Қазақстанның мүддесі қорғалған ба?
Кеден одағына қатысты құжаттар, уақыт өте келе, тіпті қалаулылар тарапынан да көп сұрақтар туғызуда. «Кеден одағына мүше- мемлекеттердің кеден қызметтерінің Біріккен алқасы туралы шартты» ратификациялайтын заң жобасы бұған дейін Төменгі палатада да қызу пікірталастар туғызған еді. Қайрат Мәмидің төрағалығымен өткен Жоғары палатаның кешегі жиынында енді сенаторлар осының айналасындағы наразылықтары мен көңілтолмастықтарын ашық білдірді.
Кеден одағына қатысты құжаттар, уақыт өте келе, тіпті қалаулылар тарапынан да көп сұрақтар туғызуда. «Кеден одағына мүше- мемлекеттердің кеден қызметтерінің Біріккен алқасы туралы шартты» ратификациялайтын заң жобасы бұған дейін Төменгі палатада да қызу пікірталастар туғызған еді. Қайрат Мәмидің төрағалығымен өткен Жоғары палатаның кешегі жиынында енді сенаторлар осының айналасындағы наразылықтары мен көңілтолмастықтарын ашық білдірді.
Империялық қызуы басылмаған Ресей осы ұйымның да барлық басқарушылық тізгінін өз қолында шоғырландыруға ыңғай танытып отырғандай, ал әлемдік көшбасшылық тұғырларға ұмтылған Қазақстан бұған қарсыласып бағуда. Әрине, көк теңізге шығар жолы жоқ, құрлықта қос өкпеден қысылған Қазақстан үлкен нарықты ашатын, еркін сауда кеңістігін құратын мұндай ұйымнан бас тарта алмайды.
Демек, Парламент депутаттарының көксегені де ол емес, олар қазақстандық мүдденің жақсырақ қорғалғандығын қалайды.
«Кеден одағына мүше-мемлекеттердің кеден қызметтерінің Біріккен алқасы туралы шарттың» 10-бабына сәйкес, осы алқаның Хатшылығының функциясын Ресейдің Федералдық кеден қызметі жүзеге асырады екен. «Бұл келісімде Біріккен алқа шешімдерінің жобаларын барлық мүше елдердің келісімінен өткізу мәселесі регламенттелмеген. Бұл біздің елімізге, соның ішінде қазақстандық кәсіпкерлерге тиімсіз шешімдердің қабылдануына әкелмей ме?» деп туралай сұрады сенатор Ерлан Нығматулин.
- Біріккен алқаның шешімдері тек ұсыным-рекомендация сипатында болады, - деді құжатты қорғаған Қаржы министрі Б.Жәмішев. - Ал шешімдердің тек ымыра-консенсустық жолмен қабылдануын талап ететін ереже Қазақстан келіспейтін бірде-бір шешімнің өмірге жолдама алуына жол бермейді. Осы тұрғыдан алғанда мен ешқандай проблема көріп отырған жоқпын. Ресейдің кеден қызметінің аппараты алқаларды әзірлеуге қатысты техникалық функцияларды, құжаттарды жолдау, құжаттарды жалпылау (обобщение) сияқты жұмыстарды атқарады. Бастамаларды қарау сынды мазмұндық жағы болса, әрбір елдің еншісінде қалады. Демек, қандайда бір қауіп-тәуекел жоқ.
Тағы бір жайт: бұл шартқа «Атамекен» одағы» ұлттық экономикалық палатасы қорытынды ұсынған болатын. Кеше оның бірде-бір ұсынысы қабылданбағандығы жарияланды. Ел Үкіметі олардың неге қабылданбағандығын былай түсіндіреді: «Келісімге 22 маусымда қол қойылды, ал Ұлттық экономикалық палата қорытындысын 12 желтоқсанда ұсынды». «Қабылданбаудың жалғыз себебі осында ғана ма? - деп нақтылады Е.Нығматулин. - Өйткені «Атамекен» отандық кәсіпкерлердің мүдделерін қозғайтын мәселелерге қатысты өте пайдалы ұсыныстар беріпті. Өкінішке қарай олар ескерілмей қалып отыр».
- «Атамекен» ұсыныстарына келсем, - деді Болат Жәмішев, - алқаның отырыстарында тек қолданыстағы заңнама жүзінде шешіле алатын мәселелер ғана талқынады. Алқа қолданыстағы заңнама аясынан тыс шығатын мәселелер бойынша ешқандай шешім қабылдай алмайды. Сол себепті үш елдің «Атамекен» сияқты қоғамдық ұйымдарының өкілдерін қосудың қажеттілігі жоқ.
Кеден одағының Біріккен алқасы ендігі екі отырыс өткізіп үлгеріпті, Қаржы министрінің айтуынша, оның бірінде - электрондық форматта жүретін ақпараттық өзара ықпалдастықтың техникалық шарттары талқыланған. «Бұған қоса, құқық қорғау саласындағы тәжірибелік іс-шаралар жоспары қаралды. Себебі әрбір елдің кеден қызметі сондай-ақ құқық қорғау органының да қызметін атқарады» деді ол.
Әйткенмен бұл алқа тек құжаттарды ксерокопиялық көшіру тәріздес техникалық қызметтермен айналысады дегенге сенаторлар сенбеді. «Біріккен алқа Хатшылығының шығындары да, қаржыландыруы да Ресей бюджетінен жүреді делінген,-деп назар аудартты сенатор Қуаныш Айтаханов. - Ол Хатшылықтың ережесін төраға бекітеді дейді, ал төраға - Ресей өкілі! Үшінші бабында айтады: «Біріккен алқаның жұмыс тәртібін де төраға бекітеді». Егер ол үш елдің ортақ Біріккен алқасының жұмыс тәртібі болса, неге оны да Біріккен алқа өзі бекітпейді? Неге жалғыз төрағаға беріліп қойған?»
- Сенаторлар, - деді палата депутаттарына өтіне қараған Қаржы министрі, - сіздердің алқа отырыстарын ұйымдастыру қызметін Ресей кеден қызметі аппаратының атқаратындығына қатысты алаңдаушылықтарыңыз түсінікті, бірақ мен тағы да назарларыңызды аударамын! Ол осы ұйымның құжаттарды ксерокөбейту, жалпыландырылған анықтаманы әзірлеу, жинау сияқты тек техникалық функцияларын орындайды. Отырысқа шығарылатын құжаттардың және солар бойынша шешімдердің мазмұны Кеден одағы елдерінің кеден комитеттерінің еншісінде.
Министр Болат Жәмішев Біріккен алқа төрағасының тек бір жылға ғана сайланатындығын атап өтті, ол мүше елдердің әрқайсысының кеден қызметінің басшысы әр жылда осы лауазымды иеленеді деп үміттенеді: «Мен осы құжат ратификацияланған соң, сондай тәжірибе енгізіледі деген ойдамын,-деді Қаржы министрі. - Қалай болғанда, менің өзім осындай ұстанымды ұстанамын және біздің Кедендік бақылау комитетінің басшылығын, осы мәселе бойынша шешім қабылдаған кезде, осыған сәйкес дауыс беруге міндеттедім. Ал төрағаға қатысты шешім тек консенсустық негіз-де, яғни барлық үш ел өкілінің бірауыз-дан қолдауы болғанда ғана қабылданатындығын ескерсек, қазақстандық тараптың ұстанымы әлгіндей болады: жыл сайын төраға ауысып, біздің комитет төрағасы да Біріккен алқа төрағасы болуы қажет».
Бұған сенатор Ғани Қасымов күмәнмен мысал келтірді: «Сіз айтасыз: «жоқ, біз келіспей қоямыз, ротация болады, позициямыз темірдей, төрағамыз да төраға болады» дейсіз. Шүбә келтіруге рұқсат етіңіз! - деді Ғани Есенгелдіұлы. - Біз ҰҚШҰ ұйымына қатысты да осындай келісімді бір жолы бекіттік, осы әскери ұйымға төраға алғашында Ресей тарапынан сайланды. Ол содан бері мызғымай, міне, 15 жыл бойы отыр! Біздің өкілдер тіпті жақындай да алмайды». Оның айтуынша, ресейліктер бұған мүмкіндік беретін тетікті ендігі енгізіп қойыпты. Рас, талқылауға түсіп отырған құжаттың 3-бабында төраға мен оның орынбасарларының 1 жылға сайланатындығы жазылған, бірақ оның «тіркемесі» бар: «Біріккен алқаның шешімімен бұл мер-зім ұзартылуы мүмкін».
Айхан ШӘРІП
"Айқын" газеті