Түкібай түсінбегенді, Үкібай түсінеді немесе «Ду-думан» жайында бірер сөз
«Ду-думан» жобасы көңілге көп ой салды. «Хабар» телеарнасынан берілген бұл бағдарлама өткен жылдың ең үздік жобасы десе де болғандай. Әйтсе де, айтатын мәселе аз емес.
Біз «Ду-думандағы» қойылымдарды басынан аяғына дейін баяндап, ол туралы қайтадан айтып жатқымыз жоқ. Себебі оның бәрі кезінде қазылар алқасы тарапынан өз бағасын алды. Сондықтан бұл арада конкурстан тыс орындалған шығармалар мен байқаудағы өзіміз байқаған кей тұстарға тоқталып, сол төңіректе ой қозғағанды жөн санадық.
Ең алдымен, «Ду-думан» жобасына қатысқан барлық әзіл-сықақ театрларына ризашылық білдіргіміз келеді. Содан кейін осы жобаны өмірге әкелген автор мен «Хабар» телеарнасының басшылығына, шығармашылық ұжымға да айтар алғысымыз шексіз. Әйтсе де көңілге көп ой салған жоба туралы айтар сөз аз емес.
«Ду-думан» жобасы көңілге көп ой салды. «Хабар» телеарнасынан берілген бұл бағдарлама өткен жылдың ең үздік жобасы десе де болғандай. Әйтсе де, айтатын мәселе аз емес.
Біз «Ду-думандағы» қойылымдарды басынан аяғына дейін баяндап, ол туралы қайтадан айтып жатқымыз жоқ. Себебі оның бәрі кезінде қазылар алқасы тарапынан өз бағасын алды. Сондықтан бұл арада конкурстан тыс орындалған шығармалар мен байқаудағы өзіміз байқаған кей тұстарға тоқталып, сол төңіректе ой қозғағанды жөн санадық.
Ең алдымен, «Ду-думан» жобасына қатысқан барлық әзіл-сықақ театрларына ризашылық білдіргіміз келеді. Содан кейін осы жобаны өмірге әкелген автор мен «Хабар» телеарнасының басшылығына, шығармашылық ұжымға да айтар алғысымыз шексіз. Әйтсе де көңілге көп ой салған жоба туралы айтар сөз аз емес.
Салғаннан айтайық, жобаға қатысқан театр орындаушыларының өнері бәрі бірдей көңілден шыға қойған жоқ. Қазақта «әжептәуір ән еді, пұшық айтып қор қылды» деген астары мол аталы сөз бар. Актерлік өнер, қанша дегенмен орындаушылық өнер екені белгілі. Қаншама талантты, қаншама ұлы болғанымен, ол автордың жазып бергенін айтады. «Сахна көркі - тіл» дейтіні сондықтан. Бірақ бізде қазір артистер өзі жазып, өздері орындайтын әдет тапты. Бұл жақсы ма, жаман ба, қандай нышанның белгісі екенін білмеймін, бірақ тілге салдыр-салақ, сөзге немқұрайды қарау белең алып бара жатқандай. Әйтеуір басын бір бастап алады да, тойда отырған тамададай «қуа» жөнеледі. Көрерменнің қабылдамайтын, жерінетін, жалығатын тұсы - осы. Өйткені оған «мәтіннен ауытқып кеттің» деп ескерту айтып жатқан автор жоқ. Автор өзі, ал автор өзі болғаннан кейін «өз сөзім - өзімдікі» деп өзеурейді: оқиғаны айтып, бар дүниені баяндап берсе болғаны. Әйтпесе, сөз жаттау - актер шеберлігінің ең соңғы сатыда тұрған керектілерінің бірі емес пе?! Ал сөзсіз сахналық бейне жасаймын деу - құр бекершілік, мүмкін де емес. Себебі актердің аузынан шығатын әрбір сөздің тағдыры, көрерменге әсері көгілдір экранда қатты байқалады. Өйткені артист көрерменнің көз алдында: оның тұлғалық қасиеті, сөз саптау үлгісі бірден білінеді. Егер бүгінгі әзіл-сықақ театрларының артистері өздерінің туа біткен таланттарын «Ду-думан» жобасы арқылы ел алдында паш етіп, актерлік шеберліктерін көрсеткісі келсе, бұл кеңесті әрдайым есте ұстағандары жөн дер едім.
Дәл бүгінгідей жаһандануға жұтылып бара жатқан кезеңде сөйлеу мәдениетінің төмендегені, тілдің эстетикалық табиғатының әлсірегені байқалады. Бұл кітап оқымайтын, кітап түгілі, күнделікті газет-журнал қарамайтын ұрпақтың қалыптасып келе жатқандығын көрсетеді. Қазіргі жастар күнделікті өмірде тез, қарапайым, жеңіл сөйлеу жағын қарастырады. Ал теледидар, театр сахнасы осы жастарды тәрбиелеудің бір қайнар көзі екенін еске тұтсақ, сахна адамға тілдік білім беріп, тілдік дағдысын тұғырлап, тіл меңгерген тұлғаның қалыптасуына ықпал етсе керек-ті. Сондықтан «Ду-думан» жобасына қатысушы әзіл-сықақ театрлары алдағы уақытта осы жағына көбірек мән беріп, бейнелі де астарлы, әзіл-әжуалы, сатиралық уытқа толы, юморға бай, сахналық тілмен сөйлеуді қалыптастырса екен деген тілек бар. Оған бүгінгі сатириктеріміздің де, артистеріміздің де Құдайға шүкір, тіл байлығы жетеді.Ең ескеретіндері сол, көрерменді бір ауыз сөзбен күлдіремін деп отырып, бүлдіріп алып, өздері күлкіге қалмау жағы.
Шындығына келсек, әзіл-сықақ театрларының азығы - сатиралық шығармалар. Олар формасына қарай сатиралық монолог, интермедия, мысал, сықақ өлең, пародия сияқты жанр-жанрлармен іріктелуі мүмкін, бірақ бәріне тән негізгі ерекшелік - оның тәлім-тәрбиелік қызмет атқаратындығында. Сатиралық шығарманың сахнадан көрініс табуы сатириктің идеялық көркемдік жоспары мен режиссердің шешіміне тығыз байланысты. Қысқасы, шығармашылық топтың қызметі, әзіл-оспақтың қайнар көзі, артистердің ұстаханасы - «Ду-думанда» көрініс тауып жатса, ол қуанарлық та, құптарлық жайт. Әйтсе де осы арада ескере кететін бір мәселе бар: қазір осындай конкурстарды, байқауларды қолға алып, өткізе бастадық. Дұрыс. Құптайсың. Бірақ айтыс сияқты ол да ертеңгі күні ақша табудың, жүлде үлестіру, көлік алудың, пайда табудың бәсекесіне айналып кетпесе екен...
Ең басты ұтқанымыз, «Ду-думан» жобасында әзіл-сықақ театрларының бір-біріне деген құрметі мен сыйластығы көрінді. Әзілкештеріміз әріптестерінің шығуына немқұрайлы қарамай, қайта қол ұшын беріп, қолдау білдіруі - үлкен жетіс-тік. Әсіресе, бас жүлде - шағын автобус алған «Шаншарға» іштарлық көрсетпей, құштарлық танытуы құптарлық. Демек, бұл жобада материалдық игіліктерден гөрі моральдік құндылықтар басым болды деуге негіз бар. Содан кейін қадамын енді ғана тәй-тәйлап басқан жас театрлар да аға театрдың тәжірибесін ала білді деген ойдамыз.
«Біткен іске сыншы көп» дейді дана халық. Қазылар алқасының мүшесі Ирак Елекеев «мен бұл қойылымнан түк те түсінген жоқпын» десе, бұл бекерден-бекер айтыла салған сөз емес: бұл жерде бір жетіспеушілік бар. Не жетіспейді? Әңгіме соның сыр-себебіне үңіліп, сол жетіспей тұрған нәрсені тауып, жіп болса, жалғап жіберу керек. Сонда олқы түскен тұстың орны толады. Әйтпесе, «сіз ештеңе түсінген жоқсыз ғой» деп Қуандықша әзілге бұрып, қалжыңға салып кете беруге болар. Біз бұл арада Ирак Елекеев айтқан қойылымда образ былай тұрсын, толыққанды дүние жасалмағанын, сахналанбағанын, шикі дүниені шығарамын деп сүрінгенін, ақсағанын айта кетуіміз керек.
Тіл демекші, «Ду-думанды» көріп отырып, кей қойылымдарын диктофонға жазып та алдық. Сосын оны қайта-қайта тыңдап, аяғында қағазға түсіріп те көрдік. Ирак ағамыздікі жөн: сөздері түсініксіз, логика жоқ. Кемшілік сол - артистер сөзбен жұмыс істемеген. Өйткені дұрыс сценарий жоқ, ал сценарий бар дегеннің өзінде оның ішінде сөзбен жұмыс істейтін сөз жоқ. Бөстекі, көпірме, лепірме бірдеңелер. Бұл арада өздері жазғыш артистеріміз «айтылған ауызекі сөздер сахнаның тіліне ыңғайланған ғой» деп ақталмай-ақ қойсын, қажеті жоқ. Сахна әрқашан сұлулықты сүйеді. Әйтпесе «айтылатын» сөз бен «оқылатын» сөздің ара-жігін бүгінгі көрермен бір кісідей ажырата біледі. Бұл арада жауапсыздық жатыр: «асығыс болды, алғашқы болғаннан кейін солай ғой... анау-мынау» деп те себептен қорған іздеудің реті келмейді. Олай деуімізге бір емес, бірнеше негіз бар.
Менің түсінігімше, әр хабардың тәлімдік, танымдық, тағылымдық әсері болуы тиіс. Сондықтан да «Ду-думан» әр кезең бойынша берілетін қойылымдарды үстірт, жеңіл, қалай болса солай қарап, эфирден өткізе салмау керек. Олардың әр сөз, әр қимыл-әрекетінде көрерменнің тілін дамытудағы, сөздік қорын байытудағы, сахналық тіл нормасына сай сөйлеу, айта білу дағдысын қалыптастырудағы, юморлық сезімдер мен логикалық ойлау жүйесін жетілдірудегі орнымен қатар, экран алдындағы көрерменнің дүние-танымын дамытудағы рөлін де ескеру қажет. Өйткені тіл мен таным тығыз байланысты: тілдің танымдық сипаты сөз арқылы анықталатынын ескерсек, айтылатын ой да сол арқылы көрерменге жетеді. Онсыз ешқандай көрерменді сендіріп, ештеңеге иландыра да, күлдіре де алмайсың. Ирак ағамыз айтқан «түсінбестік» осы арадағы байланыстардың жоқтығынан және ол қойылымда есте қалар ұғымның болмауы деп қабылдауымыз керек. Себебі ұғым бар жерде мағына бар, мағына болмаса ұғым да жоқ. Ал екеуі болмағаннан кейін кім не түсінсін?! Демек, ондай шығармада ой да, қорытылып берілген бейне де болмайды деген сөз.
Барлық телеарналараға ортақ мәселе болғандықтан, тележүргізушілер жайында да бірер сөз айта кетейін: соңғы кездері қазақ ұлтына жат, табиғатына кірікпейтін быдық сөздер мен оғаш қимыл-ишараттар пайда бола бастады. Керек десеңіз, тіпті сол әрекеттердің заманауи деп бүркемеленіп, бүгінгі өмір салттарына да біртіндеп көшкенін көріп жүрміз. Кейбірі өзіміздің қазақи ырғақ-мақамымызды, су түбіндегі маржан тілімізді жоғалтып, жеңіл сөзге ден қойып, дауыс ырғағымызды бұзып, тәлпіштікті былай қойғанда шолжаңдауға айналды.
Басқасын айтпағанда, телехабар жүргізетін кей қыз балалардың отырғандары ойлантады: әдетте қыз баласы екі тізесін қосып, қосылған тізені бір жағына қисайтып, жинақы отырушы еді, бүгінгі тележүргізушілер мамық креслоға жайғасып алып, аяғын айқастырып, санын жалтыратып, «барым осы» дегендей кейіп танытады. Киген көйлектеріне дейін көңіл көнши бермейді: омырау тұсының ашық тұратыны соншалықты, еңкейсе бар «байлығы» түсіп кететіндей көрінеді. Енді, ерсі-ақ... Сонда деймін-ау, хабарды түсіріп отырған режиссер не қарап отыр? Бас редактор бос емес екен, көркемдік кеңес бар емес пе? Көркемдік кеңес қазір хабарды көрмей, эфирден жібере салатын болған ба?.. Телехабар тәрбие құралы екенін ұмытпасақ екен.
Тележүргізушілік сахнада ән салып, бір кейіпкердің рөлін сомдау емес. Екеуі - екі бөлек нәрсе. Оны қайбір жылы қысқы Азиадада тікелей хабар жүргізіп, ащы-тұщысын татқан әнші Мәдина Сәдуақасова жақсы білсе керек. Ал Жұлдызайдың жүргізушілік тұсауын біз сөз етіп отырған осы «Ду-думан» кесті. Жасыратыны жоқ, алғашқы хабарын Жанатбектің жетегімен, өзінің жетесімен алып шықты. Жетесі болмаса қайтер едік?! Оспанхан айтпақшы, «Жетектегі жетесіз, жетесіз болса не етесіз? Жетекке алып қайтадан, ауылыңызға кетесіз» деп «Адам жетектеген адамды» еске алып, әндетер ме едік?! Сондықтан тележүргізушілерге көп оқы, көп ізден, мәтінмен көбірек жұмыс жаса дер едім. Мұнымды түсіністікпен қарап, қазақтың сөз өнеріне аса мұқият болып, маңызына зор мән беруден туған шын жанашырлық деп ұғар деген ойдамын.
Тағы айтарым, «Ду-думан» үздік сценарийлерге бәйге (құдай-ау, бір жапырақ қағаз ғой) жариялап, «Хабар» телеарнасы қосымша «Әзілкештер академиясы» деген он минуттық хабар ашса деймін. Одан телеарна ұтпаса, ұтылмайды: сатириктер бір рет, артистер екі рет, көрермен мың рет байып шығары сөзсіз. Қалай дейсіз бе, аталмыш академияның «ректордан» бастап, «кафедра меңгерушісіне» дейін атқаратын жұмысы жеткілікті, ең бастысы, әзіл-сықақ жанрына жазатын «талапкерлер» көбейеді.Олжа ма, олжа! «Ойбай-ау, ол он минутта не береміз, оны немен толтырамыз?» деп бас қатырмай-ақ қойсын, қозғайтын мәселе жетеді. «Ду-думанның» барысы мен жарысын айтпағанда, әр театрдың тарихы, артисі, режиссері, олардың жоспары, әзірлігі, сықақшылармен сұхбат, тағысын тағы.Міне, одан күні кеше ғана алпыс - талтүсін тойлаған Еркін Нұразханнан бастап, Айдарбек Ғазиз, Бақтыбек Сияевке дейінгі суретші-карикатурашыларымыз де шет қалмай, «шеруге» шығар еді. Әкім Ысқақ пен Жарылқасын Дәулет тұқымы тұздай құрыған әзіл әндерге әуен жазып, Ғаббас Қабыш, Үмбетбай Уайдин ағаларымыз мәре-сәре күй кешіп, нағыз «Ду-думан» сонда болар еді. Ара-арасында «қашанғы күле береміз?» деп, бір сәт Садықбек Адамбеков, Жүсіп Алтайбаев, Сақтапберген Әлжіков, Балғабек Қыдырбекұлы, Шона Смаханұлы, Оспанхан Әубәкіров, тағысын тағыларды еске алып жатса, несі айып? Күні кеше күңірентіп, қазақ сатирасының Қажытайы өтті
бұ дүниядан.Өкініштісі, сол ағаларымыз туралы бір деректі фильм жасай қалғыңыз келсе, денінің бейне көрінісі мен дауыстарын таппайсыз. Негізі, Тургенев дұрыс айтады: «Әзіл-оспақты сүймеген - әділетті сүймейді».
«Оны түсінетін бала қайда?» дейсіз бе? Үкібайға Түкібайдан сәлемді сол үшін жолдап отырмын.Түкібай түсінбегенді Үкібай түсінеді...
Балапан БАЗАР
"Айқын" газеті