Тартинидің тағдыры
Бірде Д.Тартини достарына мынандай әңгіме айтады: «Бірде мен түсімде шайтанмен келісім-шарт жасастым. Келісім бойынша, мен оған жанымды беруім керек, ал ол болса, есесіне менің бүкіл тілегімді орындайды. Бастапқыда бәрі жақсы басталды. Ол менің барлық тілегімді орындап, мені таңғалдырды. Оған өзімнің скрипкамды беріп, оның қандай әдемі мелодия ойнай алатынын сұрадым. Ол соншалықты шеберлікпен ерекше соната ойнады, ал ондай музыканы мен ешқашан естіген емеспін. Таңданғаным сондай, тынысым тарылды. Оянып кеттім. Сол сәт қолыма скрипка алып, шайтан ойнаған музыканы қайталап, ойнағым келді. Менің сол кезде шығарған дүнием бұған дейін жазған шығармаларымның біріне де ұқсамайтын, бәрінен жақсы еді. Сол себепті, жаңа шығармамды «Ібілістің сонатасы» деп атадым».
Паганини Тартинидің шығармашылығын жоғары бағалады, оны қатты құрметтеді.
Паганинидің саусақтары кішкентай болды, қазір скрипкашы болғысы келетін баланың саусағы ұзын болу керек деп жатады ғой. Ол саусағын күн сайын созып, жаттығу жасады. Сол қолының саусақтары қалай майыстырса да, икемге тез келетін. «Майысқақ саусақтары» скрипкада шебер ойнауында үлкен рөл атқарды.
Өнердегі жалғандық оның нәзік жүрегін қатты жаралады. Ол өнерде сүйретіліп жүретін өлермендерді жек көрді. Кейбіреулердің бетіне «Өнерді қорлауға болмайды, наныңды басқа жақтан тап» деп айтып тастаған кезі де аз емес. Сол себепті, оны өнердегі дәлдүріштер жек көрді.
Бірде Паганини соборда жаңа бір шығармасын ұзақ орындайды, бұрын-соңды мұндай әуен естімеген жұрт қабылдай алмай, күлкіге айналдырады. Бір кезде скрипкадан шығып жатқан құстың үнін естіген тобыр күлкісін тыйып, мүлги тыңдайды.
Паганинидің өмірін зерттеушілер «скрипкашы әйелін (не көңілдесін) өлтіріп, абақтыда жатты» деген пікір айтады. Олар Паганинидің аяғын сылти басуын абақтымен байланыстырады. Бірақ, оның адам өлтіріп, абақтыда жатқаны туралы нақты дерек жоқ.
Паганини картақұмар болды, қаншама рет ұтылды, оңбай ұтылды. «Бұл Паганини ғой» деп ешкім оны аяған жоқ. Ойынның аты – ойын.
«Шынымды айтайын, бірде-бір рет менен әлдеқайда жақсы ойнайтын, шебер ойнайтын адамдардың қолына түскенім жоқ. Әңгіме скрипка, болмаса, гитара жайлы емес. Бір-ақ кеште бірнеше концерттен түскен ақшамды жоғалттым. Аса мән бермей, жеңіл ойнайтындығымнан қаншама рет сәтсіздікке тап болдым. Ол кезде мені өнерім ғана құтқарды» деп еске алады Паганини.
Скрипкашының скрипкасы өте құнды еді. Бір князь Паганинидің скрипкасын ұнатып, «маған сат» деп жабысады. Паганини скрипкасынан айрылғысы жоқ, бірақ ақша да керек. «250 алтын тиын» дейді. Князьдың көзі ұясынан шығып, «Қалжыңдап отырсыз ба? Мен 100 алтын тиын ғана бере алам» дейді. Картадан оңбай ұтылған Паганини осы бағаға келіспек болғанда, қасында отырған бір танысы: «Тағы бір рет ойнап көр, бәлкім, ақшаңды қайтарып аларсың» деп үгіттейді. Паганини сағат, жүзік, түйреуішіне дейін картаға тігіп тастаған, қалтасында бар-жоғы 30 лира қалған болатын. Егер қалтасындағы барынан айырылса, князьға скрипкасын сатпақ болды. Ол карта ойнап жатты… Ұтылып жатыр… 30 лирасынан 3 лира ғана қалды. Бір сәтте… о, тоба, сәттілік! Сол күні ол 160 лира жеңді. «Ойыншы – әлемдегі ең бейшара адам» екенін түсінген ол содан кейін карта ойнауды қойды.
Ақшаны табудай тапса да, бей-берекет шашып тастайтын Паганини скрипкасын бірнеше рет ломбардқа өткізіп, ақша алды. Бірде скрипкасы болмай, Ливрон деген бай көпестің қымбат скрипкасымен өнер көрсетеді. Өнерді бағалайтын көпес: «Сізден кейін бұл скрипкаға ешкімнің қол тигізуге қақы жоқ, скрипка сіздікі», – деп сыйға тартады.
Паганини туралы қоғамда алып-қашпа әңгіме аз айтылмады. Ол туралы айтылған сайын халықтың оны көруге, тыңдауға ықыласы арта берді. Тіпті, ол туралы «шайтанға жанын сатты» деген әңгіме желдей есті. Ол өзі туралы бұл әңгімеге де аса мән бермеді. Бәрі күрделеніп бара жатқанда ғана «шайтанға жанымды сатқаным жоқ» деді, бірақ бұл кезде бәрі кеш еді.
Композитор Феличе Бланджини: «Оның таңғажайып орындаушылық шеберлігін ешкім де сөзбен жеткізіп айта алмайды. Тіпті, ешкім мұндай ерекше әуенді тыңдауға болатынын армандай да алған жоқ. Оған қараған кезде, оны тыңдаған кезде еріксіз жылайсың, күлесің, еріксіз адамның кемелдігі туралы ойлайсың. Өзге скрипкашылармен оны скрипка мен таяқшасы ғана байланыстырады. Паганини – біздің уақыттың ғажайып құбылысы» деп жазады достарына жазған хатында.
«Кеше мен сіздің концертіңізде болдым. Сіз – музыканың Құдайысыз. Сізді тыңдаған сәтте Гомер менің алдымда тұрды» деп көзін жұмып тамсанады У.Фосколо.
Миландық сыншылар Паганиниді «әлемнің бірінші скрипкашысы» деп атады және бұл пікірді ешкім де жоққа шығара алмады.
Паганини 1840 жылы 57 жасында Ницца қаласында құрт ауруынан көз жұмады. Шіркеу қызметкерлері «шайтанға жанын сатқан композиторды зиратта жерлеуге қарсымыз» дейді. Мүрдені достары кемемен туған еліне апарып, жерлемек болады, тағы да әр түрлі қарсылыққа ұшырап, табыт айлақтың жағалауында біраз уақыт тұрады. Сол күндері матростар түнде табыттан скрипканың үні естілетінін айтып, шағымданады. Амалы құрыған достары Паганинидің сүйегін бір граф досының қамалына апарады. Не керек, арада 36 жыл өткенде ғана Паганиниді христиан жоралғысымен қайта жерлейді. Бүгінде Паганинидің өмірбаянын зерттеушілер «ұлы музыкант жанын шайтанға сатқан жоқ, Құдай оған ерекше дарын берді, ол талантын еңбекқорлығымен жетілдірді» деген пікір айтады.
Біздің бір білеріміз, Паганини – мәңгілік жалына жармасқан музыкант. Ол өз заманының ғана емес, барлық уақыттың құбылысы.
Аягүл Мантайдың facebook парақшасынан
Abai.kz