Таңатар ТАБЫНҰЛЫ. Ауылды көтерудің бір жолы - ет нарығын дамыту
Ет өндірісі қай уақытта болса да еліміздің ауыл шаруашылығындағы негізгі және басым бағыттардың бірі болып келеді. Кеңес Одағы заманында Қазақстанда мал шаруашылығы қарқынды жолмен дамыды. Тіпті біздің жалпыодақтық қорға ет өнімдерін негізгі жеткізушілердің бірі болғанымыз да рас. Ал тәуелсіздік жылдарындағы Қазақстандағы мал шаруашылығының даму барысын үш кезеңге бөлуге болады. Бірінші кезең - 1990-1999 жылдар аралығы. Бұл - орталықтандырылған экономика принциптеріне негізделген мал шаруашылығы саласының нарыққа көшкендегі құлдырау сәті. Реформалаудың бұл кезеңінде жаңа жағдайларға бейімделе алмаған шаруашылықтар ұсақталып кетті.
Ет өндірісі қай уақытта болса да еліміздің ауыл шаруашылығындағы негізгі және басым бағыттардың бірі болып келеді. Кеңес Одағы заманында Қазақстанда мал шаруашылығы қарқынды жолмен дамыды. Тіпті біздің жалпыодақтық қорға ет өнімдерін негізгі жеткізушілердің бірі болғанымыз да рас. Ал тәуелсіздік жылдарындағы Қазақстандағы мал шаруашылығының даму барысын үш кезеңге бөлуге болады. Бірінші кезең - 1990-1999 жылдар аралығы. Бұл - орталықтандырылған экономика принциптеріне негізделген мал шаруашылығы саласының нарыққа көшкендегі құлдырау сәті. Реформалаудың бұл кезеңінде жаңа жағдайларға бейімделе алмаған шаруашылықтар ұсақталып кетті.
Мұндай жағдай мал шаруашылығының жекелеген азаматтардың қолына көшіп, саланың ұсақ тауарлы күйге түсуіне әкеліп соқтырды. Мал мен құстың саны күрт азайып, табынның генетикалық әлеуеті құлдырап, осының әсерінен мал шаруашылығы өнімдерінің барлық түрлерінің өндіріс көлемі кеміді. Соның нәтижесінде еттің әр жан басына шаққандағы тұтыну көрсеткіштері де төмендеді. Бұл жылдарда мал басы орташа алғанда 56,4 пайызға, өндіріс көлемі 86,5 пайызға қысқарды. Тұқымдық шаруашылықтардың саны 85 пайызға, табындағы тұқымдық мал басының үлестік салмағы 80 пайызға азайды. Еліміздегі 62 құс фабрикасының 34-і жабылып қалды. Ет тұтынудың әр жан басына шаққандағы орташа жылдық көрсеткішіне келсек, ол 71 келіден 44 келіге, сүт - 307 литрден 236 литрге, жұмыртқа - 222 данадан 102 данаға кеміді. Яғни еліміз өзінің экспорттық ет әлеуетінен айрылып, құс еті жөнінен импортқа тәуелді болып қалды.
Екінші кезең - 2000-2009 жылдар аралығы. Бұл - саланың қайта өрлеуінің басталған кезі. Бұл кезеңде Ауыл шаруашылығы министрлігі қыруар іс-шараларды қолға алды. Біріншіден, ауылдың нарықтық экономика жағдайындағы дамуының заңнамалық негізі құрылды. Бұл саладағы қарым-қатынастарды реттейтін барлық негізгі заңнамалық және нормативтік-құқықтық актілер қабылданды. Екіншіден, мал шаруашылығын қолдауға мемлекет бөлетін қаржылық ресурстардың көлемі ұлғайды. Атап айтарлығы, осы 9 жылда ауыл шаруашылығын қолдауға бөлінетін қаражат көлемі 10 есеге дейін өсті. Қазіргі кезде мемлекет тұқымдық өнімнің құнын арзандату жолымен селекциялық-тұқымдық жұмыстарды қолдап, мал шаруашылығы өнімдері өндірісінің шығындарының жартысына жәрдем ақша жұмсап отыр. Алайда бұл бағытта субсидиялау нормативтерін дифференциациялау тәсілі қолданылады. Яғни текті тұқымда мал өсіретін субъектілерге жәрдем ақша көбірек беріледі.
Үшінші кезең - 2009 жылдан бүгінге дейінгі уақыт. Бұл жерде мал шаруашылығының қазіргі хал-күйіне үңілу үшін, статистикалық деректерге көз жүгіртейік. 2011 жылдың 1-қаңтарындағы жағдайды 2010 жылдың 1-қаңтарымен салыстырсақ, төмендегідей көрсеткіштерді көреміз. Яғни бір ғана жылдың ішінде мүйізді ірі қараның саны 1,1 пайызға көбейіп, 6160,4 мың басты құрапты. Сондай-ақ қой мен ешкі 17840,3 мың басқа (2,7 пайызға); шошқа 1356,1 мың басқа (2,3 пайызға); жылқы 1482,9 мың басқа (3,1 пайызға); түйе 160,2 мың басқа (3,1 пайызға); құстар 33036,3 мың басқа (1,1 пайыз) көбейген көрінеді. Мал өнімдері өндірісінің көлемі де артып, мысалға, ет өндірісі (тірі салмақтағы) 3,0 пайызға өсіп, 1646,0 мың тоннаны; сондай-ақ сүт өндірісі - 5341,2 мың тоннаға (1,4 пайызға өскен); жұмыртқа - 3700,9 млн данаға (12,6 пайыз), жүн 36,2 мың тоннаға (3,4 пайыз) ұлғайған. Бұл жерде 2010 жылы барлық ет түрлерінің өндірісінің көлемі (сойылған мал еті) 930,0 мың тоннаны құрағанын, соның ішінде ауыл шаруашылығы құрылымдарының үлесі 22,5 пайыз болғанын атап айтуымыз керек. Ал 90-жылдары шаруашылықтардың барлық санаттарында 1547,6 мың тонна ет өндірілсе, соның ішінде ауыл кәсіпорындарының үлесі 67,1 пайызды құрады. Осыған қарамастан, біздің еліміздегі ет өнімділігінің деңгейі әлі төмен. Дәлірек айтсақ, 1990 жылдан бері сойылатын малдың орташа тірі салмағы 12,3 пайызға төмендеп, қазіргі кезде 310 келіні құрап отыр. Ал әлемдік нарықтағы стандартты салмақ - 500-520 келі. Мұндай жағдайға себеп болғаны, бізде малдың жем-шөп базасы әлі әлсіз. Сондай-ақ бордақыланатын малдың арасында ет емес, тек сүт беретін жануарлар көп.
Бүгінгі таңда Қазақстан мал шаруашылығы өнімдері өндірісінің көлемін ұлғайту, сапасын арттыру және бәсекеге қабілеттілігін көтеруді ынталандыру мақсатымен бірнеше іс-шараларды жүзеге асыруда. Соның ішінде, мал шаруашылығының екі бағытына республикалық бюджеттен жәрдем қаражат бөлінуде. Бірі - тұқымдық мал шаруашылығын дамыту, екіншісі - мал шаруашылығы өнімдерін өндіру және сату. Онымен қоса, «Қаз Агро» ұлттық холдингінің еншілес компаниялары арқылы ауыл шаруашылығы тауарларын өндірушілерге (АШТӨ - Т.Т.) лизинг және жеңілдетілген несие беретін бағдарламалар жүзеге асырылуда.
Мал шаруашылығы саласын одан әрі дамыту үшін негізгі төрт бағыт таңдап алынды. Біріншісі - мал басын өсірудегі ірі көлемдегі селекция бағдарламасы. Түсінікті етіп айтсақ, үй жануарларының барлық түрлерінің тұқымдық және өнімдік сапасын арттыру үшін, селекциялық үдеріс бір жерден басқарылады. Екінші бағыт - аса жоғары сапалы, бәсекеге қабілетті сиыр етін дайындап шығару үшін, отандық тұқымды (мысалы, қазақтың ақ бас сиыры, әулиекөл, жетісу) шетелдік тұқыммен будандастыру, импорттан жоғары өнімді мал әкелу. Үшінші бағыт - тұқым өсіру жұмыстарын уақыттың талаптарына сәйкестендіру. Яғни тұқым өсіруді халықаралық тәжірибеге сай реформалау. Бұл бағытта қазір қолданыстағы заңдарымызға қажетті түзетулер мен өзгерістер енгізу жұмыстары жүргізілуде. Төртінші бағыт - мал шаруашылығының мықты жем шөп базасын құру. Құзырлы министрліктің жоспарына сәйкес, бұл бағыттағы мәселелер үш блокпен шешіледі. Әрине, жоғарыда айтылған іс-шараларды толық жүзеге асыруға қосымша қаражат пен қолдау қажет. Мемлекет ондай қолдауды көрсетіп отыр. Біріншіден, Үкімет АШТӨ сатып алатын тұқымдық өнімнің құнының 50 пайызына дейін жәрдем ақша бөледі. Алайда субсидия бөлу жүйесі аздап өзгерді. Бұдан былай, мемлекеттің демеу ақшасы малдың тірі салмағына емес, әр мал басына төленеді. Екіншіден, биылдан бастап ірі көлемдегі селекция жұмыстарына қатысушыларды субсидиялау жөніндегі жаңа бюджеттік бағдарлама енгізіледі. Соның аясында мал өсіретін шаруашылықтар біртұтас электрондық базаға енгізілген әр бас малды асырауға жәрдем қаржы алады. Үшіншіден, АШТӨ-лер бұрынғыдай мал шаруашылығы өнімдерінің сапасы мен өнімділігін арттыруға бюджеттен субсидия алады.
Қазақстан Үкіметі ірі қара мал етінің экспорттық әлеуетін дамытуға арналған жобаны жүзеге асыруда. Тіпті нақты міндеттер, мақсаттар, іс-шаралар, жауапты ведомстволар анық жазылған 2011-2015 жылдарға арналған кешенді жоспар да бекітілді. Қазіргі кезде бұл жобаны іске асыратын жаңа несиелеу бағдарламасы әзірленуде. Кешенді жоспарды орындау шеңберінде ірі қара етін өндіретін өнеркәсіп инфрақұрылымын салу қолға алынуда. Биылғы жылы бір мезгілде 18 мың бас сыятын мал бордақылайтын алаңқайлар желісін салу жоспарланған. Соның ішінде 12,1 мың орындық 2 мал бордақылайтын кешен пайдалануға берілді. Онымен қоса, тағы да 4 кешеннің құрылысын қаржыландыру қосымша мақұлданды. Аталған жобаның шеңберінде биыл шетелден 10 мың бас тұқымдық таза мал әкелу ойластырылуда. Соның ішінен 816 бас ірі қара мал әкелінді. Егер салыстыратын болсақ, 2010 жылы бар-жоғы 2,4 мың бас мал сатып алдық. Олардың барлығы біздің климаттық жағдайларымызға тез бейімделуіне мүмкіндік жасалған. Сонымен қоса, биыл аталған жобаның аясында 40 мың бас мал асырайтын фермерлік шаруашылықтар жүйесін құру жоспарланған. Қазірдің өзінде «Сыбаға» бағдарламасының шеңберінде фермерлік шаруашылықтар 35,7 мың бас ірі қара мал сатып алды.
Еттің экспорттық әлеуетін дамытуға арналған жобадан күтетін нәтижелер де айтарлықтай. Мәселен, Қазақстан 2016 жылға қарай тұқымдық жануарлардың үлесін ірі қара мал бойынша - 14 пайызға, қой мен ешкіні - 22 пайызға, жылқыны - 11 пайызға, түйені -13 пайызға, шошқаны - 19 пайызға, құс етін - 22 пайызға дейін өсірмекші. Сондай-ақ таза және сапалы ет беретін мал басын 700 мыңға дейін ұлғайтуымыз керек. Үшіншіден, сиыр етінің өндірісін 600 мың тоннаға және оның экспорттық әлеуетін 60 мың тоннаға дейін арттыруға тиіспіз. «Ресей жыл сайын 1,5 млн тонна етті импорттан алады. Соның ішінде Ресейдің ет өнімдері нарығында Қазақстанның өз кеңістігі бар, - дейді «Қазагромаркетинг» АҚ-ның еттің экспорттық әлеуетін дамыту жобасын үйлестіру және бағалау басқармасының бастығы Айнаш Шапенова. - Бұл жерде Қазақстан премиум және ВИП-кластарға арналған өнім шығаруға құлықты. Яғни бұл - мейрамханалар мен өзге де тамақтану кешендеріне үлкен сұранысқа ие тоңазытылған және жаңадан мұздатылған ет. Әрине, алдағы 5 жылдың ішінде 60 мың тонна көлемінде ет өндіруіміз үшін, көптеп мал бордақылайтын алаңдар, тұқымдық репродуктор-шаруашылықтар, фермерлік шаруашылықтар салуымыз керек. Мысалы, 2015 жылға дейін жылына бір мезгілде 150 мыңнан 300 мың басқа дейін мал сыятын мал бордақылайтын алаңдар желісін салу жоспарланып отыр. Бұл мақсатқа жету үшін, мамандандырылған мал шаруашылығын жақсылап дамытуға тиіспіз. Яғни сапалы ет беретін малдың үлесін кем дегенде 4 млн басқа жеткізуіміз керек. Бүгінге дейін еліміздегі сиыр етінің негізгі бөлігін кәрі және арық сиырлар беріп келді. Ал тығырықтан шығамыз десек, өзіміздің сапалы сиырларымызды жоғары өнімді бұқалармен будандастыруымыз керек. Бұл міндетті өзіміздің ішкі мүмкіндіктерімізбен шеше алмайтынымыз анық. Сондықтан алдағы 5 жылда әлемдік ең үздік тұқымдардан 72 мың бас тұқымдық мал әкелуіміз қажет. Сол кезде отандық ірі қараның тұқымдық сапасы жоғарылап, 2020 жылға қарай экспортқа шығарылатын мал етін 61 пайызға жеткізе аламыз».
«Қазагромаркетинг» АҚ-ның Сараптамалық зерттеулер және маркетинг департаментінің бас маманы Әсел Ержанованың айтуынша, отандық сиыр еті өндірісі іс жүзінде ішкі қажеттілігімізді толықтай жапқанына қарамастан, ет өңдеу өнімдерінің импортқа тәуелділігі бұрынғыша жоғары (50 пайызға жуық) болып отыр. «Қазіргі кезде Қазақстанға негізінен сиыр етін экспорттаушылар - Польша, Австралия, Аргентина. Өткен жылы осы елдерден импортталған сиыр етінің жиынтық көлемі 73,7 пайызды құрады, - дейді Әсел Қамзақызы. - Мұндай жағдайда импорттың орташа бағасы еттің әрбір келісіне 2,1 АҚШ долларын құрады деген сөз. Ал шошқа етінің импорты 2010 жылы 8,68 пайызға қысқарды. Бұл өнімді негізгі импорттаушылар АҚШ (37 пайыз), Польша (27 пайыз) және Канада (25 пайыз). Импорттың орташа құны әр келіге 1,79 АҚШ долларын құрады. Қой етінің импортына келсек, оның көлемі 2009 жылғы 138,78 тоннадан 2010 жылы 68,02 тоннаға дейін азайғанын атап айтуымыз керек. Яғни қой етінің импортын 54,6 пайызға қысқарта алдық. Оның орнына, 2010 жылы қазақстандық қой етінің экспортын 324,5 тоннаға өсірдік. Соңғы 10 жылда отандық өнім өндірушілер қой етін Ирак, Иран және Катар сияқты елдерге экспорттады. Соның ішінде, Иран мен Иракқа қой еті жаңа және тоңазытылған тұтас күйінде, ал Қатарға - қатты мұздатылған тұтас ет күйінде жіберілген».
Таңатар ТАБЫНҰЛЫ
http://www.aikyn.kz/index.php?option=com_content&task=view&id=10256&Itemid=2