Ирак Елекеев. Парламент үнсіз болса, қоғамнан маза кететінін ескерген жөн
Ирак Елекеев, Мәжіліс депутаты:
Ирак Елекеев, Мәжіліс депутаты:
- Ирак Қасымұлы, соңғы уақытта Парламенттің пәрменділігі туралы бірнеше дүркін мәселе көтеріп жүрсіз. «Мәжілістің белсенділігі төмен» деп мәлімдеуге не түрткі?
- Бұған дейін көтерген мәселелерім бойынша палата спикерінен бастап, кейбір әріптестерім де «Парламенттің негізгі қызметі - заң шығару» дегенді алға тартады. Мен депутаттық қызметті осылай шектеп қоюмен мүлдем келіспеймін. Өйткені халықтың қолдауымен сайланған Парламент елдегі әлеуметтік һәм саяси, экономикалық мәселелердің бәрін қамтып талқылауға мүдделі болып, сол арқылы әртүрлі оқиғаға тиісті бағасын уақтылы беріп отыруы шарт. Нақты мысал айтайын: соңғы біраз күннен бері Маңғыстау жұртшылығы ереуілдеумен жүрді. Оны бұқаралық ақпарат құралдарының бәрі жазып та, көрсетіп те жатыр. Тек Парламент қана ештеңе болмағандай үнсіз. «Сен тимесең, мен тиме» дегенге салып бұл тақырыпқа жолағымыз да келмейтіндей. Оның себебі не? Бұл - үлкен сұрақ. Маңғыстау өңірінен Мәжілісте депутаттар - Гүлнәр Сейтмағанбетова, Зейнолла Алшымбаевтар бар. Екеуі де - сол өңір халқына беделді, ел-жұрт сыйлайтын азаматтар. Ендеше, осы екі депутат ереуіл жасап, көшеге шыққан азаматтардың талап-тілегін, қойып отырған ұсынысын Парламент атынан барып біліп, мән-жаймен танысып, сосын тиісті шешім қабылдау үшін Мәжіліске келіп, хабар-ошар жасап, толыққанды ақпарат берулері керек еді. Мен Гүлнәр Сейтмағанбетованы да, Зейнолла Алшымбаевты да жақсы білемін, сол өңірде халыққа еңбегі сіңген азаматтар, сол үшін өңір халқы оларды құрмет тұтады. Оларды Маңғыстауда бүгін көтеріліп отырған проблеманы білмейді деп айта алмаймын, бәрін біледі. Әйтсе де мұндай оқиғалардың шығу себебіне әлі ешкім де толыққанды ресми жауап берген жоқ. Халық арасында шу болса, оны біз БАҚ-тан оқып, сырттан естіп отыра береміз бе?! Ал осыны һәм осындай ел арасындағы ушыққан, қордаланған мәселелерді Парламентте талқылағанның несі айып? Талқылау арқылы проблеманы біліп, жұрттың көтерген мәселесіне қанығамыз, содан олардың дұрысына - дұрыс, бұрысына - бұрыс деп баға береміз. Заңның қорғалғаны қайсы, заңсыз мәселе қайсы, кім біледі, қане? Жұрт өзі көтерген мәселеге Мәжілістен уақтылы баға берілгенін көрсе, билікке деген сенімі де орнығады. Орынсыз ереуілді де жасамайды деп білемін.
Әйгілі саясаткер У.Черчильдің айтқан мынадай жақсы сөзі бар: «Парламентте айтыс-тартыс өршісе, халық мұны түсінеді, ал парламент үнсіз болса, халықтың өзі құлшынып көшеге шығады». Сондықтан да парламент - қандай да бір заң жобаларына «иә» немесе «жоқ» деп түймені басып қана отыра беретін орын емес. Айқай-шудың, талас-тартыстың өңірлерде, халық арасында болғанынан гөрі, оның бәрі, тіпті дау-дамайлар да сол жұрт сайлаған парламентте болғаны лазым. Яғни халық мұң-мұқтажын жеткізу үшін ереуілге шыққаннан гөрі Парламентте айтыс-тартыстың тынбай қарбаласып тұрғаны мың есе артық. Әйтсе де бүгінгі заң шығарушы билікте «даулы мәселе» талқыланбайды әрі біршама депутаттар соған үйреніп алған сыңай танытады. Ендеше, ондай парламенттің керегі қанша?! Екіншіден, мен өз мәлімдемелерімде парламенттің беделі туралы мәселе көтердім. Ал биліктің осы тармағының беделін өсіру үшін де тағы да әлгіндей талқылаулар жиі болғаны керек. Менің ұстанымым - осы! Мұны қолдаушылардың да, қолдамайтындардың да бары белгілі. Айта кетейін, маған бірқатар азаматтар хат жолдап, Мәжілісте бір сілкініс пайда болғанын айтып, ризашылықтарын да білдіріп жатыр. Мұндай сілкініс болса, Парламенттің пәрменділігі де артады, заң шығарушы биліктің беделі де көтеріледі. Ендеше, қай жақсысын өзі қалауы үшін жұрт мәселені өзі салмақтай жатар.
- Дегенмен «Парламентте Елекеев қана ашық айтады» дегенмен келіспейтін әріптестеріңіз де бар ғой?
- «Парламент» дегеннің өзі француздың «айту, сөйлеу» деген сөзінен шыққан. Ал депутаттар не айтып жатыр? Халықтың ойынан шығатын, жұрт күткен сөз айтылды ма? Осы жағын ойласақ етті. Әрине, мен бұл тұрғыда билік қабырғасында айтылған мәселенің бәрі бірдей шешімін табады дегеннен аулақпын. Өйткені Парламентте көтерілген мәселенің орындалатыны да, орындалмайтыны да бар. Дегенмен айтылатын жалғыз орын - осы, халықтың өзі сайлаған Парламенттің алаңы. Халықтың талабын жеткізер тіліне айналып, депутаттар Парламенттің мінберінде елдің сөзін айтса, оны жұрт та жақсы қабылдайды емес пе?! Қоғам арасында «депутаттар мәселе көтеріп жатыр» деп ел де өзінің сойылы соғылатын мінберді мойындайды. Осы мәселе жүзеге аспай, тек қана заң шығарушылық соқпақтан шыға алмау Парламентке еш жараспайды әрі бұл - аса кемшіл тұсымыз. Сондықтан да «Мәжілісте белсенділік жоқ» демеймін, бар, бірақ әлі де болса тиісті деңгейде емес. Мәселен, күні кеше Үкімет пен Есеп комитетінің бюджетке қатысты есебін тыңдаған кезде қаншалықты пікірталас туды? Ал мұндай пікірталас неге әрбір заң жобасы бойынша көрініс таппай отыр? Тағы да айтамын, қоғам арасындағы қордалы мәселені Мәжіліске жетектеп кіргізіп, ту-талақайын шығарып, талқыға салғаннан ұтпасақ, еш ұтылмаймыз.
- Мәселені төтесінен қоямын деп Парламентте жалғызсырап қалған жоқсыз ба? Сіздің пікіріңізбен біраз әріптесіңіз, яғни партиялас серіктеріңіз еш келіспейтін секілді ғой...
- Иә. Расымен, Мәжілістің залында отырғанда мені әріптестерімнің көбі қолдай қоймайды. Дегенмен олардың барлығы дерлік мені іштей қолдайды, мен соған сенемін. Өйткені залда отырғанда үндемегенімен, тысқа шыққанда арқадан қағады, кабинетке келіп тұрып, көтерілген мәселенің дұрыс екендігін айтатындар көп. «Ирак, сенікі дұрыс болды. Осындай тік айтатын бір адам шығар ма екен деп ойлаушы едік» дегендер де болды. Әйткенмен депутаттардың бәрі бірдей емес қой, әркімнің өз пайымы бар. Мен де 106 әріптесімнің бәрі бірдей ойлағанын қаламаймын. Рауан Шаекин бұған дейін өткір сөйлейтін. Ойын іркімей, айтатынын айтып салатын әрі әділін, ашығын алға тартатын. Естеріңізде болса, сол Шаекин жарты жыл сөйлемей қойды. Неге? Өйткені бұған дейін сөйлегендерінен еш нәтиже шықпады, сосын «сөздің қадірін қашырып, қор қыла бермейін» деген шығар. «Ешкім қолдамаған соң, бәрібір жалғыз өзіммін» деген шығар. Ал қазір мені қоштайтынның біреуі сол - Шаекин.
- Дегенмен неге әріптестеріңіз Парламенттің қабырғасында емес, «кулуарда арқаңыздан қағады»? Сырына үңілсек ше...
- Ол жағын өзім де түсініңкірей бермеймін. Бәлкім, жасы кіші депутаттар үлкендердің алдына түскісі келмеген шығар. Бұл - бір. Екіншіден, менің ойымша, жасыратыны жоқ, әріптестеріміз бір-бірінің абыройын көпшіліктің көзі түсетін залда төккісі келмейтін де болуы керек. Әйтпесе кез келген шенеунікке қарсы мәселені көтерсеңіз, осы залда соның кемі бір танысы шыға келеді. Бұл - менің ойым. Үшіншіден, біз бәріміз бір ғана партияның мүшелеріміз. Сол тұрғыдан, өкінішке қарай, шеңберден шықпауға тырысатын кездер де болып қалады. Өйткені «Нұр Отан» лидерінің ұсынуымен Үкіметті өзіміз тағайындадық. Ендеше, сол билікті орынды-орынсыз сынауға да көпшілік әріптес шыдамайды. Әйтсе де мен жоғарыда айтқан ұстанымды әлі де жеткізе бергім келеді. Әрбір депутат өз пікірін айтуы керек, жеткізуі керек. Жеткізе алмаса, оған өзі кінәлі. Бір жағынан, әріптестеріме «не себептен қолдамадың?» деп айта алмаймын. Бәлкім, менікі бұрыс шығар. Дұрыстап түсіндіре алмаған шығармын. Ал дұрыс пен бұрыстың арасын айыру үшін болашақта пікірталас қызу болуы тиіс. Сонда ғана Парламенттің пәрменділігі артады.
- «Бірпартиялы Парламент» деп қалдыңыз. Бұл Парламенттің қызметіндегі артықшылығы болмаса кемшілігі не?
- Қоғамның тұрлаусыз дамуы үшін бірпартиялы парламенттің жұмысында кемшілік көп. Егер кемшілік болмаса, біз Конституцияға Президент Нұрсұлтан Әбішұлының ұсынысымен «парламент ең кемі екі партиядан жасақталуы тиіс» деген норма енгізбес едік. Қазіргі жағдаймен салыстыра айтсам, бірпартиялы парламентте тізім арқылы мандатқа ие болатын депутаттардың ішінде де әртүрлі көзқарастағы азаматтар болуы керек. Онсыз болмайды. Өйткені «пікірталассыз парламент» дегеннің өзі ақылға қонымсыз. Бірпартиялы парламент партияның жарғысындағы мәселелерді, оның бағдарламасын жүзеге асыруға тырысады. Ал оның шеңберінде мемлекеттің дамуына, қоғамның ілгерілеуіне қажетті қаншама ұсыныстар айталып та, жазылып та жатыр. Соның бәрі Мәжіліс арқылы өрбиді. Осы үдерістегі кемшілік ретінде айтарым, бізге белгілі бір мәселе бойынша заң жобасы келетін болса, оны әзірлеушілер жекелеген депутаттар қарсылығын еңсеру үшін «бұл - партияның бағдарламасы» немесе «Елбасының ұсынысы» дегенді алға тартатынды шығарып жүр. Бұл дұрыс емес. Президент Н.Назарбаев нақты бағыт бойынша стратегиялық жоспарын айқындап берді, соның нақты тетігін де анық көрсетіп берді. Ал оны одан әрі жетілдіру үшін тағы да Президенттің атын жамылып, өз мүддесіне бұра тартатындар да кездеседі. Мұны жою үшін заң жобасын талқылағанда әрбір депутат өз пікірін айтсын, соған мүмкіндік берілсін. Бітті. Сол үшін де әртүрлі көзқарастың жоқтығын бірпартиялы парламенттің басты кемшілігі деп санаймын. Мінеки, осындай олқылықтан құтылу үшін болашақта көппартиялы, көппікірлі парламент боламыз. Осы тұрғыдан алғанда, келешекте парламенттің мінберінде экология мәселелерін көтеретін партиядан өкілдер болуы керек-ақ деп ойлаймын. Өйткені қазір жер-жаһанның нөмірі бірінші проблемасы - экология. Оның ішінде Қазақстанның экологиясын алып қараңыз - адам шошырлық. Табиғатты қорғайтын, сол үшін қоғамдық пікір тудыратын партияның өкілі өркениетті елдің парламентінің бәрінде бар, бізде неге жоқ? Экологияға байланысты өзгерістер кодекске енгізіліп жатыр. Онда миллиардтаған тонна зиянды қалдықтар Қазақстанның жерін улап жатқанын біліп отырмыз. Мұны заң жобасын талқылағанда ғана емес, кез келген уақытта еске салатын эколог-депутат керек еді. Өкінішке қарай, сондай мәселені көтеретін партияның өкілі тұрмақ, өзі де жоқ. Сол секілді басқа да бағыттағы партиялар өздерінің пікірлерін жеткізіп қана қоймай, бағдарламаларының да орындалуына қол жеткізер еді. Басты мақсат осы емес пе?! Партияның, ұйымның мақсаты қоғам игілігіне қызмет ету болса, оның бір жолы - парламент. Соның арқасында халық та партиялардың бәсекелестігіне ғана емес, олардың нақты әрекетіне куә болар еді. Бізде ол жоқ. Бұл ретте «Нұр Отан» партиясының да жұмыстарын жандандырған орынды.
- Ал артықшылығы ше?
- Кейбір әріптесім дағдарыс кезінде бірпартиялы Парламенттің Үкіметпен қоян-қолтық жұмыс істеп, артықшылық танытқанын айтады. Мен де мұнымен белгілі бір деңгейде келісемін. Әйтсе де мынаны қараңыз: бізге Н.Назарбаев бір бағытты, белгілі межені жүктеді. Ал оған жетудің әртүрлі жолдары бар. Бұл жерде Президенттің айқындаған бағытын мен толық қолдаймын, ал оған барар жолға қатысты өз пікірім бар. Бұл солай болуы да керек. Пікірталас арқылы дұрыс жолды таңдауымыз керек. Әр адам өз пікірін айтуға міндетті. Әйтпесе кезіндегі кеңестік коммунистік партиясынан айырмашылығымыз нешік? Мен Мәжілісте сөз алып сөйлеген соң, үнемі жұрттың сол мәселе туралы пікірін білгім келеді де тұрады. Басқаның пікірін тыңдау арқылы өзім де дұрыс шешім қабылдағым келеді. Бұл тұрғыда Президент Н.Назарбаевтың айтқан керемет сөзі есіме түсіп отыр. Елбасы: «Парламентке депутаттар әртүрлі пікірмен келеді, бірақ олар Парламенттен тек бір ғана ортақ пікірге тоқтап шығулары керек», - деп еді. Менің де айтпағым - осы. Себебі өз басым әріптестерімнің әртүрлі пікірін тыңдау арқылы проблеманы дұрыс түсіне бастаймын. Әйтсе де көп мәселеге қатысты біз асығыс шешім қабылдап, «дауысқа салып шешуді» әбден меңгеріп алғанбыз да, қалғанын кейінге ысырып тастауға дағдыланып барамыз. Бұл жақсы емес. Әрбір депутат өзінің айтатыны болмаса, депутаттың пікірімен санаспаса, Парламенттің белсенділігі туралы айтып жатудың өзі артық.
- Сіз Жоғарғы Кеңесте де депутат болдыңыз. Заң шығарушы биліктің 15 жылғы қызметімен етене таныссыз. Осы Тәуелсіз Қазақстанның тарихында қайсы Парламенттің пәрменіділігі жоғары болды деп ойлайсыз?
- Парламенттің әр кезеңінің көтерер жүгі, атқарар ісі, өз орны болды. Соның ішінде Қазақстан парламентаризмі тұрғысында ең беделді деп ХІІ-ХІІІ Жоғарғы Кеңестерді айтар едім. Осы Кеңестің шоқтығы одан кейінгі кез келген Парламенттен жоғары. Онда сайланған депутаттар құрамының өзі-ақ Кеңестің мәртебелілігін білдіріп тұратын еді. Айтары да, айқайы да зор еді. Әйтсе де бұл Парламент қызметі тоқырап, жылдар бойына заңдар қабылданбай жатқан кезі де болды. Кейіннен Жоғарғы Кеңес таратылған тұста Елбасы Н.Назарбаев 200-ге тарта заңға өзі қол қойып отырды. Бұл елдің экономикасының тұраламауын, қозғалысын қамтамасыз етуге бағытталған заңдар еді. «Алдымен экономика, содан кейін саясат» деген Президенттің ұстанымы осы тұста айқын көрініп, ол бәрін сол кезде де, кейін де мойындатты. Ал кәсіби қос палаталы Парламентке келетін болсақ, бұл заң шығарушы билік қоғамның жаңғыруына қажетті заңдардың сапалы әрі уақтылы шығуына көп үлес қосты.
- Президент соңғы сайлаудан кейінгі ұлықтау салтанатында Парламенттің құзырын кеңейту туралы мәселе қойған еді. Сіздіңше, құзыреттілік қай бағытта өрбуі шарт?
- Ең алдымен, бүгінгі құзыретімізді еске салайықшы. Біз қазірдің өзінде «Парламент және оның депутаттарының мәртебесі туралы» Заңда қарастырылған құқықты дұрыс әрі толық пайдалана алмай жүрміз. Парламент депутаттары кез келген мәселенің проблемалық қырына терең бойлап, ведомстволық жалаң мүддеден жоғары тұруға тиіспіз. Мәселен, депутаттар заңбұзушылыққа жол берген және заңдарды сақтамағаны үшін министрлерді, әкімдерді жауапқа тарту құқығын барынша қағидатты түрде пайдаланған емес. Тіпті жиынға лауазымды тұлғаларды белгілі бір мәселе бойынша шақыра алмай жүрміз. Күні кеше ғана сыбайлас жемқорлыққа қатысты екі облыс әкімін Мәжіліске шақырту керектігін айтып, мәселе қойдым. Ондағы себеп неде? Бізде сыбайлас жемқорлықпен күрес істен гөрі сөз жүзіне ауысып кеткен. Қағаз жүзінде керемет күресіп жатырмыз. Мәселен, облыстардың рейтингін білмекке құзырлы орган - Қаржы полициясынан арнайы ақпар сұраттым. Сөйтіп, өз көзіме өзім сенбей отырмын. Онда сыбайлас жемқорлық фактісі бойынша Оңтүстік Қазақстан облысы ең бірінші орында тұр да, Қостанай облысы елдің ең соңында тұр. Бұл қалай? Өтірік мәлімет, еш сене алмаймын.
- Неге?
- Ең алдымен, ондай рейтинг жасау үшін адам санын, сыбайлас қылмыс жолдарының күрделілігін, былыққа батушылар деңгейін салыстыру керек. Оңтүстік Қазақстан облысында 3 миллионнан астам адам бар. Бұл - бір. Екіншіден, ол өңірдегі жемқорлық қылмыстардың басым бөлігі дерлік қарапайым мектеп директоры, оның бухгалтері, балабақша басшылары деген секілді деңгейдегі қылмыстар. Ал сыбайлас жемқорлық рейтингі бойынша ең төменгі сатыда тұрған Қостанай облысында халық саны оңтүстікке қарағанда аз, соған қарамастан сыбайлас қылмыспен қамалғандардың деңгейі тіпті масқара! Білдей бір облыс әкімінің оң қолы - үш департамент басшысы, екі аудан әкімі сыбайлас жемқорлыққа барған. Осыған қарап қалай қорытынды шығарса да, Қаржы полициясының есебімен еш келіспеуге қақымыз бар. Сыбайлас жемқорлық қылмысы бойынша ең төмен көрсеткіште тұрған үлгілі облысымыз осы болса, басқасына жол болсын. Мен оған сене алмаймын. Облыстың бірінші басшылары, оның айналасы таза емес болса, қалғаны қайда барады? Он жерден дәлелдесе де, мұны қайта-қайта көтеруге тиіспіз.
- Құқық саласындағы реформаларға көңіліңіз тола ма?
- Қазақстанның құқық саласындағы реформаларының негізгі өзегі - заңнаманы ізгілендіру. Біздің ел осыдан біраз бұрын түрмеде отырғандар саны жағынан дүниежүзі бойынша үшінші орында тұрды. Ол кезде 75 мың адам түрмеде отырған еді. Сонда қалай? Қазақстанда мұншама адам жазаланатындай бізде соғыс жүріп жатыр ма? Ұлтаралық келіспеушілік бар ма, халықтар арасындағы түсініспеушілік өршіп тұр ма? Діни кемсітушілік, әйтпесе басқа да қоғам арасында қайшылықтар бар ма? Жоқ. Бәрі жақсы. Сонда неге біз өзіміздің қаракөздерімізді түрмеге жаба бергенбіз?! Осы мәселенің жетегімен жүріп, сотталғандар санын 40 мыңға дейін төмендеттік. Бұл да аз. Өйткені азаматтарды түрмеге қамай берудің еш қажеттілігі жоқ. Жақында бір-екі түрмені аралап көрдім, сонда бұған тағы да көзім жете түсті. Сотталғанның бірінен сұрадым: «Не үшін отырсың?» - деп. «Аккумулятор ұрлағаным үшін», - дейді. «Қанша жыл берді?» - «3 жыл». «Неге бұлай?» - «Осының алдында тағы ұрлағаным бар еді!». Мінеки, аккумулятор ұрлады, сол үшін сот оны үш жылға кесті, ал ол сол мерзім бойы салық төлеушілердің есебінен күн көретін масылға айналды. Егер сол үш жылдың ішінде оны еңбекпен түзетсек, ол бір емес, 100 аккумулятордың ақшасын қайтарып бермес пе еді? Олай болса, мұндай жеңіл қылмыстыларды дұрыс қадағалап, еңбекке жегу керек.
- Өткен ғасырдың басында Алаш қайраткерлері мемлекеттік Тәуелсіздік мәселесі көтерілгенде ұлттық жиын - Парламент шақыру, депутат сайлау туралы мәселені күн тәртібіне шығара алды. Сол тұста «депутат қандай болуы керек?» деген мәселеге қатысты Міржақып Дулатұлының: «Жақсы адам болу үшін депутат болудың қажеті шамалы, ал депутат міндетті түрде жақсы адам болуы керек!» - деп жазғаны бар екен. Сіздіңше, депутат қандай болуы керек?
- Парламенттің депутаты, ең алдымен, таза болуы керек. Таза болған адам пікірін толық жеткізе алады, ойын ашық айта алады. Егер депутаттың өз басында былығы бар болса, онда ол жұмған аузын аша алмайды. Қайта сол басымдағыны көрмесе екен, соны біреу түртпесе екен деп, өзі де тыныш отырады. Сөйлеу үшін депутатқа тазалық керек, аузынан шыққан сөзі мен ісі бірдей болуы шарт.
Cара сөз
Депутаттардың барлығы бірдей заңгер немесе экономист болғаны опық жегізеді. Қазір, мысалы, біздің Парламентте бірде-бір дәрігер жоқ. Дәрігер мамандығы бар әріптесім Дарья Клебанова ғана, бірақ оның өзі бұл мамандықпен қызмет істемеген. Осы шақырылымда кезінде Жақсылық Досқалиев болған еді. Сондықтан да кейде осы мәселелер туралы талқылауға келгенде кібіртіктеп қалатындаймыз. Әр саланың азаматтары, мамандары болуы керек. Мен Парламентте тек қана заңгерлер мен экономистер болуы керек дегенмен келіспеймін. Мұнда келетін адамның өз саласы бойынша білімі жетік болуы керек. Баяғыда Салық Зиманов айтушы еді: «Болашақ судья болу үшін жүректен шыққан сезім болу керек», - деп. Сол секілді халықтың жүгін арқалайтын депутаттың соны сезетін сезімі болса екен.
Автор: Қанат Қазы
http://www.alashainasy.kz/person/24807/