"НАЗАРБАЕВ УНИВЕРСИТЕТІ" ЗАМАН ТАЛАБЫНА САЙ
«Терең білім – тәуелсіздігіміздің тірегі, ақыл-ой – азаттығымыздың алдаспаны», – деп Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев атап көрсеткендей, бүгінгі білімнің мазмұны мен мақсаты «уақыт талабына бейімделе отырып, замана беталысына қарай мәселелерді белгілей» алатын жоспарларды жүзеге асыруға бағытталуы тиіс. Оның астарында «өсім, реформа және даму» сияқты стратегиялық ұғымдардың үндестігі көрініс табатынын да естен шығармағанымыз абзал, - деп жазады "Егемен Қазақстан.
Білім алудың халықаралық үлгісін құраған «Назарбаев Университеттің» алдында да қос мақсатты қос міндетке сабақтастыру, сол арқылы ғаламдық кеңістікте қазақ елінің қолтаңбасын айқындау мәселелері тұрғанын жұртшылық жақсы түсініп, оң бағалап отыр. Уақыт, замана талаптарына сай жаңаша өмір сүру мен ойлаудың ғаламдық үрдістеріне ден қоя бастаған жастардың санасында елдіктің, рухани өрлеудің, ұлттық жаңғырудың ұстанымдарын бекіту – мемлекеттілігіміздің кепілі, болашағымыздың тірегі екені шүбәсіз. Сайып келгенде, бұл – жаңа дәуір кеңістігіндегі ел ертеңін анықтаудың кілті.
Әлемнің озық елдерімен тереземізді теңестіру үшін білім сапасын көтеру, жаһандық экономика мен саяси факторлардың себеп-салдарын бағамдай отырып, бәсекелестік аясында стратегиялық шешімдер қабылдау, шикізат ресурстарына қарап қалмайтын экономика құру, әлеуметтік міндеттемелерді шешу сияқты мәселелер өз жауа-бын табуы тиіс. «Назарбаев Университеттің» бағыты мен бағдарын анықтайтын өзекті тұжырымдамасы да осы мәні мен маңызы зор өміршең ұстанымдарға негізделген.
Халықаралық стандартқа сай білім қорымен қамтамасыз ету мақсатында университетте заманауи мамандық иелерін дайындайтын мектептер білім береді. Олардың қатарында Seng – Инженерия мектебі, SST – Ғылым мен технология мектебі, SHSS – Гуманитарлық және әлеуметтік ғылымдар мектебі – жастардың бүгінгі ой-санасының өсіп-жетілуін қамтамасыз етер реформалық бағыт-бағдардың негізгі тетіктері, дамудың маңызды арналары. Әр мектеп бірнеше мамандықтардың тоғысын құрай отырып, Қазақстанның инновациялық индустрияландыру шеңберіндегі индикаторлық көрсеткіштерін нақтылауға септігін тигізері сөзсіз. Механикалық, химиялық, электротехникалық және электрондық инженерия, құрылыс инженериясы, биология және биомедицина, компьютерлік ғылымдар, математика, физика, робототехника және мехатроника, антропология, экономика, тарих, саясаттану және халықаралық қатынастар сияқты мамандықтар тізбегі – өрісті қазақ ұрпағының интеллектуалды капиталы, баянды болашағы, берік қорғаны. «Қазір – техникалық мамандықтардың, ғылым мен инновацияның күні туған заман» деген Нұрсұлтан Назарбаевтың тұжырымды ойлары да соған дәлел.
Бүгінгі университет қабырғасында білім беретін Қазақ тілі, әдебиет және мәдениет кафедрасының бағыт-бағдары мен мақсат-міндеті – ағылшын тілінде білім алып жатқан жастардың бойына отаншылдық рухты егу, өз елі мен жеріне, оның тарихына деген махаббатын қанаттандырып, бабалар салты мен дәстүрінің озық үлгілеріне деген мақтаныш сезімін қалыптастыру. Болашақ көшбасшы мен толыққанды тұлға тәрбиелеудің ажырамас бірлігін құрайтын біліктілік талаптары рухани даму ұстанымдарымен сабақтаса отырып қана ел ертеңін ойлар ұрпақ қалыптастыруға көмектеседі. Студенттерге ұсынылатын міндетті және таңдаулы курстар қазақ халқының тарихын, әдебиетін, әуезді музыкасы мен мәдениетін таныстыруға, қазақ тілінің ғылыми академиялық білім көзі ретінде мүмкіндігін танытуға негізделген. Маңызды мәселенің бірі – қазақ тілі, әдебиет, тарих және мәдениет сабақтарының әр мамандықтың оқу бағдарламасында міндеттелген 6 кредитпен нақтылануы. Бұл – үлкен жетістік. Нәтижесінде, кәсіби тілдік қорды қазақ тілінде ұсынылатын ақпараттық жүйемен байланыстыру, кез келген мамандық иесінің біліктілік деңгейін қазақи таным дәстүрімен тоғыстыру, салыстырмалы-аналитикалық зерттеулер жүргізу, студенттерді сын тұрғысынан ойлауға машықтандыру университет бағдарламаларының ажырамас бірлігіне айналып отыр.
Кафедра алдында тұрған деңгейлік қазақ тілін Қазақстан Республикасы Білім және ғылым министрлігі тарапынан бекітілген «Балабақша – мектеп – колледж – жоғары оқу орны» жүйесіндегі мемлекеттік тілді деңгейлік үздіксіз оқыту стандарты» негізінде бірізділендіру, «білім алушылардың тұлғалық, коммуникативтік, мәдени-танымдық қабілеттерін қалыптастыру үдерісінде» кәсіби контенттік қазақ тілінің рөлін насихаттау міндеттері тілдік білімнің маңызды бірліктерін анықтап, әдістемелік қамтамасыз етудің жаңа үлгілерін өзектеп отыр. Іскерлік ойын, ой шақыру, жағдаяттық тапсырмалар, топтық пікірталас, дамыта және бағдарлы оқыту технологиялары, сын тұрғысынан ойлау сияқты әдіс-тәсілдерді ұтымды пайдалану арқылы қазақ тілі пәнінің оқытушылары деңгейаралық байланыста динамикалық өсу, даму қағидаттарына сәйкес оңтайландыруға ерекше назар аударып келеді.
Білім алу бағдарын нақтылаған адам ғана кәсіби білім беру жүйесінің мақсат-міндетін сұрыптай алады және, керісінше, бағдарлы білім берудің нақты критерийлері ғана кәсіптік контент негізінде тілдік құзыретті дамыта алады дейтін болсақ, бүгінгі қазақ тілінің таңдау курстары университет стратегиясына сәйкес дайындалған жеке бағдарлы саясаттың тармақталған үштік одағын құрайды. Ұсынылатын пәндер жіктемесі білім алушының тілді меңгеру деңгейіне орай, деңгейлік қазақ тілі, қазақтану және кәсіби біліктілікті қазақ тілінде дамыту бағдарламаларын қамтиды. Қазақ тілін екінші тіл ретінде меңгерту мақсатын көздеген курстар қарапайым деңгейден бастап, ортадан жоғарыға дейінгі аралықта студенттердің тілдік қатынас нормаларын дамытуға бағытталса, танымдық модуль әдебиет, тарих, музыка, кино және мәдениет ұғымдарының бірлігін айқындайды.
«Абай әлемі», «Креативті жазылым», «Риторика», «Қазақ драмасы», «Қазақ музыкасының тарихы», «Алаш әдебиеті», «Қазақ әңгімелері», «Қазақ мәдениеті мен этнографиясы, әдебиет, фольклор мен кино негізінде», «Тіл және жаһандану», «Іскерлік сөйлеу мәдениеті» сияқты пәндер топтамасы – жетік деңгейге арналған, ұрпақ санасында халықтық құндылықтарды жаңғырта отырып, адамтану, қоғамтану, елтану қағидаттарын қалыптастырар жүйелі курстар.
Кафедраның келесі маңызды бағытын кәсіби қазақ тілі мәселелері анықтайды. «Бизнес пен қазақ тілі», «Дипломатияға арналған қазақ тілі», «Академиялық жазылым», «Қазақ терминологиясы», «Аударма техникасы», «Инженерлерге арналған қазақ тілі», «Мемлекеттік қызметтегі қазақ тілі» атты курстар тізбегі ғылымаралық сабақтастық пен кәсіби талдау шеберлігін дамыту мақсатын көздейді. Лексикамен ғана шектелмей, кәсіби біліктілікті тілдік қатынас негізінде дамыту, академиялық ізденіс дағдыларын тіл арқылы қалыптастыру қажеттігін назарда ұстау аса маңызды. Бүгін құрылымдық және модельдік жоспарлау әдістерін ұтымды қолдану арқылы кәсіби қазақ тілін оқытудың пәнаралық интеграцияға негізделген моделін дайындау қоғам үшін де, ұрпақ үшін де аса қажет. Шын мәнінде, «кәсіби маман иелері техникалық терминдерді оқытушыдан гөрі жақсы біледі, оларға қажеті сол сөздерді сөйлем ішінде қолдана білуге, түсіндіре білуге және әртүрлі жағдайда өз жұмыс орындарында ыңғайлы, тиімді қарым-қатынас жасауға үйрену» (Dudley-Evans and Johns, 1991; Hewings, 2002) деп, шетелдік мамандар атап өткендей, біріншіден, арнайы ұғымдардың анықтамалық базасы кәсіби пәндер арқылы ғана жүйелене алады, ал тілдік құралдар кәсіби қарым-қатынасты жүзеге асыруға, әр адамның тұлғалық өркениетін дамытуға жұмыс істеу керек. Екіншіден, кәсіби терминдердің мазмұндық немесе контенттік өрісі арнайы курстар арқылы ұсынылса, олардың функционалды-семантикалық өзгешелігі тіл арқылы коммуникативтік компоненттермен сабақтасқаны дұрыс. Бұл байланыс пәнаралық интеграцияның ұтымды үлгісін танытумен қатар, кәсіби білім берудің кешенді ұстанымдарын дамытуға септігін тигізеді.
Қазіргі тілдік білім беру үдерісі, ең алдымен, жеке тұлғаға бағытталып, тіл үйренушінің іскерлігін, коммуникативтік құзыреттілігін дамыту міндеттерімен ұштасқан жағдайда ғана қазақ тіл білімінің академиялық ғылыми қорын жетілдіру, әрі тіл меңгертудің әдістемелік базасын жаңа технологиялармен толықтыру мүмкіндіктері пайда болады. Осы мақсатта дәстүрлі үлгілермен қатар, әлемдік тәжірибеге сүйенген модельдерді де басшылыққа алу қазақ тілін оқытудың кәсіби-бағдарлық ұстанымдарын жан-жақты жүйелеуге, сол арқылы мемлекеттік тілдің шын мәніндегі мәртебесін көтеруге атсалысады.
Бүгінгі «Назарбаев Университеттің» стратегиялық мақсаттарының бір бағыты – жастардың көптілді қабілетін қазақ тілін дамытуға,оны уақыт сұранысына сай ұтымды пайдалануға жұмылдыра білу. Көпарналы ақпарат көзін ұлттық таным өзгешелігін түсінуге, жаңа технологияларды ел ғылымын жетілдіруге бағыттау, сол арқылы бәсекеге қабілетті, білікті ұрпақтың болашағын қамтамасыз ету – басты мақсатымыз. Даму осы бағытта өрістегенде ғана ел мүддесіне қызмет ету мүмкіндігі қалыптасады. Тіларалық байланыс пен ұғымаралық сабақтастық сауаттылығы – заман тудырған өзекті мәселе. Көп тілді білу өз ана тіліңнің мәртебесін көтеруге бағыт алғанда ғана, тіл тазалығы тұлға тұғырын биіктетер өлшемге айналады. Ана тілінің айдыны кеңейіп, айбыны артқан елде шынайы демократиялық құндылық қанатын кең жайып, өзге тілдердің дамуына мүмкіндік туады.
Бұл – рухани қажеттілік қана емес, мемлекетіміздің саяси ынтымағы мен бірлігін дәйектер, адамдар арасына береке мен құрмет көпірін орнықтырар өмір сұранысы. Бұл – Қазақстан секілді көп ұлт өкілдері қатар ғұмыр кешіп, ұрпақ тәрбиелеп, өз ертеңіне деген Сенімнің алып ғимаратын орнықтырып жатқан ел үшін ауадай қажет ұстаным. Елбасымыз ұсынып отырған «Мәңгілік Ел» атты ұлттық бағдарламаның алтын арқау, өміршең өзегі де осы. Сайып келгенде, бұл ұстанымның Ұлы Дала жұртын даму мен өрістеудің жаңа сатысына көтеріп, жаһандану жағдайында ұлттық рух пен ұлттық құндылықтарымызды сақтауға, жетілдіруге, өркендетуге жол ашары анық.
Эльмира ОРАЗАЛИЕВА, филология ғылымдарының докторы,«Назарбаев Университеттің» қауымдастырылған профессоры
Abai.kz