Қарашаш ТОҚСАНБАЙ. Қазақ балетінің тамаша жетістігі
Жақында К.Байсейітова атындағы Ұлттық опера және балет театрында Байронның поэмасы желісі бойынша әзірленген Адольф Аданның "Теңіз қарақшысы" балеті сахналанды. Қоюшы хореографы - КСРО халық әртісі, Социалистік Еңбек Ері, академик, ресейлік Юрий Григорович. Бейбітшілік және келісім сарайында өткен қойылым көрермен көзайымына айналып, Мемлекеттік хатшы Қанат Саудабаев пен Ресей Федерациясы елшілігі аттарынан сахнаға арнайы гүлге толы себеттер тарту етілді. Спектакльден соң Мемлекеттік хатшы Қанат Саудабаев пен Мәдениет және ақпарат министрі Мұхтар Құл-Мұхаммед Ресейдің атақты балетмейстеріне құрмет көрсетіп, алғыстарын білдірді. "Сіз аз уақытта мынадай үлкен жұмыс бітірдіңіз. Осы еңбегіңіз үшін өз атымнан шын жүрегіммен алғыс айтамын", деді Мемлекеттік хатшы. Сахна саңлағын ортаға алып, естелік суретке түсіп жатқан труппа мүшелерінің қуанышында шек жоқ.
Жақында К.Байсейітова атындағы Ұлттық опера және балет театрында Байронның поэмасы желісі бойынша әзірленген Адольф Аданның "Теңіз қарақшысы" балеті сахналанды. Қоюшы хореографы - КСРО халық әртісі, Социалистік Еңбек Ері, академик, ресейлік Юрий Григорович. Бейбітшілік және келісім сарайында өткен қойылым көрермен көзайымына айналып, Мемлекеттік хатшы Қанат Саудабаев пен Ресей Федерациясы елшілігі аттарынан сахнаға арнайы гүлге толы себеттер тарту етілді. Спектакльден соң Мемлекеттік хатшы Қанат Саудабаев пен Мәдениет және ақпарат министрі Мұхтар Құл-Мұхаммед Ресейдің атақты балетмейстеріне құрмет көрсетіп, алғыстарын білдірді. "Сіз аз уақытта мынадай үлкен жұмыс бітірдіңіз. Осы еңбегіңіз үшін өз атымнан шын жүрегіммен алғыс айтамын", деді Мемлекеттік хатшы. Сахна саңлағын ортаға алып, естелік суретке түсіп жатқан труппа мүшелерінің қуанышында шек жоқ.
Бұл бір осындағы қуаныштан жүректері лүпілдеген балеттің жауқазын жастарының сезім толқындарымен айтар болсақ, қай елдің сахнасына болсын ұялмай апарып көрсетуге тұратын спектакль. Ал енді К.Байсейітова атындағы Ұлттық опера және балет театрының әртістері орындаған "Теңіз қарақшысы" шынымен де дәл сол үдеден шығып отыр ма? Әлемдік классиканы игеруден көп жылдық тәжірибесі бар Еуропа елдеріндегі, көршілес Ресейдегі театр ұжымдарымен терезесі тең деп айтуға бола ма? Міне, осы және спектакльдің мұнан басқа да қырлары мен сырларына аз-кем тоқталып көрелік. Бұл сұрақтарға, әрине, "иә" болмаса "жоқ" деп бір-екі сөзбен кесіп айту қиын. Сондықтан үш бөлімді спектакльдің әуелі оқиғасынан бастайық. Әлемге аты мәшһүр балетмейстер қазақ балет труппасына қандай үлгіні ұсынады, осыны баяндап өтейік. Суреткердің шымылдық ашыла бере жаныңызды теңіздің саумал лебімен әлдилеп, өзімен бірге толқындар тылсымына батырып әкететін сиқырлы тұсына таңқалмау мүмкін емес. Қатерлі теңіз апатынан аман-есен сытылып шыққан қарақшылар жағалауды бетке алып келе жатады. Осы сәттегі кейіпкерлер келбеті экрандағыдай анық та көркем бейнеленген. Бұл жерде, әрине, қоюшы суретші Николай Шароновтың аянып қалмағанын, ол кеме мен асау толқынға қасарыса жүзген асқақ қалыптағы қарақшылар бейнесін көрсетуде өте тұшымды бояулар тапқан екен.
Мұнан кейін шығыс шаһарындағы қыз-қыз қайнаған тіршілікке еніп кете барасыз. Шығарманың төл мәдениетімізден онша алыс емес екендігіне дәл осы тұста көз жеткізетін көп нәрсеге тап боласыз. Бұл әлбетте - шығыс базарындағы көріністер. Атақты теңіз қарақшысы Конрадтың соңынан ерген олар осы араға аялдайды. Құл сатушы Ланкедем табаны жерге тимей зыр жүгіреді. Ол сатуға әкелген бикештерінің құнын асыра мадақтап, қайтсе де қалтасын қампитып қайту қамында. Солардың бірі - Медора ай десе аузы, күн десе көзі бар, әр елдің де аңыз-ертегісінде кездесетін нағыз арудың өзі. Ол өзінің мың бұралған биімен жиылған жұртты таң-тамаша қалдырып, талайды сұқтандырады. Дәл осы жерде Конрадтың назары шаршы алаңда дөңгелене би билеп, жанары көктегі жасыннан жаралғандай әсем қызға ауады. Өзіне осылайша ынтыға, асқан сүйіспеншілікпен көз тастаған Конрадты байқаған Медора оған жүрек гүлін ұсынады. Осы жерде қос ғашық қол ұстасып, бейнелері бір жүрекке тұтасып кеткендей әсер қалдырады. Болмашы нәрсеге көңілі алып-ұшып тұратын жаңғалақ Ланкедем ашуға булығып, оны сол жерден тезірек алып кетуге асығады. Бірақ осы мезетте базарға бір топ нөкерлерімен түрік билеушісінің өкілі Сейд-паша келіп қалады. Ол өзінің сарайына қыз таңдай бастайды. Бірақ Ланкедем көрсеткен бірде-бір қыз оның көңілінен шықпаған соң, қайтпақ болады. Осы кезде саудагер Медораны ортаға алып шығады. Мұндай сұлудан Сейд-паша аянып қалсын ба? Иесінің сұраған ақшасын беріп, нөкерлеріне оны сарайына алып баруды тапсырады. Бұл Медораның ыза-кегін қайнатады. Бірақ құлқынын ақша тескен Ланкедемнен не үміт, не қайыр? Оның өзіне қол ұшын созбасын ұққан Медора сол арада Конрадтан жәрдем сұрауға мәжбүр болады. Қарақшылар қызды күңдіктен құтқарады. Сөйтіп, қыздарды сатып құныққан Ланкедемнің өзі тұтқынға алынып, дүние-мүлкі кемеге тиеледі. Бірінші бөлімде Конрад пен Медора (орындаған І халықаралық балет әртістері байқауының дипломанты Жандос Әубәкіров пен Гүлфайруз Құрманғожаева), сондай-ақ Конрадтың жолдасы Бирбанто (Рүстем Сейітбеков) рөлдері оқиғаның негізгі тұстарында ширыға түсіп отырады. Ал екінші көріністе теңіз қарақшыларының кемесі жағалауға келіп тоқтайды. Осы бөлімде достық пен зұлымдықтың, адалдық пен қастандықтың шиеленісі спектакльдің көркемдік түйінін жасап береді. Ұйқыға кеткен Конрад, зұлымдыққа көшкен Бирбанто, осы қастандықты жүзеге асыруға қол ұшын берген Ланкедем, ғашығына араша түсіп, сүйгені ажал құша жаздағанда дұшпанының қолын жаралап үлгерген Медора бейнелері бірінен соң бірі ойдағыдай өріліп, көрермен оқиғаны әрбір қимыл-әрекеттен, құдіретті би тілімен оп-оңай ұғып отырды деуге толық негіз бар. Әр бөлімдегі декорациялар мен киім үлгілері есіңізден шықпай қалады. Бұл ретте айта кететін бір мәселе, жалпы спектакльдің табысты өтуі, көрерменнің көңілінен шығуы осы дүниелерге көбірек байланысты көрінеді. "Теңіз қарақшысы" балеті бұл жағынан өркениетті елдердегі айтулы туындылармен терезесі теңесе алады деп еш қымсынбай айта аламыз.
Тағы бір тартымды тұсы - киім үлгілерінің шығыстық нақышта, ұлттық дәстүршіл өрнекке негізделгендігі. Барша көрермен талғамына ортақ келе береді. Егдені де, жасты да жатырқамайды. Көз алдыңызда адамзатты толғантқан мәңгілік мәселелер баяндалады. Досқа адалдық пен аярлық, сүйіспеншілік пен зұлымдық қай кезде де өмір қағидаттарына қазық бола беретін тақырыптар ғой. Романтизм үлгісінде жазылған Байрон туындысының туы жығылмай, бүгінгі күнмен, қазіргі адамдар табиғатымен үндесіп жатса, ол дегеніңіз дүниеде бір жерде тоғыспас, басы бірікпес қарама-қайшылықтар әлі де жетіп артылады деген ойға бастайды. Қайғы мен қасіреттен жапа шеккен ғашық жүректердің мұң-сарыны ешқашан тоқтамапты. Ол тулаған дарияның шуылындай басылмайтын тіршілік әуені екен. Ғасырлар сахнасы осы толқынмен қанша рет дүр сілкініп, қаншама мәрте жаңғырған. Міне, ол енді қазақ сахарасының таңғы жаңғырығы секілді қайта туыпты. Ағылшын, француз, орыс қоғамының рухани көкжиегіндегі жауһарды Юрий Григорович қазақтың мәдениетіне ұқсатып, ұлттық ерекшелікті сақтай отырып өңдегеніне мін таққымыз келмейді. Қайта керісінше, жас театрдың әртістеріне қол ұшын созып, қазақ балетінің көркеюіне атсалысып жатқан еңбегі алғысқа лайық. Кей туынды қойылып жатқан сахнасына лезде тастай батып, судай сіңіп кетіп жатпай ма? "Теңіз қарақшысы" да дәл сондай дүние екені шүбә келтірмейді.
Үшінші бөлімнің бояулары көздің жауын алады. Қыз-гүлдер сахнаны көркем бимен кестелеп, сиқырлы үнге құлақ түргізеді. Ол - Сейд-паша (Жанат Сәрсенбаев) сарайының бақшасы. Әміршіні қоршаған қыздар биі сарай ішіндегі тіршілік шоғын үрлейді. Ол кейде маздап жанып, енді бірде алабұртқан ару жүзіндегі ұяңдық белгісіндей сезіледі. Ланкедем Медораны Сейд-пашаға алып келіп, өзінің бір кезде жіберген қателігін түзеген сыңай танытады. Сол уақытта бай-саудагерлер келді деген хабар жетеді. Олар алып келген сыйлықтарын тарту ете бастайды. Сұлулығы сарайдың жаққан шамынан асқан ару осы саудагерлердің ішінде өзінің сүйген ғашығы бар екенін білгенде, қуанышында шек болмайды. Биші қыздар бейнебір жайқалып өскен дала гүліндей шат сезім сыйлайды. Әсіресе Құлпырған бақты сомдаған Мәдина Өнербаева сынды жас таланттың сахнадағы ұлпадай жеңіл қимылына қызыға қол соғып жатты жұрт. Басыбайлы бикештерді орындаған Ғалия Мажағұлова, Елена Семенова, Татьяна Тен де қосалқы рөлдер демесеңіз, әрқайсысының көтерген жүгі жеңіл болған жоқ. Жалпы, әңгіме кімнің қай рөлді орындағандығында емес, оны қай деңгейге жеткізіп ойнауында болатыны анық. Осы жағынан саралағанда, көлеңкеде қалып қойып жатқан жанды көрмедік. Санаға түйгеніміз - балет те адамның бес саусағы секілді нәрсе екен. Сол бес саусақтың бір деммен жұмылғанына куә болдық, бәрі бір мүддеге күш жұмсады.
Спектакльдің түйіні бойынша тағы да сахнаға желкенді кеме шығып, теңіз толқынын қақ жарып бара жатқан қос ғашықтың махаббаты суреттеледі. Конрад пен Медора сүйіспеншілігі классикалық музыка үнімен астасып, ғашықтар жырын баяндайтын қойылымның пердесі жабылып келе жатады. Біріне бірі жете алмай кеткен зарлы, запыран толы сарын емес, еркіндікте самғап ұшқан, теңіз кезген махаббат жыры. Спектакльде Д.Пупи, Л.Делиба, Р.Дриго музыкалары, сондай-ақ М.Петип, Ж.Перро, К.Сергеев, А.Чекрыгин сияқты айтулы балетмейстерлердің билерінен үзінділер орындалды. А.Сен-Жорж бен Ж.Мазилье либреттосын ХХІ ғасыр тілімен өңдеп, ғұмыр сыйлаған Юрий Григорович деген кім десек, оның қазақ балеті үшін осындай еңбек сіңірген адам екенін енді барлық жұрт біле жүретін болады. Әрине, "Теңіз қарақшысы" балетін К.Байсейітова атындағы Ұлттық опера және балет театрының репертуар қорына өз қолымен тапсырған еңбегі арқылы.
Лебіз
- Юрий Николаевич, "Теңіз қарақшысы" спектаклін осыған дейін қанша жерде қойдыңыз?
Юрий ГРИГОРОВИЧ, ресейлік белгілі хореограф, КСРО халық әртісі:
- Үлкен театрды қоспағанда, бұл жерде үшінші рет Байрон рухымен жүздесіп отырмын. Әлемдік классиканың інжу-маржаны саналатын "Теңіз қарақшысы" спектаклін өз басым көркемдік иірімі мен қойылымдық үлгісі жағынан басқалардан бөлек әрі өнер жанрының қай-қайсысының қазанына салсаң да қайнап кете баратын аса ірі туындының бірі деп санаймын. Шығармашылық өмірінің едәуір кезеңін осынау жауһарға арнаған адам ретінде айтарым, ақын Байрон жүрегінің лүпілінен туған ғаламат сезімдердің талайына куә болған жайым бар, бірақ мен дәл мынадай балет балын алғаш рет көріп отырмын. Көзім жеткен ақиқаттың тағы бірі - сахнадағы ғұмыры бір жарым ғасырдан асса да ешқашан көмескі тартпайтын, қайта заманмен бірге заңғар көкке көтеріле түсетін мұндай шығарманың шыңы да, шыңырауы да әсте жоқ-ау деген ойға қалдым. Еуропа сахналарын салтанатқа бөлеген балет енді міне, бүгін қазақ сахнасында бұрынғы үлгілерді толықтырып, К.Байсейітова атындағы Ұлттық опера және балет театрында әрмен қарай өмірін жалғастырып жатыр. Мен үшін өте қуанышты жағдай. Әрине, мұны тек менің ғана қол жеткізген табысым десем, жаңсақ болар. Небір талантты жастар жауқазындай өсіп келеді екен. Олардың біразын халықаралық фестивальдерден көріп те қаламын. Мәселен, жақында Эльдар Сәрсенбаев деген жас өнерпаз қола жүлдені жеңіп алды.
Астананың балет театры жаныма жақын ұжымға айналды. Бұл - менің осындағы екінші қойылымым. Мұның алдында "Тщетная предосторожность" спектаклін сахналаған едім. Алдағы уақытта "Ромео мен Джульеттаны" қолға алсақ па деген мақсатым бар.
- Бас балетмейстер ретінде осы дүниенің басы-қасында өзіңіз де жүрдіңіз. Не байқадыңыз, көңілге не түйдіңіз?
Тұрсынбек НҰРҚАЛИЕВ, К.Байсейітова атындағы Ұлттық опера және балет театрының бас балетмейстері:
- Әділдік пен ерлік рухқа толы Байрон поэзиясындағы шоқтығы биік осынау туындыны сахналаудың мехнат-машақаты аз болған жоқ. "Теңіз қарақшысы" балетін қоюды орыстың белгілі балетмейстері Юрий Григоровичке өтінгенімізде, біздің театрдың техникалық мүмкіндігі мұндай ірі дүниеге мүлде сай болмай шықты. Алпыстан астам әртіс қатысатын балетке сахнаның тарлығы өте-мөте кедергі болды. Кейін ойлана келе Бейбітшілік және келісім сарайының сахнасын таңдадық. Өнер саңлағы осы мәселе шешілген соң, біздің ойымызбен келісетінін айтты. Расында да бір мезгілде сахнаға алпыс төрт адамның сыюы қиын нәрсе ғой. Және олардың белгілі бір бейнені шынайы сомдап шығуына мынадай жағдайдың оңай соқпасы онсыз да түсінікті. Бірақ, Юрий Григорович сияқты саңлақ сахнагер үшін мұндай қиындықты жеңу соншалық ауыр соқты деп айтпас едім. Көз алдыңызда тамаша туынды тіріліп, түрленіп шыға келгенде бастапқы кезде аяқтан шалған әлгіндей кедергілер тақтайдай жайылып сала береді екен. "Теңіз қарақшысы" балетін тамашалағанда осы сезімді бастан кештік.
Қазір, әрине, қазақ балеті үшін озық елдердің мәдениетінен үйренетін нәрсе көп. Жетістігіміз, жемісіміз де жоқ емес. Өнерімізді Италия, Ресей, Украина сияқты бірталай елдерде көрсетсек, енді осы жақын күндерде Венгрияға сапар шекпекпіз. Бірақ өнердің бұл түрі бойынша бәсекеге қабілетті елу елдің есігіне дейін әлі бізге көп тер төгуімізге тура келеді.
- Медора бейнесін сомдаған Гүлфайруздың алда тағы қандай мақсаттары барын білсек бола ма?
Гүлфайруз ҚҰРМАНҒОЖАЕВА, Қазақстан Республикасының еңбек сіңірген қайраткері:
- "Теңіз қарақшысы" балетінде мен негізгі кейіпкердің бірі Медораны бейнеледім. Жаны таңғы шықтай мөлдір махаббат иесінің сыртқы болмысы мен ішкі сезімі осыған дейінгі өзім сомдаған ғашықтардың бітімімен көп қабыса бермейді. Бұл бір бояуы дара, арнасы кең, бөлек тұлға. Сол себепті мен оған жәй орындаушылық тұрғысынан ғана қарап қойғаным жоқ. Осы бейнемен көңіл-күйімнің, кескін-пішімімнің қабысып кетуі үшін тырысып бақтым. Медора боп көз іліп, осы есіммен ояндым. Юрий Григорович сынды даңқы жер жарған қоюшы-хореографпен тынысымыз үндесіп, осы адам арқылы шығармашылық соқпағымдағы талай беймәлім сырларға қанықтым. Биік дегенім әлі жәй жота екенін, теңіз дегенім бар болғаны жылға екенін сезіндім. Талай күн дамылсыз тер төккен бейнеттің дәл мұндай рахатты сәтіне не тең келеді? Әлем сахналарын небір ғажап есімдермен танымал еткен Медора мұнан былай енді менің де арман-бастауларымның тұнығына айналып қала береді. Әлі талай классикалық бейнелер сомдала жатар, рухани мұрамыздан лайықты орнын табар, бірақ менің көкжиегімде осы бейне мәңгі биік болып қала береді. "Теңіз қарақшысынан" санадан сызылып қалмайтын мұндай кейіпкерлерді тез табасыз. Ол жұртты қалың ойға салып, қорғасын мұң артпайды. Желпінтіп, күлкімен сергітіп шығарады. Шығыстық үлгідегі өнер туындысы біздің халқымызға осы жағынан да жақын болып көрінді. Хореограф спектакльді қоярда мұның осындай қырларын да әбден жүрегіне қондырып алып қолға алғанын байқайсыз.
Қарашаш ТОҚСАНБАЙ, Суреттерді түсірген Орынбай БАЛМҰРАТ.
«Егемен Қазақстан» газеті 26 маусым 2009 жыл