Елеужан Серімов. Далалық данагөй
Ұраны алаш, керегесi ағаш, қарға тамырлы, киiз туырлықты ата-бабаларымыздың басынан өткерген тарихының кей дәуiр-кезеңдерiнiң назардан тыс қалған қалтарыстарына жiтiрек ден қоя үңiлсек, тауы да, тасы да, сонау есте жоқ ескi кезеңдердегi ғасырлар қойнауынан, әлiмсақтан сыр тартқандай сөйлеп қоя беретiн шежiресi тұнған халықпыз. Дегенмен осы күнге дейiн оның көптеген көркем қабаттары әлi де болса ашылмай жатқандықтан, бабаларымыздың бiтiм-болмысын толық көзге елестетерлiктей мұрсат ала алмай жүрмiз. Осындай өткен тарихымыздағы, сағымға алданған шөл дуадағының балапанындай бiздi абдыратып тастайтыны, түсi түстелiп, аңысы анықталмаған, көз алдымызға бұлдыр дүние секiлдi елесi ғана келетiн кезең - көне сақ, хундар мен скифтер заманы екенi анық. Тума халқымыздың iлкi дәуiрiне, байырғы түп-тамырына көз жүгiрткенде қараңғы түнектен сәуле шашқан жарық iспеттi өзiне айрықша назар аударуды қажет ететiнi де осы кезеңдер.
Ұраны алаш, керегесi ағаш, қарға тамырлы, киiз туырлықты ата-бабаларымыздың басынан өткерген тарихының кей дәуiр-кезеңдерiнiң назардан тыс қалған қалтарыстарына жiтiрек ден қоя үңiлсек, тауы да, тасы да, сонау есте жоқ ескi кезеңдердегi ғасырлар қойнауынан, әлiмсақтан сыр тартқандай сөйлеп қоя беретiн шежiресi тұнған халықпыз. Дегенмен осы күнге дейiн оның көптеген көркем қабаттары әлi де болса ашылмай жатқандықтан, бабаларымыздың бiтiм-болмысын толық көзге елестетерлiктей мұрсат ала алмай жүрмiз. Осындай өткен тарихымыздағы, сағымға алданған шөл дуадағының балапанындай бiздi абдыратып тастайтыны, түсi түстелiп, аңысы анықталмаған, көз алдымызға бұлдыр дүние секiлдi елесi ғана келетiн кезең - көне сақ, хундар мен скифтер заманы екенi анық. Тума халқымыздың iлкi дәуiрiне, байырғы түп-тамырына көз жүгiрткенде қараңғы түнектен сәуле шашқан жарық iспеттi өзiне айрықша назар аударуды қажет ететiнi де осы кезеңдер.
Ұланғайыр шексiз сайын далада көшiп-қонып ғұмыр кешкен хундар мен сақтар, үйсiндер мен скифтер мекенiнiң шек-шекарасы, тiлi жөнiнде, олардың рухани-мәдени мұрагерлерi хақында осы уақытқа дейiн ғылымда бiр пәтуаға келген тұжырым жоқ. Алайда соңғы кезде кешегi еуразия кеңiстiгiндегi көшпелiлердiң ең соңғы тұяғы болып табылатын қазақ халықының олармен тарихи тамырластығын сөз етiп, дәлелдейтiн көптеген сүбелi еңбектер жарық көре бастады. Бұл салада қалам тербеп жүрген белгiлi тарихшыларымызбен қатар марқұм Ақселеу Сейдiмбек, Тұрсын Жұртпай, Самат Өтениязов сынды жазушы, әдебиетшi ғалымдарымыз асыл тектi скифтердiң ата қорымы, отаны - Жетiсу өңiрi екенiн айғақтайтын уәждi тұжырымдар жасап, скифтердi иран тiлдес едi, тiптi үндi-иранның бiр бұтағы едi деген үндi-иранша, үндi-еуропашыл ғалымдардың күшпен бұра тартқан қарауына батыл тойтарыс беруде...
Есте жоқ ескi кезеңде өзiне ғана тән ерекше өмiр-тiршiлiгiмен көрiнген скиф заманындағы iрi тұлғалардың бiрi - Анақарыс, грекше - Анахарсис. Ғұмыр кешкен уақыты шамамен жыл қайруымызға дейінгі 620-555 жылдар. Ол - дала жұртынан шыққан данагөй тұлға, ежелгі риторика өнерінің жарқын өкілі. Бiзге ол осы жағымен құнды. Өйткенi шешендiк, сөз жоқ, төл этникалық мәдениетiмiздiң негiзгi сүйегiн, сүбелi бөлiгiн құрайтын өнер. Ұлы дала көшпелiлерi мәдениетiнiң тiкелей мұрагерлерiнiң бiрiнен саналатын қазақ жұртының көнеден жеткен рухани мұралары шешендiкке тұнып-ақ тұр. Соның түп бастауында, қайнар бұлағында шешендiктi өмiрiне арқау еткен Анақарыс бабамыздың бейнесi көлегейлейдi. Белгiлi заңгер Мақсұт Нәрiкбаевтың «Ұлы билерiмiзден жоғары сотқа дейiн» атты еңбегiнде: «Бағзы замандағы грек, римнiң риториктерiмен шендестiре алатын би-шешендерiмiз жыл санауымызға дейiнгi дәуiрлерде-ақ мемлекет атынан билiк айтудың дәстүрлi жолын салған едi» деуi ақиқат сөз.
Анақарыстың ел билеген асыл тектi хандар әулетiнен шыққан Гнурдың (Күннұр) ұлы екендiгi айтады білетіндер. Анасы грек ақсүйегiнiң қызы болған деседі. Ол өзiнiң ұлын жастай сол тұста өркениетi мейлiнше жетiлген Эллада елiне - нағашыларына жiбередi. Өйткенi сол кездiң өзiнде-ақ гректер өмiрге икемдi, қабiлеттi, жан-жақты қалыптасқн азаматтарды тәрбиелеуге бағышталған сирек кездесетiн бiлiм беру жүйесiн жасаған. Грекияда негiзiнен мәдениеттiң аристократиялық түрi дамыды. Басты мақсатқа апарар бірден бір жол - бiлiм жолы деген ұғым доминант құрды. Жастар жағы тыңдаушылар ретiнде мемлекеттiк iстер қаралатын жиналыстарға да қатыса алатын. Мұндай бiлiм беру жүйесi белгiлi бiр талаптар мен ережелердi үйренумен ғана шектелмей, жастарды қоғамдық өмiрге де дайындады. Демек бұл грек қоғамының белсендi мүшесi болу, қоғамдық өмiрдiң сан-саласына араласу белгiленген ережелер, талаптарды толық меңгергенде ғана жүзеге асып отырады деген сөз. Ал бұларды гректер «даналық табыстар - нома (заңдар)» деп атады. Мәдениеттiң мақсаты - адам бойында ойлау, пiкiр айтып пайымдау қабiлетi мен эстетикалық сезiмдi дамыту еді. Осындай мәдениет бастауларынан нәр жинаған көңiлi зерек Анақарыс: «Ойын-сауық өмiрдегi басты мақсат емес» деген тоқтамға келедi. Әйгiлi Аристотель өзiнiң бiр сөзiнде оның осы көзқарасын жақтап жазатыны бар.
Терең ойдың қорытылған нұсқасындай, ой мен тiлдiң құдыретiмен жасалған, мазмұн мен көрiктiң саф алтын құймасы iспеттi қысқа да нұсқа, шымыр да алғыр, ұтқыр айтылатын тiлмарлық өнер ертедегi мәдениет ошақтарының Мысыр, Үндi, Бабыл секiлдi бағзы заманғы елдерде де қадiр тұтылып, қастерленген десек те, оның өз алдына жеке дара өнер ретiнде пайда болып, дамып, жетiлген жерi - Эллада елi екендiгi тарихтан мәлiм. Мұнда шешендiк өнердiң алғаш рет жүйелi арнаға түскен теориялық негiзi қаланды. Сол дәуiрлерден бастап шешендiк өнер ғылыми тiлде «риторика» аталды. Антика дүниесiнiң сан-салалы, жан-жақты ғылыми жетiстiктерiн бойларына сiңiрген Платон, Аристотель, Горгий, Протогор, Исократ, Демосфен, Анақарыс сынды бiртуар ғұламалардың шешендiк өнер турасындағы бүгiнгi күнге келiп жеткен төл еңбектерi мен солар айтыпты-мыс, яғни соларға телiнген қанатты, өткiр сөз иiрiмдерi осының айғағы.
Сөйлегенде тiлiнен шыбынсыз жаз тудыратын толғауы тоқсан қызыл тiл шеберi Анақарыс та ежелгi грек елiнде қоғамдық құрылыс пен құқықтану мәселелерiмен айналысты. Оның: «Әдiл өмiр үшiн жақсы заңдардың болуы жеткiлiксiз, ол үшiн заңды қорғайтын әдiл қорғаушылар керек, адамдар әлеуметтiк жағдайы, қызметiне қарамастан заң алдында да бiрдей жауапты» дейтiн сөздерi сол кезеңге тән. Бiр күнi Халық жиналысын бақылап отырған Анақарыстың: «Эллиндер өте қызық халық. Бiлгiр сөйлегендерiмен, мәселелерiн ақымақтар шешедi» дейтiнiнен бас кеспек бар да, тiл кеспек жоқ дейтiн далалықтарға тән шындықты тура бетке айтып салатын ұстанымды үнемi негiзге алып отырғандығын байқаймыз. Аңыз бойынша Элладаға жеткеннен кейiн ол биік лауазым иесі Солонның үйiне барады. Оның құлдарының бiрiне қожайынына өзiнiң келгендiгiн, оны көруге, мүмкiндiк болса досы әрi қонағы болғысы келетiндiгiн жеткiзудi сұрайды. Солон құлына: «Әдетте, адамдар досты өз Отанынан табады деп айт», - дейдi. Бiрақ Анақарыс: «Солон қазiр өз Отанында, неге оған дос таппасқа» - деп жауап қайтарады. Оның тапқырлығына таң қалған Солон оны үйiне кiргiзiп, ең жақын достарының бiрi етедi. Солонның арқасында Анақарыс шешендiк өнердiң қыр-сырын молынан меңгереді.
Шындығы сол, Ежелгi Грек жерiнде сөйлеу мәнерi, әдiс-тәсiлдерiне арналған көптеген теориялық трактаттардың жазылуы арқасында саясат пен сот дауындағы сөйлеу мәдениетi, төрелiк сөз (судебная речь) мейлiнше биiк сатыға көтерiлдi. Бұл еңбектер әлi күнге дейiн өз маңызын жойған жоқ десек асырып айтқан болмаймыз. Мәселен, сөйлеу өнерiне қатысты сөз қонымдылығы мен нанымдылығы, ойдың айқындылығы, сөйленер сөздiң жүйелiлiгi, құрылымы т. б. салаларының алуан-алуан мәселелерi алғаш рет сол тұстағы айтулы ғұламалардың төлтума еңбектерiнде көтерiлдi. Олар өз трактаттарында сөз тыңдармандарға ұнап, белгiлi бiр мақсат көздеуге икемделуi қажет дей отырып, сөздi ықпалды-әсерлi ету күшiн арттыратын әдiс-тәсiлдердi қарастырған. Мәселен, Демосфен сөздiң түйдектiлiк, екпiндiлiк ажарын айқындап, айтылу шеберлiгiн сахналық қимылға дейiн жеткiзедi. Нақтылай кетсек, сондай тәсiлдердiң бiрi - сол кезде актерлер трагедиялық қойылымдарда ғана қолданылатын қол қимылы едi. Ол сол тұстағы Периклдiң: «Шешен сөйлегенде асқақ қалпын өзгертпей, аракiдiк қана қол қимылын жасау керек» деген сөзiн жетiлдiрдi. Сөзді иландыру, шындыққа көз жеткiзу құралы ретiнде қараған, маңызды мәселе туралы тым әртiстене сөйлеудi талғам төмендiгi деп ұнатпаған Аристотельдiң өзiмен айтысқа шықты. Олар көпiрме қызыл сөздiлер мен даурықпаларды, лепiрме, өзiн ұстай бiлмей, орынсыз аласаттанып, ойнақшығандарды жұрт қашанда келеке етедi деп сынады. Сол сияқты өз сөзiнiң ықпалдылығын арттыруда қас-қабақ, қол, бүтiндей дене қозғалысының мүмкiндiктерiн орайлы пайдалануды игерген. Бiрақ асыра әсiрелiкке ұрынбаған, өлшемiн бiлген. Осындай жағдайда өмiр мен қоғам талап еткендiктен шешендiкке баулып, үйрететiн белгiлi шешендер - Горгий мен Исакраттар өздерiнiң тiлмарлықты ұштауға арналған әйгiлi шешендiк мектептерiн ашты.
Сол кезеңдегi Афиндегi талапқа сай сот барысында сот iсiне қатысушы әрбiр адам өз мүддесiн өзi қорғауға тиесiлi болды. Яғни, әрбiр құн даулайтын құныкер өзi айыптаушы ретiнде сөйлеп, ал күнәкар жағы өзiн ақтаушы, қорғаушы ретiнде шығып сөйлеуге мәжбүр болды. Ал олардың iсiн тыңдап, сарапқа салып, әдiл қазылық жасап, шешiм шығарар сот алқасының (гелиэя) құрамы көп. (Мәселен, қылмыстық iстердi қарастыратын Афиндегi өкiлеттi сот алқасы 501 адамнан тұратын). Сондықтан айыпталушы күнәкар сотта өзiн ақтап, өзiнiң күнәсiздығына жұртты мойындатуға, олардың назар-ықыласын өзiне аудару үшiн хәл-қадiрiнше барынша күш салып баққан. Ақталар еш қисын, дәлелi жоқ болса да, қолдан келер бар амалын қолданған. Мысалы, күнәкер өз балаларын сотқа әкелiп, оларға сот алқасына аяушылық жасаңыз деп айтқызған. Ал соғысқа қатысқан, соғыс ардагерi болса, ел қорғағандағы еңбегiн елетуге денесiндегi алған жарақаттарын көрсеткен. Егер ақын болса, ақындық өнерiн көрсетiп, өлең оқып, рақымшылық жасатуға тырысқан. Осындай орайда Платонның: «Мәселе ақиқатқа жету емес, ең қажетi - дәлелдей бiлу, иландыру» дейтiнi осыған байланысты айтылса керек.
Плутарх бұл жайды әдемi әспеттеп жазады: «Солон... қоғам қайраткерi болып, заң шығарумен айналысып жүрген кезiнде ұдайы Анақарыспен бiрге болыпты. Анақарыс болса, оның тiрлiгiне қарап, мұның арманы қылмыс пен қиянатты жазулы заң арқылы қорғамақ. Онысы өрмекшiнiң торына ұқсас себебi, заңға тап болған әлсiздер мен кедейлер тұтылады да, әлдiлер мен байлар торды үзiп, құтылып кетедi, - деп күледi екен. Мұндай пiкiрге Солон қарсылық бiлдiрiп, адамдардың келiсiмге тоқтайтынын, оны бұзудың екi жаққа да тиiмсiз екенiн айтады, ол заңды бұзудан гөрi адал өмiр сүрудiң тиiмдi екенiне әркiмнiң көзi жететiнiн түсiндiредi. Алайда, iстiң нәтижесi Солон үмiттенгендей болмады, керiсiнше, Анақарыстың айтқаны айдай келдi» дейді Плутарх.
Анақарыс соңына замандастары ауыздарынан тастамай айтып жүретiн тiлiп түсер отты сөздерiн қалдырған. Мәселен, Афиндiк бiреу оның скиф екенiн бетiне салық қылыпты. Сонда ол «Мен үшiн елiм қайғы, ал сен болсаң елiңе қайғысың» деп жауап берiптi. «Татымсыз көп достан, табанды бiр дос артық» деген сөздi де сол кiсi айтқан.
Анақарыс көптеген елдi аралап, олардың тарихын, салт-дәстүрiн бiлуге құштарлық танытқан. Мәселен, Лидия ханына жазған хатында: «Мен элладалықтар жерiне алтын үшiн емес, жергiлiктi халықтың салт-сана, әдет-ғұрпын үйрену үшiн келдiм. Менiң Скифияға бұрынғымнан да жақсырақ болып оралуымның өзi жеткiлiктi» - деп жазады. «Адам бойында жақсы әрi жаман нәрсе деген не?» - деген сұраққа өзi «Тiл» - деп жауап беруi де одан көп кейiн өмiр сүрген әйгiлi түркi ақындары Баласағұнның (ХII ғ.) «Сөздi тыймасаң бас кетер, тiлiңдi тыймасаң, тiс сынар», Иүгiнекидiң (ХII-ХIII ғғ. аралығы) «Адамға не келсе де тiлiнен келедi» дейтiн сөздерiмен тонның iшкi бауындай үндесе, үйлесе байланысады. Мұндай қанатты сөздер Анақарыста асып жығылады.
559-жылы өзiнiң ұстазы, әрi адал досы Солон қайтыс болғаннан кейiн, Анақарыс өз Отанына қайтады. Скифияға оралғаннан кейiн, өз халқының салт-дәстүрiнен жорта бас тартты деген күдiкке iлiгедi. Ол өз отандастарын элладалықтардың жақсы қасиеттерiнен үлгi алуға шақырады. Ол ағасының оғынан аң аулап жүрген кезiнде қаза болады. Дангөй өлер алдында: «Ақыл менi Элладада сақтап едi, көре алмаушылық менi Отанымда өлтiрдi» - деген екен.
Әсiлi, қайсы бiр дәуiрді сөз еткенде сол кезең биiгiнен зер саламыз. Бұл бүгiнгiнiң сырын тереңiрек танып-бiлу үшiн қажет. Мұны сонау бағзы заман адамдары да түсiнген. Цицеронның: «Өзiң туғанға дейiнгi дүниеде не болғанын бiлмесең ғұмыр бойы нәресте қалпыңда қалдым дей бер» - деп ой түюi тегiн емес. Ендеше кейiнгi ұрпақтың рухани дамуына қажеттiлiгi еш күмән туғызбаса да қазақ тiлiндегi ешқандай оқу бағдарламаларында орын берiлмеген Анақарыстан да мағлұмат бере кетудiң еш артықтығы жоқ деп білдік.
ABAI.KZ