«Казахское дело»: Бейбіт Қойшыбаев
СӨЗ БАСЫ
– Не ащы?
– Шындық!
– Не тәтті?
– Шындық!
Ия, кімдерге ащы, кімдерге тәтті?..
Халық шындықты біліп, әділеттіктің салтанат құрғанын қалайды. Бірақ екеуінің де жолы шырғалаң. Дер кезінде біле алмай сарсаңға түсетіні сондықтан. Халық зиялылардан үміт күтеді. Бірақ зиялылардың бәрі бірдей күрескер емес. Саяси ортада ақиқатын айтып, ағысы қатты тасқын суға қарсы жүзу екінің бірінің жүрегі дауалай бермейтіні тағы рас. Мұндай көзсіздікке тек ұлтын жан-тәнімен сүйгендер, басын бәйгеге тіккендер барады. Өкініштісі, ондай ізгі жандардың саны саусақпен санап аларлықтай ғана. Ел басына күн туған сол бір азапты, еңсені басқан 86-ның ауыр желтоқсан күндерінде ұлт жастарының әлеуметтік әділдік үшін жанкешіті күресін империяның қарулы жасақтары басып-жаншып, қолшоқпарлары мен жандайшаптары жапа-тармағай қаралап жатқан саяси ұйымда оларға араша түскен кім? Бейбіт Қойшыбаев!
* * *
Ал елдегі басқа интеллигенция өкілдері, ұлт зиялылары неге үнсіз қалды?
Тарих ғылымдарының докторы, профессор Талас Омарбеков «Тәуелсіздік – ұлт-азаттық қозғалыстарының заңды нәтижесі» атты мақаласында былай ой түйген: «...Желтоқсан көтерілісін айтқанда, алаңға шыққан жастардың белсенділігін сөз қыламыз. Өте дұрыс. Бірақ 16–18 желтоқсан оқиғасында қазақ халқы қандай бағыт ұстанды? Саяси-әлеуметтік пиғылы қандай болды деген мәселені де зерттеуіміз керек. ...Сонымен бірге, кейбір ағаларымыз Желтоқсан оқиғасы тұсында алаңға шыққан балаларды ашықтан-ашық айыптады.
Коммунистік партияға адал берілген, сол партияның саясатынан игілік, рақат көрген толқынның көптеген өкілдері жастардың алаңға шығуын құптамады. Дәл сол кісілерді, көзіміз көрді, құлағымыз естіді, Орталық Комитетте желтоқсаншыларды «алқаштар», «нашақорлар» деп айыптаған қаулысын қолдап, партия жиналыстарында сөз сөйледі. Үшінші топ сол Желтоқсан қозғалысы кезінде не істерін білмей, дағдарысқа ұшырады. Партия саясатына сеніп келген ұрпақ сол саясаттың қазақ халқына бағытталғанын көрген кезде, аяқ астынан осындай қиын жағдайға тап болған уақытта дағдарыс біздің зиялы қауымның көп бөлігін шарпыды. Жастарға не қолдау жасай алмады, не жастарды қорғай да алмады және жастарды айыптап, оларға баға да бере алмады. Желтоқсан көтерілісі, шынында да, күтпеген жерден орын алды. Халықтың намысы тапталған, ашу-ызасы әбден күшейген кезде пісіп-жетілген қарсылық еді бұл» («Қазақ әдебиеті», 14 желтоқсан 2012 жыл).
КОПК-нің органы «Правда» мен КОТА-і оны әлемге «Алматыдағы оқиға» деп таратты. Ұлт тарихшылары қазір мұны «Желтоқсан көтерілісі» деп тануда. Омарбеков сол кездегі ахуал қалай болды, сол қалпында жеткізген. Шынында да, Желтоқсан көтерілісін ешкім де алдын ала болжамаған еді. Солай бола тұра, бұл көтеріліс «халықтық сынға» айналды. Әсіресе зиялы қауым үшін. Алаңға шыққан жастардың талаптарын іштей мақұлдағандарымен, саяси топта қолдап, қорғай алмаған дәрменсіздіктері көңіл қынжылтады. Алайда кеңестік саясаттың ықпалында келген олар мұндай тосын жайға дайын емес еді. Не істерлерін білмей дағдарып, қайраңда қалған қайықтың күйін кешті. Дегенмен араларынан зобалаң-зорлығына тап болған жастарға жаны ауырып, биліктің шаршы тобында сауға сұрап, арашаға түскен санаулы бірегейлері шығып, азаматтық белсенділіктерімен «халықтық сыннан» сүрінбей өтті. Бұл қазір айтуға жеңіл болғанмен, сол шақта туған сыннан өту – соқтықпалы, соқпақсыз тайғақ жолдың табандылықты, төзімділікті, жан аянбайтын күрескерлікті талап ететін қияметінің көпірінен өткенмен бірдей еді. Олар – академик Салық Зиманов, жазушы Сейдахмет Бердіқұлов, тарихшы-жазушы ғалым Бейбіт Қойшыбаев және ақын Жұбан Молдағалиев.
Желтоқсан көтерілісі кезіндегі Қазақ республикасының бұрынғы гимні қолданыста болатын. Сол гимннің «Біз, қазақ, ежелден еркіндік аңсаған...» деп басталған бір ғана өлең жолында тұла бойыңды шымырлатып жан-дүниеңді селт еткізер қаншама шындық жатыр. Арғы тарихтан бері тартып, ХХ ғасырда Қызыл империя құрсауында жүріп, халқымыз еркіндік үшін қаншама рет күресіп, қан төгіп, арыстарымыз репрессияға ұшырады. Ұлт ұландарының отаршыл империяға қарсы ең соңғы тұяқ серпер көтерілісі 1986 жылдың 16, 17, 18 желтоқсан күндері болғанын Отанның шерлі тарихынан ешкім де жоққа шығара алмас. Жастар алаңда сазгер Шәмші Қалдаяқовтың «Менің Қазақстаным» әнін шырқап, әлеуметтік әділеттілікті талап етті. Тәуелсіздікке қол жеткеннен кейін бұл ән ұлттың гимніне айналды. Алаңдағы жастардың бар кінәсі «Әр ұлттың өз көсемі болсын!», «Әр ұлт өз тілінде өмір сүрсін» еді. Көтерілістің соңы жаппай жазалауға, қуғын-сүргінге ұласты.
Ел ішін дүрбелең, үрей билеп алған. Мәскеудегі компартия басшыларының солақай саясатының салдарынан ел іші алатайдай бүлініп, екіге жарылды. Жергілікті ұлт пен бірнеше ұлт өкілдерінен құралған келімсектер, жікке бөлінгендер бір-біріне ашкөзденіп, өшіге қарады. Түсінісіп, бір мәмілеге келу қиынға айналған. Республиканың барлық облыстары мен аудандарында қазақ жастарын қызу қаралау жүріп жатқан осынау шақта Бейбіт Қойшыбаев нартәуекелге барды. Өзі қызмет істейтін Қазақ республикасы Жоғарғы Кеңесі аппаратының 25 желтоқсан күні өткен партия жиналысында жастар талабының орынды екенін тайсалмай айтып, оларды жазықсыз жазалауды тоқтатуды талап етті. Империяның билік машинасы жастарға «ұлтшыл», «бұзақылар», «нашақорлар» деп жөнсіз жала жауып, қаралап, намыстарын таптап жатқан сол бір саяси жиында Қойшыбаев кімге арқа сүйеп, неге үміт артты? Коммунистерге арқа сүйеді, әділеттікке үміт артты. Бәрі бекер екен. Коммунистер орға итерді, ал әділеттік алдап кетті.
Бұл зиялылардың азаматтығына сын кезең еді. Өкінішке қарай, ел басына күн туған шақта елге танымал болған талайлар шаршы топтың алдында бас көтеруге жарамай, қара бастың қамымен үнсіз қалып, тарихи сыннан өте алмады. Іштен тынды. Үйде бой тасалап отырып, ызаға булығып, құр күйінгеннен аса алмаса не пайда. Білім-біліктілігімен атақты болып, халықтың құрметіне бөленген жақсы-ау. Бірақ соншалық дабыра даңқыңмен тағдыр шешер шешуші шақта ұлтыңа қорған бола алмасаң, басынғандардың алдында мінез көрсетіп табандап тұрмасаң, ар-намысың мазалап түн ұйқыңды қашырмай ма. Өкініштісі сол, олардың кейбірі қалың ел қайғыға батып жатқанда жастарды қорғамақ түгілі, биліктің айтағына еріп қаралағандарына қалай налымайсың. Солар да бүгінде түк болмағандай ұлттың зиялы қауымынанбыз деп көкіректерін қағып жүр-ау.
«Айтпасаң сөздің атасы өледі». Иә, Бейбіт Қойшыбаевтың қазақ қоғамы қауға тиген өрттей болып тұрған осынау шақта Қазақ КСР Жоғарғы Кеңесі Төралқасындағы партия ұйымының жиналысында ашынып ащы айтқан сөздері кімдердің құлақтарына түрпідей тимеді дейсіз. Ащы болғанмен шындық. Ешкім де шындықтан қашып құтыла алмайды. Уақытша жалтарғанмен, кейін бәрібір тұтылары хақ.
Ол әкімшіл-әміршіл биліктің азуынан от шашып, жастарды аяусыз басып, жаншып жатқан қаһарлы шағында басын қауіп-қатерге неге тікті? Саналы түрде ме, жоқ әлде көңіл- күй ауанына ерік беріп, көзсіздікке барды ма? Енді Бейбіт Қойшыбаевтың сол саяси жиында биік мінберден батыл сөйлеген сөзіне оралып, талқыға салып көрейік. Ол не деді? (Мәтінді орыс тілінен тәржімелеген Төрехан Данияров).
«Әрине, арандатушылар мен ұлтшылдық элементтердің айдап салуымен демонстрацияға шыққан жастарды ақтауға болмайды, бірақ көзсіз кінәлауға да тиіс емеспіз – түсінуге тырысу керек, болған жағдайларға талдау жасап, философиялық тұрғыдан дұрыс шешім қабылдау қажет. Бұл қозғалыста басты кінәлі адамдар – біз, аға ұрпақтар, оқыған азаматтар екендігімізді мойындауға тиіспіз...»
Қойшыбаев: «...көзсіз кінәлауға да тиіс емеспіз – түсінуге тырысу керек» деп, қаралаудың алапат тасқынына тосқауыл болып қана қоймай, күрделі жайды ақылға салып шешуді, тіптен басты кінәні «біз» деп өзінен бастап бар айыпты жастардан алып қашуын қалай түсінуге болады? Ұлтын, оның жас өркенін шын жүрегімен сүймесе, осылай деп айтар ма еді.
«Партия өміріндегі кілт бұрылысқа дейінгі елдің ахуалында, дәлірек айтқанда, масаттанушылық, ойына не келсе соны істеу орын алған еді, сондай-ақ шын мәніндегі жағдайды боямалап көрсетуге тырысу, насихат және идеология жұмысының нақты өмірден алшақтығы – осы жағдайлардың барлығы 17–18 желтоқсан күнгі оқиғаларды бірте-бірте «дайындаған» болатын-ды. «Жайбарақаттық» сол бір ұзақ жылдары нағыз өмірге тіктеп қарау сезімін бәсеңдетіп тастаған еді, сол себептен де біз интернационалдық тәрбиелеу бөлігіндегі тіке бетбұрыс стратегиясын, қоғамдық өмірдің революциялық қайта құрылысын творчестволық тұрғыдан қабылдай алмадық. Бәріміз де партияның қанатты сөздерімен қарулансақ та, оның мәнін жете түсінбеген сияқтымыз. Адам факторының маңыздылығы жөнінде мақтана айттық, экономикалық цифрларды келтірдік, бірақ осы көрсеткіштің артындағы қоғам мүшелерінің қозғаушы күші жөнінде ойламаппыз, әр адамның интернационалдық сезіміне үлкен мән бере тәрбиелеу қажеттігін түсінбеппіз...»
Иә, қоғам Горбачевтың «қайта құру» саясатына дейін адам факторы тек экономикалық жетістіктермен ғана бағаланып, басқа қордаланған көп әлеуметтік мәселелер ашық айтыла бермейтін. Бұл жағы биік мінберлерде боямаланып, атүсті баяндалатыны рас. Әсіресе Қазақстан секілді ұлттық республикаларда шындық нақты өмірден алшақтап кеткені соншалық, соқтасы сыздатқан бітеу жара жарылып, Алматыдағы 17–18 желтоқсан көтерілісіне алып келді. Қойшыбаев компартияның интернационалдық тәрбиеге, ұлт мәселесіне атүсті қарап, жете мән бермеуінің салдарынан ұлттық сезімге сызат түсірілгенін алға тартқан.
«Біздің идеологиялық-насихаттық машинамызға әбден сіңген формализмнің интернационалдық тәрбиеде кең қанат жайғандығы осы күндері айқын білінді. Барлығы да ұлттық мәселе туралы Ленин шығармаларын түрлі оқу орындарында оқып үйренген, бірақ көпшілігі зачет пен емтихан тапсырғаннан кейін оны ұмытып та кеткен. Сол күндері Ленин шығармаларына қайта бір көз тастап көргендер көшеге шыққан жастардың пайдасына шешілер көп нәрсені табар еді. Олар Лениннің портреттері мен еңбектерінен алынған үзінділер жазылған транспоранттарды бекерден-бекер алып жүрген жоқ қой. Бірақ біздің тот басып кеткен насихаттық машинамыз алданып, көшеге шыққан жастарға Лениннің кейбір сөздерінің сол замандағы нақты жағдайларға қатыс- ты айтылғандығын, Ленин іліміне даму тұрғысынан қарау қажеттігін түсіндіруді ойлай алмады. Ең жақсы насихатшыларымызды, үгітшілерімізді, лекторларымызды аяқтан тік тұрғызып, алаң мен оған жанасып жатқан көшелерде дауыс зорайтқыш орнатып, бұқараға ұлт мәселесін қазіргі кезең тұрғысынан түсіндірудің орнына, біз асыл уақытымызды алаңға милиция мен әскери күштерді жұмылдыруға жұмсадық, қаншалықты өкінішті болса да, мұның өзі 17 желтоқсан күнгі кешкі сағат 7-ден кейінгі келеңсіз жағдайлардың болуына әкеп соқты...»
Қойшыбаев пролетариат көсемі В.И. Лениннің ұлт мәселесі туралы жазғандарына Мәскеудегі Одақ басшыларының формалды түрде қарағандықтан жоғары оқу орындарындағы жастардың кезекті емтиханнан кейін-ақ оның мәнін ұмытып кететінін тілге тиек еткен. Алайда алаңға шыққан жастардың саяси талабын қолдарындағы көсемнің суреті мен «Ленин идеялары жасасын!», «Әр халыққа – өз көсемі!», «Ешбір ұлтқа, ешбір тілге ешқандай артықшылық берілмесін!», «Біз ұлттардың күштеп емес, еркін, ерікті түрде жақындасуын жақтаймыз. В.И. Ленин» деген тұжырымдамалар жазылған ұрандар анық көрсеткенін мәлімдеді. Олардың ниеттерінің дұрыстығын ұлт теңдігі мәселесі жөніндегі өз ұғымдарын білдіретін осындай транспаранттар ақтай алатынын кесіп айтты. Ол осы сөзі арқылы шерушілердің талаптарын жоққа шығармай, қайта оларға қолдау білдіргені айдан да анық. Өкінішке қарай, империялық көзқарастағы насихаттық машинаның Ленин ілімін сол уақыттың дамуы тұрғысынан қарай алмағанын да назардан тыс қалдырған жоқ. Мұның арғы жағында компартия кемшілігін меңзеген ой жатқанын жиналысқа қатысқандар іштей түсінді. Бұл моральдық тұрғыдан компартияға үлкен соққы еді.
«Адамгершілік тұрғысынан келсек, біз ешуақытта да 17-20 жастағы біздің балаларымызға, қыздар мен жігіттерімізге қарсы таяқ, сапер күректерін, водомет, түтіндету құтыларын жұмсаған, сондай-ақ құтырған иттерді айдап салған жекелеген әскери қызметшілердің қылықтарын ақтай алмаймыз...»
«Платон менің досым, бірақ шындық одан да қымбат». Шеруші жұмысшылар мен студент жастарды әскердің күшімен басып, алаңнан таратты. Ал әскердің міндеті – Отан қорғау. Шекараның шебінде тұрып, шеттен тиген жауға тойтарыс беру. Олардың сол міндетін Мәскеудегі коммунистік билік мүлдем өзгертіп, өз халқына қарсы айдап салды. Солай компартия үлкен қылмысқа барды. Пролетариат көсемі Карл Маркс: «Үкімет тек өз дауысын ғана естиді, ол тек өз дауысын ғана есітіп отырғанын біледі, соның өзінде ол халықтың үнін естігендей өз-өзін алдаусыратады, сонымен бірге ол халықтан осы өзін-өзі алдаусыратуды қолдауды талап етеді» деп анықтама берген. Кеңес өкіметін тек бір ғана Коммунистік партия басқарып, Үкімет сол партияның қолында болды. Әскерилер коммунистік Үкіметтің сол қылмысын айуандықпен жүзеге асырды. КСРО халық депутаты, ақын Мұхтар Шаханов басқарған Қазақ КСР Жоғарғы Кеңесі Президиумының Комиссиясына түскен «Құйын – 1986» оперативті жоспарына қарағанда, Қазақ КСР Мемлекеттік қауіпсіздік комитеті жаппай тәртіпсіздікті жою үшін республика МХК мен ІІМ-нің басқа республикалардан арнайы шақырылған әскери құрылымдармен бірге қимылдау жөніндегі жоспарын ұсынған. Штабтың (генерал-лейтенант Г.Н. Ниязов) қарамағында 2928 адамнан тұратын үш оперативті топ және арнаулы құрама отряд болды. Операцияны атқару үшін 5700 адамдық Алматы гарнизонының күші мен құрал-жабдықтары пайдаланылды. Оған қосымша КСРО ІІМ-нің ішкі арнаулы әскері 2169 әскери адам шақырылғаны көрсетілген. Ал мұның сыртында Кеңестер Одағының Ташкент, Новосібір, Бішкек, Челябинск, Свердлов, Уфа қалаларынан алдырылған әскери жасақтар қаншама. Осыған орай солдат М. Тоқхожиннің естелігін де айғақ ретінде келтіре кеткен жөн шығар. «...17 желтоқсан күні шамамен сағат 23- те демонстранттарға сапер күрекшелерімен қаруланған шекара училищесінің курсанттары «уралап» лап қойды. Олардың артынан бәрін қатарынан ұрып-соғып біздің бөлімше жүгірді. Біз қалқан және келтекпен (дубинка) қаруланған едік. Демонстранттарды алаңнан қуып шыққанда жерде жүзге тарта зардап шеккендер қалды. Оларды машиналарға сүйрелеп тасыды». Солдат өзі қатысқан қанды оқиғаны айт- қан. Жалған дей алмайсыз. Әскерилер мен жасақшылардың бейбіт шеруді, қарусыз жастарды жаудан да бетер көріп жазалағандары ешқандай ақтауға жатпайтынын Қойшыбаев ашып айтқан. «Бас кеспек болса да, тіл кеспек жоқ» дегенің осы шығар, сірә.
«Адамгершілігі бар бірде-бір адам жасақшылар қатарына қатыстырылған қызметкерлерін арнайы дайындап, қолына қару берген кәсіпорындардың кейбір басшыларының істеген әрекеттерімен келісе алмайды. Олар қызметкерлерінің қолына таяқ, арматурадан жасалған сүймен, қымбат тұратын кабельдің кесіктерін ұстатқан болатын-ды. Өкінішке қарай, шындығы сол, көптеген тәртіп сақшылары бұл күндері бір- ақ сәтте бағындырушылар мен жазалаушылар рөлін атқарып шыға келді...»
Билік өз мүддесін сақтап қалу үшін кез келген сұрқиялыққа баратындығын көрсетті. Мұхтар Шаханов басқарған комиссияға Қазақстан Компариясы ОК екінші хатшысы болған Марат Сәмиұлы Меңдібаев берген түсініктемесінде былай деп жазыпты: «Олар бәрін түсінуге тырысқан сыңай танытты да, алаңға қайта оралысымен Орталық Комитеттің ғимараты алдында (сол кезде Брежнев атындағы алаң) біздің сөйлеуімізді талап етті. Біз сөйлесуден қорықтық, сондықтан оның орнына қайта оларды таратуға ерекше ден қойдық». Оның «біз» дегеніне қарағанда, биліктегілердің бәрін айтқаны ғой. Ал неден қорықты? Шындықтан! Жастар максималистер. Мәскеудегі билік олардың талабы орынды екенін іштей білді. Жауырды жаба тоқу үшін халық жасақшыларын әлгіндейлермен қаруландырып, жастарға айдап салды. Меңдібаев секілді қала, қаланың аудандары басшылары мен қолдарына қару алған жасақшылар әлі күнге ел ішінде жүр. Олардың осы күнге дейін бірен-сараңы болмаса, біздің ісіміз асылық болыпты-ау деп опынғанын көрген емеспіз.
Шындықтың жолы ауыр, шырғалаңы шаш етектен. Сондықтан дер кезінде ашып айтылмай, арада бірнеше жылдар өткен соң барып көмбеден шығып, жария етіледі. Оның ешқашанда өлмейтіні сондықтан. «Жас қазақ» газеті 2012 жылы 14 желтоқсан күнгі санында Желтоқсан көтерілісінің 26 жылдығына орай «Желтоқсан: Баррикаданың екі жағы» тақырыбында пікір алысу конференциясын өткізген. Газет журналисі Шадияр Өстеміров бір столдың басына жазушы-тарихшы Бейбіт Қойшыбаев пен қарт коммунист Александр Яковлевті шақырып, өзара пікір алысуын ұйымдастырған. Содан үзінді.
«Жас қазақ»: Сіздерге таяқ әкеп берген кімдер еді?
Александр Яковлев: Машинамен әкелді. Бәріне таратты. Таяқ әкелгендердің арасында аудандық комитеттегілер болды.
Бейбіт Қойшыбаев: Рас, оларды қаруландырған аудандық комитеттегілер еді.
«Жас қазақ»: Ол кезде сіздің жасыңыз қаншада еді?
Александр Яковлев: 51-де едім. Қазір 75-ке келдім. Бір кезде нөпір адамның қарасы көрінді. Өте көп. Екі шетінде қолдарында таяқтары бар жігіттер жүр. Ортасында қыз-қырқын. Бәрі кілең өрімдей жас жеткіншектер. Балалар дерсің. Қолдарында плакат. Онда бір әйелді босатуды талап етілген жазу бар. «Қазақтарды – Орталық Комитетке!» деген ұранды қайта естідім. «Орталық Комитетте кімнің отырғанында сендердің шаруаларың қанша?» – деп күлдім. Олардың жүріп бара жатқан бағытын автобустармен бекітіп тастады. Бірнеше автобустың терезесі шағылды. Сосын олар бізге қарай бұрылды. Бір тас менің қолыма келіп тиді. Біз де қарап қалмадық, тұра ұмтылдық. Қатарымызда кілең алып денелі мұжықтар.
Институт қызметкерлерінің үштен бірі қазақтар еді. Бізді жинап алған кезде: «Қазақтар жұмыста қалсын немесе үйлеріне қайтсын. Бұл олардың шаруасы емес!» – деп бірден айтты. Осылайша орыс тілділерді орға жықты.
Бейбіт Қойшыбаев: Қазақтарды қайтарып жіберіп, сіздердің қолдарыңызға таяқ беріп, қаланы «қорғауға» шығарды ма, сонда?
Александр Яковлев: Иә, сөйтті. Бірақ арамызда екі қазақ болды. ...Не керек, еңгезердей мұжықтар қолындағы таяқтарымен жасөспірімдерге дүрсе қойып, тап берді. Аудандық комитет өкілдері: «Қойыңдар, төбелесті доғарыңдар! Ұрмаңдар!» – деп араша түсті. Онысын тыңдаған ешкім жоқ. Қолдарындағы таяқтарымен студенттерді соққыға жығып жатты.
Мен біреуін ұстап алдым. Ол кезде салмағым 80 келіден асатын. Әлгі бала салмағы жоқ, жеп-жеңіл екен. Әріде тұрған автобустарға қарай сүйрей жөнелдім. Бізге: «ұстап алып, автобусқа кіргізіңдер», – деп бұйрық берілген еді. Оны автобусқа кіргізіп, қайта келгенімде ешкім қалмады.
Бір кезде бізге милиция қызметкерлері келді. Полковник пе, майор ма, ол жағы есімде жоқ, әйтеуір шендісі: «Ана жақта бір топ жастар жүр. Өткен-кеткенге тиісіп жатыр. Барып, сазайын беріңдер!» – деп бұйырды. Сонда мен: «Біздің төбелесуіміз керек екен, ал сендер не бітіріп жүрсіңдер, сонда?» – деп реніш білдірдім. Сол кезде әлгі шенді милиционер: «Бізге тимеңдер деді. Сендер кірісіңдер!» – деп жауап берді.
«Жас қазақ»: Сіздерді орға жықты деп ойламайсыз ба?
Александр Яковлев: Бұл – сараптау. Ол басқа нәрсе. Саяси сараптамамды соңында айта жатайын. Жолда кір жуғыш машина жасайтын зауыттың қасынан өтіп бара жатқанымызда, оның жұмысшылары: «Мынаны алыңдар!» – деп шақырды. Арматураны келтек-келтек етіп кесіп дайындап қойған екен. Мен біреуін алып, қолымды былғамас үшін газетке орап алдым.
Сосын біз оншақты адам болып сол жаққа қарай жүрдік. Алдымыздан бізден екі есе көп нөпір көрінді. Олар бізге қарай жүгірді. Сасып қалдық. Дәл осы кезде қасымызға бір автобус келіп тоқтай қалды. Ішінен бронды жейде киген бір топ түсті. Олар Киров зауытынан екен. Ол – әскери зауыт. Жұмысшылар ма, зауыт күзетшілері ме, ол жағын білмеймін. Құрыш жейде, темір дулыға киген, қолдарында жоғары қысымды шланга. Өздері көп емес. Біз солардың артынан жүрдік. Олар ешкімді аяған жоқ. Қолына түскендерін аямай ұрды. Бір студентті арыққа жығып алып, соққанда айнала түгелдей қанға боялды. Бұл оқиға Мир (қазіргі Желтоқсан) және Горький (қазіргі Жібек жолы) көшелерінің қиылысында болған еді. Менің қазақ достарым көп. Бірі – академик, бірі – институт директоры. Желтоқсан оқиғасында бізді арсыздықпен орға итермелепті. Оны біз кейін түсіндік.
«Жас қазақ»: Бұл оқиғаға сол кезде қандай баға бердіңіз? Қазір қандай баға бересіз?
Александр Яковлев: Мен бұған өзімнің саяси бағамды берейін. Қазір жастар Желтоқсанда Кеңес өкіметіне қарсы шықты деп жүр. Мүлде олай емес. Кеңес өкіметіне ешкім қарсы шыққан жоқ. Мұның бәрі Горбачевтан басталды. Ол АҚШ-тың Орталық барлау басқармасының немесе ағылшын барлау қызметінің агенті. Билікке келгенде елді ыдырату мақсатын көздеді. Ескі кадрларды ығыстыра бастады. Соның бірі – біздің Қонаев. ...Ол кезде Алматыда қазақтар аз болатын. 1986 жылы мұндағы қазақтардың саны 16 пайызды ғана құрайтын. Оның көбі студенттер еді. Бұл жердегі басты қателік – үгіт-насихат жүргізу арқылы наразыларды басу керек еді. Екіншісі, орыс тілді халықты қазақтарға қарсы қойды. Ең сорақысы да осы. Оқиға студенттерді қудалаумен, институт мұғалімдерін, ректорларын жұмыстан шығарумен аяқталды. Кейін мұндай жағдайлар көрші мемлекеттерде де жалғаса бастады. Мұның бәрін Горбачев қасақана ұйымдастырған еді.
Бейбіт Қойшыбаев: Менің білгім келіп отырғаны, сіздер өздеріңізге қарсы еш әрекетке бармаған адамдарды да ұрып- соға бердіңіздер ме?
Александр Яковлев: Жоқ, олай емес. Басында ешқандай әрекет жасамадық. Олар әуелде тыңдамай, бөгет-қоршаудан өтіп кетпек болды. Бізді таспен, әйнек сынықтарымен ұра бастағанда ғана тап бердік.
Бейбіт Қойшыбаев: Сол кезде қандай сезімде болдыңыз?
Александр Яковлев: Қайдағы сезім? Ұру керек пе, ұрдық. Біреудің басынан, біреудің арқасынан. Қашып үлгіргені үлгірді. Қолға түскені таяқ жеп, автобусқа тоғытылды.
Бейбіт Қойшыбаев: Соның бәрі не үшін керек еді?
Александр Яковлев: Бізге солай тапсырма берілді.
Бейбіт Қойшыбаев: Қонаевқа қатысты айтатын болсам, ол жастарға басу айтқысы келген. Бірақ оған рұқсат етпеді. Қонаев Колбиннің кабинетінде отырды.
Александр Яковлев: Мен оны білмеген екенмін.
Бейбіт Қойшыбаев: Біз әлі де Алматыда қазақ жастары неліктен мұндай әрекетке барды дегенге жауап берген жоқпыз. Сіз жастардың әрекетін бассыздық деп санайсыз ба? Олар жайдан-жай мұндай қадамға барған жоқ.
Александр Яковлев: Бассыздық емес, әрине. Мұның бәрі жоғарыдағылардың ұйымдастыруымен болды. Әрине, студенттердің бұл жағдайға көңілі толған жоқ. Осы көңіл толмаушылық жастарды осындай әрекетке итермеледі деп ойлаймын.
Бейбіт Қойшыбаев: Желтоқсанның 25-сі күні осы оқиғаға қатысты жиналыс болды. Мен сол кезде «Бұл тек Горбачевтың кінәсі емес, бұл ұлттық ерекшелікті ескермеген партиялық бюрократияның да әсерінен болып отыр» деп, өз ойымды білдірдім. Қазір де солай ойлаймын. Ал партия коммунистерге «ұлттар жақындасып келеді, соған байланысты жұмыстар жасалып, дайындалып жатыр» деп оқытты. Ал нәтижесінде не болды? Алматыда тек студенттер емес, қазақ жұмысшылары да көп болды. Олардың жатақханадан басқа еш нәрсеге қол жеткізуге мүмкіндіктері болмады. Қазақтардың өз ана тілін қолданатын жері де жоқ болатын. Орысша білмесе, нан да сұрай алмайтын. Сол үшін бәрі орыс тілін жаппай меңгеруге мүдделі болды.
Александр Яковлев: Меніңше, мұнда 100 пайыз орысша сөйлейтін.
Бейбіт Қойшыбаев: Әрине, сөйледі. Олар соған мәжүр болды емес пе. Орыс тілінсіз еш жерге жұмысқа да орналаса алмас еді. Сондықтан үйренді.
Александр Яковлев: Қазір де солай.
Бейбіт Қойшыбаев: Әрине, дұрыс айтасыз. Бұл – Мәскеу ұйымдастырған орыстандыру саясатының салдары. Сол әлі күнге дейін бізде қалып қойды. «Барлық істер орыс тілінде жүргізілетіндіктен, қазақ тілінің не қажеті бар?» деп есептеді. Қазақ жастарын ашындырған мәселенің бірі осы еді.
Александр Яковлев: ...Ал біздің мемлекет халқының жартысынан көбі орыс тілділер. Басқаша болса, олар жұмыссыз қалады.
Бейбіт Қойшыбаев: Неге жұмыссыз қалады?
Александр Яковлев: Себебі тіл білмейді.
Бейбіт Қойшыбаев: Неге үйренбейді, онда?
Александр Яковлев: Оның не қажеті бар?
Бейбіт Қойшыбаев: Міне, көрдіңіз бе, қазақ тіліне, қазақтарға деген осындай көзқарас жастардың сол толқуына апарып соқтырды.
Александр Яковлев: Себебі, әдеби, ауызекі сөйлеу болмаса, кәсіби тұрғыдан қазақ тілі дамымаған тіл болып саналады.
Бейбіт Қойшыбаев: Дамымаған? Сіз неге бұлай дейсіз? Сіз қазақ тілін білмейсіз де. Бұлай деуіңізге не себеп? Мәселен, түрік тілін алыңыз. Оның қазақ тілінен артықшылығы бар деп ойлайсыз ба? Мүлде олай емес. Себебі ол қолданыста көп пайдаланылады. Ал қазақ тілінің қолдану аясы тар. Мұның бәрі дұрыс жүргізілмеген саясаттың нәтижесі. Сіздер әлі де Қазақстанды мойындамайсыздар. Оны Кеңес Одағының бөлігі көріп, Ресейде отырғандай әсердесіздер. Өздеріңізді Ресейдің мұндағы «бесінші колоннасындай» сезінесіздер. Және негізгі ұлттың ешқандай өзіндік ерекшелігін, болмысын қабылдағыларыңыз келмейді.
Александр Яковлев: Одан басқа бір-бірімізбен сөйлесетін тіл жоқ.
Бейбіт Қойшыбаев: Міне, көрдіңіз бе, бізді жеткілікті түрде орыстандырып тастаған. Осы дұрыс па? Тарихи ақиқат тұрғысынан, бұл барып тұрған – әділетсіздік.
Александр Яковлев: Мұның бәрін құртып кеткен Горбачев емес пе? Ол ұлттық саясатты ыдырату үшін пайдаланды.
Бейбіт Қойшыбаев: Пайдаланған жоқ, білместікпен жасады.
Александр Яковлев: Мүлде олай емес. Ол Орталық барлау басқармасының (АҚШ-тың) агенті.
Бейбіт Қойшыбаев: Жоқ, ол өзінің ұлтынан басқаны көргісі келмеді. Сіздерді мұндағы «бесінші колонна» ретінде пайдаланды. Сондықтан да Желтоқсан оқиғасында тек қана сіздер қазақ жастарының шашынан сүйреп, ұрып-соқтыңыздар. Ал қазіргі таңда жүргізіліп жатқан интеграция мәселесін алып қарайық. Кедендік одақ туралы «бұл Кеңес Одағының басқаша құрылып, қайта қалыптасқан түрі» деп есептейтіндер бар. Бұл пікірін белгілі орыс тілді саяси тұлғалар жасырмай ашық айтып та жүр. Ал біз одақ құруға қарсы емеспіз, егер унитарлы емес, нағыз ұлттар одағы құрылса. Мәселенің бәрі қазақты, оның тілі мен ділін құрметтеуде болып тұр. Егер «ертеңнен бастап бәрі қазақ тілінде сөйлейді, сол тілде жұмыс жасайды» десе, сіз бүгін-ақ меңгеруге тырысасыз.
Александр Яковлев: Мен бұл жерден кетіп қалар едім. Онсыз да елден қаншама адамдар кетті.
Бейбіт Қойшыбаев: Иә, не кетер едіңіз, не тіл үйренер едіңіз».
Осы пікір алысу сұхбатында қаншама шындық жатыр. Ащы әрі өкінішті. Яковлевтей коммунистің желтоқсаншыларды қаншама жылдан соң түсінгенін айтсайшы. Ол сол кезде бізді алаңға шыққан жастарға айдап салмай, екі жаққа да үгіт-насихат жұмыстарын жүргізіп, мәселені шешу керек еді дейді. Қойшыбаев та 25 қарашадағы партия жиналысында осы жолмен шиеленісті бейбіт түрде шешу керектігін айтып, жіберген қателікті көрсетіп берді ғой. Ал коммунистер «Шынында да бізден қателік кеткен екен» деп жөн сөзге құлақ асып, опынды ма? Жоқ. Қайта үдере тұрып, бюрократтық әдеттеріне басып, өзін жалалы етті.
«Бұл күндері ұжымдарда болған жекелеген идеологиялық қызметкерлер де өздерін жақсы жағынан көрсете алмады. Мәселен, «ОК бірінші хатшысының қазақ болуы маңызды ма, жоқ әлде дүкеннің нанға толып тұрғаны керек пе» деген аудандық партия комитеті хатшысының көпшілікке айтқан сөзінің келтірген зиянкестігін немен өлшеуге болады екен? Партия қызметкерлерінің соншалықты қарабайыр да тұрпайы түсіндірмесінің кез келген ауыр да қатаң қол жұмсаудан да қауіпті екендігі сөзсіз...»
Иә, идеология қызметкерлері бір ғана орыс ұлтының мерейін көтеретін жалған интернационализмді насихаттаудан арыға бара алмады. Тіптен хормен: «Көп алғыс айтамыз ұлы орыс халқына...», – деп те ән шырқап, басымызға көтеріп пір тұттық. Бәрі де шамадан тыс астамшылық екенін аңғал қазақ қайдан білсін. Республиканы Қонаев басқарып тұрған кезде дүкендерде нан болмай қалған кез болды ма? Жоқ! Жұрт тоқшылыққа, барға қанағат етті. Ал әлгі хатшы елдің назарын қазақ басшысының болмай қалғанына емес, нанға аударып отыр. Шынында, бұл қарабайыр әрі тұрпайы түсіндіруі кез келген соққыдан да ауыр екенін Қойшыбаев мысалға алып, атап айтқан. Ойлау жүйесі кем, дарынсыз басшы қай кезде де елдің тұтастығына, ынтымағына орны толмас нұқсан келтіретіні анық.
Жалғасы бар...
Көлбай Адырбекұлы
Abai.kz