Әйелдер кеш қартаятын болды
Зейнет жасын өсіретін заң жобасына жұртшылықтың құлағы түрік. Әсіресе әйелдер қауымы Мәжіліс мақұлдаған жобаны Сенат қайтер екен деумен келеді. Зейнеткерлік жүйесін жаңғыртатын Үкіметтің ұсынысынан Сенат та айныған жоқ. Кеше палата отырысында бір сағат бойы талқыланған заң жобасы бірінші оқылымда мақұлданды. Сенаторлардың төртеуі қарсы болып, 33-і қолдады. Айтпақшы, алтауы дауыс беруден қалыс қалыпты.
Зейнет жасын өсіретін заң жобасына жұртшылықтың құлағы түрік. Әсіресе әйелдер қауымы Мәжіліс мақұлдаған жобаны Сенат қайтер екен деумен келеді. Зейнеткерлік жүйесін жаңғыртатын Үкіметтің ұсынысынан Сенат та айныған жоқ. Кеше палата отырысында бір сағат бойы талқыланған заң жобасы бірінші оқылымда мақұлданды. Сенаторлардың төртеуі қарсы болып, 33-і қолдады. Айтпақшы, алтауы дауыс беруден қалыс қалыпты.
Әдеттегідей, жоғары палата алдында негізгі баяндаманы еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрі Серік Әбденов жасап, жұртшылыққа жаттанды болған жобаның жай-жапсарына тоқталған болатын. Қазақстандағы зейнетақы жүйесін жаңғыртуды көздейтін құжаттың басты жаңалықтарына тоқталсақ, мұнда Бірыңғай жинақтаушы зейнетақы қорын құру қарастырылады. Бірыңғай жинақтаушы зейнетақы қорының құрылтайшысы мен акционері ел Үкіметі болса, оның зейнетақы активтерін басқаруды ҚР Ұлттық банкі жүзеге асырады. Бұдан бөлек, заң жобасының шеңберінде ауыр және қауіпті өндіріс жағдайында жұмыс істейтін адамдар үшін міндетті санатқа еңбекақы төлеу қорынан 5 пайыз мөлшерінде ерікті кәсіптік зейнетақы жарналарын аудару қарастырылады. Бұл ретте жұмыс берушіге жүктеме көбеймейді. Екінші басты мәселе - даудың басына айналған әйелдердің зейнеткерлік жасын ер-азаматтармен біріздендіру заң жобасында қамтылғандай, 2014 жылдың 1 қаңтарынан бастап зейнеткерлік жасты жыл сайын 6 айға ұлғайта отырып, біртіндеп 10 жылдың ішінде жүзеге асыру көзделеді. Әзірлеуші тарап зейнеткерлік жасты бірдейлендіру әйелдердің жинақтаушы зейнетақы жүйесіне қатысу өтілін ұлғайту және зейнетақы жинақтарының көлемін арттыру үшін ұсынылғанын алға тартады. Құжатты әзірлеуші тарап әлемдегі үдерістерді де алға тартады. Дегенмен бастапқыда сенаторлардың басым бөлігі жобаны жақтырмағандай көрінді. Ал Үкімет пен Ұлттық банк бұған дейінгі уәждерінен қайтқан жоқ.
Жұрт осы Әбденовті неге түсінбейді?
Талқылау барысында алғашқы болып сөз алған Светлана ханым Жалмағамбетова маңызы төтенше құжаттың әсіресе әйелдер қауымының қытығына тиер тұсын тілге тиек етіп шықты. «Әйелдердің зейнеткерлік жасын ерлермен теңестіруге келгенде әзірлеушілер дәл солардың келешек зейнетақысына алаңдап, соған қамқор болғысы келетіндіктен осындай қадамға барып жатқанын мәлімдейді.
Алайда олар келтірген бірде-бір аргумент негізсіз. Сондықтан да қарапайым жұртшылық министр Әбденовті түсінбейді. Егер, шын мәнінде, әйелдердің келешек зейнет мәселесіне алаңдасақ, соны қазір шешкіміз келсе, онда басты себептің төңірегін қаузайық: неге әйелдерде зейнетақы жинағы жеткіліксіз? Осыны анықтап, сосын шешіп алайық», - деген сенатор ханым әлгі себепке қатысты өз пікірін тізбектеп шықты. Светлана Жақияқызының айтуынша, әйелдердің зейнетақы жинағында жеткілікті қаржы болмауының басты себебі - нәзікжандылардың еңбекақысының төмендігінде жатыр. Еліміздегі әйелдердің 65 пайызының айлығы 200 доллардан аспайды. Егер бұл санаттағы әйелдер үздіксіз, бала тумастан 40 жыл еңбек етсе де, 63 жасқа толғанда жинаған зейнетақысы 2 млн теңгені ғана құрайды. Ал бұл мөлшер ең төменгі зейнетақыға шағып төлегенде жеті жылға ғана жетеді.
Светлана ЖАЛМАҒАМБЕТОВА, ҚР Парламенті Сенатының депутаты:
- Марченко мырзаның сөзіне қарағанда, әйелдердің зейнет жасын ұлғайтудағы басты мақсат, қанша дегенмен, ынтымақ жүйесі бойынша зейнетақы төлеуге қаражаттың жетіспеушілігі болып отыр. 19,6 млрд доллар жетпейді деген үрейлі цифрды алға тартады. Бұлай болса, бюджеттің тесігін әйелдердің зейнетімен бүркеу қаншалықты орынды. Мың өліп, мың тірілген қазақ халқының санын көтере алмай, күні кеше ғана «шүкір, 11 миллионға жеттік-ау» деп отырғанда Марченконың жаңалығы қазақ ұлтының, болашақ ұрпақтың, қазақ халқының тамырына балта шапқанмен бірдей деп санаймын. Әрине, бұл заң жобасы жайлы жұмыста, жағымды жалақы алатын мен секілді еліміздегі 5 пайыз ғана әйелдер үшін тиімді. Бірақ ол жалақысы мардымсыз болып отырған 70 пайыз әйелдер қауымына, көпбалалы аналарға, ауылдағы әйелдерге еш тиімді емес. Бұл зиянды және ауыр, қауіпті өндірісте еңбек етіп жүрген 585 мың нәзікжандылар үшін де еш тиімсіз. Сондықтан да халық сайлаған депутат, Әйелдер және отбасы ісі жөніндегі ұлттық комиссияда ұзақ жылдар бойы қызмет еткен адам, ең ақыры қарапайым ел халқының 52 пайыз әйелдерінің өкілі ретінде мен заң жобасына қарсы дауыс беремін.
Зейнет жасын ұлғайтуды күн тәртібіне шығарудың өзі ерте
Кезекпен сөз алған Иран Әміров те қатты кетті. Сенатор заң жобасы аясындағы Бірыңғай зейнетақы жинақтау қорын құру туралы норманы қолдайды, бірақ әйелдер зейнеткерлік жасын арттыруды аса даулы әрі күрделі санайды. Тіпті мұны белгілі бір батылдықты қажет ететін шешім ретінде қарастырады.
Иран ӘМІРОВ, ҚР Парламенті Сенатының депутаты:
- Әйелдердің зейнеткерлік жасын 63-ке көтеруді алға тартқанда Үкімет Франция секілді зейнеттің шекті жасы 60-ты, 65 жасты құрайтын АҚШ-ты, 67 жасты құрайтын Германияны, 70 жасты құрайтын Жапонияны көлденең қояды. Алайда жобаны әзірлеушілердің бірде-біреуі сол елдердегі әлеуметтік деңгейдің біздің елмен салыстырғанда әлдеқайда жоғары екенін ескергісі келмейді. АҚШ пен Жапониядағы орташа өмір сүру жасы - 86-87 жыл. Көпшілігінде бір отбасында бір ғана баладан. Отбасылық өмір салты да біздікінен алшақ. Ал Қазақстанға келсек, еліміздегі әйелдердің орташа жасы - 72, бұған өзімді сендіре алмаймын. Еуропаны айтасыз, біздің ауылдағы әйелдер мал баққан, әлеуметтік жағдайы тым төмен, қысы-жазы ауыр жұмыстарда көп жылдар істегендіктен, 50 жаста денсаулығы қайтып, тістен айырылады, 60-қа келмей қартайып жатады. ТМД деңгейінде зейнет жасын көтеруге құлшыныс жоқ. Ресейдің үкімет басшысы Медведев те әйелдердің зейнеткерлік жасын көтеруді ерте деп санайды. Министр қызметіне тағайындалған сәтте Серік Әбденов те осындай пікірде еді, аяқастынан неге өзгерді? Қазақтың әйелдері баласын өскенше, немере-шөбересін өлгенше бағады. Еліміз жер көлемі жағынан 9-орын, мұнай байлығынан 8- орын, темір мен көмірден - 3-4, ураннан -2, хром мен мыстан 1-орын алады деп қақсағанда жағымыз талмайды. Соған қарамастан, буыны сырқырап, тілерсегі майысқан, 58-ді күтіп жүрген қатындарды (өз сөзі. - авт.) 63-жасқа дейін жұмысқа жегетіндей басымызға не күн туды? Мен де қарсымын.
2014-тен кешіктірмеген абзал
Қайрат КЕЛІМБЕТОВ, ҚР Премьер-министрінің орынбасары:
- Зейнетақыны жаңғыртуға бағытталған заң жобасымен жұмыс тобы соңғы 12 ай бойы тынбастан айналысып келеді, онда актуарий (жан-жақты көпсалалы мамандардың есептеулері. - «Алаш айнасы») есептеулері жүзеге асты, басқа да көптеген қажетті кеңестер алынды. Менің ойымша, 2014 жылдың 1 қаңтарынан бастауды жоспарлайтын өтпелі кезең біз үшін аса қажетті. Екіншіден, бұған қоғамның белгілі бір реакциясы болуын да заңдылық деп қарастырамыз. Өйткені заңдағы жаңалықтың өзі, бір жағынан, қазақстандықтардың басым бөлігіне қатысты болса, екінші жағынан, бүкіл әлем дәл осындай үдерістерді басынан өткеріп жатқанын да жоққа шығара алмаймыз. Тіпті ТМД арасында бюджет мәселесі Қазақстанға қарағанда айтарлықтай күрделі болғанына қарамастан, Украина да осындай қадамға бел буып отыр. Жалпы, біздің ойымызша, Қазақстандағы зейнетақы жүйесінде қалыптасқан жағдайды ескере отырып, жүйені жаңғыртудың мұндай түзетулерін ең жақын уақытта, дәлірек айтқанда, 2014 жылдың 1 қаңтарынан бастап енгізгеніміз абзал. Одан кешіктіруге болмайды.
Ұзақ өмір сүргеніне ешкім де кінәлі емес
Григорий МАРЧЕНКО, ҚР Ұлттық банк төрағасы:
- Бюджетке 19,6 миллиард долларға қатысты анықтама бере кетейін. Актуарий деген мамандық бар. Олар өмірді сақтандыру, зейнетақымен қамсыздандыру секілді салаларда алдағы жылдары не болатындығын болжау үшін күрделі математикалық есептеулерді жүргізеді. Бұл, шынымен, қиын мамандық, елімізде олардың саны 30 ғана. Сондықтан да біз осылардың есебіне сүйендік. Сондықтан да заң жобасының басты мақсаты қаражат үнемдеу дегенге мен келіспеймін, бұл жалған. Мен бүгінгі жүйе құрдымға кетеді дегенмен де келіспеймін, тек бұл жерде жаңғырту үшін түзетулер енгізіліп жатыр. Мұны министр дұрыс айтты. Жалпы, адамдардың ұзақ өмір сүргеніне ешкім де кінәлі емес. Сондай-ақ «бэби бум» толқынына дөп келгендердің бүгінгі уақытта зейнетке шығып жатқанына да ешкім кінәлі емес. Сол толқынға осы залда отырғандардың басым бөлігі жатады деп ойлаймын. Заң жобасы осыдан туындайтын проблемаларға ертерек қамдануға бағытталған.
Автор: Қанат ҚАЗЫ
"Алаш айнасы" газеті