«Чиновниктің өлімі»
«Топырақ бол,
дүние сені таптап өтсін...».
Мектепке кіргенде ересектер психологиясы мен адамаралық дипломатияның хас шебері еді. Мұғалімнің көңілін қалай алдарқатуды, құрбысының жүрегін қалай жібітуді жетік меңгерген болатын.
«Топырақ бол,
дүние сені таптап өтсін...».
Мектепке кіргенде ересектер психологиясы мен адамаралық дипломатияның хас шебері еді. Мұғалімнің көңілін қалай алдарқатуды, құрбысының жүрегін қалай жібітуді жетік меңгерген болатын.
Университетке түскенде «дүние тек бір-бірімен жауласқан, біріне-бірі өш, бірін-бірі көре алмайтын екі жақтан ғана тұрады» деген теоремасының аксиомаға айналуы үшін тіпті қолайлы жағдай туды. Кафедрадағы мүйізі қарағайдай қос профессордың жан алыс, жан беріс шайқасында базбіреулер құсап арада жаншылып кетпеді. Тәжірибесін молынан пайдаланып, екі жақты да алдап соқты. Деканның ғылыми жетекшісіне деген қисық көзқарасынан да ешкім зардап шекпейтін жол тапты. Студенттерін соңынан салпаңдатып қоятын, «кең етегінің» бір ұшы бас әкімшілікке жалғанған қырсық доктордың да аярлығынан айласын асырды.
Жоқшылық пен мұқтаждық бұның еңбекке ерте араласып, енжар ортада ерекше көрінуіне жол ашты. Құбыжық сиам егізіне айналған үкімет пен бизнесті, елден хабары жоқ «ел қайраткерлерін» тани бастағанда «екі жақтың» «көп жаққа» айналып кеткенін бірден сезді. «Көпжақты қақтығыстың» «екі жақты ұрыспен» салыстырғанда әлдеқайда пәтуасыз, опасыз һәм жойқын екенін ұқты. Қарадүрсіндеу жолдастары «көпжақты конфликтердің» бір қырына еріксіз ілініп, құрбан боп кетіп жатқанда бұл миығынан күліп, өзінің стратегиясын тереңдете түсті. Үш, төрт, тіпті, бес тараптың бір-біріне қармақ салған қым-қиғаш әрекеттерін өз мүддесі үшін тез икемдеп, шебер пайдалануға машықтанды. Бір жазықтықтағы айқас түзу құсап басталып, бірте-бірте призмаға айналып, келе-келе
додекаэдр құсап қыры көбейе түскен қоғамдық-саяси интригалардың биіктіктері мен бұрыштарын көзін жұмып отырып есептеп шығара беретін болды. Аз ғана уақытта сұраныс пен мойындауға ие болған қабілетіне тәнті еді. Бірақ ешбір жаққа илікпейтін, ешбір тарапқа сенбейтін, күдікшіл, секемшіл, һәм өзімшіл жүрегінің дәу қара тасқа айналып, жалғыздық атты су түбіне тартып бара жатқанын іші сезетін. Жақындағысы келген жаннан «мүдделі жақ» көріп тұратын мінезі мұны құрбы-құрдастарынан да оқшаулап тастаған. Әсіресе, айнаға қараса шын жалғыз екенін көретін.
Бір күні қаланың орталық алаңы мен бас көшесінде мүддесі қайшыласқан қарсылас «жақтардың» айқыш-ұйқыш қақтығысына терезеден мысқылдай қарап отырған. Кенет назары алаңның қақ ортасында тапжылмай тұрған бір адамға түсті. «Ешбір тарапқа қосылмай, ешбір жақпен жағаласпай жай тұрған бұл кім болды екен?» деген оймен қасына қалай жетіп барғанын өзі де білмейді. Әлгі жанның бар қасиеті жанарында сияқты. Түптің түбін көріп бекінген, шешімтал, мейірімді көзқарас. Бар болмысымен тыныштыққа шақырады. Туғалы бері таң қалғаны осы шығар. Бұл кезде өзі құсап «тарапсыз адамды» тамашалаушылар көбейе түскен. Қастарынан жанай өтіп жатқан тараптар бір-біріне бүйірінен қадалып, я тұмсығымен тіреліп тұрғандарын ұмытып, әлгі адамға айыптай қарайды. «Өзімен-өзі тұрған өзімшіл һәм күдікті кісіге» қатысты «қоғамдық наразылық» сағат сайын өсіп бара жатқандай. Мұның ес білгелі алғаш рет есеңгірей қалған сақтық сезімі санасын жарқ еткізіп қайта оралды. Жүзін қара плащының жағасымен қалқалаған күйі ешкімге тура қарамай үйіне тартты.
Сол түні «тарапсыз адам» түсіне кірді. Шын өмірдегідей бұған қарап үнсіз ғана көзімен сөйлеп тұр: «Күллі жақ пен тарап атаулыны ойыңнан шығар. Жауласуға бейім жақ жоқ. Жауықтырушы зұлым күш бар. Тартысқа құмар тарап жоқ. Тартыстырушы зиянкес зат бар. Бірі – тысыңда, бірі – ішіңде. Екеуін де әшкере қыл! Жағы жоқ, тарабы жоқ, өлшемі жоқ Құдіретке жетудің; һәм күдіксіз, қулықсыз, мүддесіз шын Махаббатты сезінудің жалғыз жолы – осы!».
Таңертең тұра салып айнаға қараған кезде өзі өмірбақи қобалжи күткен күннің туғанын ұқты. Жүрегін толтыруға шақ қалған жалғыздық үрейін қуып шығатындай қуат тапқанын сезді. Кеудесінде үміт отын жаққан басты белгі – ұзақ жылдар бойы көрінбей кетіп, дәл осы күні пайда болған айнадағы өз бейнесі еді. Мұқият жуынып-шайынып, гардеробтың ең түкпірінде ілініп тұрған ақ плащын алып киді. Өмірінде бірінші мәрте үйінен жұмыс кеңсесіне тіке апаратын үйреншікті жолдан шығып, оңға бұрылды. Кешегі «тарапсыз адамның» «қоғамдық дүрбелең тудырғаны» үшін қатаң жазаға тартылған орнына жеткен беті қалт тоқтады.
Сосын қарсы тараптар мен жағаласқан жақтарға қарата әр сөзін шегелеп: «Мен бұл дүниеде ешбір жаққа жатпаймын, ешбір тараптан тарамаймын! Жаққа бөлінбейтін, тарапқа сыймайтын бір ғана кемел Иеме бас иемін!» деп айғай салсын. Сол сәтте у-шу дүние сілтідей тынды. Жанжалдасып жатқан жақтар мен тіресіп тұрған тараптар бірін-бірі тастай бере, түгел бұған қарай жапырыла бұрылды. Ары қарай не боларын бұл да сезіп тұрған. Бір мезгілде дүрілдей көтеріліп, дүркірей аққан долы күш бұны мұрттай ұшырды да, от шашқан миллиондаған тұяқ әлемдегі ең сақ, ең айлакер һәм тәсілқой адамның бірін оп-оңай тапап өте шықты.
Бар «абырой-атағынан» айырылып, бақиға аттанған «байғұстың» жансыз жүзін теледидар жаңалықтарынан көріп қалған таныстары «Апырмай, мына кісі де жымия алады екен-ау!» деп жатты.
Ғалым БОҚАШ,
шығыстанушы-журналист
"Қазақ әдебиеті" газеті