Қазақ қызы, қылығыңды неге жоғалттың?!
Жақында алыстан ат арытып келген досымызбен өткен-кеткенді еске алысып, арқа-жарқа әңгіме-дүкен құрмақ болып Алматыдағы бір кафелердің біріне шақырған едім. Даңғырлаған даңғаза музыка, ішімдік пен көк түтінге оранған ғимарат ішінде сәлден соң-ақ шу шықты. «Қуырдақтың көкесін түйе сойғанда көресің» демекші, төбелестің «төресін» қыздар алысып-жұлысқанда сезінеді екенсің. Әлдеқандай аяғы ауыр бейбақтың шашына (әлде келіншек) үш қыз аш кенеше жабысып, оңайлықпен босатар емес.
Боқтық сөздердің небір сорақы түрлері «арулардың» «кәріз ауыздарынан» төгіліп түсіп жатыр. Бұл уақытта құрсағында сәбиі бар жақтың жақтастары «майданға» аттандай қосылып, мұны байқаған қарсы тараптың өзге сылқымдары да «шайқас даласынан» сырт қалмады. Топ-топ болып бөлініп, ұрыс салған бұрымдыларды арашалауға қарауылдар мен жігіттер жұмылып-ақ жатыр. Бір қолдарымен бет тырнап, екінші қолдарымен шаштан қатып ұстаған қыздарды бір-бірінен бөліп, екі жаққа тартқан сайын қаракөлеңкедегі апыр-топыр ұрыста қолда қалып кетіп жатқан шаштың обалы кімнің мойнында екенін анықтау да ауырға соғады. Кейін естіп білгеніміз, жеңіл жүрісті екіқабат қыздың құрсағына билеп жүрген әлдебір қыздың қолы тиіп кетсе керек. Сыраға сылқия тойған бикештер тіпті әй-шәйға қарамастан, мәселені бірден жұдырықпен шешіп тастауға тырысқанға ұқсайды. Мұндағы байқағанымыз, бүгінгі әйелдер төбелесінің еркектерден айырмашылығы - бірден шарт-шұрт шайқаса кететіндігі, ыза-кекке, өшпенділікке шексіз берілетіндігі, сол себепті оңайлықпен төбелестен бас тартпауы, бет тырнап, шаш жұлуға бейімдігі.
Қазақ қаракөздерінің бұрын-соңды құлақ естімеген боқтық сөздері, еркектің өзіне ерсі көрінер әдепсіз ым-ишаралары бұзақылардың бұлалықтарын жолда қалдырардай-ау тегі. Ырду-дырду, айқай-шудан мезі болған біз жуық маңдағы және бір кафеге бас сұқтық. Онда да жарты сағат өтер-өтпестен-ақ алдыңғы тақылеттес оқиға орын алды. Тағы да мас екі-үш келіншек әлдебір еркектермен билеймін деп олардың әйелдерімен мүйіздесіп қалды. Қызғаныштың қызыл иті не істетпейді?
Әйелдердің айқасы, қатындардың қақтығысы мұнда күзетшілердің арқасында әлгіндей ұзаққа созыла қоймады.
Бұл бір-ақ күнде көзбен көрген қос оқиға қазақ қаракөздерінің азғындау жолына түбегейлі бет бұрып бара жатқандығын нақты айғақтай түседі. «Әйел сұлу болмайды көркіменен, мінезіне көз жетпей көңіл бөлме» дейді ұлы Абай. Елдегі есепсіз ажырасулар осындай кесел мінездің кесірінен емес деп кім айта алар? Көз қарықтырған қалалық сұлулардың өзінің көбінің ана тілінен жерігендігін, жалаңаш тәнін жалпақ жұртқа жариялауға «ынтықтығын» айтпасақ та, ішіңіз біледі. Қалалық жастар ана тілінсіз, ауылдық жастар білімсіз қалса, сапалы ұрпақты саңырауқұлақтың арасынан тауып ала саламыз ба? «Бала нені білсе жастан, қиядан, өле-өлгенше соны таныр қиядан» деген Жүсіп Баласұғынның өсиеті өмірімізге айнымас темірқазық болса игі. Аяғы ауыр болса да, есер әуен тыңдап, есірік ішімдік ішіп, будақ-будақ түтін түтетіп, аузына келгенін ой елегінен өткізбестен лақ еткізетін, жанжал десе, жан алысып, жан беріспей тынбайтын сылқымдар ертең қандай ұрпақ әкеледі, қандай ана болады? Кез келген жақсылық маңдай тер, табан ақымен келсе, жамандық атаулы жұқпалы дерт. Оның қанмен өтіп жеті атаға дейін қалмайтындығы ғалымдар тарапынан қатқан қағидадай дәлелденді бұл күні. «Әйелдер теңдігі» деген кеңестік кезеңнің ұраны енді гендерлік саясатқа ұласты. Ер-азаматқа сүйеу болудың орнына, жағасына жармасып, жарлық шығаратын «жарты патшаларды» әрбір екінші отбасыдан кездестіресіз қазір. Мұны көріп өскен ұл мен қыз қандай болмақ? Нендей үлгі алмақ? Ал бірін-бірі «мойындағысы» келмейтін жас жұптардың талақ етісуі тағдыр-талайларына жазып қойғандай құдды.
Шіркін, есіктен кірмей тұрып келе жатқандығынан хабар беріп шолпысы сыңғыр қаққан, күміс күлкісі күй болып төгілген, ер азаматқа тіке қадап көз салмайтын, бұрымы тірсек қаққан, жер сызған бүрмелі көйлегінің етегі теңіздей шалқыған, нәзік жүрегі, көркем мінезі көңіл марқайтқан, көркіне ақылы сай айдын көлдегі аққудай ақ кербез арулары қайда кеткен қазақтың? Ата-бабаларымыз қыз баланы қонағындай қадірлеп күткенімен, қырық үйден тыйымды да ұмытпаған. Үйде жасырған қылығын түзде көрсететін қаракөздердің тәрбиесіне бүгінгі ата-ананың неге бейғам қарап отырғаны түсініксіз. Ұстамдылықтан ада, ұяттан жұрдай, ашық-шашық киінуге әдеттенген сылқымдарымыз некесіз тастанды балалардың да қатарын арттырып отыр. Осы рухани мүгедек балалардың тағдырына кім жауап береді? Жеңіл жүріске бой ұратындардың да басым бөлігі - студенттер. Сондықтан, жоғары оқу орны студенттеріне ашық киінуге, темекі мен ішімдік тұтынуға заңмен тыйым салынатын кез жеткендей.
Бауыржан ОРАЙЗАЙҰЛЫ, педагог-психолог:
Қазақ жастары, оның ішінде қазақ қыздарының бұзылуына шетелдік экспанцияның, батыстық бағдарламалар мен фильмдердің әсері мол. Қазақ идеологиясы отбасыдан басталады. Ең бірінші үй тәрбиесін түзеу қажет. Қазір үйде теледидар ғана тәрбие береді. Ауылда өскен қыздар қалаға оқуға келіп, өздерін бостандыққа жеттім деп еркін сезінеді. Отбасы, ошақ қасында «қазақ» деген сөзді, тәрбиелік ұғымды жеткізуге тырысу да байқалмайды. Қазақ қоғамында дастарқандағы тәрбиенің маңызы орасан. Ұлтымыз қызын дастарқаның төріне отырғызып, жат жұрттық қонақ ретінде сыйлаған. Басқа үйдің түтінін түтетуге психологиялық тұрғыдан дайын етіп өсірген. Қазір қыз баланы өз орнымен тәрбиелеу жетіспейді. Университеттерде ұлттық тәрбие деген пән ашылды. Мұндай пән тек университеттер ғана емес, балабақша мен мектептерден бастап оқытылғанын жөн көремін. Бүгінгі жастардың жанын сау етіп өсірудің жолы - сол.
Автор: Арман СЕРІКҰЛЫ
"Алаш айнасы" газеті