Рақымжан ТҰРЫСБЕК. Руханият әлеміндегі бедерлі бетбұрыс
Ел өміріндегі айтулы оқиғалар мен елеулі іс-шаралардың қалың көпшілік жадында ұзақ сақталып, мәңгілік сипаттарымен көңіл төрінде берік ұялап қалатындары болады. Осы ретте, ұлт руханиятының бел-белестеріне жіті ден қойсақ, ҚКП ОК "Қазақ халқының әдеби-поэзиялық және музыка мұрасын зерттеудің, сын тұрғысынан қарап пайдаланудың жайы және оны жақсарту шаралары туралы" қаулысының (1957 жыл) әдеби-мәдени өмірде айрықша мән-маңызы болғанын айту абзал. Оны жүзеге асыру мақсатында Қазақ ССР Ғылым академиясы Тіл және әдебиет институты қазақ әдебиеті тарихының әуелгі бастаулары мен кейінгі кезеңдерін қарастырып, ғылыми-теориялық конференция өткізген. Конференция материалдары - "Әдеби мұра және оны зерттеу" атты кітапқа енді (Алматы: Қазақ ССР ҒА баспасы, 1961.
Ел өміріндегі айтулы оқиғалар мен елеулі іс-шаралардың қалың көпшілік жадында ұзақ сақталып, мәңгілік сипаттарымен көңіл төрінде берік ұялап қалатындары болады. Осы ретте, ұлт руханиятының бел-белестеріне жіті ден қойсақ, ҚКП ОК "Қазақ халқының әдеби-поэзиялық және музыка мұрасын зерттеудің, сын тұрғысынан қарап пайдаланудың жайы және оны жақсарту шаралары туралы" қаулысының (1957 жыл) әдеби-мәдени өмірде айрықша мән-маңызы болғанын айту абзал. Оны жүзеге асыру мақсатында Қазақ ССР Ғылым академиясы Тіл және әдебиет институты қазақ әдебиеті тарихының әуелгі бастаулары мен кейінгі кезеңдерін қарастырып, ғылыми-теориялық конференция өткізген. Конференция материалдары - "Әдеби мұра және оны зерттеу" атты кітапқа енді (Алматы: Қазақ ССР ҒА баспасы, 1961.
Кітап аңдатпасынан аңғарылатынындай, онда: "...конференцияның қазақ әдебиетін зерттеудің келелі проблемаларына, XVІІІ ғасырдың аяқ кезі мен XІX ғасырдың бас кезіндегі қазақ әдебиеті, XІX ғасырдың 80-90 жылдарындағы қазақ әдебиетінің негізгі даму тенденциясы мен бағыты, XX ғасырдың бас кезіндегі қазақ әдебиетінің тарихы жайындағы және басқа да мәселелерге арналған материалдары енгізілді", - деп көрсетілген. "Әдеби мұра және оны зерттеу" атты ғылыми-теориялық конференцияның өткеніне жарты ғасыр толғанымен, ондағы көтерілген келелі мәселелердің, XVІІІ-XX ғ.ғ. ұлттық сөз өнерінің қалыптасуы мен даму бағыттары, қазіргі кезеңде де өзекті болып табылады.
С.Бәйішев "Халқымыздың әдеби мұраларын зерттеу мен пайдалану жайында" атты бастапқы сөзінде әдебиет әлемі туралы кең көлемде баяндайды. Ол жайлы: "Әдебиеттің теориялық мәселелерін қарастыру - қазіргі кездегі ең басты міндеттердің бірі. Өздеріңізге мәлім, теория - әрбір ғылымның негізі, іргетасы, даму шарты. Мұнсыз ешбір ғылым дами алмайды. Бұл қағида әдебиет ғылымына да түгелдей жатады...Теориялық мәселелермен шұғылданатын әдебиетшілердің аздығынан қазіргі қазақ совет әдебиетінің бірсыпыра проблемалары әлі күнге дейін ойдағыдай шешілмей келеді.
...Халқымыз тарихында, өмірінде болған жақсы, пайдалы, керекті нәрсенің бәрін зерттеу, сын көзімен пайдалану, халықтың керегіне жұмсау жөнінде біздің еліміздегідей жұмыс ешбір елде істелген емес", - деп ақиқатын айтады Ой түйінінде: "...халқымыз тарихында, өмірінде болған жақсы, пайдалы, керекті нәрсенің бәрін зерттеу, сын көзімен пайдалану, халықтың керегіне жұмсау жөнінде біздің еліміздегідей жұмыс ешбір елде істелген емес", - дегенді де назарға салады.
Е.Ысмайыловтың "КПСС XXІ съезі қарарларына байланысты қазақ әдебиеттану ғылымының негізгі міндеттері" атты баяндамасында - көркем әдебиетке, аңыз-ертегі, эпостық жырларға жіті назар аударылады. XІX-XX ғ.б. әдебиет пен қоғамдық өмірге, Жамбыл және халық поэзиясына, Абай және жазба әдебиет ерекшеліктеріне маңыз беріледі. Халық әдебиеті мен жазба әдебиеттің ортақ тұстарын: "...қазақтың ертедегі эпосын, тарихи жыр, айтыс өлеңдерін, аңыз-әңгімелерін, лирикалық дастандарды совет заманында өмір сүрген Жамбыл, Шашубай, Нүрпейіс, Мұрын, Қазанғап, Қуат, Нартай, Кенен сияқты ақын-жыршылардың поэзиясымен тығыз байланыстыра тексергенде ғана дұрыс ғылымдық қорытындылар жасай аламыз", - дейді. Ұлт әдебиеттерінің өзара байланысына, көркемдік-шығармашылық әсер-ықпал жасауға қатысты көзқарасын: "Қазақ әдебиеттану ғылымының тарихына көз жіберсек, оның негізінен екі кезеңді басынан кешіргенін байқауға болады. Бірінші - үйрену, идеялық-творчестволық принциптерді игеру кезеңі. Бұл революцияның алғашқы кезеңінен соғысқа дейінгі дәуірді қамтиды. Екіншісі - соғыстан кейінгі дәуір, яғни қалыптасып, даму дәуірі", - деп түйін жасайды.
Бұдан басқа Базарбаевтың "Қазақ поэзиясындағы дәстүр мен жаңашылдық жайында" атты баяндамасында көркемөнер табиғаты, қазақ өлеңінің арғы-бергі кезеңдері кең көлемде сөз етіледі. Сондай-ақ, Абай әлемі мен Сәкеннің ақындығы - өмір, уақыт тынысымен сабақтастықта көрініс табады.
Қ.Жұмалиев "Әдебиет тарихын зерттеу, оның желісін тартып, белгілі бір жүйеге салу мәселесі" төңірегінде ой қозғайды. Әдебиет тарихын қай дәуір, кімнен бастаймыз? деген сауалды да алға тартады. XVІІІ-XІX ғ.ғ. ақындардан кімдерді әдебиет тарихына ендіру керек, - деген бағытта да ойлар қозғалады. Жырлардың, салт өлеңдердің бірнеше нұсқалары болса, Бұқардан бергі ақындардың өлеңдерін кім айтсын, Қазақстанның қай өлкесінде айтылсын өз атынан айтады. Екінші варианты жоқ. Ұрпақтан ұрпаққа бір-ақ вариант, бір алуан сөз түрінде сақталды", - деп жазады. Тиісті тұста: "Қазақ әдебиетінің тарихы Бұқар жыраудан басталады деу, оны мақтау, дәріптеу емес - тарихи шындық. Ол өзінің замандастары Үмбетей, Шал, Жанкісі, Дулат, тағы басқалардан әдебиетке бұрын келді. Аты да, сөзі де халыққа бұрын тарады...
Махамбет, Шернияз өлеңдерінің идеялық мазмұны - ханның, сұлтандардың, би-феодалдардың халықты езіп отырғандығын әшкерелеуге, жалпы сөздіктерінің халық көпшілігіне түсініктілігін керек етті. Олар сөздерінің мағынасы тұжырымды, дәл, анық және образдарының өмір шындығынан алынуына, жұртшылыққа мейлінше түсінікті болуына алдымен көңіл бөледі". "Қандай ақын, жазушы болсын әдебиет тарихына енгізгенде және бір керекті шарт - оның қалдырған мұраларының көркемдік дәрежесі, айтайын деген ойын терең мағыналы, образды түрде айтып бере білуі".
"Жырау - әрі ақын, әрі өз кезінің елге ақыл айтарлық, кейінгілерге өнеге боларлық, нақыл сөз иелері. Осы екі ұғымның жиынтығы ақынға жырау атағын береді. Бұл тәрізді сөздердің де үлгілері Бұқардан, Дулаттан басталады" Ой түйінін: "...Бұқар, Дулат, Жанкісі, Махамбет, Шернияз, Алмажан XVІІІ ғасырдың аяғы мен XІX ғасырдың алғашқы жартысындағы әдебиет тарихына енгізілуі, зерттелуі керек деп білеміз. Сол кездегі әлеуметтік өмірін тануымыз үшін де, екі түрлі әдеби бағыттың таптық табиғаты қандай болатындығын және оның әлеуметтік себептерін айқындау үшін де қазақ өлең құрылысы және әдеби тіліміздің даму жолдарының тарихын зерттеу үшін де бұл ақындардың әдебиет тарихына енулері қажет", - деп қорытындылайды.
Ал Ы.Дүйсенбаевтың "XІX ғасырдың 50-70 жылдарындағы қазақ әдебиетін зерттеу мәселелері" деген баяндамасында алдымен осы кезеңнің қоғамдық жағдайы, қазақ-ресей қарым-қатынасы, Орта Азия халықтарының мәдени-рухани байланыстарына көңіл бөлінеді.
Б.Кенжебаевтың "XX ғасыр басындағы қазақ әдебиеті туралы" атты баяндамасының бастапқы тұстарында XІX ғасырдың соңы мен XX ғ.басында қоғамдық-әлеуметтік жағдайға, халық-ағарту жұмыстарына кең орын беріледі. Алдымен, БАҚ жүйесі, ақын-жазушылар мен олардың еңбек-мұралары туралы деректерге ден қояды. Ол жайлы: "XІX ғасырда қазақ тілінде тек бір ғана "Дала уалаяты" газеті шығып тұрған еді; XX ғасырдың алғашқы жартысында қазақ тілінде 6 газет, журнал шықты. Ол туралы: "...қазақтың XX ғасыр басындағы әдебиеті өзінің кадры жағынан да, жанр жағынан да едәуір өсті, профессионалдық әдебиетке айналды",- деп қорытынды жасайды.
Профессор Н.Келімбетов: "Қазақ әдебиеті тарихын әдебиеттану ғылымының құрамдас бөлімі ретінде көркем сөз өнерінің тарихын халқымыздың төл тарихынан бөліп-жармай, тұтас күйінде зерттесе, ұстаз-ғалым М. Жолдасбеков өз ойын былайша түйеді: "1970 жылдарға дейін жоғарғы оқу орындарында, орта мектептерде қазақ әдебиетінің тарихы ХVІІІ ғасырда өмір сүрген Бұқар жыраудан басталып, төмендегіше жүйеленіп келді: а\ ауыз әдебиеті; ә\ХVІІІ-ХІХ ғасырлардағы қазақ әдебиеті ; б\ХХ ғасырдың басындағы қазақ әдебиеті; в\Қазақ совет әдебиеті.
Қазақ халқы өзінің ұзақ тарихында сан түрлі жазуды, әліппені қолданып келеді. Солардың ішінен белгілілері мыналар: VІІ-ІХ ғасырлар арасында түркі жазуын (немесе руналық жазулар деп аталады), содан ұйғыр, арамей жазуларын пайдаланған. Ал Х ғасырдан бастап араб әліппесіне көшкен. Бертінде латын әліппесіне, одан соң қазір өзіміз қолданып жүрген орыс алфавитіне көшкен. Міне, осы жазулардың қай-қайсысында да сақталған әдеби шығармалардың елеулі делінетіндері түгел әдебиетіміздің тарихына енуге тиіс.
Жазушы-ғалым М. Мағауин: "Әлденеше ғасырлық тарихы бар көне қазақ әдебиетінің толыққанды шежіресін жасап шығу-болашақтың ісі. Бірақ, біз осы шағын еңбегімізде жұртшылық назарына ұсынған, әзірге қолда бар азды-көпті деректердің өзінен-ақ халқымыздың ақындық өнерінің тамыры тереңде жатқандығы, қазақ әдебиетінің тарихы ХVІІІ ғасырдан ғана басталады-мыс деген пікірдің жаңсақтығы айқын аңғарылса керек".
"Әдеби мұра және оны зерттеу" атты ғылыми-теориялық конференцияның руханият әлемінде тағылымды тұстары мол. Басты жетістігі мен жасампаздық қырлары - көркемөнердің мақсат-мұраттарын айқындап, сөз өнері тарихын зерделеуге батыл бетбұрыс жасады. Бұдан шығатын қорытынды - қазақ руханиятына кең өріс берген - "Әдеби мұра және оны зерттеу" атты ғылыми жиынның өткеніне жарты ғасыр толса да, зерттеу ісі бүгінгі таңда да өміршеңдігін жоғалтқан жоқ. Руханият әлеміндегі бетбұрысты кезеңнің басты тағылымы да осы.
Рақымжан ТҰРЫСБЕК, филология ғылымдарының докторы, профессор.
«Егемен Қазақстан» газеті 26 маусым 2009 жыл