«Мен «алматынец» емес, «алматинецпін»
Редакциядан: Abai.kz ақпараттық порталы еркін ақпарат алаңы. Мұнда ой жарыстырып, пікір таластыруға Қазақстанның кез келген азаматы құқылы. Мақала спикері Олжас Сүлейменовтің Алматы атауына қатысты ойлары редакция көзқарасын білдірмейді. Десе де, пікір алуандығы үшін ақын Олжас Сүлейменовтің кезекті сұхбатын Abai.kz оқырмандарының талқысына ұсынғанды жөн көрдік.
АТАЛУЫ КЕРЕМЕТ ҚАЛА ЕДІ...
Олжас Сүлейменов: қала, білім және талибандар туралы
Осыдан бір ай бұрын, Семей полигонының жабылғанына отыз жыл толуына орай, «Вечерний Almaty» газетінде белгілі қазақстандық жазушы, ақын, ғалым және қоғам қайраткері Олжас Сүлейменовпен сұхбат жарияланған еді. Оны көптеген бұқаралық ақпарат құралдары көшіріп басты. Жарияланымдағы Олжас Омарұлының «Алматы қаласының атауын Алма-Атаға ауыстыру қажет» деген тұжырымы қоғамда біраз дүрбелең туғызды. Бұл идеяның қарсыластары әлеуметтік желілерді қолданушылар арасында сауалнама ұйымдастырды. Сауалнамаға қатысқандардың басым көпшілігі Олжас Омарұлының ұсынысына қолдау білдірген.
Осыған орай, біз Олжас Омарұлы Сүлейменовке жолығып, әңгімені отандастарымыздың бір бөлігі үшін тым ауыр тиетін сауалдан бастауды жөн көрдік.
– Олжас Омарұлы, Сіз соңғы жылдары біздің қаламыздың атауына қатысты жиі әңгіме қозғап жүрсіз. Оңтүстік мегаполисті Алматы немесе Алма-Ата деп атау мәселесі қоғамда әрдайым белгілі бір пікірталас туғызатыны сөзсіз. Алайда, Сіздің соңғы тұжырымыңыз интернет-кеңістікті «жарып» жібергендей әсер алдық. Мүмкін бұл осыдан тура жүз жыл бұрын Верный қаласын Алма-Ата қаласы деп қайта атау туралы жарлыққа қол қойылғанына байланысты да шығар. Ораз Жандосов қала атын өзгерту туралы жарлыққа қол қояр кезде, менің білуімше, бірнеше атаулардың нұсқалары болған көрінеді. Ол өзінің бір естелігінде сол нұсқалардың арасынан нағыз қазақша атау болады деп тек «Алма-Ата» нұсқасын таңдағанын айтыпты деседі, өйткені бұл атауды дыбысталуы бойынша құлаққа жағымды естілетін қазақша ең әдемі атау деген екен. Сонда бұл екеуінің қайсысы қазақы мақамға жақын болғаны? Алматы мен Алма-Ата атауларына қандай сипаттама берер едіңіз?
– Алма-Ата – таза қазақша атау. Алманың атасы, алма және ата – әлемдегі ең көне алма. Мұны біздің ғалымдар дәлелдеп те қойған. Сиверс алмасы – Жер бетіндегі ең ежелгі заман алмасы. Жаһанда одан басқа жабайы өнім жоқ, сондықтан Алма-Ата атауының қазақы төркініне ешкім дау айта алмайды. Үлкен ескі алма, Аталар алмасы, Алмалардың атасы. Міне, осы арқылы біз барша әлемге осынау інжілдік жемістің жалғыз Отаны – Алма-Ата екенін мәлімдейміз. Адам-ата мен Хауа-ананы еске түсіріңіз.
Мен Нью-Йорк қаласын «Үлкен Алма» деп атайтынын білемін, бірақ сол Нью-Йоркке қарағанда мұндай атауға біздің қаланың құқығы көбірек қой. Мен ол қалада болдым және бірде-бір алма ағашын көрмедім. Бірақ олар өздерін солай атайды. Біз қала атауының жүз жылдық мерейтойы деген сыйлықтан неге бас тартуымыз керек. Сондықтан Алма-Атадан басқаша атаудың болуы мүмкін емес.
Алматы атауы маған ұнамайды, неге? Біріншіден, «ты» – сын есім жұрнағы – қытайша, ал «лы» жұрнағы – жалпытүркілік. Алмалы деп – алма жемісі көп өсетін жерді атаған. Жергілікті тұрғындар солай атайтын болған. Ал «ты» – жоңғарлар мен қалмақтар Қытайдан әкелген жұрнақ.
Мәселен, бізде Мойынты стансасы бар, ол Мойынлы болуы керек еді. Мен дәл осындай тағы бірнеше географиялық нүктелерді атай аламын. Бұл маңызды емес, ұсақ-түйек атаулар. Бір ғана осындай ірі елдімекен бар. Ол – Қарағанды. Қараған, мен бұл туралы арнайы айналысқанмын, жылқылар жақсы көретін шөп. Осы шөп өсетін жерді сондықтан да Қарағанды деп атап кеткен. Алайда, қазақша Қарағанды деп те айта бермейді, Караганда деп атау қалыптасып кеткен. Оған себеп, кез келген атау соңындағы «ы» дыбысы сол атаудың тонусын төмендетіп жібереді. Сондықтан да болар, заманауи әлем тілдерінің көпшілігінде «ы» дыбысы жоқ. Бұл өзі бір ерекше көмейден шығатын жартылай дауысты дыбыс. Әдетте, тілдік тұрғыдан артта қалған халықтар «ы» дыбысы бар және «ы» дыбысына толы сөздерді қолданады. Бұл туралы тіл білімі оқулықтарының бірінде: «ы» дыбысы көбінесе тек даму жағынан артта қалған тілдерде қолданылады» деп көрсетілген. Мен мұны шамамен жиырма бес жасымда жадымда сақтап қалғанмын.
Атауында «ы» дыбысы айтылатын бір сұлу қала бар, ол – Бакы. Бұл әзербайжан тілінде, ал барлық басқа тілдерде оны – Баку деп атайды. Тәуелсіз халық өз таңдауын осылайша жасап қойған, олар қаланың әзербайжанша аталуын жалпыға бірдей және әлем бойынша қолданысқа енгізейік деп талап етпейді.
Ал қазір «Алматы» атауының жақтаушылары болса бакиндіктер бас тартқан жолмен жүруді талап етеді. Олар айтылуы қиындау бұл атаумен өз республикасы мен өз қаласының беделін түсіретінін түсінген. Баку атауы өте жақсы айтылады, әрі дыбысталуы да керемет және әркім оп-оңай айта алады. Ал Бакы сөзін әзербайжандықтардың өздерінің ішінде екінің бірі еркін айта алмайды. Алматы атауы да сол сияқты.
Мен ұдайы өзімді «алматынец» емес, «алматинецпін» деп таныстырамын, «Алматы» деп ауылды атауға болады, ал екі миллиондық қала үшін әмбебап, жалпыадамзаттық атау керек. Әрі ол төрт ашық дауысты дыбыстары бар, құлаққа жағымды естілетін, айтылуы да әдемі атау болғаны жөн. Орта Азия қалаларының бірде-бірінің атауында жалпыәлемдік төрт ашық дауысты дыбыс жоқ. Ашхабад пен Самарқандты алайық, көңілге қонымды, сүйкімді естілетін атаулар. Ал Алма-Ата атауы бұлардан да үйлесімді, әлдеқайда ұтымды, керемет естіледі. Тіпті, пікірталастыруға да келмейді.
– Олжас Омарұлы, қаланың атауы туралы дау тек этимологиялық тұрғыда ғана болып отырған жоқ қой. Алматы атауы 1993 жылғы ҚР Конституциясында жазылған. Қоғамдық талқылау болған жоқ, мәселенің мән-мәнісін ешкім ешкімнен сұрамады да. Яғни бұл атаудың лигитимді еместігі жайлы күмән әлі күнге дейін бар. 2019 жылы сұхбаттарыңыздың бірінде, Президентпен жеке сөйлескен кезіңізде, осы мәселе қозғалғанын тілге тиек еттіңіз. Ол кісі бұл мәселені халық шешуі керек деп айтты дедіңіз. Қаланың атын өзгерту үшін қазір не істеу керек деп ойлайсыз?
– Кейде халықпен ақылдаспастан, қалалардың атауын бес минуттың ішінде-ақ өзгерте салатын сәттер болады. Ал біз бүгін мұны, ең алдымен, қазақстандықтармен, алматылықтармен, көпшілікпен ақылдасып көргіміз келеді. Егер Президент халықты тыңдаса – әрине, тыңдауы керек – ол көпшіліктің пікірін еститіні сөзсіз және егер Жарлыққа қол қою керек болса, қолын да қояды деп ойлаймын.
Менің пікірімше, Алматы қаласы атауының жүз жылдық мерейтойына орай, шаһардың бұрынғы атауына қайта оралу керек. Біз 1991 жылы барлық жаңа атаулардан бас тартып, ескі атауларға қайта оралған едік қой. Бұл жағдайда да тура жүз жыл бұрын пайда болған ескі «Алма-Ата» атауына оралайық.
– Олжас Омарұлы, бүгінгі таңда еліміздің әрбір азаматын толғандырып отырған бір тақырыпты айналып өтуге болмас. ҚР Президенті күні кеше ғана өзі қатысқан ҰҚШҰ-ның өткен кездесуі аясында қабылданған барлық бастамаларды қолдады. Талибан тарапынан бізге қауіп бар ма және оған қалай қарсы тұруға болады?
– Біліммен қарсы тұру керек. Біз балалық шақтан, мектептен, университеттен ғылыми білімнің бар екенін, сондай-ақ, діни білімнің бар екенін түсіндіруіміз керек. Бұл екеуі әрқашан бір-бірімен бәсекелестікте дамиды, бәлкім бір-бірімен өзара ықпалдастықта болуы да мүмкін, кім біледі? Талқылап көрсек қайтеді. Ең бастысы – оларды жалғыз қалдыруға болмайды. Өкінішке қарай, бүгінде біз мұның бәрін ғылыми тұрғыда негіздеуге құлықсызбыз.
Діндердің қалай пайда болғанын мектептен бастап оқытқан жөн. Айға, күнге табынушылық қалай басталғанын, одан кейін не болғанын сол кезден-ақ оқыту керек. Балалар мұндай әңгімелердің барлығын зерделеуі тиіс, сонда олар қазіргі кездегі барлық діндер қалай пайда болғанын түсінетін болады.
Тайпалардың діндарлары қандай да бір белгілерді – кресті, жарты айды түсіндіруі нәтижесінде діндер пайда болады. Аңыздар арқылы тәрбиелеу де дұрыс, бұл да тәрбие құралы. Бұл бағытта көптеген жақсы бағдарлар бар. Мен қырып-жоюға шақыратын бірде-бір дінді естімеппін. Бәрі де бейбіт және жақсы өмір сүрейік дейді. Алайда, қандай да бір себептермен адамдар бір-бірін қырып-жояды. Бұл толық сауатсыздық пен надандықтан туындайтын құбылыс дер едім.
Мұсылмандар өздерінің дінін ең адамгершілікті, ең толерантты дін дейді. Мен тарихты қарап шықтым, ең толерантты және дінге төзімді тұлға – Бату хан болды, ол христиандықпен күреспеген, шіркеулерге алтын күмбездер салуға рұқсат берген. Ал христиандар сол уақытта барлық ежелгі грек әдебиеті мен өнерінің көзін жойған, өйткені, оларды пұтқа табынушылар деп пайымдаған. Мұсылмандар да өздерінің ілімдерін таратқан кезде солай істеді. Әрбір дін әлемде жеке-дара үстемдік орнатқысы келеді, сол үшін бір-бірімен қақтығысқа түсіп, бір-бірін қырып-жояды. Талибан – бұдан бұрындары болған өрттердің жаңғырығы. Мемлекеттер олармен діни тұрғыдан келісім жасай алмайды, олардың сенімдерін өзгерту мүмкін емес, олармен тек қару-жарақтың күшімен «сөйлесу» керек. Олар бір нәрсені анық біледі – өздерінен басқалардың бәрі бөтен діндегі адамдар, оларды қырып-жою керек. Бала кезден осындай тәрбие алады.
Сондықтан еліміздің алдында үлкен міндет тұр. Мемлекеттер дайын. Талибанды өз аумағында жеңу мүмкін емес – онда таулар бар. Америкалықтар Вьетнамды джунгли үшін жеңе алмаған болатын. Таулы жерлерде, джунглиде күрес тым ұзаққа созылады. Далалы жерде әрқашан жеңіске жету оңай.
Сондықтан біздер, далалықтар, осы Ережені білгеніміз жөн және айналамызға өте мұқият қарауымыз қажет. Дін мәселелерінде де, өзіндік мінез-құлық мәселелерінде де, тәуелсіздік, моноұлттық, көптілділік мәселелерінде де абай болғанымыз жөн. Жазық жерде тұратын адамдар өте сақ болуы керек.
Михаил Буренков
Abai.kz