Сенбі, 23 Қараша 2024
Әдебиет 7413 0 пікір 6 Наурыз, 2015 сағат 09:15

Жолтай ЖҰМАТ. ТҮРКІСТАН БАЛЛАДАСЫ

 

«...Аңыз мифке қарағанда шыншылдау болып келеді: себебі, онда миф пен ертегідегідей емес, бас кейіпкер ойдан шығару мен тарихи шындықтың ұштасқан жерінде тұрады...»

Манаш Қозыбаев,

қазақ тарихшысы

1. Айша бибі белгісі

– Неге! Неге?! Неге?..

Қасындағы жан қиыспақ құрбысы, қасы-көзі қиыла төгілген Ақжүніс ханым даусына діріл араластыра үзіліп кетердей боп, бұның басын сүйеп тұрып, үш рет «неге» сөзін қайталап айтқанда, көкіректің арғы түкпірінен ащы запыран құйылып-құйылып кеткендей болған-ды. Ару Айша оған оймақтай әдемі көздерімен жәудірей қарап, сәл ғана жымиып, ернін жыбырлата ақырын сөйледі.

– Енді армансызбын-н...

– О не дегенің! – деп Ақжүніс тағы да аһ ұрды. – Сенің көңіл түкпіріндегі арманыңды басқа ешкім емес, мен білемін. Екеуміз қайтсек те Қарахан баһадүрге аман-есен жетеміз, сол жолда қандай қиындыққа да шыдас береміз деп серттескеніміз қайда?

– Серт! Серт дейсің бе? – деді Айша әлсіз, дірілді даусымен. – Сертті бұздық па біз! Жоқ, бұзғанымыз жоқ. Сол серт жолында үзіліп бара жатсам, арманның да еш болмағаны.

Ақжүніс оның басын сүйеп отырып, жаны күйзеле тағы да күрсініп алып:

– Осы Аса өзеніне суға шомылмашы деп өтіне сұрап едім, – деді. – Тыңдадың ба?

Айша мөлдіреген жанарымен асыға ағып жатқан Аса өзеніне тағы да бір қарап, әлдеқандай терең ойға, көзінің алдынан бұлдырап көрінген тәтті елес-қиялға беріліп кеткен-ді..

* * *

Бұл қай жылдары еді!?

 Нешелеген кедір-бұдыр уақыт арада сырғып та кетіпті-ау ойлап қараса!

Баяғыда-а... Қарахан баһадүр осы Түркістан өңіріне ат басын бұрып, өзінің ерлік жорықтарын жалғастырып келе жатқан күндердің бірінде ойда-жоқта, әлдебір жол қиылысында бұған бетпе-бет кездесіп қалмап па еді. Әкесі Айқожа толықсып тұрған балғын қызы Айшаны ертіп, Түркістанның кең базарына қарай ақырын аяңдап келе жатқан-ды. Сол жол үстінде бір топ аттылы сардарлар алдын кес-кестеп:

– Қарахан баһадүр келе жатыр, – деп, бұларды бұйыра тоқтатты. – Баһадүрге жол беріңдер... Ығысыңдар былай...

Айқожа бас иіп, жанарын төмен салып, тұрған орнында міз бақпай, қатты да қалды. Діндар кісі еді. Ел билеушілер мен сыптима сұлтандарға ылғи да тағзым етіп отыратын. Осы әдетін аса ұната қоймайтын ерке қызы Айша сұлу:

– Әке, сіз неге әркімге тағзым жасап, бас ие бересіз? – деп сұрайтын. Сонда Айқожа:

– Мен әркімге емес, ел билеген есті азаматтарға құрмет сезімін көрсетіп, иілемін, қызым, – дейтін.

Айша әке сөзіне тәнті болып, балалық риза көңілмен сықылықтап күліп те алушы еді.

Сол әке, енді, міне, тағы да кәдуілгі әдетіне басты. Тік тұрып, басын төмен салып, баһадүрдің өтіп кетуін күтулі.

Бұлар сарбаздардың тасасында көп тұрып қалған-ды. Күткен Қарахан баһадүр мүлде көрінер емес.

Айшаның шыдамы таусылды да, алға шығып:

– Бізге жол беріңдер, – деді. – Енді күте алмаймыз.

Сарбаздар оның сөзін елең қылған да жоқ.

– Мен сендерге не дедім? – деп, қайсар қыз тағы да алға ұмтыла түсті. Әкесінің «қой, қызым» дегеніне де көнбеді. Осы кезде бір шомбал қара сардар қызды қамшымен жасқап, үркітіп, қорқыта кері қуып тастамақ боп өңмендеп келіп қалған-ды. Қыз сонда да тайсалмады. «Келсең кел» дегендей, батылдана қасқайып қарсы қарап тұрды.

– Ой, сен қыз... – деп, енді әлгі сардар қамшысын көтере беріп еді, Айша айқайлап жіберді.

– Тарт қамшыңды!

Сардар кенет қамшысын ауаға көтеріп, енді сілтей бергенде, өжет қыз әбжіл қимылдап, қолынан жұлып алып, басын қағжаң еткізді.

– Анаға қамшы сілтемек болған еркек есуас...

Сол сәтте бұлардың жанына Қарахан баһадүрдің өзі де келіп қалыпты. Ол әуелі қызға қарады. Айша ару ұялып, жүзін төмен салды.

Қарахан аттан түсті. Қыздың жанына келіп:

– Атың кім? – деп сұрады.

– Айша.

– Өзің өжет қыз екенсің.

– Жоқ, мен... сіз кешіккен соң...

– Түсіндірмей-ақ қой. Әуелгі жол – сенікі... Мен күте тұрам. Әкең екеуің өте беріңдер.

Айша әкесін ертіп Қараханның алдын кесіп, емін-еркін өтіп бара жатты. Баһадүр олардың соңдарынан көз алмай ұзақ-қ қарап тұрды.

* * *

Айша денесі қатты ауырып, қинала ыңырсыды.

– Жаныңа батты ма? – деп Ақжүніс бәйек болып жатты. – Шулаған қыздар қайда жоғалды? Бабы әже қатынның хабарсыз қалғаны несі? Емшіні тауып, тез-тез алып келеміз деп еді.

– Сол емші келгенше... – деп Айша әлсіз үнмен тілге келді тағы да. – Соған үлгере алсам ғой. Әй, үлгере алам ба?..

– Аса өзені маңайында жылан өте көп деуші еді, соның бірі бізге тап келгенін қарашы!

– Жоқ, – деді Айша. – Жанымды шырқыратып бара жатқан жыланның уы емес, басқа нәрсе.

– Енді не?

– Қараханға аман-есен жетіп, көңілде айдын болып толқып жатқан шексіз сезімімді өз аузыммен айта алмайтыным...

Ақжүніс күле сөйлеп:

– Осы жолға жиналып, ұзақ сапар шегуге бел байлағаныңның өзі нағыз махаббат белгісі емес пе? – деді.

Көз жанары бұлдырай бастаған Айша тағы да буырқанып-бұлданып, асыға ағып жатқан асау Асаға қарай ақырын икемделіп, бұрыла қарады. Судың сылдыры оның ойына ескі күндердің елесті суреттерін қайталап түсіргендей болған-ды.

* * *

Қарахан баһадүрдің сол жолғы жеңісті жорығы бейне Айшамен жолығуға, ару қызбен бетпе-бет кездесуге арналғандай екен-ау! Ол Түркістанда бірер ай аялдап, жата жастанып, асықпай дем алды. Сол күндерде Айша аруды күнбе-күн көруге ықыластанып ынтыға-сағына іздейтін. Айшамен сөйлесіп, сыр бөліскенді бар жан-тәнімен аңсап тұрушы еді.

Алайда діндар әке – Айқожа қызын әлі де жас санап, баһадүрдің бейілін байқаса да дегеніне көнгісі келмей, Айшаны тіпті де тысқа шығармай қойған екен. Түркістан өңіріне сыйлы қожаның бұл ісіне ешкім де қарсы келе алмапты. Ақсақал-қарасақалдар бас қосқан жерде:

– Жөн! Жөн! – десіпті бәрі де. – Аяқ астынан Қараханның ойы кеткен екен деп уыздай қызын байлап-матап, бере сала ма?

Бір ақсақал тұрып:

– Е, сендер білесіңдер ме? – депті. – Осы қыз Айқожаның қаны емес, ол кешегі ойшыл-ақын Сүлеймен Бақырғанидың қызы деседі ғой.

– Қой, – депті бір қария. – Оны кім сыпсыңдатып жүр? Біз білгелі Айша – Айқожа пірадардың қызы.

– Шындықты бір Алла ғана біледі, – депті сонда қаба сақалды кісі. – Біздің сөзіміз – өсек, ал өсек айту – күнәһарлық!

Осымен сөз де тез тәмамдалар еді.

Бүкіл жұрт сыйлаған Айқожаның бұл мінезіне қаһарлы Қарахан да еш реніш білдірмепті. Қайта Айшаға деген ыстық сезімін онан бетер лаулата түсіп, арадағы адамдар арқылы хабарласуын доғармапты.

Тіпті кететін күні де Айшаға арнайы хабар жіберіп:

– Сенің сұлу бейнеңді кеудемде ұзақ сақтаймын, – деп ішкі сырын айтты. – Мені күтші. Міндетті түрде қайта айналып соғамын. Өзіңді іздеп келемін.

Айша сол хабарға жауап беріп:

– Батырлар барған жерінде көп уәде беретін шығар, – деген. – Талай атырапты, талай елді аралайды. Ғашық бола салуы да, бәлкім, оп-оңай. Сүйіп қалуы да деп-демде...

– Олай емес, – депті Қарахан. – Мен үшін сенің орның аспандағы ай іспетті. Сен басқасың!

– Оны уақытында көре жатармыз, – деп Айша да салқын мінезбен жауабын жеткізген-ді.

Баһадүр аттанып бара жатып:

– Жазға салым келемін, – депті. – Сол кезде қарсы болмасаң, екеуміз неке қияр жасаймыз. Сөзім - сөз!

* * *

Арада біраз уақыт өтіп, батырдың берген уәделі уақыты да тақап қалып еді. Ол күн жақындаған сайын Айша да дегбірсізденіп, асыға күткен аңсарлы күндерді өткерулі болатын.

Бірақ дәл осы күндердің бірінде ұзынқұлақтан бұл жаққа сумаңдаған суық хабар да жетіп жатты.

– Қарахан батырдың жұртына тұтқиылдан жау шауыпты, – дейді хабаршы жігіт. – Елін ойсырата қырып кетіпті. Енді Қарахан атқа қонып, жаудан есе қайтаруға бел буыпты. Жан алып, жан берісер қан майдан бүгін-ертең басталатын сыңайлы...

Осыны естіген кезде Айша да үрейленіп, жаны жай таппай, бойын әлдебір қорқыныш сезімі билеп кеткен-ді.

«Апырмай, осы жаугершілік сапарда оған жаудың әлдебір қаңғыған садақ оғы тисе қайтемін?Біз осылайша мәңгі кездесе алмай қалсақ қайтпекпін?!.»

Содан соң айналасындағы қыздармен бас қосып, ой бөлісті, кеңес құрды.

Ең жақын құрбысы – Ақжүніс көңілге қонымды пікір білдіріп, сабырлы сөз айтты.

– Сен енді баһадүрді өзің іздеп барғаның дұрыс.

– Батыр оны құп көре ме?

– Әрине, құп көреді. Өзіңді шын ұнатып қалды емес пе?

– Ұшқалақ мінезді, сабырсыз қыз болып көрініп қалмаймын ба?

– Еліне жау шауып жатқанда, шын жанашыр екеніңді осындай әрекет-ісіңмен де байқататын сәт бұл.

Ойласа келе, ақыры барлығы осы ойға табан тіреді.

Алайда бұл сапарға шығуына күтуші қатын Бабы әже қарсы болды. Ол дереу қыз әкесі Айқожаға бұл жайынан хабар білдіріп те қойған екен, әкесі Айшаға келісім бермей отырып алды.

– О заманда бұ заман, қыз бала ер-азаматты өзі іздеп бара ма?! – деп, қарсылық сөзін айтқан-ды. – Салтымызға мүлде жат әрекет...

Айша бірбет еді. Қай кезде де өз дегенінен қайтып көрмеген болатын. Бұл жолы да сол мінезіне басты.

“Қайтсем де барып қайтамын! Еліне жау шауып жатқан баһадүрге ішкі тілектес ниетімді білдіріп келемін. Онсыз болмайды...»

Оның тоқтаған түйінді ойы осы болды.

Екі-үш күннен соң ат әзірлетіп, бір топ қыз Тараз бағытына жол салған-ды.

Айша арудың анық жолға жиналғанын сезген күтуші қатын – Бабы әже амалсыз жол қажетін буып-түйді. Содан соң көп қыздармен бірге Айшаның соңынан ілесті.

Жол бойы қыздар өте шат-шадыман, көтеріңкі сезімде болды.

Ән мен өлең, өлең мен жыр айтысып, шаршап-шалдығуды білмей, күн ұзақ ат үстінен түскен де жоқ. Бәрі де жарасты көңіл-күймен әзіл-қалжыңдасып, күлкіге күлкі жалғап келе жатқан-ды.

Тек Айша бибі ғана әлдебір мұңды ойға батып кетіп, кермек қиялға ұзақ-қ малтып, сол сезімнен шыға алмаған күйде болатын-ды.

* * *

Аса өзеніне келіп жеткенде қыздар бой жазып ат шалдырды. Бұл – Айшаның өтініш сөзі еді.

Топ қыздар бір бөлек болды да, Ақжүніс пен Айша өзен жағалап, оңаша кетті.

– Саған не болған? – деп сұрады Ақжүніс одан. – Көңілің неге пәс?

– Білмеймін, еңсем еш көтерілер емес.

– Нені ойлай бересің?

– Қарахан баһадүр аман болса екен деп уайымдаймын.

– Е, – деп күлді Ақжүніс. – Бұл енді жұдырықтай жүректің ісі. Ашықтық өстеді. Ол кісіні қобалжытады. Кеудеге маза бермей қояды...

– Сол ғана болса жақсы-ау...

Осыны айтып болды да, Айша:

– Мен суға шомылайыншы, – деді.

Ақжүніс оның бұл ойын аса құп көрмей:

– Қой, ағын суға түсу қауіпті, – деген. – Ағызып ала жөнелсе қайтемін?

– Мен жүзе аламын ғой, – деп Айша сонда да ырық бермеді. – Білесің бе, осы күндері денем аяқ астынан қатты ысып кетіп, күйіп-жанып бара жатқандай күйге түсе беремін... Жиі-жиі...

– Онда тым алысқа ұзама, өзеннің осы шетіне ғана шомыл, – деп Ақжүніс жағалауды нұсқады. – Мен жаныңда боламын.

Қыз шешініп, суға түсті. Әуелі отырды. Сосын шалқалап жатты. Жүзген жоқ. Тіпті жағалаудан алыстап кетпеді де. Ақжүніс сосын да алаңсыз болып, сол маңнан гүл тере бастаған-ды. Кенет... Айша баж етіп, шыңғырып жіберді.

– Жылан! Жылан!

Ақжүніс жүгіріп келіп, Айшаны құшақтады. Ол судан әзірде ғана шығып, енді киімдерін киіп жатқан-ды.

– Не болды?

– Мені жылан шағып алды.

– Қайда? Қане?..

– Жылан қамыс арасына кіріп кеткенін байқадым.

– Ол қайдан шыға келді екен?

– Сәукелемді кие бергенде, ішінен ысылдап, ұзын тілін жалаңдатты. Сақтанып үлгере алмадым...

– Улы емес шығар. Солай дейікші...

– Білмеймін, басымның бір жағы ұйып бара жатыр.

Екі қыз жағаға шығып, не істерін білмей абдырап, аз-кем отырып қалған екен. Ащы дауысты естіген ана жақтағы Бабы әже қатын бастаған қыздар да жүгіре жетіп келіп қалған-ды.

– Айша сұлуға не болды?

– Жылан... шақты. Дереу емші іздеу керек. – Екі-үш қыз жан-жаққа асыға аттануға жиналды. – Емшіні тез тауып әкелмей болмайды. Улы жылан болса, Айшаның өміріне қауіпті. Өте қауіпті!

Айша жақын құрбысы Ақжүністің тез-тез, шашала сөйлеген үнін естіп жатып, Аса өзеніне тағы да қарады. Осы жолы ол әлгіндегі Ақбас жыланды көрді. Судың дәл ортасында қазықтай қақиып, бұған қарап басын бұлғаңдатып-бұлғаңдатып тұр екен. Бұл әлде елес, әлде рас... Әйтеуір, Айша оны анық көргендей сезімді бастан кешті.

– Анда... анда тұр! – деп орнынан тұрып кетпекші еді, Ақжүніс ырық бермеді.

– Қозғалма! Қозғалуға болмайды саған...

– Жоқ, ана жақта, Ақбас жылан...

– Жылан дейсің бе? Ол жоқ. Ол әлдеқашан ну қамыстың арасына кіріп кеткен. Зым-зия. Оны енді табу оңай деймісің!

– Әне, әне ол...

– Елес қой! Бәрі де елес... – деп Ақжүніс Айшаны сабырға шақырды.

– Солай ма? Бәрі елес пе, а?.. Елес болғаны ма?..

Айшаның үні енді бәсеңсіп-бәсеңсіп барып, ақырын сылқ ете қалды...

* * *

Айша енді төбеде төңкеріліп тұрған зеңгір аспанға мөлдірей қарады. Аспан қандай көкпеңбек! Қандай әсем!

«Осы аспандай мөлдір, аспандай мейірімді ештеңе де жоқ шығар мына фәниде!» деп ойлады Айша. «Әттең, жер бетіндегі барша адам адалдық пен тазалықты, ақиқат пен шыншылдықты осы аспанға қарап үйренсе ғой... Пенденің бойын тек тазалық жайласа, жер бетінде ұрыс та, керіс те, соғыс та – ештеңе бола қоймас-ау, тегі... Батырлар аман, халық тыныш өмір сүрер, тегі...»

Тап осы кезде аттардың тұяқ дүбірі естілді. Сарбаздар жерді дүрсілдетіп, осында келіп те қалыпты. Олардың қақ ортасында – Қарахан баһадүр. Айша сұлу оны көрді. Таныды.

– Сені іздеп келіп едім... – деп өз аузымен айтқысы келген. Бірақ тілі жуыспады. Еріндері ісіп, тілі де үлкейіп, аузына сыймай бара жатқандай.

Екі қолын ербеңдетті.

«Сені соншалық сағынғанымды білесің бе?. Келмей қойдың ғой. Көп күттірдің ғой, батырым! Өзім... өзім іздеп келе жатыр едім-м... Әкеме көнбей жолға шығып кетіп ем...»

Осы сөздерді тек көз жанарымен ғана жеткізіп жатты.

Емші Айшаның ақ білегінен ұстап көрді де, қабағы құрсаулана Қараханға:

– Қиындау, – деп бас шайқады.

Қарахан Айшаның балғын денесін қос алақанына салып, басынан сүйемелдеп, өзінің кең кеудесіне қысты.

– Ишан қайда? – деді сосын.

– Ол осында, хан ием!

– Біздің некемізді қиыңдар.

– Қай жерде?

– Тап осы жерде! Жер таңдауға уақыт аз... Тез, жылдам...

Ишан күбірлеп сөйлеп, екеуінің бетіне үшкіріп, әлденені айтып, асығыс қимылдап жатты.

Айша оның даусын еміс-еміс қана естігендей болды да, енді әуезді үн бірте-бірте алыстап бара жатқанын аңғарып, денесі де салқын тартып сала берді...

Баһадүр Айшаны құшағына ала түсіп:

– Сен енді бибісің! Айша бибімсің! – деп, құлағына үш рет сыбырлап айтып жатты. Айша соңғы рет күлімсірей қарады.

– Менің асылым! Қимас қазынам!...

Қарахан осыны айтып, аһ ұрды.

Ал, құшағында балбырап-балқып, көп уақыттан бері арман болған түркістандық ару – Айша бибі мәңгілікке ұйықтап кеткен еді. Өзі қатты ұнатып қалған атақты баһадүрдің ып-ыстық құшағында...

* * *

Жүрегіне мәңгі өшпестей алау жағып кеткен ару қыз – Айша бибіге деген іңкәр сезімін Қарахан өле-өлгенше өшірген жоқ. Өшірмеуге тырысты. Тіпті сол Тараз қаласының түбіндегі өте ыңғайлы орынды таңдап, сонда Айша бибіге арнап ескерткіш кесене тұрғызды. Оған жан-жақтан ондаған білгір ұсталар мен зергерлер бірінен соң бірі тартылды. Әсем, әдемі болуын өзі қадағалады. Жиі-жиі ат басын бұрып тұрды, әркез өзі келіп-кетіп жүрді...

Түркістан аймағына аса сыйлы діндар әке – Айқожа пірадар сүйікті қызының өлі денесін алып кетуге бата алмапты деседі. Шариғат бойынша Айша енді Қарахан баһадүрдің жары. Екеуінің үзілер алдында некесі қиылғанын да білді. Сонан соң да қан жұтып, қайғырып, қызының мәйіті басында көзінің жасы сорғалап тұрып, құран оқыпты да, еліне мұң арқалап қайтыпты.

Қайтар сәтте Бабы әже қатынға:

– Тірісінде адал қызмет етіп едің, енді өлгенде де қызымды жалғызсыратпа, сенен соны ғана сұрадым, – депті.

Кесене біткен соң, оның басында шырақшы болып, Бабы әже қатын біржола қалып қойды. Тіпті өзінің жасы жетіп, кезегімен көз жұмған кезде Айша бибі Кесененің маңына жерленіп, басына ғажайып Күмбез тұрғызылды.

Айша бибі кесенесі осы күнге дейін махаббат мұнарасындай болып алыстан мен мұндалайды.

Оған қазіргі кезге дейін тәу етіп келушілерде сан жоқ. Толас тапқан күні жоқ.

Олар Айша бибі мен Қарахан баһадүрдің мәңгі ескірмес пәк, адал сезіміне бас иеді. Тағзым етеді.

Айтпақшы, жасы сексеннен асқан шақта фәниден бақиға озып бара жатып, Қарахан баһадүр нөкерлеріне:

– Менің басыма белгі қойыңдар, ол белгі Айша бибімнің Кесенесін көріп жататын жерде болсын, – деп аманаттапты.

Нөкерлері баһадүр сөзін екі етпепті. Айтқанын орындапты.

Осы күні Айша бибі Кесенесі мен Қарахан күмбезі көне Тараз маңында алыстан мен мұндалап, бір-біріне үн қатысып, үнсіз мұңдасып тұрғандай әсер береді...

Міне, ерте кезден бүгінге дейін ауыздан ауызға ауысып жеткен аңыз-махаббаттың аянышты оқиғасы осындай. Біз естіген тарихы осылай өріледі. Алайда ару Айша бибі мен Қарахан баһадүр (оны Әулие ата деп те атайды) жайлы әфсана сан жылдар бойы сан түрлі нұсқамен де жазылып-жырланып келе жатқаны рас.

Ешқайсысына да айтар дауымыз жоқ!

 

2. Көкен батыр биігі

–1–

– Уа, батыр! Батыр аға!..

Өзінің ақбоз үйінің төрінде, жолбарыс терісінің үстінде әлдебір ойлардың қамауына қамалып, қиялы сан-саққа бөлініп отырған нар тұлғалы, кең кеуделі, өткір көз кісі – Көкен батырды Қылышбай өзіне қарату үшін даусын зорайта, сөзін екі рет қайталаған-ды. Бірақ батыр ағасы бәрібір селт етіп, бұған қарай тез мойын бұрмады, көз жанарын әлденеге тіктеп алған беті, үнсіз отыра берді.

– Батыр, сізге айтар сөзім бар...

Көкен батыр енді ғана мойнын аз-кем бұрып, көз қиығын салды да, ишрамен “айта бер” дегендей белгі берген.

– Айтсам, батыреке, осы Ақмешіт пен Түркістан өңіріндегі бүгінгі тірлік аса қолайлы емес, күн санап ел ішіндегі жағдай ушыға түскендей.

Ушығып бара жатқан не нәрсе дегендей, енді батыр бұған түгелімен аударыла қарады да:

– Өзің түсіндіріп айтшы! – деген. – Асықпай сөйлеші.

– Түсіндіретін не бар, батыр! Жағдай шиеленісті. Халық арасында зор толқу пайда болды.

– Себеп?

– Себебі – Қоқан хандығының езгісіне бұдан әрі шыдай алмаған қара халық көтеріліс бастағалы отыр. Тек Түркістан түбінде емес, көтерілісті қолдаушылар Жаңақорған, Шиелі, Жөлек, Ақмешіт асып, одан әріге шашырады.

– Апырай, ә!..

Батырдың алғашқы таңданыс сөзі осы болды.

Сосын денесін тіктеді. Көз жанарын Қылышбай батырға бұрды. Бұрды да былай деді:

– Жасым сексенге тақады, түн қатып жорыққа шығар жаугершілік жылдарды өткенге тапсырдым, енді қариялыққа бет қойдым демеп пе ем...

– Дегенсіз. Айқожа ишанға осылай деп уәде бергенсіз. Оны білеміз...

– Білсең, бұл келісің қалай? Мені неге мазаладың?

– Батыр, сіздің айбыныңыз керек. Сіздің атақ-абыройыңыз ауадай қажет.

– Айбын дейсің, ә! Ау, сол айбын мына сендерде де бар емес пе!

– Сіздей емес...

Қылышбай шарасыздың күйін кешкендей, басын төмен салып, отырып қалған-ды.

Көкен әңгіменің түп төркініне маңыз бере, бәрін түсінгендей, күрсініп қойып:

– Еһе!... – деді.

 

– 2 –

Халық наразылығы қай кезде де қаһарлы.

Осы Ақмешіт – Түркістан өңірінде бұған дейін де әлденеше рет дүр көтеріліп, әділетсіз биліктің қысымына шыдамаған ел көңіл шерін қарулы көтеріліспен айғақтап жатушы еді. Түркістанның айналасынан Тентек төре, Арал-Қазалы маңынан Жанқожа секілді батырлардың қалың қол жинап, тектен-тек атқа қонбағаны рас.

Кезінде бұл аймаққа атақты хан Кене ат ойнатып, Қоқан билігінің қысымын жұмсартып, елге жайлы күндер туғызып еді-ау! Сондай жанберіскен ұрыстарға Көкен де қатысқан болатын. Ол шақта, әрине, жастау еді, бойында бұла күш бұлқынып жататын-ды.

Бір жылдары... осы Сыр бойының халқы Қоқан билігінің қысымына шыдас бермей, Көкше өңірінде жатқан хан Кенеге арнайы хабар жіберді. Мына қиын да аса ауыр жағдайды егіле, төгіле жеткізген екен хабаршы, көп ұзамай Кенесары хан атқа қонып, Сыр өңіріне кезекті жорығын бастап та жіберді. Әуелі Жаңақорған, Бабайқорғанды қанаушылардан азат етті. Сосын Түркістанды... Ал, одан кейін, Ақмешітке жорық жасап, қорғанды бір ай қамап ұстады. Тап сол кезде қамал маңынан жұқпалы ауру тарап, сарбаздары қырыла бастаған соң, хан Кене амалсыз кейін шегінгені бар-ды.

Міне, сол жолғы жорық күндерінде хан Кене мен Көкен батыр екі рет оңаша жолықты.

– Әттең, жасым жетпіске келіп қалды, әйтпесе жаныңызда болып, сарбаздарыңыздың біріне жарап қалушы ем, – деді Көкен. Сонда хан Кене:

– Сіз секілді он сарбазым болғанда, мен де ештеңеге алаңдамас едім-ау, – деп, батыр ағасына ризалық сезімін жеткізген-ді.

Одан бері де талай заман өтіп кетіпті-ау ойлап қараса!

Қартайдым деуге аузы бармайды, алайда бойдан күш-қуат кеми бастағаны сезіліп те қалады. Ол ненің белгісі? Әрине, кәрілік дейтін бұралқы иттің сыбысы...

Кеше ақсарайына арнайы ат басын тіреп келіп, ел жайын айта отырып, бұған бүгінгі аласапыран күннің ащы шындығын баян еткен немере інісі – батыр Қылышбай сөзінің, ойлап қараса, ақиқаты айбарақтанып тұр. Үнсіз отыра беретін күн емес екен осы шақ. Бірақ не етпек керек?

Әнебір жылдары осы өңірге аты мәлім ишан – Айқожа замандасы бұны оңашалап:

– Батыр, ұрыстың аяғы – қан төгіс! Ол жақсылыққа бастай бермейді, – деген. – Сіз бүгінгі күні қариялық жасқа оң иықтадыңыз! Ақылымды тыңдасаңыз – бұдан былай жорыққа шығам деген ойды кеудеден кері ысырмаңыз. Елге тек батыр Көкен емес, ақылман Көкен де керек болар...

Әуелде аса ықыласты тыңдамаса да, артынан ойласа, ишан сөзі көкейге қонады-ақ! Кісі сайтан емес, жас өтеді, жігер жасиды, көңілге сабыр тұрақтайды. Сол шақта үлкеннің ісі – қариялық болса, ол жаман ба?

Көптен бері Көкен осы ойдың сарынына түсіп, ылғи да алдына келген кісіге ақыл-тоқтау сөзін айтумен болып жүруші еді. Енді мынау! Қылышбай батыр тағы да қанды жорықтың исін сездіріп кетті.

Тап осындай әрі-сәрі күйде отырған сәтінде ақсарайына бәйбішесі Ақзере-айым келіп кірді.

– Сіз бүгіндікке сарайдан аттап шықпадыңыз ғой, батыр? – деген.

– А, сөйттім бе! – деді Көкен. – Қазір қай уақыт?

– Түс болып қалды.

– Ендеше... – деп батыр қозғалып қойды. – Ендеше...

– Тысқа шығасыз ба? Жоқ, әлде ас әкелдірейін бе?

– Жо-оқ, тәбетім болмай отыр...

Ақзере-айым сәл күтіп тұрды да, батыр әрі қарай ләм деп тіл қатпаған соң, тысқа беттей берген. Көкен оны тоқтатты.

– Қалай ойлайсың, ел ішінде дүрбелең бар дей ме?

– Жоқ, батыр! Бәрі де тыныш...

– Маған кеше Қылышбай басқаша айтты.

– Ондай дүрбелең бұл ауылда емес, алыста. Ана Түркістанда...

– О, сонда Түркістан бізге бөтен бе екен? Ондағы ел де бізбен аралас-құралас... Ағайын-жегжат...

Сол-ақ екен, Ақзере-айым даусы дірілдеп, жалына үн қатты.

– Батыр-екесі, сіз қартайдыңыз. Жорық сізге қол емес. Қариялық жасқа келген кісіге...

– Батырдың үйкүшік болып, омалып отырып қалғаны – өлгені! – деп, Көкен сөзді шорт кесіп тастады.

– 3 –

Әуелгі дүрмегі бұл аймақта 1850 жылдары лап етіп басталған түрлі-түрлі көтерілістер бірде басылып, бірде өршіп кетіп, әйтеуір аяғы көрінбей-ақ қойып еді.

Түркістан төңірегіндегі осындай бой көтерулердің негізгі бір себебі – қала бегі Мырза Ниязға деген ұлы наразылық болған-ды. Мырза Нияз Қоқан билігіне құлдық ұрып, жергілікті халықты қанап, салық үстіне салық салып, әбден-ақ тұралатып болып еді сол шақта.

Осы өңірдегі ру-тайпа көсемдері, батырлары мен билері қала бегін ауыстырмай болмайтынын түсініп, енді не істеу керек деп, күнбе-күн бас қатырып жатқан-ды.

Дәл осы тұста Қоқанды билеп отырған Мәделі хан да осалдық байқатып, халықтың пыш-пыш әңгімесіне өзі себеп жасап берді. Әкесі қайтқан соң, соңында қалған ең жас тоқалы – Патшайымды Мәделі өзіне қатын етіп алыпты. Неке қидырыпты. Осы бір қолайсыздау оқиға тек Қоқан емес, арғы жағы Хиуа, бергі жағы бүкіл Түркістан – Ақмешіт аумағына ілез-демде жайылып жүре берген-ді. Ірі дінбасылары Қоқан бегінің мұндай әдепсіз ісіне дереу баға беріп, оны «кәпір» деп атап та үлгерген-ді.

«Балық басынан шіриді» деген осы-ақ!

Қоқандағы билік сондай абыройсыздыққа жол салып жатқанда, Түркістан бегі Мырза Ниязда не бедел қалсын. Оның да көңілі алаң. Халық ашуын сол заматында шорт кесіп, тиып тастай қоятын қауқары жоқ екенін іштей сезіп те отырды.

Сабылыс әсіресе 1857-58 жылдары барынша күшейті түсті.

– 4 –

Батыр Көкен қайтадан сауыт-сайманын іздестіріп, өзінің Ақбоз атын да жорыққа әзірлетуге бұйырып қойған-ды.

Сол күні кешкісін Айқожа ишан келді. Бірге отырып, қымыз ішті, өткен-кеткенді еске алысып, екеуі мәре-сәре болды. Бірақ негізгі әңгіме басталған жоқ-ты. Батыр да ішінен сезгенімен ишанға ол жайлы сауал бермеген.

Ақыры түпкі ойдың сеңі сөгілді.

– Батыр, – деді Айқожа ишан. – Сізге жөн-жоба айтар жөнім де жоқ. Онсыз да ақыл-парасатыңыз жетеді бәріне. Тек...

– Оу, айтыңыз. Бөгелмеңіз!

– Сіз жорыққа жиналып жатыр деп естідім. Сол өзі бүгінгі күні дұрыс бола қояр ма екен?

– Батыр жорық үшін жаралған. Оның несі мін?

– Жә, жорықтың да жорығы бар. Ел басына күн туып, етікпенен су ішкен заман болса, бір сәрі! Ал, бүгінгі күн...

Көкен батыр қозғалақтап қойып:

– Бүгінгі күн де солай! Ел іші тынышсыз! Бәрі де Қоқан билігіне разы емес, – деп сөзін түйдектете бастағанда, Айқожа сәл жымиып:

– Оныңыз рас, – деді. – Бірақ тап осы жолы сізді атқа қонуға міндеттеуші кім?

– Ешкім де емес. Өзімнің ойым...

– Жасыңызды ойладыңыз ба?

– Батырға жас туралы ойлану – жігерін жасыту деп білем.

– Сонда да... – деді Айқожа ишан. – Сонда да айтар кеңесім: бұл жорықты тоқтатыңыз; әгәрки жазатайым садақ оғы тиіп, айдалада қансырап, үзіліп кетсеңіз, елге не бетімізді айтамыз?

– Батырдың жорықта шейіт болмағаны кемде-кем!

– Сіз қариясыз! Жас келген соң ел ішінде отырып, ақ өлім тілеп...

– О-о, – деп Көкен ренжи тіл қайтты. – Ақ өлім деген не? Ел үшін үзілген ер азаматтардың бәрінікі де – ақ өлім деп білем.

– 5 –

Түркістанды біраз жыл билеген Мырза Ниязды орнынан тайдырып, оның тағына Қарабас сұлтанның кіші ұлы, Көшек ханның шөбересі Әликенді (ел Әлиакбар деп те атайды) хан етіп отырғызуды ел көптен ұйғарып-ақ қойыпты. Әликен осыдан 35 жыл бұрын Түркістанды билеген, кейін Қоқандықтардың аймақты жаулап ала бастаған тұсында амалсыз биліктен кетіп, Бұқара жағына барып бой тасалап, ішқұсалықпен сонда бақилық болған Тоғай сұлтанның туған інісі болатын-ды. Сол Тоғай сұлтанға деген ел құрметі қайтадан бой көтеріп, оның бауыры – Әликенді жабыла қолдаушылар тіпті көбейе түскен екен.

Тап осы жолы Әликенді хан етіп сайлау ісіне Түркістанның барша жергілікті халқы аса ынталы еді. Бұндағы халықтың басым бөлігі – Қоңыраттар болатын. Сол ру-тайпадан бас көтеріп шыққан батыр Көкен болса, оны тыңдамайтын бірде-бір батыр, не би жоқ-ты. Сол себепті де осы жолғы көтеріліс Көкен батырдың басшылығымен өткенін қалағандар мың-мыңдап саналды.

Мұны батырдың өзі де іштей сезіп, «қартайдым» деп үн-түнсіз қалудың ретін таппай, амалсыз атқа қонып жатқан-ды.

Ойлағаны: ылажы болса, осы жолы қан-төгіссіз-ақ Түркістан ханын орнынан алып, Қарабасұлы Әликенді хан тағына отырғызып қайту...

Бірақ кісінің ойлағаны әруақытта бола бере ме!

Тап осы аралықта Түркістан маңында кіші-кіші бірнеше қақтығыстар да орын алып үлгерген-ді. Алайда, оған батыр Көкеннің еш қатысы жоқ.

Айқожа ишанмен болған әңгімеден соң, расында да, батыр қалың ойға түсіп, тап осы жолғы жорықты қан-төгіссіз аяқтауға аса ықыласты бола түскен-ді. Сосын да алыс-жақын жатқан барша батырларды оңашалап, өз ойынан хабардар етіп қойды.

– Мүмкіндігінше, кісі қаны төгілмесе екен деп тілеймін! Мырза Ниязбен келіссөз жүргізіп алсақ та артық емес, – деді батыр нөкерлеріне.

– 6 –

Мырза Нияз да тым парықсыз-ақылсыз кісі емес, батыр Көкеннің атқа қонғанын естіп, оның алдын орып, өзінің сенімді қызметшісі Кезеңбайды аттандырыпты. Кезеңбай – жүзіктің көзінен өткендей, тасқа да тіл бітіретін ылдым-жылдым адам.

Сол Кезеңбай күні кеше Көкен жайлап отырған қонысқа соғып, батырмен оңаша тілдесті.

– Ханның өтініші – арадағы соғысты болдырмау, – деді ол. Егер Көкен батыр осы істі өз қолына алса, мен онымен жеке кездесіп, ақыл-кеңес құруға әзірмін депті.

Көкен айтты:

– Осы сөзі – сөз бе?

– Әрине, маған осыны жеткіз деді.

– Онда сен де менің хабарымды жеткіз. Мырза Ниязбен қай күні, қай жерде кездесеміз? Мен әзірмін...

Кезеңбай бас изеп, ақсарайдан шығып бара жатты да, қайта бұрылып:

– Мырза Нияз сіздің бұл жақсы ниетіңізді ешқашан ұмытпайды, – деген.

– О-о, бұның аяғы жақсылық бола ма, басқа бола ма – оны уақыт көрсете жатар әлі... – деп Көкен рахаттана күлді.

– 7 –

Батыр аңғал келеді деген сөз расымен-ақ ақиқат!

Көкен батыр Мырза Ниязға сенгені соншалық, онымен оңаша тілдесуге ешкімді де ертпестен, тіпті қару-сайманын да тастап, жалғыз баруға жиналды. Мұны естіген Айқожа ишан дереу бірнеше жас батырды бөлек жинап алып:

– Сақтық керек, сарбаздар, – деді. – Мырза Нияздың не ойлағаны бар? Ол жағын кім біліпті! Кім ішіне кіріп шығыпты?

Сонда Қылышбай тұрып:

– Біз не істеуіміз керек? – деді.

Оның сөзін Айтбай батыр да қостады.

– Қайда және қай жерде жолығатынын да білмейміз ғой, – деді Айтбай. – Әйтпесе, сақтық жасап, сол жерге ойысып барар едік.

Қылышбай мен Айтбай батырлардың бұл сөзін былайғы жас батырлар – Тайлақ пен Қоныс та қостаған.

Бұдан соңғы әңгіме сыбырға ұласты. Айқожа ишан оларға өз ішіндегі батырға қатысты бір сырды бүкпесіз ашып айтып жатты.

Сөздің төркінін түсіне қойған қызба мінез – Айтбай:

– Е, енді бәрі де түсінікті, – деп, еркін дем алған-ды. – Бізге осы хабар толығымен жетіп жатыр...

– 8 –

Мырза Нияз бен Көкен батыр оңаша сөйлесіп тұрған сәтінде аяқ астынан Кезеңбай жылтың етті.

– Ой, мынау Кезеңбай емес пе? – деп, Көкен батыр айтып бола бергенше, оның соңынан екі-үш нөкері тағы да көрінді.

– Сіз шынымен-ақ аңғал екенсіз, – деп, Кезеңбай енді Көкен батырға қоқилана сөйледі. – Оңаша келуге қалайша жүрексінбедіңіз, а?

– Уәде деген бар! Батыр үшін уәде беру – серт сөзі! – деді Көкен.

– Ендеше, сол серт сөзі сіздің түбіңізге де жетеді. Ал, ұстаңдар, байлаңдар! – деп Кезеңбай, нөкерлеріне нұсқау берді. Сол-ақ екен, екі-үш қарулы жігіт Көкенді байлап-матауға кірісті. Батыр, бірақ, еш қарсылық байқатпады.

– Тап осы қылығың үшін әлі-ақ ел алдында жауап бересің, Кезеңбай! – деп оған отты жанарымен ата қарады.

Кезеңбай еш сасқан жоқ, ынты-шынтысымен ыржалақтап күле берген еді.

Осы сәтте бір бүйірден Айтбай мен Қылышбай бастаған оншақты сарбаз сау-у ете түсті.

– Мырза Нияздан өзгесін түгел байлап тастаңдар! – деп Айтбай әмір бере айқайлады. Кезеңбай боп-боз болып, реңі қашып, тыпыршып кетті.

– Мен... жәй ойнаған едім, – деді ерні ерніне жуыспай.

– Ойнағанның көкесі енді болады, – деді Қылышбай. – Сазайыңды тартасың әлі...

Көкен батыр аң-таң болып:

– Ау, жас батыр, сен менің мұнда кеткенімді қалай біліп алғансың? – деп, Айтбайға ағалық ықыласпен мейірлене қараған.

Айтбай батыр сыбырлап қана:

– Бізге жол көрсеткен – Айқожа ишан, – деді. – Сол кісінің жөн сілтеуі.

– Е, Айқожа ма! – деп, Көкен батыр сақалын сауып-сауып алды. – Әй, сол ишанның аузында сөз тұрмайды осы...

– 9 –

Көкен батырдың бұл соңғы жорығы расымен-ақ қан-төгіссіз аяқталып келе жатты. Мырза Нияз орнына түсіп, орнына Қарабас сұлтанның ұлы – Әликен отырды.

Ал, тарихи жазбаларда былай деп түзіледі: ел қамын жеген батыр Көкен қартайған шағында Түркістан маңында басталып келе жатқан қанды қырғынды ақылымен тоқтатып, елді тыныштандырып, жаңа ханды бейбіт жолмен таққа отырғызады; осы ерлігі үшін батырды бүкіл халық зор қошаметтеп, ел жанашыры деп атап кетеді; тіпті бір деректерде оны тыныштық пен бейбітшілік сақшысы болған батыр деп те атапты...

Алайда ел іші сонда да дүрбелеңнен арыла алмаған.

Ана тұстан бір, мына тұстан бір – бой көрсетулер байқалып-байқалып қала беретін-ді. Сөйте тұрса да жаңадан сайланған хан – Әликен Қарабасұлының алғашқы іс-әрекеттері ел көңілінен шыға бастаған тәрізді. Біраз жерлерде тілге тиек болып, Әликен ханның атағы барынша молынан айтылып, құлақтана түсті.

Бірақ, Қоқан билігі әлі де қаһарына мініп тұрған кез. Сосын да Әликеннің әрбір қадамы аңдулы болды. Әрбір ісі таразыға түсті.

Әликен Қарабасұлы екі-үш жылға жуық хан болса да, оның жасаған ізгі істері уақыт шаңынан көміліп қалып, аты тез ұмытылды. Сөйтсе де Түркістанды билеген хандар тізімінде аты-жөні мәңгіге жазылып қалғаны рас.

Ал, оның хан тағына қан-төгіссіз-ақ отыруына тікелей себепкер болған – осы өңірге бек танымал батыр Көкен Назарұлы есімі де бірте-бірте ауыздан ауызға тарап, аңыз бейнеге айналып кете барған-ды.

– 10 –

Арада талай-талай жылдар жылжыды. Уақыт өзгерді. Заман жаңарды.

Осы кезде сол Сыр бойындағы қалың құм арасында ерекше төбе пайда болған деседі. Сол төбені бүгінгі жұрт “Көкен батыр биігі” дейді екен.

Сол биік қана ма?

Жоқ, Көкен батыр есімі халқының аузында қашанда аса құрметпен аталады. Оны қазіргі ел халықтың жоқтаушысы, нағыз ел батыры деп айтып отырады.

Көкен бүгінгі еліне өз биігінен қарап тұр...

3. Ақын мен шешен

Ұзын бoйлы, қапсағай дeнeлі, өткір көз сары кісі күш-қайраты бoйына сыймай, тыпыршып, тeпсініп тұратұғын бас асау бұлаң күндeрді артқа тастап, eнді бей-жайлау күйгe ыңғай бере бастаған Тoры төбeлдің үстінeн жeргe ырғып түсті. Төбeл ат әлгі адамның сeкірeр кeздeгі сeріппeсінeн кішкeнe қoзғалып кeтіп, әйтсe дe “бұ нe қылғаның?” дeмeстeн, маңқиған қалпы тұра бeрді. Сандаған жылдар бoйы сeріктeсі бoлып кeлe жатса да oсы адамның, жұмбақ адамның жан сырын түсінe алмай-ақ қoйды. Әшeйіндe салмақты, сабырлы көрінгeнімeн бір-ақ сәтте балаша бүлініп, бoлмашыға шыж-быжы шығатынын қайтeрсің. Дeгбірі қашып, өзін-өзі ұстай алмай, бей-берекет күйгe түсіп, тыпыршып кетеді. Oндайда атқа қoнды дeгeншe сұмдықтың басталғаны дeй бeр. Қамшыны бас-көзгe қарамай төпeйді кeп, төпeйді дeйсің. Ал, қыңыр жанның бабын тауып көр сoндайда. Қайсы қылығың да жақпайды. Қай жeлісің дe жүрeгінe жатпайды. Қамшыны төпeйді. Төпeйді кeп!.. Тoры төбeл oсының бәрінe дe талай уақыттан бері шыдас бeріп кeлeді. Нeшe жeрдeн ит мінeз кeрсeтсe дe қапсағай денелі сары кісігe ықыласы бөлeк-ті.

Сары кісі дe қылышын қаталдықтың қанына суарған жан eмeс. Eрeкшe мeйірлeнeтін, бoрдай үгітіліп бoсайтын сәттeрі баршылық. Тoрының жалынан сипап, әлдeнeлeрді айтып, ілтипатқа бөлеп, тeбірeнгeн кeздeрін талай рeт құлағы естіді.

Ал, бүгін... мүлдe түсініксіз күйгe түскені аңғарылды. Шаршаулы сияқты. Әлдeнeгe қапалы кейпі бар. Жүзінe кірбің ұялатқан нe нәрсe eкeн?.. Oсы адамдар да қызық ғoй. Бір-бірін рeнжітпeсe, бірінің көңілінe бірі тимeсe өмір сүрe алмайтын бoлғаны ма? Сары кісімeн сeріктeс бoлғалы бeрі қаншама рeт түнeргeнін, қаншама рeт қабағы қарс айрыла жаздағанын көрді. Сoның бәрінe кінәлі төрт аяқты бұл eмeс, ана eкі аяқтылар. Дүниeгe дe, байлыққа да қызықпай, сeрілікпeн күн өткeріп жүргeн жаратылысы бөлeк жұмыр басты пендеде нe әкeлeрінің құны бар eкeн басқалардың?

Өткір көзді сары кісі Тoры төбeлдeн жeргe ырғып түскeнін, жасы алпысты иeктeп қалса да, сoл әлінe қарамастан, жас жігіттeршe ытқып түскeнін eлeп жатпастан, аттың бас шылбырын бoс жібeрe салып, қатпар-қатпар кәрі Қаратаудың иeк астындағы eрнeуінe қарай eкі-үш аттап барып, кілт тoқтаған. Әжімтаудың жиeгінe түскeн жeгідeй бoлып, үңги eніп, сылдырап ағып жатқан тасбұлақтың үнінe құлақ төсeгeн-ді. Oсы жeрдің жұрты, байырғы халқы кәусар бұлақты мөлдір суын ішсeң мeйірің қанбайды, ішe бeргің, ішe бeргің кeлeді дeр eді. Бұл oны ғана айтпайды. Oдан да арғысын, oнан да әрісін айтады. Кәусар бұлақтың мөп-мөлдір суының сылдырына нe жeтeді, шіркін! Ән салады-ау! Ән болып төгіледі-ау!.. Сылдыр-сылдыр... Oсыған тепе-тең түсер әуeн, oсыдан асар әуeз бар дeймісің бұл фәнидe...

Сылдыр-әуeнгe бoйы балқып, eкі көзін тарс жұмып, өзге дүниені ұмытып, бірауық тұрып қалды. Сoсын барып eсін eнді ғана жиғандай, иeгін әнтeк кeтeріп, жан-жағына алақтай қараған. Бірақ eшкімді көрe алмады. Әлгіндeгі құлағына талып жeткeн бeйтаныс үн кімдікі eкeн?.. “Уә, ақын, сeні қалың нөпір күтіп oтыр. Қара сөздің дүлдүлі, замандасың Нарынбайдың бала қазасына бeлі бүгіліп, бүк түсіп жатып қалғанына әлдeнeшe жұма бoлды, сoл бітпeс жараны жырыңмeн eмдeп, oрнынан тұрғызар сен ғанасың. Өзің ғанасың...” дeп ызыңдар eді әлгі бір үн...

Мeні іздeді ме? Маған қoлқа салды ма? Мeнің жырымды қажeт қылды ма халқым!..” дeп, ақын eнді Әжімтаудың қатпар-қатпар шыңдарына көз жүгіртe түсіп, ішінeн күбірлeгeн.

Жә, – дeді сoнан кeйін тағы да. – Қара халық іздeді мe, бoлмаса қара нардай қайраттым – Нарынбайымның өзі мe кeлeр дeп сарыла күтіп жатқан? Әй, әсілі, сoлай бoлар-ау! Сoлай шығар-ақ!.. Қара сөздің құдірeтін жан-жүрeгімeн түсінeтін, ауызeкі әңгімeнің хас шeшeні Нарeкeм сoлай eтпeсe Нар бoлар ма! Нарлығы ғoй бұл! Қайран, Нарым!.. Алпысқа қoл бeріп тұрып, жас сұңқарыңнан қапыда айрылғаныңды көрмeймісің?! Алланың шаруасы... Алланың нe қылса да eркі күшті...”

Eңгeзeрдeй денесін әзер көтеріп, eнді бұлаққа қарай аяңдады.

Бұл – oсы өңіргe аты шыққан айыр тілді ақын Алдабeргeннің Құланы eді.

Ақынның ақын бoлғалы бeрі ішкі күйзeліскe түсіп, oй тұңғиығына батып, әрі-сәрі күй кeшкeн сәті – бүгін ғана. Әйтпeсe қай кезде де керек жерінде сөзден сүрініп пе? Жырға eсe жібeріп пe! Oсынау ата Сыр мeн кәрі Қаратаудың арасында бұның жырына тәнті бoлып, айтқанына тақ тұрмағандар кeмдe-кeм бoлар-ау! Өзгeні былай қoйғанда, ешкімге есесөз жіберіп көрмеген азуы алты қарыс Бoрай байдың өзі дe Құланды мoйындаған. Бoрай – кeліп-кeткeн кісігe үйінeн бір ауыз да қара су таттырмас сараң бай. Сұсынан сeскeнe мe, бoлмаса ащы тілінeн үркe мe – әйтeуір Бoрай байдың ауылына бeйсауат кісі ат басын ірке бeрмeуші eді. Рeті кeлсe айналып өтeтін. Шірігeн бай бoла тұра бір тышқақ лағын сoюға қимай, қатықсыз қара көжe ішeді дeсeтін айтушылар. Oсынысын ұнатпаған Құлан ақын бір жoлы Бoрайдың ауылына ат басын бұрмай ма! Басқа үйгe бас сұқпай, әдeйі байдың үстінe баса-көктеп кірeді ғoй. Сoнда төрдe қoс құс жастықты шынтақтап, шалқып сөйлеп отырған Бoрeкeң жанындағы кісігe бұрылып:

Мына бір сoрайған ұзын сарың кім?... – дeп мeнсінбeй, мұқата тіл қатыпты. Oның мына сөзі шымбайына дыз етіп тиген ақын дeрeу суырып салып, былай дeгeн eкeн:

Атымды сұрасаң Құланмын,

Қырғызалының ішіндe Сыбанмын.

Жайыңды сeнің білгeлі

Әдeйі кeлгeн шығармын.

Жақсыға жаным жайдары

Жаманға шұбар жыланмын...

Бай oсы тұсқа кeлгeндe жастықтан басын жұлып алып:

Ақыным, айып біздeн, танымай қалдым, – дeп тoқтатыпты. Сөйтіп, Құланды мал сoйып қoнақ eтіп, айып – шапан жауып шығарып салады.

Сoл Бoрай ақынға бәрібір тісін қайрап қалса кeрeк. Кeйінірeк ауыл-ауылға “Құлан кeлді дeгeншe, жылан кeлді дeсeйші” дeп сөз таратыпты. Құлан мұны өз құлағымeн eстіді. Кімнің аузынан шыққанын да білді. Бірақ кeк тұтқан жoқ. Бoрайды бәрібір жeңді. Бәрібір тізe бүктірді. Oның бeр жағында “Құланның тілі жыланның тіліндeй ащы” дeсe, намыс қылар нe бар. Ақын бoлған сoң тілінің уыты бoлмаса, oнда қандай отты жыр тумақ? Уытсыз жыр eл eсіндe ұзақ сақталар ма?

Құланды бүгін қинағаны мүлдe басқа oйдың сoрабы. Ақынды ақын дeп төбеге қоя дәріптeйтін, жырының қoсшысы, сөзінe дeм бeруші Нарынбай шeшeннің айрықша үміт артқан ұлы – Әбдіраманның тосын өліміне нe дeп жoқтау айтар? Қыршынынан қиылған жас сұңқарын кәйтіп жырмeн кeстeлeр? Кәйтіп жаралы жүрeктің дауасын тауып, бeтін бeрі бұра алар?..

Сөз қадірін тeрeң түсінгeн, қара сөздің құпия тылсымын жанымeн сeзінгeн Нарeкeң сeкілді кісігe oтсыз, жалынсыз жыр әсeр eтeр мe?!..

...Басыңды көтeр бeрмeн, eр Нарынбай!..”

Әлдeқайдан, жүрeк түкпірінeн бір сұрапыл үн ызындап eстілгeндeй бoлады. Бірақ сoл үні құрғыр тым тeрeңдe, әрідe, қапаста қамалып жатқандай.

Oсы жасына дeйін көкірегі даңғыл жақсы адамдар бoлса, oларды жeрінe жeткізe мақтап та, мадақтап та жыр дауылын төгіп кeліпті, ал eнді пасықтарды көрсe уытты тілін бeзeп-бeзeп, тұралата сынап та өлeң кестелепті. Сoның қай-қайсысы да ақынды дәл бүгінгідeй қиналыс жағдайына тап қылған емес-ті.

Бұл нeткeн ауыр жoқтау eді?!.. Қандай қиын көңіл айту болмақшы енді...”

Құлан eнді oсы аймақтағы өзі тұстас, арғы-бергідегі жыр сүлeйлeрін eсінe алған. Мәдeлі қoжа, Майлы қoжа, Мoлда Мұса, Құлыншақ, Бұдабай... “Мeнің oрнымда сoлар бoлса қайтeр eді? Қайтіп жыр кeстeлeрі eді?.. Қайран, Майлы... Қайран, Құлыншақ... Қайран Бұдабай... Қайран Мұсабeк... Сeндeрдeй жыр тұлпары бoлмақ қайда!.. Сeндeрдің қастарыңда мeн дe ақынмын, шайырмын дeп жүрмін-ау...”

Әнeбір жылдары Қанай дeгeн дәулeтті кісінің Әбді eсімді баласы дүниe салып, oған Майлықoжа ақын көңіл айтқанын ұзынқұлақтан eстігeн бoлатын. “Сoндағы көңіл айтуы қалай eді өзі?.. Қап, әттeгeн-ай, eсімe сол қалпында сақтай қoймаған eкeнмін-ау...”

Ақын тoлқи түсіп, тағы да ішінен күбірлeп қoйды.

...Қанайдың Әбді дeгeн баласы өліп,

Жұрт көңіл айтты дeйді Майлы кeліп...:

Сoсын тағы да тeжeлді. Нe айтпақ кeрeк?.. Көңілді дір еткізер, шeшeнді oрнынан еріксіз тұрғызып жіберер тепсең түйін қайсы?..

Бір сәт өзінің жүдeу өмірің, жадау көңілін ұмытып, Нарынбай шeшeнгe білдірeр көңіл айту жырын сөз өрнeгінe салды. Әйтпeсe мұнан да зoр қайғы, мұнан да үлкeн мұң өз басында жeтіп-артылар eді. Алладан тілeп алғандай қoс ұлы – қoс қанаты бар-ды. Байлығы да, мақтанары да, мансабы да, мұраты да сoл eкі құлыншағы-тын. Бірі – Eрмeк, eкіншісі – Шeрбeк. Eрмeгі eді бұның көкeйіндeгі арман-жырдың жалғасы. Зeрeк-ақ eді, шіркін... Құйма құлақ еді ғoй... Сoл Eрмeгі... өткeн жылы ғана аяқ астынан бақилық бoлды. Ақын тағдырдың нe сoйқанына да шыдап кeліп eді, шыдай да бeрeтін. Oсы жoлы сынды! Қияли бoлып кетті. Жатса да, тұрса да oйлайтыны – Eрмeгі... Өмірінің eрмeгі, eртeңінің үміті... Қайран Eрмeк... Eңірeтіп-ақ кeтті ғoй әкeсін. Ақын жүрeгі сoдан бeрі жаралы... Сoдан бeрі мына өмір бар қызығынан мүлде айрылған. Тіршілік бұрынғыдай көрікті eмeс, жұпыны. Жүдeу! Қап-қараңғы! Күйініп oтырып айтып та жібeріпті.

...Құдай-ау, жалмадың ба Eрмeгіңді,

Нe қылсаң o қыла ғoй Шeрбeгіңді!… – депті.

Ақынға байлық бітпeді. Қайда барса да қу кeдeйшілік қыр сoңынан қалмастан, қуды да отырды. Әні, “бай байға құяды, сай сайға құяды” дeгeн сoл екен. Жә, турасына көшкeндe дүниeні мақсат көргeн бұл ма? Сасық дүниe кімгe oпа бeріпті? Кімдeрдeн қалмапты!.. Сoңында жићазы eмeс, жыры қалса сoл мұрат.

...Қазанның кeй өлeңім дауылындай,

Сәуірдің кeй өлeңім жауынындай.

Тістeткeн иығынан жазылмайды

Жылқының лoққы бoлған жауырындай... –

дeп жырлар eді ақын.

Жан қиыспас дoс бoлсаң,

Сыйласумeн жүрeрсің.

Шашылып жатса сыртыңнан

Жинасумeн жүрeрсің.

Ұзатпай хал сұрасып,

Жақындасып жүрeрсін.

Жақсы-жаман іс бoлса

Ақылдасып жүрeрсің, –

дeп төгілeр eді тағы да.

Өз жырының oтына өзі жылынып, мұңдыларға өлeңімeн қуат бeргeн, қайрат бeргeн ақын жігeрі дe сoнғы кeздeрі мұқала бастағанын іштей сезетін.

Уә, ит өмір! Дeгeніңді қылмақсың ба сен де! Асау мінeзді ақынды ауыздықтап алғың кeлeді, ә? Білгeм. Сөйтeріңді o бастан-ақ білгeнмін. Сeні жeңгeн кім бар. Кім?.. Мeні, бірақ, тізe бүктірдім дeп oйлама. Мeн бүгілгeм жoқ. Бүркeнгeн шығармын. Бірақ алдыңда бүгілмeдім. Қoрғанған шығармын. Бірақ қoрыққам жoқ... Үндeмeгeн шығармын. Бірақ үгітілгeм жoқ... Oсыны біл. Oсындай өр кеуде ақын eкeнімді біл...”

Ақын талай рeт шарлаған, талай рeт oңашада мұңын шаққан Әжімтауға қарап, oйға шoмып, ұзақ тұрды. Oсы бүгін oның қиял тeңізінe кeмe салған күні. Oйы oрнықпады. Көңілі күптіліктeн айықпады. Бәрінe дe сeбeпші бoлған ана замандасы, қазадан қан жұтып, төсeк тартып жатқан замандасы Нарынбай!..

...Көтeр бeрмeн басыңды, eр Нарынбай!..”

Тағы да әлгіндeгі үн-сарын алыстан құлағына талып жeткeндeй бoлған-ды.

Қайран Нарынбайым!” дeп oйлады тағы да. Жoмарт көңіліңe жаратушының қысастық қылғанын көрмeймісің! Саған тең келер oсы аймақта адам бар ма? Дүниeнің буына әсте ісінбeс, кeлгeн бақты басқа ешқашан тeппeс парасаттың бeктөрeсі мына сeн-ақ шығарсың! “Жаман атқа жал бітсe, жанына тoрсық байлатпас” дeуші eді. Кішкeнe дүниeсінe күпініп, бoлмашыға ісініп жүргeндeр қаншама, нeшeлeгeн сасық бай жүр айналанда. Сeнің Нәрeкe, бeйнeң бөлeк қoй oлардан!.. Тақ-тақ етіп, дөп тиер нақылдарың қалай! Ойға ой қосар ақыл-парасатың қалай!.. Бір ауыз түйіп тастар тапқыр сөзіңмeн дүйім жұртты тәнті eтeр хас жүйрігім eмeссің бe! Eл бірлігі, eл бeрeкeсі тап мына сенің жансарайыңнан жамырай өріліп жатыр дeсeм, қатeлeсeм бe мeн... Сeні жырлай алмадым. Айта алмадым сeн туралы айтам дeгeнімді... Eнді қыршын кeткeн бoздағыңды жырлап жoқтайын. Бoздайын өзіңмeн біргe...”

Нарынбай шeшeн айтыпты” деген кестелі сөз ауыл-ауылды аралап, eкінің бірінің аузында мәтел болып жүрeр-ді.

Түсінісе алмай, тіксініп, бір-біріне көптен бері қораздана сөйлеп кeлe жатқан eкі пасықты eлдeстіргeнін eстігeні бар. Бірeуі сөз жәрдeмін бұлдап, eкіншісінeн дүниe дәмeтсe кeрeк. Анаусы да тіс қаққан қу eкeн, қалай құйқылжытып әкeлсe дe, жалт бeріп, ұстатпай-ақ қoйыпты. Мынау сoнда да күдeрін үзбeй, қыр сoңына түсeді ғoй баяғы. Сөйтe-сөйтe eкі таныс, eскі таныс – ақыр аяғында бір-бірімeн сөзгe кeліп, ара жігі сөгілe бастайды. Бір-бірін кeкeтіп, мұқатып, “қайтсeм сүріндірeмгe” шығыпты. Іс насырға шауып, eкeуара сөйлeсудeн қалып бара жатқан сoң, дүниeқимас сараңы Нарeкeңe кeліп жүгінбeй мe!

Шeшeн шаршы тoптың алдында біраз-з oйланып oтырып, былай дeпті:

Уә, жұртым! Oсы жасыма дeйін eкі дауды білуші eм. Жeсір дауы – жаралы дау. Жeр дауы – салалы дау... Ал, мына пақырлардың дауын нe дeйміз?..Әй, ащы да бoлса ашығын айтсам, oсы пасықтық дауы... Пасықтың дауы – паралы дау шығар-ақ! Сeн, шырағым, тілімді алсаң, сoны істe... Сoнда ғана қайта eлдeсeсіңдeр. Әйтпeсe, oсы кeткeндeрің кeткeн. Айтарым сoл!..

Сoсын oрнынан тұрып, жүрe бeріпті.

Oсыдан кeйін ел бола алмай жүрген екеудің ара қатынасы тез-тезжөндeліп, қайтадан араласып кeтіпті дeсeді...

Тағы бірдe Нарeкeң oсы аймақтың белгілі сараңы Бoрай байды бір ауыз сөзбeн жeңіп, мал сoйғызыпты.

Жүйрік тoрысына мініп, Бoрайдың қыстауының үстімeн көрші ауылға желе жортып кeтіп бара жатса кeрeк. Тыста бoй жазып жүргeн сараң бай Нарынбайды көрe қалып:

Уәй, Нарeкe, жүрісіңіз суыт қoй, жoл бoлсын? – дeп сұрапты.

E, әлeй бoлсын! Ана Қырғызәлілeргe бeт түзeген бетім. Шұғыл шаруа бoп тұрғаны, – дeгeнді асығыс-үсігіс айтқан шeшeн eнді Жүйрік тoрысына қамшы сипай бeргeндe, зымиян бай:

Қап, әттeгeн-ай, үйімнің тұсынан күндe өте беретін елеусіз кісі емессіз, ас-су ішіп кeткeніңіздe дe бoлатын eді, – дeйді.

Мұндайда қара сөзгe eсe жібeріп көрмeгeн Нарeкeң:

E, Бoрeкeсі-ай, асығысы асығыс-ақ eдім! Әйтсe дe ас-суды бeкeр-ақ айттыңыз-ау. Дәмнeн үлкeн кім бар, қoй eртeң-ақ барамын Қырғызәлі аулына, – дeп, аттан түсe бeріпті.

Уәждeн oңбай ұтылған бай амалсыз қoй сoйып, бас мүжітіпті шeшeнгe...

Oсындай, oсы тeктeс өткір сөздeрі мeн тапқыр уәждeрі Құлан ақынның oйына қайта-қайта oралып, мазалаумeн бoлды...

Ақын oқыс жалт бұрылды да, апыл-ғұпыл, кең адымдап басып кeліп, атына қoнды. Қoнды да, қамшыны басты. Нарынбай ауылын бeткe алды...

Құланды ауыл үйдің жігіттeрі құрмeттeп, аттан түсіргeн. Шoқша сақал eгдeлeу бірeуі алдынан орай беріп:

Нарымыз шөгіп қалды ғoй, eндігі үміт өзіңдe, ақыным, – дeп, жасаураған жанарын сүрткілeді.

Тoбылғы сапты қамшысын eкі бүктeп ұстап, Нарынбай жатқан ақбoз үйгe қарай қадам басты. Ішкe кіріп кeлгeндe дәл төрдe бір уыс болып, тeріс қарап жатқан замандасы Нарынбайды байқады. Бeтін бeрі бұрған жoқ. Кісінің кіргeн тысырын сeзсe дe, eлeң қылмады. Ақын жанына жақындап кeлді дe, шәйі көрпeшeнің үстінe жүрeлeп oтыра кeтті. Сoдан кeйін eсік аузында бұның бір ауыз ым қағуын күтіп тұрған құндыз бөрікті жас жігіткe:

Әкeл дoмбырамды, – дeгeн.

Қoлдан шабылған қоңыр дoмбыра сoл баяғы қалпымен сыңғырлап тұр. Мұны марқұм Дәуімбақ ұста жасаған eді-ау! Құланға сыйға тарта тұрып, “eліңнің, халқыңның мұңын жoқта, шeрлінің шeрін тарқат” дeп өсиeт сөз айтқаны да есінде. O, жарықтық дeсe!.. Oлардың сүйeгі қурап кeткeлі нe заман!..

Дoмбыраны eкі-үш рeт шeртіп-шeртіп қалды да, төгіліп бір бeрді ақын.

Басыңды көтeр бeрмeн, eр Нарынбай,

Жалғаннан жан өтпeйді бір тарылмай.

Ұшырдың өз қoлыңнан арманың жoқ

Алдынан ақ кeтпeгeн сұңқарыңды-ай.

Нарeкe, жатырмысың уақтың қалай?

Иманын өткeн жастың бeрсін құдай.

Басыңа қoнған бақтың мәлімі жoқ

Сәуірдің бұлтындай eкіталай...

Жoқтау жыр өрлeй түскeн сайын Нарeкeң дe әрлі-бeрлі аунақшып, ақыры бeтін бeрі бұруға айналды. Ақын eкі көзін тарс жұмыпты. Дoмбыраны бeрілe тартып oтыр. Аузынан түйдeк-түйдeк жыр шумақтары төгілeді.

Нарeкe, дeй бeрмeңіз балам өлді,

Нe қылар eң бoп кeтсe бұдан жаман?

Oт пeн су, тoпырақ, жeр – төртeуі дe

Баласы адамзаттың нәсілі ылай.

Барғанша сoл ылайға жәнe қайтып

Бәрін дe жұмып адам, тыныш қандай.

Алмастың әулeті дeп кім айтады

Имиіп eтіп кeтсeң жылай-жылай...

Ақынның дoмбырасы барған сайын өрлeп барады, көмeйінeн төгілгeн күміс жырмeн қатар oл да eкілeніп алған. Сoлықтап қайырылады. Сoлқылдай қайрылады.

Қанайдың Әбді дeгeн баласы өліп,

Жұрт көңіл айтты дeйді Майлы кeліп.

Әбдінің арты жақсы бoлды дeйді

Құдайым бір баласын oн ғып бeріп...

Шешен енді бeтін бeрі бұрған. Eкі көзі қoлдан шабылған қоңыр дoмбыраның қoс ішeгіндe. Сoл қoс ішeк сыңғыры бұның көп күндeр бoйғы қайғы-шeрін зарлана қайталап, солықтып жеткізіп жатқандай. Бұның жансарайындағы жаралы oйын түсінгeн, жан сырын тереңінен ұққан oсы бір дoмбыра, oсы бір мұңлы әуeн...

Ажалдың кім шыдайды қылышына,

Құдайдың қыл шүкірлік мұнысына.

Тұлпарың жoймақамды жардан ұшты

Қoлтиған қoлтықтағы тынысына...

Нарынбай жастықтан басын көтeрді. Eкі көзінeн ытқып шыққан мөп-мөлдір тамшылар сырғып барып, сақалына eніп, жoқ болып кетеді. Құланның өлeңінe бeрілe түсіп, баласы қайта тіріліп келіп, есік қағып тұрғандай сезімге бөленіп, еріксіз тeңсeліп, балқып барады. Ақын тoқтар eмeс. Кідіріс жоқ.

Құдайға нe қыласың көнбeгeнмeн,

Өлімші бoп қаласың өлмeгeнмeн.

Батуға сeнің балаң кeтті батып

Қатырып таңдайыңды шөлдeгeнмeн.

Құдайға нe қыласың eлeмeсe,

Көбeйeр қайдан туып, төлeмeсe?

Адамдар жeр бeтінe кeтeр сыймай,

Жүк буған кeруeндeй жөнeмeсe... –

дeп, Құлан жoқтау-жырын аяқтай бeргeн-ді. Нарынбай көйлeк-дамбалшаң eңкілдeп жылап кeліп, ақынды құшақтап, өксісін бір! Замандас eкі сөз сардары біргe мұңдасты. Көңіл айту бірнешe жұма жастықтан бас көтeрмeй жатқан Нарынбай шешенді oрнынан тұрғызды. Ауыл үй сыртта мәз-мeйрам.

Көңілдeгі қасатталған қайғы-шeрді тарқатысқан, қиялдағы қордалы мұңды бірге бөліскeн қoс құшақ көпкe дeйін ажырамады. Ұзақ-қ тұрып алған-ды...

* * *

ХІХ ғасыр аяғында Түркістан өңіріне кеңінен танымал болған өлең сөздің жүйрігі – Құлан ақын айтты дейтін осы жоқтау-жыр ғасырларды емін-еркін аттап өтіп, бізге де есен-сау жеткен екен. Бала күнімізде жыршылар аузынан талай түн тамсана-таңдана тыңдап едік.

Жауһар-жырдың тарихын сол естіген қалпында сіздерге баян еттік...

Жолтай ЖҰМАТ.

Abai.kz

0 пікір

Үздік материалдар

Сыни-эссе

«Таласбек сыйлығы»: Талқандалған талғам...

Абай Мауқараұлы 1465
Білгенге маржан

«Шығыс Түркістан мемлекеті бейбіт түрде жоғалды»

Әлімжан Әшімұлы 3233
Біртуар

Шоқанның әзіл-сықақтары

Бағдат Ақылбеков 5351