Асқар ЖҰМАДІЛДАЕВ, академик: Ғылымда сыйлық алу үшін жұмыс жасауға болмайды
- Қазақ математикасының қазіргі деңгейіне көңіліңіз тола ма?
- Қазақ математикасының қазіргі деңгейіне көңіліңіз тола ма?
- Бізде «Біреуден ілгері, біреуден кейін» деген сөз бар. Соған сүйенсек, біздің математика ешкімнің математикасынан кем емес дей аламыз. Өкініштісі-оны батыс әлемі біле де, түсіне де бермейді. Бірақ бұл басқа әңгіме. Менің ойымша, қазақтың математикасы сұмдық қырып бара жатпаса да, көштен қалып келе жатқан жоқ. Мәселенки, Еуразия ұлттық университетінде қызмет ететін Уалбай Өмірбаевты алайық. Ол әлем ғалымдары жылдар бойы бас қатырған «Нагата проблемасын» шешті. Сөйтті де, Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты атанды. Осы жерде «неге Уалбай, неге басқа емес?» деген сұрақ туады. Негізі бізде Уалбай сынды мықты математиктер көп. Алайда оларды жұрт біле бермейді. Өйткені олар Уалбай секілді мықты проблема таба алған жоқ. Қарапайым тірлік қылып, шектеулі шеңберден шыға алмай қалды. Еуразия ұлттық университетінің оқытушысы Мұқтарбай Өтелбаев та мықты математик. Қазақстан бойынша шәкірті ең көп ұстаз сол. Эйнштейннің қанша шәкірті болды? десеңіз, онда бір де бір аспирант болмаған. Ньютон да шәкірт тәрбиелемеген. Бірақ оның еңбектерінің әсерімен миллиондаған адам ғылымға келген. Сондықтан мықты математиктердің дәрежесі мен деңгейін шәкірттердің санымен бағалау түсініксіз критерий. Қалай десек те, қазақ математикасының бүгінгі деңгейіне көңіл толады.
- Отандық математиктердің еңбектері Үкімет тарапынан лайықты бағаланып жүр ме?
- Жоқ, бізді ең әуелі шетел мойындап, шетел таниды. Содан кейін ғана өз елімізде жарылқанамыз. Уалбайдың мықты математик екенін осыдан бәленбай жыл бұрын айтқам. Сенбесеңіздер, менің сұхбаттарымды қараңыздар. Сол Уалбай Мемлекеттік сыйлықты қалай алды? Оны әуелі АҚШ марапаттады, содан кейін ғана Қазақстан «Бізде Уалбай деген мықты математик бар екен ғой» деп оған атақ-даңқты үйіп-төгіп бере салды. Сонда деймін-ау, айдаладағы Америка Уалбайды Қазақстанға, қазақтарға танытпаса, оның кім екенін білмей жүре берер ме едік?
- Математиктерге берілетін Филд сыйлығына ұмтылып жүрген қазақ ғалымдары бар ма?
- Бұл жерде «Ұмтылып жүрген» деген тіркесті қолданбас едім. Өйткені Филд сыйлығы Нобель сыйлығы сияқты. Бұл сыйлықтарға ешкім өз-өзін ұсынбайды. Үміткерді өздері таңдап, жеңімпазды өздері анықтайды.
Қазақта: «Халық айтса, қалып айтпайды» деген мақал бар. Өтірік мақал. Халық өмірі өтірік айтады. Бір ғана мысал айтайын, Коперник: «Жер күнді айналады» деді ал халық: «Күн жерді айналады» деді. Кімдікі дұрыс, Коперниктікі дұрыс. Бір-ақ адам. «Сен солай айттың» деп оны отқа жағады. Бұл халықтың ақымақтығы. Демек бағанағы мақал бос сөз. Мұны Нобель сыйлығын тарататын комитет жақсы біледі. Олар халықтың пікіріне қарамайды. Сыйлықты швед ғылымы академиясының 40 шақты мүшесі береді. Сыйлық бас-аяғы 5 саладан беріледі. Әу баста мұнда төрт-ақ сала болған. Ол-физика, химия-биология, медицина және әдебиет. Экономика соңынан қосылды. Оның қосылуына банкирлер мүдделі болды. Нобельдің өсиетінде экономика емес, математика болған. Бірақ оны сызып тастаған. Мұны қозғамай-ақ қояйық. Себебі бұл басқа әңгіме.
Нобель сыйлығын алған экономистер толып жатыр. Солардың барлығы математиктер. Негізі ғылымда қандай да бір сыйлық алу үшін жұмыс жасауға болмайды. Ғылымда ғылым үшін жұмыс істеу керек.
- Қазақ математиктері әлем математиктерінің алдына «Нагата проблемасы» сияқты есепті неге қоймайды?
- Біріншіден, адамда талғам деген болу керек. Мысалы, дүниежүзінің бәрі костюм киеді. Оны неге киеді, өйткені костюмді француздар ойлап тапқан. Дүниежүзінің бүкіл модасы солардан бастау алады. Кьюри атомды, циркульді немістер ойлап тапты. Қазір әлемде «жапондық сапа» деген ұғым бар. Ол қайдан пайда болды? Жапондардың «Тойотасы», «Сониі» бар. Соған қарап, жұрттың бәрі «Жапондардың басы қатты істейді екен, бұлардың бәрі керемет екен» деген көзқарас қалыптастырады. Мысалы, оларда Мураками деген жазушы бар ал қазақтарда Дулат Исабеков деген жазушы бар. Дулат Исабеков Муракамидан артық болмаса кем емес. Алайда Муракамиді бәрі біледі, Исабековті қазақтан басқа ешкім білмейді. Неге? Өйткені «Жапондық сапа» деген ұғым олардың басқа салаларына да ауысып кеткен. Абайдың інісі Шәкәрім: «Абай дейтін хакім, данышпан кісі еді. Әттең, туған жері қазақтың іші болғандықтан қадірі азырақ білінді» деген болатын. Қазақ халқының бар екенін әлем жаңа біліп жатыр. Ал еврейлер мен ағылшындар, немістер мен жапондар әлемді барлық сала бойынша билеп-төстеуге үйреніп алған. Олардың миына қазақтар «Жаңалық жасайды» деген ой кіріп те шықпайды. Осы тұрғыдан алғанда біз едәуір қиыншылықтарға кездесіп жүрміз. Дегенмен түптің түбінде қазақтардан да данышпандар шығады. Ол Уалбай бола ма, Мұқтарбай бола ма, басқа бола ма оны айта алмаймын.
- Сіз де математиксіз, әлем математиктерінің алдына неге проблема қоймайсыз?
- Менде проблема бар. Бірақ ол әлемдік деңгейде ме, деңгейде емес пе оны айту қиын. Өйткені әлемдік деңгейдегі дүниелердің бәрі салыстырмалы нәрсе. Математикалық проблема қою үшін кез келген математиктің ең әуелі өз ізбасарлары болу керек. Есепті шешуді солар бастауы тиіс.
- Сіздің проблемаңыз қалай аталады. Оның атын атап, түсін түстедіңіз бе?
- Жоқ. Өз проблемама ат беріп, айдар таққан жоқпын. Оған аты-жөнімді де телігім келмейді. Математикада кез келген проблемаға фамилияңды беру керек деген талап жоқ. Әрбірден соң біреудің проблемасына оның аты-жөні қойылмауы да мүмкін.
«Төрткен» дейтін алгебра бар. Осыны қанша айтсам да, бұған қытайлардан басқа ешкім назар аударған жоқ. «Төрткенге» ат былай қойылды. Осыдан 4-5 жыл бұрын мен Италияға барып, демалыс пен еңбекті ұштастырып жүрдім. Сонда жүргенде маған алгебраның төртінші дәрежелі теңдеуі келді. Ол 4 әріптен құралған болды. Өзім Кенен Әзірбаевтың әндерін жақсы көремін. Ол кісінің Төрткен дейтін қызы бар. Нақтыласақ, оның шын есімі төрт кемпір, бір шал. Осы ойыма түсті де, теңдеуді «Төрткен» деп атап жібердім. Бірақ ол дәл осылай аталып кеткен жоқ. Өйткені «Төрткен» математика үшін аса ауқымды проблема емес. Бірақ мені қызықтырады. Осы проблеманы өз шәкірттерімнің шешкенін қалаймын. Осыған қатысты қытайлардың үстірт жұмыстарын көрдім, оған көңілім көншіген жоқ.
- Қазақ балаларының математика саласына тартылуы неге кемшін түсіп жатыр?
- Бұл пікірмен келіспеймін. Математикаға келіп жатқан балалар аз емес. Мұндай құбылыс барлық жерде бар. Дүниежүзіндегі балалардың барлығы математикадан қорқады және оны жек көреді. Дүниежүзінде ең көп оқылатын сабақ та математика. Ол бірінші сыныптан оныншы сыныпқа дейін оқытылады. Десек те оқығандардың 1 пайызы ғана осы салаға бет бұрады. Бұл - табиғи құбылыс. Оны мәселе етіп көтерудің қажеті жоқ. Біздегі проблема бұл емес. Біздегі проблема республикалық, халықаралық байқауларда жеңіске жетіп жатқан жас математиктердің жоғалып кететіндігінен туып отыр. Қазақстанда «Үздіксіздік» деген үрдіс жоқ. Басы жақсы басталады да, соңы сиырқұйымшақтанып кетеді. Біздің талантты балалардың барлығы ірі жеңістерден кейін шетел асады. Балалар түгілі Уалбайдың өзі Америкада жүр. Өйткені Қазақстан оған дұрыс жағдай жасай алған жоқ. Бізде ғалымдарға медаль бере салуды мода көреді. Медаль деген не ол, құр әншейін «Блестяшка». Жасамай ма жағдайды. Үлкен үй, дұрыс көлік, жақсы айлық беріп ынталандыруға болады ғой.
Астананың 180 квадраттық үйінде болдым. Бірақ онда ғалым емес, бизнесмен тұрады. Осы жағдай неге керісінше болмайды? Бізде шетелден маман шақыруға құмар. Олар кімдер өзі? Олар сол жақта жұмыс таба алмағандар, өтпей қалғандар және басым бөлігі ағылшын тілінің мұғалімдері. Ол жақтан бізге математика, физика, химия саласының мықтылары келгенін өз басым көрген емеспін.
- Өзіңіздің әлеуметтік жағдайыңызға қанағаттанасыз ба?
- Ешкімнен кем емеспін. Байлық жағынан есептесеңіз менен де байлар толып жатыр. Алайда мен көшеден бөтелке теріп жүрген жоқпын. Өзімнің қалаған ісіммен айналысып жүрмін. Шәкірттерім де көп. Одан басқа не керек?
- Шәкіртті қалай таңдайсыз?
- Бұрын барлығын шәкірт қыла беретінмін. Қазір өзім көргендермен, сырын білетіндермен ғана араласамын. Өйткені сырттан келгендермен жұмыс істеу қиын. Қолдарындағы құжаттары көбінесе өтірік болады. Сосын мені де, өздерін де шаршатады. Әнеу бір кездері әлдекімдерді белден басып, қорғатып жібердім. Қазір сол қылығым үшін ұялып жүрмін. Бүгінде өзіме шәкірт қылғым келген жастардың 3-4 курста жазған ғылыми жұмыстарына қарайтын болдым. Қалғаны соның нәтижесінде белгілі болады.
- Сонда математика ғылымының атағын сіздің беделіңіз арқылы алып кеткендер бар ма?
- Жоқ деп айта алмаймын.
- Солардың ғылымға кері әсерін тигізетінін біле тұра, мұндай қадамға қалай бардыңыз?
- Олар ғылымға кері әсерін тигізе алмайды. Мысалы, педагогикадан жылына жүздеген адам қорғайды. Солардың барлығы керемет пе? Осының қасында менің ықпалыммен өтіп кеткен 1 математик ештеңе өзгерте алмайды.
Математиктердің Астанада өткен І съезінде математика пәнінің мұғалімдерін 3 жыл сайын аттестациядан өткізіп тұру туралы ұсыныс айтылды. Бұл құр әурешілік. Астана мен Алматыда математиктердің білімін тексеріп отыруға болады. Ал елді мекендердегі математиктерді қалай тексересіз?
Менің бір еврей оқушым бар. Қазір Израильде тұрады. Әлгінің қабілет-қарымы сұмдық. Онымен басқа шәкірттерімді салыстыра алмаймын. Десек те, ғылымға жетектеп жүріп қосқан шәкіртім «Түк білмейді, математикадан мүлде мақұрым» деп айтпаймын. Барлығы салыстырмалы түрде ғой.
- Нарықтық экономикалық заманда ғылыммен айналысу қаншалықты тиімді?
- Тиімсіз. Бұл жерде сіз ғылыммен не үшін айналысып жүргеніңізді ұғу керексіз. Егер сіз «Коттедж саламын», «Машина мінемін» десеңіз, сізге ғылыммен айналысудың керегі жоқ. Қай жерде, қай кезеңде болмасын ғылымдағы, өнердегі адамдардың жалақысы төмен болған. Шетелде де солай. Алайда шетелде мықты қорлар бар. Ғалымдар сол қорлардың гранттарын ұтып алып өмір сүреді. Қазақстанда мұндай жоқтың қасы.
Бізде бірде-бір бай ғылымға қаржы қарастырмайды. Барлығы тыр жалаңаш қыздардың байқауына ақша бөлгенді абырой санайды. Біреуі қазақ ғылымының көсегесін көгертуге ниет білдірмейді.
Мен ғылымнан ләззат аламын. Мені ақша қызықтырмайды. Өзімнің еркін жүріп-тұруым, қалаған ісіммен шұғылдануым бәрінен қымбат. Мақтанғаным емес, бірақ әзірше Қазақстанның жоғарғы оқу орындарына шақыртуы ең көп адам менмін. Бірақ менде бір проблема бар. Уақыт тапшы. Ешкімнен кем емеспін және асып та бара жатқан жоқпын. Үш жерде жұмыс істеймін. Тапқаным бала-шағама жетеді. Коттеджім жоқ, машинам бар. Оны маған Бауыржан Оспанов деген жігіт сыйға тартты. Машинамның маркасы- «Шкода». Сонымен артқа да жүрем, алға да жүрем. Біреулер менен «Мерседес» неге мінбейсің?» деп сұрайды. Маған оның не керегі бар. А пунктінен В пунктіне жетсем болды ғой.
- Білім және ғылым министрлігінің осы салада жүргізіп жатқан реформаларына қалай қарайсыз?
- Аталмыш ведомстваның негізгі бағыты дұрыс. Бірақ жүйеден жүйеге көшу көбейіп кетті. Біз Болон үрдісіне кіріктік. Дұрысы Кеңестік жүйе болатын. Мәселені математика саласынан алып қарайтын болсақ, біздің математикадағы қазіргі жетістіктеріміздің негізі өткен кезеңде қалыптасты деуге толық негіз бар. «Нагато проблемасын» шешкен Уалбай Кеңес кезіндегі математиканы оқыған. Ғылыми жұмысын да сол кезде жазып, сол кезде қорғаған. Ең бастысы, ол шетелге дер кезінде шығып үлгерді. Өйтпегенде біздің абыз Абай секілді шектеліп, көрінбей қалатын еді.
Мен Болон үрдісін де қолдаймын. Түптеп келгенде Болон үрдісінің Кеңестік жүйеден еш айырмашылығы жоқ. Кез келген жүйені өзіңе сіңістіргенде оны тұтас қамту керек я болмаса оған мүлде жоламау керек. Біз кредиттік жүйені алдық. Қазір мұғалімдер азаннан кешке дейін сабақ береді. Сағаты, студенті көп. Бірақ айлық жалақысы көбеймеген.
Бүгінде Қазақстанда тақта жетіспейді. Жұрттың бәрі инновация мен компьютерлендірудің соңында жүр. Оқытушы студентке есепті тақтаға бормен жазып түсіндіруі тиіс. Бұдан басқа жолды білмеймін.
- Интерактивті тақталар қолданысқа еніп жатқан жоқ па?
- Иә, бірақ классикалық тақта қалу керек. Интерактивті тақта әлемнің барлық елінде бар. Дегенмен ешкім бұрынғы тақталардан бас тартып жатқан жоқ. Пифагор теоремасы осыдан 2 мың жыл бұрын да Пифагор теоремасы болған, бізден кейінгі 2 мың жылда да ол солай болып қала береді. Он жерден инновация қылыңыз, он жерден индустрилизация қылыңыз Пифагор теоремасы өзгермейді. Ал Пифагор теоремасын үйретпесеңіз, математиканы ешкім үйренбейді. Синус, косинус тағысын тағы Пифагор теоремасына негізделген. Айналып келгенде жаңалық ашамыз деп жүріп, көнеден көз жазуға болмайды. Классикалық тақталарға қатысты да осыны айтамын.
- Интерактивті тақталар сізге несімен ұнамайды.
- Ұнайды. Алайда оның маған не керегі бар? Мысалы, сен ұялы телефон ұстайсың, мен ұстамаймын. Өйткені ол маған керек емес. Онсыз да өмір сүріп жүрмін.
- Ұялы телефон байланыс үшін қажет қой...
- Сізге керек шығар, маған керегі жоқ.
- Сізді біреу іздесе ше?
- Іздесе тауып алады. Сен тауып алдың ғой.
- Математикаға қатысты мемлекеттік тілдегі оқулықтар жазылып жатыр ма?
- Білмеймін, маған ешкім тапсырма берген жоқ, мен жазған жоқпын. Менде оған уақыт та жоқ.
- «Уақыт жоқ» деген сөзді қайта-қайта айтып отырсыз. Сонда сіз жұмысбасты болып кеткенсіз бе?
- Менің жұмысым да хоббиім де - ғылым. Тек сонымен ғана айналысамын. Менде бос уақыт деген болмайды. Демалысым мен жұмысым қатар жүреді. Астанаға келгеніме 3 күн болды. Сол 3 күнде велосипед теуіп жүрмін. Өзеннің бойына велосипедпен жүретін жер жасап қойыпты. Бұл - өте ақылды нәрсе, маған қатты ұнады. Жалпы, Астанаға осымен 3-рет келіп тұрмын.
- Астанаға неге аз келесіз?
- Қажеттілік жоқ. Оның үстіне Астана шенеуніктердің қаласы. Түбінде ғылымның қаласы болар, бірақ оған уақыт керек.
- «Бәйтеректе» болып көрдіңіз бе?
- Жоқ.
- Неге?
- Қызық емес.
- Жұрт сізді «Қырсық қазақтардың» қатарына қосады. Бұған не дейсіз?
- Ешқандай қырсықтығым жоқ, бос сөз бұл. Бірақ маған бәрібір, жұрт не десе, о десін. «Қырсық қазақ» дегенді сіз сияқты журналистер ойлап тауып жүрген шығар. Дүниеде қырсықтар көп. Солардың көшін Исаак Ньютон бастап тұр. Математикадағы қырсықтардың миллоннан біріне жетсем, менің қырсықтығымның арқасында математика ғылымына жұрт назар аударатын болса, менің қуанышымда шек болмас еді. Бізде Мұхтар Шаханов деген «қырсық» бар. Тіл туралы айта береді. Сол кісінің деңгейіне жетсем, өзімді шексіз бақытты санар едім. Қырсықсам, математика үшін ғана қырсығамын. Менің саясатта немесе басқада шаруам жоқ. Біреулерге пікірім ұнамаса «Ну и что?». Мен қыз емеспін ғой, жұрттың бәріне ұнайтын.
- Бағана сіз халық ақылды емес деген ой айттыңыз ғой, соныңыз артықтау айтылған жоқ па?
- Несі артық? Қазақтың «Халық айтса, қалып айтпайды» деген мақалы дұрыс емес дедім. Сіз келіспейсіз бе, мен дәлелін келтірдім ғой. Менің қай жерім дұрыс емес, сіз немен келіспей тұрсыз?
- Әркімнің өз пікірі, өз көзқарасы бар ғой, әңгімеңізге рақмет. Амандықпен жүздесейік.
Сұхбаттасқан
Қанат МАХАМБЕТ
http://www.aikyn.kz/index.php?option=com_content&task=view&id=8680&Itemid=2