Әскери саладағы «есеп айырысудың» ерекше түрі
Ресей өзінде қазақстандық әскери мамандарды оқытқаны үшін Қазақстаннан ешқандай қаражат талап етпейтін болады. Ал Қазақстан оның есесіне еліміздегі бірқатар сынақ полигондарын, жауынгерлік алаңдарын теріскейдегі көршіге тегін беріп, олардан да пайдаланғаны үшін еш ақы алмайды. Кеше Мәжіліс екі ел арасындағы осындай «есеп айырысудың» ерекше түрін қамтитын келісімді мақұлдады.
Қазақстан мен Ресей арасындағы әскери-техникалық ынтымақтастық бойынша өзара қаржылық міндеттемелерді реттеуге бағытталған келісімге 2005 жылғы 25 қарашада қол қойылған екен. Содан жеті жыл бойы жатып қалған келісімді үптеп, іске қосуға мәжілісмендер кеше ғана кірісті. Әлбетте, бұл осы жеті жыл бойы көршілес жатқан екі мемлекет «әскери салада еш есеп айырыспай келген» дегенді білдірмейді. Келісімге қол қойылған сәтке дейін-ақ, достық ниеті бұрыннан жарасқан мемлекеттер парламенттің ратификациясына қарамастан, өзара есеп айырысуды жүзеге асырып келген. Дегенмен бюджет кодексінің талабын ескерген Қаржы министрлігі қазақ-орыс арасындағы осынау келісімге заңдық күш бермекке ниеттеніпті.
Ресей өзінде қазақстандық әскери мамандарды оқытқаны үшін Қазақстаннан ешқандай қаражат талап етпейтін болады. Ал Қазақстан оның есесіне еліміздегі бірқатар сынақ полигондарын, жауынгерлік алаңдарын теріскейдегі көршіге тегін беріп, олардан да пайдаланғаны үшін еш ақы алмайды. Кеше Мәжіліс екі ел арасындағы осындай «есеп айырысудың» ерекше түрін қамтитын келісімді мақұлдады.
Қазақстан мен Ресей арасындағы әскери-техникалық ынтымақтастық бойынша өзара қаржылық міндеттемелерді реттеуге бағытталған келісімге 2005 жылғы 25 қарашада қол қойылған екен. Содан жеті жыл бойы жатып қалған келісімді үптеп, іске қосуға мәжілісмендер кеше ғана кірісті. Әлбетте, бұл осы жеті жыл бойы көршілес жатқан екі мемлекет «әскери салада еш есеп айырыспай келген» дегенді білдірмейді. Келісімге қол қойылған сәтке дейін-ақ, достық ниеті бұрыннан жарасқан мемлекеттер парламенттің ратификациясына қарамастан, өзара есеп айырысуды жүзеге асырып келген. Дегенмен бюджет кодексінің талабын ескерген Қаржы министрлігі қазақ-орыс арасындағы осынау келісімге заңдық күш бермекке ниеттеніпті.
Сөйтіп, Мәжіліс мақұлдаған заң жобасына келсек, құжатқа сәйкес, екі мемлекет 135,73 млн долларды құрайтын өзара міндеттемелерді өтеуді құқықтық реттейтін болады. Бұған сәйкес, Қазақстан 1999 жылдан бастап 2004 жылды қоса алғанда, біздің еліміздің аумағында орналасқан Сарышаған, Ембі сынақ полигондарын, 929 мемлекеттік ұшу-сынақ орталығы мен жауынгерлік алаңдарын пайдаланғаны үшін Ресей тарапынан жалдау ақысын талап етпейтін болады. «Ал өз кезегінде Ресей Қазақстаннан 1996-2004 жылдары Ресейдің Қорғаныс министрлігінің жоғары оқу орындарында әскери қызметшілерді оқытқаны үшін ақы талап етпейтін болады», - дейді Қаржы министрі Болат Жәмішев.
Тоқтала кететін жайт, 1996-2004 жылдар аралығында Ресейде 1990 қазақстандық әскерилер білім алған екен. Оның ішінде офицер-тыңдаушылар - 204, біліктілігін арттыру бағдарламасы бойынша білім алған офицерлер саны - 323, сондай-ақ 1418 курсант оқыды.
Министрдің сөзіне сенсек, жоғарыдағы келісімге қол қойылғаннан кейін екі арада қосымша тағы төрт келісім жасалып, соған орай, 2005 жылдан бастап еліміздің республикалық бюджетіне әскери полигондарды жалға беруден түсімдер түсіп келеді. «Осы келісімдерге сәйкес, ресейліктер еліміздегі әскери полигондарды жалға алғаны үшін гектарына 2 доллар 33 цент төлеп келеді. Сондықтан да жыл сайын екі теңдей бағыт бойынша еліміздің бюджетіне 24 млн 786 мың доллар кіріс түседі», - дейді қаржы министрі.
Айтпақшы, «ауру қалса да, әдет қалмайды». Бұған дейін дүркін-дүркін көтеріліп келген халықаралық келісімшарттардағы қазақ тілінің жағдайы мына құжатты да айналып өте алмапты. 2005 жылы қол қойылған келісімнің қазақша мәтініне екі қате жіберіп, оны түзету үшін орыстарға нота жіберіппіз. Қазақстанның қазақ тіліне қатысты бұл олқылығы бір рет емес, екі мәрте қайталаныпты. Сөйтіп, бұл жолы да орыстардың алдында әбден ұятқа қалыппыз. Әйтсе де теріскейдегі көршілер де қанға сіңіп, қалмай жабысқан осы әдетке көндіккен тәрізді. Қатардағы мәселе секілді қарайтын болыпты.
Көлік министрі бақылау бекетіндегі жемқорлықты жойып, бәрін автоматтандыруға уәде береді
Бұдан бөлек, мәжілісмендер Кеден одағының сыртқы шекарасында көліктік бақылауды жүзеге асыру туралы келісімді де мақұлдады. Аталған келісім Кеден одағына қатысатын кез келген мемлекеттің аумағына кіретін (шығатын, транзитпен өтетін) көлік құралдарын бақылауды жүзеге асырудың бірыңғай тәсілдерін айқындайтын болады. Бұған сәйкес, сыртқы шекарадан кіру немесе шығу кезінде көліктік бақылау бойынша іс-қимылдардың нақты тізбесі анықталады. Бақылау құжаттары құзырлы органдармен өзара танылатын болады және олардың ортақ үлгісі бекітіледі. «Келісім қабылданса, Кеден одағы аумағындағы автокөлік құралдарының жүрісі жеңілдейді. Мәселен, бір бекеттегі тексеру нәтижелері ақпараттық жүйе арқылы көлік бара жатқан елдің құзырлы органдарына жіберіледі. Заңнама талаптарын орындамаған тасымалдаушылар бойынша тиісті хабарлама жасалады», - дейді Көлік және коммуникация министрі Асқар Жұмағалиев. Министрдің айтуынша, әлгіндей ақпараттық алмасу сыртқы шекарада автокөліктердің тұрып қалмауына мүмкіндік беретін көрінеді.
Талқылау барысында депутат Розақұл Халмұрадов көлік бекеттеріндегі «бармақ басты, көз қысты» дертінің қозып отырғанын, оны өршітпеу үшін шаралар қажеттігін ескерткен болатын. «Қытайдан шыққан көліктің рұқсат қағазында жүк салмағы 20 тонна деп жазылады. Алайда бұл одан да көп болуы мүмкін. Енді соны не істеу керек? Артық жүкке қосымша салынатын ақыны кім көрінген «қалтасына» баса ма? Жасыратыны жоқ, бекетте тұрғандар қалтасына тиын түссе, артық жүкке көз жұмып, өткізіп жібереді. Бұл қалай болады?», - дейді Розақұл Сатыбалдыұлы.
- Мәселеңіз өзекті, - деген министр Асқар Жұмағалиев бекет басына «адамды араластырмаудың» тың тәсілдері еніп жатқанынан хабардар етті.
- Біраз бекетке бейнебақылау орнатылғаннан бері түсім арта бастады. Бірақ көліктік бақылау бекеттерінің бәрі емес, тек 12-сі ғана бейнебақылауда тұр. Енді бәрін автоматтандырамыз. 2014 жылға дейін 80 бекет автоматтандырылады». Министрдің айтуынша, бұл шекарадан «айналып өтетін» жабайы жолдарды жауып, жемқорлыққа итермелейтін «адами факторды» тежейді.
Ауызсуды арыға ысыра беруге болмайды
«Мемлекеттің байлығы халық болса, халық байлығы - денсаулық. Ал денсаулық кепілі - сапалы ауызсу. Бұл бағытта бірқатар шаралар атқарылып жатыр, «Ақбұлақ» бағдарламасы да қабылданды. Алайда шөліркеген халық таза судың орнына «дерт табар» су ішіп отырғанда жайбарақаттық танытып, бөлінген қаржының орнымен игерілмеуіне әлдеқандай себеп-сылтау іздеуге еш хақымыз жоқ», - дейді жақында ғана жұртшылықпен жүздесіп қайтқан депутат Оразкүл Асанғазы. Депутаттың айтуынша, ауызсу мәселесі - «бүгін болмаса - ертең, мен болмасам, басқа істер» деп немқұрайдылық танытатын іс емес. Оның үстіне, өткен онжылдықтарда жұртшылық аса зәру болып отырған «таза суға» қыруар қаражат бөлініп, оның біршамасы игерілмей қалған. Ендеше сапалы суды аңсап отырған мыңдаған адамдардың денсаулығы да, тағдыры да әлі алаңдаушылықты талап етеді. «Жүз сылтау мен мың себепке малданбай, жетпегенін жеткізетін, жоқтан бар ететін, мекемені дұрыс таңдап, содан үнемі талап етіп, тағдырлы мәселені әрі жылдам, әрі сапалы шешкеніміз абзал.
Қанат ҚАЗЫ, Астана
«Алаш айнасы» газеті