшылары Конфуций, Лао Цзылармен бағыттас болмаса да, деңгейлес болған Тұран жерінің тарихи тұлғаларын да кейінгі діндердің ықпалы жойғанға ұқсайды. Еуропа пәлсапаның түп-тамырын Үндіқытайдан алды десек те, жүйелі көзқарас болмағандықтан, ілімнің басын грекиялық Пифагордан бастайды. Ұлы Жібек жолының бойында жатқан Тұран жері де әр дәуірдегі өркениетті патшалықтардың отаны болғандықтан, небір ілімнен қағаберіс қалмаған шығар.
Дінге де, ілімге де ұқсайтын ағымдардың көшбасшылары Конфуций, Лао Цзылармен бағыттас болмаса да, деңгейлес болған Тұран жерінің тарихи тұлғаларын да кейінгі діндердің ықпалы жойғанға ұқсайды. Еуропа пәлсапаның түп-тамырын Үндіқытайдан алды десек те, жүйелі көзқарас болмағандықтан, ілімнің басын грекиялық Пифагордан бастайды. Ұлы Жібек жолының бойында жатқан Тұран жері де әр дәуірдегі өркениетті патшалықтардың отаны болғандықтан, небір ілімнен қағаберіс қалмаған шығар.
Қазіргі Қазақстан аумағында да берісі жүздеген діннің өмір сүргендігіне күмән жоқ. Әр діннің руханиятымызға қоныстануы өзіне дейінгі діндерді жою арқылы жүзеге асады. Басы уағыздан басталып, аяғы қанқұйлы соғысқа ұласады. Біздің жыл санауымызға дейінгі дәуірлерде қандай діндердің үстемдік құрғандығынан толық мағлұмат беретін деректер де жеткіліксіз. Христиан, Будда,Тәңіршілік, Зороастризм діндерінің біздің жеріміздегі азды-көп ықпалы әр дәуірдегі саяси жағдайларға байланысты. Ал тарихымызға терең тамыр жайып, толыққанды этносымызға айналғаны - шаман және ислам діндері. «Шыңғыс хан» фильміндегі наймандар мен керейлер табынған христиан дінінің несториан тармағын да билік төңірегіндегілер ғана қабылдаған сияқты. Мұны 11-14 ғасырлардағы тастағы несториан таңбалары ғана анықтайтын көрінеді. Қазақстанға ат ізін салған діндердің барлығы да сол діндерді қабылдауға дейінгі халқымыздың руханиятына үш қайнаса сорпасы қосылмайтын сырт елдерден келген. Ал әр дәуірде бұл өлкенің өз топырағында түлеп қалыптасқан белгілі бір дәстүрлі сенімді қанаттандырып, дін деңгейіне дейін көтеруге жаугершілік кезеңдер мүмкіндік бермеген. Кең өлкеде шашырап жатқан аз көшпелі халыққа өзіне тән дін қалыптастыратындай ұзақ уақытты қамтитын тұрақты да қуатты қоғамдық жүйе де болмаған. Өз санасында ұзақ жасаған сенімі бар қай халық болса да шеттен келген дінге зорлықсыз бой-сұнбайды. Аз халық ғасырлар бойы қасірет көріп, қарсы тұруға дәрмені болмағандықтан ғана шетелдік діндердің құзырына кіруге мәжбүр болады. Мұндайда жерімізде ғасырлар бойы ұрпақтың санасын жаулаған рухани империя үстемдік етеді.Уағызға сенбеген дана, данышпандардың көзін жойып, дін төңірегіне әуелде азды-көп жағдай жасау арқылы мұқтаждарды, міскіндерді, сондай ақ, ақылы аздау қара күштің иелерін жинап, елді бөлшектеу арқылы да дін келген. Бүгін де бұрынғы сахабалардың бұл тарихи тәжірибесін тағы бір «сахабасымақтар» жалғастырып, Кришна, Лютерандық, Иегова, Саентология, Благодатъ, Единство, Ахмадия қозғалысы, Ақ жол, Ата жолы және басқа да дәстүрлі емес ағымдар жерлестер санасындағы өрісін кеңейтпек.
Ширек ғасырда қырық пайызға дейін өскен қазақстандық діндарлар ауқымының жетпіс үш пайызы исламға, жиырма екі пайызы православие дініне сенеді. Жергілікті халықтың бөгде дінді қабылдағандарға қарсы наразылығын сол діннің иелері құдайдың ақ жолындағыларға қысым көрсетуде деп қабылдап, өз мемлекеті тарапынан соғыс жариялап отырған. Соның бір дәлелі - Ортағасырдағы араб халифатының жорықтары.
Социалистік жүйе экономикамызды толықтай отарлап, тілімізді тежеу арқылы руханиятымызды құлдыратты. Ал діннің руханиятымызды мүлде өзгеріске ұшыратып қана қоймай, мемлекетімізді талан-таражға салатын өте қауіпті құбылыс екенін түсінетін де кез жетті. Өйткені дін әуелде қантөгіспен келіп, бабалардың қасіретіне жолықса, кейін ата дінін ұмытып, жаңаны бойға сіңіре түлеген ұрпақтың оптимистік қанатына айналды. Ал қазіргі Қазақстан сол исламның әбден құлдырап, ағымдарға бөлшектеніп, сендіруден қалып бара жатқан кезеңінде өмір сүріп отыр. Бұл бөлшектену елді қоса бөлшектеп, тәуелсіздігіміздің нығая түсуіне кері әсерін тигізері сөзсіз.
Менің пікірімді атеизммен шатастыруға болмайды. Өйткені адам мен табиғат өзін-өзі жаратпағандықтан, жаратылыстың сыртында немесе жаратылыспен тұтасып жатқан бір құдіретті күштің, яки жаратушының барын жоққа шығара алмаймыз. Сол сияқты мен Желтоқсан шырғалаңынан соң, университетке қайта қабылданған 1988-92 жылдардың өліара кезеңі бізге ғылыми атеизмді де, дінді де оқытқан жоқ.
Жерімізге Қытай ықпалын күшейте түскен екі мыңжылдықтың алдындағы Хан патшалығын есепке алмағанда тілі, ділінен, мемлекеттігінен айырылып, империяға біріккен тайпалардың «қазақ» деген ортақ атауын да сақ, қайсақ, т.б. тіркестермен дәлелдеп келеміз.
Ал «қазақ» атауы ислам діні кеңірек етек жайғанда қалыптасты. Кей мамандар «ғазы» деген сөзді ислам дінін таратушы жауынгер деген пікір айтады. «Ғазы ақ», «Қазы ақ» тіркестері «қазақ» сөзінің пайда болуына әлдеқайда жақынырақ келеді. Жерімізде ықпалы әлсірей бастаған Шыңғыс ұрпақтарының да едәуір бөлігі бара-бара исламға бойсұнған сияқты. Кезінде Керей, Жәнібек хандардың қазақ мемлекетін құруға атсалысқандығы да - осының бір дәлелі.
Аумағымыздағы ислам дінін қабылдағандардың барлығы «қазақ» атауына ие болса, дінді қабылдамаған ұлыстар мен тайпалардың жалпы атауы әуелде «қалмақ» деп аталса керек. Әрқилы саяси жағдайларға байланысты тектік сипатымызда парсының да, қытайдың да моңғолдың да, арабтың да, орыстың да қолтаңбасы қалғандығын тарих жоққа шығармайды.
Бірақ көне аңыз-жырлардың бәрінде де қазақ-қалмақ соғысы ғана баяндалады. Осыдан-ақ екеуінің де дін арқылы бөлінген этносы бір, жерлес-ағайынды халықтар екендігін дәлелдеуге болады. Мұндай жағдайды діні бөлек болғанмен, этнографиялық белгілері ұқсас еврей мен арабтың, қытай мен дүнгеннің, тіпті қытайға барған бір сапарымда мұсылман қырғыз, қалмақ қырғыз деп аталған бір ұлттың арасынан да аңғардық. Мұндайда еврей мен арабтың Ибраһим пайғамбардың екі әйелінен туған ағайынды Ысқақ пен Ысмайылдың ұрпақтары екенін ескерткен жөн.
Аталған екі ұлт та баласын сүндетке отырғызады. Екеуі де шошқаның етін жемейді. Тіпті киім киісі, басқа да салт дәстүрлерінде ұқсастық жеткілікті.
Дін ділден гөрі,тілді ойсыратады
Қазіргі құрама түркі тілі кезінде араб тілімен шұбарланса да діліміз бен этнографиямыздың белгілері сақталып қала берді. Орыс тілі мен батыстық кірме сөздерден аражігімізді ажыратып ала алмай жатып, кейбір зиялыларымыз әл-Анауи, әл-Мынауи деп аты-жөндерін де өзгерте бастады. Мұның өзі заманның ықпалы қай кезде қалай болса соған ілесе кететін деңгейіміздің шегін көрсетеді.
Кең тараған діндердің өзі белгілі бір дәуірде пісіп-жетіліп, тамырынан шіри бастайды да ыдырау сатысына жетеді. Ой-санаға ықпалы азайып, ұрпақты сендіре алмайтын күй кешеді. Мұның алғашқы белгілерін ертеңгіні қалайда өзіне сендіру үшін пайда болған жекелеген ағымдар мен секталардың сандырағы дәлелдейді. Бірі латын, бірі грек тілінде «жалпыға ортақ» деген мағынаны білдіретін католик пен православиенің арасындағы шиеленіс дәл қазіргі өз ішінен бөліне бастаған исламда одан бетер күшейе түсуде. Православие батыс, шығыс т.б. деп бөлінсе, католикке қарсы протестанттардың шығуы, сосын лютеран, кальвинизм, англикан, одан әрі «Жетінші күн адвентистері», «баптистер», «пятидесятниктер», «пресвитериандықтар» деп, жалпы христианның тармақталуы жалғаса берді. Исламның айтулы жетпіс үш тармағының бәрі де қазақ жерінен табылатын шығар. Оның үстіне, аумақтық ерекшеліктерімізге байланысты ислам шарттарымен қойыртпақталған құрама ағымдар да баршылық. Адам санасында бейнеленіп, үнемі өзгерісте, үнемі қозғалыста болатын заттар мен құбылыстардың бәрі де даму мен құлдыраулардың жиынтығынан тұратындығы сияқты, бір жаратушы адамға арнап жібергендіктен, діни догма да мәңгілік өмір сүрмейді. Біздің дәлелімізше, әр діннің пәрменділігі орта есеппен үш мың жылды шамалайтын шығар. Ал ыдыраудың алғышарты секталар мен өзгеріске ұшыраған ағымдардың жаңашыл бағыттарынан байқалады.
Діннің ұлтты бөлшектеуі жекелеген әулеттерді бөлшектеуден басталады. Оның бір көрінісі - менің өз таныс, туысқандарымның арасында төрт-бес түрлі сектаның пайда болуы. Немере, шөбере ағайындарымның бір тобы мұрты жоқ, ұзын сақалдылардың қатарына тұтастай еніп кетсе, бір жиендерім Исматулла қари бастаған зікіршілер қатарында жүр.
Енді бір құдашамыз Хизбут Таһрир тобын мақтап, олардан сабақ алып жүргендігін айтса, тағы біреулері «Ақ жол», «Ата жолы» сияқты топтарға ілесіп, «бес ата» немесе «жеті атаның» басына барып, «аруақпен тілдесуде». Олар зираттардың басында бақсыларша секіріп жүріп, ұйқассыз өлеңмен сенің өткеніңді баяндап, болашағыңды «болжайды».
Қабірде жатқан ұлы тұлғалардың атынан сөйлегесін, солардың деңгейін байқатса жарар еді. Керісінше, ауыздарына не келсе, соны айтып, шын әруақтың абыройын қорлайды. Өздерін ақ ұл, аққулар, сұңқарлар, т.б. атаулармен таныстырады. Ал Хизбут Таһрирды мақтаған бойжеткен оған қоса бұл топ мүшелерінің жазаланып жатқандығын, жазаланған сайын сауап жинап, қуана түсетіндігін ескертті. Исматулла қаридың Мамыр ықшамауданына жақын ордасына жолым түсіп, қаридың өзін де көрдім. Нарынбай тақсырдың қолынан шай ішіп, жиендерімнің арқасында жылы ықыласқа бөлендім.
Жеке бастары жылы жүзді, қонақжай болғанымен, олардың ұстанған бағыттарының қаншалықты дұрыстығын Құдай ғана біледі.Қожа Ахмет Яссауи өлеңдерін әнге салып, зікір дәстүрін аспандатып жүргендердің ішінен өзім жеті жылдай еңбек еткен «Қазақстан» арнасының бір топ журналистерін де кездестірдім. Жұмыста жүргенде олардың ішіндегі бір жігіттердің менімен дін туралы пікірлесуі жиілеп кетіп еді, пікірім жараспағандықтан, менің жұмыстан себепсіз шығып кетуіме де осы жағдай себепкер болған шығар. Бұрын да қолды болған авторлық бағдарламаларым сияқты, бұл жолы да Қазақстанның барлық жер-су аттарына арналған авторлық бағдарламамның аты өзгерсе де, формасы мен заты өзгермей, көк аттының қанжығасында кете барды.
Бәрін айт та, бірін айт, өнердегі бір әріптесім исламды әшкерелей келе, Иса пайғамбарға сиынатындығын айтса, саясаттағы бір әріптесім де исламның үлкен қауіп-қатер әкеле жатқандығын айта келе, өзінің Тәңіршілік дініне табынатындығын ескертті. Тәңіршілік көне қытайша ұлылық, биіктікті мегзесе, сол «биіктей» болмағанымен, ұқсап бағушылар күн санап көбейіп келеді.
Менің ойымша, пікірі жараспаған адамның, бір анадан туса да, шын туыстай болуы неғайбыл. Бұлардың көпшілігі бұрынғы судай тұнық мінезі мен жылы қарым-қатынасынан жұрдай болған. Кездесе қалып, әңгімеміз жараспай бара жатса, арамызда жанжалдың да ұшқыны шашырай бастайды.
Нәубет кезінде ешбір ағымға бөлінбей, әуелде тату өмір сүріп жатқан ағайындылар бірін-бірі ұстап бергенде, сондай зобалаң тағы туа қалса, ағымдағылардың бір-біріне не істеп, не қоятындығын елестету де қорқынышты.
Қазірдің өзінде-ақ кейбір сектадағылардың істеген ісі мен қылығынан атышулы экстремизмнің, тіпті терроризмнің де салқыны еседі.
Діни іріткінің басы ағайындыларды бөлшектеуден басталса, аяғы ұлтты бөлшектеп, жаңа ұлттар қалыптастырумен аяқталады. Қазіргі жастар арасында етек алған панисламизм Ахмет Байтұрсынұлының тағдырын шешкен панисламизмнен әлдеқайда қауіпті.
(Жалғасы бар)
Аманғазы
КӘРІПЖАНҰЛЫ,
Ақын
«Общественная позиция»
(проект «DAT» № 05 (88) 09 ақпан 2011жыл .