Берік ӘБДІҒАЛИ. Қазақ ұлтын қалай қалыптастырамыз?
Ұлт мықты болмай, ұлттық тәрбие оңалмай, намыс оянбай ол ой орындала қоя ма?
Осы күні жаһандану туралы әралуан пікірлер бар. Біреу келді дейді, біреу келе жатыр дейді. Біз келгелі қашан дейміз. Өйткені, үлкеніміз де, кішіміз де еуропаландық. Енді жұдырығымызды жұмған бойда "ұрандап", жұтылып кетпейміз бе - жоқ, рухсыз ұлт, бейшара жұрт емес едік қой дейсің. Дейсің де қазақтың қайсарлығы бәрінен алып шығатынына сенесің. Өзгелердің ұлтымызды ұлылар қатарына қосқанын ойға түсіріп, қанаттанасың. "Бір фриц маған мынадай бір әңгіме айтты: "Сұмдық бір қорқынышты солдаттар бізге қарсы шабуылға шықты, олар бораған оқты елемей, бізді басып-жаншып өтетіндей атой салып келе жатты. Олардың қазақтар екенін кейін барып есіттім. Әлемде мұндай халықтың бар екенін бұрын білмеуші едім..." Олар көп нәрсені білмеген. Оларға Ресей үлкен ел деп айтқан, ал бірақ, сол үлкен елде үлкен адамдардың тұратынын айтпаған.
Ұлт мықты болмай, ұлттық тәрбие оңалмай, намыс оянбай ол ой орындала қоя ма?
Осы күні жаһандану туралы әралуан пікірлер бар. Біреу келді дейді, біреу келе жатыр дейді. Біз келгелі қашан дейміз. Өйткені, үлкеніміз де, кішіміз де еуропаландық. Енді жұдырығымызды жұмған бойда "ұрандап", жұтылып кетпейміз бе - жоқ, рухсыз ұлт, бейшара жұрт емес едік қой дейсің. Дейсің де қазақтың қайсарлығы бәрінен алып шығатынына сенесің. Өзгелердің ұлтымызды ұлылар қатарына қосқанын ойға түсіріп, қанаттанасың. "Бір фриц маған мынадай бір әңгіме айтты: "Сұмдық бір қорқынышты солдаттар бізге қарсы шабуылға шықты, олар бораған оқты елемей, бізді басып-жаншып өтетіндей атой салып келе жатты. Олардың қазақтар екенін кейін барып есіттім. Әлемде мұндай халықтың бар екенін бұрын білмеуші едім..." Олар көп нәрсені білмеген. Оларға Ресей үлкен ел деп айтқан, ал бірақ, сол үлкен елде үлкен адамдардың тұратынын айтпаған.
Шығыс сахарасын ежелден-ақ қайнаған ыстық пен ызғарлы суыққа бойы үйренген ержүрек адамдар мекен еткен. Бағзы заманның ақындары Қазақстанның қаһармандарын, даңқты батырларын жырға қосқан. Ел батырына ар-намыстан ардақты ештеңе де жоқ. Жер қайысқан қолға қарсы Ер Тарғын жалғыз шапқан алты аршын алдаспаны найзағайдай жарқылдап: "Арымнан - жаным садақа" деп айқай салған ғой... Қорқақпен серік болуға қоян да ұялады... "Иә, қазақтардың кім екенін фрицтер енді ғана білді" - деген атақты қаламгер Илья Эренбургтің "Қазақтар" атты мақаласын оқығаннан кейін рухың көтеріліп, ұлт, сол ұлттың бораған оқты елемеген ұлдары мақтаныш сезіміңді оятып, үкілеген үмітің жарқылдап шыға келеді. Артынан ел болғанда жайма-шуақ күнде ұлт рухын сол дәрежеге жеткізе алмай, 20 жыл ішінде тіліміздің тірегі болуға қауқар танытпай, заңда көрсетілген мәртебесін орнықтыруға табандылық көрсетпей жүргенімізге жол болсын деп ойланып қалады екенсің.
Жақында Үкімет қазақша сөйлеп, ел екенімізді танытқандай болды. "Түзелу үшін "әуелі - бек зор өкімет, жарлық қолында бар кісі керек", деп Абай меңзегендей, бұған ақсарбас деп алақайламасақ та бәрекелді дегеніміз анық. Талаптылар іштей сүйсініп жатса, былдыр-шүлдүрлер бұл қанша уақытқа созылар екен, әй, ертең-ақ таз кепешімізді киіп шыға келерміз дескен. Пәрмен жоғарыдан келсе, төмендегілер өлдім-талдым жүгіретіні де аңғарылған. Осы жерде тағы бір оқиға ойға оралады. Түсіп қалған Түсімов (республикалық МАИ-дың бұрынғы бастығы) шопырларды тәубесіне келтіретін заң қабылдауға ұйытқы болғанда, былайғы халық бәрекелді деген-ді, ал шенеуніктер мен еркетотайлар елемеген сыңай танытты. Ескі сүрлеуге салып, одан салса, бұдан шығып жүрді. Бірақ қайысқаным қайысқан, кім болсаң ол бол, заң алдында пендесің деген Түсімовтің түсі суық талабы шендіні де, шенеунікті де, еркетотайларды да тәубесіне келтіріп, иықтарына қауіпсіздік белдігін ілдірді. Жалмауызға да жан керек екен. Шектен шетке шыққандары қалтасы қанша қалың болса да "адам" бола бастады. Тәртіпті қоя білсе, одан табылмайтын ығай мен сығайдың болмайтынын осыдан көрдік.
20 жылға таяу уақыттан бері қайтсек екен, қалай ілгері жылжытуға болады деп күнде кеңес құрып, түрлі ұсыныстар айтып, небір ұйымдар, кезінде халықаралық деген аты дардай қоғам құрып, оған мүше болып, қатырма куәлігін алып, қатырамыз деп келген тіл - тіл болғанда - мемлекеттік тіл екі ортада сенделіп келеді. Көсегесін көгертпек болды ма, жоғарыда айтқанымыздай, Премьер-Министр табандап тұрып қазақша мәжіліс өткізіп еді, ол кісінің айналасындағы "ауыр салмақтылар" жеңілдеп, тіпті бұрын тілдері мүлде мүкістер сөйлеп кетуге талпынып жатыр. Бұл енді Абай айтқандай, "...Бір қуаныш, бір жұбаныш" болып тұр. Тіфә, тіл-көзден, сүйкімсіз сөзден аулақ дейік.
Сол мемлекеттік тілдің мәртебесін үстем етіп, үстел басындағылардың сөйлеу тіліне айналдырсақ, ізгі ниет жандардың қимыл-қарекетіне қуат берсек деп өткен жылы тағы бір қоғамдық ұйым құрылған болатын. Ол Президент Нұрсұлтан Назарбаевтың бастамасымен өмірге келген Мемлекеттік тілді дамыту қоры еді. Осы күні қор немесе бір қоғамдық ұйым тұсауын кесіпті десе, жұрт онша назар аудара қоймайды. Кезекті бір жалт-жұлт шығар деп топшылайды. Ал мына қордың мақсаты қандай, міндеті нендей, атқаратын ісінің, тындыратын жұмысының ерекшелігі қайсы деген сұрақты сол қор директоры Берік ӘБДІҒАЛИ мырзаға қойған едік.
- Қор қызметінің басым бағыты тіл саясатын жүргізуші өкілетті органдардың жұмысын қайталамай, елімізде тіл саясатының қағидаларын қалыптастыру және қоғамдық жобаларды қаржыландыру арқылы азаматтар арасында мемлекеттік тілге деген көзқарасты өзгерту мен қазақ тіліне деген сұраныс туғызатын жағдайларға жеткізу болып табылады. Осыған байланысты қор қызметінің тұжырымдамасы дайындалды. Биылғы жылы атқаратын жұмыс жоспары да әзірленді. Мемлекеттік тілдің деңгейін көтеруге бағытталған жобаларға жарты жыл сайын берілетін гранттар тілдің ең үздік жарнамасына, орыс тілді басылымдар арасында мемлекеттік тілді насихаттайтын ең үздік мақалаға, қазақ тілін үйретудің ең озық әдістемесіне қор сыйлығын беру қарастырылды. "Қоғамдық тіл инспекциясы" байқауларын өткізу шаралары және бар, - деген Берік Әбдіғалиға төмендегі сұрақты көлденең тарттық.
- Тіл саясатымен айналысатын құрылымдар аз емес қой. Бұл да сондай кезекті іс-шараның бірі болып жүрмей ме?
- Иә, тіл тағдырына қатысты ұйымдардың аз емес екені рас. Дегенмен, әркімнің өз міндеті болады. Бірден айтайын, біз үкіметтік ұйымдардың қатарынан саналмаймыз. Мемлекет есебінен көк тиын да бөлінбейді. Елбасы қор жұмысын бастау үшін 24 млн. теңге бөлдірген. Бірақ жоғарыда айтқан жобаларға әлі ақша бөліне қойған жоқ. Біз жиын, конференция, семинар, фестиваль өткізіп, ғылыми зерттеулер жасап, әдістеме шығаруды мақсат етпейміз. Мойнымызға міндет етіп көтергеніміз - билік пен қоғамды мемлекеттік тілді дамытуға біріктіру, қолданысқа енгізуге жұмылдыру, азаматтардың ынта-ықыласын ояту, ұрпақтың патриоттық сезіміне иненің жасуындай болса да дем беру. Біз осы кезге дейін түрлі сылтауларды айттық. Қаржы жоқ дедік. Қаржы бөлініп еді, тағы бір ұзын арқан, кең тұсауды айтып жалт бердік. Соған қарағанда, тіл мәселесін қаржымен шеше алмайтын секілдіміз.
- Енді не істеу керек?
- Ұлттың рухы оянуы керек. Ұлттың рухы оянса, ұлттық намыс оянады. Көнгіштікке, айтса жүріп, айтпаса тұратын жағымсыз қасиетке тосқауыл қойылады. Ұлт мықты, мығым болмай, тілдің бағы жанбайды. Алдымен қазақ мықты ұлт болуы тиіс. Сонда басқа диаспора өкілдері оның айналасына топтасады.
- Онсыз ұлттар бірлігінің ертеңі күмәнді дейсіз ғой.
- Ең алдымен қазақ өзінің дамуына көбірек көңіл бөлсе, өзгеге үлгі көрсетіп, сапасы артар еді. Рухымыздың құлдырап кеткені сондай, кейде ұлт намысы тапталып жатса да көне саламыз. Бұрынғы әдемі қасиетіміз қонақжайлылық еді. Енді оның орнын немқұрайдылық, көнгіштік басып барады. Шынайы күш тілге деген күш-жігерде жатыр. Сол күш-жігерді кім жарыққа шығара алады? Бірінші - билік, екінші - қоғам ішіндегі үрдістер: ол саяси партиялар ма, ұйымдар ма, зиялы қауым ба - бәрі бір, елдік істе, ұлттық тірлікте бар екенімізді білдіруіміз керек. Бізде айтылады, аяғына шықпай орта жолда қалады. Ол үшін өзгені кінәлап қажеті жоқ. Тілге өгейлікті өзге емес, өзіміз жасап отырмыз. Е, анау не қарап отыр, мынау не тындырып жүр деп балпаң-балпаң басамыз. Мемлекеті, сол мемлекетінің Тілі, Туы, Әнұраны, Елтаңбасы бар, Азат қазақ ұлты бәріне "ядро" болса, көп түйткіл шешілер еді. Азаттық деген сөзді көбіміз бір партияның, не радионың атымен шатастырамыз. Шындығына келсек, Азаттық қазақтың ғасырлар бойы аңсаған арманы, қол жеткізуге ұмтылған мәресі емес пе еді! Тіпті ұлттық идеямыздың өзі сол Азаттықтың аясында жатушы еді ғой. Әлемде "Азаттық" деген категория - демократиялық қағидаттың негізі болып табылады. Біз сол Азаттықтың қадір-қасиетіне жетпей жүрміз. Осы Азаттық туралы басқаны қойып, өз қандастарымыздан сұрасаң - Азаттық "азаттық" деген сөз ғой дейді. Мен мұны Азаттық үшін күреспеген, қанына бодандық сана сіңіп қалған, ол туралы ойлаудан қалып қойғандық деп білемін.
- Бодандықтан бостандыққа шыққалы да біраз жылдың жүзі болып қалды емес пе? Әлде ассимиляциялау аяқты әбден тұсап тастаған ба?
- Бодандық рухыңнан жұрдай етеді екен. Одан тез құтқаратын ұлттық намыс қана. Намысыңды қамшыламасаң, аз күндік тоқшылықты місе тұтып, ертеңгі күннің бір жайы болар деп жүре бересің. Ұлттық даңқ, ұлттық намыс, абырой туралы басқаны қойып, өз қандасыңнан сұрасаң мандытып ештеңе айта алмайды. Екі жүз жылдан астам бодандық біздің мемлекеттік инстинкті жойып жіберді. Өзбектің мемлекетшілдігі неге жақсы сақталған? Себебі, олардың Хиуа, Бұқара, Қоқан хандықтары бертінде ғана дербестігін жоғалтты. Біз Қабанбай, Бөгенбай, тағы басқа ұлттың даңқты ұлдарын ғана білеміз. Олардың тек жоңғармен ғана соғысқанын айтып жүрміз. Сол батырларды тізбелей айтып келеміз де Кенесарымен шектелеміз. Ал Кенесарының қасындағы батырларды тіпті білмейміз. Қаншама ержүрек батырлар өмірін ел үшін қиды. Тек Ағыбай батырға ғана Балқаш қаласында үлкен ескерткіш қойды. Ал қалғандарына ше? Ескерткіш түгіл көшеге де олардың аттарын бере алмай отырмыз.
- Ұлт даңқы нағыз даңқты ұлдарымен танылады дейсіз ғой.
- Әрине, ұлттық даңқ осындай құндылықтардан көрінеді. Қазақ халқының құрып кетпеуі үшін ата-бабаларымыз өткен тар жол, тайғақ кешу аз болған жоқ. Жер үшін, ел үшін, бүгінгі тәуелсіздік үшін қаншама ұрпақтың қабырғасы қайысып, омыртқасы майысты десеңізші. Біздің тарихымыз кешелі-беріден басталмайды. Тарих тамыры тереңде. Керей, Жәнібек заманы, одан кейінгі тарихи кезеңдер, Алаш арыстары, жүздеген ұлт-азаттық көтерілістер, КСРО-ның тас қабырғасын қақыратудың басы болған 1986 жылғы Желтоқсан көтерілісі - осылай жалғасып кете береді. Мұның бәрі зерттеп, зерделеуді қажет етеді. Көңілге медет болатыны - соны іске асырады деген ниетпен құрылған Мемлекет тарихы институтының жұмыс істей бастағаны дер едік. Жасыратыны жоқ, біз мемлекет тарихын зерттейтін институтты кешеуілдетіп аштық. Өкінішке қарай, мемлекеттік нышандарды дамыту, тілдік, ұлттық идея кейінге ысырылып қалды. Тәуелсіздіктің басты мақсаты, осыларды жаңғырта отырып, Отан іргесін бекіту болатын.
- Мемлекеттік нышан дегеннен шығады, қазақтың ен таңбасы дами келіп, мемлекетті біріктіретін, танытатын Елтаңбаға, тілі мемлекеттік тілге, яғни Отан нышанына айналып отыр. Заңмен бекіген мемлекеттің сол бет-бейнесі: Елтаңба, Әнұран, Ту, Мемлекеттік тіл берік сақталуы тиіс қой. Талдап-талқылауға жатпайды емес пе?
- Сұрағыңыздың астарын түсіндім, айтпағыңыз мемлекеттік дәрежеге ие тіл жайы ғой. Бұл туралы елдің бәрі түсініп, біліп отыр. Болмайды, қарсымын деген бір пендені кездестірмейсің. Бұл қалай, мемлекеттік тілге неге батыл қадам жасалмайды десең, жарытып ешкім де жауап бермейді. Тіпті мемлекеттік мекеме іс-қағаздарын түгелдей дерлік қазақ тіліне көшіріп, 2010 жылды жаңа серпіліспен бастайтынымыз де белгілі. Табандылық танытсақ, Отанымыздағы бүкіл құжат алмасу мемлекеттік тілде жүргізіледі. Осыны көбіміз естен шығарып алып жүрміз бе, әлде сағыздай созатын тағы бір бағдарлама қабылданатынына мемлекеттік тілге селқос қарайтындар үміт артып отыр ма екен?
Біз тіл дамуы - ұлт дамуына тікелей байланысты деген байламға келгенімізді жоғарыда аңғарттық. Ұлт дамымай - тіл дамымайды. Осы жағын қолға алсақ, талай түйін мен түйткіл шешілер еді. Ұлтты оятудың қандай тетіктері бар: бірінші - мемлекетшілдік нышандарды дамыту, оны ұлттық тәрбиемен ұштастыру, сөйтіп ұрпақтың отаншылдық рухын ояту. Неге бұлай деп отырмын, себебі көп жастар ештеңеге мән бермейтін болып барады. Ұлттық құндылықтарға қызықпайды, неге бұлай, неге олай емес демейді.
- Мұндай енжарлық ертең ұлтқа қауіп-қатер төндіріп жүрмей ме?
- Бұл күдікті үмітке жеңдіру - өз қолымыздағы нәрсе. Алдыңғы ойымды жалғастырар болсам, айталық, кейбір облыстық музейлерге барсаңыз, баяғы отарлаушы патша және коммунистік заман, яғни бодандық тарихы аңқып тұр. Ұлттық күрестің, тәуелсіздіктің тарихы жоқтың қасы. Кейбір музейлерде тек бір жүздің тыныс-тіршілігі көрініс береді. Бұл кейде мені қазақтың басы бұрын бірікпегендей әсерде қалдырады. Бұрын бірікпесе, қазір қалай бірігеді? Неге ұлтқа ортақ хандарды дәріптемейміз? Бұл біз үшін емес, келер ұрпақтың береке-бірлігі үшін керек еді ғой. Қазір атын ардақтап, үлгісін пір тұтып жүрген Абылай хан орта жүздің ғана ханы, Әбілқайырды кіші жүздің ханы деп, оларға ескерткіштер қоямыз. Ал олардың аталары - қазақтың ресми тұңғыш ханы Керей хан, қазақ жерін кеңейткен Қасым хан, Хақназарларға неге ескерткіштер жоқ? Бұл өзімізді өзіміз кемсіту емес пе? Тәуке хан атындағы көше неге тек Шымкентте ғана бар? Болмаса, ұлттық нышандарымызды берік бекіте алмаған соң, тіл қазіргідей күй кешіп отыр ма? Әлде ұлттық құндылықтарымызға ағартушылық жұмысты дұрыс жүргізе алмай жүрміз бе? Осы арада маған мынандай бір ой келіп отыр. Қазақтың басын біріктіретін, бір идеяға ұйытатын бізге емес, жас ұрпаққа "Ұлттық рух" пәні керек шығар. Мен осыны қолға алсам деп жүрмін. Біз шынайы ұлттық болмысымызды көрсете алмай келеміз. Біз ұлттық дегенді ұранға айналдырмауымыз керек.
- Ұранға айналған істің аяғы құрдымға кетеді.
- Солай. Оны сөз емес, іспен дәлелдеуіміз керек. Ұлттық идеяны кім жасайды, кім жүзеге асырады? Міне, осы жағы анықталса, ұлт мүддесі көлеңкеге ысырылмайды. Несін жасырамыз, ұлт деген ұлы ұғымды біз ат үстінен айтып, жалған ұранға айналдырып жібердік. Ұлттық инфрақұрылым, ұлтты құру технологиясы - әр елдің тарихы осыдан бастау алады. Мұның алтын арқауын қалай жасаймыз, қалай қалыптастырамыз? Мен мамандармен кеңесе отырып, соны жасауға бел байладым. Мұндай жолдан Жапония да, Франция да, 100 жылға таяу уақыт алдында Ататүрік бастаған Түркия да өткен. Біз осылардан үйрене отырып, қазақ ұлтының дамуына байланысты бір доктрина жасасақ, ұлттық ағартушылық жұмысын бастасақ дейміз. Мұны алдымен ресми демей-ақ зиялы қауым бірігіп орындап шықсақ, ол кейін мемлекеттік дәрежеде шешімін табатынына сенімдімін. Бірімізге біріміз айтамыз: анау жоқ, мынау жоқ, анау керек еді, мынау керек еді деп. Дүние қашан түгенделіп еді. Артымызда жаңа буын өсіп келеді. Оларға ұлттық бағыт-бағдар бойынша тәрбие бермесек, бүгін болмаса да ертең адасуы, тіпті көзқаман болып кетуі мүмкін ғой. Егер олар сондай теріс жолға түсіп кетсе, ұлт рухы дегенді кімнің бойынан іздейміз? Үкіметтен бе, үлкендерден бе? Олар не істей алады? Ойлана келіп, Президенттік қор аясында осындай ұлттық рухты сақтайтын жұмысты жандандырып, ұлттық тұжырымдама жасасақ деген ниеттеміз.
- Ұлт рухын тірілтсек, жастардың патриоттық ой-санасын оятсақ, ұлттың бренд болар құндылықтарын, тарихи дүниелерді "тірілтсек", әңгімеге арқау болып отырған мемлекеттік нышандардың бірі - тіл түйткілі де шешіледі емес пе?
- Түпкі ойымды түсіндіңіз. Онсыз болмай жатыр. Тіл-тіл деумен табандатқан жиырма жылды артқа тастадық. Өзіміз тірлік жасамай бәрін анаған-мынаған, қоғамға жаба бергеннен еш пайда болмай тұр. Жалпы, ұлт, ұлттық жауапкершілік деген кең қанат жайса, қоғамның өзі ұлтқа айналып кетеді. Мәселен, 1986 жылғы Желтоқсан көтерілісін бастағандар сол қоғамда өмір сүріп жатқан адамдар болатын. Қоғам ұлт дамуына ұйытқы болса, ұлттың ұлттық жауапкершілігі артады. Қоғамға ұлт жетекші болуы керек. Ондай кезде ұлттық мұрат, ұлттық ұят, мүдде, намыс, парыз, қарыз, өзгеге жасар қамқорлық, жауапкершілік алға озады. Тіліміз, барлық ұлттық болмысымыз жарқырап алға шығады.
- Ұлт та мұсылмандық сияқты емес пе?
- Ол не дегеніңіз. Сол ұлттық сезім кімдердің қанында ойнап тұруы тиіс? Егер қазақы таным-түйсік, ұлттық болмыс жоғалса, ұлт та жоғалады. Ондай қадірлі, қасиетті жаны таза зиялы қауымның, оның ішінде ақын-жазушылардың, өнер адамдарының, журналистердің, қарапайым жұртшылыққа ұйытқы болып жүрген, оқымаса да тоқығаны мол бір шоғыр адамдардың бойында бұл бар. Егер елімізге, жерімізге, тілімізге, дінімізге, ділімізге біреу нақақтан тиіссе, олар бірден мінез көрсетеді. Қоғам абстрактіліктен ұлттық белсенділікке ауысып шыға келуі де ғажап емес. Ұлттың оянуы, түйсіктің түлеуі осындайда байқалады. Иә, қоғамда бейтараптықтар бола береді. Бірақ бұл мемлекет құрушы ұлттың бойын билеп, ойына көлеңке түсірсе - сор. Бұған ұлт көнбеуі керек, көнсе енжарлық желкеңе шығады. Ол бірте-бірте немқұрайдылыққа апарады. Немқұрайдылық тарихыңды танудан қалдырып, тіліңді тәрк етеді. Ұлттық түйсік бәрін сезіп отыруы тиіс. Сонда ғана тілің, тарихың "қисаймайды", түзу жолға түседі. Бұған ұйытқы болатын мемлекеттің иесі болып есептелетін ұлт екенін естен шығармауымыз керек.
- Сіз айтқан ұлттық түйсік тәуелсіздіктен кейін тоқмейілсуге ұласып кеткен жоқ па?
- Мұны да жоққа шығаруға болмайды. Өткен ғасырдың 70-80-ші жылдардың соңына қарай, қазақ ұлтының тынысы ашылды. Ата тіліне бет бұрушылар, сол тілдің тірегі болатын мектептер ашуға жаппай ұмтылушылар шыға бастады. Ол бірте-бірте киелі жеріміздің тас талқанын шығарып, ұлтты, ұрпақты улаған ядролық қару деп аталатын тажалды қалай жоямызға ұласып, "Семей-Невада" қозғалысының жарыққа шығуына негіз қалады. Ақыры идея іс жүзіне асты. Алапат қарудың үні Елбасының Жарлығымен өшірілді. 1991 жылы желтоқсан айында тәуелсіздікке қол жеткіздік. Бірақ, бұрынғы ұлттық серпілістің бәрін, оның ішінде ұлттық жауапкершілікті де мемлекет "меншігіне" ысырып тастадық. Тұрақтылық дейміз бе, экономикалық даму дейміз бе, ұлт пен этнос арасындағы береке-бірлік дейміз бе - бәрін мемлекеттің мойнына жүктедік. Ал өзіміз болсақ, еркіндік алдық, өз жер, өз елімізде отырмыз - бұдан артық бізге не керек, ойдағымыз бірте-бірте орындалады деп жағамыз жайылып, етегіміз ен даладай болып жүре бердік. Басқа ұлт өкілдері ондай бейқамдыққа бой алдырмады. Біз қанша жерден жағдай жасап, доспыз десек те олар ішкі қаупін сыртқа шығармай, ақырындап тірлік жасады, өздерін сақтап қалудың жолын іздеді. Кейде аз-кем мінез көрсеткенмен этностар қазақ мемлекетінің негізі - қазақ екенін тәуелсіздіктің алғашқы жылдарында-ақ сезінді. Бұл жағынан келгенде біздің елде ұлт пен этностың арасында әдемі түсіністік қалыптасты.
Дәл қазір еліктеп, солықтаған қазақ өзін сақтаудың орнына, жоғалтып бара жатқандай болып көрінеді. Мен мұны ұлттың бойын билеп алған бойкүйездіктен көремін.
- Сонда сіз қазақты Қазақстандағы көп этностың бірі емес демексіз ғой?
- Әрине, олай десек намысқа тимей ме. Қазақ - мемлекеттің алтын тұғыры, мықты діңгегі, үзілмес күміс арқауы. Мемлекет құрушы, тұрақтылықты сақтап, оны дамытушы, ұйытқысы, ұйымдастырушысы - қазақ ұлты. Қазақ ұлты этностарға қолдан келген барлық жағдайын жасап отыр. Соның бір көрінісі - Қазақстан халқы Ассамблеясы. Бұл да қазақтың басқаларға көрсеткен қамқорлығы деп қабылдау керек. Құдайға шүкір, осындай да дәрежеге жеттік.
- Сіздің сөзіңізді жандандыру үшін бір дерек келтіре кетсем деймін...
- Қарсылық жоқ. Дәлелді сөзге арсыз ғана уәж айтады.
- Орыс тілді мектептерді былай қойғанда, Жамбыл, Оңтүстік Қазақстан облыстарында 79426 оқушы 65 өзбек, 75 аралас тілді білім ұяларында білім алып жатса, Алматы облысы мен Алматы қаласында 14955 ұл мен қыз ұйғыр тілінде оқытатын 14 мектепте, 3503 оқушы екі тәжік тіліндегі, бұған қоса 10 аралас мектепте оқиды екен.
- Біздің Отанымыз қазір ұлт пен этнос арасындағы осындай игілікті іске ұйытқы болуымен төрткүл дүниеге танылып отыр. Президент Нұрсұлтан Назарбаев қазақ ұлты - мемлекетті құрушы, ұйыстырушы ұлт деген сөзді тегін айтып жүрген жоқ. Біз кейде осы сөздің тереңіне бойлай алмай жататынымыз өкінішті-ақ. Мен сондай қамқорлықты сезіп, түсініп отырған бүгінгі қазақ жеріндегі этнос өкілдеріне ризамын. Олар қазақ халқына ешқашан да бәсекелес болмайды және солай өмір көші жалғаса береді деген үміттемін. Егер ондай пиғыл төбе көрсетсе, арты қауіпті болмақ. Өзге ұлттың құқығын қорғаған, қолдап отырған қазақтың да мүддесі бұзылмауы керек. Оның алғышарты - ұлттық қасиетті сақтай отырып, ұлттық сананы біртіндеп көтере беру. Қазақ болып қазақ тілінде сөйлеу, қазақ болып білім алып, ұлт денсаулығын сақтау. Егер біз осы үдеден шықпасақ, түптің-түбінде ұлттық рухтан, тілден айырыларымыз хақ. Тәуелсіздігіміз 20 жылға жуықтады. Бірақ тіл туралы жанайқай азаяр емес. Бұл тегін болмаса керек. Оны айтасыз, осының себебі не деп, кінәліні іздей бастадық. Артынан тығырықтан шығудың жолы қайсы дейміз. Дегенмен мұны мен соңғы кезде жақсы ырымға балай бастадым. Мысалы, Кенесарының басын іздеу туралы әңгімені естігенде қуанамын. Себебі, сол арқылы қазақ өзін-өзі танып жатқан сияқты. Ханның басы табылуы екіталай. Мен тек осы әрекетке ризамын. Бұл ұлттың тазаруын, түзелуін қамтитын психологиялық құбылыс. Несін жасырамыз, хан Кененің алдында біздің кінәміз бар. Кезінде оны біріміз саттық, біріміз қарсы шықтық, енді біріміз қолдамадық. Ақыры жабылып көзін құртуға мүдделі болдық. Ал бүгін Кенесарының арманына жетіп, оны жоқтап жүрміз. Астананың төрінен ескерткіш қойдық. Осыған қарап: "Ұлт оянып келер жатыр-ау!" деген бір ой ұшқыны жүрек түбінен тұяқ серпігендей болады.
- Осыны ұлтымыздың күні ертең шаң қауып қаламыз ба, ес жимасақ болмас деп өзін-өзі іздей бастауы десек, сіз бұған қосылар ма едіңіз?
- Иә, іздену - жаңа заманға жол іздеу. Тіл иесі біз деу, аз да болса ояна бастаудың басы. Тіпті біреулер тіл деп "жылайды", шын жыласа жақсы, әрине. Бұл іздеудің соңы ұлт кіндігін өз қазығына байлауға, тарихын түгендеп, жоғын табуға, оны кейінгі ұрпаққа аманат етіп тапсыруға ұласып жатса, нұр үстіне нұр. Елдік істі ананың еншісіне, мынаның еншісіне жатқызбай, бүкіл ұлттың ұл-қызы, жас-кәрісі болат шынжырдай қол ұстасып тұрып орындап шығуға талпынса, қане.
- Үкіметіміз аз-кем болса да қазақша сөйлей бастады. Бұған қуану керек пе, әлде бір тамшы қаны қалғанша күресіп, осынша жерді, телегей теңіз байлықты қалдырған ата-баба тілін, мемлекеттік тілді онсыз да меңгеру парыз, кешпес қарыз деп білген жөн бе? Бір әттегенайы, Премьер-Министрдің ұмтылысына үрке қарап, талабына таңданыс танытқан өзге емес, өз қандастарымыз төбе көрсетіп, ескі сүрлеуге ат басын бұра беретіні қалай?
- Бір күнде қазақша сөйлеу қайда деп арқаларын кеңге салып жүрген азаматтарға бұл төбеден жай түскендей әсер еткені анық. Шынында, біз таяуда дәл осындай қадам жасала қояды демеген едік. Мұны, басқаны қайдам, қазақпын деген қазақ қолдауы керек. Неге дейсіз ғой, Үкімет өзіне міндеттеме алды. Ал оны орындамау, оған адалдық танытпау ұятқа апарып тірейді. Сенімге селкеу түсcе, бұдан кейінгі уәдеге жұрт "әй, қойшы" дейтін болады. Тіл тірегі - қазақ қауымының, бүкіл елдің абыройына нұқсан келеді. Ендеше, Үкімет бұл қадамынан шегінбейді деген үміт бар.
- Әттең, осыны алдымен қазақтар, әсіресе Парламентте отырған қандастарымыз іліп әкетіп, қазақ тілі шынында мемлекеттік тіл екенін өздері ғана мойындап қоймай, өзгелерге де мойындатқанда олардың абыройы биіктен көрінер еді-ау!
- Оған дау бар ма! Мемлекеттік тілді білмесең, министр не әкім болмайсың десе, "талапкерлердің" шетінен сөйлеп кететініне менің иманым кәміл. Е, бұл да амалсыз айтылған сөз, күлкілі нәрсе.
Біз мемлекеттік тілді білудің бұлтартпайтын тетігін жасамай, қазақ тілінде сөйлеу мүмкін емес. Ол тетік қандай дейсіз ғой - әр қазақтың ұлттық намысы, ұлттық жауапкершілігі, ұлттық рухы сөзден іске көшуі тиіс. "Мың өліп, мың тірілген" халқымыздың бұралаң бұлтарысы жоқ шынайы жан дүниесі таза ұрпағы осы көштің басынан көрініп ақ сөйлесе, "арман" орындалар еді. Егер осындай тірлік басталса, тірі қазақ қолдап кетуі керек.
Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев президенттік сайлауға түскенде тілден тест тапсырады. Неге мемлекеттік қызметке ұмтылғандарға ондай талап қойылмайды? Үміткерлерден емтихан алатын Қазтест орталығы жұмыс істеп жатыр. Мемлекеттің азаматымын, деп мемлекеттік қызметке "жүгіретіндер" енді сол мемлекеттің тілінде сөйлемеуіне еш құқығы жоқ. Әсіресе, бұл өз бауырларымызға сын болып тұр. Қайталап айтамын, қазақша сөйлегісі келмейтін жұрт Үкімет қазақша қашан сөйлейді деп жақтары талғанша "зарлап" жүр еді. Ал сөйледі, қолда, қазақ!
- Бір-ақ күнде өздерінен-өздері қазақша сөйлеп, "тіл" шығып кетті дейсіз ғой.
- Дәл солай. Кім не десе о десін, бұл саяси қадам. Алға бір қадам емес, бірнеше қадам жылжудың белгісі. Үрдіс деуге де болады. Мұны қазақ тілділердің ішінде баяғыдан аңсап жүргендер шын ниетпен қолдады. Енді орыс тілділер де шегіншектей бермей, бәйгеге ат қосқандай қосылуы керек.
- Бұған сенім бар ма?
- Мемлекетіміздің унитарлы ел екенін әркім түсінуі қажет. Түсінбегенге түсіндірудің еш артықтығы жоқ. Халық қалаулысымыз деп жүрген азаматтар бұған батыл үн қатады ғой деп едік. Бірақ ол үміт қазірше толық ақталмай жүр. Мемлекеттік тілді білмегендер депутат бола алмайды деген қағиданы қалыптастыратын уақыт жетті. Ол талапты халық қалаулысы болғысы келген әр адам есіне сақтауы керек. Оларға дауыс беретін жұрт осы кезге дейін, е, деп келсе, енді ондай жеңілдікке бара қоймайтын шығар.
- Шынында, мемлекеттік тілдің туын көтеретін алдымен сол халықтың жоқшылары болуы керек еді ғой.
- Жоғарыда айттым, мемлекеттік қызметкер "ҚАЗТЕСТ" бойынша сынақ тапсыруы керек деп. Бұл талапты депутаттықтан үміткерлерге де қоюымыз қажет. Қазтесте сынақ тапсыру бәлендей қиын емес. Бес деңгейлі ғана, ең қарапайым деңгейін тапсыру үшін мың сөз білсеңіз болды. Мұны әлем елдерінде мектеп деңгейі деп біледі. Мектеп бітірмеген мемлекеттік қызметкер бар ма? Ендеше, мың сөз білу онша қиын емес шығар. Қызмет үшін мың сөз емес, он мың сөз жаттайтындар табылады.
- Сондай қадамды ел болып, қоғам болып неге іліп әкетпейтіні ойландыра беретіні бар. Бұл да ертең қалады, уақытша көзалдау болуы мүмкін ғой дегендіктен бе, әлде етіміз өліп кеткен бе? Елеусіз қалдыруға тырысып жүргендер де жоқ емес. Қазақ дәл қазір серпілетін, сергек күн кешетін, ұлт, тіл дегенде ұйқысы шайдай ашылатын кезеңде өмір сүріп жатыр емес пе десек, сіз бұған не дер едіңіз?
- Ұлттық тіл, ұлттық категория - символға айналғанда ғана ондай қасіреттен құтылуға болады. Елбасы мемлекеттік тіл қазақ тілі, қазақ қазақпен қазақша сөйлессін деп айтудай айтып келеді. Оны орындамау - артықтау естілсе де айтайық - ұлттық қауіпсіздігімізге төнген қауіп. Мемлекеттік тілді құрметтемеу, соның қатарында тұрған Елтаңбаны, Туды, Әнұранды сыйламау - қатердің үлкені. Мен осы нышандарымызға жүрдім-бардым қарайтындардың бар екенін білген соң айтып отырмын. Тіпті, ондайларды елді менсінбеу, Отанды сату десе де болар. Елтаңбаның, Тудың тарихы кеше, ресми бекіткен күннен басталмайды. Бұл біздің мемлекетіміздің, тәуелсіздік үшін күрестің тарихы. Қазақ даңқы мен ерлігінің тарихы, біздің жеңісіміз бен қайғы-қасіретіміздің тарихы. Мемлекеттік рәміздерімізді осылай қабылдау қажет. Ата заңдарын жыртып, жалауларымен еден жуып жатқан жұрттарды теледидардан көріп қалып жүреміз. Құдай сақтасын, бізде ондай жоқ. Ондай сұмдыққа ұлтсыздық, рухсыздық, дінсіздік апарады. Менің қатаң сөздерімнің астарында содан сақтандыру жатқанын қалың қауым түсінер деп ойлаймын. Сондықтан, қазақ тілін де ресми түрде мемлекеттік рәміз ретінде бекітіп, тілді менсінбей, тілге тіл тигізгендерді жауапқа тартуымыз керек. Тіл де - мемлекеттік нышанның бірі.
- Мемлекеттік рәміздер талқылауға жатпайды емес пе?
- Әрине. Ата заңымызда бекіген мемлекеттік тіл сол дәрежеде екенін алдымен сіз бен біз түсініп, тек түсініп қана қоймай, іске асыруымыз керек. Өзіміз үлгі санайтын өркениетті елдер де солай.
- Ел нышандарының алдында, қазақы тілмен айтсақ, хан да, қара да бірдей. Жауапкершілік те ортақ, бес батпан екені де даусыз шындық. Ал осы жауапкершілікті жай басып жүргендерге қалай сездіруге болады?
- Егер мемлекеттік тіл керегі жоқ деп бір министр емеурін танытса, не білуге ынта қоймаса, оны халықтың көзінше жұмыстан алып тастайтын болса, кеуде кергендердің біразы мемлекеттік тілдің құдіреттілігіне басын иер еді. Әлем мемлекеттерінде мемлекеттік тілді білмейтіндерге жауапты жұмысты сеніп тапсырмайтын тәжірибе бар. Мұндай батыл қадамды тек Елбасы ғана жасай алады.
- Сол жоғарыдан дүмпу болмаса, төмендегілер "сен тимесең, мен тименге" әбден үйреніп алған жаман әдет және бар...
- Мемлекеттік тілді білмеу - ұлтты менсінбеу. Бұл ащы сөз - бірақ ақиқат сөз. Кім болса да қызметінен айрылатынын, жауапкершілікке тартылатынын сезсе, тіл түйткілі сөзсіз шешіледі. Алдымен мұны өз бауырларымыздан қатаң түрде талап етуіміз керек. Біз қазір оны талап ете алмаймыз. Өйткені, мемлекеттік мекеме емеспіз. Ондай құқық бізге берілмеген. Сараптама жасаймыз, ұсыныс айтамыз. Дамыту жолын меңзейміз, пікірталас ұйымдастырамыз.
- Осы ел менің мәңгілік мекенім, ендігі бұлтағым ұят демей, сөзді сөз үшін айта салатын "ауруға" шалдыққан жоқпыз ба?
(Жалғасы)
«Егемен Қазақстан» газеті, 21.07.2009