Қазақ режиссурасының тұңғышы
Аймауытовтың сан салалы шығармашылық мұрасының салмақты жағының бірі – оның драматургиясы. Ол – қазақ әдебиетінде төңкеріс жылдары туған осы жанрдың көшбастаушыларының бірі. Сонымен бірге, ол қазақтың театр өнерінің бастауында тұрды. Қазақстанда алғашқы кәсіпқойлық ойын-сауық үйірмелерін ұйымдастырып, өзі жазған пьесаларына өзі режиссерлік етіп, сахнаға шығарды. Ол 1914 жылы Абайдың қайтыс болуының он жылдығына арналған Семейде өткен кеште өнер көрсетеді. 1915 жылы сол қалада «Біржан мен Сара» спектаклін сахнаға лайықтап қойып, өзі Біржаннның рөлін сомдайды. Жиырмасыншы жылдары Семейде «Ес-Аймақ» деген театр труппасы ұйымдасқанда да Ж.Аймауытов соның басы- қасында болған.
Драматургтің алғашқы пьесалары «Рәбиға», «Жебір болыс» (кейін «Мансапқорлар» болып жөнделген), «Қанапия – Шәрбану», 1916-1917 жылдары жазылған. Олар қолжазба күйінде тарап, көркөмөнер үйірмелерінің сахналарында қойылады. Кейіннен қаламгер «Сылаң қыз», «Ел қорғаны», «Шернияз» туындыларын жазған.
Аймауытовтың сан салалы шығармашылық мұрасының салмақты жағының бірі – оның драматургиясы. Ол – қазақ әдебиетінде төңкеріс жылдары туған осы жанрдың көшбастаушыларының бірі. Сонымен бірге, ол қазақтың театр өнерінің бастауында тұрды. Қазақстанда алғашқы кәсіпқойлық ойын-сауық үйірмелерін ұйымдастырып, өзі жазған пьесаларына өзі режиссерлік етіп, сахнаға шығарды. Ол 1914 жылы Абайдың қайтыс болуының он жылдығына арналған Семейде өткен кеште өнер көрсетеді. 1915 жылы сол қалада «Біржан мен Сара» спектаклін сахнаға лайықтап қойып, өзі Біржаннның рөлін сомдайды. Жиырмасыншы жылдары Семейде «Ес-Аймақ» деген театр труппасы ұйымдасқанда да Ж.Аймауытов соның басы- қасында болған.
Драматургтің алғашқы пьесалары «Рәбиға», «Жебір болыс» (кейін «Мансапқорлар» болып жөнделген), «Қанапия – Шәрбану», 1916-1917 жылдары жазылған. Олар қолжазба күйінде тарап, көркөмөнер үйірмелерінің сахналарында қойылады. Кейіннен қаламгер «Сылаң қыз», «Ел қорғаны», «Шернияз» туындыларын жазған.
Ж.Аймауытов өз дәуірінің өзекті мәселелерін дөп басып жазатын драматург. Оның әрбір көркем туындыларында сан түрлі оқиғалар мен мінездер ашылады. «Мансапқорлар» пьесасында болыстыққа, билікке, яғни мансапқа таласып, ағайындылар арасындағы ұрыс-керісті суреттесе, «Қанапия – Шәрбану» шығармасында әйел теңсіздігін тілге тиек еткен. Сондай-ақ, «Ел қорғаны» туындысында тарихымыздың дүбірлі кезеңі, ақтар мен қызылдар тартысын дәріптесе, «Сылаң қыз» комедиясында адам бойындағы сараңдық сияқты келеңсіз қасиеттерді әжуалаған. Байқап отырғанымыздай, оның барлық пьесаларына ортақ бай мен кедей арасындағы теңсіздік, әйел теңсіздігі, адам баласының кереғар іс-әрекеттерін, надандық, қараңғылық, қазақ арасындағы араздық, дау-дамай, т.с.с. мәселелерді қамтиды. Қаламгердің пьесалары, негізінен, өз дәуірінің ең маңызды әлеуметтік мәселелерін көтеруге, сахна арқылы заманауи идеяларды таратуға арналады. Ол феодалдық-патриархалдық салтты, мешеулікті сынап, бейнелей отырып, елді оқуға, өнер-білім жолына үндейді. Әйелдердің бас бостандығын, халықтың азаттығын, теңдігін қорғайды.
Жалпы, Ж.Аймауытовтың режиссурасымен қазақ топырағындағы тұңғыш спектакль Семейде 1915 жылы, 13 ақпанда қойылғанын тағы да бір мәрте айта кету керек. Сахнаға қоятын пьеса болмағандықтан, мұғалімдер семинариясының студенті Ж.Аймауытов әйгілі “Біржан – Сара” айтысының Қазанда басылған нұсқасын сахнаға бейімдеді. Ұлттық топырақта көркемдік талапқа толық жауап берген тұңғыш спектакльдің қойылуы ерекше мәдени-рухани құбылыс. Бұл – ұлттық сахна өнерінің туған күні.
Әрине, спектакль көру мүмкіндігіне ие болмағандықтан біз Бағыбек Құндақбайұлының «Қоюшы Ж.Аймауытов режиссерге қажет көркемдік қиялға сүйеніп, тамаша шығармашылық ізденіске барған. Ол спектакльді көркемдеуді семинарияның үшінші курс студенті М.Әуезовке тапсырған. Орындаушылар өз кейіпкерлерінің сыртқы кескін-келбеті мен әрекетінің жанды суретін тауып, бейнені толық ашатын басты құрал – сөзге өте ұқыпты қараған. Сөз астарына дендеу, мән-мағынасын ашу – қойылымның басты шарты. Әлгі мақалада Сара рөлінде ойнаған Тұрар Қозыбағарова туралы: “…Сөзінің анықтығы, дауысының мінсіздігі жұрттың ықыласын өзіне магниттей тартты”, – деп қандай керемет айтылған! Бұл сол кезең түгіл, бүгінгі актерлеріміздің әлі толық меңгере алмай келе жатқан мәселесі ғой» деген ойына сүйене отырып, Біржанның сахналық бейнесін жасап, режиссерлік жұмысын жүргізген Жүсіпбек Аймауытовтың еңбегі жоғары бағаланған. Жоғарыда айтылған мақаладағы қойылымның сахналық сипатын қай жағынан алып қарасаң да режиссердің сауаттылығы, өнердің өзіндік табиғатын молынан танитыны көзге ұрып тұр.
Ж.Аймауытовтың драматургия мен театрдағы шығармашылығын зерттеуге өмірінің төрттен бір ширегін арнаған белгілі театр сыншысы Бағыбек Құндақбайұлына ерекше ықылас танытуымыз керек. Сыншының айтуынша, мұндай ұлағатты адамның өмірдегі және өнердегі жолын, соның ішінде театр өнерімен байланысын зерттеуге ой салған әрі зор ықпалын тигізген қазақтың ұлы жазушысы М.Әуезов. Өнер қайраткерінің цензураны айналып өтіп, тиіп-қашып жазғандарын кеңес тұсында саяси қатеге санап: «Алашорда идеясын театр өнерінде насихаттағаны үшін» деп Орталық Комитеттің сөгісіне ұшырағаны тағы бар. Алайда, қаншама қиыншылықтарға төтеп бере отырып, жазған бұл еңбегі алдағы буынға, яғни мына біздей жастарға баға жетпес құндылыққа айналып отыр.
Ж.Аймауытовтың әдебиет саласындағы өзіндік қолтаңбасы баршамызға мәлім. Жазушының драмалық шығармаларының да қазақ драматургиясынан алатын орны ерекше. Атап айтқанда : «Біржан – Сара», «Рәбиға», «Мансапқорлар», «Қанапия – Шәрбану», «Ел қорғаны», «Шернияз», «Сылаң қыз» пьесалары ерекше бір шеберлікпен жазылып, сонымен қатар, жоғары деңгейде автор-режиссердің сахналауымен қойылып, көрерменнің үлкен ықыласын иеленген болатын. Сол себепті де өнер иесінің драматургия мен театрдағы туындыларының шоқтығының биіктігіне, режиссердің сынаптай сырғыған талантына еш күмән келтірмеңіз. Оның шеберлігін М.Әуезовтің “Театрды қызықтап, өзімізше оқып-үйреніп жүрген шағымызда бәріміздің табынып, ұстаз тұтқанымыз – Жүсіпбек болатын. Және төрт-бес жас үлкендігіне қарай өнерге бәрімізден бұрын араласты. Сөзге шешен, орысшаға да жүйрік, көп оқып, көп білетін. Оның үстіне домбыраны шебер тартып, әдемі әншілігімен де оқшау еді, пьеса қоюда режиссураны да әдемі меңгерді” деген сөздері айқындай түспек.
Мақала мазмұнын зерделесек, Ж.Аймауытов бастаған талантты жастар спектакльді мәдени сауатты қойғанын аңғару қиын емес. Сахна өнерінің ол кездегі сәбилігіне қарамастан, қойылымның көкейге қонымдылығы, сахналық келісті көркемделуі мен орындалу мәдениеті жағынан шынайы шыққаны осы үзіндіден көрініп тұр.
Жасынан зерек, білім мен өнерге құштар, алаштың дархан дарынды азаматының осылай еуропалық үлгіде спектакль қоюы – ұлттық сахна өнерінің бастамасы. Біз енді қазақ театрының тарихын 1926 жылдан емес, 1915 жылдан бастағанымыз жөн. Тарихи да, ғылыми да шындық осы.
Ж.Аймауытов өз дәуірінің өзекті мәселелерін дөп басып жазатын драматург. Оның әрбір көркем туындыларында сан түрлі оқиғалар мен мінездер ашылады. «Мансапқорлар» пьесасында болыстыққа, билікке, яғни мансапқа таласып, ағайындылар арасындағы ұрыс-керісті суреттесе, «Қанапия – Шәрбану» шығармасында әйел теңсіздігін тілге тиек еткен. Сондай-ақ, «Ел қорғаны» туындысында тарихымыздың дүбірлі кезеңі, ақтар мен қызылдар тартысын дәріптесе, «Сылаң қыз» комедиясында адам бойындағы сараңдық сияқты келеңсіз қасиеттерді әжуалаған. Байқап отырғанымыздай, оның барлық пьесаларына ортақ бай мен кедей арасындағы теңсіздік, әйел теңсіздігі, адам баласының кереғар іс-әрекеттерін, надандық, қараңғылық, қазақ арасындағы араздық, дау-дамай, т.с.с. мәселелерді қамтиды. Қаламгердің пьесалары, негізінен, өз дәуірінің ең маңызды әлеуметтік мәселелерін көтеруге, сахна арқылы заманауи идеяларды таратуға арналады. Ол феодалдық-патриархалдық салтты, мешеулікті сынап, бейнелей отырып, елді оқуға, өнер-білім жолына үндейді. Әйелдердің бас бостандығын, халықтың азаттығын, теңдігін қорғайды.
Жалпы, Ж.Аймауытовтың режиссурасымен қазақ топырағындағы тұңғыш спектакль Семейде 1915 жылы, 13 ақпанда қойылғанын тағы да бір мәрте айта кету керек. Сахнаға қоятын пьеса болмағандықтан, мұғалімдер семинариясының студенті Ж.Аймауытов әйгілі “Біржан – Сара” айтысының Қазанда басылған нұсқасын сахнаға бейімдеді. Ұлттық топырақта көркемдік талапқа толық жауап берген тұңғыш спектакльдің қойылуы ерекше мәдени-рухани құбылыс. Бұл – ұлттық сахна өнерінің туған күні.
Әрине, спектакль көру мүмкіндігіне ие болмағандықтан біз Бағыбек Құндақбайұлының «Қоюшы Ж.Аймауытов режиссерге қажет көркемдік қиялға сүйеніп, тамаша шығармашылық ізденіске барған. Ол спектакльді көркемдеуді семинарияның үшінші курс студенті М.Әуезовке тапсырған. Орындаушылар өз кейіпкерлерінің сыртқы кескін-келбеті мен әрекетінің жанды суретін тауып, бейнені толық ашатын басты құрал – сөзге өте ұқыпты қараған. Сөз астарына дендеу, мән-мағынасын ашу – қойылымның басты шарты. Әлгі мақалада Сара рөлінде ойнаған Тұрар Қозыбағарова туралы: “…Сөзінің анықтығы, дауысының мінсіздігі жұрттың ықыласын өзіне магниттей тартты”, – деп қандай керемет айтылған! Бұл сол кезең түгіл, бүгінгі актерлеріміздің әлі толық меңгере алмай келе жатқан мәселесі ғой» деген ойына сүйене отырып, Біржанның сахналық бейнесін жасап, режиссерлік жұмысын жүргізген Жүсіпбек Аймауытовтың еңбегі жоғары бағаланған. Жоғарыда айтылған мақаладағы қойылымның сахналық сипатын қай жағынан алып қарасаң да режиссердің сауаттылығы, өнердің өзіндік табиғатын молынан танитыны көзге ұрып тұр.
Ж.Аймауытовтың драматургия мен театрдағы шығармашылығын зерттеуге өмірінің төрттен бір ширегін арнаған белгілі театр сыншысы Бағыбек Құндақбайұлына ерекше ықылас танытуымыз керек. Сыншының айтуынша, мұндай ұлағатты адамның өмірдегі және өнердегі жолын, соның ішінде театр өнерімен байланысын зерттеуге ой салған әрі зор ықпалын тигізген қазақтың ұлы жазушысы М.Әуезов. Өнер қайраткерінің цензураны айналып өтіп, тиіп-қашып жазғандарын кеңес тұсында саяси қатеге санап: «Алашорда идеясын театр өнерінде насихаттағаны үшін» деп Орталық Комитеттің сөгісіне ұшырағаны тағы бар. Алайда, қаншама қиыншылықтарға төтеп бере отырып, жазған бұл еңбегі алдағы буынға, яғни мына біздей жастарға баға жетпес құндылыққа айналып отыр.
Ж.Аймауытовтың әдебиет саласындағы өзіндік қолтаңбасы баршамызға мәлім. Жазушының драмалық шығармаларының да қазақ драматургиясынан алатын орны ерекше. Атап айтқанда : «Біржан – Сара», «Рәбиға», «Мансапқорлар», «Қанапия – Шәрбану», «Ел қорғаны», «Шернияз», «Сылаң қыз» пьесалары ерекше бір шеберлікпен жазылып, сонымен қатар, жоғары деңгейде автор-режиссердің сахналауымен қойылып, көрерменнің үлкен ықыласын иеленген болатын. Сол себепті де өнер иесінің драматургия мен театрдағы туындыларының шоқтығының биіктігіне, режиссердің сынаптай сырғыған талантына еш күмән келтірмеңіз. Оның шеберлігін М.Әуезовтің “Театрды қызықтап, өзімізше оқып-үйреніп жүрген шағымызда бәріміздің табынып, ұстаз тұтқанымыз – Жүсіпбек болатын. Және төрт-бес жас үлкендігіне қарай өнерге бәрімізден бұрын араласты. Сөзге шешен, орысшаға да жүйрік, көп оқып, көп білетін. Оның үстіне домбыраны шебер тартып, әдемі әншілігімен де оқшау еді, пьеса қоюда режиссураны да әдемі меңгерді” деген сөздері айқындай түспек.
Мақала мазмұнын зерделесек, Ж.Аймауытов бастаған талантты жастар спектакльді мәдени сауатты қойғанын аңғару қиын емес. Сахна өнерінің ол кездегі сәбилігіне қарамастан, қойылымның көкейге қонымдылығы, сахналық келісті көркемделуі мен орындалу мәдениеті жағынан шынайы шыққаны осы үзіндіден көрініп тұр.
Жасынан зерек, білім мен өнерге құштар, алаштың дархан дарынды азаматының осылай еуропалық үлгіде спектакль қоюы – ұлттық сахна өнерінің бастамасы. Біз енді қазақ театрының тарихын 1926 жылдан емес, 1915 жылдан бастағанымыз жөн. Тарихи да, ғылыми да шындық осы.
Бердікей Мұқаш,
Т.Жүргенов атындағы
Қазақ Ұлттық өнер академиясының
4-курс студенті