Әзімбай ҒАЛИ, саясаттанушы: Біздің сабырлылық бойкүйездікке, немқұрайдылыққа айналмаса болғаны
- Әзімбай аға, «Қазір үшінші дүниежүзілік соғыс жүріп жатыр. Бұл - рухани соғыс» деген едіңіз. Мұның нақты көріністерін айта аласыз ба?
- Әзімбай аға, «Қазір үшінші дүниежүзілік соғыс жүріп жатыр. Бұл - рухани соғыс» деген едіңіз. Мұның нақты көріністерін айта аласыз ба?
- Тарихтан білетініміздей, өткен ғасырдың бірінші жартысында бірінші және екінші дүниежүзілік соғыс болды. Бұл мемлекеттердің өзара одақтасып, территорияға таласы еді. Көп ресурстар пайдаланылды, талай адам қырылды. Одан арада біраз уақыт өтті. Қазір өркениет дамыған кезеңде, құндылықтар соғысы жүріп жатыр. Яғни қай дін өктем болады. Бұл - рухани соғыс. Мұның біраз дәлелдерін келтірейін. Мен осы жылдың басында Оңтүстік Корей елінде ғылыми-практикалық семинарда болдым. Соңғы 50 жылда бұл елдің экономикасы қарқынды дамыды. Оған қоса, батыстың озық үлгілері келді. Онымен бірге протестант діні кіре бастады. Ағылшын тілінің қажеттігі туындады. Батыстық озық үлгілерді меңгеру үшін ағылшын тілін меңгеру керек болды. Бизнес жасау үшін ағылшын тілін білу қажеттілігі туды. Протестант дінінің ықпалы күшейді. Бұл Корей халқының 40 пайыздан астамын ғасырлар бойы қалыптасқан дінінен, салтынан, мәдениетінен айырды. Егер мәдениеттің діңгегі дін дер болсақ, корейліктер өз діңгегін әлсіретіп алды. Қазір оларда екі дін, яғни екі түрлі мәдениет қалыптасқан. Дінінен айрыла бастаған корейліктер енді тілін, салтын, мәдениетін сақтап қалуға күш салып жатыр. Иіліп ізеттілік көрсетіп тұратын корейлік жастар ұлттық мәдениетін жоғалта бастаған. Бұған сол елде метроға мінгенде көз жеткіздім. Орындыққа жайғасқан, шаштарын қызыл-жасылға бояп алған бір топ жастар қасында тұрған қарттарға орын бермеді. Бір жағынан, таң болсам, екінші жағынан ыза болдым. Қарттардан «неге жастар орын бермейді?» деп сұрадым. Олар «соңғы 15 жылда осындай жастар қатары көбейді» деп қынжылыстарын жасыра алмады. Мұндай жағдай бүгінгі таңда Қытай елінде де көрініс тауып отыр. Буддистер мен протестанттардың арасы жер мен көктей. Солай бола тұра, бизнеспен айналысқан қытай шоқынады. Оқыған қытай шоқынады. Өркениетке ұмтылған қытай шоқынады. Өйткені протестанттық этикамен, протестанттық мәдениетпен өркениетке тез жетеміз деп ойлайды. Бұл - протестанттық идеологияның жемісі. Бүгінгі таңда Қытайдың 20 пайыздан астам халқы протестант болып үлгерген. Ал 20 пайыз қытай дегеніңіз аз емес. Бұрын батыстан сақтану керек болса, енді шығысқа да байыппен қарауға тура келеді. Сондықтан біз тілімізге, дінімізге, салт-дәстүрімізге, мәдениетімізге берік болуымыз керек. Батыстық озық үлгілерді тек әлеуметтік жағдайымызға пайдаланғанымыз жөн. Бірақ батыстық мәдениеттің елімізде етек жаюына жол бермеуге тиіспіз.
- Біз осы соғыста қандай рөл атқарып отырмыз? Қазақ елі осы майданға қандай да бір ықпал ете ала ма? Жеңілмес үшін қазақ қандай идеологияны ұстануы керек деп ойлайсыз?
- Біз үрдіспен жүріп отырғанымыз дұрыс. Біз қандай да бір ықпал жасау үшін емес, мемлекет болып, ұлт болып сақталып қалу үшін жұмыс істеуіміз керек. Мемлекет қалыптастырудың әр кезеңінің жұмысын тиянақты етіп бітіріп алғанымыз дұрыс. Мемлекет құру кезеңі бітті. Енді толықтай мемлекеттік тілге көшіп алуымыз қажет. Ол үшін қазақ санының пайыздық үлесі бүгінгіден (64% - тен) көп болуы керек. Қазақ ұлтының саны жеткілікті болғанда, тіл мәселесі де өз-өзінен шешілетін болады. Азаматтардың мемлекеттік тілге деген көзқарасы өзгереді. Қазақ тіліне қарсы топтар болса да, бірақ олардың қоғамда қандай да бір ықпалды рөлі болмайды. Олар қоғамдық пікір қалыптастыра алмайды. Бұл кезде қазақ тілін білмегендер қоғамда шеттеп қала береді. Мемлекеттік тілге қажеттілік туған кезде тіл мәселесімен қатар бірыңғай ұлт мәселесі де оң шешім табатын болады. Қазақ халқына төнген тағы бір қауіп - ол діни фундаментализм. Ол да қазақтың тілін, ділін, қазақ руханиятын сырттататын, қазақтың төл исламын жоққа шығаратын бөтен идеология.
Негізгі мемлекеттік идеология тілді, салт-дәстүрді сақтап қана қоймай, оның одан әрі нығая түсуіне жұмыс істеуі тиіс.
- Қазақ еліне осы рухани соғыстан қандай қауіп бар?
- Жалпы, қазақ халқының рухы мықты. Мен мұны қазақ болғаным үшін айтып отырғам жоқ. Қазақ ұзақ жылдар бойы Ресей бодандығында болды. Орыстандыру саясатымен тұншықтырылды. Солай бола тұра, тілін, дінін, салтын, әдет-ғұрпын сақтап қалды. Ал ағылшындардың, француздардың, испандықтардың отаршылдығында болып, кейіннен тәуелсіздікке қол жеткізген көп елдердің бүгінгі таңда өз тілдерін жоғалтып, ағылшын, француз, испан тілінде сөйлейтінін білеміз. Айталық, ирландықтар ағылшын тіліне Латын Америкасы мемлекеттерінің бәрі испан тіліне (бразилиялықтар португал тіліне) өтті.
Алайда мынандай протестанттық - Қытай, шейіттік - Иран, мұсылман, бірақ қазақ жеріне көз алартып отырған Өзбекстан, православтық Ресей тұрғанда қол қусырып қарап отыруға болмайды. Әлі де болса Ресейдің, батыс елдерінің ықпалы зор екенін бір сәтке ұмытпауымыз керек.
Тәуелсіздік алдық. Мемлекет құрдық. Алғашқы үш-төрт жыл мемлекет құру кезеңі болды. Одан соң лингвистикалық кезең басталды. Бұл кезеңде мемлекеттік тіл мәселесі басты орында бола алмады. Үшінші кезең - ұлт интеграциясы. Бұл - өзге ұлттар мен ұлыстардың қазақилануы, бір ұлттық идеологияның астына бірігуі, бірыңғай ұлт қалыптасуы. Еліміздің бар тұрғыны «мен осы елдің азаматымын, осы менің елім, осы менің жерім» деп Қазақстанды ғана тануы керек. Бұл бүгінгі таңда көрініс тауып та келеді. Бірақ тегім басқа болса да, ұлтым - қазақ дейтіндер өте аз. Ал төртінші кезең - ислам дінінің салтанат құруы. Қазір елімізде ислам дінінің ықпалы жоғары екенін байқауға болады. Жастар жаппай дінге бет бұрып келеді. Енді біраз жылда ұлт көсемдері, идеологтары басына сәлде байлап шығуы мүмкін. Ал оларды тыңдамау мүмкін болмайды. Бірегей жаңа идентификатор пайда болады. Сен қазақсың, тілің қазақ және мұсылмансың. Соған сай, ортақ мәдениет, тұрмыс-тіршілік қалыптасады. Бұл - позитивті құбылыс. Яғни рухани тұрғыда әлсіз болмаймыз. Алайда біз арабтанудан сақ болуымыз керек. Дін мен ұлттық салт-дәстүрдің, ұлттық ерекшеліктің аражігін ажыратып алуымыз қажет. Тілді, салт - дәстүрді, мәдениетті сақтап қалу - ұлт болып сақталып қалудағы басты шарт. Олай болмаған жағдайда ұлт ретінде жоқ болып кетуіміз мүмкін. Мысалы, бір кездері қауым ел болған қарақалпақтардан бүгінгі күні 450 мыңдай ғана қалыпты. Біразы - өзбекке, екіншісі - түрікменге, тағы бірі қазаққа сіңіп, солардың салт-дәстүрін қабылдап, ұлт ретінде жоғалып барады.
Менің ойымша, біз мұндай жағдайға ұрына қоймаспыз. Ал ондай жағдайға ұрынбас үшін дініміз бен саяси санаға берік болуымыз керек. Исламның қазақи қалыбын жасап алуымыз қажет.
- Бүгінгі таңда өзге дінге кірген қазақ жастарының қатары аз емес. Сіз айтқан рухани майданда осындай азаматтардан қандай қауіп болуы мүмкін?
- Қазақта иммунитет бар. Иә, мұндай қазақ жастарының бар екені рас. Бұл - заңды құбылыс. Алайда олар көп емес. Оған қоса, олар адасқандарын түсініп, ислам дініне қайтып жатыр. Сондықтан адасқан жастар тарапынан қандай да бір қауіп бар деп айта алмаймын. Олар - адасқандар. Идеологтар емес. Қауіп - идеологтардан. Дәлірек айтқанда, басқа дінді насихаттаушылардан келеді. Дегенмен біз де қарап отырған жоқпыз. «Дін туралы» заң бар. Заң аясында қара ниетті діндердің елімізде етек жаюына жол берілмейді. Діни басқарма тарапынан да ислам дінін насихаттау күшейіп келеді. Мұның жемісіне өзіміз куә болып жүрміз. Жұма намазға жиналған жамағат мешіттің іші-сыртына сыймай, көшеге шығып кетеді. Бұл - жақсылық нышаны.
Құқық қорғау органдары тарапынан талай діни секталардың жұмысы тоқтатылып, елден аластатылды. Мұның бәрі рухани күрес. Демек, рухани күресте жеңістеріміз де жоқ емес.
- Діни сектанттар астыртын күрес жүргізіп жүрген рухани соғыс майданының әскерлері емес пе?
- Енді бағанағы мен айтқан діннің салтанат құруы кезеңінде негізгі майдан ислам дініндегі секталармен болады. Өйткені христиандар азайып барады. Қазірдің өзінде орыстар - 22 пайыз. Қандай да бір дүбір басталар болса, олар біржолата кетіп қалуы мүмкін. Ал діни секталар негізгі нышан болады. Елімізге келген басқа дін өкілдерінің басты мақсаты да қазақтарды өз сенімдеріне тарту. Жастардың басқа дінге кіріп кетіп жатқаны да солардың қара ниеттерінің амалға асып жатқанының белгісі. Рухани соғыста елдер бірін-бірі күш қолдану арқылы жаулап алмайды, өз діндерін, мәдениетін енгізу арқылы жаулайды. Яғни бірінші кезекте сананы жаулайды. Демек, біз өз дінімізді, салт-дәстүрімізді, мәдениетімізді насихаттауды күшейтіп, санамызды сергек ұстауымыз керек. Қазақстан дін басқармасының терең тактикалық және стратегиялық ислам тарату жоспарлары болу қажет. Мемлекет көпшілік дінін қолдап, материалдық жағынан демеп отыруы керек.
- Соңғы уақытта хиджаб жайлы екіұдай пікір айтылып жүр. Бұл да рухани күрестің бір көрінісі емес пе? Сіз бұл туралы не айтасыз?
- Әрине, әйел адамдардың етек-жеңін жауып жүргені дұрыс. Бірақ мен жоғарыда айттым ғой, біз дін мен ұлттық салт-дәстүрдің аражігін ажыратып алуымыз керек. Ілгері заманнан-ақ қазақ әйелдері кимешек киіп, шыт тартып, етек-жеңін жауып жүрген. Бірақ хиджаб кигендер аз, паранжы кимеген. Сондықтан, менің ойымша, уақыт келе қазақи исламға келеміз. Сол кезде дәстүрлі киімімізбен-ақ әйелдеріміз етек-жеңін жауып жүретін болады.
- Енді әңгімемізді мәдени сананың қауіпсіздігіне қарай бұрсақ. Екі-үш жыл бұрын Көктөбенің нақ үстіне «Битлзге» ескерткіш орнаттық. Таяуда Джон Леннон аллеясын аштық. Оған мұрындық болғандар - Джон Леннонға табынушылар екен. Бұл - жат мәдениетке табыну емес пе?
- Әрине, бұл да рухани күрестің бір көрінісі. Дегенмен олардан қорқудың қажеті жоқ. Біз батыс мәдениетінен қашпауымыз керек. Бірақ олардың тек озық үлгілерін қабылдағанымыз жөн. Біз орыс тілінен, орыс мәдениетінен сақтануымыз керек. Өйткені бүгінгі таңда баспасөз кеңістігінде, телевизия саласында орыстардың алып отырған үлесі басым. Әлі де болса Ресейдің ықпалы күшті. Олар Орталық Азия елдерін уысынан шығарғысы келмейді. Өз мәдениетін тықпыштайды. Сондықтан орыс тілінен, орыс мәдениетінен бас тартуымыз керек. Алайда орыс тілін, орыс мәдениетін ығыстыруға біздің шамамыз келмейді. Біз әзірге қауқарсызбыз. Мәдениетіміз бәсекеге қабілетті болу үшін мемлекет тарапынан зор қолдау керек. Ал ол бізде әлі де жетімсіз. Сол себепті англо-саксондық мәдениетті сүзбелеп кіргізе отырып, орыстардың тілін, оған қосарланған мүдделерін ығыстыра аламыз. Англо-саксондық мәдениетті кіргізгенде олардан рухани азық алу үшін емес, прагматикалық мақсатпен кіргізуіміз керек. Яғни бізге «мына тұсы қажет, мына жері керексіз» деп жақсысы мен жаманын ажырата білуіміз қажет. Инвестицияларын, технологияларын алып, олардың бұқара мәдениетінен бас тартуымыз қажет. ХХ ғасырда бұл идеология жадидизм деп аталса, бүгін - неожадидизм. Біз әлемдік мәдениеттен оқшаулана алмаймыз.
Қазіргі басты мақсат - орыс мәдениеті мен тілінің актуалдығын жою.
Біздің өз стратегиямыз, тактикамыз, мәдени саясатымыз болуы шарт. Бүгінгі күнде оның бәрі орыс мәдениетін ығыстыруға жұмыс істеуі керек.
- Орыс мәдениетін ығыстырамыз деп, батыс мәдениетінің ығында кетіп қалмаймыз ба?
- Орыс мәдениеті мен орыс тілін ығыстырсақ, қазақ тілі үстемдік құрады. Орыстан құтыла сала, бүгінгі күнгідей бәріміз орысша сөйлеген сияқты, ертең бәріміз ағылшынша сөйлеп кетпейміз. Олармен күресу сонша күрделі мәселе бола қоймайды. КСРО кезінде орыс тілінен, мәдениетінен қаша алмадық. Тіпті қабылдауға мәжбүр болдық. Иә, олар ұзақ жылдар бойы өз тілі мен мәдениетін санамызға сіңірді. Ғасырлар бойы санаға сіңген орыс тілі мен мәдениетін ығыстыру оңай емес. Оған қоса, елімізде әлі де орыс тілділердің саны басым. Екіншіден, біз орыс елімен іргелес, көрші отырмыз. Сондықтан ең басты қауіп - мәдени экспансия солардан келеді. Егер бүгінгі күнгі жағдайға дұрыс мән бермесек, ертең орыстарға жұтылып кетуіміз мүмкін. Тарихтан білетініміздей, посколониалдық көптеген елдер тілінен айырылды. Тілден айырылған соң әсте-әсте мәдениеттен, салт-дәстүрден айырылады.
Ең басты мәселе - біз батыстың мәдениетінен емес, протестанттық дінінен сақ болуымыз керек.
- Қазіргі таңда көптеген фирмалар мен сауда орталықтарының атаулары ағылшынша екенін көріп жүрсіз. Осы қаншалықты дұрыс? Бұл ағылшын тілінің үстемдігін қалайтындардың іс-әрекеті емес пе?
- Әрине, бұл дұрыс емес. Мұның бір жағы, біздің еліктеушілігімізде деп ойлаймын. Геосаяси кеңістікте біз шағын субъектіміз. Локомотив бола алмаймыз. Сондықтан арбамызды біреудің локомотивіне тіркейміз. Тек Ресейдің локомотивіне тіркемеуіміз керек. Американың локомотивіне тіркесек, адаспаймыз. Өйткені орыс өркениетінен америкалық өркениет көш алда. Демек, алдыңғы көшке ілескеніміз дұрыс.
Атауға келгенде, мемлекет те қарап отырмауы тиіс. «Атаулар тек қазақ тілінде болуы керек» деген мемлекеттік талап болуы шарт. Басқа ұлт өкілдері қазақша атауларды айта отырып, қазақ тіліне жаттығар еді. Қазір көпшілік қазақтар ағылшынша атауларды дұрыс оқи алмай, қате айтады немесе тілі келмей жатады.
Бүгінгі таңда әлеуметтік жарнамалар орыс және қазақ тілінде жазылады. Орыс тілін қабаттастыруды тоқтататын кез жетті. Егер бұлай созбақтап, нақты шешім қабалдамасақ, орыс тілінің үстемдік құрғаны құрған. Өйткені орыс ұлтының саны 22 пайызды құрайды. Оған басқа да орыс тілділерді қосыңыз. Яғни қазақтардың саны көп болғанымен, орыс тілділердің саны басым. Демек, орыс тілінің қаупі басым.
Алашқа айтар датым...
Өкінішке қарай, біздің элитамыз руханиятшыл емес. Орыс тілінде сөйлегенді мәртебе көріп, қазақ тілінен жериді. Бұқара қазақ талапшыл болуы керек, элита есті болғаны абзал. Ұлт деген тек экономикалық, әлеуметтік, мәдени қауымдастық емес. Ұлт - мобилизация. Элита - стабилизатор. 1916 жылы қазақтар ауыл ақсақалдарына еріп, көтерілмейтін көтеріліске шығып, (элитасын - Алаш интеллигенциясын тыңдамай) қырылды. Ақаевтың, Бакиевтің кезеңдерінде көрші қырғыздардың экономикасы тәуір көтерілді, бірақ халыққа сабыр жетіспеді. Сол төзімділік бізде бар болып шықты. Сол дүрбелеңдердің әсерінен қырғыз экономикасы отырып қалды. Бірақ біздің сабырлылық бойкүйездікке, немқұрайдылыққа айналмаса болғаны.
Қалдар БЕК
«Алаш айнасы» газеті