Қанат МАХАМБЕТ. Алаш арыстары мемлекеттіліктің негізін қалап кетті
Ел тәуелсіздігінің 20 жылдығы мен Әлихан Бөкейхановтың 145 жылдығына орайластырылып Тәуелсіздік сарайында өткізілген «Алаш мұраты және Тәуелсіз Қазақстан» атты халықаралық ғылыми-тәжірибелік конференция кезінде алты Алаштың аяулы азаматы, көрнекті қоғам қайраткері Әлихан Бөкейхановтың 7 томдық шығармалар жинағының тұсауы кесілді. Сонымен қатар «Алаш: Тарих. Тағылым. Тәуелсіздік» деген тақырыпта көрме ұйымдастырылып, жиынға қатысушылардың жинағы жарық көрді. Бұған қоса марқұмның аруағына Құран бағышталып, ас берілді. Ас барысында ұлт-азаттық һәм Алаш қозғалысы жетекшісінің немере інісі Сырым Бөкейханов қатысушыларға сәулетші Марат Әйнеков жасаған Әлихан Бөкейхановтың бюстін көрсетті.
Ел тәуелсіздігінің 20 жылдығы мен Әлихан Бөкейхановтың 145 жылдығына орайластырылып Тәуелсіздік сарайында өткізілген «Алаш мұраты және Тәуелсіз Қазақстан» атты халықаралық ғылыми-тәжірибелік конференция кезінде алты Алаштың аяулы азаматы, көрнекті қоғам қайраткері Әлихан Бөкейхановтың 7 томдық шығармалар жинағының тұсауы кесілді. Сонымен қатар «Алаш: Тарих. Тағылым. Тәуелсіздік» деген тақырыпта көрме ұйымдастырылып, жиынға қатысушылардың жинағы жарық көрді. Бұған қоса марқұмның аруағына Құран бағышталып, ас берілді. Ас барысында ұлт-азаттық һәм Алаш қозғалысы жетекшісінің немере інісі Сырым Бөкейханов қатысушыларға сәулетші Марат Әйнеков жасаған Әлихан Бөкейхановтың бюстін көрсетті.
«Нұр Отан» партиясы мен «Азаттық» радиосы және «Абай.kz» ақпараттық порталы мен Л.Гумилев атындағы Еуразия ұлттық университеті ұйымдастырған жиынның ашылу салтанатын билік партиясының хатшысы Ерлан Қарин жасады. Ол тәуелсіз Қазақстанның 20 жылдығы мен Алаш үшін «түнде ұйықтамаған, күндіз күлмеген» ұлы тұлғалардың бір емес, бірнеше мерейтойы тұспа-тұс келіп отырғанын атап көрсетіп, биыл Абылай ханға - 300, Әлихан Бөкейхановқа - 145 және Желтоқсан көтерілісіне - 25 жыл екендігіне назар аудартты. «Тізе берсек, бұдан да басқа аталып жатқан, аталмай жатқан мерейтойлар мен атаулы дата көп. Қалай болғанда да бұл оқиғалардың қатар келуі кездейсоқтық емес. Салтанатты жиынның Тәуелсіздік сарайында өтуінде де үлкен мағына бар. Әлекең бастаған Алаш арыстары тәуелсіздік үшін күреспесе, өздерінің жандарын ұлы күресте құрбан қылмаса, бүгінгі күн болар ма еді, болмас па еді?», - деді Е.Қарин.
«Тәуелсіздік қазаққа үлестіріле салған енші де, сыйлық та емес» дегенді айтқан партия хатшысы: «Қазақстан мемлекет ретінде тәуелсіздігін 1991 жылдың 16-шы желтоқсанында жариялады. Алайда бұл - 1991 жылға дейін қазақ баласы еркіндік үшін арпалыспады дегенді білдірмейді. Біздің қазіргі тәуелсіздігіміз бұрынғы бабаларымыздың жанкешті күресінің нәтижесі. Алаш арыстары мемлекеттіліктің негізін қалап кетті. Әлихан және оның жақтастары Қазақстанның қазіргі аумағын Кеңес билігіне ресми түрде мойындата білді. Бүгінде бәзбіреулер «Алаш партиясы партия емес, оқымыстылардың клубы ғана болған. Олардың қазақтың азаттық алуына қосқан үлесі шамалы» - деп жазып жүр. Бұл - жаңсақ пікір. Осының салдарынан қоғамда қазақ халқы дербестікке 1991 жылы ғана қол жеткізгендей түсінік туады. Біз осы тектес теріс түсініктерге соққы беруге тиспіз», - деді.
Бұдан кейін Е.Қарин аға буын Әлихан Бөкейхановтың өмірі мен шығармашылығын өскелең ұрпаққа үлгі әрі өнеге қылу міндетін абыроймен атқарса нұр үстіне нұр болатынын жеткізіп, мектеп оқушыларының оқулықтарына Алаш қозғалысына, Алаш Үкіметіне қатысты тың деректер енгізілмей келе жатқанына қынжылды.
«9-шы сыныпқа арналған «Қазақстан тарихы» оқулығында Алашорда үкіметіне қатысты мәліметтердің көлемі екі бет қана. Айта кету керек, мұнда Әлиханның мақалаларынан үзінділер келтіріліп, Алаш қайраткерлерінің Кеңес өкіметімен бірлесе жұмыс істеуге келіскен сәттері баяндалады. Алайда Алаш идеясының не екендігі, оның мақсаты, міндеті турасында бір ауыз сөз айтылмайды. Керісінше кітапта Қызыл әскердің ерліктерін сипаттау басым. Қазақстан тарихының 11 сыныпқа арналған оқулығында Алаш тақырыбына сегіз бет бөлінген ал жаратылыстану-математика бағытындағы 11 сынып оқушыларына арналған кітапта Алаш тарихы бес-ақ бетте қарастырылған. Әрине, бұл жоқтан жақсы. Десек те, бұл деректер жастарға Алаш идеясының мәнін ашып көрсетуге, Алаш қозғалысын толық түсіндіруге мүмкіндік бермейді. Бүгінгі конференцияның материалдары болашақта әдістемелік құралдар мен оқулықтарға енеді деп үміттенеміз», - деді еліміздегі жетекші партияның өкілі.
Бұдан кейін алқалы топтың алдына шыққан алаштанушы ғалым Тұрсын Жұртбай: «Мен оппозиционер емеспін, қазақ мемлекетіне ешқашанда оппозиционер болмаймын, бірақ өз отанымның тағдырына қатысты, оның ішінде «Алашорда» мен Әлихан Бөкейхановты «рушыл», «жүзшіл» етіп көрсетуге тырысып, сыпсың таратып жүрген қасиетсіздікке төзгім де келмейді. Сол пікірді оңаша пыш-пыштап айтып, интернет арқылы таратып жүргендердің өзі нағыз «сасық рушыл», ұлттық идеяны аздырушылар және кезінде айтылып жүрген: қазақ өзін-өзі билей алмайды, оларды ру арқылы таластырып, тәуелсіздігін әлсіретіп, қайтадан Ресейге тәуелсіз ету керек - деген тоқсаныншы жылдардағы Кеңестік одақты жақтаушылар жасаған 950 әскери-саяси доктринаның жеміс бере бастағаны деп санаймын», - дей келіп Әлихан Бөкейханов және біртұтас Алаш идеясы деген тақырып төңірегінде толғанды. Біртұтас Алаш идеясында мұқым алаш жұртының, иісі алаш қайраткерлерінің демі мен аңсары бар екенін алға тартқан Т.Жұртбай тарихшы Мәмбет Қойгелдиев қазақ қоғамының Сун Ят Сені мен Махатма Гандиі - Әлихан Бөкейханов екенін дәл тауып айтқанын жеткізді.
«Алаш» партиясының ұлттық ұстанымы бес түрлі тұжырымға негізделді.
Бірінші ұстаным: жер, жер және жер. Жерсіз Отан жоқ. Әлихан Бөкейхановтың ұйғарымы бойынша: «Қазақтың байырғы жерін қашан қазақтар өз бетінше ғылым мен техникаға сүйеніп толық игермейінше, жер жекеменшікке де, қоныстанушыларға да берілмейді». Яғни бұл ұстаным: Жер - Отан, ал Отанды сатуға да, жекеменшікке айналдыруға да болмайды. Сол жер үшін әр қазақтың намысы жыртылып, ол жерге әр қазақтың тері мен қаны төгілген - деген тұжырымға саяды. Екінші ұстаным: жердің астындағы, үстіндегі, аспанындағы барлық игілік қазақ мемлекетіне қызмет етуі керек. Ә.Бөкейхановтың айтуынша: «Оның әрбір түйір тасы әр қазақтың өңіріне түйме болып қадалу керек» болатын. Яғни бұл - өз жерінің игілігін - әуелі өз елі игілігіне айналдырсын, одан асса ғана жатқа салауат - деген емеурінді танытады. Үшінші ұстаным: Ә.Бөкейхановтың жобасы бойынша, «Қазақтың жерінде өндірілген «бір уыс жүн сол мемлекеттің азаматтарының үстіне тоқыма болып киілуі» керек, яғни толықтай экономикалық тәуелсіздік пен бірлікке қол жеткізуге ұмтылуы тиіс еді. Ал біздегі сатылмайтын құндылық - тек «жалданып тірлік құру» ғана болып қалды. Төртінші нысана: қазақ мемлекетінде мемлекет құрушы ұлттың тіл, дін, діл үстемдігі болуы керек, яғни Х.Досмұхамедовтің пайымдауына жүгінсек, «ұлттық мәдениет үстемдігі сақталуы» тиіс болатын. Келгенде Жиенқұлға шықпайды үнім, - деп Сара ақынның сал Біржанға қарата айтқанындай, бұл 3 мәселеге келгенде, біздің де үніміз шықпайды. Егер қоғамның дамуы осы бетімен кете берсе, күні ертең біз «Құранды» да орыс тілінде оқитын боламыз. Бесінші, түпкі мақсат: тәуелсіз ғылымға, ұлттық салт, дәстүрге негізделген заңға сүйене отырып, Жапонияның үлгісіндегі ұлттық-демократиялық мемлекет құру еді.
1990 жылғы «Қазақстанның суверенитеті» туралы мәлімдемеде қамтылған осы бес түрлі ұлттық ұстаным бұтақтала келіп, 2002 жылғы жерді сату туралы заң жобасынан кейін қазақ мемлекеті ұлттық идеядан толық арылып, беймарал мемлекеттің құрылымына көшті. Соншама азап шеге жүріп аңсаған тәуелсіздік идеясынан неғып соншама тез жеріндік? Ал «Жапония сияқты ғылымға сүйенген ұлттық-демократиялық мемлекет құру керек» - деген ұстаным үшін анық емес деректерге сүйенсек, 60 мыңдай адам «жапон шпионы» ретінде ату жазасына кесіліпті», - деді жиында жасаған баяндамасында алаштанушы ғалым.
Өз кезегінде ЕҰУ «Алаш» мәдениет және рухани даму институтының директоры Дихан Қамзабекұлы «Әлихан Бөкейханов және ұлт руханияты» деген тақырыпты қаузап: «Бүгінгі саналы қазақ Әлихан Бөкейхан десе, ойланып һәм тебіреніп қалады. Өйткені қазір бізде білтенің жануға шығарылған бөлігіндей зиялылық болса, соның негізін Әлихан мен Ахметтер қалағанын іштей сезінеді. Сондықтан да шығар Алаш аты естілсе, сергек қазаққа бағзы замандағы ұран емес, Әлиханның аты мен заты елестегендей болады. Расында, ол - әл-әзірге елес қана. Ішіміз бен сыртымыз шын зайырлыққа толғанда, Әлиханның арман-мұраты да орындалар. Әлихан қазақпен бірге жасап, идеясы санамызда өрістер. Өскен, еңсе көтерген халқын сезініп, рухы марқаяр. Соңғы кезде біз бір құбылысты байқап жүрміз. Елде оқыған-тоқыған жастар, тіпті білікке тілеуқор қарапайым адамдар дүниеге келген перзенттеріне «Әлихан» деп ат қоя бастады. Солардың төрт-бесеуін танушы едік, «Неге осы есімді таңдадыңыздар?» деп сұрасақ, бәрі де: «Алаш серкесінің өзіндей болмаса да, сөзін түсінетіндей болсын!» дейді. Осы тақылеттес жауапты естігенде, біз толқып кеттік... Ертеңімізге сенгендіктен! Бір кезде «Ә.Бөкейхановтың еңбектерін ауызға алған, бүгінгінің мәселесіне Әлекеңдердің пайымымен ой сабақтаған бірде-бір қайраткерді, депутатты көрмедік» деп түңіле жазсақ, қазір ел ықыласын сезініп, жақсылықтан үміттеніп отырмыз», - деген пікір білдірді. Сондай-ақ ол «Қыр баласының» қазақ ауданында ғана қалған қаламгер емес екендігіне ерекше тоқталып: «Ол әр кездерi Л.Толстойды, Ги де Мопассанды, А.П.Чеховты, Д.М.Мамин-Сибирякты, Н.Марксты ана тiлiне аударды. Әркез ойын шетелдiк ғұламалар сөзiмен дәйектеп отырды. Аталған жазушыларды «өз жұртының бетiнiң қызылы, ұяты» деп жазды», - деді.
Бұдан кейін Жапониядағы Хоккайдо университеті жанындағы Славян зерттеу орталығының профессоры Томохико Уяма «Әлихан Бөкейханов пен оның дәуірлестерінің ХХ ғасырдың басындағы халықаралық ахуалды ұғынуы туралы» деген тақырыпта қазақ, орыс тілдерінде баяндама жасады. Ол Алаш арыстарын оның ішінде Әлихан Бөкейхановты 20 жылдан бері табан аудармастан зерттеп келе жатыр екен. «Айқынға» берген сұхбатында Томохико Уяма: «Әлихан Бөкейханов бір ғасырда бір рет туатын феномен. Оның даралығы мен даналығы мені қатты қызықтырады. Ол үлкен саяси фигура. Ол көшбасшылардың көшбасшысы. Оның көзқарастары мен ұстанымдары прогрессивтігімен ерекшеленеді. Әлихан Бөкейхановтың ұлттың ұлы, ұлттың нағыз жанашыры деп білу керек. Өйткені ол туған халқы үшін басын қауіп-қатерге тіккен. Туған халқының бостандығы үшін шейіт болған. Өмірде мұндай тұлғалар көп кездесе бермейді. Әлихан - қазақтың қаһарманы, ол нағыз батыр. Оны әлі де зерттеу керек. Себебі Әлиханның ашылмаған, айтылмаған ақиқаттары болуы мүмкін», - деді.
Өз кезегінде АҚШ-тың Вашингтон штатындағы Корнеги қорының ғылыми қызметкері, Орта Азия елдеріндегі америкалық сарапшы Марта Бриль Олкот пен Ресей Федерациясы Туризм және қонақжайлық институтының Қоғамдық ғылымдар кафедрасының меңгерушісі, профессор Дина Аманжолова Алаш қозғалысының көсемі туралы ой өрбітіп, сырт көз ретінде Қазақстанның өткені мен бүгінгісін байыптаса, «Азаттық» радиосының Прагадағы тілшісі Сұлтан-Хан Аққұлұлы, Білім және ғылым министрлігі жанындағы Мемлекет тарихы институтының директоры Бүркіт Аяған және тарих ғылымдарының докторы, профессор Ханкелді Әбжанов Алашорда автономиялы үкіметі төрағасының тарихи тұлғасын аша түсті.
Қанат МАХАМБЕТ
Астана
http://www.aikyn.kz/index.php?option=com_content&task=view&id=9879&Itemid=2