Хайролла ҒАБЖАЛИЛОВ. РУ – ҚАЗАҚТЫҢ ПАСПОРТЫ
Осы жазда «zonakz.net» интернет-газетінде (01.07.2010 ж.) «Новый Казахстан» апталығының бас редакторы Амантай Дандығұловтың «Этносы. Жузы. Кланы» атты мақаласы жарияланыпты. Онда біраз мәселе айтылған екен. Бірақ мен сондағы ойлардың көпшілігін қабылдай алмадым.
Осы күні қазақтың бұрын қандай халық болғаны жөнінде сыңаржақ пікір көп. Яғни біздің қоғамтанушы, саясаткер немесе кейбір «тарихшысымақтарымыздың» өздері қазақтың өткен тарихын білмей, бүгінгі ұрпақпен салыс-тыра отырып, салт-дәстүріміздің қадір-қасиетін кетіріп, былжырақ пікірлер айтады. Мәселен, байларымызды - ақымақ, молдамызды - дүмше, халқымыз-ды - надан, қараңғы етуге құмар. Өйткені мұндай көзқарас кешегі кеңестік қоғамнан қалған орыстың көзімен, қолымен жазылған ескі, қасаң дүниелер. Жасыратыны жоқ, қазақ халқы орыс ел бола алмай, орман, тоғайды жағалап жүретін жабайы кезінде Отырардай ғылым мен мәде-ниеттің қаласын салып, Әл-Фарабидей аты әлемге әйгілі ғалым шыққан дана жұрт еді ғой. Өкінішке қа-рай, біздің сол озықтығымыз көп қасірет шектірді.
Осы жазда «zonakz.net» интернет-газетінде (01.07.2010 ж.) «Новый Казахстан» апталығының бас редакторы Амантай Дандығұловтың «Этносы. Жузы. Кланы» атты мақаласы жарияланыпты. Онда біраз мәселе айтылған екен. Бірақ мен сондағы ойлардың көпшілігін қабылдай алмадым.
Осы күні қазақтың бұрын қандай халық болғаны жөнінде сыңаржақ пікір көп. Яғни біздің қоғамтанушы, саясаткер немесе кейбір «тарихшысымақтарымыздың» өздері қазақтың өткен тарихын білмей, бүгінгі ұрпақпен салыс-тыра отырып, салт-дәстүріміздің қадір-қасиетін кетіріп, былжырақ пікірлер айтады. Мәселен, байларымызды - ақымақ, молдамызды - дүмше, халқымыз-ды - надан, қараңғы етуге құмар. Өйткені мұндай көзқарас кешегі кеңестік қоғамнан қалған орыстың көзімен, қолымен жазылған ескі, қасаң дүниелер. Жасыратыны жоқ, қазақ халқы орыс ел бола алмай, орман, тоғайды жағалап жүретін жабайы кезінде Отырардай ғылым мен мәде-ниеттің қаласын салып, Әл-Фарабидей аты әлемге әйгілі ғалым шыққан дана жұрт еді ғой. Өкінішке қа-рай, біздің сол озықтығымыз көп қасірет шектірді.
Бір анығы - көшпенді халықты надан көретін бүгінгі танымда қазақтың өткенін жоққа шығарудың тарихқа қиянат екені аян. Өткен жылдары өзіміз зиялы санап, құрметтеп жүрген академик, тарихшы, қоғам қайраткерлерінің 28-і қазақ тарихын тәуелсіздік алған 1991 жылдан бері қарай жазуды айтып, арғы жағындағы терең тарихымызды жоққа шығарып сандырақтады.
Несін жасырайық, тәуелсіздік алғаннан кейін де оңалғанымыз шамалы, яғни отарсыздану (деколонизация) үдерісі әлі жүргізілген жоқ. Қайта бас-басы-мызға би болып, отарлаушы ел сіңірген «будан» санамен күн кештік.
«Қазаннан қақпақ кетсе, иттен ұят кетеді» дегеннің кері шығар, рухымызды орыстың идеологиясы меңдеп алған соң, өзге жұрттан өзімізді қор санап, құлдық психологиядан арыла алмай келе жатырмыз. Соның кесірінен байлығымызды, билігімізді жат биледі. Қазақтың рухына пайда келтіретін еш дүние жасаған жоқпыз. Киномыз өзімізді қорлады, әдебиетіміз қазақты мазақ қылды. Содан ғой, Бораттардың боғауызданып, қазақты әлемге масқара етіп жүргені.
Қазақтың қасіретті ғасырлардан осы күнге дейінгі текті, рухты, саналы халық ретінде жоғалмай, жойылмай келген себебі, бір жағынан, рулық құрылымнан шығар. Күмәнді емес, нақты тұжырым. Өйткені қазақ ықылым заманнан бері жеті атаға толмай қыз алып, қыз беріспейтін дана дәстүр ұстанды. Соның арқасында қанымыз таза, тегіміз мықты, рухымыз биік ұлт болып сақталдық.
Әлемде 2500-ге жуық ұлт бар десек, Кеңес Одағы кезінде соның ішінен 93 ұлт мүлде жойылып, тарихтың түпсіз қатпарына сіңіп кетті. Қазақты сақтап қалған - осы рулық жүйе. Әлемдегі осы модель тек қазақ халқында ғана сақ-талған. Бірақ біз қолда бар алтынның қадіріне жетпей отырмыз. Арғы тарихтарымызда біз рулық құрылымымыздан ешқашан зиян тартқан емеспіз. Мұны кейін зерттеп білген патшалық Ресей бізді сол тұсымыздан ұстады. Яғни ру мен рудың арасына от жағып, жымысқы саясат, түрлі айла-тәсіл қолданып, құтымызды қашырды. Елдігіміздің ең-сесін түсіріп, арасына сына қақты. Кейін келе, руды айтудың өзі «ауру» адамның сөзіне айналатын болды. Осы саясат әлі жүріп жатыр.
Осы күні «жаңа қазақтардың» өзі ру туралы әңгіме қозғалса, соны айтқан адамдарды мешеу, надан кісідей сезінеді. Ал ол заманда, яғни қиянат жасалудан бұрын, ру - паспортымыз болған. Бабаларымыз бес жүз жылдық шежіресін жатқа білетін болған. Қазіргі есеппен айтқанда, бұл - жеті атасын білген адам бір жүз елу жыл шама-сындағы ата-баба тарихын біледі деген сөз. Сөзім жанды болуы үшін мынадай мысал айта кетейін. Әңгіме Жоңғар мен қазақ арасы шиеленісіп тұрған сонау өткен ғасырларда болыпты. Қазақтың шежіреге жүйрік ақсақалдары ел ішіне кірген қалмақтың тыңшысын анықтау үшін, одан «руың кім, жеті атаңды айтып берші», - деп қолқа салатын болған. Сонда шежіре қумайтын қалмақтың тыңшысы сүрінеді екен.
Ру дегеніміз - атам, бабам, тегім. Сондай-ақ менің мақтанышым. Ру, анығында, отбасының және ағайын-туыстың арасындағы әңгіме. Алайда мұның бәрінен ұлттық мүдде жоғары болуы керек. Есті ел боламыз десек, ұлттық мүдде жолында бәрі құрбан болуға тиіс. Автор мақалада «Жалғыз жүріп жол тапқанша, көппен бірге адас» деген мақалды сынға алған сияқты. Халқымыз мұны «көппен көрген ұлы той» деген сөзбен де қастерлеген емес пе. Бірақ осы күні аталған мақалымыздың өңі өзгерген сияқты. Өйткені билігі былыққан, сыбайласқан жемқорлықтың дерті дендеп, әділетсіздіктің уыты жайылып тұрған бұл қоғамда мұндай мақал айту қисынсыз. Егер биліктің дені сау болса, онда дұрыс қоғам қалыптастыруымызға мүмкіндік көп болатын еді. Алайда бүгінгі жағдай олай болмай тұр. Айталық, әкім-қаралар мен шенді-шекпенділердің бәрі жеріміздің үстін, астын тұтастай жеп, сатып болды. Ата-бабадан қалған байлықтан қара халыққа қара бақыр да қалған жоқ.
Кейде Алланың бар қазақтың пешенесіне берген байлығын ат төбеліндей биліктегі аз тобырдың пайдаланып отырғанын ойласам, әділетсіздік Жаратылыстан бола ма деген күпірлі ойға қалып жүрмін. Неге бәрімізге ортақ сол бабалар мұрасы жер бетіндегі барлық қазаққа ала-құла бөлінуге тиіс. «Майшелпекке» бөгіп отырған шенеуніктері-міз бен шетел азаматы екенін ескерсек, қазақ байлығы қай елдің қоржынына құйылып жатқанын түсіну қиын емес шығар. Баспасөзде қанша Қытай азаматының Қазақстан азаматтығын алғаны туралы көптеген мақалалар жазылды... Біз осы жолмен кете берсек, қазақ елінің ертеңі не болар екен? Қазірше жаубы кемшін сұрақтың бірі - бұл.
Тарихшыларға өзінше сілтеме жасаған Амантай қазақтың ертеден ру мен жерге бөлінетінін, ағайын ара - араздығын айтып, ұлы дала демократия-сын сынға алыпты. Жөні жоқ, жүйесіз сөз екені көзге ұрып-ақ тұр. Қазақ ежелден «Айтылған сөз - атылған оқ» деп, бір ауыз сөзге тоқтап, содыры мен сотқарын би-шешеннің шешіміне сүйеніп жөнге салған жұрт емес пе. Оны аңызға бергісіз ел ішінде айтылып жүретін әңгімелерден білеміз. Қазіргі Ата Заңның өзі шеше алмайтын қиыс мәселелердің өзін кезінде тура билер әділ шешкен. Содан ғой, «Тура биде туған жоқ» деген тәмсілдің қалуы. Жасыратыны жоқ, бүгінгі заң - кешегі дала заңына қарама-қайшы. Қарап отырсаңыз, екі күннің бірінде ағайын - туғанын, қатыны - еркегін сотқа сүйреп жатады.
Автор жеті атасын танып, жеті жұртын білген қазақты мәңгүрт санапты. Бабалар жеті атасын білмегенді «же-тесіз» немесе «жеті атасын білмеген - жетімдіктің белгісі», сондай-ақ «тексіз» деген сияқты ауыр сөздермен сынаған. Әрине, айтар ауызға қиын болмағанымен, текті, арлы адамның естір құлағына бұдан артық ауыр сөз бола ма? Ал бабаларымыз «Жеті атасын білген ұл жеті жұрттың қамын жер» деген тәрбимен ұрпақ өсірген.
Қазақ өз тегін ғана емес, мыңдаған жылдар бұрын астындағы аты мен жетегіндегі тазы итінің тұқымын, қорасындағы төрт түлік малын да асылдандырған. Ал біздің бабаларымыздың жүздеген, тіпті мың жылдар бұрын меңгерген іліміне еуропалықтар ХVІІІ ғасырда әрең қол жеткізді. Яғни олар бізден бірнеше ғасырдан кейін селекцияны таптық деп, мәз болды. Мәселен, Алфред Вебердің айтқанындай, ғалымдар батысқа цивилизацияның көшпенділерден тарағанын мойындай бастады. Халқымыз атаның ұрығы, ананың сүтімен келетін қасиет деп осы «текті» меңзеген болатын. Мақал-мәтелдерімізде де «тек» туралы көп айтылады. Мысалы, «Жігіттің жақсысы -наға-шыдан» немесе «Күң қазса, тегіне тартады» деген сияқты...
«Тек» тұқым қуады. Қисынсыз айтылған пікір емес. Осы күні атынан ат үркетін ғалымдарымыздың көбі тегіне тартып жүр. Яғни ғылым мен ұлттың қамынан бұрын, қара басын көп ойлайды. Ататегінде байлықты, барлықты, тіпті түк көрмеген сол «ғалымсымақтарымыз» ақшаның жолында арын сатып, ит болып жүр.
Автор үкімет кадр тағайындауда руы мен жүздеріне қарайтынын, сонымен бірге осы уақытқа дейін премьер-министр болған азаматтарды дәлел ретінде баяндапты. Кадр мәселесіне келгенде руын емес, оның іскерлігін ес-керу керек екенін мойындамаған сияқты. Мәселен, Тасмағамбетовті айтайық. Ол - нағыз істің адамы. Қолы-нан тек жұмыс істеу ғана емес, үлкен масштабта ұйымдастыру қызметі де келеді. Бұл - жаратылысынан, тегінен келетін қасиет. Иманғали барған жерде қандай реформалардың болғанын бәріміз білеміз. Мысалы, ол әкім болған жеті жылда Алматы қалай өзгерді?
Ал Баянауылдағы бір шағын ауылдан он академик, жиырмадай ғылым академиясының корреспондент-мүшесі, екі жүзге жуық ғылым докторы мен профессорлары шығып жатса, сөзімізді қалай қисынсыз дейсіз? Бұған күмән келтіретін болсаңыздар, сол азаматтардың ішінен Қаныш Сәтбаев, Әлкей Марғұлан сияқты қазақтың маңдайына біткен ұлдарына қандай сын айтар едіңіздер? Бізге «жүз» атауы біреуді көтермелеп, немесе біреуді төмендету емес екенін түсінетін уақыт жетті. Миына ұлттық мүдде кіріп-шықпайтын, санасы төмен адам ғана жүз бен руға бөлініп, ішінен іриді. Немесе ұлттан әдірам қалған адам қазақтың руы мен жүзін түсінбейді.
Дей тұрғанмен қазақты қазақ еткен руды айтпау немесе жүзді сөз етуді жүндеудің тағы да реті жоқ. Ру - қазақы паспорт. Ықылым ғасыр бізге осыны үйретті. Ендеше, қазаққа айтылған әрбір қыңыр сөз үшін қасық қанымыз қалғанша шашақты найза болмаса да, қыл қалам ұстауға дайынбыз. Қазіргі байларға айтарым, қазақта: «Әкеден мал қалғанша, тал қалсын» деген сөз бар. Сенің балаңа қалдыратын мыңдаған малың немесе зәулім үйлерің - бір жұттық. «Жаман айтпай жақсы жоқ» деген дана халық. Егер Қырғызстандағыдай оқыс жағдай болса, «балапан басына, тұрымтай тұсына» кетіп, байлығыңның басыңа пәле болмасына кім кепіл болсын?
Сондықтан әрбір қазақтың азаматының істеген ісі, еткен жақсылығы, сіңірген еңбегі елдің бірлігіне, мемлекетіміздің болашағына, халықтың рухына, өзінің кім екенін танып-білуіне қызмет етуге немесе бағытталуға тиіс. Әлемді жалмап келе жатқан жаһанданудан ұлтымыз жойылып кетпеуі үшін, салт-дәстүріміз берік, ру-тайпалық құрылымымыз іргелі болуы керек. Бізге ол үшін ең алдымен өзіміздің ру-тегімізді біліп, ұлттық мүддені бәрінен жоғары қоятын, керек болса ұлт үшін жанын құрбан ететін ұлтшыл ұрпақ тәрбиелейтін дәстүрлі жол қажет. Ұрпақ тәрбиесі осы бағытқа бұрылып, ұлысты қазақ, рухты жұрт болайық!
Хайролла ҒАБЖАЛИЛОВ,
Қазақстан Республикасының мәдениет қайраткері,
«Алаш» тарихи зерттеу орталығының президенті
«Общественная позиция» газеті