Талас Омарбеков. Шынайы тарихымызды қалпына келтіре алдық па?
Тәуелсіздік алғанымызға жиырма жылға жуық уақыт өткеніне қарамастан, қазақ халқының шығу және қалыптасу тарихы әлі күнге дейін әртүрлі этногенетикалық және этно-саяси мәселелер төңірегінде айтыс-тартыстар туғызып, ғылыми негізі берік емес, біржақты тарихи болжамдарға жол ашуда. Мұның, әрине, өзіндік себептері бар. Олардың бәріне тоқталып жатпай, ең бастыларының біріне назар аударар болсақ, қазақ халқының этникалық тарихына қатысты пікір білдірушілер нақты және әмбебап, әр түрлі ғылымдар саласындағы мамандардың ғылыми ізденістерінің негізінде тарихи-салыстырмалы зерттеулер жүргізу қажеттігін ескере бермейді. Қазақ тарихы осындай жолмен жазылғанда ғана бір ізге түсіп, жүйелі сипат алатынын ұмытпауымыз керек еді. Өкінішке орай, әсіресе ежелгі және орта ғасырлардағы тарихи кезеңдерді зерттеудегі мұндай бағыттағы ізденістеріміз әлі де мардымсыз.
Тәуелсіздік алғанымызға жиырма жылға жуық уақыт өткеніне қарамастан, қазақ халқының шығу және қалыптасу тарихы әлі күнге дейін әртүрлі этногенетикалық және этно-саяси мәселелер төңірегінде айтыс-тартыстар туғызып, ғылыми негізі берік емес, біржақты тарихи болжамдарға жол ашуда. Мұның, әрине, өзіндік себептері бар. Олардың бәріне тоқталып жатпай, ең бастыларының біріне назар аударар болсақ, қазақ халқының этникалық тарихына қатысты пікір білдірушілер нақты және әмбебап, әр түрлі ғылымдар саласындағы мамандардың ғылыми ізденістерінің негізінде тарихи-салыстырмалы зерттеулер жүргізу қажеттігін ескере бермейді. Қазақ тарихы осындай жолмен жазылғанда ғана бір ізге түсіп, жүйелі сипат алатынын ұмытпауымыз керек еді. Өкінішке орай, әсіресе ежелгі және орта ғасырлардағы тарихи кезеңдерді зерттеудегі мұндай бағыттағы ізденістеріміз әлі де мардымсыз.
Бүгінгі күні жазылып жатқан тарих біріншіден, ұзақ уақыт қалыптасқан еуроцентристік қате тұжырымдардан әлі күнге дейін бас тарта алмай отырса, екіншіден, ежелгі және орта ғасырлардағы тарихымызға қатысты деректердің жеткіліксіздігінен, әсіресе, өзіміздің көшпелі бабаларымыз қалдырған нақты жазба жылнамалардың жоқтығынан өткенімізді баяндау тәрізді аса жауапты мәселеде әр түрлі үстірт, публицистикалық сипаттағы болжамдар мен тұжырымдарға мүмкіндік берілді. Иә, бүгінде тарихымыз туралы әркім ойына не келсе соны айтатын, ақ пен қараны ешкім ажырата алмайтын кезеңге аяқ бастық. Оның үстіне қазіргі басылымда жарық көретін ғылыми пікірлер ғалымдардың бірін-бірі бірыңғай мақтаумен және олардың жарық көрген жұмыстарын көтермелеп көрсетумен шектелетін болып алды.
Тарихты жазушылар ескере бермейтін тағы бір маңызды мәселе, қазақ деген кеңпейіл де жомарт халықтың тарихын жазуға бет бұрған адам, ең алдымен, өзінің жүрегін пендешілік және басқаларға деген өшпенділік пиғылдан тазалап алуы керек. Ұлтымыздың біртұтас тарихын белгілі бір жүзді немесе нақты қазақ тайпасын басқаларынан аспандата асыра дәріптеу және өзіне ұнамайтындарды кемсіту немесе мұқату тұрғысынан жазуға ешкімнің қақысы жоқ. Өткенімізді шұқшия зерттеу, В.Бартольд тәрізді наймандарды, керейлерді, дулаттарды «олар түркілер емес, моңғолдар болатын» деп мәселеге үстірт қараудан да сақтанғанымыз жөн.
Мұндай ұстанымдардың негізсіздігін, тіптен халқымыз орысқа басыбайлы отар болып отырған 1897 жылдың өзінде-ақ қазақ арасында болып, халқымыздың қадір-қасиетін орынды бағалай білген орыс ғалымы Н.Аристов әділдікпен айтып кеткен еді. Өкінішке қарай, бүгінде еліміз тәуелсіздік алған заманда өзіміздің қандастарымыздың кейбіреулері В.Бартольдтың таптаурын жолына түсіп, тарихымызды жауапсыздықпен бұрмалауға бет бұрғандарын аңғара алмай отыр. Ал басқаларға келер болсақ, Н.Аристов тәрізді қазақтың этникалық тарихын қастерлейтіндер орыс зерттеушілері арасында бұрын да, қазір де саусақпен санарлықтай аз болғаны ешкімге құпия емес. Кезінде оның еңбегіне сын көзбен қараған В.Бартольд бұдан тағы да біржақты қорытынды жасап, Н.Аристов көтеріп отырған қазақтың этникалық тарихының мәселелері туралы айтқанда, «... пополнение этого пробела во всемирно-исторической литературе возможно только при деятельном участии русских ученых» (Бартольд В.В. Работы по истории и филологии тюркских и монгольских народов. -М., 2002.) - деп жазғанын жақсы білеміз.
Амал қанша орыс ғалымдарының айтқандарын ғана дұрыс деп танитын және өздерінің зерттеулерінде солардың тұжырымдарына ғана жүгінетін осындай біржақты пиғылдардан кейбір қазақ тарихшылары әлі де арыла алмай отыр. Мұндай ұстанымдағы кісілер әдетте дәстүрлі қазақ деректерін менсінбейді, ал көне дәуірдің бірден-бір куәгерлері болып табылатын қытай деректерін және Орхон ескерткіштерін орыс тарихшыларының тұжырымдарынан кейінгі қатарға ысырып қояды. Мұндай «зерттеулер» барысында туындаған пікірлердің тарихи шындықты қалпына келтіруге қызмет етудің орнына, оны одан әрі былықтыра түсуге, әртүрлі бұрмалауларға алып барары сөзсіз. Әдетте мұндай зерттеулер ұлттық рухтан жұрдай болып келеді. Бұлардан туындайтын тұжырым: қазақ халқының қалыптасуының этникалық мәселелері рухани дәстүрлі болмысты ашатын, аса маңызды бағыттар бойынша ғылыми негізді және нақты деректерге сүйенген басалқалы да, байыпты тұжырымдарға, қорытындыларға аса мұқтаж болып отырғаны құпия емес.
Қазақ халқының шығу тарихының нақты кезеңдері
Осы кезге дейін жинақталған тарихи зерттеулерді ғылыми жүйеге түсіру және қазақ деген халықтың тереңде жатқан этникалық тамырларын айқындап, ондағы тарихи сабақтастық мәселелерін бір арнаға бағыттау үшін, ең алдымен, басты-басты тарихи кезеңдерді жіктеп, оларды ретімен қарастырған жөн болар еді. Бүгінгі күні университеттеріміздегі ежелгі және орта ғасырлардағы қазақ тарихын оқытудың кеңестік кезеңнен бері қалыптасып, әлі де содан ауытқымай келе жатқан әдістемелік бағдарламасы тәуелсіз елдің рухани сұраныстарына жауап беруден қалды. Мұндағы басты кемшілік, біздің ойымызша, қазақ деген халықты қалыптастырған этногенетикалық негіздерді тарихи үдерістермен қатар, сабақтастық тұрғыда қарастыруға баса мән бермеуімізде деп ойлаймыз. Дәлірек айтар болсақ, ежелгі арийлер, дайлар, үйсіндер, сақтар, сарматтар, ғұндар, қаңлылар және кейінгі тарихта олардың тікелей тарихи мұрагерлері бар ма? Бұларды тарих сахнасында ауыстырған Юебан мемлекеті, Ұлы иозілер елі, Телелер одағы, Сіренда бірлестігі, Байырқу конфедерациясы қай тілде сөйлеген? Бұлардан кейін тарих сахнасына шыққан Қимақтар мен Қыпшақтар, Алшындар, Он оқ елін құраған Дулулар мен Нүшбелер, Оғыздар (Сегіз оғыздар, Тоғыз оғыздар, Үш оғыздар), тарихтың келесі толқынына жататын әртүрлі қағанаттар құрамындағы ру-тайпалар бірлестіктерінің жаңа этно-саяси құрылымдары (Батыс түрік қағанаты, Түргеш қағанаты, Қарлықтар елі, Оғыздар қағанаты, Қарахандар мемлекеті, Ұйғыр қағанаты, Қарақытай хандығы) қалай қалыптасты? Ал енді Дешті қыпшақты моңғолдар билеген кезде осында Алаш қауымдастығының қалыптасу үдерісінің белең алғанын неге байқамай отырмыз? Этногеографиялық тұрғыдан әлдеқайда ауқымды аймақтарды қамтыса да, Оңтүстік Қазақстан аймағы Моңғолстан атты басқа мемлекеттің қол астында қалса да, Қазақ тарихының ХІV-ХV ғасырлардағы кезеңін неліктен Алтын орда дәуірі деп атап жүрміз? Осындай маңызды сауалдарға әркім өзінше, әртүрлі жауаптар іздестіруде. Егер тарихи шындық біреу ғана болса, пікірлер неге алуан түрлі болулары керек?
Ежелгі және орта ғасырлардағы қазақ халқының құралу тарихынан белгілі бір жүйелілік іздестірер болсақ, жоғарыда аталған тарихи сатыларды айналып өте алмаймыз. Ал осы дәуірдегі этникалық тарихты жалпылама кезеңдерге бөлер болсақ, олар төмендегідей болып шығар еді:
1-кезең - арғытүріктер (прототүріктер) дәуірі. Бұл б.з.д. ІІ мыңжылдықтан VI ғасырдың ортасына дейінгі уақыт;
2-кезең - түркілік кезең (түрік Дулулардың, Телелер одағының, Сіренда бірлестігінің және қағанаттар құрылымындағы рулық-тайпалық бірлестіктердің өмір сүрген уақыты). VІ ғасырдың орта шенінен ІХ ғасырдың орталарына дейін;
3-кезең - арғы қазақтар (протоқазақтар) кезеңі. (Қыпшақ, Найман, Дулат, Алшын, Керей, Қаңлы, Қоңырат, Жалайыр, Арғу және т.б. тарихи этнонимдердің елге кеңінен танылуы). ІХ ғасырдың орта шенінен ХІІІ ғасырдың басына дейін;
4-кезең - Алаш қауымдастығының қалыптасу кезеңі. (Түргеш Алаш шор ұлысы - Үш сан Алаш мыңы - Алты сан Алаш - Он сан Алаш). ХІІІ ғасырдың орталарынан ХV ғасырдың соңына дейін;
5-кезең - Қазақ қауымдастығының қалыптасуы (Қазақты құраған қырықтан астам тайпаның «Он сан Алаш» төңірегіне бас біріктіруі). ХV ғасырдың ортасынан ХVІІІ ғасырдың басына дейін.
Біздің ойымызша, өзара тарихи сабақтастықпен жалғасқан осындай үлкен кезеңдердің этникалық байланысы түркі тілдес тайпалық бірлестіктерді халық болып қалыптасуға алып келді. Әрине, бұл аталған тарихи кезеңдердің әрқайсысының қалыптасқан саяси-әлеуметтік үрдістерге байланысты өзіндік ерекшеліктері және жан-жақты талдауды, тереңдете зерттеуді қажет ететін жақтары мен тұстары аз емес. Қазіргі тарих ғылымы біздің ойымызша, осындай мәселеге баса мән беруі керек.
Дәстүрлі қазақ деректерінің қадіріне жете алдық па?
Қазақ этногенезі бүгінде едәуір дамуға қол жеткізген әмбебап ғылымдардың біріккен көмегімен ғана шынайы қорытындылар жасауға қол жеткізе алады. Бұл жерде біз генеология, археология, түркология, этнология, филология, антропология, мәдениеттану тәрізді көптеген ғылым салаларының жетістіктерін тарихи салыстырмалы түрде айналымға қосу қажеттігін айтып отырмыз. Бұл аталған ғылым салаларының нәтижелері әлі күнге дейін күрделі мәселелерді шешуде тарихи-салыстырмалы түрде қарастырылмай, мәселеге бір ғана ғылым саласы көзімен, біржақтылықпен қарап келеміз. Әсіресе, тоталитарлық жүйе тұсында дамымай кенже қалған генеология тәрізді саланың қазақ этногенезі мәселелерін анықтаудағы орны мен рөлі зор екенін түсінетін уақыт жетті деп ойлаймыз. Генеологияны ауызға алғанда, қазақ ерекшелігіне байланысты бірінші кезекте шежіре деректері назар аудартатынын айта кеткен жөн. Қазақ ру-тайпаларының тарихына байланысты көп томдық еңбектер жазған кезімізде қазақ шежіресімен тікелей жұмыс істеуге тура келді. Сонда аңғарғанымыз, қазақ шежіресінде келтірілген деректердің 90 пайыздан астамы тарихи шындықпен үндесіп жатыр. Мұның басты себебі, өзінің ата тегін бұрмалауға бабаларымыз ешқашан да жол бермеуге тырысқан.
Әрине, әсіресе, тарихи тұлғаларды және олардың есімдерін тиянақтауда шежірелік деректердің маңызы өте зор. Қазақ хандығы орнығып, дәстүрлі шежіре жүйесі жаңаша реформаланғанға дейінгі тарихи шежірелер ежелгі және орта ғасырларда өмір сүрген тарихи тұлғалар туралы айтарлықтай шынайы мәліметтер беретінін еуроцентристік көзқарастардан арыла қоймаған зерттеушілеріміз әлі де түсіне алған жоқ. Сондықтан да күні бүгінге дейін осы кезеңдердің шежірелік деректерін жазба және т.б. деректермен салыстыра қарап, олардан шындықты іздестіруге деген талпыныс кәсіби тарихшылар арасында сирек көрініс беруде.
Қазіргі біздің пайдаланып жүрген шежірелеріміз Қазақ хандығының алғашқы кезеңінде, дәлірек айтар болсақ, ХVІ ғасырда «Қасымханның қасқа жолы» аталатын құқықтық-мәдени әмбебап реформаны жүзеге асыру барысында қосымша өзгерістер енгізіліп нақтыланған және жаңғыртылған қазақ шежіресі деп ойлаймыз. Бұл шежірелерді ежелгі қытай жылнамаларымен салыстыра қарастыру тарихымыз үшін аса маңызды, кейбір тарихи тұлғаларды анықтауға мүмкіндік береді. Мысалы, ХҮІ ғасырда өмір сүрген Матай бабаның шежіресі арқылы кезінде есімі бүкіл Ұлы жүз тайпаларына ұран болған Бақтиардың оныншы ұрпағы болып табылатын, б.з.д. 177-104 жылдар шамасында ежелгі үйсіндерге билік жасаған шежіре деректерінде Елсау деп берілетін Елжау бидің (Күнбидің) ұрпақтары Нулыны, Дулыны және қытай деректері бойынша б.з.д. 104-93 жылдар шамасында Елсаудан кейін ел билеген Жөнші биді (қазақ шежіресінде Жөнгшенар) қазақ шежіресінен де кездестіреміз (Қытай деректеріндегі мәліметтерді қараңыз: Нығмет Мыңжан. Қазақтың қысқаша тарихы. А., 1994). Егер берірек келер болсақ, Түргеш (Сарыүйсін) қағанаты тұсында Сары түргештерден (Сарыүйсіндерден) шығып ел билеген Сақал қаған (қытай жазбаларында Соге), Қараша би (ол қытай жазбаларында да осылай аталады) және т.б. тарихи тұлғалар шежіре мәліметтерінде де кездеседі. Олардың қазақ шежіресі бойынша өмір сүрген кезеңдері де қытай жылнамаларындағы уақыт мерзімдерімен сәйкес келіп жатады.
Сонымен қатар айтпағымыз, тіптен Қазақ хандығы тұсында қожалар тарапынан едәуір реформаланған кейінгі қазақ шежіресін талдап оқыған адам одан жазба тарихи деректерді айқындай түсетін және толықтыра алатын тарихымызға аса керекті және құнды мәліметтерді кездестіре алады. Тек оны зерттеуге деген ықылас болсын деңіз. Осындай дұрыс пиғыл біз бас шұлғып мойындайтын көптеген еуропалық ғалымдарда болған жоқ. В.В.Бартольд тәрізді сұңғыла ғалымдардың өздері де қазақ тілін білмегендіктен шежіре тәрізді құнды деректің өлшеусіз маңызын дұрыс түсіне алған жоқ. Ол сондықтан да кезінде Диқанбай батырдан жазып алған қазақ шежіресін басқа жазба деректермен тарихи-салыстырмалы түрде өзінің еңбегінде кеңінен пайдаланған Н.А.Аристовтың зерттеуіне жазған көлемді ғылыми сын-пікірінде бұл туралы бір ауыз сөз де айтуға жараған жоқ болатын (қараңыз: Бартольд В.В. Рецензия на книгу: Н.А.Аристов. Заметки об этническом составе тюркских племен и народностей и сведения об их численности.(1997). // Работы по истории и филологии тюркских и монгольских народов. - М., 2002. С.266-277.). Өкінішке орай, қазақ халқының және оны құраған ру-тайпалық бірлестіктердің шығу тарихына қалам тартып жүрген кейбір қазақ зерттеушілерінің өздері де шежіре деректерін әлі күнге дейін менсінбей, бір ғасыр бұрын өмір сүрген осы В.В.Бартольдтың қателігін қайталап, еуроцентристік ойлау ауқымынан шыға алмай жүргенін жоғарыда да айттық.
Әрине, біз бұл жерде қазақ шежіресін біржақты асыра марапаттаудан аулақпыз. Барлық деректер тәрізді шежіре деректерінің де өзіне тән обьективті және субьективті себептерден туындайтын кемшіліктері баршылық, оларды санамалап айтар болсақ, біріншіден, шежірелік деректер ХVІ-ХVІІ ғасырларда жазылғандықтан оларда моңғол жаулап алуынан бұрынғы түркілік кезеңдегі шежірелік мәліметтердің біразы есте сақталмаған; екіншіден, шежірені жазуды қолға алған қазақ қоғамындағы сауаттылар тобы қожалар болғандықтан рулық-тайпалық шежірелер бастауларын қожалардан тарату әдетке айналған; үшіншіден, моңғол жаулауына байланысты рулар мен тайпалар құрылымында орын алған өзгерістер ХІҮ ғасырдан бастап қазақ этногенезін тарату ісінде шежіренің толықтырылған жаңа үлгісін қалыптастырды. Бұл бойынша кейініректегі тарихи тұлғалар орта ғасырлардағы тарихи тұлғалармен ауыстырылды. Мысалы, ХІV-ХV ғасырлар тоғысында өмір сүрген және жеті тайпаға (Сарыүйсін, Шапырашты, Ысты, Ошақты, Дулат, Албан, Суан) билік жасаған Бәйдібек би VІІ ғасырда Түргеш (Сарыүйсін) мемлекетінде Ашына әулетінің ең соңғы қағанын Құлан қаласында өлтіріп, «Он оқ еліне» «қарадан (қара түргештерден, яғни Дулулар және Нүшбе тайпалық бірлестіктеріне кіретін рулар мен тайпалардан) шығып хан болған» Бай баға қағанмен ауыстырылды; төртіншіден, шежірені құрастырған шежіреші тарапынан субьективті қателіктерге жол берілген. Әдетте кейбір шежірешілер ру тармақтарын таратқанда қатар тармақтардың орындарын немесе аталықтар тарайтын есімдерді әртүрлі себептермен, өздері де байқамай, ауыстырып алады. Бұл соншалықты күрделі нәрсе емес: шежірелердің балама нұсқаларын өзара салыстыру және олардағы кісі есімдерін басқа деректермен тарихи-салыстырмалы түрде қарастыру жолымен тарихи шындықты айқындауға мүмкіндіктер бар.
Алайда, шежіре мәліметтері осындай олқылықтарына қарамастан, өзіндік дәстүрлі ерекшеліктері бар төл тарихымыздың ұмытылған немесе бұрмаланған кейбір тұстарын қалпына келтіруге көп көмегін тигізеді. Мұны, әсіресе, ХҮІ ғасырдан бұрын, яғни шежіре деректері Қазақ хандығы тұсында реформаланардан бұрын жазылған шежірелерге бағыштар едік. Олардың қатарында, әрине, Қытайдағы қандас бауырларымыз ежелгі Қытай тілінен тікелей аударған «Қытай жылнамаларындағы қазақ тарихының деректері» (Үш кітап), «Ежелгі Үйсін елі», «Ұлы Түрік қағанаты» атты еңбектер, Махмұт Қашқаридің оғыздарға қатысты, «Моңғолдың құпия жылнамасындағы» түрік-моңғол атауларының пайда болуларына қатысты, Рашид ад-диннің түріктердің және монғолдардың, сондай-ақ оғыздардың шығу тегі, Өтейбойдақтың Албан тайпасына байланысты «Тектелгісі», Мұхамед Хайдардың Дулат тайпасы әмірлерінің шығу тегіне арналған шежіре деректері, Әбілғазының «Түрік шежіресі», Өтеміс қажының «Чингизнамесіндегі» тарихи тұлғалардың шығу тегі, Қадырғали Жалайырдың шежірелері лайықты орын алады. Бұлардағы және т.б. жазба шежірелік деректердегі мәліметтерді ХҮІ ғасырда және одан соң жаңаша жүйеленген қазақтың дәстүрлі ауызша шежіресімен (Матайдың, Қазбек бектің, Диқанбай батырдың, Шәкәрімнің, Мәшһүр Жүсіптің, Н.Наушабаевтың, М.Тынышбаевтың, Х.Арғынбаевтың, М.Мұқановтың, В.Востровтың, С.Толыбековтің, Х.Мадановтың, З.Сәдібекұлының және т.б.) тығыз байланыста ғылыми айналымға қосып қарастырудың тарихымызды зерделеудегі маңызы орасан зор. Мұндай зерттеу әдістерінің тарихымыздағы шешуші орны мен маңызын алғаш түсінген Ш.Уәлиханов, М.Тынышбаев, Ш.Құдайбердіұлы, Ә.Марғұлан, Н.Мыңжан, Қ.Халид, М.Жолдасбеков, А.Сейдімбек, Ж.Артықбаев тәрізді қазақ деген халықтың қалыптасу тарихына шынайы жанашыр тарихи тұлғалар мен азаматтар ұстанған зерттеу бағыты. Алда да ұлт тарихын көркейтеміз десек осы жолдан таймауымыз керек.
Талас ОМАРБЕКОВ, Әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университетінің Қазақ халқының ежелгі және орта ғасырлар тарихы кафедрасының меңгерушісі, тарих ғылымдарының докторы, профессор.
«Егемен Қазақстан» газеті