Бибігүл ТӨЛЕГЕНОВА: "БҰЛБҰЛДЫ" АЙТУДАН ҚАЛҒАН КҮНІ САХНАДАН КЕТЕМІН
- Зыкинаның Фурцевамен жақын құрбы болғаны жұрттың бәріне белгілі. Людмила Георгиевнадан баяғыда, 1978 жылы Алматыға гастрольге келгенінде сұхбат алғанмын, ол газетке шыққан. 2007 жылы Мәскеуге барғанымда тағы да сөйлескенмін. Сонда бір қызық жағдайды айтқан. Иномарка дегенді Мәскеу жұртының өзі шетел елшілерінен ғана көретін сонау 60-шы жылдарда Высоцкий "Мерседес" алып, Зыкина министрдің алдына кіреді. "Мерседес" сұрайды. "Болмайды" дейді министр құрбысы. "Володяға болғанда маған неге болмайды?" дейді Людмила Георгиевна. "Высоцкийге болады, ал саған болмайды. Сен орыс әншісісің, сен Волганың жыршысысың, сен тек "Волга" мінуің керек. Қаласаң "Волганың" жаңасын алып берейін", депті сонда Фурцева. Соған қарағанда тегін адам емес сияқты.
- Зыкинаның Фурцевамен жақын құрбы болғаны жұрттың бәріне белгілі. Людмила Георгиевнадан баяғыда, 1978 жылы Алматыға гастрольге келгенінде сұхбат алғанмын, ол газетке шыққан. 2007 жылы Мәскеуге барғанымда тағы да сөйлескенмін. Сонда бір қызық жағдайды айтқан. Иномарка дегенді Мәскеу жұртының өзі шетел елшілерінен ғана көретін сонау 60-шы жылдарда Высоцкий "Мерседес" алып, Зыкина министрдің алдына кіреді. "Мерседес" сұрайды. "Болмайды" дейді министр құрбысы. "Володяға болғанда маған неге болмайды?" дейді Людмила Георгиевна. "Высоцкийге болады, ал саған болмайды. Сен орыс әншісісің, сен Волганың жыршысысың, сен тек "Волга" мінуің керек. Қаласаң "Волганың" жаңасын алып берейін", депті сонда Фурцева. Соған қарағанда тегін адам емес сияқты.
- Тегін адам ол заманда Саяси Бюро мүшесі болмайды ғой. Мен, әрине, Людмила Зыкинаны әнші ретінде қадірлеймін, бірақ өзімнің вокалдық деңгейімнің одан жоғары болғанын да сезінемін. Ең бастысы, біздің басшыларымыздың мені орыс ән өнерінің ту ұстаушысындай күйде халықтық санаға сіңіп кеткен адаммен, оның үстіне одақтық министр жанын сала қорғайтын адаммен таластырып қойғаны таңдандырады. Жарайды, бұйырмаған екен дей салған жоқпын. Жасыратын несі бар, кәдімгідей қиналдым. Бір жылдай ән айта алмай қалдым тіпті. Сыйлыққа ұсынылып жатқанда "Саған Лениндік сыйлық қайда? Шамаңа қарасайшы!" деп телефон соққан дауыстар енді "Айтқан жоқ па едік?" деп табалауға көшті.
- Оралхан Бөкейдің ол жайында жазғаны да есімізде.
- Содан Қонаевқа кіріп, "Димаш Ахметұлы, енді маған мынандай емтихан ұйымдастырмай-ақ қойыңыздаршы" деп өкпемді де білдіріп шықтым. Дегенмен, ол "емтихан" ізсіз кеткен жоқ. Көпе-көрінеу әділетсіздік жасалғаннан кейін комитет мүшелері: "Төлегенова енді КСРО Мемлекеттік сыйлығына ұсынылсын, бірақ алдын ала талқылауға түспей-ақ қойсын, бәріміз ол кезде бір ауыздан дауыс беретін болып келісейік", деп тарасыпты. Кейін алдым ол сыйлықты. Швецияда гастрольде жүргенімде радиодан елшілік қызметкерлері естіп, алдымен солар құттықтаған еді.
Кейіннен Зыкинаның өзі мені көрген сайын қысылыңқырап, реті келген жерде мақтап сөйлеп жүрді. Бір концертте Григтің "Сольвейгін" орындап шыққаннан кейін Зыкинаның маған қарап: "Хороша, хороша, и собой хороша, и голосом хороша, и мать пятерых детей" дегені бар. "Не пятерых, а троих детей" дедім де жанынан кетіп қалдым.
- Ақыры сыйлықты қозғағаннан кейін атақтардың жайын да айтып қалайық. Сіз Қазақ ССР-нің халық әртісі, Қазақ ССР Мемлекеттік сыйлығының лауреаты, КСРО халық әртісі, КСРО Мемлекеттік сыйлығының лауреаты атандыңыз. Дәл Одақ тарардың алдында Социалистік Еңбек Ері атағын алдыңыз. Талайлар сізді сол атақты сұрап алды деп әңгіме еткенін де білемін. 1995-97 жылдары Мәдениет министрінің бірінші орынбасары болған тұсымда әртіс ағайындардың ортасында әртүрлі әңгімеге әбден қанықтым ғой.
- Ондай әңгімені менің өзіме де сол тұста өзінше астарлап айтқандар бар. Мұның жайы былай. Одақтың тарайтыны талассыз болуға айналған күндері Горбачев Алматыға, Нұрсұлтан Әбішұлына телефон соғады. "Еңбегіңіз бар, кезінде онша дәл жасалмаған қадамдарымыз да болды. Сізге Социалистік Еңбек Ері атағын бергелі отырмын", дейді. Сонда Президентіміз: "Көңіліңізге, ниетіңізге рахмет. Мен бас тартамын. Егер мүмкіндігіңіз болса ол атақты біздегі өте лайықты бір өнер адамына берсеңіз екен", дейді. Сөйтіп, менің кандидатурамды ұсынады өзінің орнына. Екі күннен кейін Бибігүл Төлегеноваға Социалистік Еңбек Ері атағын беру туралы КСРО Президентінің Жарлығы шығады. Тағы екі күннен кейін Одақ тарайды. Солай болған. Осының өзі Елбасының дархан жанын, жомарт жүрегін көрсетіп тұр емес пе? Тарап бара жатқан Одақтың ең соңғы Алтын жұлдызы маған солай бұйырған. Оны сұрап алу тұрмақ, оның берілуінің жайы қалай болғанын мен арада шамамен жарты жылдай өткенде барып бір-ақ естідім.
Сөздің реті келгенде айтайын, мен Нұрсұлтан Әбішұлына сол атақты маған арнайы алып бермесе де ел үшін еткен еңбегіне дәйім риза болып өтер едім. Президентіміздің елге жасаған жақсылығы өте көп. Нұрсұлтан Әбішұлы біздің елдік абыройымызды асқақтатты, ұлттық рухымызды көтерді, қазақты әлемге танытты. Айналасы жиырма шақты жылдың ішінде өзгелермен теңестіріп қана қоймай, талай елдің алдына шығартты. Тәуелсіздіктің алғашқы кезеңінде бір журналдың (қателеспесем, "Парасат" қой деймін) сұрақтарына жауап қайтарғанымда Нұрсұлтан Әбішұлы тәуелсіз мемлекеттің кіндігін кесті, енді оны таяу жылдарда төрт аяғынан тік тұрғызатынына кәміл сенемін деген едім. Сол сөзімнің дәл шыққанына бүгінде көзім анық жетіп отыр. Президенттің "Мәдени мұра" бағдарламасын жасатқаны да ерен іс болды. Біз мына дүниеге мықты мәдениетімізбен, әлемдік деңгейдегі әдебиетімізбен де танылуымыз керек. Президенттің опера театрын қайта салынғандай етіп, керемет реконструкциядан өткізгеніне біз разылығымызды айтып жеткізе алмаймыз. Театр жаңадан ашылғанда балет бишілерінің жата қалып, сахнаның еденін сүйгенін өз көзімізбен көргенде жанарымыздан жас ыршып кеткен болатын. Бибігүл Төлегенова атындағы вокалистер конкурсын өткізу идеясын қолдағаны, нақты көмек беруді тапсырғаны үшін де мен Президентке қарыздармын. Негізінен жас әншілер, 19 жастан 32 жасқа дейінгілер ғана қатыстырылатын ол конкурс қазірдің өзінде жақсы жемісін беріп үлгерді дей аламын. Мысалы, Алексей Кудимов деген әнші сол конкурста жеңімпаз атанып еді, қазір Вена операсында ән салып жүр. Елбасының қазақтың қалың ортасынан шыққандығы, қазақ мектебін бітіргендігі, тілге ұсталығы, ақынжандылығы, өнерге жақындығы, өзінің де домбыраны қолға алып, әуелетіп ән шырқап жіберетіндігі - біздің мәдениетіміздің бағы. Президент әннің жанын сондай сергек сезінеді. Ана жолы, Астанадағы музыка академиясының 10 жылдығына арналған концертте "Гауһартасты" айтқан едім. Концерттен кейінгі шай үстінде Нұрсұлтан Әбішұлы: "Бибігүл Ахметқызы, жаңа "Гауһартастың" қайырмасында екі қолымды тастай қысып отырдым. Өте қиын ән ғой, қазір қалай шығарар екен дедім" деді. Рас айтады, қазақтың халық әндерінің көбін орындау оңайға түспейді. "Шамаң келсе "Шаманы" айт" дегендей, "Алқоңыр", "Қараторғай", "Япурай", "Дайдидау" сияқты әндерді айту қандай әншіге де сын.
- Бір сөзден бір сөз шығып, бүгінгі күнге де өтіп кетіп жатырмыз. Ал өміріңіздің, өнеріңіздің бастапқы белесінде қамтылмаған көп әңгіме әлі бар. Галина Серебрякованың тәлім-тәрбиесін алғанға дейін де сіз Алматыға бір келіп кеткенсіз ғой. Солай емес пе?
- Солай. Консерві цехында жұмыс істеп жүргенімде Игорь Анатольевич Лебедев деген бір тамаша кісі цех бастығы болды. Менің ән салғанымды сондай жақсы көреді. Айқайлап ән айтып жүріп, ара-арасында кейде брак та жіберіп қоямын. Ондайда "Мына артисткадан құтқаратын біреу бар ма? Жіберейікші оқуға осыны" деп әзіл-шынын араластырып айтады. Ақыры қалалық комсомол комитеті мені Алматыға, "прослушиваниеге" жіберу жөнінде шешім шығарды. Бұл 1948 жылдың көктемі еді. Жасым 18-ден жаңа асқан. Алысқа ешқайда шықпағанмын, пойызға отырып көрмегенмін. Терезеден мойнымды шығарып, жол жиегіндегі бағандарға қараймын да отырамын. "Бұл бағандар қайда барады, бір кезде біте ме?" деп ойлаймын. Сөйтіп, Алматыға жеттім. Дәл 9 мамыр күні сол кездегі Киров пен Мир көшелерінің қиылысындағы "Делегаттар үйі" деген қонақүйге түстім. Қонақүйге қабылдардың алдында бәлен жерге барасың, моншаға түсесің деді. Моншадан шықсам киімдерім оттай ыстық, бірден кие де алмайсың. Сырттан келгендердің бәрін ол кезде сондай "санобработкаға" салады екен. Жұқпалы аурулардың да көп кезі еді ғой. Жолдан шаршап келіп, түн болғанын да күтпей ұйықтауға жата беріп едім, бір кезде сұмдық атыс басталды да кетті!.. Сасқанымнан үстелдің астына кіріп алыппын. Жанымдағы көршім сасып қалып: "Бұның не? Бұның не?" дей береді. "Атып жатыр ғой, атып жатыр ғой" деймін қалшылдап. Сонда барып әлгі әйелдің: "Ақымағым-ау, бүгін 9-шы мамыр ғой, Жеңіс күні ғой, салют беріп жатыр ғой" дегені... Салют дегенді Семейде естігеніміз болмаса көрмегенбіз.
Ертеңінде "прослушиваниеге" бардым. Министрлер Кеңесі жанындағы Мәдениет басқармасы ол кезде осы опера театрының ішінде орналасқан екен. Әлі есімде, Сағынтай Ахметов деген кісіге алып барды. Ол кісі пианист шақыртты. "Қазақ вальсін" бастайын десем... дауысым шықпайды... Вагоннан мойнымды қылқитып алға қараймын, баған санаймын деп жүріп дауысымды құртыппын... Мені тыңдап отырғандар енді актерлік қабілетті тексеруге кірісті. "Бөлмеден шығыңыз да қайта кіріңіз, ең жақын адамыңызды кездестіргенде қалай қуанатыныңызды көрсетіңіз", деді. Мен есікті жаба салып, қайта аштым да баж ете қалып, шыңғырып жылап жібердім. Ботадай боздадым. Отырған адамдар аң-таң. Мен болсам мына кісілер Алматыға әдейі алдыртқан екен, қазір маған папамды көрсеткелі тұр екен деп қалыппын...
- Расында да, есте ерекше қалатын сәт екен.
- Сол кездегі адамдарға әлі қайран қаламын. Республикалық олимпиадада көзге түсіп, консерваторияға қабылданғаннан кейін оқымаймын деп қиғылық салғаным да бар емес пе?! Сондағы ойым Семейге қайтып барып, консерві цехындағы жұмысымды жалғастыру, ақша тауып, мамама, әпке-сіңлілеріме қарасу. Ақыры мені сүйрелегендей етіп отырып Комсомолдың орталық комитетіне алып барды. Дымшиц деген хатшы бар екен. Сол маған айтады: "Түсінсеңші, бұл сенің дауысың емес, бұл халықтың дауысы, бұл мемлекеттің игілігі" дейді. Тіпті болмаған соң "Осыдан оқымасаң сені сотқа береміз" дегенге шықты. Шошып кеттім. Кейін бәрін түсіндім ғой. Консерваторияға түскеніме қуанып, Семейге қайтқанша, тапсырмасын орындағанымды Галина Иосифовнаға айтқанша асығып жүргенім содан.
- Енді консерваторияда оқыған жылдарыңызды әңгімелесеңіз екен.
- Сол 1948 жылы алманың шығымы керемет болғаны есімде. Жаңбыр жауғанда таудан аққан алмалар арық-арықтан асып кететін. Гоголь мен Фурманов көшелерінің қиылысында екі қабатты барак жатақханамыз болды. Бірақ мен онда ұзақ тұра алмадым. Бірінші курста-ақ тұрмысқа шығып кеттім. "Сен қыз оқуға бара жатқан жоқсың, сен қыз Алматыға байға тиюге бара жатырсың" деп бөжіп қалған мамамның сөзі тура келді де қойды...
- Кешіріңіз, он сегізден жаңа асқан кезіңіз, уылжып тұрған сұлусыз, сонша неге асықтыңыз?..
- Мен, шынымды айтсам, тұрмысқа шығу дегеннің байыбына барып та жатпаппын сол кезде. Болашақ күйеуім сонау Семейден мені іздеп келді, мен үшін әйелінен ажырасты, балаларын қалдырды, соның бәрін мен тап бір махаббаттың жолындағы құрбандықтай көрдім. Өзі менен аттай 13 жас үлкен еді. Консерваторияның екі курсын бітіргенше екі қыз туып үлгердім. Бірақ, менің отбасылық өмірде жолым болмады. Үш рет тұрмыс құрдым. Үш күйеуімнен де бақыт таба алмадым. Жалпы, "Ұлдан көресің бе, қыздан көресің бе?" дегендей, әйел адамның жұлдызы неден жанатынын айту қиын. Біреу бақытын отбасынан табады, біреу өзінің бойынан табады. Мен өз бақытымды өзімнің бойымнан, яғни өнерімнен таптым. Алғашқы күйеуімнің қызғаншақтығынан көрмеген қорлығым жоқ. Консерватория бітірген тұста "Жолдама аламыз, ауданға барамыз, сонда Мәдениет үйінде жұмыс істейсің" деп бәле қылды. Ондайға қалай көнермін! Менің өнердегі өміріме ол да көне алмады, содан байғұс ішіп кетті, соңыра тіпті салынып ішіп кетті. Не істейін, екі баламды екі қолтығыма қысып менің де кетуіме тура келді. Үйден бір сабақ жіп алмаған күйі шығып жүре бердім. Өз басын алып жүре алмайтынына көзім жеткеннен кейін арада біраз уақыт өткенде оның бұрынғы әйелінен туған балаларын да өз атыма жаздырдым. Қайтейін енді. Қазір ойлап қарасам сол кезде күйеуімнен кетпегенімде ең құрығанда дауысымнан айырылады екенмін. Дауысымнан айырылсам бәрінен айырылғаным ғой. Біткенім ғой. Әйтеуір, дер кезінде ақылым кіріп үлгеріпті. Екінші күйеуімнен ажырасатында ол шіркін маған "Сонша атағың бар, сонша ақшаң бар, менен алимент талап ете қоймайтын шығарсың" деген әңгіме айтуға дейін барды. Содан мен ұлымды өзімнің атыма жаздырып алдым. Негізінде, мен балаларды сондай жақсы көремін. Отбасылық өмірім көңілдегідей болғанда кемі бес балалы болар едім деп ойлаймын. Құдайға шүкір, балаларымның бәрі жақсы өсті. Гастрольде айлап жүргенімде біріне бірі қарап, бірін бірі тәрбиелеп жататын. Балаларымның ешқайсына ерекше жағдай жасайын, көмектесейін деп бірде бір кабинетке кіріп көрген емеспін. Қызым Мәриямгүл опера театрында ширек ғасырдай жұмыс істегенде қандай да бір атақ алу жөнінде маған аузын ашқан емес. "Күйеуім жақсы, ұлым жақсы, басқа не керек?" деп жүре беретін жарығым. Ертең (біздің әңгімеміз 9 наурыз күні болған еді - С.А.) Мәриямгүлімнің өмірден өткеніне дәл үш жыл толады, дастарқан жайып, құран оқытқалы отырмыз. Күйеу балам Сейділда Байшақовты бар қазақ біледі деп ойлаймын. Сейділданы құрмет тұтамын. Ана жылы "Поле чудес" ойынынан футболдан Париждегі әлем біріншілігіне жолдама ұтып алғанымда соны Сейділдаға бергенім бар. Өзім де футболды сондай жақсы көремін. Қазір әңгімеміз біткен соң пәтерді көрсетермін, балконға шығармыз, тереземіздің дәл түбінде футбол алаңы бар, соған жиі қарап отырамын.
- Мына Бағанашылдағы пәтеріңіз тамаша екен. Тау жақта, ауасы таза, тып-тыныш жерде, оңаша. Мен сізді баяғы пәтерде тұра ма дейтінмін...
- Айтайын дегеніңізді түсіндім. Иә, ол пәтерді маған елу жасқа толғанымда Д.А.Қонаев сыйлап еді, керемет үй болатын. Әр қабатта бір ғана пәтерден еді. Нұрғиса сонда тұрды, Олжас сонда тұрды, академик Сокольский, архитектор Ратушный деген тамаша көршілеріміз болды. Ана жылдардағы бір сұхбатымда "Бұл үйді маған Димекең сыйлаған, сондықтан ерекше ыстық, қалталы кісілер қымбат баға ұсынып, сатуды сұрап жатады, бірақ сатпаймын" деген сыңайда айтқаным бар еді, сіз соған мегзеп отырған сияқтысыз ғой. Қайтейін, сол үйді де сатуға тура келді. Мәриямгүлім ауырып, шетелде күрделі ем керек болғанда ары жүгіріп, бері жүгіріп, сонша мол ақшаны таба алмай, қинала-қинала саттық ақыры. Кейін Иманғали бауырым әкім болып тұрғанында бір жақсы үй берген, онысына рахмет, соны сатып, үстіне ақша қосып мына үйді алдық. Көшіп келгенімізге жыл да толған жоқ әлі.
Өмірде бәрі ойлағаныңдай бола бермейді ғой. Қайтерсің.
- 1975 жылы "Социалистік Қазақстанның" әдебиет және өнер бөлімінің тілшілігіне жаңа қабылданғанымда сол бөлімнің меңгерушісі қазіргі белгілі жазушы Болат Бодаубаев еді. Ол кісі дәл сол тұста "Бұлбұл" деген очерк жазды сіз туралы. Очеркте консерваторияда бастан кешкен қиындықтарыңыз әсерлі суреттелген. Сондағы жайларды тағы бір мәрте әңгімелеп берсеңіз қайтеді?
- Әңгімелеп берейін. 1950 жылдың 1 ақпанында жаңа сіз екеумізге шай қойып беріп жүрген қызыма босандым. Пәтерден пәтерге көшіп, әбден азып-тозып жүрген кезіміз. Бір жағынан кәсіби шыңдалу үшін, бір жағынан ақша табу үшін Қазақ радиосында әнші болып, қосымша жұмыс істейтінмін. Айтқандай, сол кезде Мұқағали бізде диктор болды. Алпамсадай ақын жігітті мен Маяковскийге ұқсататынмын. Мені қаусыра құшақтап, "Ой, Бибігүл, сен екеуміз де шмыгамыз ғой", деп қоятын. Осы жерде күн көру үшін жүрміз ғой дегені. Бір күні мені консерваторияның директорына шақырды. Директор (ол кезде ректор деген сөз жоқ) Ахмет Жұбанов еді. Мені директорға алып барған ұстазым Арсений Каринский сол кісінің алдында: "Мына Төлегенова радиода ән саламын деп дауысын әбден отырғызды. Өзі екі жылда екі бала туды. Бұл енді әнші болмайды, бала тууына мүмкіндік жасап, оқудан шығару керек" деп қарап отыр... Қаным басыма шапшыды. "Мен оқуға түскенде дауысым бар ма еді?" дедім Каринскийге. "Бар еді". "Қайда менің сол дауысым?! Менің дауысымды құртқан сіз! Мен сізді сотқа беремін", дедім ол кісіге. Ашу үстінде Ахмет Қуанұлына да: "Осындай педагогтарды ұстап отырғаныңыз үшін сізді де сотқа беремін" деп тастадым... Директордың жүзіне жылу жүгірді. Мен консерваторияда қалатын болдым. Жаңағы шатақтан кейін комиссия құрылып, Каринскийдің жұмысы тексерілді. Сөйтсек, оның вокал өнерін оқыту әдісі тіпті дұрыс емес екен. Бізді өзінше биік сопраноның итальян мектебіне келтіремін деп дауысымызды тежей берген екен. Каринский жұмыстан шығарылды. Алты шәкіртінің арасынан менің дауысымды ғана сақтап қалудың сәті түсті. Бес дауыстың түбіне жетті ақыры.
Менің дауысымды қалпына келтірген адам - Надежда Николаевна Самышина. Мен ол кісіні өмірден өткенінше (99 жасында қайтты) "Моя вокальная мама" деп ардақтаумен болдым. Екі жыл бойына мені ауру адамның режіміне салып қойды. Екі жыл бойы ауыз аштырмады. Екі жыл бойы қатты қиналдық. Оның есесіне консерватория бітірген жылы мені бірден опера театрына жұмысқа қабылдады! Міне, нағыз ұстаздың құдіреті осындай. Екінші жағынан, дүмбілез ұстаздың ұрындыра жаздаған қасіреті әлгіндей. Ол тіпті аяғы ауыр кезде әйелдің ән салуына болмайтынын да білмейді екен!
- Сіз консерватория бітірген жылы опера труппасына қабылдандыңыз. Алайда, біраз уақыттан кейін филармонияға жұмысқа ауысып кеттіңіз. Оған қатты өкінген, қиналған боларсыз?
- Әрине. Мен кішкентай күнімнен басымнан сөз асырмай өсіп едім. "Халық жауының" баласы деген соң тұрғыластарыңның, құрбыластарыңның ащы сөзі тиіп қалатыны болады, сондайда есесін қалайда қайтаруға тырысасың. Театрға барған бетте менің радиода қосымша жұмыс істейтінім ананың да, мынаның да аузынан түспейтін болды. Өздері бір айда бір-екі спектакльде ғана көрінеді, ал мен құдайдың құтты күні радиодан ән саламын да жатамын. Бір күні көркемдік кеңесте театрымыздың директоры: "Біз Төлегенова сияқты радиода әнді қағазға қарап айтып жүрген әншілерді жоғары атаққа жылжытпаймыз", деп сөйлегені. Кеше ғана жұмысшы ортадан шыққан адам емеспін бе, орнымнан атып тұрып: "Сіздің жылжытқаныңызға күнім қарап тұрған жоқ. Мен өзімді өзім-ақ жылжытамын", деп салдым. Әнуарбек Үмбетбаев ағай театрда бастауыш партия ұйымының хатшысы еді, сол кісі кабинеттен желкелеп шығарып жіберді. Содан мені филармонияға ауыстырды. Бұл 1956 жылы болған жағдай. Жоқ, бірден ауыстырып жіберген жоқ, оның да өз хикаясы бар. Театрмен бірге Мәскеуге барып, көтеріңкі көңіл-күймен пойызда қайтып келе жатқанбыз. Атыраудың Қандыағаш деген жеріне келгенде вагонымызға бір кісі кірді. "Төлегенова деген кім?". "Мен". "Сіз болсаңыз қазір осы стансада пойыздан түсуіңіз керек", дейді. "Е, неге?" десем, "Құрманғазы оркестрімен осы облыста концерт қоюға қатысасыз", дейді. "Мен онда жұмыс істемеймін ғой". "Жоқ, сіз сонда жұмыс істейсіз. Сізді мына бұйрықпен таныстыруды маған тапсырды". Сөйтсем, мен Мәскеуде жүргенде тағдырымды сырттан шешіп, мені филармонияға ауыстырып жіберіпті. Купеде Роза Жамановамен бірге келе жатқанмын. Роза өзі әбден қорқақ, зәресі ұшып, кішкентай көздері бақырайып кетті. Есімді жиғанша болған жоқ, заттарымды дереу буып-түйіп, сол Қандыағаштан түсірді де тастады. Жүрегім қан жылап, перронда қала бердім. Опера сахнасына шығарсам деген қанша бейнелерім көзімнен бұл-бұл ұшып кете барды. Артынша Гурьевке оркестр жетті Алматыдан. Ауданға жиналып жатқан топтың арасында бір сүйкімді қыз-бала арлы-берлі жүгіріп жүр. Соған сүйсініп, "Мына кәрістің қызы қандай әдемі" десем, жанымдағы біреудің: "Ойбай, ол бала Әзидолла Есқалиевтің қызы ғой" дегені... Әзидолла, сөйтсем, өзі Атыраудан екен, гастрольге жолы түсіп тұрған соң қызын ауылдағы үлкен кісілерге апара жатыр екен. Жастау кезде солай қойып қалатындарым болушы еді. Өнер ортасы, қазақы орта мені ана тілімнің бар байлығын білуге, туған халқымның ғажап мінездерін бойыма сіңіруіме көмектесті. Кілең орыс тілді ортада өстім ғой Семейде. Күләш апай: "Әй, қыз, сен қазақшаңды дұрыста" деп қоятын. Қазақша тілімді жөндеуге радионың да көп жәрдемі тиді. Нұтфолла, Қуандық, Мұқағалилардан ана сөздің де, мына сөздің де мағынасын сұрап ала беретінмін. Жүсіпбек ағайдың тіпті мазасын алатынмын. Менің мына өмірдегі ең бақытты сәттерімнің бірі Жүсіпбек ағайдың бір концерттен кейін: "Шырағым, "Гауһартасты" тірілттің. Ризамын" деп көзіне жас алып тұрып бата бергені. Сол сәтте өзімнен өзім күбірлеп: "Жүсекеңнен бата алсаң онда әнші болғаның" дегенмін.
Әуелде ықтиярсыз ауысқаныммен, Қазақ мемлекеттік филармониясымен өткізген он бес жылыма еш өкінбеймін. Филармонияның арқасында, Құрманғазы оркестрімен бірге жүріп, елімнің түкпір-түкпірін түгел араладым. Мен концертпен бармаған аудан жоқ шығар деп ойлаймын Қазақстанда. Атақтың, орденнің бәрін сонда жүргенде алдым. Қазақстанның халық әртісі, КСРО-ның халық әртісі, Қазақстанның Мемлекеттік сыйлығы, КСРО-ның Мемлекеттік сыйлығы, Еңбек Қызыл Ту ордені, Ленин ордені... бәрі бірінен кейін бірі келіп жатты. Ең бастысы - менің көп қырлы, көп сырлы әнші ретінде қалыптасуыма бар жағдай жасалды. Операда өзіңе тиген партиялардан басқа ештеңе айта алмайсың ғой. Филармониядағы жұмыс маған қазақ әндерінің бар сұлулығын, бар сырлылығын айқара ашуға мүмкіндік берді. "Баянауыл", "Бір бидай арпа", "Жалғыз арша", "Бір бала", "Илигай", "Шилі өзен", "Бурылтай", "Айнамкөз", "Гәкку", "Қазақ вальсі", "Қайықта", "Тербеледі тың дала", "Қуанамын", "Жан сәулем"... Ой, санап тауысу мүмкін емес ғой. Манарбек ағаның "Қуанамын" деген әніне байланысты бір қызық жағдай есіме түсіп отыр. Ол кезде кез келген әнді конферансье хабарлайтын еді ғой. Бір ауданға барғанымызда жүргізуші сахнаға шықты да, тым көтеріңкі дауыспен: "Манарбек Ержанов. "Қуанамын!" деп хабарлады. Сол-ақ екен алдыңғы қатарда, жерде отырған бір баланың жұлып алғандай: "Е, неменеге?" дегені... Жұрт күліп жатыр.
- Бибігүл Ахметқызы! Тағы қандай қызықты жайларды еске ала алар едіңіз?
- Бір күні Шымкентке гастрольге бардық. Паркте, ашық эстрадада концерт бердік. Күн күйіп тұр. Алдымда ән айтып шыққан Бақыт Әшімова маған келіп, "Мен зорға шыдадым, сен күліп жіберме, алдыңғы жақта бір божбан қара отыр, жай отырмай, графинмен су ішіп отыр..." деп ескертіп кетті. Кезегім келіп, сахнаға шығысымен-ақ бірден жаңағы кісіге көзім түсті. Нағыз божбан қара. Әбден терлеген. Әнде шаруасы жоқ. Ауық-ауық графиннің аузынан су ішіп қояды. Бір кезде Бақыт көргеннен де асырып жіберді: жаңағы графиндегі суын енді басына құя бастады... Бұған шыдау қиын еді. Әнімнен жаңылып, тіпті күліп жібердім.
Өнер адамдарының өз ортасындағы әзіл-қалжыңның жөні тіпті басқаша. Ана бір жылы Минскіге бардық. ТМД елдері мәдениет саласы басшыларының бас қосуына орай концерт берілді.
- 1996 жылы еді ғой. Мен де бірге барғанмын.
- Иә, сіз де барғансыз. Бастығымыз болып бізді бастап барғансыз. Әзірбайжан Мәмбетов, Рубен Андриасян, Дүйсен Қасейінов те болды. Сонда "Бұлбұлды" айттым. Концерттен кейін, қай елден екені есімде жоқ, біреу келіп, қолымды алып, мақтауын жеткізе алмай жатты. Әнімді мақтағанының үстіне "Как вы хорошо сохранились!" дегенді бір емес, екі рет айтып жіберді. Бұнысы несі сонша деп қоямын. Осыдан он бес жылдай бұрын ғой. Сөйтсем, шығармайтыны жоқ Дүйсен жаңағы кісіге: "Между прочим, ей уже восемьдесят лет" деп үлгерген екен... Жақында сол Дүйсенге, Түркияға бардым. Қазір ол Түрксойдың бас директоры ғой. Менің мүшел тойымды Түркияның бес қаласында бес концертімді ұйымдастырумен тамаша өткізіп берді. "Баяғы айтқан жасыңа ақыры жеткіздің апаңды" десем, Дүйсен: "Көрдіңіз бе, менің сөзім періштелердің құлағына шалынған. Мен сіздің сексенде де ән айтатыныңызды сол кезде білгенмін", дейді. Рахмет көңіліне.
- Атақтың бәрін, абыройдың бәрін берген филармониядан театрға неге ауыстыңыз?
- Шын сұрап тұрсыз ба? Әлде мені сөйлету үшін әдейі айтып тұрсыз ба? Театрдың аты - театр. Опера және балет театры! Операның аты - опера. Өнер атаулының ұлы биігі - опера өнері. Оның үстіне мені "Қыз Жібекке" шақырып отыр. Күләш апайдың орындауында талай рет таңдай қаға тамсандырған, әрбір әнші "Шіркін, осы партияны шығарсам ғой сахнаға" деп армандайтын Жібек образы ғой ол. 1971 жылы еді. Қуана-қуана бардым. Барымды салдым. Якутияның Семен Данилов деген ақыны "Қыз Жібекті" көріп, "Поет Бибигуль" деген өлең жазған. Тамаша өлең. Онысы 1973 жылы шыққан "Счастье орла" кітабына кірген. Жалпы, маған арналған өлеңдер көп. Мұқағалидың өлеңін білесіз бе? Қабдыкәрім Ыдырысовтың да жақсы өлеңі бар. Бәрінің басын қосса бір жинаққа жетіп қалатын шығар.
Опера театрында мен алғашқы жылдардың өзінде "Қыз Жібектегі" Жібекті, "Алпамыстағы" Гүлбаршынды, "Еңлік Кебектегі" Еңлікті, "Риголлеттодағы" Джильданы, "Травиатадағы" Виолеттоны, "Дон Жуандағы" Церлинаны сахнаға шығардым. Олардың әрқайсысының дүниеге қалай келгені жөнінде мен сізге кемінде бір сағаттан әңгіме айтып бере аламын.
- Бибігүл Ахметқызы! Рахмет, онсыз да маған талай уақытыңызды бөлдіңіз. Ертеңгі шаруаға дайындалып жатқандарыңызды да көріп отырмын. Әңгімемізді түйіндер тұста оқырмандарға не айтқыңыз келер еді?
- Нұрсұлтан Әбішұлының бір сөзі бар. "Бақыт бағасын білгеннің ғана басында тұрады" деген. Осы ұмытпайтын сөз. Біз мына тәуелсіздіктің қасиетін, бүгінгі өміріміздің қадірін білуіміз керек. Тәубешіл, шүкіршіл халық едік қой, қазірдің өзінде, жиырма жылға да жетпейтін, тарих үшін қас-қағым уақытта талай шаруа тындыра алғанымызды білейік, бағалайық. Қара аспанды суға алдырып, қара бұлтты төндіре сөйлейтіндей ештеңе жоқ. Қазақстанның жағдайы жылдан жылға жақсарып келе жатыр. Мына дағдарыстың беті қалай болып кетер екен, шикізатқа қараған ел едік деп әу баста менің де аландағаным рас, енді ол қауіп те сейіліп барады. 2020 жылға дейінгі жоспарларды оқыдым, сонда ойға алғандарымыздың бәрі орындалатынына сенемін. Еліміз сендіреді, Елбасымыз сендіреді. Елдің, Елбасымыздың тілеуін тілеп отырайық.
- Әңгімеңізге көп рахмет. Мұқағали сөзімен айтқанда, "Айырма, тәңір, осы үннен, Айырма Бибігүлімнен!" деп біз де сіздің тілеуіңізді тілеп отырамыз. Бұлбұл үніңізбен "Бұлбұлды" шырқай беріңіз, Бибігүл Ахметқызы!
Сұхбаттасқан Сауытбек АБДРАХМАНОВ.
«Егемен Қазақстан». 20 наурыз, 2010 жыл