Жарасбай Сүлейменов: «Біз ұлт ретінде әлі ұйыса алмай жатырмыз»
- Қызылжар - Петропавлға байланысты сіздің бастамаңызды журналистер мылтықсыз майданға теңеді. Осы бастамаға байланысты соңғы жаңалықтар не дейді?
- Қызылжар - Петропавлға байланысты сіздің бастамаңызды журналистер мылтықсыз майданға теңеді. Осы бастамаға байланысты соңғы жаңалықтар не дейді?
- Мемлекетіміз жас болғандықтан ба екен, біздің қоғамда әлі де болса түйіні тарқатылмаған мәселелер көп. Халық сеніміне ие болып, Парламент қабырғасында жүргеннен кейін, соларды шешуге аз да болса үлес қоссам деген ниетпен осы мәселені көтерген едім. Бұдан бұрын талай рет айтқанымдай, Петропавлға байырғы Қызылжар атауын қайтару жөніндегі сауал аяқ астынан туған ой емес. Петропавлды қазақтар ежелден «Қызылжар» деп атаған. Олай атауға негіз боларлық тарихи деректер де жеткілікті. Кезінде Қазақ өкіметі деңгейінде қаланы осылай атау жөнінде шешім де қабылданған. Ол кезде орталықтың өкім-зорлығы өршіп тұрған кез еді ғой. Соның салдарынан орынды шешім жүзеге аспай қалады. Содан бері ғасырға жуық уақыт өтті. Заман өзгерді, тәуелсіз ел болдық. Бұл өшкенімізді жандырып, жоғалтқанымызды түгендейтін кез емес пе?! Өкінішке қарай, Қызылжардың бағы әлі де байланып тұр. Мен өзімнің депутаттық сауалымда Қызылжар атауын қайтару не үшін керек екені жөнінде егжей-тегжейлі айтқан болатынмын. Қазір соның бәрін қайталап жатпай-ақ қояйын.
Депутаттық сауал қоғамда қызу пікірталас туғызды. Елдің тарихын құрметтейтіндер, болашағын ойлайтындар, ұлт мүддесін бәрінен жоғары қоятындар бастаманы қызу қолдады. Мұндай сөздерден шошитындар да табылды. Ақыры не керек, еліміздің ақпарат кеңістігі «мылтықсыз майданға» айналды. Десек те, бас жарылып, көз шыққан жоқ. Қызылжар төңірегіндегі айтыс-тартыс басқа да біраз жайларға көз жеткізді. Соның бәрін ой елегінен өткізіп, «Мылтықсыз майдан немесе Қызылжар үшін қиын күрес» деген кітап жаздым. Сонда біраз жайлардың беті ашылады.
- Үкімет ауылынан көңілге үміт ұялатарлықтай жылы хабарлар бар ма?
- Өкінішке қарай, бір жылдан астам уақыт өтсе де, мәселе орнынан қозғалған жоқ, сол құлағы қылтиған қалпында әлі тұр.
- Демек, мылтықсыз майданда «Қызылжар» ауылы жеңіліп қалғандай ма, қалай өзі?
- Мен өзімнің туып өскен жеріме жиі барып тұрамын. Жазғы демалысымды да сол жақта өткіздім. Халық өткен жылдың аяғындағы Қызылжар атауына байланысты айтыс-тартысты ұмытқан жоқ. Ешқандай күмәнсіз «сол мәселе қашан шешіледі?»деп сұрайды. Соған қарағанда, Қызылжар атауын жақтаушылар жеңіліс тапты дей алмаймын. Түптің түбінде биліктің де, бүгін соған қарсы болып отырғандардың да жергілікті халықтың талабымен санасатынына, сөйтіп, теріскейдегі көне қаланың қайтадан «Қызылжар» деп аталатынына сенемін. Қазақ аман тұрғанда, бұл мәселе күн тәртібінен түспейді.
- Сіз «мемлекеттік тіл ардың ісі» дедіңіз. Сіздің пікіріңізді естіп отырып маған жазушы Төлен Әбдіковтың «Оң қол» әңгімесінің оқиғасы оралды. Егер оқымаған болсаңыз еске түсірейін. Бойжеткен аруды ырқына бағынбаған оң қолы түн ішінде ұрымтал сәтті пайдаланып, буындырып өлтіреді. Тіл мәселесіне қатысты бізге де еркімізге бағынбай жүрген «оң қолдар» кедергі келтіріп жүрген жоқ па? Қалай ойлайсыз?
- Бала кезімнен бойыма сіңген әдетім, бос уақытымда кітап оқимын. Биыл жағдайдың өзі соған итермеледі ме, жаз бойы кітап оқыдым. Бала кезімде оқыған Мұхтар Әуезовтің «Абай жолын», Сәбит Мұқановтың «Өмір мектептерін» соңғы жылдары жиі қолға алатын болдым. Сол сияқты, Рақымжан Отарбаевтың, Әкім Таразидың, Әбіш Кекілбаевтың, Дүкенбай Досжанның, Мырзабек Дүйсеновтың, Роза Мұқанованың, Ғарифолла Есімнің, Бүркіт Аяғанның, басқа да көптеген қаламгерлердің еңбектерімен таныстым.
- «Абай жолын» не үшін оқитыныңыз түсінікті. Ал «Өмір мектебін» қайталап оқуыңызға не себеп болды? Одан не іздейсіз?
- Мені Қызылжар өңірінің тарихы қатты қызықтырады.Осы өңірден шыққан тарихи тұлғалар жайлы еңбектер жазып жүрмін. Егемендік алғанға дейін бір жақты көзқараста болдық қой. Сәбеңнің еңбектерінде тарихтың ізі сайрап жатыр.
- Сонымен, кітапты көп оқимын дейсіз ғой...
- Иә, бірақ оны мақтаныш үшін айтып отырған жоқпын. Бұл арада айтайын дегенім, қазіргі жас буын кітап оқуды мүлдем ұмытып барады. Өз басым мұны адамның сана-сезіміне, өсіп жетілуіне, қалыптасуына кері әсер ететін үлкен кемшілік деп білемін. Біз қоғам болып осы мәселені қолға алуымыз керек. Балаларымыз, немерелеріміз кітап оқымаса, Абайды, Мағжанды, Шоқанды, Смағұлды танымаса, тіліміздің де, еліміздің де көсегесі көгермейді. Ал Төлен ағамыздың «Оң қол» әңгімесіне келетін болсақ, жазушының айтайын дегені тереңде жатқан сияқты. Әйтеуір, мен өзім солай түсіндім. Шынында да бүгінгі таңда тек тіл төңірегінде де ғана емес, ұлттық мүдде таразы басына тартылатын кез келген мәселеде «қырық кісі бір жақ, қыңыр кісі бір жақтың» кебін киіп, біздің еркімізге бағынбай жатқан «оң қолдар» бар. Олар өздерінің ішкі қыжылдарына ғана бағынады, баяғы күнін аңсайды. Содан да ел иесі, жер иесі - қазақтың үнін шығармауға, тілін тұншықтыруға құмар, байбалам салып шыға келеді. Мемлекеттік тіліміздің аса зор қоғамдық және саяси маңызын төмендетуге жан салады, тіпті болмаса қоқан-лоқы жасайды, Ата заңымызға қарсы шығады. Біздің Конституциямызда «Мемлекеттік ұйымдарда және жергілікті өзін-өзі басқару органдарында орыс тілі ресми түрде қазақ тілімен тең қолданылады» делінген. Ал қазіргі жағдай керісінше болып отыр ғой. Қазақ тілін төрге оздыру, тұғырына қондыру үшін әлі қыруар жұмыстар атқаруға тура келеді. Қазақ тіліне қамқорлықты күшейтейік дегенде, біз басқа тілдерді кемсітейік деп отырған жоқпыз ғой. Тіл - халқымыздың сарқылмас қазынасы, ең үлкен игілігі. Жиырма жылда осыны түсіне алмай, Елбасымыздың: «Өзіміз ана тілімізде сөйлемейінше, өзге ешкім де бұл тілді шындап құрметтей қоймайтынын түсінуге тиіспіз» деген сөздеріне құлақ аспай келе жатқанымыз да өзекті өртейді.
- Тілге қатысты мәселе мемлекеттік деңгейде көтерілсе, «ақпараттық соғыстың» қарқыны күшейеді. Мемлекеттік тілге қатысты жұрт назарына ұсынылмаған, Парламент қоржынына түсіп үлгірмеген жобаның жұртқа тарап кетуіне кім мүдделі болды?
- Жоғарыда айтқанымдай, мен халық арасында жиі болып тұрамын. Түрлі аудиторияларда көптеген ұлттардың өкілдерімен кездесуге тура келеді. Осы күнге дейін «қолайсыз бір сұрақ қояды-ау?» деп жұрттың алдына шығудан жүрексінген сәтім болған жоқ. Кез келген адаммен кез келген мәселені талқылауға әзірмін. Міне,осындай кездесулердің барысында Қызылжар атауына, тілге байланысты мәселелер де көтеріледі. Жалпы алғанда, халық жағдайды түсінеді. Ал енді шуылдап жатқандарға келсек, олардың қарасы көп емес.
- Бұл әрекетті сіз қалай деп бағалайсыз?
- Парламентке түспеген жобаның тарап кетуін кездейсоқтық дей алмаймын. Бұл арада бір жымысқы әрекет болған сияқты. Әлі иіні қанбаған, талқыға түспеген жобаның төңірегінде шу көтеру - бұл заң қабылдайтын адамдарға ашықтан-ашық қысым жасау, «сасқан үйрек артымен жүзедінің» кері. Басқа не дейміз?
- Сіз жыл басында «Тәуелсіздік мерекесі Жаңа жыл мерекесінің тасасында қалып кетпесін» дедіңіз? Тәуелсіздігіміздің 20 жылдығына арналған мемлекеттік деңгейдегі шаралар ойыңыздан шыға ма?
- Тәуелсіздік - біздің баға жетпес байлығымыз. Ол кейбіреулер ойлап жүргендей, өзінен-өзі келе қалған жоқ, жан алысып, жан беріскен күреспен, ата-бабаларымыздың қанымен келді. Сондықтан әрдайым оның шоқтығы биік болуы керек, басқа мерекелердің тасасында қалуға тиіс емес. Әрине, осындай ұлы мерекенің қарсаңында ел көлемінде атқарылып жатқан шаралар баршылық. Оларды көзі барлар көруге, санасы барлар сезуге тиіс.
Дегенмен осындай айтулы кезеңде ұлт мүддесін қозғайтын мәселелер де шешіліп қалса, көп нәрседен ұтар едік қой деген ой көкейімнен кетпейді. Мысалы, үстіміздегі жылы Мемлекеттік тіл туралы, Ономастика туралы заңдар қабылдасақ, жер-су атауларын тәртіпке келтірсек, мерекелік шаралардың шырайы да, мазмұны мен салмағы да өзгеше болар еді ғой.
- Сіз «Мемлекет дін мәселесіне араласуы керек» дедіңіз. Құптарлық. Себебі Ресейдің мемлекеттік деңгейде өтіп жатқан іс-шараларында Бүкіл Ресей Патриархы Кирилл жүреді. Тіпті, ғарышқа ұшқан ғарышкерлеріне сәттілік тілеп, Премьер Путиннің қасында жүргенін көзіміз көрді. Қанымызға сіңген, тәңір дінінің де, шаман дінінің де іздері бар ата дінімізді ұлықтап, мәртебесін асқақтатын кез келген жоқ па?
- «Мемлекет дін мәселесіне араласуы керек» деп айтқаным рас. Мемлекет діннен бөлек деп бұл саладағы істің жайын бақылаусыз қалдыруға болмайды. Оның неге әкеліп соқтыратынын бүгін көріп отырмыз. Нақ осы күндері Парламент қабырғасында болған талқылаулар да біраз жайға көз жеткізді. Меніңше, қазір дінге ден қойғандардың арасында білімсіздер көп. Дін дегенде біз ең алдымен имандылықты, адами қасиеттерді, адалдықты ойлауымыз керек. Дін - еріккеннің ермегі емес, тұтас ғылым! Осы тұрғыдан алғанда, мемлекет пен діннің мақсаттарының түйісетін тұстары аз емес.
Жақында мен аймақта болып қайттым. Сол сапарымда Қызылжардағы орталық мешітке де, ауылдардағы мешіттерге де соқтым, имамдармен әңгімелестім. Өкінішке қарай, заман талабына сай серпілісті байқай алмадым. Баяғы дәстүрлі діни жоралғыларды орындау, садақа жинау... Бір сөзбен айтқанда, қазіргі мешіттердегі жағдай баяғы кеңес заманындағы тоқырауды көзге елестетеді.
- Сіз мектеп жасындағы балалардың дінге тартылуына қалай қарайсыз?
- Қазір біздің қоғамымызда осындай бір құбылыстың да орын алып отырғаны шындық. Менің ойымша, балалар ең алдымен білім, мамандық алулары, оңы мен солын танып, азамат ретінде қалыптасулары, содан кейін өздері таңдау жасаулары керек. Қазір оларды бесіктен белі шықпай жатып адастырудың қажеті жоқ. Соқыр сезімнің жетегінде дінге бетбұрыс жасау - ол дінді қолдау емес, қорлау болып шығады.
- Тәуелсіздіктің 20 жылдығы Қазақ ұлтының болмысына қалай әсер етті?
- Жоғарыда айтқанымдай, Тәуелсіздігіміздің 20 жылдығы ел өміріндегі айтулы оқиға, маңызды кезең. Осы уақыт ішінде біз үлкен жолдан өтіп, бүкіл әлемге танылдық. Оны бәріміз де мақтаныш етеміз. Әрине, қол жеткенді баянды ете отырып, жаңа биіктерге көтерілу үшін біз ең алдымен мемлекет құрушы ұлттың толағай тұлғасын қалыптастыруымыз керек. Қазір ұлы даланың төсін мекендеп жатқандардың барлығы мемлекет құраушы ұлтқа, яғни қазақтарға қарап ой түзеуге, бой түзеуге тиіс. Мұның үлкен жауапкершілігі бар. Осыны түсінсек қане?
- Өзіміз үлгі тұтатын көрші елдің мемлекет құрушы ұлты тәрізді қалыптасқан, іргелі ұлтқа айналуына бетбұрыстар бар ма? Әлде, біз әлі күнге дейін өзіміздің келбетімізді іздеп жүрміз бе?
- Шынына келсек, біз ұлт ретінде әлі ұйыса алмай жатырмыз. Жүзге, руға бөлінуіміз былай тұрсын, енді тіл мен дінге де көзқарасымыз үйлеспей, шақшадай басымыз шарадай болып отырған жайымыз бар. Осының бір себебі, шынайы құндылықтарымызды анықтай алмай жатқанымызда ма деп ойлаймын.
- «Қазақ кім?» деген сұраққа сіз не деп жауап берер едіңіз? Сұхбатымыздың нүктесін Қазыбек бидің сарынымен түйіндесек...
- Сан ғасырлық тарихында мың өліп, мың тірілген қазақ ата-бабалары аңсаған азаттыққа да қол жеткізді. Ендігі міндет - оның баяндылығын қамтамасыз ету. Осы орайдағы міндеттерімізді Елбасымыз Н.Назарбаев «Қазақстан жолы» деген еңбегінде былайша түйіндеген еді: «Еліміздің болашақ көшбасшылары - бүгінгі студенттер мен мектеп оқушылары Қазақстанның іргетасына қаланған әрбір кірпішін білуге тиіс» Туған еліміздің серпінді дамуына, рухани баюына қызмет ететін осындай құндылықтарымыздың қатарына «Алаш» қозғалысын жатқызсақ, ешкім қарсы бола қоймас деп ойлаймын. Алайда қозғалыстың өмірге келгеніне, қазақ халқының ұлт-азаттық қозғалысының дем берушісі - «Алаш» партиясының ресми түрде қалыптасқанына 90 жыл толған күн бірен-саран шаралар болмаса, елімізде кең көлемде аталып өткен жоқ.
Біле білсек, біздің Тәуелсіздігіміз өз бастауын «Алаш» қозғалысынан алады. Халықтың қараңғылыққа қамалып отырғанын көріп, соған күйініп, оны өнер-білімге шақырған, мәдениеті мен тілін қайта түлетуді алдына айқын мақсат етіп қойған, отаршылдыққа қарсы күрескен, бірлігі мықты дербес ел болу идеясын ұсынған Алаш қайраткерлері емес пе еді?! Олай болса, осы бір сәтті пайдаланып, Отанын, туған халқын шын сүйген, сол үшін жанын пида еткен Әлихан Бөкейханов, Ахмет Байтұрсынов, Міржақып Дулатов, Мағжан Жұмабаев, Смағұл Сәдуақасов сияқты арыстарымызды тағы бір «тірілтсек», олардың рухына тағзым етсек, бүгінгі ұрпақты «Алаш» қайнарынан сусындатсақ артық болатын ба еді?
«Ауруын жасырған өледі» дейді, мүлт кетіп жатқан тұстарымыз да аз емес. Кезегін күтіп тұрған шаруалар бастан асып жатыр. «Құр қазақпын» деп кеуде қаққаннан ештеңе шықпайды. Еліміз гүлденсін, ұлтымыздың бағы жансын десек, біз бәсекеге қабілетті болу жағын көп ойлауымыз керек. Қоғамның әрбір мүшесі жасалып отырған мүмкіндіктерді тиімді пайдаланып, алдымен өз жағдайын жақсартуы, қоғам үшін пайдалы іс тындыруы қажет.
- Әңгімеңізге рақмет!
Сұхбаттасқан
Гүлбаршын АЙТЖАНБАЙ
«Айқын» газеті