Әшірбек Сығай, театр сыншысы: Ешкімнің ала жібін аттаған жоқпын...
Әшірбек Сығай - Оңтүстік Қазақстан облысы қарт Қаратаудың баурайындағы Кентау қаласында туған перзент. 1947 жылы 11 қаңтарда дүние есігін ашқан. Жұлдызы - тауешкі.
Кеншінің баласы
- Кентау - кеңес заманында аты дүрілдеген, бес шахтасы бар қала болды, - деп бастады Әшірбек аға әңгімесін. - Әкем Төребай қазақтан шыққан алғашқы кеншілердің бірі. 40 жылдан астам шахтада еңбек етіп, зейнеткерлікке шыққан. «Алла тағала қолдап, жерді кемірудей кемірдік қой» деп отыратын. Қазір ағайынды Төребай, Төретай Сығаевтардың көзін көрген, білетін адамдар да азайып қалды...
Әшірбек Сығай - Оңтүстік Қазақстан облысы қарт Қаратаудың баурайындағы Кентау қаласында туған перзент. 1947 жылы 11 қаңтарда дүние есігін ашқан. Жұлдызы - тауешкі.
Кеншінің баласы
- Кентау - кеңес заманында аты дүрілдеген, бес шахтасы бар қала болды, - деп бастады Әшірбек аға әңгімесін. - Әкем Төребай қазақтан шыққан алғашқы кеншілердің бірі. 40 жылдан астам шахтада еңбек етіп, зейнеткерлікке шыққан. «Алла тағала қолдап, жерді кемірудей кемірдік қой» деп отыратын. Қазір ағайынды Төребай, Төретай Сығаевтардың көзін көрген, білетін адамдар да азайып қалды...
Болашақ театр сыншысының балалық, бозбала шағы осы қалада өтті. Өркениетке бір табан жақын шаһар болған соң бұл жерге өзге жақтардан да келушілер көп болатын. Сырлы сазгер Сейдолла Бәйтереков осында туған. Сарыағаш жақтан Досым Сүлеев келген бұл қалаға. Әкесі әскери комиссариаттың бастығы болды. «Капитан Сүлеев келе жатыр» дегенді естігенде жылап жатқан бала тыныштала қоятын. Ол үрмелі аспаптарда ойнайтын. Жамбыл облысының Сарысу ауданында туған Асанәлі Әшімов, түркістандық Райымбек Сейітметовтер де осы қаладағы Ы.Алтынсарин атындағы мектептің табалдырығын аттаған. Кеншілер қаласының наубайханасы тоқтамай жұмыс істеді, диірмені астықтан босамады, сондықтан мұнда баршылық болды. Ұстаздары өнерде жүрген Асанәлі, Райымбек сияқты шәкірттерін мақтан тұтатын. Бала Әшірбек те соларды көңіліне медет тұтып, көкірегінде жақсы үміттер ұялады. Өнер адамы болғысы келді. Олимпиадаларда, мектепаралық көркемөнерпаздар үйірмесінің жарысында ән айтып жүрді.
Жазуға талпыныс
- Анамның аты - Аққыз. Өзі атына заты сай аққұба кісі болатын, - дейді Әшірбек аға. - Үлкендер жағы мені шырамытқанда «Аққыз марқұмның жалғыз ұлы ғой, өзіне аумай тартқан» деп жатады. Шешем он төрт құрсақ көтеріпті, содан қалғаны әпкем екеуміз. «Жалғыз бала күлшелі» демекші, балалығым аса тапшылықта өтті дей алмаймын. Ұлы Отан соғысынан кейінгі, қайта қалпына келтіру жылдары болғанмен, шахтер жалғыз ұлын аш қалдыра ма? Бар тапқанын менің аузыма тосып өсірді. Қатарластарымның арасында бірінші болып велосипед мініп, сағат тақтым. Ата-анам мені тезірек ер- жеткізгенше асықты. 6-7 сыныпта оқып жүргенімде «Янтарь» деген алтын сағат таққаны есімде. Шешемнің «Жас қой, білегі майысып тұр, қайтесің оны?» дегеніне қарамай, әкем «Жоқ, қыздардың көзі түсетін уағы болып қалды» деп қояды. Сонда 12-13-терде болармын. Көкірегінде «Зарығып көрген жалғыз ұлдың жігіт болғанын тезірек көрсек» деген арман болған екен ғой. Каберкот деген материалдан костюм әперіп, үлкен болған соң шешем оның жеңін қайтарып тігіп қояды. Қазір есіме түссе еріксіз езуіме күлкі үйіріледі. Менен төрт жас үлкен әпкем көбіне оқуда болды. Ташкентте Халық шаруашылығы техникумын, одан кейін институтын бітірді. Мен ылғи әке-шешемнің қамқорлығында болдым.
Оған айналасындағылар жазушы, журналист болады деп қарады. Өйткені ол ән айтумен қатар, спектакль қойды. Қалалық, ауданаралық жарыстарда оның жасаған дүниелерінің арқасында ылғи жүлделі орын алып жүрді. Мектепте, қалада болған жаңалықтарды қалалық «Кентау правдасы», «Оңтүстік Қазақстан» облыстық газетіне жазып тұрады. Алғашында «сәл көркемдігі жетпей жатыр» деп хат келгенімен, бірте-бірте өлеңдері шыға бастады. Осының бәрі бозбаланы үміттендіріп, қанаттандырды, алға қарай жетеледі. Алғашқы «Шляпа киген күшік» деген сатиралық әңгімесі «Кентау правдасы» газетіне 9-сыныпта оқып жүрген кезінде жарияланды. Он бестердегі кезі. Айжан деген кейіпкері бар. Тырнақалды туындысының қиындысы әлі күнге дейін сақтаулы. Сол әңгімесіне қарап отырып қиялының сол кезде-ақ кісі сенерліктей болғаны байқалады.
Ол «атқа» ерте мінді
Әке-шешесі жалғыз баланы бетінен қақпай өсірді. Бала күнінен ашық, көпшіл болды. Қолында барды басқаларға бөліп беріп отыратын. Қанттың өзі қат болса да, кәмпит, тоқаштың тәуірі оның қалтасында жүретін. Сол кездер үшін тәуір нәрсенің бәрі бірінші мұның қолына түсетін.
Бес жыл бойы комсомол ұйымының жетекшісі болды. Сабақта өте белсенді. Түрлі кештер, отырыстар ұйымдастырудың нақ ортасында Әшірбек жүретін. Өзге мектептермен жарыстар ұйымдастыратын. Комсомол ұйымы хатшысының қолында мүмкіндік көбірек болды. Оның алдында дружина советінің төрағасы, звено жетекшісі болған. Жалпы, ол мектеп деңгейінде-ақ «атқа мінді». Кейін біраз қызметті атқарған болса, сол қабілеттің мектеп кезінен жайлап қалыптасқандығы.
1965 жылы Консерваторияның театр факультетіне оқуға түсті. Ата-анасында «Жалғыз ұл өнер жолына түсті, елге қайта ма, жоқ па? Бізге келін түсіріп, немере сүю керек» деген аздап уайым болды. Консерваторияны жақсы бітірді. Топтың старостасы, ғылыми қоғам төрағасының орынбасары болды. Өнер адамдары мен студенттердің кездесуін ұйымдастырып жүретін. Шәкен Айманов, Әбділдә Тәжібаев сияқты өнер тарландарының жас балаға мойын бұра қоюы қиындау, бірақ тілінің майдалығымен олардың келісімін алып, студенттермен кездесуге шақырып жататын. Осындай қоғамдық жұмыстардың арқасында мұғалімдердің көзіне түскен болуы керек, оны Консерваторияға мұғалімдікке алып қалды. Екінші курста оқып жүргенде «Лениншіл жас» (қазіргі «Жас Алаш») газетіне мақаласы шықты. 600-700 мың таралымы бар жастар басылымына мақала шығару ол кезде оңай емес-тін.
Биікке ұмтылуыма келіншегімнің көмегі көп тиді
- Кемпір-шал ауылда. Менен келетін хатты күтумен, жолымды тосумен жүрді. «Балам, үйлен, бізге келін әкеліп бер» дегенді жиі айтады, - деп жалғастырды әңгімесін Әшекең. - Өмірлік қосағым Күләш Казақ педагогикалық институтының математика факультетін бітірген. Жатақханаларымыз жақын. ҚазПИ-дің физика факультетінде Еркін Байшораев деген біздің жақтың жігіті оқитын. Соның туған күніне бардық. Өзінің курстас қыздарымен Күләш те келді. Таныстық. Көп қыздың ішінде көзіме жылы ұшырады. Көңілімде жылы әсер қалды. Бұрын шақырса әрең баратын сол жатақханаға енді барғыштайтынды шығардым. Жігіттер де «Сен бізге келгіш болып кеттің ғой» деп қалжыңдайды. Тапқан-таянғаныма театрға, эстрада жұлдыздарының концертіне билет аламын. Қыз да жалғыз шыға қоймайды, жатақханада бір бөлмеде тұратын құрбыларын қоса шақырғанды ұнатады. Ол кездің қыздарында иба, қысылу,
қымтырылу деген сезімдер басым болды ғой. Тыраштанып оларға да билет алып, жөн-жоралғысын жасап жататынбыз.
Міне, сол Күләш жеңгелеріңмен дүниеге келген үш баламыздың көрер жарығы болуы керек, қырық екі жылдан бері бір шаңырақтың астында өмір сүріп келеміз. Тиісті жұмысты адымдап атқаруыма келіншегімнің көмегі көп тиді. Ақылды, байсалды, не болса соған шұнаңдамай, алысқа көз тігіп қарайды. Менімен айтысып-тартысып отырса, бүгінгідей биікке жете алар ма едім? Күләш «Әшірбек, сен әке-шешеңнің жалғызысың, түсінемін. Қарым-қабілетіңді байқап жүрмін, ауылға барсаң өшіп кетесің. Сен қалада алаңсыз жұмысыңды істе, бізді сосын көшіріп аларсың» деп тіпті біраз уақыт ауылға барып, әке-шешеммен бірге тұрды. Соны ақылы бар қыз байқайды. Мені мақтай отырып, үміттендіре, қанаттандыра отырып, алға ұмтылдырды. Егер әке-шешем жалғыз ұлын ауылға, бұл қалаға тартса не болар еді? Екеуміз алғашқы үй болған төрт жарым жылда тұрмаған пәтеріміз жоқ, ұйғырдың да, кәрістің де, орыстың да пәтерінде тұрып, әбден қиындықты көргенбіз. 1973 жылы Консерватория үш бөлмелі үй берді. Кенжәлі Айманов оқу министрі болды. Жас мұғалім мені жеке қабылдап, ректорға үй беру жөнінде нұсқау беріп, баспаналы болуымызға мұрындық болған. «Айналайын, талабың жақсы екен. Саған үй бергіземін. Сәл қиындыққа бола жан-жаққа тарап кетпеңдер. Болашақ сендердікі. Астананы қазақ жігіттері болмаса, кім билейді?» деп жылы сөзін айтып, қанаттандырған болатын. Жатқан жері жайлы болғыр, өзі сондай бір зиялы, көргенді кісі еді.
Бұл кісілерге құрметім шексіз
Тұңғыштары Қанат ауылда кемпір-шалдың қолында туды. Одан кейін Сұңғат пен Нұрзат дүниеге келді. Алматыға көшіп келген соң шешей жеті жылдан соң дүние салды, әкесі он төрт жыл олармен бірге тұрды. Әке-шешесі қазір Алматының Кеңсай зиратында жатыр. Қалаға үйрену алғашында қиын болды. Есіл-дерті ауыл. Онда үй-жайы, қатар-құрбылары, абысын-ажындары қалды. Әкей мал ұстайтын. Көкпар шабатын. Қалаға келді де, «торға» түсті. Жатқан жерлері жайлы болғырлар, екеуі де жалғыз баланың жайын ойлап шыдады. Кейіннен бұл жерден де өздеріне лайықты орта тапты.
- Мүсілім Базарбаев Мәдениет министрі болып тұрған кезінде «Сендей қазақтың жігіттері мұнда отыру керек» деп қызметке шақырды. Үй беріп, әспеттеп, құрметтеген Консерваториядан кетсем аштан өлетіндей болдым. Сонда Мүсілім ағаның «Министрлік саған үй түгілі жарты дүниені береді. Әрбір дегенде Консерваторияң бізге бағынады» деген сөздері әлі есімде. Жаспыз ғой, мансап дегенді ойламаймыз.
Өз өмірімде өшпес із қалдырған Жексембек Еркінбековті ерекше атап айтар едім. 13 жыл бойы Мәдениет министрі болған кісі. Өте еңбекқор, маман домбырашы, Консерваторияны қызыл дипломмен бітірген. Ұйымдастырушылық жағынан бұл кісінің алдына түскен министр болған жоқ. Қазір 83-те, шежіре кісі. Мен бұл кісіге көп уақыт бойы орынбасар болдым. Біз отбасымызбен әлі күнге дейін араласып тұрамыз. Михайл Иванович Есенәлиев Орталық комитеттің мәдениет бөлімінің меңгерушісі қызметін атқарды. Көп адамның жақсылығын көру мүмкін емес. Екі-үш адам сенің тағдырыңда үлкен рөл ойнайды. Олар сенің табиғатыңды дөп басып таниды. Сондықтан бұл кісілерді айтпай кете алмаймын, - деп бір қорытты Әшірбек аға әңгімесін.
Кабинеттен жеріндім...
- Аяқтан шалу, көреалмаушылық әрбір кезеңде, әрбір кісінің өмірінде болады. Бірақ оны саған көрсетіп, бадырайтып істемейді. Астыртын, білдіртпей тістеп, қыршып, жолыңды бөгеп жатады. «Осы өсіп барады, қайда барады өзі?» деген жымысқы ой тіпті доспын деп айналамда жүргендердің ішінде де болған шығар. Оны сезетінім - Консерваторияда мұғалімдіктен басталған еңбек жолым Мәдениет министрлігінде бөлім бастығы, басқарма бастығы, бес жыл Орталық комитетте, алты жыл министрдің орынбасары, үш жыл ректор, одан тағы үш жыл министрдің бірінші орынбасары болып жалғасты. Мен екі рет министрдің орынбасары болған адаммын. Сол кездері «Осы бала қайда бара жатыр?» деген елдің көзқарасын байқадым. Логикалық тұрғыдан қарасаң, министрлік кезегі менікі сияқты, екі рет келдім, білімім, тәжірибем жетеді, одан артық не керек? Мен саналы ғұмырымды өнерге арнап келе жатқан адаммын. Неге екенін, біреулер «Министрдің орынбасары» десе, іштей онша жақтырмай, ал «Белгілі театр сыншысы, театр зерттеушісі» десе, соған жаным марқайып тұратын. Қандай қызмет атқарсам да жазуды тастаған жоқпын. Қызметпен алысып жүріп, бірнеше кітап шығардым. Жазатын адам қандай жағдайда да жазады, қызмет қолбайлау бола алмайды, қайта ширатады. Бірақ сол кездері дөкей бір көкемнің болмағанын анық сезіндім. Қанша жерден адал қызметіне, анкетасына, қарым-қабілетіне қарай өсірді десек те, маған белгісіз сондай бір жымысқы әрекеттердің болғанын сездім. Сөйтіп 1994 жылы қолды бір-ақ сілтедім де, қызметтен шығармашылыққа кеттім. Одан жаман болғаным жоқ, қайраткер атағын да, Мемлекеттік сыйлық та алдым. Тәуелсіз платиналы «Тарлан» сыйлығына, Құрмет орденіне лайық деп танылдым. Кентау мен Түркістан қаласының құрметті азаматымын. Алла тағала өзі үйіп-төгіп берді. Осы құрметтің бәрі жолым ақ, еңбегім адал болғандықтан шығар. Үкіметке де өкпелей алмаймын. Мені ешкім тоқтатпады. Әйтпесе сол орынға кім келмеді? Кездейсоқ жігіттер келіп, саланы тұралатты. 8-9 ай, 1-2 жыл жұмыс істеп, бірі келіп, бірі кетіп жатты. Мәдениет министрінің бірінші орынбасары қызметінен өз еркімен кеткен адамды тауып көрші. Бұл «ерлігім» туралы Әкім Тарази, Баққожа Мұқай, Нұрлан Оразалиндер жазды. Көп жігіттер «Әй, Әшеке, сендей болу қайда бізге» деді. Мен кабинеттен жеріндім. Бұл «бармақ басты, көз қысты» жер екенін түсіндім. Ал мен ешкімге жалбақтай алмаймын. Сосын ештеңе бере де алмаймын, алмаймын да. Өйткені сіңірі шыққан шахтердің баласымын. Маған әкем жастайымнан тек білектің күші, жүректің айбатымен ғана жұмыс істеу керектігін сіңірді. Сосын «Аяз би әліңді біл, құмырсқа жолыңды біл», осы уақытқа дейін жетіпсің өз еңбегіңмен, ары қарайғы бағыт сенікі емес сияқты. Ары қарайғы бағытты қаламың мен қағазыңнан ізде» дедім өз-өзіме. Соның нәтижесінде 16-17 кітап, мыңнан астам мақала жазылды. Театр, өнер төңірегінде менен көп айтатын, менен көп жазатын адам сирек десем, онымды ешкім жоққа шығара алмайды. Жазғандарымның бәрі шедевр емес шығар, бірақ төл өнерімнің дамуы жөнінде мен айтпаған пікір жоқтың қасы.
Ойтамызық
- Қазір рушылдық, жүзшілдік белең алған. Әркім өз атасын мадақтап жатыр. Неге солар қазақтың ұлы болып қалмайды?! Автокөлігіне руының атын жазып алатындар енді сахнаға шыға бастады. Бұрын кімнің қолынан іс келеді соған жол ашық болатын, еліңе, жеріңе қарамайтын. Әрқайсымыз жеке басымыздың, руымыздың деңгейінен аспасақ, қазақтың қамын кім күйттейді? Бүкіл халықтың мақтанышы болудан бас тартып, өзінің кішкентай руының намысын жыртқан қандай жеккөрінішті, жиіркенішті және обал! Осымен жастар улана бастады. Рушылдық, әсіресе, депутаттар сайлауы кезінде белең алады. Бір атаның балалары бірімен-бірі айтысатынды шығарды. Өзіне табындау, өзіне жақындаудың сойылын соғып, ел арасына жік салатындар пайда болды. Көңіл суысып, араласпай отырған елдер бар. Не тарихта, не әдебиетте аты кездеспейтін батырлар, әулиелер көбейіп кетті. Үш қазақтың біреуі әулие болған ба дерсің. Осының бәрі текке желігу, күпсіну, күпіну, арамтер болудың белгілері. Солар алаш үшін, қазақ үшін неге бірікпейді? Қазір, Құдайға шүкір, көзіміз ашық, еркіміз өзімізге тиді, азаттықтың рақатын көрудеміз, көңіліміз жайланды, онда неге қазақ үшін жұмылып жұмыс істемеске?!
Ішкі өрістің дамығаны мақұл
- Біздің халыққа екі мәселе бойынша баға беруге болады, - деп ой түйді Әшірбек Төребайұлы. - Еліміздің бастан өткізбеген құқайы жоқ. Ашаршылық, соғыс, ұйымдастыру, ұжымдастыру жылдарын, қаншама қуғын-сүргінді көрді. Қазан төңкерісі, 300 жыл бойы патшалық, 70 жыл бойы пролетарлық Ресейдің төмпешінде болды. Сонда да өзінің көптеген мұраларын сақтап қалды. Қанша жерден жоқ, құрыдық десек те, айтыс өнерін бір елден таппайсың, домбырасын қолынан тастамады. Қазақтың ою-өрнектері тұнып тұрған музыка, мелодия, симфония. Оны тек түсіну керек, шетінен сөйлеп тұрған суреттер. Осының бәрін, мың өліп, мың тірілсе де халық сақтап қалды. Әсіресе, коммунистік кезеңде тілімізді, дәстүрімізді, құндылықтарымызды «Бұл қазақтікі емес» деуге сәл-ақ қалғанын біз көрдік. Қазіргі жастардың бағына қарай егемендік алып, коммунистік кезеңнің бәрі бұлыңғыр болып қалды. Біз оның нағыз бел ортасында жүрдік. «Қыз Жібек» фильмін ғана мысалға алайық, «Қазақтың бәрі шетінен сұлу болып кеткен бе, қалай? Жігіттері - франт, қыздары - фарсилла (еуропаша сылқым-сері деген сөз), бұл қандай халық өзі? Кешегі шапаны үстінен түспеген, бөркін қисайтып киіп, малдың соңында жүрген бұратана халық емес пе еді? Мынауың сұмдық қой. Музыка, пейзаж, әдемілік қайдан келді?» деп Мәскеу көзін алартты. Шәкен Айманов, Сұлтан Қожықовтардың қажырлылығы болмаса, фильм өтпей де қалуы мүмкін еді. Төрт серияға шақтап түсірілген фильм қысқарып-қысқарып әрең дегенде көрерменге жол тартты. Өнерге жасалған қандай өктемдік, қандай үстемдік, қандай қатыгездік? Сонда орыстан басқа адам ән салып, сұлу қыз сүймеу керек екен! Ит жүгіртіп, құс салмау керек екен! Осы күні құс салу, саятшылық өнерін шетелдіктерің біздің елге келіп, үйреніп жатқан жоқ па? Осының бәрін сақтап қалған біздің елімізден, жұртымыздан айналайын! Қанша сынайын деп тұрса да, бір жібінен ұстап алып айырылмаған ғой. Қыз ұзату, келін түсіру, қыздың сыңсып жылауы, отқа май құю - осы үрдістің бәрі бір халықта жоқ. Осы дәстүрімізді қайтадан кинода, театр сахнасында көрсетсек, қазақ халқының құндылықтары болып шыға келеді. Рухымыз да көтеріледі. Сонда қазақтың өткені, тарихы, тағдыры бар үлкен халық екенін дүниежүзі амалсыз мойындайды. «Домбыраны құртыңдар» деген де кездер болды. Оны және өзіміздің ұлттың атымен, өзіміздің азаматтарымыздың аузымен айтқызды. Мұның бәрі кеңестік заманның лаңы. Жоғарыдан төмпештеп отырған соң қызмет үшін, күні үшін айтуға мәжбүр болған. Оны айтқан жігіттерді мен көп кінәлай бермеймін. Кешегі пайыздық өлшемді білесіз. «Қазақ студенттері көбейіп кетті» деп те соқты. Оларды сөгіп, сынап жүргендер сол заманда өмір сүрсе көрер едім. Қызметтің дәмін татып қалғандар одан кете алмайды. Аш өзекке, аш таңдайға сорып отырған құйрықтан айырылу оңай ма? Олар екі оттың ортасында қалды. Қазір батырсынып жүргендер көбейіп кетті. Коммунистік партияны жамандап сөйлегендер кеше «Партия жасасын!» деп мақала жазған, партиялық жиналыста ауыздыға сөз бермеген кісілер. Мен солардың көбін білемін. Күлкің келеді. Бәрі бүгін туғандай болып жүр. Рас, бәріміз сол кезде коммунистік партияның ыңғайына жығылдық. Өйткені заман солай болды. Оған түсіністікпен қарау керек. Бұл - бір.
Екіншісі - даңғойлық, мақтау, мадақ. Біздің аталарымыздың бәрі батыр, ақын, басқа халықта түк болмаған сияқты. «Қазақ халқындай халық бар ма екен?» деп тапсыну, табыну маған ұнамайды. Әр халықтың жетістігі, бағындырған биігі, мұраты, мүддесі бар. Бәрі топырақ шайнап, тас кеміріп жатқан жоқ. Бәрінің де үміті, өмірі, тағдыры бар. Біз өз халқымызды алға шығарып сөйлеуге құмармыз. Мемлекеттік деңгейден ауылдық деңгейге дейін мақтану дерті бар. Үндемей істеу керек. «Ойбай, біз діндердің басын қостық. Бізде мамыражай, қой үстіне бозторғай жұмыртқалап жатыр» деп едік, не болды, кейінгі кезде терроршылар бізден шықпай қойды. Қаншама атыс-жарылыстар болып жатыр. «Астамсыған қазақтарды көрейік, сендерде тыныш болса, тыныштықтарыңды бұзайық» деді. Біреулердің көңіліне тимей, өз жолымызбен дами беруіміз керек. Ұраншылдық, науқаншылдық, шаш ал десе, бас алу басым. Мен биязылықты, тыныштықты, бірде білініп, бірде білінбейтін ішкі өрістердің дамығанын қалаймын. Алаулатып, жалаулатпай, музыкалатпай, дүңгірлетіп-күңгірлетпей, тыныш өмір сүрген дұрыс. Балаларды да солай тәрбиелеу керек. Өйткені басқа халықтардың бәрі ай қарап отырған жоқ. Бәрі де алға ұмтылады, бәрінің де ел болғысы келеді.
Ойтамызық
- Мен ешкімнің ала жібін аттаған жоқпын. Жастайымнан атқа міндім. Қызмет бабында біреуге ұрысқан, біреуге қаттырақ сөйлеген болармын, бірақ оның бәрі осы қоғамның, Қазақстанның мүддесі үшін. Мен кеңес заманында да, өзіміз тәуелсіз ел болған жылдарда да қызмет жасаған адаммын. Қандай қызмет жасағанымды біреу білсе, біреу білмес, ал көңіліме медет тұтатыным - жаман ба, жақсы ма, шығармашылығым. Мен проза да, пьеса да жазып кетуім мүмкін еді. Әріптестерімнің айтуынша, өзімнің пайымыма қарағанда тілім ешкімнен кем емес. Мен зерттеу, сын жұмысын тастамадым. Өте қиын, күрделі жанр, біреуге жағасың, біреуге жақпайсың. «Өкшең қисық» дегенді кім жақсы көреді? Бірақ осы өміріме ризамын. Кейде журналистер «Өмірге қайта келсеңіз қайтер едіңіз?» деп жатады. Мен тура осылай өмір сүрер едім және қайта туып, қайта жасағым да келмейді. Бүкіл кемшілігімен, жетістігімен, қиындығымен, күрделілігімен бірінші сүрген өміріңе ештеңе жетпейді. Бірінші көрген жастығыңа, бірінші махаббатыңа, бірінші әке, бірінші ата болғаныңа ештеңе жетпейді. Оны қайталасаң, қызығы жоқ сияқты. екіншіде қателеспеуге тырысасың. Ал қателіксіз өмір тіпті қулық-сұмдықтың кені сияқты көрінеді маған. Ештеңе істемеген адам ғана қателеспейді. Қателесу де, түзеу де, түзету де адам баласының бойында, табиғатында бар нәрсе.
Келіндер бала таппаса, мына жерге кім ие болады?!
- Көп қиындықты көпшіл болып жеңгіміз келеді. Анау халық та, мына халық та бізге керемет жақын. Мен ешқайсысын шеттетпеймін. Адам баласының бәрі бірдей. Бірақ солар еліміз, тарихымыз, тағдырымыз жөнінде дәл біздей елжіреп, еміреніп, толқи ма? Осыған сәл күмәндімін. Толық сенбейтінім - бәрінің өз тарихи Отаны бар. Сайып келгенде бәрі өз еліне тартып-тартып кетпей ме? Жарқабақтың басында біз қалмаймыз ба? Осы мәселе мені көп толғандырады, - деп аз-кем үнсіз қалған Әшірбек аға әңгімесін одан әрі сабақтады. - Мына жағымызда аждаһа, мына жағымызда аю, оны да ойлаймын. Бұлар да оңай халық емес. Көбейіп келеді. Біздің жеріміз мынау, бас-аяғына ұшақпен 3 сағатта ұшып жете алмайсың. Халықты көбейтудің орнына «Әйелдер 63-ке дейін жұмыс істесін» деп Г.Марченко отыр. Әйелдеріміз 63-ке дейін жұмыс жасаса, олар қай уақытта бала тәрбиелейді? Қай уақытта отбасының жағдайын жасайды? Нашақор, маскүнем, қылмыскер бала қайдан шығып жатыр? Ана алақанының жылуындай жылуды үш әкені қосақтаса да бала ала алмайды. Ананың айналайынына ештеңе жетпейді! «Әкенің жақындығы жездедей-ақ» деп қазағым сондықтан айтқан болуы керек. Омырауын иіскелеп, тас емшегін жібіткен перзентіне анадан артық жанашыр жан жоқ! «Ойбай, олар декретте көбірек отырып, мемлекетке масыл болады екен» деген де сөз болып па?! Құдайға шүкір, қазақ жерінің байлығы - мұнайы, газы бар емес пе? Мақтанғанда бәледейміз. Әйелдердің, аналардың жағдайын жасамаған, солардың қамын ойламаған мемлекет мемлекет пе? Тіпті болмай бара жатса еркектерден 10 пайызын алып, әйелдерге берсін. Қандай әйел осыдан кейін иіні босап, алпыс екі тамыры шымырлап бала табуға құмартады?! Келіндердің бәрі «Біз жұмыс істеуіміз керек екен?» деп бала табудан қашып, одан жұмыс істегенін тәуір көреді. Олар бала таппаса, мына жерге кім ие болады?! Бос жатқан жерге басқалар көзін сүзбей қайтсін?! Бала тәрбиесін, отбасын былай қойып, бәріміз жұмыста жүрсек, ар жағында не өмір қалды өзі? Сенің 80-90-ға келетініңе кім кепілдік беріпті? Әйелдер баласын тапса, жас күнінде мүмкіндігінше жұмысын істесе, қартайғанда біраз тыныстап, денсаулығын күтіп, бала-шағасының қызығын көрсе болмай ма? Тірнектеп жүріп бізді жеткізгенде көрген қызығы қане? Осындай қарама-қайшылықтар менің тілімді қышытып, ұйқымды бұзады. Халықтың өсуін, көбеюін кім ойлайды? Декрет кезінде берген айлығын міндет қылатын мемлекет бола ма? Ол халықты көбейтіп, біздің болашақ мемлекет құрушыларымызды дайындап жатқан жоқ па? Біз неге мұны ескермейміз? Тіпті, олардың декреттік демалыстағы кезін де еңбек өтіліне кіргізуіміз керек!
Әшірбек аға «Аллаға шүкір, бұл жалғанда өкініш те, құштарлық та, қызық пен қуаныш та болды. Өмірге іңкәр адамға осының бәрі қызық. Ылғи гүл төсеп тастаған жерде өмір сүру мүмкін емес және оның қызығы не? Ешкімге өкпем де, міндетім де жоқ. Бірақ өзімнің кеудемді ешкімге бастырған емеспін, өзім ешкімнің кеудесін басқан емеспін. Осы өміріме тәубе деймін» деп қорытты әңгімесін.
Әшекең Күләш жеңгемізбен бірге алты немере сүйіп отыр. Алдағы өмірде солардың қызығын көрсем дейді. Жақсы ой, жақсы ниетті адамның айналасында жақсылық атаулы үйіріліп жүреді. Біз де соған тілекшіміз..
Гүлнар ЖҰМАБАЙҚЫЗЫ
"Айқын" газеті